Autor: Tom Iss
Čas: 2021-10-13 00:00:02
Strach z vlády
Pokud se obáváte účasti některé politické strany na vládě, neznamená to, že vláda – v libovolném složení – má příliš mnoho pravomocí?
________________
(Původní autor zveřejnil text na instragramovém profilu @nesvobodni. Zde je publikován s jeho laskavým svolením.)
________________
(Původní autor zveřejnil text na instragramovém profilu @nesvobodni. Zde je publikován s jeho laskavým svolením.)
Přečtení: 51371
Komentáře
Komentář 73264
Komentář 73267
Zlý kapitalista vám sebere peníze a pak vám za to dá protislužbu a možná taky ne a možná vám svou službou spíš uškodí?
Komentář 73270
Komentář 73272
Když celník zabaví zboží, tak si ho koupit nesmíte, respektive obchodník ho nesmí prodat.
Když ve vaší vesnici není kino, tak tam jít nemůžete, i když ho provozovat smíte...
Komentář 73276
A mýlite si pozeranie kina s jeho vlastnením.
Komentář 73266
Komentář 73269
Komentář 73271
Viz Jáma pekel Daniela Vávry, kde se tomu trochu věnuje a překvapivě třeba komunisté hlasovali často pro svobodnější řešení...
Komentář 73275
Je třeba si uvědomit, že ačkoliv si to anarchokapitalisté "nadefinovali" jinak, ankap není společnost, kde nevládne nikdo, nýbrž společnost kde vládnou anarchokapitalisté nad ne-anarchokapitalisty.
Dále je třeba si uvědomit, že když vláda o něčem nesmí rozhodovat, není to opět tak, že o tom nerozhoduje nikdo, nýbrž tak, že je o tom už nějak rozhodnuto a vláda nemá pravomoc to rozhodnutí změnit.
No a jsou jen dvě možnosti: Buď už je o všem rozhodnuto, nebo o všem rozhodnuto není. Politický systém "o všem už je rozhodnuto" znamená vládu jedné strany či diktaturu (v nejširším smyslu slova: i vládu "strany" či diktaturu anarchokapitalistů). Politický systém "o všem není rozhodnuto" znamená demokracii (opět v nejširším smyslu slova).
A lidé nechtějí vládu jedné strany (když přihlédneme k historii, nepřekvapivě), tudíž musí chtít politický systém druhého typu, musí chtít existenci subjektu s pravomocí změnit "jak to má být".
Tudíž jim musí záležet na tom, kdo tímto subjektem bude. A ne proto, že by subjekt měl příliš velkou pravomoc, ale prostě proto, že má pravomoc měnit "jak to má být".
Mohli bychom se totiž ptát i opačně: Kdyby nám bylo jedno, kdo je ve vládě, protože by vláda neměla žádné pravomoci, mohli bychom se ptát, zda ten subjekt či síla, která už o všem rozhodla (takže už vláda nemá o čem rozhodovat), nemá příliš velkou pravomoc…
Nakonec je to prosté: Když vláda (v nejširším smyslu slova: i vláda anarchokapitalistů) dělá, co nechci, má příliš velké pravomoci. Když vláda dělá, co chci, má pravomocí tak akorát…
Komentář 73278
Komentář 73280
Ono to svym zvracenym zpusobem je pravda, akorat ze je takova...k nicemu.
On tvrdi, ze uz jen to, ze ostatnim znemoznuji me napriklad zabit znamena, ze jim vladnu. No, ale k cemu to je, protoze zaroven vladne on me, protoze mi take zakazuje ho zabit :-D
Komentář 73290
- Ne, neznamená. Jasně jsem napsal, že v ankapu vládnou anarchokapitalisté nad ne-anarchokapitalisty. Což je projev obecného principu, nevyvratitelného, že vždy vládnou ti, kdo chtějí, aby to bylo, jak to je, nad těmi, kdo chtějí, aby to bylo jinak.
2) Ono to svym zvracenym zpusobem je pravda, akorat ze je takova...k nicemu.
- Pokud "zvráceným" myslíte "logickým" a "k ničemu" myslíte "k vyvrácení nelogických hovadin, kterými pět let v kuse sviníte internet a oblbujete týnejdžry", pak ano.
3) On tvrdi, ze uz jen to, ze ostatnim znemoznuji me napriklad zabit znamena, ze jim vladnu.
- Ne, netvrdím.
No, ale k cemu to je, protoze zaroven vladne on me, protoze mi take zakazuje ho zabit :-D
- A v čem je problém? Copak se vládci s ovládanými nemůžou vůbec na ničem shodnout? Nesouhlasí snad Urza úplně se vším, co dělá česká vláda? Současná vláda umožňuje soukromé vlastnictví půdy; Urza s tím snad nesouhlasí?
--------------------------------------------------------------------------------
4. Každopádně, výše uvedené můžeme nechat stranou. Rozeberme to, co říkám, bod po bodu. OTÁZKA: Jak jinak poznáte, že něco vůbec je vláda, než podle toho, že určuje "jak to je"?
Komentář 73294
Tedy že určuje jak to MÁ BÝT. Několikrát jsem teď otázku položil trochu špatně. Správně zní takto:
Jak jinak poznáte, že subjekt vůbec je vláda, než podle toho, že určuje "jak to má být"?
Komentář 73298
Kdyz budeme mit uzemi o rozloze dnesni CR, a v nem bude ancap, a rekneme 10 milionu lidi bude chtit ancap a tisic lidi nebude chtit ancap, budeme tu mit 10 milionu vladcu, kteri kazdy z nich bude vladnout 10 milionum a jednomu tisici lidi.
Super.
Proste stav, kdy kazdy (dobre, TEMER KAZDY) vladne kazdemu.
Pokud tomu tak chces rikat, tak tomu tak rikej
Komentář 73304
Komentář 73311
Komentář 73317
Komentář 73318
A ne, neni to i tak pravda
Komentář 73320
Komentář 73324
Komentář 73327
Komentář 73388
Komentář 73282
Vy totiž uvažujete chybně, že "v ankapu není vláda", takže "nikdo nebude určovat, jak to má být". Jenže to je naopak: v ankapu to nějak bude (aby to vůbec byl ankap) => někdo to musí určit => subjekt, který to určí, je vládou.
Zaměňujete příčinu a následek. Není to přece tak, že vláda určuje "jak to bude", ale tak, že subjekt, který určuje, jak to bude, je vláda.
Není to takhle: "subjekt S je vládou" => "subjekt S určuje, jak to bude"
ale takhle: "subjekt S určuje, jak to bude" => "subjekt S je vládou".
Dopouštíte se logické chyby.
P.S Jinak viz dodatek. Argument, že v ankapu není vláda, je právě projev toho zásadního ankapáckého neporozumění jazyku, které v dodatku rozebírám.
Komentář 73299
Takze skutecne kazdy vladne kazdemu, kdyz nad tim ted premyslim, tak dokonce skutecne i tio, co ancap nechteji, vladnou kazdemu, protoze dle tve definice si take urcuji "jak to bude".
Komentář 73303
Komentář 73310
Komentář 73316
Komentář 73319
pokud se bavime teoreticky o nejakem principu, potom je zcela irelevantni to, co pises.
Komentář 73321
Komentář 73322
Komentář 73328
Komentář 73338
Komentář 73341
Komentář 73354
Blby je, ze si to uz ani neuvedomujes a odmitas si to uvedomit, i kdyz te na to nekdo primo navede.
Tohle je vazne spatna vec, kterou by to chtelo konzultovat s lekari.
Ale zase, mozna te to dela v zivote stastnym....
Jen lidi okolo tebe to musi srat...
Komentář 73361
Komentář 73306
Jak by to bylo v soukromém státu (kam se taková úvaha dříve nebo později musí dostat) je diskuse dost nekonečná.
Třeba kvůli paradoxu monopolu na soukromém území. Mám pozemek, kde žije 10 000 000 lidí a nepovolím tam konkurenci mé bezpečnostní agentury. Je to ještě ancap? :-)
Komentář 73307
Komentář 73326
Komentář 73408
Komentář 73279
Totiž tohle souvisí s něčím, čemu říkám "zásadní ankapácké neporozumění jazyku", ke kterému se ještě mnohokrát budu vyjadřovat. Ankapáci jako by si podivně pletli význam slova a referent výrazu. Od Aristotela je to tak, že nejpoužívanější sloveso "být něco" znamená "mít vlastnosti ty a ty". "Být" ve smyslu "být něco" znamená "mít vlastnosti". Když vidím na obrazovce nějaké lidi a řeknu "To je vláda", znamená to, že to, o čem mluvím, ta skupina lidí na obrazovce, má vlastnost "vláda" nebo "je vládou". Čili jakákoliv jiná věc mající tytéž vlastnosti je také vláda.
Když ale totéž řekne ankapák, jako by to znamenalo něco jiného. Buď jen "Tomuhle říkám vláda", jako když řeknete "Tohle je Karel"; jako by to bylo jen uvedení jména, ne výpověď o vlastnosti. Anebo jako by to znamenalo jen o málo víc, něco ve smyslu: "Tomu, co vypadá, jako tohle, říkám vláda". Opět jako by se nejednalo o výpověď o vlastnosti, ale o přiřazení jména jevu.
Ankapáci jako by nerozlišovali "být něco" ve smyslu "Tohle je Karel", tedy "jmenovat se nějak" a "být něco" ve smyslu "být zvíře", tj. "mít určité vlastnosti". Podle ankapáků jako by všechna podstatná jména byly jen názvy: jako by sdělovaly jen, jak já tomu říkám, ne jaké to má vlastnosti. Jako by nerozlišovali názvy a jména.
Zbytek jsou implikace.
Jen nastíním, že tento ankapácký "jazyk názvů" by vůbec nemohl fungovat, protože by nebylo možné sdělit, jaké něco je, jen jak něčemu říkáte. A když si uvědomíme rozdíl mezi "je něco" ve smyslu "jmenuje se tak a tak" a "je něco" ve smyslu "má vlastnosti ty a ty", tedy rozdíl mezi "uvedením názvu" a "výpovědí o vlastnosti", je zřejmé jako limity má známé "každý si může nadefinovat, co chce, jak chce": jistě je celkem jedno, jak něčemu říkáte, ale měly by se vypovídat vlastnosti, které zaprvé existují, zadruhé jsou důležité. (A zatřetí by jazyk zřejmě měl odrážet kategorickou strukturu světa, protože vlastnosti => pojmy => kategorie a kategorie tvoří hierarchii. Pokud jazyk neodpovídá této struktuře, pak se jím zřejmě lže: to je filosofická podstata lži.)
Komentář 73283
Komentář 73285
Vy totiž uvažujete chybně, že "v ankapu není vláda", takže "nikdo nebude určovat, jak to má být". Jenže to je naopak: v ankapu to nějak bude (aby to vůbec byl ankap) => někdo to musí určit => subjekt, který to určí, je vládou.
Zaměňujete příčinu a následek. Není to přece tak, že vláda určuje "jak to bude", ale tak, že subjekt, který určuje, jak to bude, je vláda.
Není to takhle: "subjekt S je vládou" => "subjekt S určuje, jak to bude"
ale takhle: "subjekt S určuje, jak to bude" => "subjekt S je vládou".
Dopouštíte se logické chyby.
Ještě speciálně pro Vás tato otázka: Jak jinak poznáte, že něco vůbec je vláda, než podle toho, že určuje "jak to je"?
Komentář 73291
Tyhle diskuze mě baví, protože si tím člověk tak trochu "cvičí mozek", ale bohužel na ně nemám příliš času, takže sem nakouknu jen občas.
Komentář 73292
Každopádně zodpovědět položenou otázku přece nezabere tolik času. Prostě napište, co si myslíte.
Podle mě v odpovědi na ní tkví odpověď na otázku, zda se v ankapu vládne, nebo ne:
Jak jinak poznáte, že subjekt vůbec je vládou, než podle toho, že určuje "jak to je"?
Komentář 73293
Jinak já fakt diskuzi nepročítala, neznám kontext a nemám tolik času. Jinak by mě to bavilo, ale nepůjde to jednou větou :(
Komentář 73295
Jak jinak poznáte, že subjekt vůbec je vládou, než podle toho, že určuje "jak to má být"?
Kdo říká, že v ankapu nebude vláda, a přitom odmítá zodpovědět tuto otázku, je falešník a nejspíš lže sám sobě. Jak se říká: Úspěšný lhář musí nejprve obelhat sám sebe.
Komentář 73296
Odpověď na tuto otázku bez kontextu diskuze zní:
Není pro mne podstatné, jak koho nazývám. Podstatné je pro mne, co z toho plyne. Pokud máme stát - vládu - a monopol na násilí - tak tam je rozdíl v té razanci násilí vůči jednotlivci.
Komentář 73331
Komentář 73332
Komentář 73337
Komentář 73342
Komentář 73353
Komentář 73357
Komentář 73360
Nejprve jsi napsal "ankapisti budú vo vymáhaní ankapu omnoho razantnejší"
a potom jsi napsal "Na to nepotrebujem krištáľovú guľu aby som vedel že v NAP sa nikde nepíše o primeranosti obrany ani o primeranosti trestu."
To spolu nijak nesouvisi. To, jestli nekdo bude ci nebude v ancapu razantnejsi zalezi na kazdem jednotlivci. Nekteri jednotlivci mohou byt razantnejsi, a jini nemusi. To nema NIC spolecneho s tim, jestli se nekde v NAPu pise neco o primerenosti obrany, ale ma to spolecneho s tim, jakou povahu ma kazdy jeden clovek a jak bude chtit v kazdem jednom pripade postupovat. Proto jsem se ptal na kristalovou kouli, jak to muzes vedet, jak bude kazdy jeden chtit postupovat, ze dokazes vynaset takova kategoricka tvrzeni.
Komentář 73378
Komentář 73379
strawman
super
Gratuluji, povozil ses na necem, co vubec netvrdim a ani si to nemyslim.
Komentář 73381
Komentář 73382
a je to jeden z velkeho mnozstvi pojmu, ktere znam.
Je otazka, jestli ho ale znas ty a pokud ano, jestli ho pouzivas zamerne, nebo jen nedokazes mentalne zvladnout tak slozity proces, jako je diskuze.
Komentář 73385
Komentář 73409
Komentář 73413
Pokud by chtěl přijít do mého domu nezvaný host, tak se okamžitě spustí alarm - a o mé bezpečí (o můj majetek) se postarají lidé, kterým důvěřuji.
Komentář 73415
Komentář 73416
Považuji za velký hnus, když mi stát zakáže na takovém místě svobodně podnikat = bezostyšně se zachová protiprávně.
Jak se na to díváte?
Ale nebýt coronaviru a tohoto obrovského hnusu, tak bych asi o státu jako takovém příliš nepřemýšlela.
Když jsem objevila Urzu, tak mi více věcí do sebe zaklaplo, ankap je obrovské osvěžení v tomto zatuchlém bahně.
Komentář 73417
Komentář 73419
Komentář 73423
Komentář 73424
Komentář 73297
Komentář 73286
Komentář 73284
Komentář 73287
Komentář 73289
(A to be fair, onech 180 st. mezi ankapem a Sasianem by mohlo byt leda tak v peti- a vicedimensionalnim prostoru.)
Komentář 73329
Komentář 73345
Klidně tedy přijmu vaše definice, že v ankapu vládnou vlastníci
- 0. Ne tak rychle. Já právě tvrdím, že něco takového dokonce ani není možné definovat; je ale možné se toho dobrat. Úplně stejně jako ankapáci dokazují, že státní zdravotní pojištění není pojištění, nýbrž daň, které se jen říká pojištění, a jako říkají, že za socialismu nevlastnila továrny společnost, nýbrž určití jednotlivci, a jen se říkalo, že je vlastní společnost. Takže sami ankapáci tento druh argumentace používají. Když ho ale někdo použije proti nim, odmítají to jako "jen hraní si se slovy" a "každý si může definovat, co chce, jak chce" a "je jedno, jak se co jmenuje".
1. Co znamená sloveso "být něco"? Co se jím vypovídá? Tvrdím, že se jím vypovídá o vlastnostech věci. "A je B" znamená "věc A má vlastnosti B". Vezměme si pět posledních případů z článků ze Stok, kdy bylo použito "být něco", "být nějaký" nebo "být něčím":
1. tento přesah je přirozený jev
2. Existenční strachy člověka jsou hluboké.
3. Spravedlivý prezident Havel je modlou.
4. Volby jsou proces.
5. Pokud někdo chce volby vnímat jako něco slavnostního a rituálního, pak je vyznáním etatista.
Tyto věty znamenají toto:
1. Věc "přesah" má vlastnost "(je) přirozený jev".
2. Věc "strach" má vlastnost "(je) hluboký".
3. Věc "Havel" má vlastnost "(je) modla".
4. Věc "volby" má vlastnost "(je) proces".
5. Věc "někdo" má vlastnost "(je) etatista".
Tyto věty neznamenají že věci "přesah" říkáme "přirozený jev", že věci "strach" říkáme "hluboký", že věci "volby" říkáme "proces", že "někomu" říkáme "etatista". (Uvědomuju si, že u "být nějaký", u přídavných jmen, to zní nesmyslně, protože přídavná jména jsou jména vlastností. Nechal jsem to tak schválně, abych ukázal, že sémanticky a logicky není mezi "být něco" a "být nějaký" rozdíl. I podstatnými jmény se slovesem "být něco" přisuzuje vlastnost. Čtěte Stoky dál a najdete iks dalších příkladů. Prostě věta "volby jsou proces" neznamená, že volby jen nazýváme "proces".)
Čili slovesem "být něco" nesdělujeme jen, jak něčemu říkáme, ale přisuzujeme tím věci vlastnost. Je rozdíl mezi "uvedením názvu věci" a "výpovědí o věci". Je rozdíl mezi větou, kterou jen sdělujeme, jak se věc nazývá, a větou, kterou sdělujeme, jaká věc je.
Proč tak dlouze rozebírám takovou samozřejmost? Ze dvou důvodů: Zaprvé protože "být něco" se používá i ve významu "jmenuje se". Věta "Tohle je Karel" neznamená, že osoba má vlastnost "Karel", ale jen že se jmenuje Karel. Jeden z významů slovesa "být něco/někdo" je "jmenovat se".
Druhým důvodem je, že ankapákům toto zjevně není jasné. Z této prosté úvahy plyne, že slova nemůžou být prostě jen jména nebo názvy; že musí existovat hierarchie kategorií, někde v naší mysli, ke které slova odkazují. Protože jinak bychom neustále říkali jen to, jak něčemu říkáme; nemohli bychom o ničem nic vypovědět. Tak tomu ale není.
Takže OTÁZKA zní: Když říkáte o něčem, že to "je vláda", jakou vlastnost tím věci přisuzujete? Přisuzujete tím věci jinou vlastnost, než že "(je) subjekt který určí 'jak to má být'"?
Jak jsem mluvil o "kategorické struktuře skutečnosti", tak pojem vláda předpokládá kategorie jako /lidé, kteří mají /práva. Takže ty práva někdo musel určit. A to je /vláda.
Může pojem vláda být něco jiného než tohle? Tj. než "subjekt, který stanovuje práva"? Směle tvrdím že ne, neboť v kategorické struktuře skutečnosti prostě není nic jiného, co by to slovo mohlo označovat. A je jedno, čemu ankapáci říkají vláda, protože když o něčem nebudete mluvit, tak ta věc proto nepřestane existovat. Když nebudete mluvit o "subjektu stanovujícím práva", když pro něj dokonce ani nebudete mít jméno, tak "subjekt stanovující práva" tím nepřestane existovat.
Takže pokud máme mít lidi mající práva, musí existovat "subjekt stanovující práva". Tisíce let se věc mající tuto vlastnost nazývá "vláda". Že ankapáci ignorují nutnou existenci takového subjektu a že slovem "vláda" nazývají něco trochu jiného, je nepodstatné: tím svět nezmění.
V ankapu mají lidé práva, čili tam takovýto subjekt je: je tam vláda.
Čili je třeba se ptát: "Kdo tímto subjektem/vládou v ankapu je?"
Jakékoliv rigorózní myšlení o ankapu či jeho modelování musí začít zodpovězením této otázky. Jinak jsou ankapáci na úrovni komunistů (viz jak řekl Kovy Urzovi, že mu anarchokapitalismus připomíná marxismus). Ti se přece také snažili odstranit ze společnosti podnikatele, tak jako se ankapáci snaží odstranit ze společnosti vládce. Jenže fukci podnikatele přece někdo v socíku plnil, nebo ne? Takže kategoricky podnikatele neodstranili (protože to nejde, pokud chcete vyrábět). Stejně tak ankapáci nemůžou kategoricky odstranit vládu, pokud chtějí, aby lidé měli práva. Někdo bude funkci vlády v ankapu plnit.
Komentář 73351
Pokud jde o státní pojištění, nemám sebemenší problém tomu říkat pojištění, protože reálně to naplňuje abstraktní princip pojištění. Avšak je to ZÁROVEŇ daní, protože jde o povinný odvod určený státem. Pokud tedy nějaký ankapák tvrdí, že nejde o pojištění, ale jen o daň, tak bych nejspíš oponoval tím, že jde o pojištění i o daň. Pokud ale daň definujeme třeba jako NEÚČELOVÝ povinný odvod, pak to daní není. Takže si se slovy klidně můžeme hrát a myslím, že to pochopení nemusí nutně bránit.
Jinak já Vás nechtěl nijak urazit ani znevážit, že nejste stručný. Chápu, že se chcete dostat k podstatě volby slov samotných a tudíž máte potřebu to vysvětlit. Já si vaše příspěvky rád přečtu, pokud na to mám dost času. Většinou jim snad z podstatné části rozumím.
Podle mne je tady více ankapáků, kteří Vás chápou. Neexistuje pouze Urza a konfrontační způsob vedení diskuze není jediný. To co píšete osobně považuji stejně jako Vy za samozřejmost.
K těm právům. Také tvrdím, že ankap definuje jedno jednoznačné pozitivní právo, a to právo na soukromé vlastnictví. To je dovoleno vymáhat násilím. A celý případný reálný vývoj ankapu by se pak stal vývojem sporů o soukromé vlastnictví. Tyto (podstatou stejné) spory jsou nyní předmětem politik států.
Jinak souhlas s tím, že ankapáci chtějí jinou formu vlády, vládu soukromých vlastníků. Je to opřeno o víru, že lidé jsou převážně dobří, a že s jiným systémem fungují trochu jiné incentivy, které se zdají prospěšnější, než ty stávající. Fungování v případné praxi to samozřejmě může být otázka, protože zabetonování pozic vlastníků může způsobovat zase jiná nečekaná pnutí ve společnosti. Toho jsem si vědom. Jen je zvlášť pro dnešní dobu pro mě lákavá představa utnout státní koryto všem politickým podnikatelům a korporacím navázaných na stát. Nemám ani zásadní obavy o řešení sociálních otázek, životního prostředí, a vůbec všeho, co dnes řeší stát.
Komentář 73402
Komentář 73403
Komentář 73309
Komentář 73312
Komentář 73356
Komentář 73363
Komentář 73410
Komentář 73430
Komentář 73434
Komentář 73406
Pravomoci parlamentu (ne vlády) jsou v tomto ohledu v pořádku. Jinak by ty volby byly o ničem. :-)
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.