Autor: Urza
Čas: 2018-09-03 00:00:02
První školní den 2018
Začíná školní rok; stát násilím nutí rodiče posílat děti do školy, kde budou indoktrinovány propagandou, jež z nich vytvoří poslušné občany. Kdo by se něčemu takovému vzepřel a trval si na tom, tomu budou děti násilím uneseny (!) sociálkou (za případné podpory uniformovaných opic, bude-li třeba); eufemismem pro toto jednání – pro většinu z nás zcela nepřijatelné, kdyby tak nečinil stát (což jasně ukazuje sílu té propagandy) – je povinná školní docházka. Zbavme se jí! A existuje ještě další věc, jíž jsou naše děti indoktrinovány podobně jako státem; jedná se o demokracii – modlu, kterou když odmítnete uctívat, stanete se terčem posměchu věřících toho nejrozšířenějšího náboženství, tedy etatismu. Koho dané téma zajímá hlouběji, nechť přijde ve středu na mou přednášku do klubu (de)Centrála. Doufám, že se tam potkáme; a studentům přeji hodně štěstí do dalšího školního roku – nenechte se příliš tvarovat.
Přečtení: 85576
Komentáře
Komentář 26820
Komentář 26825
- Bůh: stát. Stát je všudepřítomný, vševědoucí, všemohoucí. A reálně existuje jen v hlavách lidí, nedá se na něj sáhnout. Jeho přítomnost, vědomost i moc existují jen díky těmto lidem.
- Kněží: politici a úředníci. Kážou všem, jak se mají chovat podle jejich výkladu představ státu.
- Nejvyšší představitel: prezident. Každý král, prezident atd. je papežem nějaké etatistické církve, jehož moudrost se může směle měřit s moudrostí papežů, patriarchů a dalších v jiných vírách.
- Svatý text a zdroj morálky: ústava, zákony. Etatisté vnímají tyto texty mnohdy až s úctou. A ti pokrytečtí si z nich vybírají, co se jim hodí, podobně jako se to děje v jiných náboženstvích.
- Rituály: volby, oslavy státních svátků, ceremoniály prezidenta atd. Každý tento rituál udržuje lidi v iluzi, že stát je něco většího než oni.
- Uctívaní svatí: Masaryk, Beneš a řada dalších, kdo se zasloužili o stát. V roli mučedníka pak spolehlivě funguje Horáková, případně dav padlých v různých válkách.
Dalo by se pokračovat, tohle je jen malý výčet toho, co mě teď v krátkosti napadlo.
Komentář 26826
Komentář 26827
Komentář 26829
V roli kněžích je třeba Urza, který slouží jako vykladač pravé anarchokapitalistické víry.
nejvyššího představitele
Toho nemá třeba ani islám a přesto je to náboženství.
a u svatého textu.
Přijde Vám, že anarchokapitalismus má málo svatých textů a málo svatých, kteří jsou uctíváni :-D?
Lze za rituál považovat obchod?
Záleží, ale podpis smlouvy má pro mnoho anarchokapitalistů až posvátký charakter :-)
Komentář 26828
To není fakt ironie, klidně můžete mít pravdu, jen zkuste nějaké konkrétní příklady.
Komentář 26830
- Bůh: volný trh
- Kněží: vykladači anarchokapitalismu
- Svatý text a zdroj morálky: ankap texty (Mises a další)
- Uctívaní svatí: Mises a spol
- Představa pekla: socialismus
- Hříšníci: etatisté
A tak dále :-)
Komentář 26831
- Volný trh je pro mě to nejlepší uspořádání pro uspokojování lidských potřeb. Rozhodně volný trh nepovažuji za nadpozemskou bytost, tohle přirovnání je fakt šílené. Volný trh je například plný různých omylů, bůh je pokud vím neomylný. :)
- Kdo jsou prosím vás ti vykladači té správné víry. Myslíte, že máme každý týden společný meeting a tam nám naši kněží upravují naše chování. :) Navíc u systému (ankap), který tolik prosazuje individualismus?
- Já například neznám spousty textu (prostě na to nemám čas), jsem tedy špatný věřící. :) Navíc já většinu těchto textu považuji pouze za názor autora. Ano, určitě mají pro mě svoji váhu, ale že bych je považoval za svaté. To je pouze váš dojem.
- Jak už jsem psal, většina lidí ani hlubší teorii nezná, jen se jim líbí základní myšlenka, shrnuto "žít a nechat žít". To je zas samozřejmě můj dojem, ale to si sám můžete ověřit diskuzí s nimi.
- Peklo má být pro hříšníky, čím jsme se tedy provinili (svobodně uvažující lidé), že jsme nuceni trpět takové peklo. :) To je samozřejmě legrace.
Peklo je vymyšlené místo, socialismus je naprosto reálné místo, navíc většina lidí s ním souhlasí. Celkem rozdíl.
- Já věřím, že každý si může žít po svém, pokud tím neotravuje ostatní. Navíc já nepovažuji většinu etatistů za špatné lidi, oni chtějí taky dobré věci pro lidi, jen ta jejich cesta k tomu je sebedestruktivní.
Komentář 26832
A zastánci státu snad stát považují za nadpozemskou bytost :-)?
- Myslíte, že máme každý týden společný meeting a tam nám naši kněží upravují naše chování. :)
A zastánci státu snad ano :-)?
ale že bych je považoval za svaté. To je pouze váš dojem.
A zastánci státu považují snad zákony za svaté :-)?
Komentář 26833
Komentář 26834
Komentář 26836
Komentář 26843
Jenže ty společné znaky jsou stejně tak společné jako ty společné znaky u anarchokapitalismu a náboženství. Jenže Vy to ignorujete nějak selektivně. Podle mne není náboženstvím ani anarchokapitalismus, ani etatismus. Ale neměli byste mít na to dvojí metr.
Komentář 26847
Jak jsem už ale psal, není to pro mě příliš důležité. Jen vy zas ignorujete také spousty věcí a vybíráte si co chcete.
Komentář 26848
Komentář 26850
Komentář 26852
Komentář 26855
Komentář 26856
Komentář 26859
Komentář 26865
Tak hlavně tam ale píší, že rituál nemusí být náboženský. Takže je vlastně jedno, zda rituály mají nebo nemají, protože to není znak specifický pro náboženství :-)
Komentář 26866
Komentář 26885
Takže auto je náboženství, mlýn je etatismus. Z toho, že mají oba kolo, něco plyne? Je nějak podstatné, že oba mají kolo? Co se tím příměrem snažíte říct?
Komentář 26887
Komentář 26888
Komentář 26891
Komentář 26892
Komentář 26893
Dobře tedy, jaký společenské uspořádání je podle vás lepší?
Komentář 26896
Objektivně na to odpovědět nelze. Subjektivně mi přijde lepší takový umírněný střed. Protože vlastnictví je jen slovo, pokud ho ostatní nerespektují. Má tedy smysl se ptát, co bych měl ostatním dát, aby mé vlastnictví respektovali. Což je třeba otázka, kterou si naprostá většina anrchokapitalistů neklade. Dle jejich uvažování mají na vlastnictví prostě právo a je tedy jen otázkou, jak si to násilím vynutit na těch, kteří to vidí jinak.
Komentář 26898
Jenže ve skutečnosti nic jako umírněný střed neexistuje, demokracie vždy svým nastavením bude směřovat k hlubšímu socialismu a je to vlastně logické. Pak taky si musíte položit otázku, mám přehlížet zlo jenom proto, že si to přeje většina. Jsem samostatná svobodná bytost, nebo jsem jen součást stáda? Pokládáte si sám dostatečně tyto otázky?
Komentář 26912
Tak on se realitě musí nějak přizpůsobit každý, když už v realitě žije :-)
Právě proto si myslím, že většina z nás si tu otázku klade velmi intenzivně
Nevím, zda jsme se pochopili, protože jsem si nevšiml, že by si anarchokapitalisté kladli otázku, jaká by měla být vlastnická práva a jaká by měla být jejich případná omezení. Anarchokapitalismus přece stojí na naprosté rigiditě co se týče pojetí vlastnických práv.
Jenže ve skutečnosti nic jako umírněný střed neexistuje, demokracie vždy svým nastavením bude směřovat k hlubšímu socialismu a je to vlastně logické.
A není pak i směřování k socialismu přirozené?
Pak taky si musíte položit otázku, mám přehlížet zlo jenom proto, že si to přeje většina.
A co si mám představit pod pojmem zlo? Přece i ti etatisté něco vynucují, aby prosadili dobro a potírali zlo :-)
Jsem samostatná svobodná bytost, nebo jsem jen součást stáda?
Vy i já jsme chtě nechtě součástí stáda a je na nás, jako samostatných bytostech, jak s tím naložíme.
Komentář 26911
Komentář 26914
Komentář 26996
Subjektivně mi přijde lepší takový umírněný střed.
S tím středem se tu nejspíš budeme shodovat, jen hádám, že vy jste měl ne mysli jiný "střed". To je ta relativita pojmů. https://www.reddit.com/r/badpolitics/comments/2sftjs/the_chart_ancap_horseshoe_edition/
Komentář 26869
Komentář 26870
No tak mi řekněte, ve kterém slovníku jste se dočetl, že rituál je pouze náboženský.
Komentář 26872
Komentář 26876
Píšete, že rituál je specifický pro náboženství. Pokud existují i jiné než náboženské rituály, pak rituál není specifickým znakem náboženství.
Komentář 26878
Komentář 26874
Komentář 26835
Ano, možná s tím bohem to je trošku přestřelené. Tedy podle mě věří etetisti, že stát je něco většího než oni sami. Nebo že stát jsme my, nebo že jedná v našem zájmu. Často mají ke státu emocionální vztah a nejsou k němu schopni dostatečně kriticky nahlížet.
Komentář 26837
Komentář 26838
O co tedy váš názor opíráte? Ukažte na nějaké konkrétní chování, pokud možno.
Komentář 26840
Komentář 26845
Komentář 26846
Komentář 26849
Komentář 26851
Komentář 26860
Komentář 26862
Komentář 26882
Komentář 26884
Komentář 26867
Komentář 26881
Komentář 26883
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFm%C4%9Brn%C3%A1_d%C3%A9lka_%C5%BEivota
https://finmag.penize.cz/ekonomika/321387-zdravotnictvi-soukrome-versus-statni
https://www.mises.cz/clanky/kolik-nas-stoji-zdravi-2118.aspx
Můžete prokázat opak? Tedy čím víc přerozdělování a regulací, čím lépe pro společnost?
Komentář 26890
Samozrejme že Vám nemôžem dodať dôkazy že štátne zdravotníctvo je lepšie než ankapové, keď ankap nikde nie je. A kde vidno nedostatky súkromného zdravotníctva tak sa vždy môžete vyhovárať že to je kvôli štátu.
Komentář 26894
Tedy o to víc jsem zvědavý na vaše odkazy, kde si jistě dáte velmi záležet na zdroje a skutečně mi to natřete.
Ankap je vlastně volný trh, ale nebudu se o tom s vámi hádat (zřejmě ankap je podle vás nějaká forma totality). Takže se váš tedy táži, není nějaká souvislost mezi kvalitou života a velikostí volného trhu. Samozřejmě mě můžete přesvědčit o opaku, těším se na kvalitní odkazy. Děkuji.
Komentář 26913
Súhlasím s tým že ekonomika ankapu je založená na voľnom trhu, ale v takom prípade máte zle položenú otázku. Mal by ste sa pýtať či je kvalita života nepriamo úmerná množstvu regulácií (= odchýlok od ideálu voľného trhu). A v tako prípadeby ste musel priznať že kvalita života je omnoho vyššia vo vyspelých krajinách s množstvom regulácií podnikateľského prostredia a pracovnoprávnych vzťahov než v chudobných štátoch afriky alebo juhovýchodnej Ázie bez týchto regulácií. Jedinými výnimkami sú daňové raje parazitujúce na cudzích peniazoch. A totalitné štáty.
Komentář 26918
Že jsem vám poslal dva zajímavé články s nějakou argumentací a že vás to tak uráží. Já se tomu nijak nedivím, vás nezajímá ta argumentace samotná, je to prostě názor libertariána, takže takové názory hned ignorovat a likvidovat hned v zárodku, vždyť je to nepřítel lidu. To je fakt směšné, vám nejde o diskuzi, vám jde o to prosadit pouze váš názor. Fakt nechutné.
Komentář 26927
Že sú vyspelejšie krajiny "slobodnejšie" než chudobnejšie štáty tvrdím aj ja, ale nejde o slobodu v ekonomickom zmysle, v chudobných štátoch je neporovnateľne menej ekonomických regulácií než vo vyspelých.
Máte pravdu že ma uráža ak mi ako argument dáte dva články od svojho "spolubojovníka", v ktorých navyše nie sú žiadne porovnateľné dáta iba samé teórie, takže to beriem že ma máte za blbca čo Vám zožerie každú hlúposť. TO je fakt nechutné.
Komentář 26937
Co se týče regulací v chudých zemích, jednak jich mají plno, jednak tam neměli (na rozdíl od Evropy a severní Ameriky) v minulosti žádnou svobodnou epochu, kdy by se mohli rozvíjet. Severní půlka Afriky je zamořená islámem a diktátory; jižní půlka Afriky zase černými komunisty s nataženými prackami. Není tam vůle. Čína do toho teďka rve prachy, tak to možná něco udělá, ale pokud lidé v Africe nezmění přístup, budou pořád v prdeli.
Komentář 26940
Komentář 26975
Kdyby vás to skutečně zajímalo, tak jste zastánce volného trhu. Statistiky hovoří jasně pro volný trh, respektive čím volnější trh, tím více zachráněných životů.
)
Samo o sobě mít neregulovaný trh ve zdravotnictvím nestačí. Je logické, že úroveň zdravotnictví ovlivňuje akumulace kapitálu, tedy i kdyby v Somálsku bylo plně bez statní zdravotnictví, tak to nezaručuje to nejlepší zdravotnictví na světě. Tuhle logiku si určitě uvědomujete. Nejsem si vědom toho, že bych někde psal o tom, že aktuální nastavení hospodářství USA (ve smyslu že udržeje minimální stát), je příčinou jejich hospodářského úspěchu. Pokud mě obviňujete z ne konzistenci, tak já vás vyzývám k odkazu, kde jsem něco takového napsal.
https://www.heritage.org/index/ranking
I když mám osobně mírné výhrady k tomuto žebříčku, tak se vás ptám. Je náhoda, že tolik top zemí je i v top zemí z hlediska dožití. Nemůže to potvrzovat spíš mé pozorování?
Ještě jednou se vám omlouvám, že jsem vás tak nazvdvihnul těmi odkazy, netušil jsem jak vás můžou cizí názory tak urážet.
Komentář 26988
Komentář 26989
Komentář 26919
Africké státy jsou v mnoha průserech. Za prvé teplé podnebí nevyšlechtilo lidi k rozumnějšímu nakládání s bohatstvím. Nebylo potřeba spořit na zimy, a tahle schopnost potom chybí v obecnějším ekonomickém myšlení. Za druhé tamní kulturu poškodila misijní činnost křesťanských kněží, kteří lidem vysvětlili, že všechny jejich hodnoty jsou totálně k ničemu. Za třetí tamní ekonomiku srazila na kolena kolonizace, kdy většina bohatství odešla do té vyspívající Evropy a Ameriky; ano, pár budov a železnic se tam postavilo a vytvořil se tam nějaký řád, ale byl to křehký řád daný nějakými cizáky, jehož účelem bylo vytěžení té kolonie, nikoliv rovnocenné partnerství a vzájemné obohacení. Za čtvrté, kdovíjaké regulace mají v těch afrických zemích; mnohde jsou diktátoři a všelijací ještě potrhlejší socialisté.
Asie má trochu jinou kulturu, celkem rozšířený konfucianismus má morálku tvrdé práce, takže tam je to tak, že kolonizace sice ty země poškodila, ale dnes rostou nahoru rychleji než Evropa a severní Amerika; prostě na tom dřou. Naopak regulace čím dál více dusí západní svět, takže jak dlouho ta relativní vyspělost vydrží, je podle mě otázka času.
Komentář 26922
1) V Evropě, když se podařilo upozadit regulační tendence církve. Po osvícenství přišly ty největší objevy ve fyzice a pokroky v technice, ale také ve společnosti. Zrušení nevolnictví, později zrušení poddanství, přišel kapitalismus.
2) V Americe, kam přišli lidé za svobodou a vyhlásili USA jako místo s minimem zákonů a jednoduchou ústavou chránící svobodu. Fungovalo to dlouho a spousta pokroku byla učiněna právě tam.
Komentář 26923
Zase si ale uvědomte, že kdybyste byl dnes (ne)špiclován stejně jako před těmi 15 lety, nikdo by s GDPR či "sušenkami" nepřišel.
Komentář 26924
Komentář 26925
Komentář 26936
Komentář 26938
Komentář 26939
Komentář 26926
Komentář 26929
Komentář 26935
Komentář 26976
Určitě chápete ten rozdíl.
Znova opakuji, současné USA nejsou můj vzor. Zřejmě o mě víte víc než já.
Komentář 26895
Napríklad to ospevované Somálsko. Nerozporujem, že tam svojho času nedostatok štátu v čase X+1 umožnil akési (tuším Urzom pravidelne prezentované) zlepšenie voči štátu, ktorý tam bol v čase X. No radšej by som sa do tamojšieho zdravotníctva nedostal, hoci rozhodne nebolo štátne...
Komentář 26897
Komentář 26915
Komentář 26839
Komentář 26841
Tak to je jen vaše víra, že tomu tak je :-D
Komentář 26842
Co na tom není pravda, buďte konkrétní.
Komentář 26844
Komentář 26853
Tohle vám asi s vaším morálním relativismem nedokážu vysvětlit.
Komentář 26854
Samozřejmě, že to nemůžete vysvětlit, protože to vysvětlení nemá, je to součást vaší víry :-)
Vy prostě věříte, že když vyhlásíte nějaká pravidla a pak používáte násilí v souladu s těmi pravidly, tak je to v pohodě, protože jste přece neporušili ta vaše pravidla :-)
Komentář 26857
Komentář 26858
Tak ve skutečnosti existuje i stát ;-)
Vlastnické právo, jsme nevyhlásili nějak sami. Vlastnické právo snad uznávají i etatisté.
Neuznávajího stejným způsobem jako vy, pro ně není absolutní.
Komentář 26863
Většina etatistů bude chápat vlastnictví jako já, různé daně chápe jako určitou službu. Nechápe ho jako porušení vlastnických práv, což se doufám postupem času změní. Jestli neexistuje absolutní vlastnické právo, pak přece nežijeme ve svobodné společnosti.
Komentář 26868
Tak proč teda ty soukromé agentury :-D?
Jestli neexistuje absolutní vlastnické právo, pak přece nežijeme ve svobodné společnosti.
Jiní lidé tuto víru nesdílí.
Komentář 26871
- Možná si skutečně pořiďte ten slovník. To že někteří lidé porušují vlastnická práva, nějak nemění význam přirozeného práva. Možná když si přestanete vymýšlet vlastní definice, tak v tom nebudete mít takový guláš.
Jiní lidé tuto víru nesdílí
- Já se tady nepřu o to, že většinová společnost si vynucuje své představy silou, jen to označuji za nemorální (z mého pohledu samozřejmě). Stačí když tohle přiznají a nebudou se tvářit jako by mě dělali nějakou službu. První krok je demaskovat agresora a přednést kritický pohled na skutečnou roli státu ve společnosti. Nejsem naivní, lidé nezačnou zakládat ankap, jen proto že si například přečtou nějakou knihu. K tomu budou vést jiné kroky, stát se zhroutí sám (můj názor), navíc ankap nelze prosadit demokratickou cestou, to by popřel sám sebe.
Komentář 26873
Komentář 26875
Komentář 26880
Vzhledem k naprosto zvrácenému keynesiánskémum fiskálně monetárnímu běsnění vlád spolu se stejně zběsilým "trvale udržitelným, sociálnětržním, žabičko + globálně klimatickým" legislativním merkantilismem, to relativně brzo dospěje k totálnímu rozvratu.
Komentář 26877
Tak ono přirozené právo v pojetí anarchokapitalistů je jen taková indoktrinační pomůcka :-)
Komentář 26879
Navíc jak jsem přiznal, nevím všechny definice našich svatých anarchokapitalistů, protože po hříchu neznám všechny svaté texty ankapu. Já vím, dostanu se do pekla. :)
Komentář 26889
Tady nejde o jednoho zloděje. Kdyby přirozené právo chtěla většina lidí, nebyla by pro anarchokapitalisty demokracie takovým nepřítelem :-)
Komentář 26861
Kněží - tady jste dost narazil. Urza, já, Matthias, Rothbard a mnozí přemnozí další píšeme své názory, svá vysvětlení, ukazujeme svá chápání různých konceptů. Nic z toho není pro nikoho závazné. Neděláme schůze, že to musí být zrovna takto nebo onakto. Tím odpovídám i na ty texty.
Mises je respektován, uctíván asi také, tam Vám to uznám. O představě pekla jsem nepsal; každopádně hovořit o něčem, co zažíváme, jako o představě, je poněkud pitomé. Etatisté jako hříšníci... no, pro mě jsou někteří zmetci, jiní slepí, jiní hluší a jiní se nad tím nezamysleli a nemají podobu zamýšlet.
A tak dále :-)
Komentář 26864
Komentář 27089
V ancapu vám nikdo nebude bránit založit si socialistickou komunitu, ve které budete mít školy a nemocnice ve společenském vlastnictví.
V ancapu vám dokonce nikdo nebude bránit provozovat si (s lidmi podobné víry) třeba i komunismus (kibuc) (samozřejmě jen na svém a za své, bez možnosti k tomu nutit ostatní).
Ale zkuste si opak - na svém pozemku si začít provozovat ancap. Etatisti vás obratem zlikvidují.
Z toho plyne, že anarchokapitalismus a etatismus jsou naprosto morálně/eticky nesouměřitelné filosofie. Jedna je ochotna tolerovat druhou, druhá první brutálním násilím potlačuje.
Komentář 27151
Komentář 26928
Ještě k náboženským znakům:
Bůh: stát. Stát je všudepřítomný, vševědoucí, všemohoucí. ????? A reálně existuje jen v hlavách lidí, nedá se na něj sáhnout. Jako každá organizace. Můžete si sáhnout na banku, nemocnici, soud, školu? Jeho přítomnost, vědomost i moc existují jen díky těmto lidem. Tak jako u všech organizací.
- Kněží: politici a úředníci. Kážou všem, jak se mají chovat podle jejich výkladu představ státu. Jako ředitelé či vysocí představitelé organizací: bank, nemocnic, soudů, škol.
- Nejvyšší představitel: prezident. Každý král, prezident atd. je papežem nějaké etatistické církve, jehož moudrost se může směle měřit s moudrostí papežů, patriarchů a dalších v jiných vírách. Každá organizace má nejvyššího představitele: banka, nemocnice, soud, škola.
- Svatý text a zdroj morálky: ústava, zákony. Etatisté vnímají tyto texty mnohdy až s úctou. A ti pokrytečtí si z nich vybírají, co se jim hodí, podobně jako se to děje v jiných náboženstvích. Důsledek provázání státu, tj. organizace stát, s organizacemi zajišťujícími spravedlnost.
- Rituály: volby, oslavy státních svátků, ceremoniály prezidenta atd. Každý tento rituál udržuje lidi v iluzi, že stát je něco většího než oni. Volby nejsou rituál. Jak by to šlo udělat méně rituálně? Státní svátky, ceremoniál prezidenta: to je píár státu, reklama státu. Reklama na coca-colu je taky znak náboženství?
- Uctívaní svatí: Masaryk, Beneš a řada dalších, kdo se zasloužili o stát. V roli mučedníka pak spolehlivě funguje Horáková, případně dav padlých v různých válkách.Tak uctívaní jsou i podnikatelé, vědci, vynálezci, umělci… A mezi nimi by se určitě nějaký mučedník našel.
Komentář 26822
že mně přijde zcela zbytečný do toho zatahovat anarchistický náhledy typu
"indokrinace propagandou" a "vytváření poslušných vobčanů"
protože anarchie je téma jenž většinu lidí moc nezajímá,
ale zajímá je spíše to, jestli jejich dětem není ubližováno,
takže filozofie "Svobody učení" vobstojí i bez anarchistických náhledů...
Můj názor je,
že anachisté by se spíše měli snažit o propagaci zrušení povinné školní docházky nežli o zrušení státu, už třeba jen proto, že když došlo před lety k zrušení komunistického "práva na práci" což byla spíše povinnost jejíž porušování bylo trestáno, tak nedošlo k situaci, jenž by vedla k rozvratu společnosti či náký tý "anarchii", který se všichni tak bojej...