Autor: Urza
Čas: 2018-11-14 00:00:02
Tržní a „férové“ ceny
Smyslem tohoto textu není až tak dalece nějaké sdělení, ale spíše vyvolání diskuse na téma, jež mi poslední dobou vrtá hlavou; rád bych znal, jaké názory na to mají ostatní libertariáni. Modelová situace: Mně blízký člověk se dostane do kritické situace, ve které je k jeho přežití nutné okamžitě provést tracheotomii, což však já neumím a nemám k tomu nástroje; v okolí je jediný lékař, jenž umí zákrok provést a má k tomu vybavení (jiná pomoc nestihne přijet včas); dotyčný s tím souhlasí, ale žádá si výměnou za to všechen můj majetek. Všichni (libertariáni) se asi shodneme na tom, že na to má právo; má otázka však zní – je to „sviňárna“? Na první pohled bych řekl, že ano, ale…
Aby se diskuse neubírala nesmyslným směrem, znovu explicitně zdůrazňuji, že zde neřeším NAP; z hlediska principu neagrese je samozřejmě jednání onoho lékaře korektní, udělat to může, ničí práva tím neporušuje a nemám právo jej k zákroku nutit násilím (ať už mu třeba dát zbraň k hlavě, nebo mu majetek nejprve slíbit, ale pak mu nic nedělat a násilím se bránit proti jeho pokusům vzít si, co mu náleží). Pochopitelně však i věci, jež jsou v souladu s NAPem, mohou být svinstvo; kupříkladu podvádět partnera, zradit něčí přátelství, vykašlat se na toho, kdo mi dlouhodobě pomáhal, pro zábavu ranit něčí city a mnoho dalších podobných věcí lze provádět v souladu s NAPem.
Na první pohled bych jednání takového lékaře řadil do stejné kategorie, na druhou stranu před nějakou dobou proběhla ve Stokách diskuse, v rámci které někdo řekl cosi ve smyslu, že by si doktor měl účtovat tržní cenu; a mě v tu chvíli napadlo: Jaká je vlastně v dané situaci tržní cena? Ta se samozřejmě liší v čase a místě (cena vody na poušti je jiná než u přehrady), ergo mě napadá, není „všechen můj majetek“ skutečně tržní cenou? Skoro bych řekl, že vzhledem k okolnostem ano. A nemá-li doktor ke mně žádný vztah, proč by mi měl poskytovat službu pod cenou? Z tohoto pohledu mi připadá docela zjevné, že jeho jednání není „svinstvo“.
Na druhou stranu bych zase „svinstvem“ označil, kdyby lékař v podobné situaci, kde by sice byl můj blízký, ale ne já (a nikdo, koho by mohl zkasírovat), nechal zraněného ležet na zemi, překročil ho a šel dál (ač na to má samozřejmě právo); neposkytnutí první pomoci (v případě, že to někdo umí a nepředstavuje to pro něj riziko) vnímám jako hnusné jednání. Ale účtovat si za to tržní cenu (a třeba o ní v rychlosti vyjednávat, takže když blízký zraněného řekne, že nedá celý majetek, ale „jen“ milion, zákrok provést) přece těžko může být zlé, nebo ano? Na známém příkladu prodeje „předraženého“ benzinu v oblastech postižených živelnou katastrofou, kde zůstane jediná nedotčená čerpací stanice, lze demonstrovat, že podobné jednání je nejen v pořádku, ale dokonce žádoucí a „společensky prospěšné“. Je zde něco jinak?
Aby se diskuse neubírala nesmyslným směrem, znovu explicitně zdůrazňuji, že zde neřeším NAP; z hlediska principu neagrese je samozřejmě jednání onoho lékaře korektní, udělat to může, ničí práva tím neporušuje a nemám právo jej k zákroku nutit násilím (ať už mu třeba dát zbraň k hlavě, nebo mu majetek nejprve slíbit, ale pak mu nic nedělat a násilím se bránit proti jeho pokusům vzít si, co mu náleží). Pochopitelně však i věci, jež jsou v souladu s NAPem, mohou být svinstvo; kupříkladu podvádět partnera, zradit něčí přátelství, vykašlat se na toho, kdo mi dlouhodobě pomáhal, pro zábavu ranit něčí city a mnoho dalších podobných věcí lze provádět v souladu s NAPem.
Na první pohled bych jednání takového lékaře řadil do stejné kategorie, na druhou stranu před nějakou dobou proběhla ve Stokách diskuse, v rámci které někdo řekl cosi ve smyslu, že by si doktor měl účtovat tržní cenu; a mě v tu chvíli napadlo: Jaká je vlastně v dané situaci tržní cena? Ta se samozřejmě liší v čase a místě (cena vody na poušti je jiná než u přehrady), ergo mě napadá, není „všechen můj majetek“ skutečně tržní cenou? Skoro bych řekl, že vzhledem k okolnostem ano. A nemá-li doktor ke mně žádný vztah, proč by mi měl poskytovat službu pod cenou? Z tohoto pohledu mi připadá docela zjevné, že jeho jednání není „svinstvo“.
Na druhou stranu bych zase „svinstvem“ označil, kdyby lékař v podobné situaci, kde by sice byl můj blízký, ale ne já (a nikdo, koho by mohl zkasírovat), nechal zraněného ležet na zemi, překročil ho a šel dál (ač na to má samozřejmě právo); neposkytnutí první pomoci (v případě, že to někdo umí a nepředstavuje to pro něj riziko) vnímám jako hnusné jednání. Ale účtovat si za to tržní cenu (a třeba o ní v rychlosti vyjednávat, takže když blízký zraněného řekne, že nedá celý majetek, ale „jen“ milion, zákrok provést) přece těžko může být zlé, nebo ano? Na známém příkladu prodeje „předraženého“ benzinu v oblastech postižených živelnou katastrofou, kde zůstane jediná nedotčená čerpací stanice, lze demonstrovat, že podobné jednání je nejen v pořádku, ale dokonce žádoucí a „společensky prospěšné“. Je zde něco jinak?
Přečtení: 75699
Komentáře
Komentář 29403
2) Doktor může chtít všechen majetek. Ok, seženu doktora, který chce jen 80 %. Když takový není, určitě se najde někdo, kdo se to za ty peníze naučí. (Předpokládám, že všechen majetek je nějaká zajímavá částka, že to není jen hromada plechů značky Alfa Romeo a deset různých šamponů na dredy.) Nepřijde mi to jako svinstvo, je to prostě nějaká nabídka, můžeš ji přijmout, nemusíš. Cenu i rozsah služby znáš předem. Je také důležité si uvědomit, že ta služba nemusela být nabídnuta vůbec, může být třeba 10. století nebo se nacházíš v nevyvinuté zapadlé oblasti zeměkoule, pak jsi prostě odkázán na jiné možnosti, ne třeba tak dobré.
3) V případě první pomoci je obtížné určit cenu služby, která sice byla žádána a chtěna, ale nebyla sjednána. Tady se pohybujeme na tenké hranici, je to podobné jako když ti někdo něco pošle poštou nevyžádaně, a pak za to chce peníze; a myslím si, že námitky proti přemrštěným částkám za první pomoc budou předmětem pravděpodobně úspěšných soudních sporů.
Komentář 29407
Stat:
Moje babicka byla v podobne situaci. My ty prostredky nemeli a lekar se na to vyprdnul. Babicku jsme meli ze zakona zakazano lecit sami (i reznik a babka korenarka nam to odmitli, ze ma strach ze zakonu). Babicka umrela.
Ancap #1:
Moje druha babicka bude v podobne situaci a protoze doktor chce vsechen majetek, tak mu ho dam. Je to porad mene nez v pripade statu. Doktora pak pomluvim po celem svete. Za ukonceni pomlouvani budu zadat vsechen ten majetek minus nejakym zpusobem zohlednenou cenu zakroku (abych nebyl kurva).
Ancap #2:
Moje druha babicka bude v podobne situaci a radeji to risknu a udelam to sam (alternativne sezenu reznika a ten to udela levneji a odborneji nez ja - v principu pujdu za bylinkarou/alt. medicinou). Pomluvim lekare a za ukonceni pomluv budu zadat cenu babicciny rekonvalescence (lazne, masticky, atp.).
Ancap #3:
Moje druha babicka bude v podobne situaci a nebodpadne to dobre. Nasleduji ruzne varianty s nasilim. Odhaduji, ze by to bylo malo nebo mene pravdepodobne nez to co se deje dnes v pripade statu.
Proste situace jake resime kazdy den, jen v tom rozhodovani budeme mnohem vice svobodni.
Komentář 29409
IMHO je problém v tom, že v případě lékaře (narozdíl od příkladu s benzínem a živelnou katastrofou) nejsou tak jasně vidět náklady obětované příležitosti, i. e. to vyvolává mnohem víc pocit toho, že Vás bere na hůl. A více to? Podle mě to je i pravda.
Můj pohled je ten, že lékař SMLOUVÁ. A cenu pro začátek hodně nadsadil. Nabídnul bych mu 100-200 000. To je pořád strašně moc peněz, ale mě to úplně neožebračí. A pro něj to pravděpodobně bude pořád zajímavá částka za to, že mu zkazím odpoledne.
Anyway, prasárna to je stejně. NAP je poměrně měkký kritérium toho, co je morální.
(Takhle zkurvenou CAPTCHU jsem neviděl ani nepamatuju.)
Komentář 29411
Obecně jen trh dokáže posoudit co je "adekvátní" cena pro danou situaci, při daných možnostech a jaké to bude mít dopady na další život aktérů. Cenu si můžete stanovit a požadovat jakou chcete ale musíte zvažovat i důsledky, kdy překračujete např. i nějaký morálně přípustný rubikon. Jen chci říci, že cena nemusí být jen a pouze úzkým vztahem mezi konkrétním nabízejícím a prodávajícím ale zohledňujete i další vlivy a aspekty. V businessu je spousty příkladů.
Komentář 29414
Komentář 29426
Komentář 29416
Ještě bych přidal ten aspekt, Že ve svobodné společnosti budou lidé v průměru více zodpovědní sami k sobě a ke svým blízkým a budou lépe umět první pomoc a nespoléhat se na to, že zavolají toho osvíceného lékaře (který ale ve skutečnosti ten žádaný úkon ani nikdy nemusel dělat, zná jen teorii, a ani dnes nemusí být lékař rychle v dané situaci k dispozici). O to více by potom lidé první pomoc uměli, oč by se více stávalo, že lékař požaduje vysokou sumu. A zřejmě by společností rezonovaly určité morální standardy, jejichž překročení by znamenalo profesní i lidskou ostrakizaci daného lékaře – v tomto případě si představuji morální standard toho druhu, že lékař bezplatně první pomoc provede a druhá strana mu následně dá odměnu dle svých možností. Pokud by to druhá strana neučinila, tak zase hrozí ostrakizace jí (minimálně nikdo mu už nikdy bezplatně nepomůže). Dnes se to děje např. když někdo něco ztratí, někdo to najde a vrátí to bezplatně, ovšem tak nějak se čeká, že majitel pak dá odměnu.
Takže si myslím, že by daná situace takto nikdy nenastala.
Komentář 29428
Komentář 29455
Na druhej strane, bez statnych regulacii by urcite nebol v dedine iba jeden lekar.
Ja ti neviem, byvam vo Velkom Bieli, a aj tak chodim k svojmu lekarovi vlakom do BA a nerobi mi to ziadny problem. Ty posudzujes ludi podla zlateho etatistickeho pravidla uplne dogmaticky - su uplne sprosti a nevedia, ako maju zit, a preto si musia zvolit este sprostejsich a uplne zlych, ktori im budu riadit zivot.
Komentář 29462
Komentář 29466
Komentář 29469
Komentář 29496
Komentář 29499
Komentář 29500
Komentář 29506
Komentář 29515
Komentář 29517
Komentář 29520
Komentář 29415
1) je nesmyslné stále zkoumat takto extrémní a vlastně nesmyslné situace, které by byly extrémní v jakémkoliv státním uspořádání
2) pokud by tato situace nastala, nejspíše by to dopadlo tak, že by farm. firma prodala milionáři lék draho a ostatním zdarma nebo za symbolickou cenu. Pokud by ty ostatní totiž nechalla zemřít, obrátilo by se proti ní veřejné mínění atd, atd. Nebo by se zvedla solidarita, uspořádala sbírka.
Výše uvedená situace se liší pouze v časové tísni. Pokud by lékař něco takového provedl, nevím jak by pak mohl vyjít na ulici, natož získávat na volném trhu další pacienty.
Komentář 29432
Komentář 29434
Toto mi pripadá ako vážna myšlienková inkonzistencia u zástancov ankapu - vo svojich teóriách skryte predpokladajú ideálnu konkurenciu ("trh to vyrieši").
Už tu pri lekároch sa ukazuje, že to nemá nič spoločné s realitou, inak by sa takýto modelový príklad neriešil cez okľuky ako nejakú reputáciu a pod., ale by pacient jednoducho vyhľadal iného lekára, ktorý by ponúkol lepšiu cenu. Pri lekároch je to len mrzuté, pár individuálnych smrtí, ale pri bezpečnostných agentúrach to prirodzene vedie ku vzniku mocenského monopolu, čo je základný kameň štátu. Jednoducho systém založený na urzovských pravidlách nie je dostatočne stabilným usporiadaním.
V praxi, ak by sa lekár správal podľa príkladu z článku, čoskoro by sa sformovala istá komunita, ktorá by použila násilie (v rozpore s NAP, ale v súlade s mentalitou človeka) voči tomu lekárovi, čím by ho donútila účtovať si "znesiteľné" ceny.
Komentář 29468
Komentář 29472
Ale ja by som to bral prozaickejšie - ani ten príklad nie je nereálny, akurát sa svedkom ankapovým ("Niet boha okrem NAPu a Urza je jeho prorok!") veľmi nehodí do krámu...
Komentář 29474
Jinak násilí vůči lékařovi je sice zajímavý nápad, ale zapomínáte na variantu ozbrojeného lékaře a na variantu "no tak budu mrtvý, no a co, mrtvý je neošetřím" lékaře. Jsem zvědav, co bude dělat stát, až mu dojdou lékaři, protože zařídil, aby lékař musel mít tak náročné a komplikované studium, a pak je není schopen pořádně zaplatit. Jestli těm zbývajícím dá pistoli k hlavě, nebo jak si to představuje.
Komentář 29477
Komentář 29479
* budou si říkat o adekvátní peníze; které jim zůstanou, nebudou muset platit daně
* budou studovat levnější školy
* budou rutinní záležitosti více svěřovat méně kvalifikovanému personálu a robotům
Komentář 29481
1. je rozličná motivácia k násiliu lekára a pacienta, ktorému aj tak hrozí smrť. Sotva sa nejaký lekár nechá zabiť z princípu "síce nezarobím, ešte aj umriem, ale hlavne, že umrie ten pacient, keď nechcel dobre zaplatiť"
2. toto v princípe nedôjde do limitného stavu. Áno, kvalita sa bude zhoršovať, ale to celé má určitú spätnú väzbu - protitlak od občanov v demokracii spôsobí, že sa bude do zdravotníctva alokovať väčšie percento nalúpených daní namiesto niečoho iného. Tieto procesy sú ale veľmi pomalé, preto sa to môže javiť, že lekári dôjdu. Nedôjdu.
A ešte pár viet o reálnosti ankapu - ešte ho nikto v realite nevidel (iba anarchiu bez prívlastkov, to "kap" tam nikdy nebolo). Áno, niekde na starovekom Islande či Divokom Západe istý čas niečo podobné bolo. Ale to bolo tým, že usadlosti boli od seba vzdialené hodiny či dni cesty, a tak interakcií medzi nimi bolo minimum. A v rámci usadlosti sa teda o žiadny an ani kap nejednalo, ale o tvrdú rodinnú hierarchiu, akýsi proto-štát - síce usadlosť aj s pozemkami patrila rodine, ale hlavné slovo mal pán domu (alebo pani, alebo obaja spolu), ostatní sa tomuto museli prispôsobiť. A v mestách došlo k zvoleniu šerifa a sudcu (či už oligarchickým, meritokratickým alebo akoby demokratickým princípom), to ale nebolo žiadne urzovské polycentrické právo. Ešte som nepočul, že by v meste pôsobili naraz dvaja konkurenční šerifovia a každý by vymáhal len pre toho, kto ho platí...
Komentář 29484
Já věřím, že jednou lidé prohlédnou i státy, společenský vývoj v určitých skupinách k tomu směřuje - vidím sílící kritiku státu a politiků snad po celém světě, informační společnost a kyberprostor představují zcela nové zkušenosti; vidím zcela odlišný přístup mileniálů k věcem než u té předchozí generace; ano, spousta mileniálů je hrozně zhýčkaných, ale také podstatně tolerantnějších a sebevědomějších, což je právě to, co mě naplňuje tou nadějí. Ano, nejspíš to ještě třeba sto let potrvá, a musí se vystřídat ještě několik generací, ale jsem si jistý, že víra ve stát bude v průběhu následujících desetiletí dostávat povážlivé trhliny (a současné vedení mnohých států tomu hodně pomáhá). Nebude to ale snadné, státy nepadnou všechny najednou a nepadnou ochotně; bude to krvavé století.
Mimochodem, on i koncept státu za těch několik tisíc let prošel vývojem. Dnes by vládce-bůh rozhodně u lidí neprošel, ani vládce pověřený bohem, a mnohde ani dědičný vládce. Někdy kolem roku 1848 se lidem muselo nakukat, že si vládnou sami, takže už opravdu moc nechybí, aby se jednak zbavili prostředníků, jednak aby přestali vládnout jeden druhému a začali se respektovat.
Komentář 29418
Ještě bych přidal ten aspekt, Že ve svobodné společnosti budou lidé v průměru více zodpovědní sami k sobě a ke svým blízkým a budou lépe umět první pomoc a nespoléhat se na to, že zavolají toho osvíceného lékaře (který ale ve skutečnosti ten žádaný úkon ani nikdy nemusel dělat, zná jen teorii, a ani dnes nemusí být lékař rychle v dané situaci k dispozici). O to více by potom lidé první pomoc uměli, oč by se více stávalo, že lékař požaduje vysokou sumu. A zřejmě by společností rezonovaly určité morální standardy, jejichž překročení by znamenalo profesní i lidskou ostrakizaci daného lékaře – v tomto případě si představuji morální standard toho druhu, že lékař bezplatně první pomoc provede a druhá strana mu následně dá odměnu dle svých možností. Pokud by to druhá strana neučinila, tak zase hrozí ostrakizace jí (minimálně nikdo mu už nikdy bezplatně nepomůže). Dnes se to děje např. když někdo něco ztratí, někdo to najde a vrátí to bezplatně, ovšem tak nějak se čeká, že majitel pak dá odměnu.
Takže si myslím, že by daná situace takto nikdy nenastala.
Komentář 29421
Bude ve smouve primo napsano "vsechen majetek", nebo cena, ktera nahodou bude v hodnote celeho tveho majetku?
Pokud to prvni, muzes vsechen majetek prevest na nekoho jineho pred podepsanim smlouvy. Coz bys pak opetoval to "svinstvo" a jeste k tomu zcela legitimne a bez poruseni napu.
Pokud bude ve smlouve primo cena, tak na tom vlastne neni ani nic zas tak spatneho. Muzes se s doktorem domluvit na splatkovem kalendari, nebo si pujcit jinde, doktorovi zaplatit celou castku a splacet to nekomu jinemu.
Pak me napada, ze muze byt ve smlouve jeste treti moznost - vsechen majetek vyjmenovan. Pak uz asi ten majetek budes muset odevzdat.
Jenze pak je tu ta vec s reputaci. Ono se asi lidem nebude moc libit, ze z tebe udelal bezdomovce tim, ze po tobe chtel vsechen majetek (btw. kdyz vsechen majetek, tak i telo?).
konec koncu, nemusis shanet jen doktora. Muzes zkusit i zverolekare. Ale zrovna tracheotomii asi umi vetsina doktoru. Pokud by slo o neco slozitejsiho, asi by to ten doktor udelal a az pak by chtel platbu - pokud by to bylo hooodne spatny.
Komentář 29423
Komentář 29501
Jen nejak nevim, kde zminuju "dohodnout cenu az po zakroku". Mozna to "muzes vsechen majetek prevest na nekoho jineho pred podepsanim smlouvy", ale to prece neznamena, ze tu smlouvu budu podepisovat az po zakroku. Proste jen pred podepsanim muzu udelat cosi na mobilu a tim prevest majetek, ktery mam evidovany treba nekde na blockchainu, na nekoho jineho.
Komentář 29424
2) Nebo nezavázal a pak má právo si účtovat, kolik chce - ale v popisovaném případě by riskoval společenské odsouzení, ztrátu prestiže (což je jeden z hlavních důvodů, proč lidi jdou na medicínu), bojkot, ostrakizaci, medializaci, ukončení smluv ze strany pojišťoven, které by si spoluprací s ním nechtěly snižovat reputaci, možná vyloučení s profesních svazů, atd...
Komentář 29429
Kdyz se zamyslime nad tou situaci komplexne, tak:
1. Ma na to pravo a ma pravo kohokoliv osetrit / neosetrit. On by ten priklad sel dat jeste extremneji a ve skutecnosti vcelku jeste realneji - proste ten doktor ODMITNE nekoho osetrit, protoze...protoze k tomu ma nejake duvody. A ani nabidka veskereho majetku s nim nehne...To se muze lehko stat (napriklad bude chtit osetrit nejaky novodoby Hitler a doktor uzna za vhodne ho proste neosetrit). Opet podle me na to ma plne pravo.
2. Co udela ten, kdo se ocitl v situaci, kdy se citi jako "vydirany"? Doktor ma pravo neosetrit/pozadovat vse, ale jaksi by mel pocitat s tim, ze fyzikalni zakony plati pro kazdeho, napriklad...ze kdyz nekoho tlaci do kouta, muze se tento zachovat "spatne"... Muze se tedy stat velmi jednoduse, ze tento jeho "zakaznik" zatlaceny do kouta proste "porusi NAP", da mu pistoli k hlave a donuti ho to udelat zadarmo a nasilim.
Ano, doktor si pak muze stezovat, muze vysoudit odskodneni, atd atd. A nebo taky muze skoncit s kulkou v hlave, pokud odmitne...A to musi brat v uvahu. Nemuze spolehat na to, ze to ten druhy neudela, protoze se to prece nesmi delat. No a co...Vsichni (a nebo mnozi z nas) jiste maji okolo sebe lidi , "pro ktere by zabijeli". Napriklad manzelku, deti, sourozence, atd atd. Ja kdybych byl dotlacen do takove situace, tak avkoliv s tim nesouhlasim a ackoliv vim, ze bych udelal neco spatneho, bych pravdepodobne neco spatneho udelal a ocekaval bych, ze po nesu nasledky.
Pro me by ten obchod "udelam zlocin, ponesu nasledky, no moje zena bude zit" je rozhodne porad lepsi, nez napriklad "moje zena umre".
Myslim si, ze toto je neco, co dokaze utlumit nejhorsi extremy, respektive ukaze to tomu, co ma tu moc "vydirat", ze sice to muze delat, ale nesmi to uplne prehnat, protoze je fajn mit na ucte vsechny prachy sveta, ale kdyz zrovna clovek bude pod drnem, tak uz si jich moc neuzije.
Komentář 29431
Komentář 29433
A pripadne si i teoreticky umim predstavit tu hrozbu splnit (fakt teoreticky)
Jinak jsem to od Urzy pochopil tak, ze se bavi o nejake extremni situaci obecne, nikoliv o principu. Ono totiz pokud budeme v lese 3 lide - ja, doktor a osoba blizka a bude potreba okamzity zakrok, jinak osoba blizka rekneme do 5 minut umre, cely "volny trh" se smrskava prave na nas 3 a cely zbytek sveta je irelevantni. A o tomto pripadu mluvime.
Komentář 29435
Takže sme okľukou pri "väčšina sa neriadi NAP"...
Komentář 29438
Nikdo z nas neni 100% robot, 100% cestny, na 100% konzistentni a podobne. Kazdy z nas ma nejake neresti, nedostatky, spatne vlastnosti atd. Kazdy z nas se muze dnes i jindy dostat do stavu, kdy se zachova jinak, nez jak je "spravne" (podle zakona, podle NAP, podle cehokoliv).
NAP ma tu vyhodu, ze ze vsech moznych systemu (mimo 100% anarchie bez privlastku) se clovek dostane do toho konfliktu nejmene casto.
Dneska clovek chodi po svete a kazdy den porusuje nejake zakony, vyhlasky a podobne - a velmi pravdepodobne o tom v drtive vetsine pripadu ani nevi, ci si to neuveduje.
Komentář 29440
Komentář 29446
Komentář 29448
Komentář 29449
Obavam se, ze zde uz neni prilis velka sance cokoliv vysvetlit.
Konflitku zazivam denne asi tak nekolik set. Doma, na chodniku, v praci, porad nejake konflikty. NO A CO JAKO? Bavime se snad o JAKYCHKOLIV konfliktech?
Neeee, bavime se o konfliktech, ktere zpusobuji NARIZENI, ZAKONY, OMEZENI a PODOBNE
Temto konfliktum se totiz NEJDE VYHNOUT. Nejde, schvalne si to zkus, nepovede se to VUBEC NIKOMU. Neznam osobne nikoho, komu by se to povedlo a neznam nikoho, kdo by nekoho znal.
A to predevsim proto, ze ten zakonu a omezeni je mooooooooooc. To znamena jako ze ...hodne. Hodne moc.
Pokud nebudou, nebude mozne s nimi mit ani konflitky. Vis, kdyz neco neexistuje, neda se s tim byt v konfliktu, protoze to...neexistuje.
Komentář 29457
Komentář 29467
Komentář 29470
Komentář 29473
Komentář 29476
Komentář 29478
Komentář 29482
Komentář 29486
Komentář 29488
Komentář 29493
Komentář 29494
Komentář 29590
Libertariáni si krafou o ancapu ve svých diskusích a nikam, kde o ně nestojí se s tím neserou a nikde s tím nikoho neprudí. Pokud Urza někam leze a krafe, tak když ho tam pozvou. Zdejších pár etatistickejch čuráků se vysírá se svýma hovnama v téhle diskusi a staví se do pozice ancapáky utlačovaných chudinků. Ty chudinky zkurvený zasraný jsou utlačovaný ancapem na Stokách, Misesu a Bawerku. No ty vole... Nakopat do prdelí je málo.
Komentář 29591
Nebudem tvrdiť že klamete ak popierate že sa ankapisti pchajú do každej diskusie, lebo je možné že okrem týchto stránok sledujeme každý iné stránky a na tých ktoré sledujete Vy možno iní ankapisti nie sú, ale na sme.sk alebo pravda.sk som tie ankapistické naivné predstavy ako trh všetko vyrieši čítal.
Komentář 29597
Komentář 29599
Komentář 29602
Komentář 29605
Komentář 29483
A jeste 1 btw - Ono je to casto tak, ze lide to dneska proste neresi. Mame zakon, stat se postara, prece by si to ten hostinskej nedovolil neco porusovat, nezajima me to, nechci to vedet…Proste lidi se mene o sebe staraji.
Presto ale existuji obory, kde se lide docela staraji, I kdyz by "nemuseli" - sam v jednom takovem pracuju. Takze je pravdepodobne, ze obecne kdyz by lidi stat nevodil za rucicku, tito by se o sebe vice starali.
Coz by obecne bylo ku prospechu "lidstvu" jako takovemu zcela urcite
Komentář 29495
Komentář 29504
* Zda se ukazování kuchyně nemůže stát konkurenční výhodou. V Asii vaří Vaše jídlo před Vašima očima.
* Zda se neobjeví cenově dostupné způsoby, jak si čistotu jídla rychle zkontrolovat nějakým speciálním nástrojem, říkejme mu třeba "čichač jedu".
* Zda se neobjeví různí agenti, kteří budou z pozic nastrčených zaměstnanců dokumentovat čistotu.
A hromada dalších možností, které mě nenapadají, protože nejsem centrální plánovač.
Komentář 29507
Komentář 29508
Nerekl bych ani slovo, kdyby uz dneska to nefungovalo jinde a v mnoha oborech a ostatne kurva doprdele to funguje i v pripade tech hospod.
Dneska na tadytech vsech internetech se hodni kazdej prd, ja to vidim doma, pritelkyne jak magor pise hodnoceni na kazdou restauraci, co restauraci ,kolikrat i na kazdej obchod, kterej navstivi...Chci vedet informace? Staci se ZAJIMAT a zjistim si je.
No, a ze by tam nemohla chodit kontrola? POMOOOOOOOOOOOOOC, to fakt si neumis predstavit jine, funkcni a pravdepodobne jeste funkcnejsi systemy kontroly?
Ja ti dam priklad z oboru, ve kterem pracuju ja.
Predstav si ... mas firmu a prodavas neco jinym firmam. No jo, ale co kdyz ti to ta druha firma nezaplati, ci zaplati pozde, ze...Sice mame zakony, ze se to nesmi, ale ono se to deje a deje se to docela bezne, ze... A tak si holt koupis sluzbu, ktera ti zjisti, jak je tvuj partner rizikovy a jestli uz dneska plati jinde dobre, nebo blbe. Huraaaaa, vyresil jsi problem, a ani to moc nebolelo...
A nebo opacne - mas firmu, a chces, aby ti jini davali na faktury - no jo, ale jini se boji, protoze kazdej druhej blbe plati a vsichni ti chtej prodavat za hotove. Co ted? No, napriklad se DOBROVOLNE nechas proverit nejakou bankou ci nejakym subjektem, ktery je rekneme "certifikacni autorita" a pokud jses fakt poctivej, tak si koupis "certifikat", ze jses poctivej HURAAAAAAAAAAAAA, mame vyreseny problem. A ani to nebolelo.
No a co kdyz ti nekdo namitne, ze ta certifikace muze byt 5 let stara a od te doby ses zhorsil? No, tak si koupis takovou formu, kde te kontroluji kazdy den a proto mas kazdy den cerstvy certifikat. Huraaaaaa, problem je vyreseny.
A vidis, VUBEC k tomu nebyl potreba stat.
Jak by to mohly delat hospody? No, zkus se zamyslet. Chce mit hospoda certifikat "zde varime v ciste kuchyni a z dobrych neplesnivych potravin"? No, tak asi musi DOBROVOLNE pustit nejakeho "revizora" do te kuchyne, ten jim to zkuntroluje a vystavi certifikat.
A je pak na kazdym, jestli bude chotit do jakekoliv hospody, a nebo jen do te s nejlepsim cetrifikatem kvality.
A to je jen jedna z moznosti, z hlavy vysypu dalsich 5...
Komentář 29521
Komentář 29447
Mas-li 100000 zakonu/narizeni/pravidel/omezeni/vyhlasek/prikazu a podobne, zcela logicky s nimi bude dochazet ke konfliktum casteji, nez pokud je to pravidlo 1, slovy jedno.
Tezko se dostava do konflitku s necim, co neexistuje.
At si o tom mysli kdo chce co chce, tohle je holy fakt. Samozrejme nekdo to muze povazovat za nedostatek toho system, ja to povazuji za prednost.
Komentář 29451
Komentář 29452
V drtive vetsine pripadu totiz proste "nikomu neublizovat, nikoho neposkozovat" jako zakladni pravidlo zcela staci.
Komentář 29459
Komentář 29465
Komentář 29453
Komentář 29436
Dodám že ta paralela s jedinou benzinkou nesedí. Ta jedinná benzinka totiž vytváří situaci, kdy v danou chvíli vzácný statek, kterého je omezené množství musí distribuovat mezi velké množství lidí a optimálně trefit cenu tak aby množství "tak akorát vyšlo na lidi co to nejvíc potřebují do doby, než se obnoví zásobování", tzn. zamezit plýtvání. Ta situace s maximalizací ceny má tedy i bezprostředně viditelnej etickej přesah a odměnou za správně stanovenou cenu je maximalizace zisku.
Tzn. paralela u lékaře je, že dojede k nehodě třeba autobusu a ten prioritu ošetření stanoví podle toho "kdo dá víc".
Lékař z tvého případu nemá ten zdroj omezenej, v dané chvíli je to jedno ošetření, nikde žádná další poptávka. Je to jen o využití moci, kterou v danou chvíli nějakou náhodou získal a tím že tě ošetří levněji ztrácí jen možnost tě vytěžit na max. Tzn. minimálně prvoplánově, narozdíl od té benzinky jeho napálení ceny na max. možného etickej přesah nemá. (do budoucna a ze širšího pohledu tam ten přesah samozřejmě být může). Třeba tak, že následně poptávka povede k tomu, že pokrytí službou bude vyšší, či že pojišťovny budou spolupráci s lékaři podmiňovat nějakým vymahatelným "etickým kodexem" apod. protože je dost možný že na pokud by lékaři takhle z těžili max. z příležitosti běžně, náklady by v důsledku nesly právě třeba pojišťovny.
Komentář 29439
Komentář 29456
1. subjektivní potřebu kupujícího
2. bohatství kupujícího
K 1. asi neni co říct, chudý i bohatý, čím víc má pocit že ten benzin potřebuje, tím víc je ochoten zaplatit. Naopak čím je benzin dražší, tím spíš zváží jestli ho koupí. A benzin se typicky nekupuje pro potěšení,ale pro nakrmení auta nebo agregátu.
2 je zajímavější, ale v podstatě nám říká, že bohatšího nárok je legitimnější proto, že je bohatej proto, že pro ostatní víc cennějšího udělal. V této chvíli zase uplatňuje nárok on.
Ten drahej benzin nutně nevylučuje chudší, spíš je staví před těžší volbu. Chudým i bohatým dává ale jasnej signál "bacha, teď je benzin sakra cennej, šetřete s ním a neblbněte".
Navíc to ten benzinkář nemůže napálit extrémně, protože pak si to koupí jen pár jedinců co splňují kriteria "extrémě potřebuji" a "mám na to" a zkrátka proda draho, ale jen velmi málo - a jakmile se obnoví po pár dnech zásobování, o monopol přijde.
Navíc typicky on můźe mít monopol jako jedinná, ale většině lidí něco zůstalo i v nádrži, tzn. při skutečně extremních cenách lidi nebudou koukat jen na tu benzinku, ale začnou obchodovat i mezi sebou. Pokud se benzin obchoduje třeba za 1 000,- litr, ty víš že stejně s autem těch pár dní nevyjedeš, max kousek někam když bude nutnost a v nárdži máš 20 litrů... No já bych asi 15 pumpnul a prodal a těch 5 si nechal "kdyby něco".
A kdybych naopak extrémě potřeboval, klidně to zředím lihem, což sice třeba neni optimální a normálně se to tak docela nevyplatí, kurví to motor, ale tak v nouze je nouze, zejo.
Komentář 29475
Komentář 29480
Komentář 29485
Komentář 29487
Komentář 29498
Komentář 29511
Dalej, kolko z nich extremne zbohatlo vdaka statnym regulaciam. Mal by Bill Gates taky majetok bez licencii, patentov, autorskych prav a podobnych sraciek, ktore v slobodnom trhu nemaju co hladat.
Komentář 29529
Komentář 29489
1. Abyste mohl rozhodnout, zda je něco sviňárna, potřebujete teorii legitimity: nějaké kritérium, podle kterého určíte, zda je jednání legitimní. Mimochodem hezky rozlišujete mezi "právem", čili sociálním faktem, a "legitimním jednáním", tj. ospravedlněným právem. Všichni (libertariáni) se asi shodneme na tom, že na to má právo; má otázka však zní – je to „sviňárna“?
2. O žádné teorii legitimity jste nikdy nic nenapsal a přijal jste tu Rawlsovu, tak použijme ji.
Když za závojem nevědomosti nevíte, zda budete umírající, nebo lékař, zvolíte si společnost, kde lékaři budou mít povinnost poskytovat první pomoc; protože když budete lékařem, ztratíte jen málo, a když budete umírajícím, získáte velmi mnoho. (Lékař by měl nárok na mzdu ve výši podobných zákroků "když nejde o život", nebo by byl placen z veřejných fondů, zřízených k tomuto účelu.)
3. A protože by měl tuto povinnost, nemohl by ani smlouvat o ceně. Protože když musí poskytnout pomoc, tak z toho logicky plyne, že pomoc nesmí neposkytnout, což znamená, že ani nesmí smlouvat o ceně, protože to je druh "neposkytnutí pomoci".
4. A teď jak to krásně sedí: Překročení zraněného je podle Vás svinstvo proč? Protože byste nechtěl být na jeho místě, čili original position. Oproti tomu "účtovat si tržní cenu přece těžko může být zlé, nebo ano" proč? No, protože to je premisa: že účtovat si tržní cenu přece těžko může být zlé. Resp. je to anarchokapitalistická premisa, premisa lidi, kteří neuznávají žádnou teorii legitimity, a tedy neví, nemůžou vědět, proč něco je/není zlé, např. "účtovat si tržní cenu", ale arbitrárně se rozhodli, že to zlé nemůže být.
5. Analogie s benzínkou nesedí, viz Zdenál.
ZÁVĚR: Netvrdím, že ankap je nelegitimní; jen že Vám nezbývá ho buď obhajovat Rawlsem, nebo přijít s vlastní teorií legitimity. Ale co mě baví je, jak original position dává smysl tolika pojmům zde roky vysmívaným, jako "společnost", "společenská smlouva", "nedobrovolná solidarita" a "demokracie", tolik nenáviděná. A teď dokonce i "povinnost zdravotníků poskytnout první pomoc".
Komentář 29491
........................
Historie ukazuje, že "království za koně!" moc nefunguje,
ale vcelku se osvědčilo "půl království a princeznu k tomu"
takže se ozhodně nevyplatí dávat všechno...
Komentář 29510
Komentář 29509
Tzn. to co je správný/špatný není vůbec otázka společenského uspořádání, ale kultury a prostě odpověď na to co je sviňárna a co je správné bude jiná ve střední evropě a jiná někde ve střední africe.
A hlavně, to že někdo prodává službu za tržní cenu, zase může to být v souladu s NAP ale nemorální. (Resp. nemorální v jisté kultuře). Jinde to bude OK.
Ono i s příklady který jsi uvedl - třeba podvádět partnera. To je nemorální v naší kultuře, kde si partneři tak nějak nevyřčeně předpokládají věrnost, ale u nějaké kultury, kde prcá i šutr cihlu, bere se že matka je jistá a otec vždy nejistý a chlapi odkazují majetek potomkum svejch sester, protože u "vlastních" nemaji žádnou jistotu a bere se to jako normální a na tyhle konvence se nehraje by na tebe tak akorát nechápavě koukali.
Komentář 29513
Komentář 29512
Všechen můj majetek bude tržní cenou pouze tehdy, pokud k transakci dojde. Je samozřejmě možno vyjednávat a argumentovat, že zachráním kamaráda ale následně zemřu já (hlady, na nemoce, jelikož nebudu mít na prevenci/léčbu, ...). Tedy že můj život je mi bližší. Lékaři by se v tomto případě vyplatilo přistoupit na nižší cenu.
2. Etika
Etika se neredukuje jen na NAP. Pokud lékař neřešil omezené zdroje, tj. nebyl v dilematu, že druhá nejlepší varianta pro něj byla léčit někoho dalšího, kde měl možnost získat jen o trochu (nikoliv třeba několikanásobně) méně než transakcí se mnou a vysokou cenu stanovil proto, že kdyby to neudělal, tak se neví, koho má léčit a koho má nechat zemřít, tak zneužívá nedostatek zdrojů můj, že nejsem lékař a neumím přítele sám vyléčit, tedy potřebuji koupit cizí zdroje, které jsou pro mě momentálně velmi drahé a on má tak za dané situace (absence konkurence) dominantní tržní postavení, které chce zneužít ve svůj prospěch. Jedná tedy neeticky. Což je ovšem subjektivní volba, pro nějakého tvrdého businessmana, jehož primárním cílem bude vydělávat peníze za jakýchkoliv okolností a bude se řídit jen NAPem (= uzavírat pouze dobrovolné transakce), to může být OK.
3. Řešení trhem
Dlouhodobě by měl tento lékař ztrácet. Nastanou dvě možnosti, buď majetek dám a přítele zachráním nebo nedám a přítel zemře, v obou případech lékař jednal neeticky (v tom výše uvedeném smyslu) a moje obrana bude to zveřejnit, lékař ztratí reputaci, což se projeví na jeho budoucích tržních příjmech (možná někdo uspořádá sbírku v můj prospěch a zároveň s kampaní v lékařův reputační neprospěch, pro něj to bude reklama nebo získá dobrý pocit).
Scénář a): Je možno majetek slíbit, zachránit kamaráda a poté začít nové kolo vyjednávání - budu chtít snížit cenu výměnou za to, že informaci o jeho jednání si nechám pro sebe a bude na lékaři, za jaké možnosti si bude myslet, že získá více.
Scénář b): Je možno nezaplatit a chtít, aby lékař vymáhal plnění smlouvy v arbitráži. Tam bude prostor vyjednat nižší cenu, já se budu hájit akceptováním smlouvy za časové a emoční tísně s nemožností jednání s konkurencí. Před arbitráží lékaři samozřejmě nabídnu nižší protiplnění než jaké bylo dohodnuto původně, na což může i přistoupit (vymáhání je riziko a může mít náklady navíc, ty v případě, že prohraju vše, hradit nebudu, neboť tak jako tak přijdu o všechno, tedy hradil by je lékař, což je důvod ušetřit si riziko, zvolit jistotu a přistoupit na nižší cenu rovnou).
4. "Společensky prospěšné", "férová cena"
umím definovat pouze v ekonomických kategoriích, tedy zjišťuje se na volném trhu prostřednictvím proběhlých dobrovolných transakcí (tj. v souladu s NAPem) a tedy body 1. až 3. IMHO stačí. Oba termíny se používají pro pokusy o obcházení ekonomických zákonů. Obojí nelze zjistit IMHO jinak, než na trhu, jinak bychom připustili možnost netržní ekonomické kalkulace a možnost plánovat ekonomiky. K prosazení jiné ceny než tržní nebo jiných (= tzv. společensky prospěšných) preferencí než tržních, je nutno porušit NAP. V ekonomických termínech vynutit si nedobrovolné transakce. Tedy vyjde, že [společensky prospěšné] = [tržně realizované] a [férová cena] = [tržní cena].
Komentář 29546
predesilam, necetl jsem vsechny komentare, tak na ne nereaguji.
K otazce : ano, podle mne je zde neco jinak, presto nikoliv "nesystemove".
Maximalizace okamziteho zisku nemusi byt vzdy optimalni strategii. Cela obecna charita neni o maximalizaci okamziteho zisku a nejak funguje, i mimo stat. Jasne, ze doktor si muze rici o "vsechno", ale vytvari tim svuj obraz jako "vydriducha", coz v realu bude znamenat, ze jeho klientela se bude rekrutovat z lidi, kteri nebudou mit na vyber, protoze ostatni radeji pujdou za lekarem, ktery ma "lepsi" povest (a ostatni pozdeji nebudou ve stejne tisni). Ve finale bude velmi rychle vytlacen z trhu, protoze spatne zpravy se siri rychleji nez dobre.
To, ze v tuto chvili jste na miste jen vy (ty, zraneny a lekar) na tom nic nemeni - to je okamzity stav a onen lekar i ty budete po nejake dobe jinde, ty budes licit v okoli svou spatnou zkusenost a on se bude snazit sehnat praci.
I "karma" ma sve misto ve svete, at uz je socialisticky, kapitalisticky a nebo anarchokapitalisticky :-)
Summary : cela uvaha a scenar je spatna, protoze je prilis uzka a snazi se ignorovat dlouhodobejsi dopady. A prave vedomi dlouhodobejsich dopadu bude motivovat i ucastniky v silnejsi pozici, aby se chovali vstricne. I oni chteji, aby se pozdeji k nim ostatni tez chovali vstricne. Cili, nechci resit jestli je to "svinarna", neni to podstatne. Takove jednani by bylo proste "hloupe" nebo "netakticke".
Komentář 29548
Komentář 29549
Komentář 29557
Pravdou spise je, ze to slusne demonstruje typicky pristup "mnohých zdejších diskutujících" k nastolenemu tematu. Onen "spatny scenar" je pouzit prave proto, aby se diskuse nerozplizla do obvyklych prazdnych frazi typu to by se v ankapu nikdy nestalo, neviditelna ruka to zajisti a kdyz ne, jiste za to muze nejaky etatista. Marnost, proste scenar je spatne a jedeme dal v bezpecne vyjetych kolejich.
Chapu, o co Urzovi jde, ostatne je to po dlouhe dobe konecne zase celkem normalni text (a v zasade i zajimavy problem) a reakce mohly byt zajimave. Ale jak si vas vycvicil, takove vas ma - mozkove mysleni se s dogmaty, fanatickou virou a nacvicenymi floskulemi holt prilis nesnasi.
Komentář 29559
Urzův scénář samozřejmě blbý je, ale docela ukazuje jednu věc - nejsme nějaká jednolitá masa. Každý tady má svůj názor a to spektrum je docela široké; v podstatě se protínáme akorát v jediném místě, a tím je reputace toho lékaře. Takže ring je volný, nebojte se vstoupit. Zatím jste se nějak nenápadně připlížil a krčíte se v rohu.
Komentář 29573
Reputace, jiste. To je presne to zminene mlaceni prazdne ankapove slamy. Co ma probuh budouci reputace nejakeho felcara spolecneho s tim, zda v one chvili jeho konkretni pozadavek JE ci NENI svinstvo?
Komentář 29585
Komentář 29587
Zaverem bych uz snad jen pratelsky podotkl, ze vesmes se nedoporucuje drazdit plazy bosyma nohama. Naopak se vrele doporucuje byt alespon trosku v obraze, hodlate-li pachat podobne pokusy o ironii.
Komentář 29589
Podobný příklad považuju za ancapáckou obdobu etatistických hloupých cokdyžů.
Komentář 29592
Komentář 29596
Komentář 29600
Komentář 29666
S celou řadou pozic se však, bohužel už jen historicky a nikoli prakticky, pojí nějaký slib. Kdyby se na to bral zřetel, tak jsou třeba prakticky všechny zákony téhle země neplatné (poslanecký slib totiž hovoří o zájmech všeho lidu, jakýkoli zákon který jakoukoli část lidu poškozuje je tedy porušením slibu, přičemž slib je nutnou podmínkou pro výkon mandátu; na druhou stranu je ale fakt, že se to slibuje "na čest", takže tu máme kontradikci).
Podobně se na vysokých školách skládají sliby, bez kterých nedosáhnete hodnosti. Každý lékař se ještě před začátkem své profesionální kariéry zavazuje, že tohle neudělá - zavazuje se, že bude jednat podle svých možností ku prospěchu lidí.
Je to v zásadě recyklace argumentu "bez státu nebudou společenské normy". Není důvod proč by nebyly. Jen budou vymáhány jinak. Prakticky jakákoli profesní organizace ale bude mít nějaké standardy.
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.