Autor: Ondrášeček
Čas: 2021-12-17 00:00:02
Strašák nadnárodních korporací
Zvláštně na mě působí démonizace nadnárodních korporací. To, co je nad národem a co je pod národem, mi přijde jenom jako arbitrární hranice sloužící vlasteneckým účelům. Může to sloužit i fantazírování o „těch zlých kapitalistech“ daleko od našeho malého skromného národu, kteří si v obrovských mrakodrapech „plánují spiknutí proti spotřebiteli“. Zapomínáme nakonec na to, že „ďáblovy produkty“ obvykle dobrovolně používáme na denní bázi, protože nám zkrátka racionálně přijdou lepší. Uchází nám zároveň fakt, že „podnárodní“ korporace vůbec nemusí být jejich lepším ekvivalentem. Osobně si nedělám iluze o žádných korporacích: Působí na mě jako firmy, které fungují spíše populisticko-pragmaticky, a váš individuální zájem je nezajímá tolik jako menší živnostníky. Pořád si ale myslím, že bychom je měli hodnotit individuálně, ne podle rozsahu působení. Těch faktorů bude mnohem víc: například velikost, množství konkurence nebo odvětví, v němž se pohybují. I větší darebáky ostatně najdeme v „našich“ korporacích, i menší darebáky v těch působících nad naším národem.
Přečtení: 14722
Komentáře
Komentář 75926
Komentář 75928
Ano, teoreticky. Ale v praxi i mnozí libertaiáni, kteří obhajují např. LGBT taky argumentují, že dokud tu je stát a ankap je v neohlednu, tak chtějí v rámci státu pro LGBT stejná práva, včetně těch pozitivních, jako mají hetero páry v manželství.
V porovnání s tímhle mi nepříjde až tak divné, že lidé říkají: když je tu stát, tak chceme, aby tu nebyly subjekty, které mají větší politické výhody (větší vliv na chod společnosti, tvorbu zákonů a regulací) a větší daňové výhody, než máme my.
Komentář 75933
Politické výhody velkých – rozhodně nejsem proti jejich omezení. Problém je v tom, že to nemá rychlé a snadné řešení. Ty výhody neplynou z jednoho zákona, který bych mohl zrušit, jen co se dostanu do sněmovny. (Čistě hypoteticky; kandidovat neplánuju.) Možná by to šlo omezit nějakým zákonem, nicméně v praxi bych čekal buď neúčinný zákon, který jen přidá byrokracii, nebo zákon, který velkou část soukromého sektoru zabije. Takže snahu o omezení, dokud tu je silný stát, vidím jako v lepším případě neúčinnou.
Komentář 75937
Dovolím si teď asi být naivní, ale ubíral bych tam, kde by v principu byly nějaké regulace, které dopadají i na ty malopodnikatele a běžné lidi. Dost možná by to prospělo i těm velkým, ovšem prvním cílem by bylo odlehčit těm malým. Vycházím z předpokladu, že s toutéž regulací se ti velcí vyrovnají snadněji než malí (mají na to své specialisty, svá oddělení). Plus osekat vyloženě ty zákony, které by nahrávaly těm velkým, pokud by se takové našly. Tím neříkám, že ve finále by teoreticky nemohla být nulová regulace všude, včetně deregulace těch velkých(hypotetický cíl - ankap), ale že by se k němu mohlo postupovat tou "socialističtější" cestou rušit regulace napřed pro malé než pro velké. Teoreticky by totiž mohly vzniknout dva úplně odlišné modely deregulované společnosti, podle toho, kterou cestou by se k té společnosti postupovalo. Pokud by se napřed deregulovali velcí, ti by během transformace měli potenciál ty malé a stále zregulované rozdrtit a sežrat (rozevírání majetkových nůžek) spíše, než pokud by se napřed deregulovali malí - ti by pak měli alespoň šanci. Dokážu si však představit, že toto si uvědomují i lobisti velkých firem a preferovali by spíše ten pro ně lepší postup.
Komentář 75941
Deregulace prvně pro malé – tady čtu dvě různé interpretace:
a. Priorita v deregulaci bude záviset na tom, co víc ulehčí malým. Pro mě za mě… Teda pokud to bude hrubý guideline; pokud by se to mělo dodržovat striktně, mohla by se z toho velmi snadno stát brzda deregulací, protože by každou deregulaci musela důkladně posoudit komise…
b. Některé regulace se zruší malým, ale velkým na nějakou dobu ještě zůstanou. Je to jako ty daňové úlevy velkým, jen to míří na malé. Asi stále lepší než žádná deregulace, ale přijde mi to jako taková podivná varianta s potenciálně nečekanými dopady. Možná by velké firmy začaly vytvářet hromady dceřinných společností nebo něco podobného, aby působily jako hromada malých firem. Pokud by se tomu stát snažil bránit, mohlo by to snadno dopadnout právě na ty malé firmy, které by musely dokazovat, že nejsou jen zástěrka pro velkou firmu.
Komentář 75957
Hlavní pozornost by stejně mohla jít k tomu, aby si ty deregulace nevymohli velcí skrze ten lobing jen pro sebe a cíleně ponechali jen ty malé v tom zregulování. Aby nedošlo k procesu toho, že velcí si rozeberou co se dá, budou mít výhody volného trhu a zbytkový stát bude zajišťovat tu regulaci dopadající na ty střední a malé, pro které zbudou hlavně ty nevýhody státního dohledu.
U těch daní a těch daňových úlev a pobídek, tak nevím jak je ten zákon stavěný, ale pokud by to bylo tak, že nějaká základní vrstva zákona určuje daň, a nějaká přídavná nadvrstva určuje, která firma dostane pobídku a daňové prázdniny (třeba aby se tedy u nás chtěla usadit), tak potom by možná šlo odseknout tu druhou pobídkovou vrstvu zákona - čili by se nepřidával zákon o pobídkách pro malé, ale rušil zákon o pobídkách pro velké. Takže ano, to rovné právo je výrazně jednodušší.
Komentář 75938
Komentář 75949
Komentář 75951
Ak to teda nebudú bezpečnostné agentúry, tak to nebude ankap urzovského razenia; zjavne teda na to aby ankap urzovského strihu mohol existovať, je zrušenie štátu len jednou z mnohých nutných, nie však postačujúcich podmienok. To som ostatne nedávno spomínal v komentári týkajúcom sa Urzovej mantry "válka je drahá".
Komentář 75953
Že zrušení státu je podmínka pro vznik ankapu nutná, nikoli postačující, vyplývá už ze skutečnosti, že existuje mnoho forem anarchismu (absence státu).
Komentář 75956
Teda rozlíšenie, čo je obrana a čo je útok nepadá "z neba", ale je výsledkom majoritného dopytu, pričom ankapová teória to ohraničuje na ekonomický (trhový) dopyt. A veľká korporácia tam dokáže generovať veľký trhový dopyt (t.j. akoby ekonomická sila a "moc" bola jedno).
Komentář 75960
Komentář 75959
Tady to pak souvisí i s těmi zmíněnými anarchiemi, protože takový scénář nesedí obvykle ani neankap anarchistům, kor pokud ti nevidí stát jako jediný zdroj vlády (an-archos - spíše bezvládí než bezstátí)
Komentář 75961
Komentář 75966
K té konkurenci pak záleží na tom, jakou míru svobody (v běžném slova smyslu svobody) by měly ty komkurenční subjekty. Jestli by si člověk vesměs nevybíral jen menší zlo. A třeba by byly i ostůvky více svobodné, ale kapacitně by nemohly pojmout všechny.
Svobodu v ankap smyslu má jinak každý, komu nikdo nenarušuje vlastnická práva - což může být klidně i člověk pracující za strohé ubytování a stravu pro korporaci, který třeba nemá podmínky a prostředky na to změnit prostředí.
Komentář 75971
To je ovsem velmi odvazne, to by prece museli souhlasit vsichni spoluvlastnici. Pravda, dnes je sice zastupuje stat, tudiz leccos z verejneho prostoru asi muze konkretnimu subjektu pronajmout do vlastnictvi, ale jedine s peci radneho hospodare!
Komentář 75973
Myslím že velmi logicky narážíte na to, že dnes ne malá část lidí vnímá stát jako své společné kolektivní vlastnictví, které je spravované skrze byrokracii, volby atd. Tedy že "veřejný prostor" je svým způsobem spoluvlastnictví všech občanů ČR. Docela ten postoj chápu, myslím že v ideálním případě fungujícího státu by to takto nějak mělo být. Otázka je, jak dobře ten stát funguje, a jestli i toto společné vlastnictví neprodá soukromým společnostem za pár jidášských stříbrných (korupce pro ouřadu co prodal + něco málo pro státní kasu).
Dokud pak stát existuje ve smyslu správy i toho území které nevlastní (může říkat, co se na už prodaném území má dál dělat), tak ovlivní i tento už soukromý prostor. To ale není ideál ankapu. Ten ideál je v tom, že pokud se soukromý vlastník nezaváže dobrovolně, že musí poslouchat stát, tak má z neho úplný opt-out i s jeho vlasnictvím, a stát ztrácí kontrolu nad pozemkem vlastníka. Když byla diskuze o veřejném prostoru, Urza vždy jasně říkal že tím ideálem je žádný veřejný prostor (ve smyslu žádný prostor státu) a tím pádem by každý rozhodoval o svém a veřejný prostor nového typu by mohl vznikat pouze na základě ankap smluv.
Je rovněž možné (podle ankap teorií), že by stát po svém osekání tady zůstal akorát přetvořen na volnotržní službu, které by platili už jen ti občané kteří si jí chtějí platit, a která by zpravovala jen ty majetky které jí přímo patří nebo které může spravovat pomoci dobrovolné smlouvy. Pokud by tato firma "stát" nekomu poskytovala veřejný prostor, mohla by si stanovit rovněž logicky libovolné podmínky, v rámci volného trhu.
Na druhou stranu to hází pár paradoxů typu - pokud by jednou oporavdu ankapáci vyškemrali na státu opt-out a stát by řekl - ano, vaše pozemky jsou opravdu vaše a mi do nich nic není, mohl by jim na oplátku říct...ale nasrali jste zbytek lidí v státě, takže za průchod po státním chodníku či pozemku zaplatíte tisícovku za metr chůze? :-)
Komentář 75952
Neuvedl jste ovšem žádný argument proti hypotéze, že si přirozený vývoj cestu ke svobodné společnosti zákonitě najde.
Myslím si, že hypotézy by mal dokazovať najmä ten, kto ich predkladá, ale predsa len, najväčším argumentom proti tejto hypotéze je sama história ľudstva vedúca k silným a jasne ohraničeným štátom. Či azda dejiny ľudstva neboli "prirodzené"?
Komentář 75954
A taky souhlasím, že dějiny lidstva jsou přirozené. Ovšem myslíte si, že se třeba před čtyřmi sty lety nějak masivně pochybovalo o tom, že nevolnictví nebo vlastnictví otroků je přirozené, vyplývající z historie lidstva? I ty zdánlivě neotřesitelné skutečnosti se mohou velmi rychle zhroutit a být nahrazeny novou kvalitou.
Komentář 75958
Komentář 75931
Komentář 75936
Komentář 75942
Velká firma může do jisté míry si dovolit kompenzovat neefektivitu v jedné oblasti efektivitou v jiné oblasti, ale jen omezeně, a i tady je motivace to řešit. Stát je pořád někde jinde.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.