Zavádění a nerušení zákonů – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2015-09-19 00:44:44

Zavádění a nerušení zákonů

Když jsem předevčírem psal o mýtných branách financovaných z EU, napadla mě – krom včerejší úvahy o evropských dotacích – ještě jedna věc: Všimli jste si, že je-li už jednou přijat zákon, jehož deklarovaným cílem má být zvýšení bezpečnosti na úkor svobody, prakticky nikdy nedojde k jeho zrušení ani v případě, kdy se jasně ukáže, že ke zvýšení bezpečnosti nedošlo, zatímco ke snížení svobody ano? V podstatě nikoho ani nenapadne podobná omezení rušit, takže si jich na sebe vrstvíme stále více a více.

Typickým příkladem budiž bodový systém: Jeho prosazování bylo hájeno skrze mediální manipulaci, slyšeli jsme politiky kázat o hromadách mrtvých na českých silnicích, přičemž údajným řešením mělo být zavedení bodového systému, který tento stav prý zajisté zlepší. Vedly se o tom dlouhé diskuse, zákon byl schválen, aby se později ukázalo, že nehodovost nejen nepoklesla, ale dokonce vzrostla (což nemuselo být přímo vinou bodového systému, každopádně deklarované benefity nepřinesl); co by mělo být v takové situaci dalším logickým krokem? Pochopitelně zrušení takového systému; jenže o tom samozřejmě nikdo vlivný vážněji vůbec neuvažoval, naopak můžeme být svědky policejního fňuku na téma, že je potřeba ještě zpřísnit a bodovat více.

I kdybychom na chvilku předpokládali legitimitu státu a podobných opatření, bylo by rozumné o podobných legislativních změnách debatovat, následně je případně uvést v život, nicméně když se pak ukáže, že nepřinesly očekávaný efekt, který deklarovali jejich zastánci, jediným smysluplným řešením je návrat do původního stavu. Něco takového je však naprosto nemyslitelné, neboť jakmile jednou skončí debata na dané téma a zákon projde, nikdo už se k němu nevrátí, ani když se argumenty pro jeho zavedení zpětně ukáží býti neplatnými. Dokonce i pro politiky, kteří byli předtím třeba proti, problém přestává existovat; zrušení omezení prakticky nepadá v úvahu.

Domnívám se, že dokud bude český (a bohužel nejen ten) legislativní proces fungovat tímto způsobem, lze směle prohlásit, že jakékoliv vítězství svobody je pouze dočasné, zatímco libovolný triumf zla se zdá býti trvalým; podívejme se například na zákaz kouření v hospodách a restauracích – dočasné vítězství svobody před několika lety, kdy zákaz schválen nebyl, vystřídalo jeho přijetí v ještě tvrdší formě, přičemž se nezdá, že by bylo možné se jej zbavit. Tohle prostě není fér; ale co s tím?
Přečtení: 15295

Reagujete na tento komentář:
Autor: Urza Čas: 2015-09-19 09:49:05 Titulek: Re:
Obávám se, že před 40 lety by bylo představitelné cokoliv, zas bych nerad tvrdil, že teď tu máme méně svobody než tehdy, to asi těžko.... před čtyřiceti lety bychom nesměli ani takto psát a šířit naše myšlenky.
Jinak souhlas, bohužel :o(
Autor: libertarian (neregistrovaný) Čas: 2015-09-19 09:08:05
Politik má DVA hlavné dôvody pre vstup do politiky :
1.- materialne výhody
2.- pocit z ovládania ludí

Dôvod - zachranovať ľudstvo - má iba mizivé percento naivných politikov. Ovšem - niekedy spôsobujú týto záchrancovia ľudstva najväčšie zločiny a katastrofy.

A práve ten v poradí druhý dôvod vysvetluje, že akýkoľvek zákon - aj nefunkčný z hľadiska pôvodného zámeru - je pre politika dobrý, ak mu dáva pocit ovládania ludí.
Myslím, že v jednotlivých prípadoch jednotlivých zákonov nemá zmysel hľadať nejaké zložité argumenty a nuansy. Horeuvedené dva dôvody vysvetlia existenciu akéhokoľvek zákona. Tie časté zložité a zanietené diskusie ludí o politike, o zákonoch, .... sú také trápne, zbytočné, sú iba ukážkou, ako ľudia absolutne nepochopili princípy politiky a nepochopili myslenie a motiváciu politikov.

Ano, jakékoliv vítězství svobody je pouze dočasné,- To ani nie je nejaké víťazstvo slobody, to je iba dôsledok "salámovej metódy" , ktorú politici robia, aby nevyľakali ludí. Slobodu treba odstranovať pekne postupne, a ľudia si to ani neuvedomia. Mnohé dnešné zákony by boli nepredstavitelné pred 20 rokmi, alebo aj pred 40 rokmi, za tuhého socializmu.
Dnes by väčšina ľudí neuverila, že ešte dnes žijuca generácia jazdila v autách BEZ OBMEDZENIA povolenej rýchlosti. A motorkári bez prilieb.
Autor: Urza Čas: 2015-09-19 09:49:05 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Obávám se, že před 40 lety by bylo představitelné cokoliv, zas bych nerad tvrdil, že teď tu máme méně svobody než tehdy, to asi těžko.... před čtyřiceti lety bychom nesměli ani takto psát a šířit naše myšlenky.
Jinak souhlas, bohužel :o(
Autor: PeTaX Čas: 2015-09-20 13:10:08
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Ale to je přece extraktem fabiánského socialismu. Kolečko za kolečkem ořezávat svobodu, až nebude žádná. A lidé, žel, říkají, no jo, to je malichernost, nebo to je fajn. Až se jednou vzbudí v totalitě a bude pozdě. A pak budou čekat 20 let, než se ta totalita zdiskredtuje, aby po ní klidně zavedli jinou totalitu. Jsem z toho unavený.
Autor: Urza Čas: 2015-09-20 16:48:01 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Bohužel ano; leč já stále doufám, že se to jednou podaří prolomit.
Autor: PeTaX Čas: 2015-09-20 17:37:20
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Nepodaří, protože nevyznávají jakákoliv (etická) pravidla. Jsou silnější tím, že účel světí prostředky. A my budeme stále říkat, že „to se nesmí“ a oni budou stále říkat „no a“? Proto vždy vyhrají. Je jim jedno jak. Potřebují zvítězit a dosáhnout toho (mimochodem, dnes jsem rád-nerad přetiskl politické vyznání Luboše Záloma. Jaký z toho máte pocit?)
Autor: Urza Čas: 2015-09-20 18:58:36 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To je sice pravda, ale možná (možná) tomu bude už konec; zdá se, že se snad formuje libertariánská opozice, která si nebude brát servítky. Ne že bych tomu dával nějaké velké šance, ale každou snahu oceňuji.
Kde jste přetiskl to politické vyjádření Luboše Záloma? Na Svobodném světě ne, pokud vím....
Autor: HynekRk (neregistrovaný) Čas: 2015-09-22 16:06:56 Titulek: Re: [↑]
Možná myslí toto?: http://www.svobodny-svet.cz/1281/nesmime-byt-jako-pravdolaskari.html

Prý ve starém Řecku ručil ten, kdo zákon prosazoval, že to bude fungovat a případně byl i postihnut, někdy snad i popraven.
Autor: Urza Čas: 2015-09-22 17:03:22 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jo tohle.... to mě úplně neuchvátilo; on je problém především v tom, že Luboš nějak nevidí rozdíl mezi:
1/ Někdo nevidí, že muslimové jsou statisticky častěji nebezpeční, a
2/ Někdo to sice vidí, ale na základě té statistiky odmítá zmasakrovat všechny.
Obávám se, že tam má právě v té své milované logice značné rezervy; viděno touto optikou bych určitě našel i statisticky nebezpečnější skupinu, které je členem právě Luboš, a mohl bych tím odůvodnit útok na něj.
Autor: morbid Čas: 2015-09-21 10:00:20
Web: neuveden Mail: morbid v doméně post.cz
Můj neoblíbenec Jiří Payne na to má vcelku jednoduchý recept.
Jak je v každém zákonu od kdy platí, tak by tam muselo být povinně i do kdy platí.
Takže by před koncem platnosti o něm museli znovu poslanci hlasovat a pokud by nehlasovali, tak by platit přestal.
Ale jsem přesvědčen, že to je neprosaditelný návrh. Jako spousta jiných :-(
Autor: Urza Čas: 2015-09-21 13:18:45 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Vážně? Tohle navrhoval Payne? To je podivuhodné....
Autor: xXXx (neregistrovaný) Čas: 2015-10-08 10:05:54 Titulek: TECHNICKA
TECHNICKA:
Neslo by tyto kratke clanky psat jako Notes na Facebooku (je to nova funkce)?
Jsou tam siroke moznosti formatovani textu, vkladani obrazku a linku, atd...
Jendoducha publikace, jednoduse se dozvim, ze je od daneho autora neco noveho, lehce se to sdili a lajkuje.
A hlavne: MNOHEM VETSI IMPACT
Autor: Urza Čas: 2015-10-08 10:46:48 Titulek: Re: TECHNICKA [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Šlo, ale budu raději, když se budou na facebooku sdílet odkazy na ty články tady (budete-li chtít, velmi ocením, pokud je nasdílíte).
Důvodem je, že facebooku příliš nedůvěřuji, občas blokují účty, s majitelem facebooku momentálně běží diskuse o politické korektnosti a podobně. Nemluvě o tom, že je tam spousta obsahu, který mě obtěžuje, případně ho pokládám za dementní.
Tyto stránky jsem založil mimo jiné proto, aby podobné myšlenky byly utříděné v nějakém bloku bez reklam, cenzury, dalšího nesouvisejícího obsahu.
Budete-li je sdílet, určitě to velmi ocením.
logo Urza.cz
kapky