Autor: Urza
Čas: 2019-03-04 00:00:02
Přirozenost a tradice
V tomto textu bych se rád zabýval dvěma velmi podobnými a docela často používanými argumenty, které však shledávám oba naprosto stejně stupidními a nicneříkajícími; můžeme se s nimi setkat především v debatách o svobodě, státu, homosexualitě, pedofilii, ale třeba i mezilidských vztazích. Podle prvního z nich je něco správné proto, že je to přirozené; druhý nám zas říká, že je něco správné proto, že to dělaly už generace našich předků, takže bychom se toho měli držet. Oba znějí na první pohled rozumně, ale při bližším zamyšlení zjistíme, že smysl nedává ani jeden. Samozřejmě netvrdím, že když je něco přirozené, případně to dělaly už mraky generací před námi, neměli bychom ani zvážit, jestli to náhodou nebude dobrý nápad – velmi často totiž bude; na druhou stranu ale považuji za cestu do pekel přijímat takové věci bezmyšlenkovitě a používat historickou zkušenost či přirozenost jako argument.
Proč? Inu, přirozené je například to, že dostaneme-li infekci, se kterou si náš imunitní systém bez antibiotik neporadí, zemřeme; měli bychom snad proto rezignovat na medicínu a umírat? Generace našich předků věřily, že Země je placka; měli bychom to snad vzít za pravdu? Ne! Samozřejmě existuje spousta jiných případů, ve kterých skutečně to, co je přirozené, případně generacemi ověřené, dává smysl, avšak též existuje nemálo takových, kde jsme prostě vymysleli lepší cestu; z toho důvodu jsou argumenty tradicí i přirozeností bezcenné. Jsou přibližně na úrovni tvrzení, že když je něco dopravní prostředek, pak to musí nutně být auto; to pravda býti může, ale také nemusí, ergo tím nelze rozumně argumentovat, je prostě třeba přijít s jinou obhajobou takového tvrzení… a přesně totéž platí pro argumenty přirozeností či historickou zkušeností.
Proč? Inu, přirozené je například to, že dostaneme-li infekci, se kterou si náš imunitní systém bez antibiotik neporadí, zemřeme; měli bychom snad proto rezignovat na medicínu a umírat? Generace našich předků věřily, že Země je placka; měli bychom to snad vzít za pravdu? Ne! Samozřejmě existuje spousta jiných případů, ve kterých skutečně to, co je přirozené, případně generacemi ověřené, dává smysl, avšak též existuje nemálo takových, kde jsme prostě vymysleli lepší cestu; z toho důvodu jsou argumenty tradicí i přirozeností bezcenné. Jsou přibližně na úrovni tvrzení, že když je něco dopravní prostředek, pak to musí nutně být auto; to pravda býti může, ale také nemusí, ergo tím nelze rozumně argumentovat, je prostě třeba přijít s jinou obhajobou takového tvrzení… a přesně totéž platí pro argumenty přirozeností či historickou zkušeností.
Přečtení: 33057
Komentáře
Komentář 33926
Komentář 33927
Komentář 33928
Komentář 33931
Komentář 33938
Jsou dvě možnosti:
a) Je přirozená. Takže v něčem nemáte pravdu.
b) Není přirozená. A co jako?
Prostě když něco není přirozené, ať už to znamená cokoliv, neplyne z toho pro mě absolutně nic. Protože buď to prostě existuje, a smiřme se s tím, pokud to škodí, reagujme na to, pokud to neškodí, nechme to být, nebo to neexistuje, a pak není co řešit. To jsou pro mě daleko relevantnější východiska, než to, zda je něco přirozené. Ono v konečném důsledku, celý vesmír kolem nás je ta příroda, a to včetně nás, takže naprosto cokoliv, co se ve fyzickém světě děje, je přirozené, nějakým způsobem.
A když už vás tady mám, tak se i Vás zeptám: čemu přesně škodí existence homosexuálního páru, možnost, že by se mohli brát a mohli mít děti? Jak přesně tyto záležitosti ohrožují Vás osobně?
Komentář 33945
Komentář 33946
Nie každý bol zbočenec, ale Hospodin sa zľutoval iba nad Lótom, nenašlo sa ani 10 spravodlivých.
Kto toleruje výčiny druhých, zomrie za ich zločiny.
Komentář 33947
Predchodcovia staromarxistov a aj oni sami podporujú rozvody, občianske „manželstvá‟, potraty v miliónoch, cudzoložstvo, smilstvo.
Protestantskí heretici sa začali vysmievať sviatosti manželstva a odmietli požehnanie a prítomnosť Boha v rodine.
Komentář 33948
v Bibli si můžete dozajista přečíst, že dříve měl chlap víceromanželek,
a bylo to OK,
stejně tak boží vyvolenec David klidně hupsnul na cizí manželku a manžela nechal zabít, čímž se mu pak bůh revanžoval že zabiil jeho dítě a způsobil rozvrat v jeho rodině,
takže na rodiných rozvratech se podepsal i ten Hospodin, tak jakápak svátost manželství a jakýpak desatoro že nezabiješ, když jen David jich zabil desetitisíce i když některý jen vykastroval, to aby získal věno a mohl se přiženit do královský rodiny...
To už radši do rodiny normální buzeranty nežli náboženský buzeranty...
Komentář 33954
Prestáva platiť Boží zákon, pretože sa nedodržiava?
Odsúdime skutky Dávida ako odporné, ale ak nie, mali by sme ich pochváliť. Kto neuznáva sviatosť manželstva, by sa mal potešiť.
Komentář 33929
měl totiž dvě přirozenosti : lidskou i božskou,
tak je možný, že jsme na tom podobně...
Lidská přirozenost funguje na dvou přirozených pocitech jenž se spontánně vyvinou, totiž na pocitu "já" a "moje" a tyto pocity vzniknou díky tomu,
že se ztotožníme s tělem (takže lze považovat anarchokapitalistický názor za názor nejpřirozenější)
Člověk se ovšem dále vyvíjí ale at už je později komunistou či kapitalistou,
jeho výchozím bodem jsou neustále tyto dva přirozené pocity, proto se mu také jeví i jeho následné pocity a názory přirozené...
Tradice není nic jiného, než ve společnosti převažující názor,
a ten se může lišit nejen od názoru jednotlivce,
ale také od skutečnosti...
Komentář 33930
Nedíval bych se na to optikou pravda/nepravda, správně/špatně.
Spíš jde o to že lidi jako jednotlivci mají ve zvyku některé věci, ať už jde o životní styl, morálku, přístup k problémům přejímat od okolí nápodobou s tím, že část těch věcí samozřejmě podrobí nějaké kritické analýze, něco přehodnotí, ale je tady prostě obrovský spektrum věcí, který prostě nekriticky přejímáme.
Neni na tom nic iracionálního ani špatnýho - pokud kolem sebe typicky vidíme nějakej přístup k životu a nemáme prostředky, znalosti atd. abychom našli nejlepší řešení, prostá nápodoba něčeho co "nějak funguje" nese minimální náklady. Jedinec přirozeně svoje prostředky šetří, kdyby to nedělal, utopí se v analýze a přehodnocování každé jedné myšlenky úkonu... z toho by se jeden zbláznil. Je rozumné a správné že se zkrátka věnuje jen k něčemu.
A i v případě nalezení "lepšího řešení", stále je vhodný mít na paměti, že ostatrní ho neočekávají a z dobrých důvodů jsou zvyklí a očekávají "zastarávající řešení". Naučit se ho používat totiž stálo málo a nějak funguje, protože fungovalo doposud.
Co z toho vyplývá pro společnost jako celek - lidské návyky, tradice, kultura, etc. se prostě mění pomalu a mají určitou setrvačnost. Pokud v jedné konkrétní rovině něco víme líp, heuréka! Jednak máme komparativní výhodu, druhak tím jak to budou ostatní vidět, ti všímavější to začnou napodobovat a tenhle přístup/řešení se budou šířit. Jasně, nebude to ze dne na den. A to je taky dobře. Nový přístup prostě není tak "otestovaný" jako ten starý.
Přesně takto konec konců funguje i trh. A platí to i pro "trh" myšlenek, přístupů k problémům, pohledum na svět atd.
Tím se dostávám k tomu, proč je argument tradicí relevantní velmi.
Máš otestovaný robusní systém, který obstál a nějak funguje (byť ne třeba ideálně, nebo to má nějaký vedlejší náklady). Proti tomu stojí tvůj třeba podložený a vyfutrovaný názor, proč je to špatně a jak by to mělo být správně.
Problém ale je, že ty jsi jen člověk který se velmi snadno může mýlit, může něco pominout, nedomyslet, nevzít v úvahu to jak to bude fungovat v komplexním systému.
Pokud se někdy s někym o tomhle přeš, tvůj oponent nemusí být zas tak chytrej a hájit status quo absurdními argumenty. Protože stejně jako ty omylnej, nemusí domyslet, ví že "to funguje", stačí mu to.ale nemusí vůbec vědět PROČ to tak funguje.
Vztáhnu to třeba na problém dejme tomu sex. menšin, který byli zjednodušeně řečeno dodnes ostrakizovany, znevýhodněný, dneska se to mění a naopak to jde třeba do opačnýho extrému kdy jsou v některejch věcech preferovaný, zvýhodňovaný.
Jasně, ty (i já) díváme optikou negativně vymezené svobody a tam je správnej přístup křištálově jasnej. Jenže bude funkční? Obstojí společnost která tento přístup praktikuje v konfrontaci se společnostmi, který ne? Proč? Tyhle otázky možná nejsou pro tebe relevantní. Ale to že se něco takovýho dělalo mělo svuj důvod a dodnes to byla integrální součást systému, který nejen, že nějak fungoval, ale zároveň nás přivedl (byť třeba klopýtavě) až do doby, kdy se máme vůbec nejlépe v historii lidstva.
Neříkám tím, že bysme tím měli tradici automaticky adorovat. Jen že bychom před ní měli mít velkou pokoru a neshazovat to.
Na přirozenost by se dalo reagovat podobně s tím že má mnohem delší časovej horizont. Ale hlavně se mi na přirozenost reagovat nechce, protože už jsem slyšel tolikrát co všechno i protichůdnýho je přirozený, že je to strašně zprofanovanej a vykradenej termín.
Komentář 33933
já bych k tomu ale dodal, že problém je především v praxi,
člověk má hafo převzatých konceptů které vždy nějako fungují,
ale to co mu chybí je vlastní praxe,
přičemž je zcela jedno o jakouže činnost jde,
protože laissez faire se můžete naučit při jakékoliv činnosti,
a tuto zkušenost pak můžete přenést i do jiných činností...
Ta setrvačnost vo který píšete to je vcelku jasná věc,
prostě máte návyk a ten jen tak na podkladě nějakého jiného cizího názoru nejspíše nezměníte, vždyt jsme my lidé v podstatě jen takový "lepší vopice" proto se nejlépe cítíme v opičárnách a vopičí tlupě...
Jinými slovy souhlas s vaším názorem že je třeba aby člověk pochopil "proč to takto funguje" ale k tomu spíše než cizí názory potřebuje vlastní zkušenost praktickou, než nějakou správnou teorii či názor. A tadle podmínka lze splnit pouze skrze svobodu učení, nikoliv přes masové školství, to samé pak platí i pro ty, co již chodí pouze do školy života, můžete to chápat teoreticky, ale praxe je přímá zkušenost...
Komentář 33939
Komentář 33940
Komentář 33941
Velkej K: Mě se líbí co o pŕirozenejch právech napsal Cover v posledním článku, než odešel do ústraní, dovolim si citovat z jeho webu (trochu mimo kontext, ale asi i tak je to srozumitelné):
..."přirozené=správné je to, co přijde samozřejmé mně" a pojetí "přirozených práv" u anarchokapitalisty, šaríáka, neokonzervativce, nacionalisty a ruského imperialisty je tak v hodně hustém rozporu, ač se všichni do posledního zašťiťují tím samým pojmem...
Komentář 33943
Komentář 33950
Komentář 33942
Komentář 33932
Komentář 33935
Komentář 33944
Komentář 33951
Komentář 33949
Že Zem nie je fyzicky centrom a súčasne, že človek sám a jeho práva na Zemi sú bohom, čo je veľmi zvláštna logika.
Komentář 33952
To není "zvláštní" logika. To je zjevná blbost. Kde jste ji vzal proboha???
Komentář 33956
Človek, čo odmieta Boha stvoriteľa musí určiť náhradného zástupcu vyhnaného Boha, napríklad aj seba. Priamo to nepovedia, že sú sami bohmi, ale ak uznávajú iba vlastnú vôľu, čím iným to môže byť?
Úradník boh, vládne predpisy boh. Ak by práveže nevideli seba ako bohov, z čoho by vyplývala ich legitimita? Prečo by mal ktokoľvek uznávať pravidlá majiteľov súkromných pozemkov, alebo aj akékoľvek nimi žiadané práva, ak by boli iba obyčajnými ľuďmi.
Aj vo svete bez pravého Boha musí byť niekto bohom, pokiaľ chcete zostať iba ľuďmi, je to príliš málo, aby som rešpektoval vaše súkromné vlastníctvo.
Komentář 33958
Komentář 33960
.........................................................................
Pravda, pravda,
jenže co když právě toto je Boží vůle aby to takto bylo ???
To že se mnozí pak schovávají se svou vůlí za to, že ta jejich představa je zrovínka vůle Boží, to je pak jen obvyklý trik, aby si s jeho pomocí dodali autority a přitom jen prosazují svou vůli,
což je pak naprosto zbytečný, nebot Boží vůli plní již tím, že následují svou vůli, takže pak blbnou druhý a i sebe tím, že jsou na tom nějako lépe než ostatní, ale jsou to jenom chytráci a jenom hloupí jim to baštěj...
Komentář 33955
Komentář 33953
Jinak řečeno, dnes mají v Evropě větší prostor kvaliatativně horší změny, které ve svém důsledku zvyšují politickou i ekonomickou negramotnost obyvatel a tím snižují míru svobody ve světě na úkor neomarxismu.
Komentář 33957
Komentář 33967
Komentář 33968
Komentář 33959
- To je argument autoritou. Argumentuje se vlastně všemi velikány minulosti, kteří něco přijímali/odmítali. Tento argument používají všichni, i Urza; myslím, že v jedné přednášce argumentoval pro rakouskou ekonomickou školu laureátem Nobelovy ceny Hayekem. Není na tom nic stupidního a není to nicneříkající.
2) Generace našich předků věřily, že Země je placka; měli bychom to snad vzít za pravdu?
- Kulatost Země je známa od starověku, takže jaképak "generace našich předků"? Nebo snad autor přicestoval z 3. století př. Kr.?
3. Ad přirozenost.
přirozené je například to, že dostaneme-li infekci, se kterou si náš imunitní systém bez antibiotik neporadí, zemřeme; měli bychom snad proto rezignovat na medicínu a umírat?
- Zde se nerozlišuje "přirozené" a "přírodní". Přirozené znamená "vyplývající z lidské podstaty", přírodní zde znamená "vlastní přírodnímu způsobu života, způsobu života přírodních národů". Bolesti, smrti a neprosperitě se snaží vyhnout nejen lidé, ale i všichni živočichové a dokonce i rostliny, takže všechny organismy. Užívat antibiotika tedy není nepřirozené, ale nepřírodní. Což autorovi už vysvětlil Roman Joch.
4. Přirozeností (tedy nikoliv přírodností) zdaleka nejvíc argumentují anarchokapitalisté, takže… 1. Přirozená práva 2. Už malé děti 3. Středověk 4. Pravěk 5. I divoši vědí… 6. Člověk = rozený vlastník 7. Umělé zákony …
SHRNUTÍ: Smysl dávají oba argumenty.
Komentář 33962
Přirozenost je podstata, trvalá struktura jsoucna, pokud je základem či pevnou součástí jeho chování.
https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99irozenost
Transhumanisté se zabývají otázkou pochopení a zhodnocení možností překračování biologických omezení s pomocí mnoha oborů lidského poznání. (…) Na rozdíl od mnoha filosofů, sociálních kritiků a aktivistů, kteří považují za morální zachování přírodních systémů, transhumanisté považují již samotný koncept „přírodnosti“ za přinejlepším problematický a v nejhorším případě za překážku pokroku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Transhumanismus
Komentář 33963