Autor: Dook
Čas: 2019-01-04 00:00:02
Sic semper tyrannis
Často slýchám, že bychom měli být vděční za to, že žijeme ve svobodné zemi. Pokud trochu zatnu zuby a vyplním pár formulářů, mohu mimo jiné držet zbraně, podnikat a cestovat do zahraničí. To jsou všechno důležité lidské svobody a za to že je mohu využívat, tvrdí etatista, bych měl být vděčný. Vždyť kolika lidem na světě jsou tyto svobody odepřeny!
Proč bych ale měl být vděčný státu? Svoboda je přirozený stav člověka, je neodejmutelná a při narození ji obdržel každý, bez ohledu na svou třídu, pohlaví či barvu kůže. Proč bych se měl klanět státu za to, že mi milostivě dovolil si část mé přirozenosti ponechat? Neděkujme státu za svobody, které nám nechal, ale usilujme o navrácení těch, které nám zapověděl.
Proč bych ale měl být vděčný státu? Svoboda je přirozený stav člověka, je neodejmutelná a při narození ji obdržel každý, bez ohledu na svou třídu, pohlaví či barvu kůže. Proč bych se měl klanět státu za to, že mi milostivě dovolil si část mé přirozenosti ponechat? Neděkujme státu za svobody, které nám nechal, ale usilujme o navrácení těch, které nám zapověděl.
Přečtení: 54694
Komentáře
Komentář 31497
Ludwig von Mises:
Romantická filosofie vypracovaná za představy, že v raných časech jednotlivec byl svobodný, a že běh historického vývoje ho oloupil o prvotní svobodu. Jak říkal Jean Jacques Rousseau, příroda poskytla člověku svobodu a společnost ho zotročila. Ve skutečnosti, pravěký člověk byl vydán na milost druhému, který byl silnější, a proto ho mohl připraviti o vzácné prostředky k živobytí. V přírodě není nic, čemuž by mohlo být dáno jméno svobody. Koncept svobody vždy odkazuje na sociální vztahy mezi lidmi. (Svoboda a vlastnictví)
zde: https://www.mises.cz/clanky/svoboda-a-vlastnictvi-5-7--2011.aspx
- To se takhle jednou Dook šťoural ve svobodě, kterou obdržel při narození jako každý, a tohle vyšťoural…
Komentář 31500
.............................................................
Asi jo, ale to asi bude způsobeno tím, že příroda sama je svoboda,
jestliže už pravěký lovec zotročoval druhého, tak se zřejmě jednalo o ty sociální vztahy a ne o samu přírodu...
Mně se na toto téma líbil tendle film :
https://www.youtube.com/watch?v=SXi38hV9zvQ&list=PLKcbJs9ExK4XVnEFL0Supx57oUCXOyv9H
Komentář 31506
Tak jak to pravděpodobně myslel Mises má pravdu. Reálně svoboda existuje jako vztah mezi lidmi, nicméně mně samozřejmě nešlo o rozporování tohoto evidentního faktu, jako spíš o filosofickou podstatu svobody a přirozených práv.
Komentář 31507
"Slobodný" je na sto percent len ten človek, ktorý v rozumnej dochádzkovej vzdialenosti nemá nijakého iného človeka. A na tom nič nezmení ani ankap a iné teórie, každá interakcia medzi ľuďmi nutne zahŕňa väčšie či menšie obmedzenie slobody aspoň na jednej strane.
Komentář 31511
Komentář 31512
což je zase osvobodí od nejistoty...
Vona ta svoboda je taková vcelku nejistá věc
Komentář 31513
Samozřejmě, že dobrovolnou transakcí můžete také o svobodu přijít, v extrémním případě se můžete stát dobrovolně, na základě smlouvy, otrokem. Ale pak to i tak člověku něco musí přinášet, když se k tomu upíše dobrovolně, takže těžko soudit. Obecně je ale uzavírání dobrovolných smluv projev svobody a potenciální zvýšení možností a tedy posílení svobody. Člověk na samotě si musí svobodu vytvořit a je na to úplně sám, dělba práce poskytne svobody víc. Takže já to vidím naopak.
Komentář 31514
já to myslel tak, že když se navzájem dobrovolně domluvíme,
že budeme třeba respektovat soukromé vlastnictví...
Tím si samozřejmě vomezím svobodu na vás útočit kdykoliv se mně zachce
ale získám jistotu, že na mě nebudete útočit
(tedy pokud se dá spolehnout na nějaký prohlášení či smlouvu)
Podobně třeba i stav manželský, ztratím svobodu spát s jinejma ženskejma,
ale získám jistotu,že ani manželka nebude spát s jinejma
Takovouto smlouvu může samozřejmě navzájem uzavřít více lidí,
a více lidí má více síly, takže pak chtějí i po ostatních aby se tím řídili,
pokud se tím pak někdo odmítájí řídit, tak proti nim použijí násilí,
tomu se pak asi říká společenská smlouva a ta může být různá,
od smlouvy že je třeba respektovat vlastnická práva až po placení daní...
Pokud porušíte pravidla at vstupem na cizí pozemek nebo neplacením daní,
porušujete tudle společenskou smlouvu...
To píšu ale především proto, protože ani já jsem nepodepsal žádnou smlouvu o respektování vlastnických práv, tudíž pro mě je to také společenská smlouva
Komentář 31526
Wow! Jakkoliv bych neveril, kam az muze zaslepenost a fanatismus vest, tady jste nesporne dosahl noveho vrcholu. Fixed:
Já to totiž vidím přesně obráceně. Nedobrovolnými transakcemi získáte víc možností a tedy víc svobody. Například ukradnete si auto a všechny vzdálenosti se Vám zkrátí, získáte svobodu pohybu větší, než když jste mohl chodit jen pěšky. Dobrovolnými transakcemi naopak o svobodu přicházíte. Příklad: někomu to auto prodate.
Komentář 31541
Wow! Jakkoliv bych neveril, kam az muze zaslepenost a fanatismus vest, tady jste nesporne dosahl noveho vrcholu. Fixed:
Já to totiž vidím přesně obráceně. Nedobrovolnými transakcemi získáte víc možností a tedy víc svobody. Například ukradnete si auto a všechny vzdálenosti se Vám zkrátí, získáte svobodu pohybu větší, než když jste mohl chodit jen pěšky. Dobrovolnými transakcemi naopak o svobodu přicházíte. Příklad: někomu to auto prodate.
Vy jste to ale otočil. Možná úmyslně, možná jen nevědomky. Nikdo z libertariánů přece nevyvrací to, že zloděj koná dobrovolně tedy transakce zlodě - okradený nevede ke zvýšení svobody obou stran kontraktu. Když někomu něco prodáváte, tak za to získáváte něco jiného, co má pro vás větší cenu než to, čeho se vzdáváte a naopak kupující získává něco co má pro něj větší hodnotu, než to čeho se vzdává.
Komentář 31549
Sklanim se pred sofistikovanosti Vaseho humoru.
Snad jen... Co si tak zhruba predstavujete pod (zde ne zridka uzivanymi) pojmy "vlakno" ci "kontext"?
Komentář 31519
- Mises si to zjevně nemyslel, když napsal Koncept svobody vždy odkazuje na sociální vztahy mezi lidmi. Ale Vy asi nebudete libertarián, že?
Komentář 31520
svoboda (nář. sloboda Preis.), -y ž. 1. možnost uplatnit svou vůli, volně se rozhodovat, projevovat, jednat …
Ak niekto definuje slobodu nejako inak, mal by namiesto slova "svoboda" použiť napr. "svoboda podle XY". Inak sa dostávame do nezmyselných urzovských debát, ktoré som už mal tú možnosť sledovať pred pár rokmi na d-fensovi.
Ako už Petr Vostál uviedol, pri dobrovoľnej zmluve človek obmedzí svoju slobodu. Takisto však, pri nedobrovoľnom konaní je sloboda prinajmenšom toho nedobrovoľne konajúceho človeka obmedzená - nemôže uplatniť svoju vôľu. A pri ktorejkoľvek interakcii dvoch ľudí je "možnost uplatnit svou vůli" limitovaná, hoc by malo ísť aj o "nezmysly" typu "jeden nemôže voľne prejsť miestom, kde stojí ten druhý" (alebo môže, ale potom ten druhý nemôže voľne prejaviť svoje státie na onom nieste).
Komentář 31521
svoboda (nář. sloboda Preis.), -y ž. 1. možnost uplatnit svou vůli, volně se rozhodovat, projevovat, jednat …
- Z téhož slovníku: volnost, -i ž. 1. stav, kdy se člověk n. něj. celek nemusí podřizovat cizí moci, vůli n. nějakým jiným omez…
Když se tedy oháníte slovníkem, tak jak se podle onoho slovníku liší "svoboda" a "volnost"? Je to tam uvedeno? Je to z něj zřejmé?
Slovník nemůžete brát až tak vážně. Slovníkový výklad pojmu je aproximace. Pojem je jazykové uchopení skutečnosti a skutečnost z určitých důvodů není možné redukovat na slovníkové heslo; a i kdyby to bylo možné, tak z toho neplyne, že autoři slovníku to umí.
2) Ako už Petr Vostál uviedol, pri dobrovoľnej zmluve človek obmedzí svoju slobodu. Takisto však, pri nedobrovoľnom konaní je sloboda prinajmenšom toho nedobrovoľne konajúceho človeka obmedzená - nemôže uplatniť svoju vôľu. A pri ktorejkoľvek interakcii dvoch ľudí je "možnost uplatnit svou vůli" limitovaná, hoc by malo ísť aj o "nezmysly" typu "jeden nemôže voľne prejsť miestom, kde stojí ten druhý" (alebo môže, ale potom ten druhý nemôže voľne prejaviť svoje státie na onom nieste).
- Zde právě mluvíte o volnosti; výraz "svoboda" používáte ve významu "volnost". Jak jistě víte v angličtině mají pro svobodu dva výrazy: freedom a liberty, jejichž sémantika je zhruba, zdůrazňuji ZHRUBA taková, že "freedom" je české "volnost" a "liberty" je české "svoboda". Když Mises psal Koncept svobody vždy odkazuje na sociální vztahy mezi lidmi myslel tím "liberty" ne "freedom", jinak by věta nedávala smysl.
Komentář 31527
Ehm, to tedy neni zrovna stastna formulace, ale jinak celkem souhlas. Nicmene i kdyby ne svoboda, tak prinejmensim "svoboda" (o niz ostatne Hefo vyslovne psal) je absolutni skutecne jen na pustem vystrkove. Ono se to fskutecnosti nijak netluce ani s tim Misesem, to je spis jako spor, zda nula je kladna, ci zaporna. Jiste uznate, ze v nasem pripade bude nulova mira nesvobody - a co s tim dal, to uz je medle na fkusu jednoho kazdeho soudruha.
Komentář 31528
...................................................................
Já osobně dávám přednost Rudému právu,
bohužel už nevychází,
bylo jednak velkoormátové takže kromě velkoformátových stranických blábolů mělo všestranné použití, například když člověk dostal velkoformátový průjem,
ale i při malování, podpalování v kamnech, sušení hub a dala se z nich při trošce šikovnosti poskládat i slušivá čepice "model Večerníček"
I heslo v záhlaví bylo inspirativní: Proletáři všech zemí spojte se,
já jsem se však povětšinou spojoval pouze s proletářkami, to víte,
mládí je mládí a pud je pud...
Komentář 31522
.........................................................................
To je dobrej příklad,
já používám podobnej ze života,
když se v úzký ulici potkaj dvě auta a nemohou projet a nemají možnost se řídit nákým pravidlem silničního provozu,
jeden prostě musí uhnout tedy třeba vycouvat,
a on to většinou vždycky jeden udělá...
A myslím, že to je také svoboda když se svobodně rozhodnu že uhnu,
páč prospěji jak druhému tak i sobě,
což může platit v jakémkoliv případě kdy mohu ztratit více,
než kapku benzínu při couvání...
Komentář 31518
- Jenže pokud je filosofickou podstatou svobody, že je to "sociální vztah mezi lidmi", jak napsal Mises, je to v rozporu s myšlenkou, že svobodu "každý obdržel při narození". Obdržíte snad při narození i ostatní sociální vztahy jako zaměstnání, manažerskou pozici, dědictví, občanství, vlastnictví atd.? Sociální vztahy vznikají ve společenské praxi dodržováním pravidel. Nikdo je nedostává při narození. To, že některé okamžikem narození VZNIKAJÍ, znamená, že podle pravidel tím okamžikem začínají být dodržovány, ne že novorozenec něco dostane.
Komentář 31508
Komentář 31501
V přírodě morálka není...
Komentář 31502
Zcela jiste je vsak v prirode nepsana sada spolecensky vyhodneho chovani, vyvinuta za ucelem optimalniho souziti tvoru obyvajici geograficky spolecne uzemi. Lide tomu rikaji moralka a mysli si, ze digitalni hodinky jsou docela sikovny napad.
Komentář 31503
............................................................................
Určitě,
jenže to není zas až tak jednoduchý systém,
proto taoisté říkají, že "popsané tao není tao"
tedy že když se to snažíme nějakou tou morálkou postihnout, tak jsme vedle...
Je to asi podobné jako ten výrok, že "nikdy nevstoupíte dvakráte do téže řeky" zatímco morálky říkaj, že neustále vstupujeme do téže řeky...
A to je jen dost velká nepozornost vůči přírodě, asi takto nějak :
https://www.youtube.com/watch?v=JMqTlOBsjfY
Komentář 31504
https://www.youtube.com/watch?v=0xrbqKZ2WrY
Komentář 31505
ale von každej vobhajuje to, čemu věří, to je normální,
anarchokapitalisti taky vobhajují soukromé vlastnictví a obranné násilí a použití zbraní,
ty věci či ty různé přístupy lze snadno pochopit,
protože každej člověk má zkušenost s obavami či se strachem
a s potřebou preventivně předcházet nepříjemným věcem...
Komentář 31529
Já s tím souhlasím. Protože svobodu vidím v tom, že se mohu rozhodovat. Mám možnost volby. Slabšího oloupit nebo obdarovat. Kupříkladu. A v této mé svobodě stát moc velkou roli nemá.
Komentář 31530
zřejmě za zásluhu "úspěšné narození" jen nevím, proč byla bronzová a ne zlatá, že bych se snad rodil "prdýlkou napřed" ???
A tam mám napsáno : OPUSTÍŠ-LI MĚ, NEZAHYNU, OPUSTÍŠ-LI MĚ ZAHYNEŠ
Autorem je známý básník Viktor Dyk, jen nevím z kterého období jeho tvorby pochází, jestli období mládí kdy byl anarchistickým buřičem či snad pozdějšího období kdy přešel k nacionalismu
Ale rozhodl jsem se, že to bude nejspíše náký anarchistický heslo hovořící o anarchii a ne o státu...
Komentář 31532
Komentář 31533
(Jak radí Stopařův průvodce po galaxii)
Kromě přirozeného práva na vlastnictví, existuje ještě jemu nadřazené
SVATÉ PRÁVO, jenž praví že si můžete dělat cokoliv chcete,
ovšem je třeba počítat s karmickým zákonem jenž praví "Kdo si co uvaří, to si i sní"
Z fyzikálních zákonů je pak nutno přihlédnout k zákonu gravitačnímu, jenž informuje na rozdíl od kvalitativních zákonů (výše uvedených) také o kvantitě a zráceně popisuje gravitaci jako "Silnější pes jebe"
K kvalitativním zákonům pak lze přiřadit i zákon o řezání dřeva "Na pilu se nemá tlačit" či zákon o potocích a řekách "Nikdy nevstoupíš dvakráte do téže řeky"
Těmito zákony ovšem není třeba se řídit, páč máte svátý právo se řídit čím chcete, jenž je nadřazeno všem jiným právům a zákonům...
Komentář 31534
To, že v ankapu můžete všechno na svém pozemku a nemůžete nic na cizích pozemcích je tedy zúžený pohled, zapomněl jste na ty interakce na dobrovolné bázi s ostatními. Které teprve Vám znásobují Vaše možnosti a dávají Vám tu největší míru svobody.
Komentář 31538
..........................................................................
No von na to zapomněl proto, páč je ta definice dle mého názoru špatně napsaná,
to už je lépe to celý vyhodit a zústat jen u samotných interakcí a říct jako Marx, že "Svoboda je poznaná nutnost" tedy možná spíše výhodnost...
Komentář 31547
A to isté aj s ľudskými právami, vlastník pozemku mi moje slobody môže ale nemusí povoliť, resp. on si môže ľubovoľne určiť do akej miery tú ktorú slobodu smiem využívať.
Komentář 31552
ale ten kdo vám neprodá, pak sám bude tím tratit,
a ten kdo vás nepustí na pozemek může také počítat s tím, že ani vy ho možná nebudete chtít pustit,
když si lidé navzájem nevyhoví, budou navzájem i tratit...
Co kdo zaseje to i sklidí,
nemluvě o tom, co kdo uvaří to si i sní...
Komentář 31553
a ten kdo vás nepustí na pozemek může také počítat s tím, že ani vy ho možná nebudete chtít pustit,
když si lidé navzájem nevyhoví, budou navzájem i tratit...
Toto ale platí predovšetkým vo vlhkom sne ankapových teoretikov, t.j. v stave, keď sú všetky subjekty plus-mínus rovnako silné a schopné. Zdôvodňovať sa mi to nechce...
Komentář 31556
Komentář 31562
Leda tak vo vlhkom sne ankapových teoretikov. Ale to uz mozna nekdo zminil.
Komentář 31566
Komentář 31567
Komentář 31578
Komentář 31587
Uff! Dokolečka ta trapná bolševická povídačka o tom, jak podnikatel na volném trhu bohatne likvidováním konkurence... No on nikdo netvrdí, že R. účinkoval na trhu jako roztomilé koťátko. Byl to nesmírně tvrdý obchodník. Ale proboha, když začínal, byl to pouze jeden čudla ze stovek podobných (a v té době i větších než on) podnikatelů v oboru a každý z nich mohl expandovat. R. samozřejmě skupoval firmy svých konkurentů, ale to byl důsledek jeho dokonalé služby zákazníkům, kteří upřednostňovali jeho nabídku. Navíc je zdokumentováno, že ne málo konkurentů, od kterých koupil jejich (zastaralou neefektivní) firmu, si do roka dvou nechali postavit firmu novou moderní (přesně podle R, foršriftu) a se znalostí místního trhu a svých bývalých zákazníků mu docela obstojně konkurovali.
Komentář 31614
Jiste, to demonstrujete celkem dusledne. A jako obvykle nachazite neomylne kozy v debate o vozech.
A k Vasim "argumentum" samotnym: reversem "nedokaze vysvetlit" je "nedokazu pochopit" a dukaz kruhem je kuhovnu.
Komentář 31557
Komentář 31576
Komentář 31558
Komentář 31582
Kým dnes ma obslúžia všade kde ja chcem.
Zkoušel jste chtít něco, co Vám nikdo nenabízí? Nebo nechat se obsloužit někde, kde je zrovna zavřeno nebo vůbec žádná restaurace neexistuje? A nepodléhejte klamu, že když stát strká nos do ekonomiky, že je díky jeho regulacím vyšší nabídka, jde spíše jen o neznalost ekonomických zákonů. Stát v principu v celkovém součtu nic vylepšit nemůže a tedy ani Vaše možnosti být obsloužen. Statisticky samozřejmě, dotované podniky někde znamenají naopak větší úpadek jinde protože státní zásahy jsou nanejvýš hra s nulovým součtem a to ještě kdyby nebyly obrovské transakční náklady úřednického aparátu.
Komentář 31586
Komentář 31589
Komentář 31592
Komentář 31596
Komentář 31598
Komentář 31604
Komentář 31584
Komentář 31588
Komentář 31590
Komentář 31593
Komentář 31597
Komentář 31599
Proste banky mely nakazano od vlady davit hypoteky kazdymu na potkani (holt kazdy politik ty volice musi nejak uplacet, ze) a tak se neni co divit, ze to proste delaly.
To neni zadna konspiracni teorie, to je prosty fakt.
Komentář 31600
Komentář 31608
Komentář 31605
Komentář 31537