Autor: Goblin
Čas: 2018-03-08 00:00:02
Právo na život
Nedávno jsem na jednom fóru potkal jednoho člověka, co se označoval za libertariána, ale celkem mě zaskočilo, že se zastával a obhajoval bránění lidem ve svobodné volbě zda chtějí žít nebo ne… Zajímal by mě pohled ostatních libertariánů, co si myslí o tomhle celkem sporném tématu. Dle mě má každý právo se rozhodnout o tom, jestli chce žít nebo ne. Pokud uznáváme prvotní vlastnictví, není odpověď jednoznačná? Vlastní-li člověk sám sebe, proč by se svým tělem nemohl naložit po svém? A v jakém případě je přijatelné v tom někomu bránit?
Přečtení: 50324
Komentáře
Komentář 22099
Prof. MUDr. Cyril Höschl, DrSc., FRCPsych.
zde:http://www.hoschl.cz/?text=3184&lang=cz
Komentář 22103
(Mmch stejne zasnu, ze jste ho tentokrat vzal na milost a citujete pasaz, kde se zrovna trefil.)
Komentář 22102
(Neposkozujete-li tim jeho prirosena prava, ofkoz. :))
Komentář 22105
Podruhe uz bych to asi nedelal.
Komentář 22106
Já uznávám prvotní vlastnictví, tudíž patřím rodičům,
prozatím mě rodiče nekterak neobdarovali mnou samým,
ani mě sobě samému neprodali,
nemám vod nich žádnou darovací či prodejní smlouvu,
takže v případě sebevraždy bych se měl vobrátit na mé prvotní a dosud stále platné vlastníky...
Komentář 22108
To že se rozhodne spáchat sebevraždu obvykle znamená, že pro to má dobrý důvod. Často to není tak že si může vybrat jestli umřít a nebo spokojeně žít dál, ale spíš jestli umřít teď a nebo umřít o něco později a do té doby žít život který už za to nestojí, nemá takovou kvalitu jak si onen člověk přeje apod.
https://www.csfd.cz/film/293008-jak-zemrit-v-oregonu/prehled/
Leckdy už samotné vědomí toho že člověk může dobrovolně zemřít dodá člověku sílu. Viz https://www.youtube.com/watch?v=SWWkUzkfJ4M
Pokud vás toto téma zajímá tak na FB občas postnu něco co mě zaujalo: https://www.facebook.com/asistovanasebevrazda/
Komentář 22109
https://www.youtube.com/watch?v=4mQbe_DZKNs
Komentář 22112
A Roubíček na to: "No jóóó nóóó... Tak jestli mu to pomohlo?..."
Komentář 22113
„Já vím, vždyť si vás vzal sotva před měsícem.”
Popíjí majitel pohřební služby v Texasu s místním šerifem: „Můj profesionální sen je pistolnický souboj dvou slepců uprostřed stovky přihlížejících zvědavců.”
Babička si stěžuje: „Co děda dostal ten infarkt, pořád jenom spí.”
Co se vznáší nad masovým hrobem?
Kolektivní duch.
Komentář 22114
Modelovou situací může být například, pokud si dotyčný ustřelí hlavu na svém soukromém pozemku s výše uvedenými předpoklady, nebo v mezinárodních vodách plných masožravých ryb. Potom je to úplně v pohodě.
Ale ať neskáče pod vlak, pod auto, ze střechy na chodník, ať neotravuje policii, zdravotnické složky placené z peněz nás, daňových poplatníků, ať nás nezdržuje. Na planetě je miliardy jiných lidí, kteří chtějí žít, to je třeba akceptovat s vyšší prioritou, než jeho právo spáchat sebevraždu.
Sebevražda je v pohodě, ale musí si ji dotyčný magor zaplatit.
Komentář 22115
Komentář 22116
V populaci bude vždy existovat určitě procento osob se sklony k sebevraždě. Statisticky více u mužů, než u žen. Statisticky na stejném vzorku lidí počet sebevražd roste s délkou noci (typicky skandinávské země), případně s hustotou zalidnění (největší japonská města).
Komentář 22139
Komentář 22140
Komentář 22145
Komentář 22117
Komentář 22118
1. Vůbec nejde o to, že "technicky to není tak jednoduché". Psychiatři mají pravomoc věznit a násilně léčit ty, kdo se pokusili o sebevraždu, a to neomezeně dlouho. A nemusíte se pokusit, stačí říct, že to chcete udělat. To se stalo Vlastimilu Brodskému. A nemusíte nic říkat. Zákonné kritérium je "ohrožuje sebe nebo své okolí", což může být úplně cokoliv.
2. Představa, že se takového člověka psychiatr jen zeptá, zda to myslí vážně a po vyjasnění, že šlo o nedorozumění, není koneckonců pro sebevraha nic jednoduššího, než v páchání sebevraždy pokračovat, je tak mimo realitu, že je na místě se ptát, v kterém českém městě stojí ona slonovinová věž. Zajímavé je, že něčím podobným začal jednu svou úvahu Jan Sokol.
Dále:
3. To jak spojujete násilně ošetření raněného a násilnou hospitalizaci je zajímavé proto, že přesně to dělají psychiatři. Že je to nesprávná analogie jsem ukázal v článku "Argument záchranou života" zde: https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=581
Pokud se jedná o to násilné ošetření raněného (které je tedy nesmyslně spojováno se zabráněním sebevraždě, neboť u vážně zraněného člověka je nedůležité, zda si to způsobil úmyslně sám).
4. Tak tam nevidím žádný problém. Nežádané a přes odpor provedené ošetření lze řešit soudně úplně stejně jako jakékoliv jiné napadení. Věřím, že lidé – pokud nejsou indoktrinováni rozum zamlžující nenávistnou psychiatrickou ideologií – jsou schopni v takových případech zjistit, kde je pravda. Koneckonců, kdyby někdo chodil po ulici a napadal lidi s tím, že je ošetřuje, a že oni utrpěli úraz hlavy a neví, co dělají, uspěl by?
5. Neříkám, že se taková situace, kdy někdo ve vážném nebezpečí po zranění hlavy se právě proto brání lékařské pomoci, nemůže nastat (mám zkušenost s lidmi v delíriu). A zde platí bod 4. Jen mě zaujalo to, že podle Vás "je to běžné". To máte odkud? Je to něčím podložené? Víte aspoň o jednom takovém případu?
Komentář 22121
"Jen mě zaujalo to, že podle Vás "je to běžné". To máte odkud?" - To jsem asi, pravda, užil nevhodně. Kdysi jsem takový případ viděl v nějakém dokumentu, ale statistiky nemám, takže je to možná zcela výjimečná situace. Pardon.
Komentář 22123
2. Není za tím "starost o zdroje". To je "klam logického vysvětlení". Ve skutečnosti je to psychiatrická samoúčelnost. Např. i historicky vysvětlení "starost o zdroje" nesedí.
3. Sebevrah na kolejích. S tou omluvou to už přeháníte. Proč se někomu takovému omlouvat?
4. Vyřezávání brouků. Vy nevíte, co si kdo MYSLÍ. Víte jen, co ŘÍKÁ. Takže když někdo říká, že si chce vyřezat brouky z těla, z toho neplyne, že si myslí, že má v těle brouky. (Koneckonců je to klastická psychiatrická blbost, kterých po světě koluje iks: Když si myslíte, že máte v těle brouky, tak proč byste si je proboha měl vyřezávat nožem? Že takovou blbost tak samozřejmě říkáte, svědčí o tom, jak moc je naše společnost psychiatrizovaná.) Takže když se někdo začne řezat, tak vy prostě nevíte, proč to dělá, a to bez ohledu na to, co říká. Takže věta "Vidím, že nekoná z vlastní vůle" prostě není pravdivá. Správně je to "Vidím to, co mi psychiatři řekli, že mám vidět". A že takový člověk to dělá proto, že si skutečně myslí, že má v těle brouky, je to nejméně pravděpodobné vysvětlení, viz důvod výše.
Mimochodem to je klasický problém "co s člověkem, který si myslí, že umí lítat", který Szasz zodpověděl zde: https://www.youtube.com/watch?v=Uzx2UWKvrM4&t=415s 3:00
Komentář 22124
2) A o čem to tedy je? Nic jiného mě nenapadá.
3) No tak zabránil jsem jeho smrti, ačkoliv on si ji přál.
4) "Když si myslíte, že máte v těle brouky, tak proč byste si je proboha měl vyřezávat nožem?" - No třeba proto, že jste přebral a máte schízu. Taky se tomu říká stíha. Prostě takový nehezký stav, při kterém se hrozně upnete na nějakou volovinu a máte strašné nutkání ji jakkoliv vyřešit. Třeba obyč mravenčení si interpretujete jako brouky v těle a "musíte" se jich zbavit. Od psychiatrů to nemám, tohle je jen osobní zkušenost, párkrát jsem schízu zažil taky, ale jen po trávě, takže slabou. :) Samozřejmě se můžu plést, ale co byste v takové situaci dělal vy? Nechal toho člověka, aby si udělal do těla pár děr? A můžete mi toho Szasze nějak přetlumočit? Nemám zvuk.
Komentář 22125
3. Ale nevěděl jste, že si ji přeje, jen že leží na kolejích.
4. Třeba obyč mravenčení si interpretujete jako brouky v těle a "musíte" se jich zbavit. To jste jenom zopakoval to samé. Dobře, myslíte si, že máte v těle brouky. Ale proč byste si je měl vyřezávat nožem? Čím se to liší od situace "myslím si, že mám zánět slepého střeva, a tak si ho vyřežu nožem"? A dává to smysl? Když si to myslím, tak snad půjdu k doktorovi, ne?
A samozřejmě to máte od psychiatrů: vyrostl jste v extrémně psychiatrizované společnosti. To je jako byste říkal v 16. století, že jste zažil působení Ježíše, "a od kněžích to nemám"…
4.1 Tak si to pusťte později. Je to přesně tento bod.
Komentář 22126
4) "Ale proč byste si je měl vyřezávat nožem?" - No protože bych byl sjetej. Ony se občas na drogách zdají naprosté hovadiny jako strašně chytré věci. Vy jste nikdy neudělal nějakou blbost třeba pod vlivem alkoholu? A jak to můžu mít od psychiatrů, když to je osobní zkušenost?
Komentář 22128
Podle mě to tak není. Existuje lež. Takže lidi dělají blbosti, protože prostě chtějí, a pak se vymlouvají na drogy. Frank Zappa řekl, že "problém není v drogách, ale v tom, že lidi si myslí, že když se zfetují, tak se můžou chovat jako idioti".
4.1 Ale ten výklad není osobní zkušenost, ale naopak naprosto neosobní kulturní stereotyp. To máte jako když někdo "cítí v srdci Ježíše". Takže buď něco cítí, nebo lže. A když něco cítí, tak Ježíš to nebude.
Komentář 22129
Komentář 22131
No já s Frankem nesouhlasím, protože mám osobní zkušenosti s alkoholem a trávou, takže vím, že obě ty látky fakt dokážou velmi podstatně zamlžit úsudek.
- Obě látky se užívají tisíciletí, a kolik lidí si "vyřezalo brouky z těla"? Není už prostá nízká prevalence těchto věcí jasným důkazem, že to není těmi látkami, ale těmi lidmi?
Koneckonců sám víte, že "jdu kalit" znamená jak "jdu užívat drogy" tak "jdu dělat blbosti", "jdu se odvázat". Prostě nemyslí se tím "zhulím se a opiju, ale budu naprosto seriózní". Takže Frank vyslovil to, co vlastně všichni "vědí", jen si to neuvědomují.
Komentář 22133
Spousta lidí si v historii kvůli drogám ublížila. Někomu drogy třeba jen zatemní úsudek, takže špatně odhadne zatáčku a vybourá se, jiný zase propadne hysterickému záchvatu a ublíží sobě nebo někomu dalšímu. Nikdy jsem netvrdil, že je to stav, který po požití drogy nastane zákonitě. Je to naopak výjimečná událost.
Komentář 22134
Čili jde o to, že Vy to chování vysvětlujete zdánlivě logicky brouky, ale ono to ve skutečnosti není žádné vysvětlení.
Cyril Höschl tak jednou vysvětloval chování ženy, kterou asi sám léčil, která si měla myslet, že její dítě je ďábel, a proto jej uvařila v kotli. A on taky říká, stejně jako teď Vy, že "chování té ženy bylo naprosto logické, když se na to podíváme optikou jejího bludu". No, a jde o to, že takové chování je absolutně nelogické, a ten blud ho vůbec nevysvětluje. Já to zkracuju takto: Uvěřil jsem, že známý je ďábel. Tak ho zabiju, to je přece logické, ne?
2. Přesně tak. Je to výjimečná událost, a proto to nejspíš nebude těma drogama, protože pak by to bylo běžné, když uvážíme, kolik lidí bere drogy. Myslím tím ten hysterický záchvat; na kvalitu řízení drogy samozřejmě vliv mají.
Komentář 22148
To mate spravne a je to zcela logicke - ostatne je to problem kazde viry, nevyjimaje napr. ani tu mistni bezduchou viru v ankap. Polamany to mate v tom, ze normalni, neporouchanej mozek podobnym chorym predstavam verit nedokaze. Protoze verit neznamena, ze (si) to rikate, ale je to pro Vas zcela jasna realita, dany fakt.
Komentář 22149
Čili to "logické vysvětlení" je ve skutečnosti ekvivalentní "vysvětlení" typu "existuje choroba způsobující, že nemocní udělají úplně cokoliv, sebevíc nesmyslného". No, a to není žádné vysvětlení, protože tak lze vysvětlit cokoliv.
I proto nejpravděpodobnější vysvětlení je, že v obou případech se jedná o výmluvy.
Komentář 22150
Druha vec je, jak to zjistit (a zda to vubec zjistit LZE), to jo. Vy ale stale (a presne v duchu debat minulych) jen dokola nesmyslne hledate logiku a choroby.
Komentář 22151
Vaše verze "zkrat" je tedy úplně něco jiného, než Höschlova "je to logické, jen bludné". Tohle odlišení jsem už také provedl, tak ještě jednou: Když někdo bude tvrdit "je to zkrat, nedá se to pochopit", tak to pochopitelně nelogické není; mám proti tomu jen to, že je to vysvětlení, kterým můžete "vysvětlit" všechno, takže nevysvětluje nic. Resp. vysvětlení "je to nepochopitelné, nedá se to vysvětlit" lze 1. použít na cokoliv a 2. to není vysvětlení.
Kdežto verze "výmluva" vysvětlením je, protože nikdo nepopře, že lidé lžou a vymlouvají se, aby na tom byli líp.
Komentář 22152
Je snad jasné, že takové vysvětlení a la chytrá horákyně není žádné vysvětlení. Je to vlastně způsob, rétorický trik, pomocí kterého, i přesto, že vysvětlení nemám, můžu působit jako odborník na to.
Komentář 22153
Komentář 22154
A young man went to a police station to report that intruders had entered his house and injected him with poison. Although he had not noticed any signs of a break-in, he was quite sure this had happened because he had woken up with a headache. He also pointed to some ordinary spots on his skin as evidence of the injections. He was not able to offer any suggestions about how people could have entered his property and did not appear concerned about how this might have happened.
It seems as if this man is not using the same standards or types of reasoning that most people would use in this situation. He interprets ordinary things (headache, spots) as having special significance, and is not concerned about the sort of evidence that most of us would look for (how intruders might have entered the property).
Tohle je logické chování: Když si bludně myslím, že mě někdo otrávil, jdu na policii. Podle Höschla by bylo logické "někdo mě otrávil, tak to byl soused, tak ho zabiju".
Samozřejmě, vysvětlení bludem, které není vysvětlením, ale pojmenováním, nesdílím.
zde: https://joannamoncrieff.com/2018/01/30/philosophy-blog-7-so-what-is-mental-disorder-part-1-reasoning-and-meaning/
Komentář 22156
Komentář 22158
Komentář 22159
Ale jak dospějete, takovouto dezinterpretací k tomu, že 1. vaše dítě je ďábel 2. ďábla zabijete uvařením?
Je prostě rozdíl v logičnosti mezi bludy "všichni mi chtějí ublížit" a "známý je druhý Hitler, proto je třeba ho zabít".
Pro tento rozdíl vysvětluju ty bludy 2. typu tak, že to jsou výmluvy.
Komentář 22160
Zde: https://www.youtube.com/watch?v=Uzx2UWKvrM4&t=415s 15:10
Komentář 22164
Jo, jenze takhle Vy to nikdy nepresentujete.
Komentář 22166
A slovo "nejspíš" není vhodné, když nevidím žádné další uspokojivé vysvětlení. Když je jen jedno dobré vysvětlení, tak proč "nejspíš"?
Komentář 22168
Heledte, to uz zase zacina nejak sklouzavat k tem obvyklym trapasum. Tak nevim...
Komentář 22170
Už na to nemáte. Dobijte energii.
Komentář 22175
Tak jo, jako obvykle. Ja se teda jdu dobijet, a Vy bezte do prdele, Vy debile.
Komentář 22176
https://www.youtube.com/watch?v=A_MjCqQoLLA
Komentář 22163
Komentář 22165
Komentář 22171
Komentář 22172
Takže vidíte, že už na to nemáte. Dobijte energii.
Komentář 22155
Tudiz jste neukazal vubec nic a ze tomu (jak pisete) nerozumite, to je zrovna excelentni ukazka prave tohoto stavu. Prestoze to mate uz po ikste jasne a polopaticky vysvetleno, Vas (buhvi cim) zkratovany bit Vam holt neumozni call 02 "verstehen". A ja zasnu a neverim, ze je neco tak nelogickyho mozny.
No, holt je. Logicky. Vasi optikou.
Komentář 22157
Komentář 22161
Jinak je celkem zbytecne zacit mi opet neco podstrkovat, kdyz je to zatim debata jakz takz normalni. Zadnou uplnou vysinutost (ci cokoliv podobneho) nikde nezminuji, ba prave naopak - vizte napr. "zkratovany jediny bit".
Komentář 22162
- Já to chápu velmi dobře: Pokud se něco naprosto nesmyslného jeví kvůli zkratovanému bitu jako zcela rozumné, je to právě ta naprostá vyšinutost, o které už jsem mnoho napsal, a kterou lze vysvětlit úplně všechno.
2. Samozřejmě postulujete úplnou vyšinutost způsobenou zkratovaným jediným bitem. Co jiného je tohle: Normalne mate std program if mrtvola > call 01 "funebrak". Mate-li ale vinou fetu, choroby, viry ci kosmickeho zareni zkratovany jediny bit, vyjde Vam call 00 "flandak". Nebo vareni deti, volny trh, Astar Seran.
Komentář 22167
Meh? Vy cloveka, ktery k mrtvemu zavola kneze, povazujete za UPLNE vysinuteho? Jakoze magor zralej do cvokarny? Ne, ze bych je nejak musel, ale to jste teda kanon.
Komentář 22169
Jezdění na červenou nesouvisí s diskuzí: bavíme se o bludech ne o halucinacích.
Naprosto vyšinutý je ten, jehož činy jsou naprosto nepochopitelného. Jak jste to napsal: Normalne mate std program if mrtvola > call 01 "funebrak". Mate-li ale vinou fetu, choroby, viry ci kosmickeho zareni zkratovany jediny bit, vyjde Vam call 00 "flandak". Nebo vareni deti, volny trh, Astar Seran.
Komentář 22173
Tak jinak, at Vam nespalim jeste koprocesor pro abstrakci. Clovek, ktery ujete reaguje na jeden jediny event, jenz je extremne ojedinely (jestli se s nim VUBEC kdy setka) a extremne stresujici (kdy vcemene ujete reaguje kazdy druhy), je u Vas UPLNY magor?
Ehm, nejste potom ciste nahodou UPLNY magor taky?
Komentář 22174
Jak vidíte, není tam nic o "jedné jediné události".
Dobijte energii.
Komentář 22119
- zalepite veskere naklady zachrany a leceni, psychickou ujmu a teoreticky veskere dalsi zivotni naklady
- zalepite mu druhy pokus, at uz nejakou euthanasijku, nebo luxusni doskociste pod Nuselakem
- zalepite rodine nevyplacenou zivotni pojistku a ztracenou prilezitost pronajmu pracovny a prodeje sbirky porna
- zalepite (po jeho ex post umrti) pojistovne jeho ziv. pojistku, nebot ta se na sebevrazdu typicky nevztahuje
- dostanete cejch agresora, v zivote uz si od Vas nikdo nic nekoupi a obratem zhynete bidne pod mostem, samoten a chud
No neberte to, zejo...
Komentář 22120
Komentář 22122
Komentář 22130
2. Každý by měl mít právo se usmrtit.
3. Z toho neplyne, že musíte sebevraždám jen přihlížet. Nepochybně se můžete pokusit sebevrahovi jeho úmysl rozmluvit. A můžete i přistoupit k násilí, stojí-li vám to za to. Koneckonců nějaké např. povalení na zem a odebrání zbraně sice je násilí, ale banální, takže by vám hrozila maximálně pokuta – pokud by vás dotyčný vůbec zažaloval.
Komentář 22136
Komentář 22137
Komentář 22144
Komentář 22147
Ale kdyz uz jste se sam tak mile priradil k onem dutym sloupum, tak Vam za to alespon castecne ulevim jinde: Goblin fakt neni muj multak, i kdyby Vam to znelo sebevic podobne.
(Jen tak ze zajmu: kolik byste tak byl vochotnej pustit?)
Komentář 22177
Goblin? Asi mi něco uteklo. A slovo mulťák už jsem dlouho neslyšel, pán zřejmě kdysi hrál online webové hry typu Red Dragon :)
(Vy o tom vážně uvažujete? No, jsem ochoten přispět na pomůcky k sebevraždě, pokud to nebude něco příliš spektakulárního jako pád do černé díry. Takové ty tradiční způsoby jako zapálení a/nebo oběšení Vám rád uhradím, stejně jako přítomnost někoho, kdo mi to natočí.)
Komentář 22141
Pro příklad zde: http://www.facebook.com/The-Ludwig-von-Mises-Institute-and-Racism-150006785205126/
Dost to dělají někeří ekonomové hlavního proudu a pak lidi z Cato institutu. Že by příprava na zakázání jejich knih?
Komentář 22178
Proč by nemohl? Samozřejmě, že může.
A v jakém případě je přijatelné v tom někomu bránit?
V libertariánství neeistuje nějaký ekvivalent Sbírky zákonů = souboru manuálů, podle kterých je libertarián povinen se chovat, jako tomu je ve společnosti etatistické. Neexistuje tedy žádný libertariánský "návod", jak se chovat tváří v tvář sebevrahovi. Nic nikomu nepřikazuje tváří v tvář sebevrahovi ne/zůstat lhostejný. Nebo ne/zabránit sebevrahovi ve vykonání sebevraždy. Nebo mu následně ne/pomoci vyřešit situaci, která byla spušťadlem sebevrahova jednání. Záleží na situaci, jak je nám osoba, která hodlá sebevraždu provést blízká + mraky dalších objektivních i subjektivních okolností. V každém případě je ale podstatné, že ať už se člověk v takové situaci rozhodne jakkoli, důsledky svého jednání, vyplývající z jeho svobodného a dobrovolného rozhodnutí ne/zabránit sebevrahovi v dokonání činu nese v plné výši sám a padají v plné výši na jeho hlavu. Sebevrah klidně může po zmaření sebevraždy přehodnotit svůj původní soud a záměr a tomu, kdo mu v sebevraždě zabránil, poděkovat. Nebo může takového vlezlého otravu zastřelit pistolí, kterou hodlal sebevraždu spáchat, a pak ji nikým a ničím nerozptylován obrátit opět proti sobě. Ve svobodném světě je - opakuji - podstatné to, ža za každé rozhodnutí a za každé jednání, která člověk činí nese v plné výši odpovědnost sám.
To je na svobodné společnosti to nejpodstatnější. Jakási "prázdnota" neexistence závazných návodů k "správnému" jednání a zároveň plná odpovědnost za všechna svá jednání. Úplně všechna.