Autor: FrantzVonLibrntaun
Čas: 2019-01-10 00:00:02
Stát proti chudým XXXII: Regulace pozemků
Stát informace o pozemcích pečlivě zaznamenává do katastru nemovitostí a samotné pozemky rozděluje na různé druhy. Takové opatření vnáší pořádek do majetkových vztahů, pomáhá chránit půdní fond, lesy nebo třeba reguluje stavební parcely, a tím i novou výstavbu. Opatření se zdá důležité, nicméně v důsledku je význam možná menší, než se může zdát a negativní jevy daného aparátu dopadají především na chudé lidi.
Systém nejvíce poškozuje chudé lidi, protože zanáší další překážky v tom, jak lidé můžou nakládat se svým majetkem. Právní úkony často trvají dlouhou dobu a zdržují procesy, které by jinak fungovaly plynule, což je prodražuje. Kromě časové náročnosti právních úkonů je nutný i určitý vhled do problematiky, takže často člověk potřebuje nakoupit služby poradenství nebo věnovat další čas na správné zdolání úředních formalit. Kromě toho se za změny musí často platit, což vnáší další umělé náklady na manipulaci s majetkem. Například udělat z pole stavební parcelu bývá obvykle nejenom složité právně, ale i drahé finančně. Samozřejmě všechny tyto negativní jevy dopadají především na chudé, kteří mají málo prostředků a při umělých nákladech musí využít peníze jinak, než opravdu chtějí.
Řešením je alespoň částečná liberalizace systému. Tedy zrušení nebo dramatické snížení poplatků za převody pozemků z jednoho druhu na jiný a zkrácení nebo úplné zrušení čekací doby. Místo procesu schvalování pouze například proces oznámení.
Systém nejvíce poškozuje chudé lidi, protože zanáší další překážky v tom, jak lidé můžou nakládat se svým majetkem. Právní úkony často trvají dlouhou dobu a zdržují procesy, které by jinak fungovaly plynule, což je prodražuje. Kromě časové náročnosti právních úkonů je nutný i určitý vhled do problematiky, takže často člověk potřebuje nakoupit služby poradenství nebo věnovat další čas na správné zdolání úředních formalit. Kromě toho se za změny musí často platit, což vnáší další umělé náklady na manipulaci s majetkem. Například udělat z pole stavební parcelu bývá obvykle nejenom složité právně, ale i drahé finančně. Samozřejmě všechny tyto negativní jevy dopadají především na chudé, kteří mají málo prostředků a při umělých nákladech musí využít peníze jinak, než opravdu chtějí.
Řešením je alespoň částečná liberalizace systému. Tedy zrušení nebo dramatické snížení poplatků za převody pozemků z jednoho druhu na jiný a zkrácení nebo úplné zrušení čekací doby. Místo procesu schvalování pouze například proces oznámení.
Přečtení: 64861
Komentáře
Komentář 31780
A co třeba taková ochrana půdního genofondu, co?!!! Řekl by zastánce státu.
Nu, ano, sice je to dobré opatření z hlediska ochrany půdy jako takové, ale myslím, že by bez kurately státu mohl klidně vzniknout trh ze zeminou a on by si stavitel rozmyslel jen tak zabetonovat nemalé částky v základech.
Taky se nám stalo, že katastr.úřad nemohl dohledat nějaké námi doložené a jim prokazatelně zaslané doklady (kupní smlouvy apod.). A jak pak o to zažádali? Samozřejmě výhružkou. Jestli nedodáme potřebné dokumenty (z 50. let) tak do tehdy a tehdy naše dotčené nemovitosti propadnou státu.
A tak by se dalo pokračovat.
O takové "služby" by se zákazníci na svobodném trhu jistě porvali.
Komentář 31794
Vaše teoretizování nemá ani hlavu ani patu. Systém je tak komplikovaný, že je nutné jej buď zcela zrušit a přejít na 100 % tržní ekonomiku, nebo zachovat, v opačném případě způsobíte ještě větší ekonomické šoky, které se mohou projevit multiplikativním efektem v celé ekonomice a nesmazatelně ji poškodit. Zrovna v zemědělství částečná deregulace není řešením.
Komentář 31796
Ale to jsem měl přesně na mysli. Nejlepší řešení je kompletně zrušit jakékoliv dotce (nejen) v zemědělství. Je samozřejmé, že stát toto prostředí neuvěřitelně komplikuje. A zachování toho systému je právě škodlivé. Podívejte se na zemědělství N. Zélandu po zrušení dotací.
A proč by trh se zeminou nemohl vzniknout? Kde je poptávka..
Komentář 31803
Komentář 31804
Kde píšu, aby byl vytvořen uměle trh se zeminou za současného zachování dotační politiky? Myslím, že se motáme v kruhu aniž bychom si odporovali.
Komentář 31809
Komentář 31786
A to si porad rikam, ze tady uz me nemuze nic prekvapit...
Komentář 31792
Komentář 31795
Komentář 31815
vy jste pro mne velkým anarchistickým zklamáním,
roky sem chodíte prudit a trolit, ale aby jste si něco přečetl a naučil se alespon ty nejzákladnější základy, na to vás neužije.
Copak nevíte, že tak jako ankap uznává vlastnictví fyzických předmětů (páč člověk má fyzický tělo) tak na druhou stranu neuznává duševní vlastnictví (páč člověk duši nemá)???
Tak mně tedy na rovinu řekněte, co vám na tom vadí, že si pan Urza přivlasnil nákej článek co nenapsal ????
Ale mně je to jasný, vy jste si tady chtěl jen pohonit svý etatistický ego a rozvracet náš pevný kolektiv a kritizovat naši pevnou víru, naději a lásku...
Komentář 31825
Inu, prokouks te me. Pohoneno mam, rozvraceni si setrim na od pul dne. Za povyseni diky.
Komentář 31787
Takže jedna věc idea cíle, druhá věc je současný kočkopes...
Komentář 31793
Komentář 31797
Marx s Leninom by mali z teba radosť!
Ľavicové prasce si akurát vymýšlajú stále nové možnosti ako podojiť tých, ktorý ešte niečo majú, aby mohli väčšinu rozkradnúť a zo zvyšku pohodiť nejaké omrvinky svojmu debilnému elektorátu.
Komentář 31801
Chápete, že ten argument je tam proto, aby se "vlk nažral a koza zůstala celá"? Pro mě jako develepera hraje prim, že stále mohu stavět na jinak nezastavitelném území, při čemž levicová verbež by měla chrochtat blahem, protože jsem jí do rozpočtu na její neomarxistické zhýralosti za vynětí poslal pár drobných. Obě strany jsou spokojeny, já můžu fungovat v tomto etatistickém systému a oni taky, já vydělám víc, oni méně. Nemám důvod být nespokojen.
Komentář 31806
Samozřejmě, že podnikatelé se snaží primárně dosahovat zisku a klidně budou používat korupci (a pak ji vykazovat jako náklady :-D ) Prostě se snaží fungovat v prostředí, které tu je a snažit se ho ohýbat pro sebe. Ale díky tomu se děje spousta nepravostí, kter by se neexistencí státu neděly. Děly by se další, ale už za soukr. prachy, ale to je jiná debata. A představte si, kdyby se stal premiérem např.Stropnickej jr. To by asi developři moc blahem nechrochtali.
Komentář 31845
Komentář 31849
Skrývka zeminy, která se provádí jak při budování základových pásů (minimálně do nezámrzné hloubky), tak při budování podkladních vrstev základové desky (nejčastějí do hloubky okolo půl metru) je nutnou součástí výstavby, investor navíc musí už na začátku žádosti o územní souhlas/stavební povolení specifikovat jakým způsobem s ní naloží a i konkrétně lokalizovat umístění odebrané zeminy, po dokončení stavebních prací musí toto doložit. Nemůže dojít k tomu, že zemina není využita. A ano, "odtěženou" zeminu můžete prodat třeba pro její využití na jiné zemědělské půdě, musíte však konkrétně specifikovat a doložit kam bude umístěna a jak s ní bude nakládáno. Pokud tak neučíníte, nedostanete územní souhlas, respektive stavební povolení.
Navíc si uvědomte, že nejen finanční, ale i časové a organizační náklady spojené s prodejem a především s dopravou zeminy mohou zcela eliminovat případný zisk, či přidanou hodnotu z takového projektu (každá akce je navíc unikátní, což náročnost podnikatelského záměru významně zvyšuje). V praxi jsem se mimo jiné i z těchto důvodů s vámi navrhovaným řešením nikdy nesetkal, a to ani v případě velkých developerských projektů.
Komentář 31853
Ten tu není a vámi popisované náklady na odtěžení by mohly (ale nemusely) být výrazně nižší než dnes, protože se do nich promítají nesmyslné regulace (např.odvody zaměstnanců,schvalování úřadů) a daně na paliva, mýtné,.. V podstatě tu krásně popisujete šikanózní systém se kterým se musíte skoro 20 let rvát. Ale bez státu by většina toho nebyla. Tedy pasujete současnou situaci na uspořádání, kde by neexistovala. Ale samozřejmě by to mohlo být i jinak.
Komentář 31857
Opět idealizujete a vaše polemika se opírá o zcela utopické konstrukty (anarchokapitalismus), kterých se my, ani naše děti nedožijí.
Máte pravdu, že za těch dvacet let už se v těch "sračkách" člověk naučí chodit, ale představa, že by v následujících sta letech mohl nastat významný obrat, je lichá. Zastánce současného trendu by mohl tvrdit, že v konečném důsledku máme stejné možnosti jako na volném trhu, jen všechny naše ceny musí reflektovat rostoucí náklady spojené s houstnutím legislativy, omezení, nařízení a příkázání. Stát nezajímá, že při každém novém paragrafu, který nám zvýší náklady promítneme ze 100 % toto zvýšení do nabídkových cen, zajímá ho pouze o kolik víc získá do státního rozpočtu, a že to zaplatí koncový zákazník, je mu jedno.
Komentář 31860
2. To, že se něčeho takového nedožiju neznamená, že nemá smysl o takové možnosti debatovat s ostatními a postupným přesvědčováním se snažit to do budoucna změnit.
3. Nejhorší na tom co píšete je, že to velká část elektorátu vůbec nevnímá. Klasika je nyní snaha o zákaz předjíždění kamionů - čistý populismus, kdy tomu někdo tleská, ale na konci to zamázne právě ten elektorát. Bohužel máte pravdu. že se hodně řeší, zda je nějaké opatření výhodné pro státní rozpočet (= pozitivum). Ale že to obere spoustu lidí a synergicky nás všechny ty regulace dostávají do sraček ( snaha je řešit dalšími regulacemi a daněmi) to moc lidí nevidí. :-(
Komentář 31872
X-D
"Se sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak!"
Tak tohle heslo naprosto neochvějně platilo ještě 17.11.1989 dopoledne. Já si netroufnu stopro tvrdit, že se ancapu dožijem. Co si ale troufnu tvrdit je to, že komplet civilizovaný svět, který je řízený pomatenými monetárními teoriemi, dospěje do stadia Zimbabwe nebo Venezuely. A stejně jako v Zimbabwe nebo Venezuele produktivní lidi nebudou čekat na definitivní krach, ale v podstatě už dnes se na něj připravují. Kdo tak nečiní je blud a s případnou otázkou "Co maj teď lidi dělat?" si v okamžiku zvenezuelizení ekonomik může leda vytřít mezipůlčí. A toho se dožijem naprosto spolehlivě. Čekám jen na vrtulníkové peníze, bez kterých se ty vaše etatistické sračky (zejména díky lžiekologickým zvěrstvům) neobejdou. Zaplať Bůh, že se nemusím pouštět do nebezpečného souboje se státem. Etatisti si ho zničí sami spolehlivě, což způsobuje spokojený úsměv na mé tváři.
Komentář 31873
Kdo tak nečiní je bloud...
Komentář 31897
Komentář 31855
Komentář 31859
Komentář 31884
Komentář 31888
- Má právo půdu prodat ---> vlastník.
Nemá právo půdu prodat ---> správce.
Závěr: Za současného stavu veškerá půda nevlastněná státem má fakticky skutečné soukromé vlastníky.
Komentář 31896
Ma pravo prevest spravcovska prava ---> spravce?
Komentář 31900
Komentář 31901
Komentář 31904
A dneska? Třeba, že když chci prodat pole, které pronajímám nějakýmu zemědělci, tak bych ze zákona mu musel nabídnout ten můj pozemek v rámci předprodejní povinnosti (kterou někdo zvrhle nazývá předkupním právem). Vše na návrh MZ Jurečky a Agrární komory (kde jsou samé velkopodniky, které zhusta hospodaří na pronájmech). Naštěstí to předloni neprošlo, ale bylo to na spadnutí. Tomu říkám zneužitelnost státu mocnými subjekty.
Komentář 31908
- 1. Norimberské zákony nebyly skutečné zákony, jenom se jim tak říkalo. Fotbalová horečka taky není skutečná horečka, jen se tomu tak říká.
2. Když byla zestátněna půda, soukromé vlastnictví půdy přestalo existovat. Nejednalo se o soukromé vlastnictví půdy v rámci právního řádu, ale o veřejné vlastnictví půdy.
2) A dneska? … Tomu říkám zneužitelnost státu mocnými subjekty.
- Ano, moc lze zneužít. Kdyby Urza kritizoval ne stát v tom nejobecnějším smyslu, ale zneužívání státu, souhlasil bych s ním mnohem víc.
Komentář 31913
Komentář 31927
Mnihovská dohoda taky byla neplatná podle dnešních(a možná i tehdejších měřítek) už od začátku, ale všichni, i spijenci ČSR ji uznávali i během války!!
Zneužití moci - ale stát sám osobě je nástrojem k jejímu zneužívání!! Sice má kolem PR veřejného zájmu, voleb, "služeb" a podobných sraček, ale princip je stejný. Silové podmanění a olupování většiny ve prospěch menšiny, která je u moci.
Komentář 31951
- 1. Zákonem nazývám nařízení o tom, jaké jednání je trestáno a jak. Hayek napsal, že zákony jsou "výrobní faktory svého druhu". Zákony upravují jednání; jejich předmětem je jednající člověk. Norimberské "zákony" zaměřené proti skupině lidí definované jinak než jednáním, proto nebyly zákony, ale nařízení jiného druhu.
2) Mnihovská dohoda taky byla neplatná podle dnešních(a možná i tehdejších měřítek) už od začátku, ale všichni, i spijenci ČSR ji uznávali i během války!!
- Mezistátní dohody také nejsou zákony v hayekovském smyslu, takže…
3) Zneužití moci - ale stát sám osobě je nástrojem k jejímu zneužívání!! Sice má kolem PR veřejného zájmu, voleb, "služeb" a podobných sraček, ale princip je stejný. Silové podmanění a olupování většiny ve prospěch menšiny, která je u moci.
- To je to zneužití moci…
Komentář 31952
A mezistátní dohody jsou nadřazeny národním zákonům a na základě Mnichova u nác byly uplatňovány Norimberské zákony a obdobné normy.
Myslím, že jen slovíčkaříte, ale praktická realita byla pro lidi stejná(zvl. Židy).
Ale asi jsem měl použít v 1. odstavci: "drtivá většina lidí tyto normy považovala za platné."
Komentář 31954
Vlastně říkáte, že nařízení, kterým se lidé řídí, je ipso facto zákon; což je zjevný nesmysl.
Paradoxně je možné, že právě to, že se na to tehdy lidé dívali jako Vy – odmítáte vidět zásadní rozdíl mezi nařízením a zákonem; jakékoliv nařízení státu je ipso facto zákon – je důvod, proč se ty zákony setkaly s tak malým odporem. Lidé si jako Vy řekli: "Je to nařízení státu, takže je to zákon". A pak už jen zbývalo dodat: "Takže je třeba se tím řídit". Takže kdyby se tehdy takhle slovíčkařilo, praktická reality by možná byla úplně jiná.
Komentář 31956
Komentář 31958
Pro zakladatele konstitucionalismu měl termín „zákon“ velmi přesný úzký význam. (…)
Právo mělo být k tomu, aby zabraňovalo nesprávnému chování. Spravedlnost se vztahovala k principům platným stejně pro všechny, a byla opačným pólem všech specifických příkazů a privilegií vztahujících se ke konkrétním jednotlivcům nebo skupinám. (…)
Se zjevným vítězstvím demokratického ideálu byla moc stanovovat zákony a vládní moc vydávat příkazy dána do rukou stejných shromáždění. Výsledkem toho nutně bylo, že nejvyšší vládní autorita začala mít volnost sama sobě běžně dávat jakékoliv zákony, které jí nejlépe napomáhaly dosahovat konkrétních momentálních účelů. Nutně to však znamenalo konec principu vlády podřízené zákonu. (…)
Výsledkem tohoto vývoje bylo nejen to, že vláda již nebyla podřízena zákonu. Přivodil též ztrátu významu samotného pojmu práva. Takzvané zákonodárství už nebylo omezeno na vydávání zákonů ve smyslu obecných pravidel. Cokoli, co „zákonodárný orgán“ rozhodnul, se začalo nazývat „zákon“ a tento orgán už nebyl nazýván zákonodárným sborem proto, že vydával zákony, nýbrž slovo „zákon“ se stalo jménem pro cokoli, co vycházelo ze „zákonodárného orgánu“. Uctívaný termín „zákon“ tak ztratil veškerý svůj starý význam a stalo se z něj jméno pro příkazy svévolné vlády, jak by ji nazvali otcové konstitucionalismu.
zde:https://www.mises.cz/clanky/krize-demokracie-201.aspx
- Kdybyste měl načtený aspoň mises.cz…
Komentář 31961
Komentář 31964
- Je to bod 3) v této diskuzi:
1) Já: právu subjektu rozhodovat o věci v rámci právního řádu říkám "soukromé vlastnictví". To tak je, že použití soukromého vlastnictví je omezeno právním řádem. Vlastním autem taky nemůžete jezdit po cizím poli. Obecně: Že něco vlastníte, neznamená, že s tím můžete dělat cokoliv.
2) Glande: Subjekty měly právo rozhodovat o věcech v rámci právního řádu - existovalo soukromé vlastnictví. Použití a definice soukromého vlastnictví bylo omezeno právním řádem. Takže Norimberské zákony a 40.-50. léta u nás byly prostě ošetřeny právním řádem. Pohoda, ne?
3) Norimberské zákony nebyly skutečné zákony, jen se jim říkalo zákony. Čili je nelze použít jako protiargument.
Komentář 31966
Komentář 31968
Komentář 31969
Bez ohledu na to, co řekl Hayek, ohledně praktických dopadů to nemělo význam. Vyšlo to nastejno. A schválně co by se stalo, kdyby se lidé hromadně 22.června 1939 vyvalili do ulic s tím, že toto nařízení není zákonem, který oni odmítají poslouchat. Stalo by se co...?
Hayek byl ekonom a filozof a v nacistickém Německu by velmi rychle skončil v koncentráku. Reaálnou a odhodlanou (ne)demokratickou vládu nějaké filozofování nezastaví.
Komentář 31971
- Ano, nebyl to skutečný zákon. Bylo to skutečné nařízení, ale nebyl skutečný zákon; to nařízení se jen JMENOVALO zákon.
2) Bez ohledu na to, co řekl Hayek, ohledně praktických dopadů to nemělo význam. Vyšlo to nastejno.
- 1. Ale kdyby lidi víc Hayekovi naslouchali, tak to mohlo být všechno jinak… 2. A nebavíme se o žádných "praktických dopadech". O čem je řeč? O tom, že jste řekl "Norimberské zákony byly právní řád", takže by podle mě měly být legitimní. Na to jsem napsal, že to nebyl právní řád, že se vůbec nejednalo o zákony, ale o nařízení, kterým se jen ŘÍKALO zákony.
3) A schválně co by se stalo, kdyby se lidé hromadně 22.června 1939 vyvalili do ulic s tím, že toto nařízení není zákonem, který oni odmítají poslouchat. Stalo by se co...?
- Děláte všechno proto, aby to lidi nemohli udělat, protože si budou myslet, že jakékoliv státní nařízení je zákon.
Komentář 31973
A jaký je v praxi rozdíl pro běžného člověka prosím?
Komentář 31974
Vážně:
1. Kdyby to nebylo důležité, tak by nacisté ani nepojmenovali ty nařízení Norimberské zákony; pojmenovali by je klidně Norimberské zločiny – vždyť je to přece jedno, ne?
2. Proč o tom diskutujeme, viz vlákno.
3. Rozdíl mezi skutečným a "jako" je stejný v teorii i v praxi, pro běžného člověka i pro speciálního.
Komentář 31993
Retoricky to sice kormidlujete zdatne, lec jak znamo, co ruzi zvou i zvano jinak, vonelo by stejne. Jinymi slovy, ponechame-li stranou Vasi falesnou odbocku k falesnemu vrchnimu, odpoved "nulovy" by byla jak kratsi, tak vystiznejsi.
Komentář 31907
Komentář 31909
- Jenže když si něco koupíte v ankapu, také o tom budete rozhodovat "převážně podle cizích pravidel". Jak jinak? V tomhle opravdu není rozdíl. V používání za své koupených věcí – obzvláště věcí jako ohňostroje, zbraně, barvy, továrny, auta, hospodářská zvířata a motorové pily – vám vždy bude ostatními bráněno, tudíž je vždy budete používat "převážně podle cizích pravidel".
Komentář 31912
Běžte si pokecat s norkem, géčkem a dalšími pračuráky. Prosím Vás, abyste mě z podobných píčovin vynechal.
Komentář 31917
Komentář 31919
Komentář 31889
Komentář 31895
Skvele! Vas pocinajici navrat do reality ve mne vzbuzuje jistou opatrnou nadeji.
Komentář 31798
Nevím, kde vidíte tu funkčnost - každý úřad nějak funguje, ale mnou popisovaný případ v prvním příspěvku není ojedinělý. Proč by nemohlo existovat více konkurujích si katastrálních firem? Navíc proč bych jako majitel pozemku měl platit nějakému vyžírkovi desítky až stovky korun na m2 za pár kliknutí v počítači? Vždyť to nekupuji, tak jaképak hluboko pod tržní cenou. A proč by stát měl být kompenzován za ůúbytek bonitní půdy? je to snad jeho půda? Asi jste libertarián, jak tvrdíte. Státní úřady fungují hůře či lépe, to ale z hlediska ANCAPu není ospravedlnění pro jejich monopolní existenci, když je možná efektivnější a etičtější tržní náhrada.
Komentář 31799
Vice si konkurujicich katastru - tomu se rika lidove "bordel" (majitel je zapsan v A, nejaka omezeni v B, nejaka v C, na dalsi ma Lojza jen papir (kdo zna Lojzu??)) a transakcni naklady a poradci, ktere autor kritizuje, by v takovem pripade byly jeste vetsi.
Komentář 31800
Komentář 31805
A proč by nemohlo existovat více firem spravujících totožnou agendu? Geodetické práce dělají stovky firem, zdravotní záznamy člověka má jeden doktor a pojišťovna a může přecházet k jiným, proč by to nemohlo být s katastrem? A proč by majitel nemovitosti nemohl mít dostatečně validní a ověřené záznamy u jedné katastrální firmy? Vždyť i pojišťovny mezi sebou sdílejí data ohledně vozidel a pojištěnců, aby předešly podvodům, proč by to nešlo třeba takhle? Nebo blockchainem?
Proč bych já jako vlastník bych měl zápis u A, břemena u B a nějaká u C? Pokud takhle spravujete své záležitosti, tak se nedivím, že takhle argumentujete :-)
Transakční náklady jsou záležitostí konkurence (tedy katastrální firmy by se snažily přetáhnout klienty )a nebyly by vycucané z prstu a stanoveny pevně, jak tomu je dnes.
Komentář 31802
Komentář 31807
To by v konkurenčním prostředí byle patrně silně potlačeno. Takový centrální registr je důležitý hlavně pro fungování státu a OVLÁDÁNÍ ekonomiky ke škodě běžných lidí. A stavební aktivita nemusí vůbec záviset na existenci katastru nemovitostí.
Komentář 31808
K problémům o kterých píšete může docházet v jakékoliv přístupné databázi, ale centrální orgán bude vždy zaručovat vyšší neutralitu, než soukromý subjekt. To, že dochází ke zneužití ve státním systému poltickými subjekty, které disponují dostatečnou mocí (Babiš), nebo na objednávku (za úplatek), je důvod proč i nadále pracovat na zkvalitňování služeb a zabezpečení systému a zejména na monitorování jeho uživatelů.
Ve věci vyvlastnění vám větší množství katastrálních úřadů nepomůže, rozhodnutí bude učiněno s využitím právě platného předpisu ze sbírky zákonů.
V souvislosti s českým katastrálním úřadem píšete o věcech, které se stávaly v předminulé dekádě, v současné době k nim, zejména díky vyšší bezpečnosti v oblasti úředního ověřování dokumentů a podpisů, nedochází a jsou naprostou raritou.
Komentář 31810
A pojišťovny, doktoři, notáři, právníci, banky, spermabanky :-),STKčka..... Ti všichni sdílejí a v konkurenčním prostředí zacházejí s našimi nejcitlivějšími daty a listinami. To by je dle vás kvůli tomu měla nahradit nějaká centrální autorita?
Naopak trh prokazuje škodlivost takové centralizace.Ale to víte.
Druhý odstavec mi přijde jak z propagandistické příručky. Jak můžete vůbec zaručit nezneužití centrálních databází pomocí zákonů, když právě tyto zákony vytváří a mění někdo, kdo má zájem na jejich zneužívání? Nebo se do podobné pozice dostane. To samé o úplatcích - stačí zajít za dostatečně vysokým úředníkem - ano, korupce bude dostupná jen pro bohaté.Ale to víte.
Ad vyvlastnění - právě že pomůže, když nebude existovat jediný monopolní aktér, který škrtem pera nebude rozhodovat o vlastnictví a nevlastnictví bez ohledu na majetková práva.To víte.
Předminulá dekáda?
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/soud-podvodnik-oklamal-katastralni-urad.A170125_081627_liberec-zpravy_tm
http://ceskapozice.lidovky.cz/majitele-nemovitosti-by-si-je-meli-strezit-aby-o-ne-neprisli-plo-/tema.aspx?c=A160513_151705_pozice-tema_lube
https://www.businessinfo.cz/cs/clanky/podvodnici-na-katastrech-ukradli-nemovitosti-za-miliardu-a-pul-v-ohrozeni-jsou-i-firmy-55765.html
Tyto odkazy jsem nalezl za 1 minutu. Takže předpokládám, že tento stav znáte.
Komentář 31819
Jestli má mít tento server smysl, musí usilovat o prezentaci implementovatelných návrhů a změn, ne idealizovat v nesmyslných rovinách o něčem, co se nedá uskutečnit.
Podvody se dějí a budou dít, dokud bude člověk člověkem, vždy bude hledat cestu jak se obohatit na druhém, to je přirozené.
Komentář 31826
Nic vám nebrání prezentovat implementovatelné návrhy a změny; no podle mého je zcela reálně implementovatelné cokoliv, pro co pár psychopatů zvedne ruku. Vypustí si rybník? Sedí tam kreatury 50leté, 60leté i starší, a rozhodují o věcech, které se dotýkají i nových generací, jitří záště a vášně, které nové generace nesdílejí, atd. Svět je (nebo by mohl být) někde zcela jinde, a oni rozhodují za všechny a kazí to všem. Co na tom chcete vymýšlet za implementovatelný mírný pokrok v mezích zákona? Např. Svobodní, kteří mají právě tu myšlenku mírného pokroku, nemají ani jedno křeslo ve Sněmovně. Tak co chcete vymýšlet na téhle úrovni?
Komentář 31828
Leda tak nového sovietskeho (ehm, pardon, ankapového) človeka. Prirodzené správanie ľudí je to, ktoré vidno v histórii ľudstva. Nikdy nešlo o interakciu nezávislých individualít, vždy tam bol nejaký vedúci jedinec majúci väčšiu či menšiu moc - otec, matka, náčelník, knieža,...
Súčasné štáty sú na tom istom princípe, len po škálovaní do väčších rozmerov.
Komentář 31830
ale to je dáno "ekonomickou nutností či potřebou"
Pokud tato nutnost pomine (díky rozvoji technologií) nebude zapotřebí vůdce, jenž povede stádo na nové nevypasené pastviny nákýho ráje...
Taknějak si to představovali i soudruzi, akoráte se jim to skrze tu kolektivistickou ekonomiku plánování moc nevyvedlo...
Komentář 31832
Komentář 31835
jenže je to jako když se vysere na to, že jede autobus...
I to je dobrovolná interakce jen s poněkud neblahými následky...
Komentář 31833
Přirozeně se lidé snaží (krom idealistických jedinců) zlepšovat svojí situaci a vyhýbat se překážkám - vše samozřejmě z jejich pohledu. Takže lidé se snaží vyhýbat daním, poplatkům, zbytečné šikaně a dokonce i pomáhají ostatním (např. varování před policajtama).
Komentář 31829
Komentář 31831
Komentář 31834
Komentář 31827
Jak napsal Káčko, lidi se přirozeně chovají ancapácky, jen sito neuvědomují nebo v hloubi duše vědí, že současný systém je špatně.
Ale konkrétní kroky setu taky probírají. Dám vám příklad šokové terapie spíše levicové vlády:
https://www.dailysignal.com/2016/09/22/what-happened-when-new-zealand-got-rid-of-government-subsidies-for-farmers/
Komentář 31812
https://www.novinky.cz/ekonomika/69289-pozemkovy-fond-opusti-tri-clenove-vedeni.html
A to vše za plné kontroly státu a za veřejné (tj. násilím vybrané) peníze.