Autor: velkej Ká
Čas: 2019-04-12 00:00:02
Zásadní problém dneška: neuznávání odlišných postojů
Existuje jakási hra na OSN, jíž se účastní studenti z celého světa. Nedávno měla jedna taková modelová OSN (MUN) zasedání, kde usoudili, že zásadním problémem dneška je neuznávání odlišných postojů. Nedivím se jim, i když s velkou pravděpodobností tato jinak dobře míněná slovo budu chápat velmi odlišně.
Demokracie je konflikt. Konflikt mezi postoji většiny a postoji menšiny. Postoje většiny zcela demokraticky vyhrávají volby, aby mohly přetlačit postoje menšiny. Jak uznává většina postoj menšiny? Neuznává. Může se zaklínat různými gumovými ustanoveními o tom, že práva menšin jsou chráněna, ale ve skutečnosti je jen čistě na té většině, zda se těmito pravidly bude řídit, nebo nikoliv, a co různým menšinám milostivě dovolí. Různé menšiny tedy trpí různými škodlivými zásahy různých většin.
Nejméně respektovanou menšinou v demokracii je jednotlivec. Demokracie neuznává jeho autonomii, neuznává jeho názory na vedení vlastního života, neuznává jeho zásady, neuznává jeho problémy, neuznává jeho nápady, neuznává jeho rozhodnutí, neuznává jeho svobodu. Každý z nás je jednotlivec, každý z nás má své odlišné postoje.
Jednou tito studenti možná dojdou k tomu, že právě demokracie (i ostatní systémy vlády) je zdrojem mnoha zbytečných konfliktů z neuznaných postojů. Vyhlížím ten den s nadějí.
Demokracie je konflikt. Konflikt mezi postoji většiny a postoji menšiny. Postoje většiny zcela demokraticky vyhrávají volby, aby mohly přetlačit postoje menšiny. Jak uznává většina postoj menšiny? Neuznává. Může se zaklínat různými gumovými ustanoveními o tom, že práva menšin jsou chráněna, ale ve skutečnosti je jen čistě na té většině, zda se těmito pravidly bude řídit, nebo nikoliv, a co různým menšinám milostivě dovolí. Různé menšiny tedy trpí různými škodlivými zásahy různých většin.
Nejméně respektovanou menšinou v demokracii je jednotlivec. Demokracie neuznává jeho autonomii, neuznává jeho názory na vedení vlastního života, neuznává jeho zásady, neuznává jeho problémy, neuznává jeho nápady, neuznává jeho rozhodnutí, neuznává jeho svobodu. Každý z nás je jednotlivec, každý z nás má své odlišné postoje.
Jednou tito studenti možná dojdou k tomu, že právě demokracie (i ostatní systémy vlády) je zdrojem mnoha zbytečných konfliktů z neuznaných postojů. Vyhlížím ten den s nadějí.
Přečtení: 111023
Komentáře
Komentář 35428
Komentář 35429
Komentář 35430
Komentář 35433
Komentář 35436
Velkej Ká to v článku ovšem podává jako postačující podmínku!
Komentář 35441
Komentář 35442
Komentář 35445
Komentář 35446
Komentář 35450
Protoze tohle opet a zase relativizuje vsechno a za vsech okolnosti.
Jses na pustem ostove, je tam s tebou jeste jeden clovek. Ty mu reknes: Neber mi moje veci, jinak ti jednu vrazim. Hle, prave jsi vytvoril vladu.
To jako fakt?
Komentář 35453
Komentář 35456
potom vsichni lidi vladnou vsem lidem, se kterymi prijdou do kontaktu.
Uzasny zpusob, jak rozesrackovatet nejake tema a totalne ho zrelativizovat.
Komentář 35461
Komentář 35463
A to bud sam o sobe, a nebo zprostredkovane skrze stat.
Ale i v dnesnim svete ve state bude velke mnozstvi techto hrozeb, i kdyz nebudou mit zadnou oporu v zadnem zakone.
Btw, samozrejme spousta hrozeb muze byt zpocatku nevyrcenych, a objevi se az v okamziku, kdy nastane konflikt. Pak ty hrozby nastoupi.
Komentář 35454
Komentář 35457
Komentář 35460
Komentář 35464
osoba 1: pokud mi vezmes moje veci, zabiju te! (osoba 1 vnutila osobe 2 svoje pravo a vyhrozuje mu nasilim, vnutila mu to)
osoba 2: pokud mi vezmes moje veci, zabiju te! (osoba 2 vnutila osobe 1 svoje pravo a vyhrozuje mu nasilim, vnutila mu to)
Oba dva to dokazou, oba dva se tim ridi a tedy si obe osoby vladnou navzajem.
Komentář 35465
Takže pokud platí Oba dva to dokazou, oba dva se tim ridi a tedy si obe osoby vladnou navzajem. neznamená to, že si obě osoby vládnou navzájem, ale že SPOLU vládnou třetí osobě.
Komentář 35466
Komentář 35471
1. Oba s politickým systémem souhlasí. Pak nikdo nevládne nikomu. OBA potenciálně vládnou případné třetí osobě.
2. Jeden vnutí svůj politický systém druhému. Pak mu vládne.
3. Nikdo nevnutí druhému svůj politický systém. Pak jsou na ostrově dva státy.
Komentář 35475
2. ano.
3. Neni to dost dobre mozne, protoze oa ziji na stejnem uzemi, a jak vime, na stejnem uzemi nejde mit 2 staty (ci 2 ruzne systemy)
Komentář 35481
3. Ostrov lze rozdělit na dvě poloviny.
Komentář 35492
Komentář 35493
Komentář 35495
Tyhle otazky mas pokladat te druhe strane.
Btw ja toho zlodeje nevyzenu. Pouze mu pohrozim, ze kdyz me okrade, tak ho zabiju. Podle mych oponentu UZ JEN touto hrozbou MU VLADNU.
Komentář 35500
- Kdo tohle tvrdí? Vládnout = vnutit politický systém. Skutečně ho nastolit, musí být společenskou realitou, a ne jen ho chtít nebo o něm mluvit.
Komentář 35502
Skutecne tu nekolik lidi tvrdi, ze to presne takto je.
Komentář 35503
1. Pokud mi banda týpků bude pod pohrůžkou násilí nutit, co mohu a co nemohu, tak to za systém vlády považuji.
2. Ano, pokud pod pohrůžkou násilí prosazuji, co ten člověk může a nemůže, pak mu vládnu.
3. Áno, ak ste na pustom ostrove dvaja a ty toho druhého donútiš aby sa riadil tvojimi pravidlami, tak mu vládneš.
4. To je jednoduché, ak mu svoje pravidlá nevnútiš, tak mu nevládneš.
- Takže podle Jakuba, Norberta i mě donucování musí být společenskou skutečností, nestačí jen o tom mluvit. Kdyby Žid v Osvětimi řekl veliteli tábora "Okamžitě mě pusť, nebo tě zabiju", jistě by mu proto nevládl.
Komentář 35504
Komentář 35505
Z PRVNÍHO komentu: když anarchokapitalisté prohlásí "bude to takto" a pak vytvoří ozbrojenou agenturu, aby to "takto" prosazovala, tak co jiného to je, než systém vlády!?
- Všechen ostatní TEXT je třeba vnímat v tomto KONTEXTU.
Takže hned ze začátku bylo jasně řečeno, že k vládnutí nestačí jen mluvení nebo vyhrožování.
Komentář 35507
Komentář 35510
Komentář 35508
Komentář 35511
Komentář 35512
Takze...
Komentář 35513
Komentář 35514
Ale fakt nechapu, z jakeho kontextu (je to brane z nejakeho starsiho clanku, o par dni)
Komentář 35515
Vezměme si nacismus: myšlenku, že by bylo prima, kdyby stát pěstoval čistou lidskou rasu. To myslíte vážně, že když o tom začne někdo mluvit, že už je to vláda (nacistická)? Takže je jasné, že takto to Jakub myslet nemohl. A to je kontext: že určitý výklad nedává smysl, a jiný ano.
Komentář 35516
Myslel to tak, ze pokud ja budu nekde stat, nekdo cizi ke me prijde a bude mi chtit vzit penezenku (predpokladam, ze to myslel pro situaci, kdy neexistuje stat) a ja mu reknu: "Jestli mi tu penezenku vezmes, tak te zabiju", tak potom mu vladnu. Nikoliv proto, ze souznim s nejakym ancapem, ale proto, ze proti nemu pouzivam nasili.
To je z toho snad jasne, ne?
Komentář 35518
- Takže Jakub o zakládání ozbrojených agentur, Vy o neodevzdání peněženky…
Komentář 35520
Komentář 35521
Ale anarchokapitalisté obecně mají problém rozlišit pojmy "ovládnutí území" a "vznik státních institucí". Jim to splývá. Jinými slovy nerozlišují "state" a "government". Pak se jim zdá, že když na jimi ovládnutém území nevzniknou státní instituce, tak tím nikoho nedonucují, nedělají politiku, nikomu nevládnou…
Komentář 35522
Vy vsichni to berete jako ze "ancapiste ovladaji nejake uzemi, napriklad stat, a tak tam vladnou".
Ve skutecnosti myslim zadny ancapista nechce ovladat zadne jine uzemi, nez ten svuj majetek a je mu docela jedno, co se deje na zbytku uzemi. Dokonce i kdyby na zbytku uzemi byl nejaky uplne jiny "system", nez je ancap, tak mu to bude docela jedno, pokud ho ten system necha na pokoji.
Neexistuje tedy nic, jako "ovladnute uzemi".
Komentář 35525
Komentář 35529
Ach ty hloupý Lojzíku, to, že to území, které chceš ovládnout, označíš za "své území" přece nic nemění na tom, že to území chceš ovládat!
Komentář 35530
- Vezměme si demokrata, třeba Jiřího Grygara. Jaké jiné území kromě svého majetku chce Grygar ovládat?
Komentář 35524
Ja osobne vubec netusim, co si kdo zalozi a jestli vubec. Je uzasne, jak kdyz se to hodi, tak argument proti ancapu je "ale prosim te, nejake soukrome agentury, to nemuze fungovat" a kdyz to ho jinak, tak je to najednou "vsichni si budou zakladat soukrome agentury, coz je vlada" :-D
Jinak by me tedy docela zajimala, jak velka uz ozbrojena agentura musi byt, aby uz to byla vlada. Trebas kolik lidi, nebo kolik zbrani, nebo neco podobneho...
Komentář 35526
Komentář 35517
Přesně to má být: Což je samozřejmě jen propagandistická lež. Pokud přijdete s tím, že dáte přes hubu tomu, kdo se nebude chovat podle vašich představ, znamená to, že mu ty představy samozřejmě chcete vnucovat a tím mu vládnout.
- Opakuju, že chytat se takových drobných nepřesností, v mluveném projevu běžných až všudypřítomných je slovíčkaření.
Komentář 35519
Komentář 35523
Pokud nebude "nastolen ancap", tak nikomu nevladnu, I kdyz mu reknu, ze kdyz mi ukradne penezenku, tak ho zabiju.
Chapu to spravne?
To jsi to mel rict rovnou...protoze tohle je v pohode, protoze zadny system "ancap" neexistuje, nemuze byt nastolen - neni to totiz zadny "mocensky system"
Komentář 35527
Komentář 35528
Ne, nechápeš.
Komentář 35506
Tedy zid jiste nevladne dozorci, protoze nemuze svoji hrozbu splnit.
Zatimco ja v ancapu budu vladnout kazdemu, komu reknu "neber mi moje veci, nebo te zabiju", protoze to mohu splnit a dokonce je mozne, ze uz jsem to nekdy nekomu udelal.
Komentář 35509
- Jde jen o to, zda jste schopen uskutečnit takový politický systém. Pokud ano, pak ti, kdo s ním souhlasí, vládnou nad těmi, kdo s ním nesouhlasí.
Když souhlasíte s politickým systémem, tak samozřejmě jím nejste ovládán, třebaže mu podléháte. Jste jeho SOUČÁSTÍ a vládnete těm, kdo s ním nesouhlasí. Zdá se, že nerozlišujete "vládnout někomu" a "podléhat politickému systému".
Komentář 35470
Spíše by obě dvě rády vládly, reálně vládnout bude jen jedna z nich.
Komentář 35473
Prvni zabije druheho a druhy zabije prvniho.
Oba to klidne udelaji.
proc by neudelali…
Takze si proste navzajem vladnou
Komentář 35484
Komentář 35486
Komentář 35496
Komentář 35498
Komentář 35501
Komentář 35534
Komentář 35542
2. Pojem psychopatie je z poloviny 19. století, čili Koukolík nic nedefinoval, jen opsal (v jeho knihách jsou dlouhé pasáže opsané z Wikipedie, samozřejmě nepřiznané) a tak nesmyslně spletl dohromady, že nad tím lze jen žasnout: zázrak blbosti.
P.S. Využívám této příležitosti, abych se omluvil Urzovi, že jsem porušil slib, že nebudu zneužívat jeho web k šíření svých myšlenek. Když jsem si ale přečetl ten nesmyslný, koukolíkovský koment o systémech a uvědomil jsem si, že tihle blbci vládnou větší mocí než premiér, prezident, policejní náčelník, kdokoliv v této zemi… Zatmělo se mi před očima. Klidně to smažte. Už se to nebude opakovat.
Komentář 35544
Komentář 35546
2. A co ty uvozovky u slov objektivní a nezávislý v jeho stati ve Vesmíru? To už přece samo o sobě je dostatečný důkaz blbosti! Co to jako má znamenat?
Komentář 35538
Komentář 35543
1) U psychiatra můžete mít dojem, že se jedná o střet dvou názorů na jedné straně podpořený zlou autoritou, u neurologa disponujícího zmíněnými obrázky už jde o popírání vědy, vědecké metody a zjevných faktů.
- Lidi zavírají psychiatři, neurologové nikoho nezavírají, takže… Co to má být? To je ta blbost koukolíkovská: koukolíkovština.
2) Ps: Koukolík není psychiatr ale neurolog, disponuje exaktními důkazy o rozdílu mozků mezi bežnou populací a psychopaty (příp. psychotiky), získanými pomocí zobrazovacích metod CT, MR, PET, SPECT, EEG.
- Z Hyde Parku:
Daniel Stach: Jak poznat kdo je psychopat a kdo není?
Cyril Höschl: Kdo je psychopat a kdo není, je opravdu věc názoru.
zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10441294653-hyde-park-civilizace/213411058090504/ 25:40 – 27:20
3) Ps: Koukolík není psychiatr ale neurolog, disponuje exaktními důkazy o rozdílu mozků mezi bežnou populací a psychopaty (příp. psychotiky), získanými pomocí zobrazovacích metod CT, MR, PET, SPECT, EEG.
- František Koukolík: Schizofrenie se diagnostikuje jen na základě projevů změněného duševního života. "Objektivní" test, není pro schizofrenii - navzdory tomu, že její výzkum trvá déle než sto let - znám. "Objektivní" testování umožňuje s vysokou spolehlivostí určovat nebo vylučovat známá a dobře popsaná onemocnění, například nádory, choroby srdce a cév, stejně jako infekce. Pro diagnostiku schizofrenie však stále chybí základní, "nezávislý" nástroj a její diagnóza, někdy snadná, jindy jedna z nejtěžších vůbec, je věcí vzdělání, zkušenosti, odpovědnosti, někdy jistého šestého smyslu i určitého druhu dohody v rámci některé myšlenkové školy.
zde: https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/1995/cislo-4/schizofrenie.html
- Upozorňuju na uvozovky u slov objektivní a nezávislý.
Komentář 35545
2) odvolávat se na názor někoho, koho jinde opravdu mocně haníte je chucpe
3) všiml jste si, že od vydání odkazovaného článku uběhlo už 24 let? Že většina zmíněných zobrazovacích metod je závislá na počítačovém zpracování, a to se za tu dobu poněkud vyvinulo?
Bude to chtít trochu víc intelektuální námahy.
Komentář 35547
2) Zase koukolíkovština: Takže když někoho haním, tak proto nemůžu brát vážně to, co říká?
3.1) A že psychiatři před tím 90 let věznili a násilně léčili ze schizofrenie dospělé svéprávné lidi, aniž by měli jakýkoliv "objektivní", "nezávislý" způsob její diagnostiky, je v pořádku?
3.2) Ano, počítače se zrychlily a nic se neobjevilo, resp. bylo objeveno to, co Szasz předpověděl, že bude objeveno. Proto to taky Koukolík v devadesátém pátém takhle napsal: asi očekával, že se brzo něco objeví. To se nestalo, a proto teď o patogenezi schizofrenie čestně mlčí, a já nemám z čeho citovat…
Komentář 35548
…proto teď o DIAGNOSTICE schizofrenie čestně mlčí, a já nemám z čeho citovat…
- O patogenezi schizofrenie právě Koukolík žvaní, ale o její diagnostice mlčí: o tom, jak dospělý svéprávný člověk dostane tu lidská práva negující nálepku.
Komentář 35488
Komentář 35431
Komentář 35432
Komentář 35434
Komentář 35438
Komentář 35443
I diktatura často vymáhá jen tolik, kolik se jí ještě vyplatí :-)
Komentář 35447
Komentář 35448
Komentář 35449
Komentář 35452
Komentář 35455
2) Je třeba si uvědomit, že každý institut vlastnictví vnímá rozdílně, není tedy pravda, že je společný všem lidem jen proto, že ho u všech lidí nazýváte stejně.
Komentář 35467
2) Přesně tak - viz 1. Netvrdím, že všichni říkají vlastnictví témuž, jenom to, že nějaký koncept vlastnictví uznávají lidi po celém světě (nikde jsem netvrdil, že stejný).
Komentář 35474
Ano a právě tento váš postoj, co považujete za vlastnictví, jste ochotni ostatním vnutit silou. Což ostatně dělá i ten stát. Takže jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet!
Právě tak existují kritéria, podle kterých se ankap a diktatura neliší a kritéria, podle kterých se liší.
Tak jistě, ankap prosazuje to, co chcete vy, a stát prosazuje to, co chtějí jiní. Ale je toto to kritérium, podle kterého by ti jiní měli dojít k závěru, že ankap je lepší :-D?
Komentář 35477
Je to uplne to same.
Ancap nebo Stalin, oboji se stejne.
Samozrejme
Komentář 35480
Tak pro Stalina byl jistě lepší jeho systém. Pro Lojzíka je zase lepší ten jeho ankap :-D
Komentář 35490
Komentář 35482
Podle kritérií, která jste si vybral, ano. Jsou ale i jiná kritéria - všimněte si například, že anarchokapitalisti neporušují pravidla státu (v míře větší, než to dělají sami etatisti). Stát naproti tomu porušuje pravidla anarchokapitalistů. Takhle to zase není "jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet", guláš není veverka.
Ale je toto to kritérium, podle kterého by ti jiní měli dojít k závěru, že ankap je lepší?
Ne.
Komentář 35485
A pokud se jim povede prosadit ankap, bude to zase naopak. No a?
Komentář 35487
Komentář 35491
Komentář 35494
Komentář 35497
Já používám pouze ta kritéria, která jste tu začali uvádět vy. A pouze Vás upozorňuji, že pokud nechcete v těch kritériích explicitně protěžovat sebe, pak ta kritéria vychází pro stát i pro ankap stejně.
Komentář 35651
A pokud se jim povede prosadit ankap, bude to zase naopak. No a?
Naopak ve smyslu že "etatisté nebudou v ankapu porušovat pravidla ankapu"? Já se domnívám, že nikoliv, jelikož žádné centrum, které by vyhlašovalo nějaká obecná pravidla, na rozdíl od státu, existovat nebude. A nebudou tedy ani žádná obecná (jak Vy nazýváte "anarchokapitalistická") pravidla, a tedy není ani možné je porušovat. Vy můžete nanejvýš porušovat či neporušovat pravidla někoho jiného ale vždy konkrétního a zodpovídáte se pouze jemu a každý konkrétní je může mít jiná.
A paradoxně může jít o etatistu, kterému třeba nebude vadit, když od něj budete vybírat daně. A může mu vadit zase něco jiného. A bude to s anarchokapitalismem podle definice naprosto v souladu.
Symetrické to tedy evidentně není, protože obráceně věta neplatí (zkuste ve státě neplatit daně, se zlou se potážete). A to proto, že anarchokapitalismus není jiný systém jiných pravidel ale absence jakéhokoliv systému založeného na centrálně určovaných pravidlech.
Komentář 35459
Anarchokapitalista bude tvrdit, že ten zdroj je jeho, protože ho našel první, a že ten druhý z něj může pít, jen pokud mu to dovolí.
Kolektivista bude tvrdit, že takový zdroj nelze vlastnit jednotlivcem a že z něj mohou pít oba.
Pokud se z něj kolektivista pokusí napít, anarchokapitalista to bude považovat za agresi a žíznivého kolektivistu zmlatí. To však bude za agresi považovat zase kolektivista, protože mu bude násilím bráněno se napít z dle něj veřejného zdroje.
Řekněme, že anarchokapitalista si silou prosadí svou a kolektivista se bude muset dřít, aby sehnal jídlo pro anarchokapitalistu a ten mu pak dovolil se napít. Podle ankap ideologie je to takto v pořádku. Rozhodně ale nemůžete říct, že ten anarchokapitalista tomu kolektivistovi nevládne silou.
Komentář 35468
na druhé straně pak ale zase vzniká problém s tím, že když je pramen kolektivistický, tak si z něj každej čerpá vodu jak chce a nikdo se o pramen nestará jak by činil vlastník...
Nakonec je pak jeden nasranej na druhýho a v případě skupiny lidi si pak zvolej hlídače pramene, kterýho ovšem pak musej platit a méme tady "stát"
Komentář 35476
Tvrdit to může, reálně ale nemusí být v jeho moci si to prosadit.
Kolektivista bude tvrdit, že takový zdroj nelze vlastnit jednotlivcem a že z něj mohou pít oba.
A zase - pokud mu v tom ten druhý člověk dokáže fyzicky zabránit (netuším, proč by to dělal), tak je mu takové tvrzení k ničemu.
Pokud se z něj kolektivista pokusí napít, anarchokapitalista to bude považovat za agresi a žíznivého kolektivistu zmlatí. To však bude za agresi považovat zase kolektivista, protože mu bude násilím bráněno se napít z dle něj veřejného zdroje.
Přesně. Taky je ale klidně možné, že se domluví, že budou ze zdroje pít oba a ušetří tak spoustu sil. To by byla vzájemná domluva, imho nejvýhodnější varianta.
Řekněme, že anarchokapitalista si silou prosadí svou a kolektivista se bude muset dřít, aby sehnal jídlo pro anarchokapitalistu a ten mu pak dovolil se napít. Podle ankap ideologie je to takto v pořádku. Rozhodně ale nemůžete říct, že ten anarchokapitalista tomu kolektivistovi nevládne silou.
V pořádku, nikde netvrdím, že anarchokapitalista nevládne silou.
Komentář 35479
Pak snad již ale také chápete, že ankap je tedy také systém vlády.
Komentář 35483
Já netvrdím, že ankap není systém vlády. Ale asi záleží, co myslíte slovem "vládnout". Podle mého chápání (ve zkratce něco jako - vládnutí je snaha ovlivňovat své okolí k obrazu svému, i silou) to systém vlády je.
Komentář 35435
Komentář 35440
Ano, já velmi dobře chápu podstatu prohlášení "Bude to takto a pokud to někdo nerespektuje, tak je v pořádku dát mu přes držku". Jen jako nechápu, nakolik někdo musí mít vymytý mozek, aby v tom neviděl vnucování těch pravidel násilím.
Komentář 35437
Nebudou, protože tak již ve své ideologii učinili :-D
Komentář 35531
Vyhlížím s nadějí ten den, kdy Jakubovi G. a dalším dojde, že není, protože v anarchokapitalismu když někdo prohlásí "bude to takto", tak:
1. není to anarchokapitalista,
2. kdokoliv jiný může prohlásit "nebude to takto" a založit bezpečnostní agenturu, která bude pravidlu "takto" oponovat.
V případě státu druhý bod neplatí a vlastní bezpečnostní agenturou jako státní občan oponovat nemůžete. Naznačená symetrie tedy není a pokus o morální relativizaci ankapu na základě srovnávání se státem je neplatný.
Bod 1. si můžeme vyjasnit následně jako méně důležitý, neboť se týká nazýváním věcí, kdežto bod 2 jejich fungování. V tvrzení jsem si moji terminologii domyslel a za "anarchokapitalista" dosadil substituci "někdo". Kdyby měl Jakub G. pocit, že jsem význam jeho tvrzení změnil a termín "anarchokapitalista" byl důležitý, jistě se ohradí, pořadí můžeme přehodit a vyjasnit si nejprve bod 1. Jen dopředu uvedu, že si myslím, že určující, kdo je anarchokapitalista, by měli být zastánci ankapu, nikoliv jejich oponenti neboli bacha na slaměné panáky.
Komentář 35535
Komentář 35541
1. není to anarchokapitalista,
2. kdokoliv jiný může prohlásit "nebude to takto" a založit bezpečnostní agenturu, která bude pravidlu "takto" oponovat.
........................................................................
Stačí když si vyšktnete z ideologie "polozákon" a jakémsi přirozeném právu na vlastnictví či jej případně nahradíte přirozeným právem dělat si co kdo uzná za vhodný (zdůvodnit si to můžete klidně vlastnictvím mysli která ma schopnost myslet) a je po problému a nějakém vnucování jiným nákých hodnot, který nemusejí uznávat jako směrodatná a ponecháte na každém jednom, zdali chce užívat nějaký to násilí, at už obranné nebo klidně i ůtočné....
A nikdo už vás nebude prcat za prohlášení "bude to takto",
páč to bude tak, jak to bude každej jeden chtít...
Komentář 35652
A nikdo už vás nebude prcat za prohlášení "bude to takto",
páč to bude tak, jak to bude každej jeden chtít...
Ano, přesně tak to mám. Vlastnictví můžete ale také nemusíte přijímat jako právo. Tedy kolektivisté si to tak mohou v anarchokapitalismu mít, když budou chtít. Obráceně to ale platit nebude (anarchokapitalisté ve státě, ti budou mít problém, pokud si budou chtít žít podle svých pravidel).
Takže jsme, domnívám se, ve shodě.
"bude to takto" chápu, že to někdo vyhlásí obecně. Nikoliv jako jeho vlastní pravidla ale tak, že to chce vnutit i ostatním.
Komentář 35549
Komentář 35550
obzvláště pokud si založíte bezpečnostní agenturu nejen obrannou ale i útočnou (ta je ovšem coby pololegální dražší)takže pak můžete výhovět zároven oběma stranám, jak útokem tak i obrannou a není nadto, když vedete útok a i obranu navzájem sám proti sobě,
můžete tak minimalizovat materiální ztráty a případně i ztráty na životech,
v podtatě jste genrálem nejen až po bitvě, ale už za bitvy,
a můžete soupeřící strany potěšit tu dílčí výhrou či prohrou,
a takto klidně vést i třicetiletou válku, ne-li i delší...
A kdyby snad jedna strana začal remcat,
není nic jednoduššího způsobit její prohru a schrábnout tak vod druhý strany prémii za vítězný boj, takže si to pak každej takovej remcal jistě rozmyslí..
Tak vidíte, vůbec to není hovadina...
Komentář 35551
Konflikt mezi agenturami, resp. mezi jejich klienty, je možný. Nepíšu nikde, že není. A ani to k ničemu nepotřebuju předpokládat. Polemizuju jen s tím, že kdo nemá monopol, tak vládne, já tvrdím, že nevládne. Takže hovadina je pro Vás co? A proč?
Komentář 35552
Komentář 35553
Komentář 35554
Komentář 35555
Třeba k tomu, aby vyšetřila nějaký zločin (a k dalším mnoha službám ale předpokládám, že Vám stačí minimální demonstrativní výčet, když se takto ptáte). A to může vyšetřovat víc agentur najednou. A je to i logické, protože když zločin postihne víc lidí, nemusí všichni být klienty stejné agentury. Některá bude úspěšnější než jiná, mohou mít i různé strategie, jak zločince vypátrat a přimět je k náhradě a některé se ukážou až v praxi jako lepší než jiné. Kdežto u státní policie tuhle možnost nemáte. A agentury spolu mohou spolupracovat a také nemusí. Představujte si ty agentury jako třeba banky. Na daném území jich operuje víc, vzájemně si konkurují ale v některých věcech mohou spolupracovat, ve kterých je to pro ně výýhodné (domluví se například na výměně informací o dlužnících).
Dost by mě zajímalo, v čem máte stále ten mentální blok, že Vám vychází, že ty agentury spolu musí od začátku válčit, dokud některá nezíská ten monopol. Co Vás k této myšlence vede a z čeho vycházíte? Někde jste to četl? Nebo je to produkt Vaší myšlenkové úvahy? Popište mi ji, podle mého musí být v něčem chybná. V jiných věcech tohle totiž nepozorujeme a nevím o důvodech, proč by to mělo být u bezpečnostních agentur jinak.
Vy byste si platil agenturu, která by Vás měla chránit před vyběrčími daní, kdyby na stejném území nechávala volně působit agenturu, která by Vás nutila platit daně?
Ano. Stačil by mi odstrašující efekt, že bych platil agentuře a nikdo by si ode mě daně nedovolil vybírat. Bylo by to i v zájmu té agentury, případný výběrčí daní by pro ní byl konkurent. Asi bych nebyl ochoten platit dvakrát, z toho jednou za službu, která mi není poskytnuta.
Hovadina je to, co píšete.
Aha, hlavně, že máte názor ještě před tím, než si vyslechnete argumenty. Teď už víte, že monopol netřeba, takže se můžete vrátit zas o krok zpět. Máte něco dalšího?
Komentář 35556
Komentář 35557
Jakto? O soukromém detektivovi jste nikdy neslyšel?
Dost by mě zajímalo, v čem máte stále ten mentální blok, že Vám vychází, že ty agentury spolu musí od začátku válčit, dokud některá nezíská ten monopol.
To spíše Vy máte nějaký mentální zkrat, že se domníváte, že na stejném území může úspěšně působit agentura, která Vás bude nutit platit daně, i agentura, co Vás bude chránit před placením daní.
Ano. Stačil by mi odstrašující efekt, že bych platil agentuře a nikdo by si ode mě daně nedovolil vybírat.
Jak by ta agentura mohla mít odstrašující efekt, když by stejně nechala tu agenturu výběrčích daní volně pracovat, jak se nás tu snažíte přesvědčit ;-)?
Komentář 35569
Komentář 35570
Komentář 35571
Komentář 35584
Komentář 35589
Komentář 35599
Komentář 35622
Komentář 35628
Komentář 35598
Komentář 35602
Komentář 35572
Komentář 35653
Vy tvrdíte, že něco není možné. Tedy Vy byste měl vědět a ukázat argument, proč není. Argumenty, co jste uvedl zatím, typu "už vidím jak..." jsou jen pseudoargumenty založené na Vašich dojmech, tedy že jste přesvědčený, že něco nastat nemůže ale můžete se mýlit. Takže bych rád věděl, proč si to, s čím jste přišel, také myslíte, nejen že si to myslíte. To už víme.
Neboli důkaz "X (ne)neplatí, protože jsem o tom hluboce přesvědčený" Vám neuznám, sorry. Nemůžu vědět, z čeho plyne Vaše přesvědčení.
Jak by ta agentura mohla mít odstrašující efekt, když by stejně nechala tu agenturu výběrčích daní volně pracovat, jak se nás tu snažíte přesvědčit
Tak, že agentura, co by chtěla vybírat daně, by si spočítala, že se jí daně vybírat nevyplatí, jelikož konflikt s mou agenturou by ji stál víc než ty vybrané daně. Takže by jí vyšlo, že je lépe ode mě daně nevybírat vzhledem k rizik plynoucích z jejich vybírání a bude na tom líp. A tedy by je nevybírala.
Jakto? O soukromém detektivovi jste nikdy neslyšel?
Slyšel. Ale nikdy jsem ještě neslyšel o tom, že by mohl existovat soukromý detektiv, který by měl legálně tytéž pravomoce jako státní policie. A také jsem neslyšel, že by si soukromí detektivové mohli žádat o náhradu nákladů z části státního rozpočtu, určeného na výdaje policie. To je totiž to, oč tu běží (jestli někdo konkuruje policii a IMHO konkuroval by až teprve, pokud by byly splněny obě podmínky). Pátrat jinak může kdokoliv, na to ani soukromým detektivem nemusí být. A také lidi na vlastní pěst pátrají, je-li to v jejich zájmu a nechtějí se spoléhat na policii nebo pokud nevěří jejim službám. Soukromým detektivem se někdo stává až teprve tehdy, když poskytuje službu druhému a řekne si o honorář. A bez újmy na obecnosti to můžeme omezit na Českou Republiku, to kdybyste mi chtěl uvést protipříklad, protože české právní předpisy si oba snáz dohledáme.
Komentář 35654
Komentář 35655
- Sám jste to napsal: Na JEDNOM území nemůžou působit bezpečnostní agentury vymáhající RŮZNÉ právo. Jinými slovy, polycentrické právo je oxymóron.
Komentář 35656
Komentář 35657
Komentář 35667
Jenže tam jsou pro věc dva podstatné rozdíly:
1. V ankapu si budete platit pouze tu agenturu, která hájí zájmy Vaše. Ve státě to může být tak (to podle toho, jak jsou či nejsou Vaše zájmy v souladu se státem), že MUSÍTE povinně platit policii, ač ta může pracovat proti Vašim zájmům kdežto agenturu, která by hájila zájmy Vaše, platit NESMÍTE. Vůbec Vám takovou úřady nepovolí a pokud přesto taková bude vyvíjet činnost, bude ilegální a půjde minimálně o tzv. nedovolené podnikání. Tedy jedna strana má čistě administrativně nastavenou vyšší ekonomickou sílu.
2. Kdybyste si přece jen najal agenturu, kterou byste provozoval legálně, stát Vám vymezí podmínky a pravidla, za jakých můžete a ta budou odlišná, než za jakých může vyvíjet činnost státní policie. Samozřejmě pro Vaši agenturu to bude omezení oproti té policii. Tedy na některé možnosti (typu jaké zbraně může používat nebo jaké úkony může provádět) Vaše agentura nebude mít právo, kdežto státní policie bude. Tedy v těch bude mít státní policie monopolní postavení.
Takže hurá, už tu máte ankap a můžete to jít dnes večer oslavit :-D
Takže vzhledem k předchozímu, žádný ankap. Naopak, státní mocenský monopol, jak co se týče pravidel, tak financování.
Komentář 35669
Komentář 35676
2) Agentury se navzájem omezují i v ankapu, silná agentura VYMEZÍ podmínky ostatním i v ankapu (sám jste to psal).
Takže vzhledem k předchozímu, žádný ankap. Naopak, státní mocenský monopol, jak co se týče pravidel, tak financování.
Zase ta ideologická zaslepenost? Takže když jsou v ankapu dvě agentury, z nichž jedna brání té druhé vyvíjet činnost, tak to monopol není. Ale když je tu nyní jedna agentura, která brání ostatním vyvíjet činnost, tak to monopol není?
Mimochodem, nereagoval jste ne mé tvrzení, že anarchokapitalisté usilují o mocenský monopol. Předpokládám tedy, že s ním souhlasíte.
Komentář 35685
Ale ne nutně. Může nastat mnoho mezipřípadů, které ve státu nenastanou. Podívejte, jak to může být pestré:
a) Najdu si podobně schopnou agenturu, která naopak chrání své klienty před výpalným, tedy i před daněmi. Ta mě ochrání před tou druhou a platit muset nebudu.
b) Nevyloučím, že nepřátelská agentura mě zaplatit přinutí a já zaplatím. Ale nepřinutí tak všechny najednou a tedy nebude mít nikdy takové postavení jako má státní policie ve státě. A protože jak známo, každé monopoly jsou neefektivní, lidi je nemají rádi a časem si přijdou vlastními zkušenostmi sami na to, že je placení daní špatně (zjistí, že jsou na tom hůř, než před tím), tak i ti, co si před tím mysleli, že je placení dobrý nápad a platili dobrovolně, tak změní názor a takováto agentura dříve či později padne. A tím se to řeší. Kdežto v případě státu toto nenastane. A když ano, tak to už musí být život v takovém státě hodně špatný (Československo před rokem 89, Venezuela nyní, ...).
c) Agentura, která mě přinutila platit bez smlouvy, bude mít morální škraloup. Já tyto mé špatné zkušenosti mohu šířit jako zápornou reklamu a jistě budou v budoucnu mnohem pokročilejší systémy reputace, než jaké máme hned. Ostatní, kteří ještě platit nemusí (těžko se lidi jeden den vzbudí a zjistí, že musí platit úplně všichni, nucení bude jistě přicházet nějak postupně), se zaleknou, uvědomí si, že by se jim toto mohlo stát reálně a brzo také a vyvinou aktivitu proti. Například budou angažovat všechny ostatní agentury proti ní. A mnohé z nich zjistí, že je nová poptávka a začnou možná takové služby nabízet sami a aktivně danou činnost vyvíjet a předhánět se v rámci konkurenčního boje, která z nich bude lepší ve schopnosti bránit zas klienty své před tou původní. A možná, jelikož půjde o bezpečnostní experty, si toto nebezpečí uvědomí dříve, než jejich klienti a najdou nějakou protistrategii sami. Dost možná také, že stávající její klienti jí přestanou platit okamžitě a přejdou ke konkurenci. Tedy já toto mohu řešit tržně. Nebo se to bude řešit tržně samo. Ve státě, kde má monopol jediná "agentura", které já navíc musím platit jako výchozí a vůbec se nemohu rozhodnout pro její konkurenci ani na začátku, tuto možnost nemám.
Chápete ty rozdíly trochu? Nejsou kosmetické. Jsou principiální. Existuje trh a konkurence. Neexistuje legislativou ustanovený monopol jedné agentury, vymáhaný státem, který má neadekvátně vysokou tržní sílu, protože mu musíme všichni platit a nemůžeme platit konkurenci, hájící něco jiného.
Agentury se navzájem omezují i v ankapu, silná agentura VYMEZÍ podmínky ostatním i v ankapu (sám jste to psal).
Může i nemusí. Může mít strategii přátelskou, že s agenturami spolupracuje a uzavírá s nimi po dvojících dohody, kde si podmínky stanoví každá dvojice dobrovolně, přistoupí si tedy vzájemně na to, na co chtějí a nepřistoupí na to, na co nechtějí. Jestli jsem to psal takhle striktně (nevzpomínám si ale když to tvrdíte...) tak to asi neznamenalo, že to tak musí být nutně vždycky. Agentura, co bude své zájmy protlačovat příliš silou, může více získat krátkodobě ale naopak mnohem méně dlouhodobě. Jaké agentury asi já využiju služby, té, co se bude pokusí chovat podle výchozího vzorce nejprve diplomaticky a až poté, jako krajní možnost, zvolí silové řešení nebo takovou, která od začátku bude zaujímat silový konfrontační postoj? Když bude možno očekávat, že ta druhá se pak podobně může zachovat i ke mě?
Takže když jsou v ankapu dvě agentury, z nichž jedna brání té druhé vyvíjet činnost, tak to monopol není. Ale když je tu nyní jedna agentura, která brání ostatním vyvíjet činnost, tak to monopol není?
To první monopol není, to druhé je. V tom prvním případě je přítomný volný trh a konkurence a já se mohu rozhodnout, které agentuře budu moct platit. Ve druhém případě není a já nemám na výběr. Dokonce se ani nemohu rozhodnout, jestli platit budu nebo nebudu.
Je to prosté, představte si jako službu cokoliv jiného. Třeba že máte tři hlavní a bezpočet virtuálních mobilních operátorů, jako to máme nyní a můžete se naprosto svobodně rozhodnout, s kým uzavřete smlouvu a komu budete platit nebo že máte jediného poskytovatele služeb (jako to bylo před rokem 89) a pokud chcete využít službu, máte pouze tuto jedinou možnost. A to je ještě ta lepší varianta, kdy se můžete rozhodnout se bez služby obejít a vůbec ji pak neplatit. V případě státní policie máme tu druhou, horší variantu. Nemůžete se dokonce ani rozhodnout neplatit.
Komentář 35687
Komentář 35691
A nepíšu, že a), b) a c) nastane najednou, jen jsem Vám ukázal pestrost možností, které mohou nastat a které ve státě nenastanou. A že proto první monopol není a druhé je. Jestli ty uvedené body mohou nastat současně nebo nemohou, to je irelevantní. Důležité je, že nastat v principu MOHOU.
Komentář 35693
Komentář 35698
Komentář 35694
Komentář 35699
Jako že ještě nikdy v ničem nenastala situace, kdy by si dva subjekty konkurovaly? Nebo že si jeden subjekt pokazil reputaci neetickým chováním na trhu a nedoplatil by na to ztrátou platících zákazníků? Kreativní myšlení netřeba, principy ekonomie jsou obecné, stačí je jen umět obecně aplikovat. A nikoliv to uzavřít "tohle si neumím představit, tak to nemůže ani nastat".
Komentář 35690
Někde jsem to asi přehlédl nebo jsem se rozhodl nereagovat, jelikož jsem to bral jako další Vaše velmi obecné tvrzení, které se špatně dokazuje či vyvrací. Nechci souhlasit ani nesouhlasit a nechci to ani rozporovat a nepřipadá mi to ani příliš důležité. A proto s tím nechci opět strávit desítky diskusních výměn, o podobných obecných tvrzeních, kde jsme se po mnoha hodinách zpravidla k ničemu nedobrali.
Kolik těch anarchokapitalistů znáte a z jakých dat vycházíte? Spíš to na mě dělá dojem, že asi podstatu anarchokapitalismu vůbec neznáte. Usilovat o mocenský monopol by mi dávalo logiku naopak u zastánců státu. Každý by samozřejmě preferoval tu svou variantu státu, kterou by považoval za nejlepší. Anarchokapitalismus je založen přesně na opačné myšlence, tj. dát ostatním pokoj a nechtít je ovládnout. A předpokládám, že těžko o sobě někdo bude tvrdit, že je anarchokapitalista a zároveň se bude snažit někoho ovládnout. Buď je bude chtít ovládnout jako stát, pak nemůže být anarchokapitalista nebo jim bude chtít vnutit anarchokapitalismus ale pak to nebude anarchokapitalismus, protože ten se v principu nedá nijak vnutit. K němu se lidi musí rozhodnout dobrovolně. Vnutit se dá jedině opak, tj. silou znemožnit lidem, aby mohli žít jako anarchokapitalisté.
Komentář 35692
Komentář 35700
Přečtěte si ještě pozdější příspěvek 2019-04-16 12:10:38.
Komentář 35703
Komentář 35707
Ale pak si tu volně zaspekulujete, jak to bude podle Vás vypadat v ankapu s bezpečnostními agenturami. A budete na svém trvat, přestože Vám druhý napíše argumenty, proč by se měly chovat jinak a dá vám příklady již z reality dobře odpozorované a obsažené v obecných ekonomických zákonech o tom, jak se subjekty na volném trhu chovají. Tak jo. Chce to možná na tu realitu trochu jiné brýle.
Komentář 35709
Komentář 35697
Ještě mě napadlo, jak by se to dalo lépe vysvětlit.
Zastánci státu se dají připodobnit jako zastánci víry, kteří si myslí, že právě ta jejich je ta pravá a ostatní berou za nevěřící a rádi by je ke své víře přinutili. A nemusí jít ani o zlé lidi, dělají to v dobré víře, že je od malička učili, že ta jejich víra je ta nejlepší a oni tuto myšlenku nikdy nezpochybňovali kritickým uvažováním a přijali ji za svou.
Kdežto anarchokapitalisté jsou v téhle metafoře buď ateisté, kteří hlásají, že člověk má mít právo i nevěřit a že to není nic neplnohodnotného, méněcenného nebo nějaké zlo oproti dobru, které obvykle hlásají ortodoxní zastánci své víry. Nebo jsou také věřící ale dospěli již k názoru, že víra je subjektivní věc a že žádná víra nemá být privilegovaná a vnucovaná ostatním jako lepší.
Tedy těžko budou anarchokapitalisté usilovat o monopol. Naopak budou monopolu chtít zabraňovat, budou usilovat o volný trh a o konkurenci, jako o antimonopolní prostředek. A budou kritizovat stát, jako násilnou hierarchickou strukturu, která se pro jeden druh monopolu v mnohém (dnes je to policie, armáda, zdravotnictví, školství, stavění silnic, ...) rozhodne a všem ho plošně vnutí.
Komentář 35659
Přesněji řečeno v ankapu bezpečnostní agentura NEMÁ monopol v tom smyslu, jako ho v Česku nemá jednotlivý policejní útvar. A libovolný počet takových agentur v ankapu společně MÁ monopol v tom smyslu v jakém má v Česku monopol policie.
Chyba, kterou děláte, je, že nesrovnáváte souřadné pojmy. Srovnáváte jednotlivý policejní útvar v ankapu s celou státní policií.
Komentář 35666
Ano, nechápu. Protože do hlavy Vám nevidím a z toho, co píšete, to neplyne, protože nikde nepíšete, proč by to tak nutně muselo být. Jen píšete, že si myslíte, že to tak je. To mi ale je k ničemu.
V ankapu bezpečnostní agentura MÁ monopol. Buď ho má, nebo o něj bojuje s jinou bezpečnostní agenturou. Třetí možnost není.
Proč nemůže existovat možnost, že agentura monopol nemá a ani o něj nebojuje s ostatními agenturami? Dokonce mi toto připadá logičtější a typičtější. Plní pouze přání klienta a nečiní zbytečně nic navíc, za co ji klient nezaplatí. Protože by to byl pro ní ztrátový podnik. Nebo možná odlišně používáte slovo monopol než já. Já monopol chápu jako privilegované postavení. Které by ale z něčeho muselo plynout. Pořád jste mi nenapsal, z čeho by mělo plynout.
A libovolný počet takových agentur v ankapu společně MÁ monopol v tom smyslu v jakém má v Česku monopol policie.
??? Co je to za nesmysl? Když si libovolný počet klientů najme každý jinou agenturu na služby, které dokonce mohou být vzájemně v konfliktu, tak dohromady mají na něco monopol? To mi prosím vysvětlete. Berte to, jako že jsem hodně nechápavý. Pokud sám víte, co tvrdíte, tak byste to měl být schopen vysvětlit i hodně nechápavému člověku.
Chyba, kterou děláte, je, že nesrovnáváte souřadné pojmy. Srovnáváte jednotlivý policejní útvar v ankapu s celou státní policií.
Ne, já Vám umím srovnat cokoliv s čímkoliv, co si řeknete a jak si to vymezíte, třeba okrsek jednoho policejního útvaru ve státě s týmž územím v ankapu, na kterém může působit n agentur a žádná z nich, na rozdíl toho policejního útvaru, nemá monopol.
Komentář 35489
Komentář 35559
Komentář 35561
Fakt, ze vetsina (tj. silnejsi pes) vrti mensinou, je na statu, demokracii a cemkoliv jinem zcela nezavisly. Krom toho (bez dalsiho) naznacovat, ze stalo-li se neco za podminek xy, pak je to prave dusledkem techto podminek, je (nejde-li primo o diskusni foul) projevem bud dusevni ochablosti, nebo ultimatni indoktrinace. Vase otroky a Zidy pak muzete stejne dobre zduvodnovat cojavimcotrebas vzdalovanim Mesice.
Komentář 35568
Komentář 35578
Komentář 35585
Komentář 35590
Komentář 35592
Az dozhnete, pokuste se naopak Vy osvetlit mne ten cimrmanovsky prerod onoho za vse mohouciho dem. statu na davem podporovaneho fanatika. Krom toho zabyvat se vyhradne vetou uvozenou "krom toho" navozuje dojem, ze s hlavni myslenkou souhlasite a jen tak pro formu kalite vodu okolo. OK.
(Jo, a odpoved je samozrejme ano, pricemz ale ne neni o mnoho horsi. Zbytecne otazky v kriminalistice znate? Nastesti to s tematem souvisi zcela marginalne - pokud vubec.)
Komentář 35499
Mimochodem, kde je muž v převleku za Pánka? Dávno po obědě a on furt nic.
Komentář 35532
Komentář 35533
Komentář 35536
Komentář 35537
Komentář 35558
Komentář 35560
Do Vaseho stravovaciho prikladu si misto hemenexu dosadte hrach&fazole (pricemz snad neni nutno dodavat, ze nemluvim o jejich narizeni, ale prave naopak).
Komentář 35567
Navíc: Kromě toho, když lidé chtějí být obklopováni alfabety (?), co jim brání spolčovat se jen se sobě rovnými?
A ještě navíc: Upadáte do logického klamu "kdyby nebyl stát, kdo by stavěl silnice". Kdyby nebyla povinná školní docházka, jak by se vzdělávaly děti? Opravdu si myslíte, že stát má mít monopol na silnice a na vzdělání? Vidíte ty předražené stavby nízké kvality? Tak podobně je to s tím vzděláním. Stát nemá motivaci udělat to dobře, protože ty peníze na to vybere na daních, ale soukromník, ten má kurva silnou motivaci, protože nemůže vybírat daně, musí přimět lidi cenou a kvalitou svých služeb, aby mu platili dobrovolně.
Komentář 35576
Komentář 35580
A k té povinné školní docházce... znova se ptám, za jakou cenu? Žijeme ve světě, kde do spousty lidí natlačili čtení, psaní, základní počty... a stejně jsou tupí, funkční gramotnost nízká, oblbnutelnost ledasčím snadná. Jestli tomu nevěříte, podívejte se na prodejce hrnců, podívejte se na politiky, na výsledky voleb, podívejte se na všechny ty blbečky na sociálních sítích... Co těmto lidem školní docházka přinesla? Opravdu do té školy chodili 9 let... na tohle? Číst a psát, možná trochu počítat, je jediné, co umí; na to fakt nemuseli študovat 9 let! Všude kolem nás je psaný text, v dnešní době každý hospodaří s penězi (pravda, ve spoustě případů může být absolutní lemra, stát ho v jeho zodpovědnosti vždycky podpoří), spousta komunikace se děje textově... neexistuje, aby v dnešní společnosti byl někdo dobrovolně analfabetem; a pokud si tak někdo vybere, jasně a viditelně pocítí, že mu tto rozhodnutí škodí.
Víte, proč kdysi byla velká míra negramotnosti? A nesouvisí to se státním školstvím; budete se asi divit, ale i před povinnou docházkou existovaly školy, a nějakých 10 až 20 procent obyvatel gramotných bylo. Souvisí to s potřebou. Tito gramotní lidé buď museli pracovat s psanými dokumenty, ať už při práci pro šlechtu, nebo v obchodě ve městech, nebo při čtení knih, např. bible. V tom posledním případě to neznamená jen římskokatolické kněží, ale také prakticky každého protestanta, protože ti si bibli četli sami.
Při práci na poli číst a psát příliš nepotřebujete. Uděláte pár čárek, možná umíte počítat (tohle se bohužel nedá rozumně vysledovat, jediný doklad gramotnosti širšího obyvatelstva máme z matrik, kam se podepisovali kmotři a svědci, a to se jaksi počtů moc netýká). V Africe máte právě tu práci na poli. Chudou, teprve se rozvíjející společnost. Teprve když se ti lidé osvobodí od té práce na poli a jiných čistě manuálních prací, budou dělat jinou práci, kde už pravděpodobně číst a psát potřebují. A ta potřeba je vede k tomu, aby se to naučili.
Komentář 35629
Komentář 35593
Ad navic: Zatim nic, diky skolam. Ano, v drtive vetsine stale statnim.
Ad a jeste navic: Eh? Upadl-li zde nekdo, ja to jiste nebyl, a spis, nez do klamu, to bylo na hlavu. Uz proto, ze o mych preferencich zde nebylo ani zbla. Ale jak Vas, probuh, mohlo napadnout, ze ja jsem zastance zminenych monopolu, to uz mi hlava nebere vubec. No, co uz...
Komentář 35623
S pozdravem,
nepište mi,
a pokud možno nepište vůbec,
velkej Ká
Komentář 35565