Svoboda není nárok – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: marek28
Čas: 2015-11-05 00:00:02

Svoboda není nárok

Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. Už trochu klišovitá, ale stále hezká fráze, proti které se nedá nic moc namítat. Problém nastává ve chvíli, kdy si někdo svou svobodu plete s nárokem.

Abych vás trochu uvedl, sledoval jsem včera debatu v pořadu „Máte slovo“ na téma kouření. Řádně mě to nadzvedlo ze židle, protože ona fráze tam zazněla v kouzelném kontextu – jakýsi militantní antikuřák tam prohlásil něco v tom smyslu, že je jeho svoboda jít do nekuřácké restaurace, tudíž by všechny restaurace měly být nekuřácké. Jedná se o častý falešný argument fanatických antikuřáků a zakazovačů. Ano, ovšem – je jejich svoboda si vybrat nekuřácký podnik a ten navštívit, není však jejich svoboda, aby se jim každý hostinský povinně podřídil. To je naopak velmi drsné a sobecké pošlapání svobody druhých, při kterém se dostávají do sporu sami se sebou, když chtějí, aby jejich svoboda sahala dále, než sahá svoboda hostinského. A není to jediná vada takového argumentu – jeho autor si totiž zjevně neuvědomuje možné konsekvence takového uvažování

Pokud to vyženu až do absurdní roviny, tak bych například mohl argumentovat tak, že má svoboda byla pošlapána, protože mi ve vegetariánské restauraci odmítli dát hovězí steak. Nesmysl, že? Zkrátka je neobhajitelné a úplně blbé požadovat nějakou službu po někom, kdo ji nenabízí! Skutečná a nezkažená svoboda spočívá v tom, že si mohu bez omezení vybrat tu možnost, která mně osobně nejvíc vyhovuje, ne v tom, že se všichni budou muset podřídit mému názoru. Doufám, že když už nic jiného, si alespoň dotyční uvědomují, jak dalece používání této argumentace přesahuje téma kouření. Je tu totiž reálné nebezpečí, že se jednoho krásného dne probudí a zjistí, že se stejnou obhajobou bylo zakázáno něco, co měli pro změnu rádi oni.

Takže, lidé - nepleťte si prosím svobodu a nárok.
Přečtení: 9473

Reagujete na tento komentář:
Autor: Pedro Čas: 2015-11-06 21:06:58
Mě nejvíce zaráží v tomto tématu reakce kuřáků z mého okolí. Čekal jsem, že je to zvedne ze židle, ale jsem jeden z mála (paradoxně odnaučený kuřák) proti těmto zákazům.
Web: neuveden Mail: neuveden
To je asi nejpovedenější článek za posledních pár týdnů. Spousta lidí si opravdu plete svobodu, nárok, případně právo a výsadu. Když dám stručný příklad - existuje (v pojetí sociálního státu) právo na bezplatnou zdravotní péči. Vzato do důsledků, kdyby byla opravdu bezplatná, kdo by ji zadarmo poskytoval, když, jak se říká, zadarmo ani kuře nehrabe? Nebo dřív právo na práci (ona to nakonec byla povinnost) - když jsem totální blbý a líný lempl, fakt mě někdo musí zaměstnat, protože mám přeci právo na práci? Pokud někdo říká, že je jeho svoboda jít do nekuřácké restaurace, tak ať si do ní jde, nikdo mu v tom asi nebrání. Ale asi nikdo nebude provozovat takovou restauraci jen pro jeho modré oči. Ti lidé, kteří někomu něco přikazují či zakazují, nepochopili, že svět se netočí jen kolem nich a že si před jejich ideami každý nesedne na prdel.
Autor: Urza Čas: 2015-11-05 08:43:42 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Naprosto souhlasím, je to výborný článek.
Autor: jkz01 Čas: 2015-11-05 08:52:14
Web: neuveden Mail: zstryhal v doméně physics.ujep.cz
Já myslím, že argumentace vámi zmíněnou frází je vlastně úplně špatně. Nedorozumění plyne ze špatné definice, správná definice pojmů často vyřeší soustu problémů automaticky a usnadní diskuzi. Já za sebe bych viděl svobodu jako stav, kdy si můžu dělat neomezeně co chci s věcmi, co mi patří. V případě skutečného vlastnictví, je svoboda nevyhnutelná.
Lidé často vnímají svobodu tak, že si můžou dělat co chtějí i s věcmi co jim nepatří.
Podobně špatně je vnímán nárok a právo. Nárok obecně máme jen na to, co jsme si zaplatili. Význam tvrzení mám právo jít do nekuřácké restaurace znamená, že pokud jsme s majitelem nekuřácké restaurace učinili obchod, nikdo mi nemůže bránit zakoupené služby a zboží využít. Teď si uvědomuji, že z tohohle libertariánského hlediska je vlastně slovo právo úplně zbytečné.
Autor: Urza Čas: 2015-11-05 09:10:09 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Teď si uvědomuji, že z tohohle libertariánského hlediska je vlastně slovo právo úplně zbytečné.
No, ani ne, respektive samozřejmě by se dalo opsat jinými slovy, ale zbytečné není, protože celý libertarianismus je postaven na vlastnických právech. Akorát neuznáváme žádná jiná (respektive odvozujeme je z vlastnických).
Autor: jkz01 Čas: 2015-11-05 09:48:36 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: zstryhal v doméně physics.ujep.cz
Ano, asi máte pravdu, úplně zbytečné není. Asi se ale shodneme, že v libertariánském společenství bychom to slovo použili velmi zřídka. Problém by zmizel, není třeba to řešit.
Autor: Urza Čas: 2015-11-05 09:55:36 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No, neřešil by se "konflikt jednotlivých práv"; jakmile jsou všechna práva odvozena z toho vlastnického, ke konfliktu nedochází.
Autor: nannuck Čas: 2015-11-05 11:51:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: lukasliebzeit v doméně gmail.com
hlavne to imho jasne vymezuje hranici - narozdil od soucasneho stavu...
Autor: Urza Čas: 2015-11-05 12:19:28 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, to je jedno z pozitiv.
Autor: Pedro Čas: 2015-11-06 21:06:58
Web: www.blogfin.cz Mail: sachyspetr v doméně seznam.cz
Mě nejvíce zaráží v tomto tématu reakce kuřáků z mého okolí. Čekal jsem, že je to zvedne ze židle, ale jsem jeden z mála (paradoxně odnaučený kuřák) proti těmto zákazům.
Autor: Urza Čas: 2015-11-06 21:09:10 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Na tom jsou ještě pikantní dvě věci:
1/ Pro ten zákaz je více lidí, než kolik je ve společnosti nekuřáků.
2/ Mnozí kuřáci se vyjadřují, že jsou za to rádi, protože jim to pomůže s odvykáním.
Ano, až tak jsme na tom.
logo Urza.cz
kapky