Autor: Urza
Čas: 2018-06-01 00:00:02
Soukromá MHD
„To nikdy nemůže fungovat,“ namítají mnozí; MHD musí být dotována, jinak by se z lístků neuživila. Proč? No… tato argumentace je založena čistě na tom, že momentálně to tak je, dopravní podniky jsou ztrátové a fungují příšerně i navzdory dotacím; a když dnes něco nějak je, lidé mají tendenci věřit, že jinak to být nemůže. Leč už od pohledu to nedává smysl, neboť lidé se chtějí dopravovat a není důvod, proč by na tom nešlo vydělávat (a kdyby vážně náhodou nešlo, znamenalo by to, že lidem za reálné náklady MHD prostě nestojí, ergo nedává smysl je k platbě nutit). Každopádně soukromé bylo před lety například metro v New Yourku, dnes je například v Hongkongu městská hromadná doprava převážně soukromá a bez problémů funguje; překvapuje to někoho? Mě rozhodně ne; kdybychom umožnili soukromníkům hromadně a neregulovaně přepravovat lidi třeba po Praze, jsem si jist, že výsledkem bychom byli velmi příjemně překvapeni.
Přečtení: 24143
Komentáře
Komentář 24783
Komentář 24785
V ČR je většina zdravotnického byznysu aktuálně soukromá... ale o tom, že by fungoval mimo stát nejde moc mluvit....
Komentář 24786
Komentář 24787
Komentář 24788
Komentář 24790
Komentář 24793
https://www.lonelyplanet.com/zimbabwe/harare/transportation/a/poi-tra/355726
https://www.herald.co.zw/efficient-public-transport-system-overdue-in-harare/ - jak to ale nakonec dopadlo a jak to teď vypadá, nevím
Komentář 24789
Samozrejme pro ty, kteri jsou prijemci teto dotace, je to odstrasujici a nechteji zmenu, protoze by si museli priplatit ze sveho na svoji dopravu. Ale kazdopadne ted zneuzivaji penez ostatnich ve svuj prospech - je to zvracene.
Bohuzel kvuli vsem temto dotacim pak neni videt, zda je nektere misto pro daneho cloveka vhodne - nedokaze realne urcit, zda se mu vyplati bydlet treba na vesnici
Komentář 24791
Komentář 24796
Komentář 24798
Pricina.
>> teda by som sem nemal ako prispievať.
Dusledek.
Kde je svobodna vule?
Myslim, ze vy sem chcete prispivat. Ne ze musite prispivat, protoze o tomto foru vite :-))).
Komentář 24799
Komentář 24801
Eh??? Pokud někdo zřídí fórum a umožní na něj vstup komukoli, tak holt na tom fóru kdokoli účinkuje. Jestli toužíte po nějak prokádrovaném fóru, zřiďte si jej a znemožněnte na něj vstup komu chcete. Třeba králíkářům nebo rybářům. Nebo třeba libertariánům.
Komentář 24803
Komentář 24804
Vaše Výsost mě neustále povýšenecky peskuje za to, že reaguju na nevhodné části jejích diskusních příspěvků a neustále mě poučuje, že existují jiné části jejích diskusí, které mám věnovat svou pozornost. Mohla by mi tedy Vaše Výsost ozřejmit, jak rozeznám ty části jejích diskusních příspěvků, na které je možno nějakým způsobem regovat od těch, které jsou nedotknutelné, abych se nedopouštěl podobných faux pas?
Komentář 24805
Komentář 24792
1) dotace a vlastnická struktura - zda se dané dopravní podniky musí vůbec o ziskovost snažit
2) daně na výstupech - daň z příjmů, ze zisku
3) daně na vstupech - ze mzdy, z paliv
4) náklady různých regulačních opatření přímo v podniku MHD
5) dopady nákladů regulačních opatření v souvisejících odvětvích; např. monopolní dodavatel elektřiny pravděpodobně nebude výhra
K zamyšlení doporučuju prohlédnout si tabulku v https://en.wikipedia.org/wiki/Farebox_recovery_ratio a seřadit si ji podle těch procent. Ano, jen pár míst má 100 % a víc, a jsou to ta nejlidnatější místa na světě. Otázkou zůstává, a v tabulce to není, jaké další příjmy zmíněné podniky mají, např. z reklam či z dalších vedlejších služeb, plus ještě zapomínáme na výše zmíněné vlivy; máme tedy ve hře velké množství faktorů, které ten poměr snižují a které se těžko odhadují; uvážíme-li však, že různá DPH, spotřební daně z paliv apod. budou v součtu tvořit nejméně 40 % nákladů, lze za výdělečné považovat i podniky s farebox ratio okolo 70 procent (a to nepočítáme příjmy z reklam). Kdybychom se tedy měli bavit o čistě bezstátní společnosti, není představa výdělečné MHD nereálná ani ve středoevropských městech (na těch 70 % jsou tam Berlín a Mnichov).
Komentář 24802
Odpověď na tuto otázku má v ruce stát. Myslím, že má docela oprávněné obavy na tuto otázku odpovědět. A tohle není možné dohledat u žádného oboru státem zcela spravovaném.
Komentář 24800
Komentář 24795
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/taxikari-v-new-yorku-ve-velkem-pachaji-sebevrazdy-zivoty-jim-nici-to-co-je-melo-chranit/
V NewYorku taxikári páchajú samovraždy, lebo nedokážu zvládnuť zaplatiť licenciu na prevádzku taxi, ktorá stojí (!!!)700.000 dolárov.
Vedľa nich funguje Uber, ktorý žiadne licencie platiť nemusí.
Výborný príklad totálne absurdnej štátnej regulácie.
Komentář 24797
Dopravuje tim po Meste Hromada lidi.
Jestlize by se tedy nekde MHD neuzivila a musela byt dotovana (cti: nekdo by si myslel, ze je dobry napad podporovat to co neni schopne fungovat samostatne), proc proste nenasadit DMH. A pokud se MHD uzivi, urcite to bude nekdo chtit delat neregulovane a soukrome.
Komentář 24807
New York:
Část dnešního NYC Subway byla v soukromých rukou do roku 1940. Spojení 'před lety' bych bral s rezervou.
K Hong Kongu:
Metro je provozováno MTR Corp., která je dle Wiki ze 75,09 % v držení HK Government.
Tramvaje jsou provozovány Hong Kong Tramways, která je vlastněná RATP Dev Transdev Asia, což je joint venture francouzskýho státního RATP a Transdev, kterej je ze 70 % ovládanej francouzským státem.
Autobusy se blbě ověřujou, ale co jsem pochytil, tak jsou povětšinou v soukromým vlastnictví, ale významná část z nich je provozovaná jako 'veřejná frenčíza'
Tak mi to uplně neštymuje s tim co tvrdíte.
Komentář 25032