Autor: sad clown
Čas: 2020-04-13 00:00:02
Smlouva nebo zákon?
Etatisté často tvrdí, že existuje nějaká “kolektivní” smlouva se státem, která vzniká narozením na území státu, čili jsem povinen se řídit zákony daného státu. Jak se ale pak liší zákon od smlouvy? A proč tato smlouva může být uzavřena jednostranně bez souhlasu občana, a je i přesto právně vymahatelná, když sami etatisti bojují proti “šmejdům” co píšou smlouvy malým písmem a pod. a volají stát aby je před takovým jednáním chránil? Když navíc vezmu v úvahu množství zákonů = smluv se kterými každý musí souhlasit aniž by je kdy četl a stále přibývají nové, jak může někdo zároveň kritizovat volný trh, kde se žádné takové “bezpráví” dít z principu nemůže? I kdybych musel v ankapu uzavírat hromadu smluv s poskytovateli jednotlivých služeb, nikdy se pravděpodobně nedostanu do stavu jako dnes, kdy mám uzavřeno tolik smluv že nemám ani šanci vědět kolik jich vlastně je. Stát je z mého pohledu ten největší “šmejd”, který sám porušuje pravidla vymáhaná na všech ostatních.
Přečtení: 92374
Komentáře
Komentář 53217
Komentář 53218
Komentář 53225
Komentář 53219
Komentář 53221
páč právě dneska vstala z mrtvých,
nebyla totiž nakažena covidem 19,
nýbrž známým křestanským virem covidem 30,
který způsobuje vstání zmrtvých a následné nanebevstoupení...
Komentář 53220
Komentář 53222
protože pokud lidé vytvoří umělou inteligenci která si pak následně vytvoří pud sebezáchovy a z toho všeliké pocity a emoce,pak budou mít lidé problémy...
Komentář 53223
Komentář 53224
2. A je to tak spravne? Nechci odpoved "proste to tak je, jinak to nejde". Je to tak z moralniho hlediska spravne?
Komentář 53226
2. Takto položená otázka nemá zmysel, lebo proste to tak je. Keď to tak vždy je, tak je jedno či to ohodnotíš ako morálne alebo ako nemorálne. Potom už len záleží na tom aké morálne je spoločenské usporiadanie do ktorého sa daný jedinec narodí.
Komentář 53252
2. dobre, zkusim to znovu - mozna se jedna o spatne pochopeni otazky.
Rekneme, vrazda. Takova vrazda se proste cas od casu stane. Proste to tak vzdy je, bylo a bude. Presto si troufam tvrdit, ze zavrazdit nekoho je moralne spatne. A troufam si tvrdit, ze NENI jedno, jestli budu povazovat vrazdeni za moralne dobre ci spatne. Podle meje to HODNE dulezite, jak to kdo hodnoti.
V souvislosti v bodem 1 se tedy ptam znovu na to same - je to tak z moralniho hlediska dobre, ci spatne? (Pripadne existuji nejake vyjimky z moznosti, kterou si vyberes, kdy a proc?)
Komentář 53263
2. Rovnicu 1+1=2 nemá zmysel posudzovať z pohľadu morálky.
Ale teda hypoteticky je podľa mňa morálnejšie ak sa prispôsobí nový člen spoločnosti jej zvyklostiam, než ak by sa celá spoločnosť mala prispôsobiť rozmarom nejakého jednotlivca. A minimálne odkedy existuje deľba práce sa ľudia navzájom ovplyvňujú, teda možnosť aby sa nikto nikomu nemusel prispôsobovať je nereálna.
Komentář 53305
Takových případů už tu bylo... Králové, císařové, politici...
Přesně proto je lepší, když není nikdo, kdo by násilím nutil všechny ostatní se mu přizpůsobit ;-)
Komentář 53307
Komentář 53318
Komentář 53330
Komentář 53317
Komentář 53441
Chapu, ze pro urcite lidi, zvlaste zenskeho pohlavi, je docela bezne, kdyz se jich nekdo na neco zepta, odpovedet na neco uplne jineho, ale pani, prosim , zkuste mi odpovedet konkretne na to, na co se ptam, a ne na to, na co se neptam.
Chapu, ze absolvovani bezne skoly casto zabrani naucit se rozumnet psanemu textu, tak to zkusim rict nejak jeste vice polopaticky a vylozene upozornim na to, co skutecne nechci slyest.
Nechci tedy slyset, jestli je nejaka situace lepsi nez jina. Zvlastne, kdyz si tu druhou situaci nekdo zcela vymysli sam od sebe.
Naopak mi zcela staci odpovedet jednoslozvne, tedy "ano" ci "ne". samozrejme beru i "nevim".
Jeste bych rad upozornil, ze "ak sa neprispôsobí tamojším zvyklostiam tak bude mať problémy" neni zadny exaktni fakt. Jiz dnes nalezneme pripady, kdy to neplati, v minulosti byly dozajiste pripady, kdy to neplatilo a NIKDO nevi, jaka bude spolecnost za napriklad tisic let. Je docela mozne, ze vsichni budou pripojeni do Matrixu, je mozne, ze vsichni budou otroci celoplanetarniho vladce, je mozne, ze na svete bude 1000 lidi, je zcela mozne, ze na svete budu 100 miliard lidi a nikdo jim nebude vladnout atd atd atd atd. NIKDO nevi, co bude, tak argument "bude to, protoze to rikam, protoze to tak proste je", je velmi….hloupy. Az bych rekl stupidni.
A ted bych rad odpoved na otazku, jestli je to tak z moralniho hlediska dobre, ci spatne? (Pripadne existuji nejake vyjimky z moznosti, kterou si vyberes, kdy a proc?). Pro jistotu znovu opakuji, ze se ptam na tvrzeni "A vždy v histórii platilo, platí a bude platiť že ak sa neprispôsobí tamojším zvyklostiam tak bude mať problémy"
Ja osobne si umim predstavit, ze nekdo zcela vazne rekne, ze to tak moralne spravne je. Pokud ano, mam na to pripravene urcite priklady, kde bych se rad pak znovu zeptal, jestli i v takovem pripade by to bylo moralne spravne.
Pro jistotu nakonec jeste znovu opakuji : Ptam se na MORALNI rozmer dane veci.
A abych to trosku ulehcil, precijen dam jeden z pripravenych prikladu dopredu k uvaze: Je moralne spravne, aby kdyz se dvoum otrokum narodilo dite, tak toto se proste prizpusobilo tamnim zvyklostem a prijalo v poklidu a pokore ulohu otroka? Pro jistotu: Neptam se na to, jestli se to delo ci nedelo nebo deje ci nedeje a ani se neptam na to, ze se s tim proste nedalo nic delat. Ptam se:
Bylo to v poradu? Ano / Ne / Nevim, prosim
Komentář 53445
Ja síce nie som pani Norbertová, ale keď si tak zase raz idem okolo, nedá mi nespýtať, ktorú morálku ráči pán mať na mysli? Keďže morálka je dnes braná ako diera do zadku, každý má svoju, akurát mnohí preberajú väčšinu svojej morálky z nejakej všeobecne známej šablóny...
Komentář 53448
Samozrejme.
Samozrejme chapu, ze nekdo prebira moralku nekoho jineho. Nic proti tomu nemam, kazdy to ma nejak. Ja trebas dozajiste castecne prebiram, ale to co povazuji za "zaklad" , jsem si vytvoril sam. (Samozrejme je mozne, ze jsem si vytvoril neco, co si tak vytvorilo i mnoho dalsich lidi)
Komentář 53451
Komentář 53453
No, a odpovedi od tebe se dockame, ci ne?
Komentář 53455
Komentář 53467
Na druhou stranu chapu skutecne je otazk, odkdy budeme lidi uz povazovat za lidi, ale myslim, ze se tam najde dost velky casovy usek, kdy uz je za lidi povazovat muzeme, a presto neexistovaly zakony.
Komentář 53470
Komentář 53456
V tej vete som nikde nepomenul pojem zákony. Práve preto že zákonom v ankape nehovoríte zákony.
Komentář 53466
Tak proc dal diskutovat, no...Nakonec i to, ze nejses schopny odpovedet, o tobe neco vypovida.
Napriklad to, ze kdyz jsem si pred casem myslel neco o zmrdech, tak to byl spravny postreh...
Komentář 53469
Komentář 53481
Diskutuciji 2: bflmpsvz a jestli se ti to nelibi, tak to neni moje chyba
:-D :-D
Btw, dal jsem ti i konkretni priklad, a na ten jsi taky neodpovedel.
Moje hodnoceni plati...
Komentář 53483
2. sorry, tú doplňujúcu otázku som v tvojom siahodlhom príspevku prehliadol, tak ti odpovedám dodatočne: otrokárstvo ako také je nemorálne, keďže otrok bol držaný v otroctve násilím a nemal možnosť výberu. Ani len vybrať si menej krutého otrokára.
Komentář 53485
Komentář 53487
Komentář 53490
Ty jses kokot :-D
Ja napisu: Bylo to v poradu? Ano / Ne / Nevim, prosim
Ty napises jako odpoved : otrokárstvo ako také je nemorálne, keďže otrok bol držaný v otroctve násilím a nemal možnosť výberu. Ani len vybrať si menej krutého otrokára
Result: Ja jsem nechapavy blbecek :-D :-D
Tvl, zkus nejake prasky, tohle uz je fakt vazny :-D :-D :-D
Komentář 53492
Komentář 53493
Komentář 53496
Ale teda skúsim ešte raz a pomalšie, snáď to konečne pochopíš: keď je nemorálne násilím držať otrokov v otroctve tak je samozrejme rovnako nemorálne držať násilím v otroctve aj ich deti.
Ale v demokratickom štáte ťa nikto násilím nedrží. Na rozdiel od ankapu, kde za prechod na hranice ankapistanu budeš najprv musieť majiteľom ciest zaplatiť mýto. Jedine že by ťa až tak nenávideli že radšej oželejú zisk len aby si čím skôr vypadol preč :-D
Komentář 53502
(Fakt jsem se neptal, jestli je ci neni moralni otroctvi, ale na to, jestli je ci neni moralne v poradku, ze kdyz se v nem narodi dite, tak je moralne v poradku, ze se musi prizpusobit. Tobe to asi prijde jako to same, no neni to to same)
Komentář 53505
Komentář 53530
Komentář 53537
Komentář 53553
S tebou je to tezky….
A ne, neni to tim, ze bys odpovidal jinak, nez si predstavuju.
Hele, dotaz: Opravdu (ale jako opravdu, bez ironie) si myslis, ze sem chodim proto, abych dostaval odpovedi, ktere chci? Jako ze chci, abys odpovidal tak, jak si predstavuju?
Komentář 53509
Hefo ti dal jednu prostinkou otazku, dokonce ani nezajebanou tunou imbecilniho zvaneni, jeden radek. A odpoved? No samozrejme nasrat, misto toho naopak dva jakesi totalne imbecilni kontradotazy, ale hlavne, ze to "myslis vazne", blbe. Kazdopadne tu mame skvele lokalisovaneho prave jednoho z tech tvych "zmrdu", u nichz tak dobre "chapes, ze odpovedi se nedockame".
Idiot, ktery neni schopen polozit korektne otazku, ale zato je schopen vydupavat si na ni odpoved, je idiot kvadraticky. Ze jsi analfabet, ktery v takto krucialnim dotazu neni schopen dat dohromady ctyri slova, to me az tak neprekvapi. Ale jenom totalni hovado dava otazky typu "uz jsi prestal byt svou zenu". Priste se s tim tak neser a misto "ano/ne/nevim" tam dej rovnou treba "ano / jsem zmrd / jsem blb", nejlepe u otazky kolik je hodin, magore.
A uz totalne pitoreskni je, ze slepe kure naslo zrno hned na zacatku, ovsem jako jakozto kure-debil je vyplivlo s tim, ze je hladove a bude se radeji pomazavat exkrementy. Odpoved "proste to tak je, jinak to nejde" holt nechce, proste nechce. Priste se zeptej, jestli je moralni treba stridani rocnich obdobi, gumo. Ano/ne/nevim.
Komentář 53510
>> Dobry, nemusis tu ukazovat porad dokola, co jses za zmrda, ktery ani nedokaze odpovedet na polozenou otazku...
Komentář 53529
Tahni zase nekam do pici, odkud jsi vylezl, zmrde.
Komentář 53541
Tahni zase nekam do pici, odkud jsi vylezl, zmrde.
Jiste, presne stejne jako prosty fakt, ze kdo se neprizpusobi, bude mit potize, ty tupy polomozku. Kdyz ti nekdo ty tvoje louzicky ukaze, neznamena to, ze se v nich mas jeste vyvalet, blbe. Ale kazdej ma svy libustky, co uz.
Komentář 53552
Komentář 53554
Komentář 53556
Tak to jses opravdu….clovek s malou fantazii.
To, jestli tomu tak je, je socialni zalezitost.
Neco jako monogamie. Clovek napriklad neni od prirody monogamni - ale nejak se to tak vzilo, ze je to tak spravne / obvykle a lide to tak delaji, a uz moc nepremysli nad tim, ze jim to vubec neni prirozene.
Stejne tak se teoreticky da naucit cokoliv. Ze mas mit otroky...ze nemas mit otroky...ze jsou hezke tluste zenske...ze jsou hezke hubene zenske…
Proc by se neslo naucit, ze kdo se neprizpusobi ostatnim, je vyjimecny a budeme ho povazovat za super cloveka?
Slo by to...nerikam, ze se tak stane, ale slo by to. Takze to NENI zadny jasne dany FAKT, ze tomu tak je a NAVZDY BUDE. Mozna bude...ale fakt to rozhodne neni. Je to neco, co sami lide maji v moci zmenit.
Demente.
Komentář 53569
Komentář 53579
Dukaz ovsem neni ani to, ze reknes "proste to tak je"
Ja ti prave dokazal, ze to MUZE byt jinak..
Komentář 53581
Komentář 53565
Tak urcite, ty idiote, presne stejne jako neni nezmenitelny fakt stridani rocnich obdobi. Staci tu kouli zastavit, zejo. Nebo vypnout tu velkou svitici, poridit si dacu na Mesici - ted vidim, ze tech trivialnich moznosti jsou kopce, vlastne bude zazrak, jestli letos vubec prijde jaro.
Problem v diskusich s vama dementama je primarne to, ze cim min vec chapete, tim vic dupete a slintate.
Nelibi se ti podminky, do nichz se chte nechte narodis? Ok.
Prijde ti nemoralni, ze by ses jim mel prizpusobovat? Ok.
To obe, idiote, zhola nijak nesouvisi s faktem, ze neprizpusobis-li se, budes mit potize. Coz bylo puvodni konstatovani a s moralkou, blbe, nema absolutne nic spolecneho.
Ale nenech se rusit klidne si v tech shitech tancuj dal. Vetsi vemeno uz ze sebe stejne udelas jen stezi.
Komentář 53239
Komentář 53227
Je možné pohlížet na zákony jako na každý zvlášť, nebo jako na jeden celek, kde si vlastník vyhrazuje práva na jejich změnu dle své vůle. Myslím, že rozdíl mezi zákonem a smlouvou by mohl být něco ve smyslu, že ve smlouvě mají slovo oba, v zákoně jde jen o vůli vlastníkovu.
Komentář 53230
Jde o to, že někdo někdy nějak stanovil hranice, kterymi oddělil lidi a následně stanovil nějaká plošná pravidla, např. to jak má vypadat smlouva aby byla platná. No a zákony ty pravidla nesplňují. Tzn. pokud někdo tvrdí že existuje nějaká "kolektivní smlouva" se státem, kterou ale nikdo nikdy neviděl natož odsouhlasil tak ta smlouva dle platných zákonů neplatí, prostě celej stát je postavenej na tom, že lidi nepřemýšlí kriticky o věcech na který jsou zvykly. Pozná se to tak že pak argumentuji stylem "je to tak protože to tak je".
Komentář 53235
Komentář 53253
Komentář 53240
Kdybyste kriticky přemýšlel, tak byste nemohl napsat to, co jste napsal.
Přečetl jste si třeba někdy celé přepravní podmínky u nějakého provozovatele MHD? Myslím si že ne a přesto je všichni přijímáme prostým aktem vstoupení do dopravního prostředku. Nikdo se vás neptá, jestli jste četl, nebo nečetl. Automaticky se předpokládá, že jste seznámen a nevšim jsem si, že by se někdy v tramvaji někdo rozčiloval, že žádnou smlouvu nepodepsal.
Komentář 53241
No a kdo tu byl dříve, stát nebo lidé? (autobus nebo zloděj?) Stát je virtuální koncept, co je státu "patří všem" resp. mělo by, ale v praxi to tak není...takze tady o žádném vlastníkovi nemůže být řeč. Kdo vlastní vás pozemek, vy nebo stát?
A za druhé do toho autobusu vstoupit nemusím, kdežto do státu "vstoupit" musím, resp. si v té době nelze vybrat. A ani "vystoupení" není srovnatelné, pokud vystoupím z autobusu o nic nepřijdu, pokud ze státu, tak o všechno co je spojeno se zemí, stát mě tím drží pod krkem a využívá postavení silnějšího, mimochodem i to je legislativou u běžných smluv považováno jako neplatné uzavření smlouvy, podle těchto pravidel je i "kolektivní smlouva" neplatná.
Komentář 53242
A za ďalšie, vznik štátov nenariadila žiadna vyššia moc, nie je teda vznik štátov ( a ich postupný vývoj od násilného otrokárstva k demokracii ) prirodzeným vývojom civilizácie, ktorý vy ankapisti chcete zvrátiť pár tisícročí naspäť?
Komentář 53244
Komentář 53254
.........................................
V dnešní době jde spíše o to,
kdo zde bude později,
totiž lidé nebo virus ?
Komentář 53266
Komentář 53243
...........................................................
No jo, máte to správně,
ale problém je v tom "automaticky"
Když se narodíte, stáváte se automaticky občanem,
dostanete automaticky rodný číslo,
takže to je takto zautomatizovaný a zavedený,
je o vás rozhodnuto bez ohledu na vaše přání či přání rodičů, prostě je vymalováno...
Komentář 53231
Nevím, co furt kdo má s nějakým územím v ancapu. U mě doma jste sice na "území" majitele domu. Přesto u mě doma platí ta pravidla, která stanovím já.
Komentář 53232
Takže vlastně naprosto popíráte principy ankapu. Opět to známé jak se to vám hodí zrovna do krámu.
Komentář 53246
Komentář 53251
Komentář 53277
Komentář 53286
Komentář 53298
Komentář 53303
Komentář 53316
Komentář 53320
vždyt to je snad ještě horší než když Ježíš chtěl procpat velblouda skrze oko jehly...
Komentář 53321
Komentář 53331
Komentář 53346
Komentář 53347
Komentář 53350
Komentář 53327
Komentář 53345
Komentář 53306
Komentář 53236
Komentář 53238
Komentář 53250
Komentář 53265
Komentář 53299
Komentář 53328
Komentář 53348
1. Co je ten dobrý důsledek vládnutí? To, že absolutní soukromé vlastnictví území/prostoru neexistuje. Tento druh statku je všude znárodněn, vlastní ho jen státy. To znamená, že s "absolutním vlastnictvím prostoru" neexistuje trh. Že veškerý prostor nakonec vlastní státy, znamená, že prostor není ani v těch nejliberálnějších státech distribuován volnotržně, ale v souladu s veřejným zájmem.
2. Co by se stalo, kdyby vznikl skutečný volný trh z prostorem? Kdyby ohledně tohoto základního statku byl veřejný zájem nahrazen NAPem? Kritiky státu typu "Vážený státe" působí dojmem, že jejich autory jsou ajťáci, lidé, kteří "společenský systém" považují za něco jako operační systém: softvér, který se nainstaluje a pak běží. Odinstaluje se stát, nainstaluje se ankap a bude běžet ankap. Ve skutečnosti je dnešní "etatistický" svět důsledkem řekněme 2500 let vývoje právních vztahů. Kdyby se "páska historie" přehrála trochu jinak, žili bychom třeba v úplně jiném sociálním světě.
Čili pokud chceme čestně srovnávat stát a ankap, nesmíme srovnávat 2500 let starý stát a 1 den starý ankap. Musíme srovnávat dnešní společnost se společností, které se 2500 let řídila NAPem. A to se vším všudy. Mělo by se jednat o nové "přehrání pásky": představme si, že před 2500 lety, v době prvních řeckých polis, se něco stalo, a od té doby se lidé řídili NAPem. Měli bychom si představit TUTO společnost a dnešní státy srovnávat s ní. Jak by vypadala?
3. V "novém napovském světě" by byla jedna věc dramaticky jinak: existovalo by absolutní soukromé vlastnictví prostoru a existoval by trh s ním. Prostor by byl nejcennější statek na světě, protože když vlastníte prostor, můžete podle NAPu lidem na něm se nacházejícím diktovat cokoliv. Na trhu vznikají nerovnoměrnosti: někteří lidé bohatnou rychleji. Ti by skupovali pozemky chudých, protože v napovském světě je to jednoznačně nejlepší investice. Tak by vznikly jakési "ministátečky". A protože v napovském světě nejsou protikartelové zákony, ministátečky by se mohly spojovat a neomezeně se zvětšovat. Teď si představme 2500 let naší historie: všechny ty epidemie, hladomory, války. Kolik žilo v roce 500 př. Kr. v Evropě lidí? Asi desítky miliónů. Vážně si myslíte, že po 2500 letech napovského vývoje by dnešních 740 miliónů evropanů vlastnilo nějakou půdu? Nebylo by to tak, že by pár korporací vlastnilo celý svět?
4. A to je na kritikách státu typu "Vážený státe" hloupé. Že autoři si neuvědomují, že v bezvládním, napovském světě by nemohli psát takové dopisy. Neměli by komu. Žili by na území korporace, která by po nich v souladu s NAPem mohla legitimně požadovat cokoliv; měli by samozřejmě svobodu odejít 1000 km na území sousední korporace, se kterou by ta jejich tvořila kartel.
5. Znemožnění absolutního soukromého vlastnictví prostoru je ospravedlněním vlády. Když se nad tím zamyslíme, tak vláda a znemožnění absolutního soukromého vlastnictví prostoru je TOTÉŽ. Jsou to stejné koncepty. Znemožnění absolutního soukromého vlastnictví prostoru je vláda; a vláda nemusí dělat nic nadto, protože to může velmi liberální, minarchistická vláda.
Proto všude nacházíme vlády a proto v lidech představa bezvládní společnosti vyvolává strach, který nedokážou pojmenovat. Vláda je princip veřejného zájmu; bezvládní společnost = ankap je princip volného trhu. Vidíme, že ve volném trhu s prostorem spočívá nebezpečí: vznikla by tak společnost (nebo mohla by vzniknout), kterou bychom nechtěli. A lidé dávají přednost tomu odstranit toto nebezpečí a risknout to s vládou, i za cenu, že vládce může svou moc zneužít, než být tomuto nebezpečí vystaveni. Může být, že je to jakýsi "zdravý instinkt" lidu.
Komentář 53500
Komentář 53247
tamnī zákony. Že takový stát neexistuje? No to je ale přece pouze Váš problém.
Komentář 53255
ti totiž mají kam...
Ale budte bez obav, protože k nám pak zase budou imigrovat anarchisti z jiných zemí, takže si jen prohodíte dům za dům či byt za byt...
Problém bude jen s tím se naučit novou řeč země v který budete pak žít, při inteligenci etatistů se to dozajista mnohým nepovede takže se budou muset dorozumívat jen pomocí rukou a nohou ...
Otázkou pak taky je, jestli by vás všude přijmuli,
jen si vzpomente jak to dopadlo s emigrací cigánů do Kanady,
von zrovna vo blbce každej stát dvakráte nestojí,
páč blbců mají všude dost...
Komentář 53258
Tohle mě vždycky pobaví, když se nositelé naprosto bizarních, minoritních a já bych řekl až debilních myšlenek staví do pozice, kdy příčetnou většinu různě zesměšňují, jako například tady: pokud někdo není anarchokapitalista, pak je to pravděpodobně hlupák, co se ani nedovede naučit cizí jazyk. Je to něco jako taktika TOP09, která jde vždycky do voleb s nevyřčeným heslem, že kdo nevolí TOP09 je blbec, křupan a balík. Takhle tu anarchii nevybudujete, soudruzi.
Komentář 53267
Komentář 53268
Komentář 53276
Tak to jo.
Komentář 53290
Komentář 53297
Komentář 53302
tak třeba spousta lidí neví co chce, takže jsou rádi když to někdo za ně vymyslí,
já třeba taky nevím co chci, ale mě tím zase vždycky naopak naserou když za mě něco vymyslej co bych měl chtít...
Komentář 53309
Váš problém je že sa na to pozeráte z úzko sebeckého pohľadu. Keď si zoberiem napríklad terajšiu pandémiu, nie je potrebné aby minister zdravotníctva vedel či budete pľúcny ventilátor potrebovať Vy, Fiala či Lojzo, ( to mimochodom teraz neviete ani Vy, ani Fiala ani Lojzo ), ale či bude mať zdravotníctvo viac ventilátorov než pacientov odkázaných na pľúcnu ventiláciu.
Komentář 53314
Komentář 53282
........................................................
Jak zesměšnují ?
Když je někdo blbec kterej potřebuje pro život vochranu státu je zde i poměrně velká pravděpodobnost že ten blbec nezvládne se naučit cizí jazyk.
Tedy ne úplně všichni, tak třeba vy určitě umíte dobře slovenky...
Komentář 53284
.......................................
Ste si tím jistej ???
Já jen že v případě filozofií a náboženství se za ty příčetný spíše považuje menšina, nežli většina,
tedy samozřejmě s vyjímkou demokracie, tam to maj zcela naopak...
Komentář 53287
Komentář 53289
kdyžtak vás odprosíme a zaplatíme vám letadlo abyste se mohl vrátit zpět, kdyby jste měl pravdu...
Komentář 53291
Komentář 53292
to je přece etatistická mafie jak noha,
jen se koukněte jak dopadnul IS,
dokonce i sami muslimové se na něj vrhli s ještě větší zběsilostí než na izrael a ochotně se spojili s těmi křestanskými psy z ameriky, jen aby si někdo jen tak nevyhlásil nákej svůj stát...
Komentář 53294
Komentář 53295
ale psala mně známá z Rakouska, že odporovači státu tam dostávají tresty dost vysoký, musím se jí zeptat co tím měla na mysli a jestli to platí pro anarchisty,
neví někdo vo tom ???
Komentář 53296
etatisti ty zákony potřebují, to vůbec nepopírám,
jinak by se co chvíli vrhali na někoho...
Proto by se měli vodstěhovat, svoboda by na ně působila depresivně a agresivně...
Komentář 53301
Komentář 53300
Komentář 53310
Komentář 53315
Komentář 53332
Komentář 53457
v tom případě vám doporučím založit si Křestanský stát na území třeba křestanský USA a hlásat tam lásku a boha a jiný hlouposti, a dopadnete stejně jako ten IS...
Bude vám nakopána prdel,
protože vám nepovolí ani z křestanský lásky aby jste si zcela svobodně ovládal nějaký kousek území, který by bylo mimo jejich vládu a kontrolu...
Dokonce by vám nepomohla ani Deklarace nezávislosti kterou byste si mohl vokopírovat třeba dle tý amarický písmenko po písmenku),
jednoduše byste si to musel vybojovat naprosto stejně jako ten IS (kterj to projel) nebo USA (který nakopali angličany do prdele)
Komentář 53293
...................................
Tak nevím, myslíte že by Mohamed Abdullahi Mohamed nebyl nijak proti kdybychom tam zavedli anarchii ???
Nevím, nevím, voni ti etatsti jsou dost zblblí všude na světě, somálsko asi nebude vyjímkou..
Komentář 53334
Takže z obav, aby Vy jste neskončil na vodítku, se dobrovolně rozhodnete žít na vodítku. OK, nic proti Vašim preferencím. Jen tvrdím, že ankap mám morálně navrch v tom, že tam byste se k témuž mohl rozhodnout dobrovolně, aniž by kvůli téhle Vaší preferenci museli být na vodítku jiní, co být nechtějí.
Komentář 53261
Jinak ty Vase nazory nesvedci o buhvijake Vasi inteligenci a jinych schopnostech. Spise je tomu presne naopak. Vystupujete zde jako bezradny hlupak.
Komentář 53274
Zvlášť když ankapáků je v ČR dohromady asi tak deset. Prošel jsem si tyhle stoky, misese a pár dalších ankapo-libertariánských serverů a v diskuzích se opakují pořád tytéž nicky.
Komentář 53283
jenže anarchistů je více než ankapáků,
minimálně určitě kolem stovky nás bude...
No a další stovky anarchistů jsou přece v zahraničí,
prostě si to s nima prohodíte...
A bez obav, u muslimů, hinduistů a v jiných rozvojových zemích asi moc anarchistů nebude, takže byste se stěhovali někam na "západ"
Takovej výměnnej pobyt, vy tam a oni sem...
Komentář 53285
No a další stovky anarchistů jsou přece v zahraničí,
prostě si to s nima prohodíte...
Tak to pak mají anarchisti ohromný potenciál vyvolat stěhování národů. Beru to jako humor, ale zkusím z toho něco vytěžit: Na takový výměnný pobyt by se etatisti vypravili dobrovolně, nebo by je k tomu anarchisti donutili?
Komentář 53280
................................................
S tím si nedělejte problémy,
já si je taky nedělám,
pouze si dělám prdel z vašich názorů...
To je ale váš problém, že se vám tady líbí a nechcete se kvůli tomu stěhovat, vždyt se úplně klidně můžete přestěhovat a možná že byste si tím i polepšili, tak třeba jsou země s mnohem vyšší životní úrovní nežli tady, nebo jsou komoušský země kde vám nezbývá nic jiného nežli jen být štasten dle návodu vlády...
Tam byste byl v podstět v ráji...
Mně se tady sice nelíbi ale nemůžu se přestěhovat,
vám se tady líbí a také se můžete přestěhovat,
takže mně to vychází že byste se měl přestěhovat vy...
Komentář 53288
vemte si třeba takový sudetáky,
ty jsme odsud odsunuli násilím (neuměli česky takže si to zasloužili)
no a co, pomohli jsme jim nebo ne ???
Jasně že pomohli, zatímco je vykořistovali zlí kapitalisté,
my jsme tady žili po čtyřicet let v socialistickým blahobytu
Tak vidíte, že to s vámi myslím dobře...
Komentář 53275
Když vezmu Váš argument důsledně, ČR je mladší než já; stát, "ve" kterém jsem se narodil, už neexistuje. Už jenom z tohoto pohledu je vetřelec ČR, ne já.
A co se týče té myšlenky stěhování:
Pokud neexistuje vyhovující stát, založím si jej sám. To je zcela logický postup, který je konzistentní jak s trhem, tak s mezinárodním právem, a existuje k němu hromada historickým precedentů. I Vaše modla, OSN, uznává právo na sebeurčení, byť tedy formuluje "peoples", není však jasně řečeno, že by "peoples" nemohlo zahrnovat i jednočlenné celky. Já jako nejmenší možná skupina, jednotlivec, mám tedy také právo na sebeurčení. Vzato kolem a kolem, mohu si vyhlásit svůj stát, a dokonce se ani kvůli tomu nemusím stěhovat.
Komentář 53278
Tak už si ho vyhlaš a furt s tim neotravuj. Žádná chytřejší odpověď na tohle mě nenapadá.
Komentář 53279
Komentář 53308
Kdybyste ho znal, jistě byste dokázal pochopit, že to může v podstatě být i jednotlivec ;-)
Komentář 53311
Komentář 53312
https://www.novinky.cz/auto/automoto-testy/clanek/test-asijsky-skutr-kymco-people-gt-300i-ma-jedinou-chybu-cenu-120104
Komentář 53329
A klidně si založte ten svůj ankapácký stát. Good luck. :-)
Komentář 53335
Komentář 53337
Komentář 53341
Komentář 53344
v podstatě to je úplně nejlepší stát který naplnuje všechny možné typy státních zřízení počínaje monarchií a konče demokracií...
Prostě taková státní anarchie...
Komentář 53434
Tak to pak jo. Já bral jako stát množinu lidí, kdy někteří vládnou jiný. A na to pak musí být nejméně dva. Pokud se to definuje pojmem (de)centralizace, tak lze považovat jednotlivce jako nejmenší možný stát.
Komentář 53340
Komentář 53343
velký třesk byl taky původně myšlen jako velký blábol,
ale nakonec se to ujalo v pozitivním smyslu...
Komentář 53438
Komentář 53452
Komentář 53482
V pořádku. Děkuji za odpověď. Ale ještě bych prosil upřesnění:
Představte si, že máte ankapistán podle Vaší definice. Představte si, že si za tržní cenu koupíte pozemek, který po té transakci budete považovat za svůj (v ankapu můžete). A představte si, že si na tomto pozemku zvolíte svoje vlastní pravidla (v ankapu taktéž můžete a dokonce se nemusíte ničím omezovat) ale nebudou to pravidla ankapu. Bude to velké území, na kterém Vy máte svůj pozemek s jinými pravidly, také ankapistán? Podle Vaší definice by totiž nebyl. Já bych tomu stále anarchokapitalismus říkal, protože mě stačí pouze absence mocenského centra s monopolem moci. A to by splňovalo.
Komentář 53486
Komentář 53489
Komentář 53545
Komentář 53548
Komentář 53559
Komentář 53566
Ano, tahle pitomost je zakorenena hluboce, to souhlasim. Jen jsem Vas chtel upozornit, ze jste to formuloval ponekud nestatne - na prvy pohled to totiz vypada, jako byste s tim sam souhlasil.
Komentář 53528
Komentář 53536
Komentář 53544
Nadmnožina je Laissez Fair. Tam se předpokládá pouze absence státu. Nemusíte se zas tak upínat na ankap. Kdyby se lidi za anarchie rozhodli jako jeden muž, že se budou chovat nějak, jak se nyní nechovají, také s tím nemám problém. Jelikož mě stačí ta absence násilí. Rozhodnou se tak sami? OK, je to jejich věc. Jen ale nemám žádnou utopickou teorii na to, že by zrovna toto nastalo (typu ankon, ...). Řekněme třeba že jsem realista. Podle mě se budou chovat tak, jak se chovají za jakéhokoliv sytému a chovali se tak vždycky.
Komentář 53547
Deľbu práce do diskusie nemiešajte, deľba práce nie je vynález ankapu, existuje už od doby kamennej. Ale rôzne -izmy sa líšia v spôsobe delenia zisku z tej práce a tam je kameň úrazu ankapu. Vy ankapisti totiž naivne predpokladáte že väčšina ľudí sa dobrovoľne uspokojí s odrobinkami zo stola na ktorom sa delia zisky. Lenže história ukazuje opak.
Komentář 53558
Komentář 53570
Komentář 53585
K tomu vykořisťování: Mám zato, že mzda se řídí nikoliv "svévolným rozhodnutím" podnikatele, kolik svému zaměstnanci milostivě dá ale _pouze_ nabídkou a poptávkou (na volném trhu výhradně, státy do tohoto tržního vztahu různě vstupují ale to teď pro jednoduchost vynechme). Jak byste totiž vysvětlil teorií nadhodnoty nynější trh práce programátorů, kteří mají průměrnou mzdu zhruba dvojnásobnou než je průměr celkový? Pro ilustraci, pamatuji si odněkud loňská čísla, hrubá mzda programátorů s VŠ vzděláním byla 68 tisíc, v Praze dokonce 76 tisíc, přičemž průměrná mzda v ČR byla 33 tisíc (+- jak si to pamatuju, nechci dohledávat přesná čísla, o ně zas tak nejde, jde o princip). Jak to vysvětlíte? Zápornou nadhodnotou? Že podnikatel to těm programátorům doplácí ze svého? Ani náhodou. On ty programátory potřebuje, tudíž jim musí nabídnout vyšší mzdu, aby šli pracovat k němu. A ty mzdové náklady přičte k ceně produktu. Čímž se produkt zdraží. Ten mechanismus je obráceně. Teorie nadhodnty vychází chybně z toho, že předem máte shůry dánu cenu produktu a tu víte od Boha a podle ní teprve určujete, jaká má být správná mzda. A ten kdo ji takto určí spravedlivě, je poctivý podnikatel kdežto kdo dá pracujícím méně, je zlý kapitalista, protože vykořisťuje.
Nokoliv! Tohle je úplně zcestné uvažování. Není logické z hlediska fungování rozhodování těch podnikatelů a zaměstnanců a jejich motivací. Podnikatelé chtějí zaměstnance a chtějí jim zaplatit co nejméně za co nejvíc práce. Ti zaměstnanci chtějí přesný opak. A někde dojde k maximu uspokojení na obou stranách. Primární je tudíž ta nabídka a poptávka na trhu práce a od ní se odvíjí cena produktu, ve které je ta cena práce započítána. A nabídka a poptávka na trhu s produkty pak rozhodne, který business se vyplatí a který se nevyplatí, protože celá soustava rovnic může vést ke ztrátovému businessu. Třeba se nebudou vyrábět automobily se zlatou karosérií, protože by si je koupilo příliš málo zákazníků a jejich výroba by se vůbec nezaplatila. Neboli přinášelo by takové zlaté auto užitek jen malému počtu lidí. Čímž se dlouhodobě budou realizovat jen takové projekty, které budou přinášet co největší prospěch jak spotřebitelům, tak pracujícím. Ty principy zas tak těžké na pochopení nejsou.
Mám kamarády ekonomy, kteří umí vysvětlit, a mají na to zdroje a data, že Marxův kapitál byl ekonomicky vyvrácený už v době, kdy ho Karel Marx psal. Já takový znalec vývoje ekonomických teorií nejsem, napsal jsem Vám tu jen ty základní principy, jak funguje trh práce v souvislostí se mzdou a k tomu člověk nemusí být ani znalec ekonomické teorie a klíčových děl a ani génius. Stačí mít k tomu přečteno pár základních knih knih z ekonomie a logické uvažování. Na mikroekonomie dpporučuji například Tim Harford: The Undercover Economists. Kniha je čtivá a ekonomicky správně. Mnoho ekonomických kurzů na světových univerzitách s vysokým renomé ji mají v seznamu doporučené literatury, tudíž kniha nemůže být úplně špatně. Ani středně špatně, spíše bude kvalitní. A vyšla i v češtině, pod jiným názvem, to lze určitě vygooglovat.
Komentář 53586
Komentář 53589
Komentář 53600
Komentář 53604
Komentář 53599
A čo sa týka tvrdenia že zamestnávateľ zlapšuje situáciu svojich zamestnancov, nezlepšuje v prvom rade svoju situáciu? Keby tá firma neexistovala tak zamestnanci nebudú mať výplaty, ale ani zamestnávateľ nebude mať zisk.
Samozrejme že na voľnom trhu sa mzda riadi rozhodnutím zamestnávateľa, nikto ho nedonúti dať viac než je on sám ochotný dať. Trh, laebo štrajkujúci zamestnanci síce môžu mať takpovediac poradné slovo, ale konečné rozhodnutie je na zamestnávateľovi. Ak nezoženie zamestnancov za cenu akú si predstavoval tak môže investovať v inom sektore hospodárstva, alebo na inom, chudobnejšom mieste, alebo hoci aj neinvestovať nikde a počkať si na vhodnejší čas. A čomu na platoch programátorov nerozumiete? Majú vyššiu produktivitu než robotníci za pásom a teda aj napriek vyššiemu platu stále produkujú svojmu zamestnávateľovi vyššiu hodnotu než je ich plat.
A teória nadhodnoty žiadneho boha nespomína.
Čo je na tom zcestné? Veď tú prvú časť sa presne zhodneme. Podnikatelia chcú zaplatiť zamestnancom čo najmenej za čo najviac práce. Zamestnanci by to zase chceli naopak. Lenže kasu drží zamestnávateľ. A to tvrdenie že cena automobilu závisí od ceny práce zamestnancov je už úplný blud. Jednak Vaše tvrdenie popiera STH a za druhé to by nemohli byť autá vyrobené vo VW Bratislava drahšie než autá vyrobené vo VW v Nemecku. Ale sú.
Komentář 53603
To ne. Jelikož i ta změna má své náklady a má také svá rizika, protože Vy nevíte všechny parametry nového zaměstnání. Některé zjistíte až na základě zkušeností. Takže se může stát, že kvůli riziku a transakčním nákladům se rozhodnete setrvávat i přesto, že Vaše stávající zaměstnání je horší. A svou roli tam hraje i pohodlnost a zvyk. Je to stejné jako se změnou dodavatele plynu a elektřiny. Hodně lidí platí a ani se jim nechce googlovat, jestli by náhodou někde neplatili méně. Je to pro ně příliš namáhavé. A raději platí. Znám takové. Ale v podstatě máte pravdu, ti, co změnit nechtějí, je pro ně opravdu jejich stávající zaměstnání nejlepší, započítáme-li úplně všechny jejich náklady, včetně toho rizika.
A čo sa týka tvrdenia že zamestnávateľ zlapšuje situáciu svojich zamestnancov, nezlepšuje v prvom rade svoju situáciu? Keby tá firma neexistovala tak zamestnanci nebudú mať výplaty, ale ani zamestnávateľ nebude mať zisk.
Zaměstnavatel zvyšuje v první řadě situaci svou ale zaměstnavatel zas v prvnířadě svou. A tudíž ve výsledku si zlepšují svoji situaci oba. Takto to nastává u dobrovolných transakcí. Taková strana přinese prospěch oběma stranám. Neboli obě strany zlepšují situaci každá i druhé straně. A je jedno, jestli při tom sobecky myslí jen na sebe nebo jde o idealisty a jde jim o zlepšování světa. Výsledek je týž. Dokonce si dovedu představit celkem logickou argumentaci, proč sobecký individualista bude zlepšovat svět lépe, ale to bych už odbíhal od otázky.
Samozrejme že na voľnom trhu sa mzda riadi rozhodnutím zamestnávateľa, nikto ho nedonúti dať viac než je on sám ochotný dať.
Tak donutí ho nedostatek zaměstnanců na trhu práce. Nepřímo ho může donutit třeba konkurence, která se rozhodne nabídnout víc.
A čomu na platoch programátorov nerozumiete? Majú vyššiu produktivitu než robotníci za pásom a teda aj napriek vyššiemu platu stále produkujú svojmu zamestnávateľovi vyššiu hodnotu než je ich plat.
Já jim rozumím. Ukazoval jsem Vám na programátorech, že to není produktivitou ale momentálním nedostatkem programátorů na trhu práce. Produktivita je až důsledek, jsou vzácný zdroj, vzácný zdroj bude také jejich produkt, tedy jejich produkt bude víc ceněný na trhu a tedy budou mít vyšší produktivitu způsobenou primárně tím, že jich je málo. Karel Got měl obrovskou produktivitu práce na koncertech, jelikož byl se svými schopnostmi naprosto jediný a unikátní. Tudíž mu lidi byli ochotni za lístek na koncert adekvátně zaplatit. Kdybyste měl 100 Gotů, produktivita každého by byla menší, ač by měl každý naprosto stejně dobrý hlas, schopnosti, skladatele, kapelu, ..., bylo by to tou menší vzácností.
Já Vám na programátorech vyvracel tezi, že lze určit, jaký je správný plat a porovnat ho s tržním (pro Vás svévolně nastaveným kapitalistou) platem s tím, že rozdíl je nadhodnota podle Marxe. Já trhu práce rozumím, pouze jsem Vám na něm ukazoval chybu v té úvaze o nadhodnotě. Nadhodnotu nemůžete nijak objektivně stanovit, protože nemáte z čeho zjistit, kolik je nadhodnota, jelikož nemáte z čeho určit něco jako přiměřený zisk.
Lenže kasu drží zamestnávateľ.
Jenže na straně zaměstnance zas drží to rozhodnutí se za danou mzdu zaměstnávat nebo jít jinam. To je jako kdybyste tvrdil, že prodejce zboří si přivlastňuje nadhodnotu tím, že píše cenovky na zboří. No jo ale zákazník zboží zas nemusí koupit.
Když si to logicky správně zpracujete, tak Vám vyjde, že jak ta mzda, tak ta prodejní cena, je výsledkem oboustranné dohody. Určují ji obě strany a ani jedna nemá navrch nad druhou.
to by nemohli byť autá vyrobené vo VW Bratislava drahšie než autá vyrobené vo VW v Nemecku.
Tak asi nejde o stejná auta. Cenu určuje mnoho faktorů. Psal jsem, že ty náklady lidské práce jsou obsaženy v ceně produktu. Nepsal jsem, že tam jsou výhradně jen ty a nic jiného. A musíte tam mít zpětnou vazbu i přes tu konkurenci. Nemůže se jeden výrobce rozhodnout, že zdvojnásobí mzdu všem zaměstnancům a naúčtuje to adekvátně zákazníkům v ceně zboří. Protože když to tak neudělá i konkurence, hodně zákazníků nakoupí u ní, jelikož bude mít levnější produkt a tahle strategie nejen že nevydělá těm zaměstnancům na ty mzdy ale může se i stát, že je ohrozí sníženým prodejem a aby firma nezbankrotovala, bude muset přistoupit na snížení mezd na hodnotu ještě nižší, než měli ti zaměstnanci ještě před tím. Tedy evidentně tu konkurenci nemůžete ignorovat. Máte-li někde vyšší mzdy obecně, tedy i u konkurence (případ těch programátorů), bude muset být i adekvátně dražší produkt. Toto jsem Vám chtěl sdělit. A tedy ukázat Vám, že nelze z ničeho odvodit, kolik je ta nadhodnota, protože nemůžete objektivně určit, jaká má být správná mzda bez té nadohodnoty. Jak ta mzda, tak cena produktu jsou plovoucí a vzájemně závislé. S nedostatkem programátorů se stává vzácným statkem také produkt jejich práce a tím roste jeho cena. A teď mi ukaždte, jakým kouzlem z toho vykouzlíte, co je správná nadhodnota, kterou si přivlastňuje zaměstnavatel, čímž vykořisťuje toho programátora. Nebo jestli mu naopak nepřidává (pak snad vykořisťuje zaměstnavatele ten programátor, ba dokonce i toho koncového zákazníka, neboť mu zdražuje produkt?)
Komentář 53605
Komentář 53631
Ja by som to Vaše tvrdenie o tom že aj zamestnanec aj zamestnávateľ zlepšujú svoju situáciu prirovnal ku futbalu. Tam občas pri hlavičkovaní nastáva situácia že jeden z hráčov sa oprie o plecia súpera a vyskočia spolu. A aj ten naspodku sa odlepí od zeme, lenže o toľko menej o čo väčšou silou mu ten druhý tlačí zhora na plecia. A ten navrchu vyskočí vyššie než skokani do výšky, lebo si pomáha na úkor toho naspodku.
Nedonúti ho nikto. Nikto nemá moc donútiť potenciálneho zamestnávateľa otvoriť továreň tam kde sú požiadavky zamestnancov vyššie než jeho predstavy o výške ich platov. Veď to aj bolo vidno u nás, namiesto aby zamestnávatelia zvýšili platy tak doviezli gastarbeitrov.
Produktivitu programátorov ste ani nespomenul, len výšku ich platov.
A kam inam, keď nezamestnaných je viac než voľných pracovných miest? A náklady na živobytie sú vyššie než nula.
Samozrejme že ceny určuje predajca. Zákazník má na výber zaplatiť určenú sumu alebo nemať tovar. Lenže zarábať peniaze a vôbec ich nemíňať nemá zmysel. Z peňazí sa nenajete. A aby ste ma neskúšal chytať na slovíčka tak dopredu poviem že to neznamená že sporiť si na nejaký väčší výdaj je nezmysel. Ale to je iba odloženie spotreby, tým sa nutnosti platiť zisky nejakého predajcu nevyhnete.
Tak si vyberte, buď v predchádzajúcom odstavci ste tvrdil že cenu určuje zákazník a teraz pri autách tvrdíte že v cene sú obsiahnuté náklady na ľudskú prácu. Tak buď platí pracovná teória hodnoty, alebo STH, nemôžu platiť naraz obe.
Komentář 53674
Komentář 53677
Komentář 53338