Stát proti chudým XLVII: Daň z nemovitosti – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2019-04-25 00:00:02

Stát proti chudým XLVII: Daň z nemovitosti

V první řadě stát daní majetek, tedy něco, co už lidé nabyli za zdaněné peníze. Jedná se tedy o opakované danění. Další problém je v tom, že aktuální majetek nemusí vůbec korespondovat s příjmy, tedy člověk může mít například pozemky nebo dům, ale přitom je jeho příjem velmi malý a pak mu taková daň může zásadním způsobem ovlivnit rozpočet. Tento modelový příklad bývá relativně běžný na vesnicích, kde lidé vlastní například rodinné domy s pozemky nebo statky, ale kvůli ekonomicky nižší aktivitě v oblasti je jejich příjem nižší a daň se tedy promítne pro ně citelněji v jejich rozpočtu. Samozřejmě nejvíce to pocítí právě chudí lidé.

Nejzásadnější argument je ale ten, že daň z nemovitosti uměle navyšuje režijní náklady na využívání nemovitosti, která se poté promítne v ceně ekonomických aktivit, které jsou s danou nemovitosti provozovány. Například daně z nemovitosti zvyšují ceny nájmů, což přímo dopadá na chudé lidi nejen v podnájmu, ale dokonce to zdražuje i výrobky a služby, protože firmám se přes nájmy nebo vlastnictví tato daň promítá do nákladů.

Řešením je zrušení daně z nemovitosti.
Přečtení: 23603

Reagujete na tento komentář:
Autor: norbertsnv Čas: 2019-04-25 12:35:27 Titulek: Re:
Ja si to nemyslím, ale vy ako ankapista by ste mal. A to že cena výrobku sa rovná nákladom netvrdí asi nikto, z čoho by potom žil ten predávajúci :-).
Web: neuveden Mail: schován
POdľa mňa je daň z nehnuteľností z pohľadu chudobných ľudí jedna z tých výhodnejších než iné dane. Napríklad taká DPH je najnevýhodnejšia práve pre chudobných, keďže tí vždy minú celú výplatu a teda celý ich príjem podlieha DPH. Kým bohatší ľudia časť peňazí usporia či investujú a DPH z nej neplatia.
Autor: Marcusant (neregistrovaný) Čas: 2019-04-25 08:22:54 Titulek: Re: [↑]
Ty uspořené peníze stejně nakonec někdo utratí, tedy pokud je nenacpe do podnikání. Investice typu fondy a akcie dnes díky záporným úrokům a ekonomické situaci moc nefrčí, jednou z mála zatím reálných možností jsou právě nemovitosti, kde ale za rohem již číhá daň. S daněmi jako takovými nesouhlasím, ale chápu je, není to zrovna novinka. Proč mám ale opakovaně stále znovu platit daně z něčeho, zčeho jsem je už zaplatil, chápu špatně. Co už vůbec nechápu je např. daň z daně u zboží podléhajícího jak DPH tak spotřební dani.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-04-25 08:38:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To je mi jasné že keď neuznávate žiadne dane tak neuznávate ani daň z nehnuteľností, ja iba oponujem autorovmu tvrdeniu že daň z nehnuteľností škodí viac chudobným ako bohatým. A v tom sa autor mýli, navyše daň z nehnuteľností sa v rôznych štátoch vypočítava rôzne, takže tým skôr sa nedá paušálne tvrdiť že komu viac škodí či pomáha.
Autor: pz100000 Čas: 2019-04-25 09:00:45 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Preqapene zjistuji, ze tuhle infantilni grafomanskou Sagu idiotskych oslich mustku nejen jeste nekdo vubec cte, ale je ochoten ji dokonce i komentovat. Tu poucku o krmeni trollu znate?
Autor: norbertsnv Čas: 2019-04-25 09:19:16 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Poznám, ale Marcusant sa mi nezdá byť troll, na rozdiel od niektorých iných diskutérov.
Autor: pz100000 Čas: 2019-04-25 10:36:26 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ale jiste, v teto zemi slepych nepochybne pan M patri mezi jednooke a na kvadrat blbne jen velmi sporadicky. Poznamka k trollum patri ke zbytku meho (pravda, asi ne nejstastneji umisteneho) komentare, a tedy se cele tyka toho postizeneho autora clanku.
Autor: Martin Pánek (neregistrovaný) Čas: 2019-04-25 10:57:50 Titulek: Re: [↑]
On autor je navíc zřejmě i nácek, protože se zastal Petersonova vystoupení na olomoucké univerzitě! Budeme ho muset z našeho klubu pravověrných libtardů vyloučit.
Autor: velkej Ká Čas: 2019-04-25 11:48:46 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Souhlasím s Vámi, že DPH je jedna z nejnevýhodnějších pro chudé, protože chudí ty peníze většinou utratí. Ale ostatní daně zvyšují chudým ceny také:

Spotřební daň zvyšuje cenu alkoholu a tabáku. Dobře, tohle by si chudí mohli odpustit. Ale také zvyšuje cenu paliva. A jeho spotřebu už si chudí neodpustí, ať už dopravou sebe saba, nebo v cenách všech výrobků, které nakupují, neboť i toto zboží se muselo přepravovat.

Daň z nemovitostí pocítí chudý člověk také, protože zboží, které kupuje, vyrábí nějaká firma, která daň z nemovitostí musí platit.

Co se úspor týče, nakonec se ty peníze utratí a DPH se z nich vybere. Jen spousta bohatších může šetřit na časy, kdy bude DPH nižší. Nebo žádné.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-04-25 12:10:30 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ako sa môže cena paliva premietnuť do ceny výrobku, keď vy ankapisti nákladovú hodnotu neuznávate? A to isté platí aj o dani z nehnuteľnosti vo vzťahu k nakupovanému tovaru či výške nájomného.
Autor: velkej Ká Čas: 2019-04-25 12:29:25 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Vy si myslíte, že podnikatel nezahrne náklady do výpočtu ceny výrobku? Já si to nemyslím, ale stejně tak si nemyslím, že cena výrobku se rovná nákladům.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-04-25 12:35:27 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ja si to nemyslím, ale vy ako ankapista by ste mal. A to že cena výrobku sa rovná nákladom netvrdí asi nikto, z čoho by potom žil ten predávajúci :-).
Autor: Glande Čas: 2019-04-25 12:32:46 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jak ancapisti neuznávají nákladovou hodnotu? Uznávají náklady dané nabídkou a poptávkou například po palivu. Samozřejmě cena výrobku/služeb kopíruje nabídku a poptávku po nich. Ale pokud náklady na to přesáhnou hranici, kdy lze udžet výrobek konkurenceschopný, tak se to holt vytratí z trhu nebo to z nějakého důvodu bude podnikatel dotovat ze svého.
A daň z nemovitostí není nic jiného než další náklad, který se nutně promítne do ceny či zisků. Akorát, že nic takového by nemuselo existovat.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-04-25 12:40:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
A kde sa v subjektívnej hodnotovej teórii spomínajú náklady? Podľa RŠ je hodnota tovaru rovná sume za akú ho je zákazník ochotný kúpiť.
Autor: velkej Ká Čas: 2019-04-25 14:26:00 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To není přesné. Rovná se sumě, za jakou ho je zákazník ochotný koupit, nebo za jakou je prodejce ochotný ho prodat, podle toho, která z nich je vyšší.
Autor: norbertsnv Čas: 2019-04-25 16:13:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Aj keby tá definícia znela ako tvrdíte, tak ani vo Vami doplnenej časti definície sa pojem náklady nevyskytuje.
Autor: velkej Ká Čas: 2019-04-25 16:55:08 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ano, ale prodávající ty náklady zná, a bere je v úvahu, když vytváří cenu svého zboží.
Autor: Glande Čas: 2019-04-25 20:07:20 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Sice se tam náklady jmenovitě nevyskytují, ale zkuste si chvíli podnikat a pak se budete na náklady dívat jinak. Nebo budete dlouhodobě prodávat něco se ztrátou?
Autor: pz100000 Čas: 2019-04-25 20:00:09 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
>> Rovná se sumě, za jakou ho je zákazník ochotný koupit, nebo za jakou je prodejce ochotný ho prodat, podle toho, která z nich je vyšší.

Ne.
Autor: Glande Čas: 2019-04-25 20:07:40 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Osvětlete to.
Autor: Glande Čas: 2019-04-25 12:36:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ale myslím si, že njeste tak blbej, abyste to nevěděl. Jen tu popichujete :-) a blbýho ze sebe děláte. Ale aspoň narozdíl od Géčka uvádíte nějaké argumenty a nesnažíte se tu pouze relativizovat a zpochybňovat legitimitu srovnáním s argumenty pro stát.
Autor: Zdenál (neregistrovaný) Čas: 2019-04-25 08:57:36
Přidal bych i minarchistický argument - výběr daně z nemovitosti je hrozně drahý. Mám dojem že svobodní to měli někde vyčíslené. Když už vybírat daně (což sice nechceme, ale asi většina chápe že stát nezrušíme do zítra), je to jeden z nejhloupějších způsobů. I kdyby bylo zrušení daně z nemovitosti nahrazeno navýšením jiné, byla by to změna k lepšímu.
Autor: Martin Pánek (neregistrovaný) Čas: 2019-04-25 10:20:37 Titulek: Re: [↑]
Já bych tu daň naopak ještě zvíšil a naopak bych zajystil, aby muslimové a černoši nemusely platit žádné daně. Neboť tito jsou do budoucna perspektivnějšími libertariány, než bílý zpátečníci.
Autor: Zdenál (neregistrovaný) Čas: 2019-04-25 13:03:36 Titulek: Re: [↑]
Jé ahój. Jo no, to je ultimátní argument kterej mě nemuže nepřesvědčit. Souhlasím. Daň samozřejmě zvýšit. Nechápu jak jsem mohl bejt tak popletenej.
Autor: Developer (neregistrovaný) Čas: 2019-04-25 11:04:48
Ještě absurdnější (a nominálně závažnější) je, když jede stát v holportu s monopolem vlastníků distribučích sítí - vodovodů a kanalizací a trestá při tom ostatní podnikatele. Za svůj podnikatelský objekt (zastavěná plocha cca 1000 m2) platím daň z nemovitosti zhruba 15 tisíc ročně, k tomu navrch platím 30 tisíc ročně "poplatek za odvod srážkových vod do veřejné kanalizace" soukromému vlastníkovi distribuční sítě. Argument, že by mé firmě měl naopak platit tento subjekt za to, že mu umožňuji provádět recyklaci odpadních vod (bez dešťové vody by bylo zcela neekonomické vodu recyklovat) k následné redistribuci k jeho dalšímu zisku, však nepadá na úrodnou půdu. Silné lobby těchto firem došlo v 90. letech tak daleko, že mají oporu dle zákona č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích, ale žádná z vlád po roce 2001 nebyla schopna tento nesmyslný a tržně diskriminační zákon zrušit. V praxi se projevuje tím stejným způsobem jako výše uvedené - snižuje kupní sílu podnikajícího obyvatelstva/podnikatelských subjektů atím snižuje i jejich konkurenceschopnost. Všechny tyto poplatky jsou promítány do vyššího nájemného, bohatne stát díky DPH, bohatnou vlastnící distribučí sítě (vodovodů a kanalizací), chudnou podnikatelské subjekty, dochází k transferu prostředků efektivně využívaných pro růst bohatství (soukromou podnikatelskou a investiční činností) k neefektivnímu čerpání státem (a následné neefektivní veřejné investiční činnosti) a k vyvádění prostředků ze země prostřednictvím zahraničních korporací, které jsou na trhu v monopolním postavení.
Autor: Standa Čas: 2019-04-25 14:18:57 Titulek: Majetková daň
Web: neuveden Mail: neuveden
Daň z nemovitosti je majetkovou daní. A jako každá majetková daň, i tato trestá nízkou ekonomickou aktivitu. Tedy hlavně chudé nepodnikající a nepronajímající.
Autor: pz100000 Čas: 2019-04-25 20:01:37 Titulek: Re: Majetková daň [↑]
Web: neuveden Mail: schován
>> A jako každá majetková daň, i tato trestá nízkou ekonomickou aktivitu. Tedy hlavně chudé nepodnikající a nepronajímající.

Vy jste jen nejakej Francuv multak, nebo skutecne dalsi mistni perspektivni logikoprznic a ekonomystik?
Autor: Vostál Petr Čas: 2019-04-27 06:25:36 Titulek: Re: Majetková daň [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Kdepak,

dan z vlastnictví přeci trestá vlastnictví,
kdo nic nevlastní ten nic neplatí...

Tady vidíte, že to vlastnictví je šlendrián a není voblíbeno dokonce ani hloupým státem...
logo Urza.cz
kapky