Autor: Urza
Čas: 2021-12-20 00:00:02
Problém v lidech
„Problém není v demokracii; problém je v lidech!“ Tuto větu – vážně míněnou – jsem již v životě bohužel nejednou zaslechl; může to vůbec někdo myslet vážně? Obhajovat demokracii – coby systém vlády lidem – tím, že je v pořádku, ale nefunguje, protože problém je v lidech, odpovídá tvrzení, že nápoj z rulíku zlomocného je skvělý, ale je problém v lidech, že po něm umírají. V souvislosti s komunismem se to často používá jako výsměch (je to dobrý systém, ale ne pro lidi), někdy se lze s takovou kritikou setkat i u anarchie; jak to tedy může být v případě demokracie použito coby obhajoba (zejména od stejného člověka, jenž tak kritizoval anarchii)? Inu, je to prosté – demokracie je naše modla, kult, náboženství, vnucený idol… Jsme vychováni k tomu, že demokracie nemůže být špatná, její kritika není společensky přijatelná a vykazuje-li mizerné výsledky, chyba musí být určitě v něčem jiném – třeba v lidech.
Přečtení: 20432
Komentáře
Komentář 75968
Nechcete se vzdát argumentu pomocí modly, kultu a náboženství? Jedná se o argument, který lze symetricky použít pro jakýkoli systém, i anarchokapitalismus. Pro (anarcho)kapitalismus je modlou třeba soukromé vlastnictví. Je to jistě životaschopný koncept, ale zároveň modlou systému. Zajímavější jsou asymetrické argumenty. Nakonec záleží spíš na tom, zda to, čemu lidé věří je v souladu s realitou. Méně záleží na tom, čemu přesně věří nebo jaká přesně je realita. Takže záleží jak na lidech, tak i na doktríně. Nikoli na jednom více a na druhém méně. Záleží jen na aktuální průměrné míře souladu.
Komentář 75969
Komentář 75972
Komentář 75974
Reaguji na tuhle větu: "Tedy, že by bylo prospěšné, kdyby lidé dokázali demokracii lépe pochopit a pak s ní dokázali lépe zacházet..."
Můj pocit je takový, že když demokracii lépe pochopíme, tak si nutně uvědomíme, že by bylo dobré tento systém pomalu opustit...
Babiš také demokracii "svým způsobem" pochopil - a vydojil z toho všechno... a po něm přijdou další...
Komentář 75978
Komentář 75983
Teď píšete "Ono to uvědomění nutné není." ... z toho mi vyplývá, že to tedy není nutné, ale prospěšné...
Takže znovu: Jak konkrétně si představujete "lepší pochopení demokracie"?
Komentář 75989
Komentář 75993
Komentář 75994
Demokracie je dobrý systém, ale lidi na to kašlou, nezajímají se o volby; kdyby byli občansky angažovaní a zajímali se, nevypadalo by to tu tak špatně.
Jenže mluvčí typicky zapomíná, že ta demokracie sama o sobě dává incentivy k takovému chování, takže to není "problém v lidech", ale logický důsledek nastavení toho systému.
Komentář 75997
Komentář 76000
Jenže ten systém tu má být pro lidi; takže když je v nesouladu, fakt to není "chyba v lidech".
Je to jako kdybych navrhl auto, k jehože řízení jsou potřeba čtyři ruce; a pak bych řekl, že problém je v lidech, že je nemají.
Jasně, že se to dá popsat jako problém "nesouladu mezi lidmi a autem", ale reálně je to blbě navržené auto.
Komentář 76005
Komentář 76006
Komentář 76026
Aby odpovídal, měl by asi znít takto: Vy si navrhnete pro sebe pro čtyřruké auto a pak je budete užívat, ale blbě, jakožto dvouruký - je chyba v řidiči=konstruktérovi, nebo v autě? :-)
Demokracii vesměs navrhli lidé pro sebe. A myslím že i její design zrcadlí chakter společnosti.
Viděl bych to na smyčku, kdy společnost formuje lidi a lidi určují společnost, ale těžko myslím z téhle smyčky ty lidi úplně vypustíte a řeknete že vše je jen o systému.
Můžeme jít maximálně do většího detailu, a říct si, které konkrétní vlastnosti systému podporují které lidské vlastnosti, ale pak i naopak které lidské vlastnosti vedou lidi k tomu chtít daný systém. A změnu pak stejně budete muset začít od těch lidí, protže systém jen poměrně obtížně změníte proti vůli lidí.
Ta věta tak jak se říká obvykle apeluje na ty "zodpovědné voliče", ale v reálu často může znít z úst zklamaného fanouška strany nebo názoru, který zrovna ve volbách porohrál. Obvykle se ta věta používá pro kritiku toho, že demokracie je prostor pro populity. A ano, je. Otázkou však je, zda lidé vesměs i nechtějí model společnosti, kde je možné provozovat její řízení na základě populismu. Tedy kdyby ten zhrzený volič. co tu větu řekl. stál na vítězné straně, protože by volby vyhál ten jeho populista-kandidát, tak by naopak byl spokojený jak systém krásně funguje a jak krásně může svůj vítezný názor diktovat jiným lidem.
A zdá se, že někteří lidé chtějí preferovat tuhle volební loterii, pokud mají dojem, že jejich šance na vítezství a vnucení svého názoru jiným jim dává lepší vyhlídky, než úplná změna systému, třeba na ten, kde by všichni meli menší šance rozhodovat o životech ostatních (a nebo by o nich mohli rozhodovat jinými méně přímými cetami). A ve chvíli, kdy by naopak kriticky velké množství lidí došlo k názoru, že nechtějí nutit svůj způsob života jiným lidem (ale nebojí se uhájit si ten svůj způsob života), tak se pak způsob soužití (systém) přemění podle toho jejich nového pohledu sám.
Komentář 75999
Komentář 75980
Komentář 75981
Komentář 75990
Komentář 76015
Komentář 75987
Z druhého pohledu jsou to ale lidé, kteří si společenské systémy tvoří a udržují. Nenní tu žádný stát ani demokracie coby živá vědomá entita která by nás dusila.
I Vy skrze ankap chcete měnit názory lidí, aby jste ankap umožnil. Nechcete postupovat tak, že by jste lidem zrušil demokracii, a tím je od ní osvobodil. Cílíte pokud Vás chápu na nadkritické množství lidí, které by vytvořilo dostatečný tlak na vznik ankapu. V tomhle pohledu to tedy je i o lidech. A problém dnešní společnosti možná může být i o tom, že lidé si vybrali problematický model soužití :)
Komentář 75991
Komentář 76023
Ale mám za to, že oba pohledy na věc (důraz na systém/důraz na lidi) se vesměs doplňují a preference toho či onoho pohledu je i otázou osobní filozofie. A taky vhodnost volby toho či onoho pohledu záleží na konkrétních případech těch "problémů s fungováním". Pokud jsou ale designeři systému zároveň jeho členy, a nestojí mimo systém jako nějací bohové-tvůrci, tak bych to viděl na to, že je to nejen o systému ale i o jeho členech=tvůrcích.
Komentář 76024
Komentář 76003
Karel Janeček nedávno zveřejnil tenhle post:
"Svoboda je pro mne na vrcholu lidských hodnot. Svoboda je klíčem k odemknutí potenciálu naší společnosti, který je založen na jedinečnosti každého z nás a na naší vzájemné spolupráci.
Svobodné společnosti přirozeně musí být pestré, a to v postojích ke světu, názorech a životních stylech...
...Názorová konformita do svobodné společnosti nepatří, protože ubíjí rozum a kreativitu a vytváří atmosféru strachu a průměrnosti. Nám všem přeji, abychom byli odvážní a nebáli se promluvit, když s něčím nesouhlasíme."
Člověk by si řekl, to zní hezky... jenže se mi to moc neslučuje s demokracií - tedy se "špatným modelem", takže to intuitivně vnímám jako utopii :)
Podle Janečka "Názorová konformita do svobodné společnosti nepatří", ale ve skutečnosti je v demokracii vlastně "názorová konformita velmi ŽÁDOUCÍ"
Ale možná by to i tak byl určitý předstupeň k anarchokapitalismu??? Nevím, záleželo by na dalších konkrétních věcech...
Co myslíte???
Komentář 76011
Komentář 76012
Komentář 76021
V tom ale stale nevidim tu zadoucnost, a uz vubec ne nejakou souvislost s demokracii. Cerne ovce, bile vrany a obdobni nazorovi oponenti jsou oklovavani napric lidstvem. Ostrakisace je zde brana jako legitimni posmajchlovani a durazne pres prsty by musela pravidelne dostavat pulka naroda, coz uplne nevidim.
Pardon, muj minuly post byl dlouhy a vety slozite. :)
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.