„Sedm hříchů“ našeho školství: #5 zaměření na vnější svět – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Anička
Čas: 2023-10-16 00:00:02

„Sedm hříchů“ našeho školství: #5 zaměření na vnější svět

Systém základního vzdělávání je zaměřený na získání co nejvíce znalostí o světě. Donekonečna kritizované memorovaní faktů je stále přítomné. Adoruje se inteligence, přesněji IQ. Školní vzdělávání je zaměřeno především na vnější svět. Už jen známky v tradičním pojetí označují a rozdělují děti podle schopností na chytré a hloupé, popřípadě průměrné. Vzhledem k tomu, kolik tráví děti ve škole času, je toto zaměření na vnější svět nevyrovnané vůči tomu, co můžeme označit jako svět vnitřní. Budování vztahů, komunikace, emoční inteligence, sebepoznání, sebepřijetí… Je toho spousta, co se nedá změřit a popsat, přesto to má obrovský vliv na kvalitu našich životů, pokud s tím neumíme pracovat. Rozpadající se vztahy, neschopnost komunikovat efektivně, chybějící znalosti o nás samotných… Vidíme to všude kolem sebe i v nás samotných. Škola nám nedala prostor zkoumat náš vnitřní svět.
Přečtení: 5207

Reagujete na tento komentář:
Autor: Baphomet Čas: 2023-10-16 17:32:42
To je otázka. Co tu vlastně řešíte je gnosticismus vs ateismus, jsou tu mezi námi i tací mezi, neboli agnostici.

Ono je možná pravda že existuje něco jako objektivní dobro/zlo, nějaká objektivní pravda o životě a vesmíru.

Ale žádný člověk se nikdy takovou pravdu nedozví, protože je jenom člověk. Vědět objektivní dobro a zlo by znamenalo být bohem.

Takže je to koncept pro debatu úplně k hovnu, člověk je jenom člověk. Oba můžete mít pravdu, ale to kdo jí skutečně má si tak maximálně můžeme přečíst v Bibli či Koránu.
Autor: Rakusak Čas: 2023-10-16 08:30:09
Web: neuveden Mail: schován
Skolni statni model je hlavne o nicem, zkostnately, neefektivni a toxicky. Melo by to byt svobodne. Kazdy necht si studuje tam, kde chce. A treba nestuduje vubec, pokud nema zajem.
Autor: li Čas: 2023-10-16 08:56:09
Web: neuveden Mail: schován
Jak konkrétně si zkoumání svého světa představujete?
Do škol více filosofického myšlení, etickou výchovu, arteterapii... souhlas!
Do škol více úvah na téma "co je správné" a "co je morální jednání"... souhlas!
Školám zakázat vymývání mozků v podobě pošahaných novodobých gender ideologií.
Jenže jak to souvisí s ankapem? tam neexistuje dobré / špatné jednání, ne? :)
Web: neuveden Mail: neuveden
Co to presne znamena "posahana gender ideologie", prosim?
A proc by proboha v ancapu neexistovalo dobre/spatne jednani?:-O
Web: neuveden Mail: schován
To znamená, že by se školám mělo zakázat vymývat mozky dětem tím co se li nelíbí, ale místo toho by se jim měly vymývat mozky tím co se jí libí. V ankapu by nic takového nařizovat nemohla, takže ten se jí taky nelíbí :-)
Web: neuveden Mail: schován
Čekal jsem další patetické video z Jordanem Petersonem. Ale tohle je vlastně pěkná pohádka :-)
Autor: li Čas: 2023-10-16 11:53:11 [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Každému jen to, co dokáže pochopit. I v tom je jisté umění :)
Web: neuveden Mail: neuveden
Ahaaaa, takze podle tohoto vzoru ty vytvaris texty zde....
no konecne to dava cele smysl.
Dekuji za vysvetleni.
Web: neuveden Mail: neuveden
"Škola nám nedala prostor zkoumat náš vnitřní svět". Ano, ale to není účelem školy. U řezníka také nenakupujete květiny.
Škola je založena na zpětné vazbě tj. hodnocení. Vzdělávání bez zpětné vazby tj. informace, jak nám to jde, postrádá smysl. Taková informace může být podávána různým způsobem, ale bez ní to nejde. Memorování faktů je do nějaké míry nutné, faktické znalosti kotví naše úvahy v realitě, matematické a fyzikální vědomosti pomáhají myslet logicky atd. Průměrný žák ZŠ tráví ve škole 6 hodin denně, nejdřív méně později více. Bylo by jistě dobré nezatěžovat děti mimo školu obsolentními "domácími úkoly" a zvýšit kvalitu ušitelského sboru. Bylo by hezké mít nadšené učitele, alespoň trochu. Vnitřní svět má sle dítě zkoumat někde jinde, s rodiči a příbuznými, kamarády, ve hře... Nikdy to nebyl účel školy a je k tomu vyloženě nevhodná z podstaty věci.
Web: neuveden Mail: schován
Za jakým účelem lodi zakládají školy a posílají do nich děti je individuální. Wxistuje spoustu alternativních přístupu ve ke vzdělávání a výchově dětí které se právě i na tyhle aspekty zaměřují. Ne každý má potřebu nějak striktně oddělovat sypaní vědomosti od osobního rozvoje a dalších aspektů lidského života
Autor: Člověk Decentralizovaný Čas: 2023-10-17 10:26:57 Titulek: Zlepšení státního školství?
Web: neuveden Mail: schován
Jak zlepšit státní školství? Řešením je decentralizace pravomocí od ministerstva školství k jednotlivým školám. Čím volnější ruce budou mít jednotlivé školy a čím méně bude pravidel, kterými se musí řídit, tím lépe.
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky