Autor: Zdenál
Čas: 2020-05-04 00:00:02
Zakázat a kontrolovat smrt
Mnoho lidí napříč časem a kulturami, pokud se jim něco nelíbí, tak by to rádi zakázali, kontrolovali, regulovali. Často se ve Stokách zabýváme konkrétními příklady. Pokud se to pokusíme zobecnit a přenést do symbolické roviny, nejsrozumitelnějším symbolem (a často i důsledkem) „zlého“ je napříč časem a kulturami smrt. Podle metod, které má dnešní věda k dispozici je pravděpodobně vůbec nejstarším pohádkovým/příběhovým motivem ten o kováři, který se pokouší přechytračit smrt. Například ztvárnění od Karla Jaromíra Erbena. Tím, že jde o časem nejprověřenější příběhový motiv, stojí za to se nad ním i zamyslet a pogooglit po výkladech. Co symbolizuje smrt, jsme si již napsali, a je to – předpokládám – snadno srozumitelné. Méně srozumitelný je (v dnešní době) symbol kováře. Uvědomme si však, že po velkou část známé historie byla metalurgie a práce s kovem vrchol běžnému člověku dostupných technologií. Někde na pomezí technicky náročného řemesla a magie.
Výklad a poučení z tohoto příběhového motivu je, že ani když dosáhneme na vrchol poznání a technické vyspělosti, nelze spoutat nespoutatelné, zakázat přirozené, zregulovat nezregulovatelné. Ať se nám to líbí nebo ne. Taková snaha mívá nezamýšlené vedlejší důsledky. Zajímavé je, že vůbec nejstarší dochovaný příběh, který si lidstvo ústně předává již nejméně 6 000 let, nás varuje před tím stejným, před čím například perem Frédérica Bastiata v knize „Co je a co není vidět“ varuje klasická ekonomie. Před nezamýšlenými důsledky „páchání dobra“. Možná dobře míněnými – ale nedomyšlenými – regulacemi, zákony i činy. Napadnou i Vás další motivy, které se v symbolech vinou naší i jinými kulturami a mají svou paralelu v klasické ekonomii? V anarchistických myšlenkách? V tom, co hlásáme? Budu rád když se podělíte v diskusi. Díky.
Výklad a poučení z tohoto příběhového motivu je, že ani když dosáhneme na vrchol poznání a technické vyspělosti, nelze spoutat nespoutatelné, zakázat přirozené, zregulovat nezregulovatelné. Ať se nám to líbí nebo ne. Taková snaha mívá nezamýšlené vedlejší důsledky. Zajímavé je, že vůbec nejstarší dochovaný příběh, který si lidstvo ústně předává již nejméně 6 000 let, nás varuje před tím stejným, před čím například perem Frédérica Bastiata v knize „Co je a co není vidět“ varuje klasická ekonomie. Před nezamýšlenými důsledky „páchání dobra“. Možná dobře míněnými – ale nedomyšlenými – regulacemi, zákony i činy. Napadnou i Vás další motivy, které se v symbolech vinou naší i jinými kulturami a mají svou paralelu v klasické ekonomii? V anarchistických myšlenkách? V tom, co hlásáme? Budu rád když se podělíte v diskusi. Díky.
Přečtení: 19912
Komentáře
Komentář 54075
Komentář 54077
Komentář 54148
Komentář 54078
Komentář 54140
Komentář 54080
Jinak z tohohle blábolu těžko vytáhnout nějakou pointu, přijde mi to hrozně nesourodé a nějak mi nedochází, co se autor vlastně snažil říct.
Komentář 54081
Komentář 54083
Komentář 54084
Komentář 54085
Komentář 54120
Ze to pomoze Babisovi zvysit majetok, je uplne irelevantne.
Komentář 54157
Komentář 54174
Komentář 54175
Komentář 54179
Komentář 54192
Zajímat tě to může, ale je to poněkud off topic. Pokud máš problémy držet se tématu a nenechat se svádět jinam, doporučil bych třeba pravidelnou meditaci.
> mimochodom, stale si neodpovedal, ktora regulacia bola pre spolocnost viac prinosom, ale skodlivostou.
Co takhle ta regulace, která zakazuje lidem zabíjet jiné lidi? Hm?
Komentář 54082
ale smrt se přece reguluje pomocí morálky, kterou si můžete nastudovat ve svatých knihách které sesmolili svatí muži vedení božskou inspirací....
Každej to má ovšem poněkud jinak, záleží na tom, kterýhože boha uctívá, není totiž bůh jako bůh,
ovšem ovládat ovce pomocí morálky a smrti je všem náboženským dobroserům kupodivu jaksi společné...
Komentář 54088
tak nejstarším dochovaným (ovšem psaným textem) je epos o Gigamešovi,
který se později snažil analyzovat Jung,
ale vůbec si nepamatuji, jestli Enkidu je "stín" Gilgamešův,
nebo je to archetyp animy(ženská energie)asi něco na způsob hinduistické bohyně Kálí, která symbolizuje prvotní nerozlišenou energii...
Což je pak asi opak již rozlišené energie (dobro a zlo)
Nějak sem nic na internetu nenašel,
všechno je tam leda anglicky, takže víc k tomu nemám
a co jsem kdysi o tom četl se mně již dávno vykouřilo z hlavy...
Komentář 54178
Příběh o kováři a smrti je zajímavý tím, že si jej nepředávaly elity, ale jeho motiv byl nejdéle ve všech předáván ústní slovesností jako lidová moudrost. A to že vydržel min 6000 let, což je dobře 300 generací... to asi nebude úplně bezduchá myšlenka, ne?
Komentář 54089
Teď je prostor na morálně náboženské protesty a rozklady v duchu článku, nicméně představím jednoduchý argument: představte si pár, který jde na IVF a lékař mamince nabídne, že za určitou úplatu může zajistit, že děťátko nebude muset nikdy zestárnout a na následky stárnutí zemřít. Pokud by cena byla přijatelná, dokážete si představit psychicky normální matku, která by to odmítla? (upřímně)
Komentář 54090
............
Eusocialita u živočichů je takové společenské uspořádání, kdy v jednom hnízdě žije ve vzájemné pospolitosti a spolupráci více jedinců téhož druhu. Eusocialita je vymezena následujícími rysy:
Dospělí jedinci se starají společně o potomstvo.
V jednom hnízdě spolu žijí alespoň dvě dospělé generace.
Společnost hnízda je rozdělena na reprodukující se („královskou“) kastu a nereprodukující se („dělnickou“) kastu.
Všichni jedinci jsou zcela oddáni celému superorganismu, chrání jej a dbají o jeho přežití.
Tak nevím co si o tom myslet,
že by podle toho bylo vobšlehnutý to boží království jak na nebi tak na zemi ???
Otázkou mi pak je, jestli takovýto "věčný život" stojí za to absolvovat...
Taknějak se mně ale začíná vyjasnovat ten EU-socialismus,
cp tpo asi má být a k čemu to míříme...
Komentář 54095
Komentář 54091
................................................
Tak to jo, díky,
mým nejoblíbenější morálně náboženským protestem je:
"Allah akbar!"
PS.
„Tuto frázi („Alláh Akbar“) muslimové recitují v mnoha různých situacích – například když jsou šťastní nebo chtějí vyjádřit souhlas, když chtějí velebit kazatele, během bitev, ale i v okamžicích extrémního stresu nebo euforie. Fráze se pronáší při každé fázi jak povinných modliteb, které se vykonávají pětkrát denně, tak i osobních modliteb vykonávaných z vlastní vůle. Také muslimské svolávání k modlitbě (azán) a začátek modlitby (iqama) obsahují tuto frázi, kterou lze zaslechnout ve městech po celém muslimském světě.“
Zdroj: https://popovsky.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=558432
Komentář 54137
Smrt a kovář v tom příběhu figurují v symbolické rovině a pointa příběhu, je právě ta nedomyšlenost vedlejších důsledků kovářem.
Byť se příběhový motiv vyskytuje v nějakých kulisách, které se napříč časem a kulturami mění, stejně jako se mění hlavní postavy - zvláště smrt bývá třeba ďábel, démon, mýtická nestvůra,... kovář většinou zůstává, ale např. v dařbujánovi a pandrholovi je rozštěpen do dvou různých postav(horník a pivovarník), vyústění a pointa je nadčasová a universální.