Autor: Jaromír
Čas: 2019-04-23 00:00:02
Zbytečné nebo škodlivé
Všechny zákony jsou zbytečné nebo škodlivé. Vynucuje-li totiž zákon něco užitečného, znamená to, že lidé jsou ochotni zaplatit za takové služby, jaké zaručuje ten zákon, ať už jde o regulaci kvality či o ochranu vlastnictví. Lidé by si to tedy zajistili sami i bez státu. A pokud nevymáhá nic užitečného, je škodlivý.
Přečtení: 190495
Komentáře
Komentář 35929
Komentář 35930
Komentář 35931
Komentář 35933
Komentář 35935
Komentář 35952
.............................................................
To já si vymyslím (coby vlastník nejen těla ale i mysli)taky právo,
zaplatím si bandu vozbrojenců
a budu to svý právo taky vymahát,
co takhle právo že nikdo nesmí nic vlastnit (tzv. ultrarudé právo)
Já chci mít taky náký právo...
Komentář 35958
Komentář 35963
nic takového,
jen jsem se připodobnil k vaší inteligenci,
jááááááááááááááááá chcíííííííííííííííííííí právoooooooooooooo
(já osobně žádný právo nepotřebuju)
Komentář 35932
Komentář 36082
Komentář 36083
Komentář 35936
Komentář 35937
Komentář 35939
Komentář 35942
Komentář 35943
Komentář 35946
Komentář 35945
Komentář 35947
Komentář 35949
Komentář 35950
Komentář 35953
Komentář 35955
"kdo nerespektuje to, co chceme my, dopouští se agrese" – kdo se dopouští nevyprovokované agrese, útoku, pokusu o loupež či krádež na subjektu, který mu k takovému konání nedal příčinu jako první (agresí, útokem, pokusem o loupež, krádež…), porušuje to, co dle předchozí premisy vnímá jako nežádoucí chování takřka každý.
Čili jaké my, vy a oni? Asi nikdo nechce být cílem agrese a pokud se jí již stane, budou všichni ostatní (konzistentní s tím, že ani oni nechtějí být obětí nevyprovokovaného násilí) souhlasit s právem bránit se takovému jednání.
Tím se z útoku s úmyslem zabít stává vražda a z obranného násilí s následkem smrti účinná obrana. První bude potíráno, druhé bude tolerováno. Kde je problém?
Komentář 35956
................
Jako anarchokomunista považuji jakékoliv vlastnictví za zlo,
takže máte problém přímo s tím vlastnictvím...
A je to...
Komentář 35988
Pokud ne – vlastníte něco? Pokud ano, a jste o to proti své vůli připraven – řešíte to a cítíte se poškozen?
Jste přesvědčen, že vlastníte své tělo? Svou krev? Mozek? Plody své práce?
Kde se vám to láme? A nebo si mohu vzít vaši krev, ledvinu či dům a ani nehlesnete, protože to není vaše, neb jakékoliv vlastnictví je zlo?
Komentář 35990
Komentář 35995
K odhadu, zda jsem či nejsem v právu v jednoduchých případech, nepotřebuji hromadu právníků, advokátů a více úrovní soudu, které se spolu kolikrát neshodnou. Což v mnohých zákonech bez oběti nelze a co právník, to názor (a člověk si není ničím jistý).
Pokud tedy aplikuje NAP na sebe, ale sám chce být vůči okolí útočný (na vlastnická práva OSTATNÍCH kašlu), pak jej patrně okolí brzy zpacifikuje tím, že na agresi odpoví stejnou mincí (a bude od něj pokoj).
Komentář 35998
Umožňuje snad například predikovat, že lidé zakládají státy a že kašlou na anarchokapitalistické představy o vlastnictví? Jestli něco dokáže predikovat, tak maximálně možná tak chování nějaké té menšiny ultra-ortodoxních anarchokapitalistů.
minimalizovat nechtěné spory a pomáhá jim předcházet
Tím, že lidem řeknete "bude to takto, protože takto si to žádá naše ideologie" opravdu sporům nepředejdete.
co právník, to názor
Takže je lepší, když to ta vaše ideologie ostatním nadiktuje, bez ohledu na jejich názory? No super :-)
Komentář 36000
Komentář 36004
Komentář 35957
Mýlíte se v tom, že všechno posuzujete pouze ze svého anarchokapitalistického pohledu a ne z pohledu i jiných lidí. Každý si do toho seznamu totiž dá to, co chce. Zastánci státu zase nechtějí, abyste stát okrádali neplacením daní. Pokud je neplatíte, je to z jejich pohledu nevyprovokovaná agrese. To, že vás násilím donutí daň odvést, je pak z jejich pohledu jen obrana.
Tím se z útoku s úmyslem zabít stává vražda a z obranného násilí s následkem smrti účinná obrana. První bude potíráno, druhé bude tolerováno. Kde je problém?
V tomto příkladu máte docela rovnocenné možnosti (buď je zabit jeden nebo druhý). Ale jsou tu i zajímavější příklady. Z pohledu anarchokapitalismu může být agresí i překročení čáry na zemi a zabití člověka pak jen účinná obrana. To je už zajímavější příklad, s kterým už všichni souhlasit nebudou.
Komentář 35959
Vědomá účelová lež. Takto explicitně to není nikde v žádných ancapích teoriích popsáno, ani nic takového z žádných ancapích teorií nevyplývá jako pravidlo, které by mohlo obecně platit. To je tvoje zmrdské přání otcem myšlenky.
Komentář 35960
Komentář 35961
Komentář 35962
Komentář 35965
Komentář 35966
Komentář 35968
Komentář 35971
Komentář 35974
Ano, všiml jsem si, že zloděj je pro Vás vysoce morální osoba, neboť svým kradením si bere jen to, co mu patří.
Tak nějak celkem logicky, když někomu něco dám výměnou za něco jiného, asi těžko se část z toho stává touto směnou majetkem ještě někoho úplně jiného. Celkem logicky, co za svoje zboží či službu dostanu, je prostě moje. Tento pohled je zcela konzistentní.
Pokud připustíme, že nějaká část něčeho daná někomu, mu ve skutečnosti nepatří, a podložíme to nějakým cancem... tak dopadneme tak, že si každý vysmyslí nějaký canc a bude si s tím cancem v ruce brát cizí majetek. Ba ještě hůř, pokud se cizí majetek respektovat nebude, no tak seberete spoustě lidí důvod si jakkoliv obstarávat jakékoliv zdroje a jakkoliv se o cokoliv snažit. Půjdeme všichni do sraček, a myslím, že se tomu říká komunismus.
Bravo.
Komentář 35975
Komentář 35976
.........................................................................
No vždyt vám to sem furt píšu,
že vymyslet se dá jakákoliv hovadina,
a řekl bych že dle zákonu nabídky a poptávky docela dost lidí poptává nejen stát (a jeho organizovaný násilí) ale i socialismus a komunismus...
Člověk prostě volí to, co se jemu jeví co nejvýhodnější nebo čím je voblbnut reklamou...
Komentář 35986
. Z pohledu anarchokapitalismu může být agresí i překročení čáry na zemi a zabití člověka pak jen účinná obrana. – střílení do lidí za překročení čáry je doménou států. A dokonce ne proto, že jste jim na pozemek vlézt chtěli, ale protože jste ho chtěli opustit. Anarchokapitalista střílející na lidi, kteří mu šlápli na trávník je diskuzní teorie, hranice obehnané ostnatým drátem pod proudem lemované mrtvými lidmi je státní praxe. Co tam máte dál?
Komentář 35989
V tom případě platná není, protože většina lidí nechápe vlastnictví striktně v anarchokapitalistickém smyslu.
Anarchokapitalista střílející na lidi, kteří mu šlápli na trávník je diskuzní teorie
Těžko to může být anarchakapitalistická praxe, když tu v praxi není ankap. Nejde však o to, zda se to reálně děje, ale že to z pohledu té teorie je obrana! Nemůžete argumentovat tím, že z pohledu té teorie to obrana není jen proto, že nikdo tu teorii reálně v praxi neuplatnil!
Komentář 35993
Komentář 35941
Komentář 35944
Komentář 35977
Komentář 35978
Komentář 35979
Komentář 35980
Komentář 35981
Komentář 35982
Komentář 35983
Komentář 35984
Komentář 35938
Komentář 35948
Užitečnost může spočívat nejen v uspokojení potřeby ale také nenastoupeni škodlivého následku, který na první pohled nemusí být viditelný. A vzhledem k tomu, že viditelný není, lidé za něj nebudou chtít platit.
Takže znovu. Z čeho to přesvědčení vychází?
Komentář 35954
Komentář 35940
Komentář 35951
Komentář 35964
- kalif Umar ibn al-Chattáb
Komentář 35970
Komentář 35967
Komentář 35969
Komentář 35972
Komentář 35973
co při sebeobraně provedete, vždyt máte právo na násilí...
Komentář 35985
1. Zákony stanovují, kdo má jaká práva.
2. Pokud má někdo otázku práv uzavřenu, může vždy říct, že "vše další je buď zbytečné, nebo škodlivé".
Pokud jsou práva stanovena Koránem, jsou zákony buď zbytečné, nebo škodlivé, protože buď stanovují stejná práva jako Korán, anebo jiná.
Pokud jsou práva stanovena Vlastnickými právy, jsou zákony buď zbytečné, nebo škodlivé, protože buď stanovují stejná práva jako Vlastnická práva, anebo jiná.
Pokud jsou práva stanovena STÁVAJÍCÍM Právním řádem České republiky, jsou DALŠÍ zákony buď zbytečné, nebo škodlivé, protože buď stanovují stejná práva jako STÁVAJÍCÍ Právní řád České republiky, anebo jiná.
3. Autor ale nepíše "vynucuje-li zákon něco v souladu/rozporu s vlastnickými právy", ale "vynucuje-li zákon něco užitečného/neužitečného". Jak na to? Uvažujme:
Pokud lidé budou považovat za užitečné trestat vrahy, je zákon, který to vynucuje, zbytečný; pokud to nebudou považovat za užitečné, je škodlivý.
Pokud lidé budou považovat za užitečné utiskovat Židy, je zákon, který to vynucuje, zbytečný; pokud to nebudou považovat za užitečné, je škodlivý.
Takže už je to jasné. Demagogie spočívá ve větě Lidé by si to tedy zajistili sami i bez státu. Kdyby si to lidé zajistili sami, i bez státu a porušili by přitom Vlastnická práva, stali by se sami státem v anarchokapitalistickém smyslu.
ZÁVĚR: Rozbor demagogičnosti argumentu
Buď to autor myslel tak, že lidé by si to užitečné zajistili sami bez porušení Vlastnických práv. Pak je zbytečnost/škodlivost zákonů dána uzavřením otázky práv, viz bod 2.
Nebo to myslel tak, že lidé by si to užitečné zajistili sami s porušením Vlastnických práv. Pak je nepravdivá věta Lidé by si to tedy zajistili sami i bez státu.
Problem solved.
Komentář 35987
Zákon určuje, co je dobře a c špatně a jaké jsou za špatně tresty. Plošně. Bez zákonů by bylo nutné posuzovat čin i v kontextu, v jakém na něj zákon nepamatoval. Zákon v žádném případě není zárukou spravedlnosti a práva. Je to jen kodifikovaná morálka, která (pokud máme štěstí) je v souladu s tou naší. Pokud máme smůlu, pak nám za pomáhání Židovi na útěku za vlastní zdroje hrozí postavení ke zdi s celo naší rodinou.
Hádám, že zkratkovitá verze, která v sobě nese ono „Koránovité“ připodobnění je záměrné. V kontextu toho, že jsme na ankap stokách implikuji soulad s vlastnickými právy. Tedy moje činy za moje zdroje na mou zodpovědnost. Vynucovat vlastnická práva je užitečné pro vlastníka. Vynucuje-li něco pro zájmovou skupinu (a poškozuje to vlastníka), pak je to pro vlastníka neužitečné a tudíž škodlivé. Nejedná se o demagogii, nejvýše můžeme obvinit autora z nešťastné zkratky, protože se mělo jednat o krátký příspěvek do stok.
Komentář 35991
Komentář 35992
Komentář 35994
Celej ten Vas text se da se zcela stejnou "pravdivosti" napsat uplne opacne, od Hitler byl morální autorita pro velké množství lidí, kteří pro něj hlasovali majetkem az po Ne slepá víra a poslušnost, ale byl to prave nacismus, vlastní pokrivene morální cítění, ktery vedl k největším zvěrstvům v dějinách lidstva.
Jedine snad ono pouceni z historie by se dalo uznat. Bohuzel, ono pouceni je vetsinou interpretovano jako vyzobat vyhradne hodici se data, v patricnych partiich je tu orezat, tam forsirovat, cely to demagogicky vyfutrovat prislusnou ideologii a nasledne pouzit ke zduvodneni ci obhajeni libovolne pitomosti ci svinstva. Krom toho Vaseho postu vizte napr. oblibene idiotske sermovani historickymi ankapy.
Komentář 35997
Čili napsat opačně se to nedá, aby byla pravdivost a univerzálnost výroku zachována. Howgh.
Komentář 35999
Kdybyste se (jakkoliv se to tu nepraktikuje, vim) byl uracil nahlednout, na co reaguju, mohl jste tu Vasi viru opacit primo Velkymu Ka na jeho silu. A pokud priste najdete "pravdivost" opet v uvozovkach, zkuste (zvlast v danem kontextu) zvazit, zda tim nemuze byt minena napr. "pitomost onoho puvodniho vyjadreni, jez lze stejne dobre napsat i naopak".
Dik.
Komentář 36006
„Hitler byl morální autorita pro velké množství lidí, kteří pro něj hlasovali hubou.“ – je pravda
„Hitler byl morální autorita pro velké množství lidí, kteří pro něj hlasovali majetkem.“ – jiné paradigma, hlasování hubou vede v zákon platný i na ty, co byli proti. Řídit se pravidly firmy, se kterou nemám smlouvu se řídit nemusím, pokud bude svá pravidla vymáhat i na neklientech, mám legitimní právo se tomu bránit.
„Vůbec to nebyl nacismus, ale slepá víra a poslušnost, popření vlastního morálního cítění, které vedly k největším zvěrstvům v dějinách lidstva.“ – akcentuje potřebu podhoubí, lidí, kteří jsou ochotní vyměnit vlastní morální kompas a svědomí za legislativní nátlak vedoucí až ke zvěrstvům plně v souladu s platnými zákony. Nacismus lze nahradit komunismem…
„Ne slepá víra a poslušnost, ale byl to prave nacismus, vlastní pokrivene morální cítění, ktery vedl k největším zvěrstvům v dějinách lidstva.“ – opět, pokřivená morálka souseda pro mne není závazná, ale Gestapo a jednotky SS už si poslušnost vynutí. Se placeno i z mých peněz pod hrozbou násilích mi odebraných (berně = daně). Akcentuje potřebu nacismu, který se uchytí u morálně pokřivených. Což není pravda, spousta lidí ctí zákony a pak „jen dělá svou práci“. A dělá něco, co by bez zákonů nedělali a ani by je to nenapadlo dělat.
S exkrementy a podobnými silnými výrazy bych šetřil. Toto jsou sice stoky, ale nemusí to tu být cítit jak kanál. ;-)
Komentář 36008
A dodržování vlastnického práva také vymáháte jen po těch, se kterými na to máte smlouvu? Nebo to je výjimka?
Komentář 36009
Komentář 36010
Komentář 36012
Komentář 36014
Komentář 36015
Komentář 36013
Jasně, to, co chcete vy, to si můžete vynucovat bez smlouvy. Ale ostatní tak činit nemohou. Ale výjimka to není, protože to je základ. No super.
Bez toho nemáte nic.
Opravdu neplatí, že pokud tu nebude vlastnictví podle toho, jak chceš ty, tak tu nebude žádné vlastnictví!
Komentář 36019
Komentář 36020
- V tomto se skrývá odpověď na otázku "Co je společenská smlouva?" – anarchokapitalisty tolik vysmívaný pojem. Pro anarchokapitalisty jsou společenskou smlouvou Vlastnická práva: jejich dodržování je závazné i pro lidi, kteří "nic nepodepsali"; za souhlas s nimi se považuje prostě to, že osoba žije (či jen pobývá) na anarchokapitalisty ovládaném území.
Komentář 36021
Budou li ancapák s jinačákem za ancapu v majetkovém sporu, rozhodně zvládnou nějaký méně riskantní a méně nákladný způsob řešení, než je např. střelba.
Komentář 36022
- V tom případě teď žijete v ankapu. Tak na co si stěžujete?
Komentář 36036
Vlastnická práva, alespoň co vím, nebyla zcela ve všech kulturách v takové podobě, v jaké je máme my. Indiáni tolik neřešili půdu, protože jí bylo dost a kočovali za stády – která jim také nepatřila. Indové v rajské zahradě, kde různé jídlo stále dozrává, si mohou dovolit jiný styl života. Mongol také neřešil tolik chudé pastviny jako spíš koně, které jedl.
Evropan (zvláště ten více na severu) si musel připravit zásoby na zimu, kdy byl nedostatek. Chránil si tedy své zdroje – půdu, kterou obdělal a zúrodnil (ml z ní větší výtěžnost), zásoby, dobytek. Kdo se mu je pokusil sebrat, s tím se bojovalo. Krutě a nesmlouvavě.
Vlastnické právo si vymohl ten, kdo si jej uhájil před okolím = zákon většího klacku. Malé skupinky se sdružovaly do tlup, které sdílely své zdroje a byly silnější a odolnější proti nájezdům. Část zdrojů „spálily“ na opevnění, výrobu zbraní a někdy i výcvik specialistů na boj, či si zvolili svého „šerifa“ a platili mu za ochranu – aby se ten mohl soustředit jen na tuto činnost. Ať už to byl budoucí zeman, kníže či král, vzešli z těchto skupin ti chytřejší a čilejší, kteří začali určovat pravidla, která byla jak ku prospěchu skupiny, tak ku prospěchu jejich. Občas to odnesl nějaký jednotlivec, jehož práva byla porušena, jindy vedlejší vesnice (protože my jsme ti lepší a máme nárok i na jejich). Práva byla soustavně porušována a budována, až se ustálila na něčem, co je predikovatelné, vnitřně konzistentní a nazýváme to NAP. Nebyl vždy bezpodmínečně dodržován, protože nepochopení, spory, zášť, závist, zvyky, náboženství, neznalost či strach… nicméně společnosti oscilovaly tu více tu méně kolem smyslu – vím co je moje a pokud někomu něco beru, může to mít fatální následky.
Vlastnická práva vznikla jako ochrana vzácných statků, někde to byla voda, jinde dobytek, onde půda, úroda, zlato či sůl. Lidé zjistili, že jít do konfliktu s nejistým výsledkem se mnohdy nevyplatí. I když získali, co chtěli, zranění a sepse jsou svině a kvůli pár kožešinám či kusům dobytka přijít o oko, ruku či život se mnohým nechtělo. Zjistili, že mohou nabídnout něco, čeho si sami cení méně a čeho si ti druzí cení více. Začali obchodovat, poznávat vzácnost, někteří se začali živit tím, že převáželi méně hodnotné statky do míst, kde jejich hodnota byla vysoká a vraceli se s lokální bezcenností do míst, kde tato rostla na ceně. I k tomu také potřebovali institut vlastnických práv. Platili za místo na trhu (vzácný statek – jsou tam lidé ochotní koupit i stráže, které pořeší případné zloděje a podvodníky), za ochranu na cestách před lupiči a lapky… začaly vznikat banky a peníze v nekovové formě, aby bylo možné hodnotu přemisťovat i jinak než ve formě tun zlata.
Vlastnická práva jsou tedy vymáhána vlastníky (každý je vlastníkem alespoň svého těla – pomiňme otroky, u kterých se to nerespektovalo) a do určité míry je uznává každá kultura. Někde si necení půdy a vlastní nástroje společně, ale brání je před cizím kmenem, který by je chtěl také užívat. Jinde se vybudoval silnější smysl pro osobní vlastnictví a v zásadě je dnes problém najít kulturu, která by na vlastnická práva zcela dlabala (zpravidla proto, že je jiná silnější kultura o vzácnosti jistých statků bolestivě poučila).
Vlastnictví a vymáhání vlastnického práva se v těch méně pohostinných oblastech byla otázka přežití. Lidé je respektovali a očekávali respektování svých vlastnických práv od okolí. Ušetřili se tak mnoha konfliktů, mohli spolupracovat, obchodovat, vyvíjet se.
A nyní se podívám na tu „společenskou smlouvu“. Její znění jsem nikdy nikde nečetl. Ale v kostce si představuji to, že jsem povinen se podrobit někomu kdo vládne (ať už to mohu či nemohu ovlivnit) a odevzdávat mu část svých zdrojů, kterou si poručí. Mnohé rodiny mají svůj majetek déle, než má naše republika od roku 1918 trvání (či v sousedních zemích se můžeme podívat po jiných letopočtech). Čili pro ně na jejich pozemku a majetku začal vykonávat právo někdo cizí, kdo si toto právo přivlastnil (aniž se jich ptal). Dle pravidla většího klacku začal od nich vybírat výpalné (za ochranu, silnice, zákony, dotace atp) a pokud se dotyčný nespolupracoval, byl zatčen, vyslechnut, odsouzen a zavřen. Pokud se aktivně bránil či „podváděl“ smlouvy, které nepodepsal – zpravidla berně – následoval tvrdší trest. Pokud se bránil opravdu efektivně, byl zabit při pokusu o zatčení. „Společenská smlouva“ se tváří jako sociálně spravedlivý koncept, který pomáhá neschopným, méně schopným, neduživým či jinak neštěstím stiženým jedincům. Možná to byl původní záměr, ale realita je bohužel jiná.
Místo fungujících stacionářů, ukázkových dětských domovů, či pomoci hendikepovaným jsou tu třeba dotace na řepku, Čapí hnízdo, oblíbené financování koncentračních táborů a gulagů, STB, Gestapo, KGB, studená válka, závody ve zbrojení, likvidace politických odpůrců a další „krásné“ věci. Vždy slýchám, že to je totalita a fašismus a komunismus a že jsou i dobré státy a demokracie – jenže demokracie je systém nestabilní a nakonec vede k oligarchii. Zdravé společnosti si ji udrží pár stovek let, lemplové jako my pár desetiletí.
Být na mé libovůli, mohu Babiše ostrakizovat. Nebudu kupovat jeho výrobky, nebudu mu poskytovat služby ani informace. Jenže on si udělá EET, čerpá dotace na řepku a z DPH si umí přihrát peníze, které bych mu nikdy dobrovolně nedal. Oligarchie jak vyšitá. Zákony na míru, tu zakleknutí konkurence, onde nedodržování smluv či přímé porušování zákona – a odvolání lidí, kteří by snad chtěli pátrat po souladu či nesouladu s legislativou.
„Společenská smlouva“ mu to umožňuje – protože jej část lidí volila a já mu mám odevzdávat své peníze. To je ten rozdíl. Já nemám a nechci mít interakci s Babišem a jemu podobnými. Jsem k této interakci ale donucen. Stejně jako mí předci s Gottwaldem, Hitlerem, Stalinem či jiným psychopatem, který probublal ke kormidlu „společenské smlouvy“.
Vlastnická práva řeší transparentnost, predikovatelnost a konzistenci interakce mezi více stranami, které interagovat chtějí a nemají v repertoáru útočné násilí. Smlouvy takto vzniklé jsou svobodné, nějaký užitek z nich mají všechny strany (jinak by do směny nešly) a pokud se situace změní (a signatáři nebyli úplně blbí), lze tyto smlouvy předem definovanými způsoby ukončit – a třeba se už nikdy více v životě nevidět a vesele interagovat jinde.
Spory lze řešit konzistentně jak dohodou, tak podřízením se soudu, o kterém jsou obě strany přesvědčené, že bude spravedlivý. Ne vždy budou s rozsudkem spokojeni, ale soudci zde neuplatňují tupé zákony a tabulky, ale posuzování kontextů, hledání práva, pravdy a spravedlnosti. Někdy lépe, někdy hůře. Soudce, který nebude soudit dle většinového vnímání spravedlnosti nebude oslovován a jako soudce patrně skončí. Když se nedohodnou, tak se porvou či pozabíjejí – což se děje i ve státě. Budou-li se další hráči cítit tímto jednáním ohroženi, budou daného agresora ostrakizovat, či jej budou řešit přes soud a bezpečnostní agentury. Nepodvolí-li se, bude stejně jako Babinský či jiný lupič/vrah eliminován (stejně jako ve státě).
„Společenská smlouva“ je výmysl, který umožňuje vybírat strašné prachy za předražené (a mnohdy i nevyžádané služby), vytváří jakýsi pocit závazku (vzdělání „zdarma“, lékařská péče „zdarma“, silnice „zdarma“) – a přitom jsou to jen strašně neefektivně prohýřené peníze za byrokracii, nepřehlednost, neefektivitu a korupci – kdy si ti, kteří se dostanou k „veřejným penězům“ hledají cesty, jak k těmto zdrojům nabýt vlastnická práva. A to tak, aby jim to zůstalo a nemuseli se o ně dělit a hlavně, aby je o ně žádný soud nepřipravil.
Vlastnická práva nejsou společenskou smlouvou anarchokapitalistů. Vnímá a do určité míry (alespoň ke svému majetku) je ctí takřka každý člověk na planetě (jen pro pár jedinců, kteří se rozhodli nemít nic a jsou ochotni se nechat zabít pro náhradní orgány a život jiných nemohu napsat „každý“). Vlastnická práva začali vnímat i kultury, které je ze své vlastní existence neznaly/nepotřebovaly, ale při střetu s jinou kulturou, která jim z přebytku „vyrobil“ vzácné zdroje tím, že jim je vyžral, je (pokud přežili) rychle asimilovali.
Čili ještě jednou děkuji za téma, nad kterým jsem takto dlouho a hluboce neměl motivaci přemýšlet. Napsal a smazal jsem na mobilu několik odpovědí, ale toto přemýšlení do textarey na počítači mi přišlo velmi užitečné.
Komentář 36114
A jen poznámka k diskusi zde, Jakub G by si měl všimnout, že tato charakteristika (ekonomická) nezávisí na individuálním pojetí vlastnických práv. Možnost pojímat různá vlastnictví různě již obsažena je a sice v odlišné ceně těch různých statků, každý jedinec vnímá jinou cenu a je to jeho vlastní vnímání. Konzistentní etický systém dostaneme, pokud budeme uvažovat pouze dobrovolné směny. Pokud bychom totiž chtěli mít jako legitimní i ty nedobrovolné, museli bychom lidi rozdělit na kategorie s různými právy. Což je ale právě stát nebo hierarchické struktury jakéhokoliv druhu s nerovnými právy (kasty, monarchové, ...) vynucované vždy nějakými způsoby násilí. Anarchokapitalismus je v podstatě systém založený na rovnosti práv. Toto pojetí není sice úplně ekvivalentní s NAPem ale do detailů se nechci pouštět. Pro naší diskusi bohatě stačí i tento ekonomický pohled.
Komentář 36117
Zpochybnit si vlastnická práva a dát je na stejnou úroveň jako „společenská smlouva“ byl pro mne niterně silně nepříjemný experiment. Cítil jsem, že to není to samé, ale chtěl jsem vědět proč, ne jen „věřit intuici“. Připustit si, že se pletu a možná jsem stejně zaslepený jako „daně se platí, zákony dodržují“ nebyla příjemná procházka. Alespoň zpočátku.
„Anarchokapitalismus je v podstatě systém založený na rovnosti práv.“ – chápu, co tím myslíte, ale někdo to může pochopit „Mám právo jako ty jezdit autem, naval auto. Co? Přece rovnost práv!“ V rychlosti ale lepší definici nevypotím…
Komentář 36120
Uvědomit si, že neexistuje žádná objektivní spravedlnost, žádná objektivní práva, může být nepříjemné. Ale objektivní a logický pohled na věc není o tom, co je nám příjemné!
Vezměte si třeba Marťana, on pořád nedokáže pobrat, že když někomu dá přes hubu, aby dotyčný něco neudělal, tak že to prostě bylo z jeho strany násilí, bez ohledu na to, co měl dotyčný v plánu udělat. Jeho mozek se tomu pořád zdráhá to přijmout, pořád musí vymýšlet nějaké ideologické kličky, jen aby si to nemusel přiznat. Já klidně někomu dám přes hubu, aby mne dotyčný nepraštil kladivem, jenže nemám problém si přiznat, že to bylo z mé strany násilí.
Komentář 36126
Komentář 36131
Zatimco Vas KAZDY odstavec je bud tldr mlzna vata, nebo (jako zde) idiotsky bullshit bez sebemensiho argumentu.
(To be fair, opominul jsem sousedni debatu o Vasi pani, ale tam se pod Vasim nickem zjevne vloudila nejaka jina, relativne soudna entita. Davejte si na to pozor.)
Komentář 36128
Vezměte si třeba Marťana, on pořád nedokáže pobrat, že když někomu dá přes hubu, aby dotyčný něco neudělal, tak že to prostě bylo z jeho strany násilí, bez ohledu na to, co měl dotyčný v plánu udělat. Jeho mozek se tomu pořád zdráhá to přijmout, pořád musí vymýšlet nějaké ideologické kličky, jen aby si to nemusel přiznat. Já klidně někomu dám přes hubu, aby mne dotyčný nepraštil kladivem, jenže nemám problém si přiznat, že to bylo z mé strany násilí.
Chce-li mne někdo vzít něčím přes hlavu, pak jsou dvě možnosti
1) inicioval jsem agresi a toto je reakce (možná přehnaná), ale je to reakce na mou akci
2) iniciuje agresi on a má reakce může být obranné násilí.
O obou bude velmi pravděpodobně v případě fatálního konce rozhodovat soud, akorát jednou budu na lavici obžalovaných a podruhé se velmi rychle dostanu na lavici žalujících/poškozených.
A o iniciaci násilí ve vzájemné interakci tu jde celou dobu. Pokud Marťanovi někdo chce sebrat peněženku, dupe mu po obílí či mu leje vyjetý olej do studně, je z jeho strany násilné chování reakci na agresi druhé strany. Chápu, že tahat brokovnici na někoho, pro mi dupl do jetele bude bráno jako přehnaná reakce, na druhou stranu projíždění se autem po mém poli a ničení mi jediného zdroje jídla už na tu brokovnici bude a okolí to pochopí.
Já klidně někomu dám přes hubu, aby mne dotyčný nepraštil kladivem, jenže nemám problém si přiznat, že to bylo z mé strany násilí. – opět se bude jednat o obranné násilí, které by se nedělo, pokud by druhá strana neudělala akci, která toto chování vyprovokovala. Opět se bude řešit kontext a oprávněnos a síla reakce (plyšové/molitanové kladivo je něco jiného než poctivý pětikilový perlík zakončený špičkou). Oba se dopustíte obranného násilí. A Marťan odmítá uznat, že obranné násilí je agrese.
Pokud bude „obranné násilí“ jako agrese vyhodnocena (on na mne koukal a já mu prohnal kulku hlavou) = čili já subjektivně chápu jeho upřený pohled jako útok (protože jsem autista/divnej/nesnáším oční kontakt a už jsem mu 3× říkal, ať na mne nečumí), asi to bude okolí vnímat jinak, než když se na mne dotyčný upřeně díval přes mířidla ostře nabité kulovnice (což už za hrozbu a obranu před hrozícím násilím ostatní tolik rozporovat nebudou).
Komentář 36129
Komentář 36132
Zajímavý požadavek. Pokusím se o to.
Agrese je pro mne nevyžádaná mnou neiniciovaná interakce druhé strany, kterou vyhodnotím jako ohrožující či škodící.
Wikipedie nabzí: „v psychologicko-sociologickém pojetí znamená napadení, útočné jednání, které se projevuje záměrným poškozováním nebo násilným omezováním jiné osoby nebo věci.“
Tento akt vyhodnocený mnou jako agrese/útok může mít rozdílnou povahu a razanci a i okolí si jej může subjektivně vykládat různě:
- slovní (urážka, pomluva) – tam obrana pistolí bude asi přehnaná
- fyzická na osobu – dle účinnosti od šťouchnutí omylem přes úmyslné šťouchnutí, facku, kopanec, útok pěstí, holí, sečnou/bodnou/pádnou zbraní, předmětem (auto, kámen) či palná zbraň – zde obrana bude hodnocena okolím dle síly útoku jako adekvátní
U šťouchnutí bych se pozastavil – je rozdíl, když mne někdo šťouchne žertem do boku a já jen ukročím o krok a nebo když se mne stejným fyzickým aktem pokusí dostat pod projíždějící vlak/auto. Kontext a důsledky budou vždy důležité v případném soudním sporu.
- fyzická na majetek
1) neúmyslná snaha sebrat bez mého vědomí (přivlastnění předmětu) – zde se patrně stačí ohradit a dotyčný toho zanechá (nalezený krumpáč na mé neoplocené zahradě)
2) úmyslná snaha sebrat bez mého vědomí (krádež předmětu) – peněženka z kapsy (může se zvrtnout v loupež, když si toho všimnu a začnu se tomu bránit)
3) úmyslná snaha sebrat s mým vědomím (loupež/vydírání) – hrozícím násilím/zbraní/vyhrožováním ublížením mi osobě/předmětu drahému požadování vydání nějakého majetku v mém držené
4) loupežná vražda – s úmyslem získat mou věc mne nejprve zlikviduje a pak si bez rizika mé obrany předmět přivlastní.
5) genocida – vyvraždění celé populace/vesnice, plošné poškození vlastnických práv k tělu a životu dotyčných s úmyslem získat jejich prostředky a území.
Zapomněl jsem na něco? Je to pro potřeby této diskuze dostatečná definice i s případy, abychom pojem agrese dokázali používat ve shodném významu?
Komentář 36135
Zrovna tohle podle NAPu agrese není nikdy.
fyzická na osobu
Popisujete to, jako by každé použití síly vůči nějaké osobě bylo agresí.
fyzická na majetek
Zde se zase odvoláváte na na pravidla, která chcete prosazovat. Neboť co jiného jsou anarchokapitalistická pravidla než popis toho, co je čí majetek?
Komentář 36140
Slovní urážka – pomluva není fyzickou agresí, nicméně může způsobit škodu (lží dosáhnu zrušení smluvního vztahu, který by jinak byl košer). Například obvinění z nedodržování přislíbených standardů, šizení materiálu atp. V případě, že se prokáže obvinění jako lživé, bude se patrně o ušlý zisk se lhářem daný subjekt soudit. Podobné to může být s obviněním – je to pedofil, krade, neplatí nájem… Neříkám, že NAP je univerzální princip a že ankap společnost se bude řídit striktně NAPem.
Fyzické na osobu – Popisujete to, jako by každé použití síly vůči nějaké osobě bylo agresí. – ano, protože pokud je to prvotní násilí iniciované druhou stranou, splňuje to mou definici agrese. Máte snad případ, kdy iniciované násilí na někom nemůže být považováno za agresi (nejedná se o reakci na jeho předchozí chování)?
fyzická na majetek – Zde se zase odvoláváte na na pravidla, která chcete prosazovat. Neboť co jiného jsou anarchokapitalistická pravidla než popis toho, co je čí majetek? – kde chcete udělat dělící čáru? Na těle? Na předmětech osobní potřeby? Na penězích? Na zásobách potravy na 1 týden? Kdy je neoprávněný útok na majetek podle vás oprávněný? Možná zde je ta třecí plocha, která činí pochopení pohledu druhé strany obtížné.
Nemáte čas se někdy někde sejít na pivu/čaji? Bylo by to možná pohodlnější a rychlejší ;-)
Komentář 36141
Pak už je to věcí uzavřeného smluvního vztahu. To bych nyní neřešil, pokud tu smlouvu oba uzavřeli dobrovolně, tak to pro nás není moc zajímavý příklad.
ano, protože pokud je to prvotní násilí iniciované druhou stranou, splňuje to mou definici agrese
Jenže co je to konkrétně ta inicializace? Pokud najdete chlapa "u sebe" na zahradě a vypohlavkujete ho ven, tak on se vůči Vám násilí nedopustil, Vy vůči němu ano. Dopustil jste se tedy agrese? Jistě řeknete, že on se dopustil inicializace tím, že na tu zahradu vstoupil. Jenže to už jsme zase u těch pravidel, co je to majetek a co je a není možné.
Kde chcete udělat dělící čáru?
Ano, v tom je přesně ten problém, každý tu dělící čáru má někde jinde. Pro mne třeba výběr daní nepředstavuje principiální problém. A že je u některých třeba pohrůžka násilí? No to při prosazování anarchokapitalistického pohledu na vlastnictví také a také to anarchokapitalistům žíly netrhá.
Nemáte čas se někdy někde sejít na pivu/čaji? Bylo by to možná pohodlnější a rychlejší ;-)
Možná někdy ano.
Komentář 36144
Myslel jsem obvinění třetí stranou. Podnik A nabízí službu, podnik B jedná o využití služeb a podnik C začne o podniku A rozšiřovat nepravdivá obvinění. Podnik B na jejich základě neuzavře s podnikem A smlouvu, podnik A jde do soudního sporu s podnikem C a vyhraje, protože bude prokázána nepravdivost tvrzení podniku C a to, že je rozhlašoval a věděl o jejich nepravdivosti.
Jenže co je to konkrétně ta inicializace? …
To je právě ten široký pojem. Chlápek nemusí vědět, že je to můj pozemek (nebyl oplocen) a pak se bude možná moje pohlavkování vyhodnocovat jako útok. Nebo překonal plot a zabil mi psa, který na něho zaútočil – kdo se dopustil agrese bude ve sporných případech řešit soud, stejně jako zda agresí vyvolanou reakci lze považovat v kontextu problému za adekvátní či přehnanou.
Kde udělat dělící čáru - u vlastnických práv je to snadné, transparentní, predikovatelné a hlavně plošně pochopitelné. Pro mne výběr berní představuje principiální problém, protože pokud se nevzdám části své práce, hrozí mi perzekuce, pokuty, vězení a v nejhorším případě i smrt.
No to při prosazování anarchokapitalistického pohledu na vlastnictví také a také to anarchokapitalistům žíly netrhá. – není pravda. Anarchokapitalista vám beztrestně nemůže proti vaší vůli sebrat část peněz, kus si nechat a za zbytek vám pořídit něco, co nepotřebujete. Nejen lidé si chrání své zdroje, je to logické chování, které umožňuje přežití. Pokud se domníváte, že se nemá něco vlastnit, pak se z toho stane tragédie obecní pastviny. Všichni se z toho budou snažit získat pro sebe to, co vlastnit lze – zplundrují to a zbude spálená země.
Příklad za všechny – za komunistů se rozdával chléb, protože jíst přece potřebuje každý. Byli lidé jako můj děda, který si vzal jen tolik, co snědl (dle hesla každý dle svých možností, každému dle jeho potřeb) a pak podnikavější sousedi, kteří si nabrali bochníků několik a krmili tím prase – protože maso se zadarmo nedávalo. Tento experiment neměl dlouhého trvání, protože chleba došel dříve, než se počítalo. Cena chleba (protože pecen nějaké zdroje stojí) znemožňuje jeho využívání jako zdroje bezcenného (bez ceny) s přidanou hodnotou (vykrmí prase). Nemáme kouzelný stroj chrlící neomezený počet bochníků zdarma, aby se stal v tomto ohledu chleba bezcenný (nikdo ho nebude vyrábět, bude neprodejný a bude ho stále všude dost).
Přesto bych rád pochopil, jak se stavíte k vlastnictví pozemků, budov, řek, vodních ploch, surovin, polotovarů, výrobků a kde se to láme u vás a jak by to dle vás mělo a mohlo fungovat, pokud by se začal prosazovat a vymáhat váš způsob chápání. Neříkám, že je dobře či špatně, protože jej neznám a pokud jste jej již někde takto do hloubky popisoval, odkažte mne prosím na patřičný komentář.
Pokud však představu ucelenou nemáte a jen máte niterný pocit, že pozemek se nemá vlastnit, že by se lidé měli dělit o přebytky nad určitou míru atp, pak to na mne vyklopte rovnou – pocit je také způsob jak vnímat a posuzovat realitu. A ušetříme si tím strašnou spoustu nepochopení, protože pocit se nedá vyargumentovat ani argumenty ubít.
Komentář 36153
Tohle podle NAPu agrese není. Ultraortodoxní anarchokapitalisté by Vám začali vysvětlovat, že podnik C by se neměl trestat, protože by to bylo porušení NAPu, že bude potrestán tím, že přijde o zákazníky (a tedy že o jeho potrestání rozhodne každý sám svou peněženkou).
Chlápek nemusí vědět, že je to můj pozemek
On hlavně ani nemusí vůbec uznávat, že je Váš. Například většina lidí, kteří mají v pohraničí pozemky, je podle NAPu ve skutečnosti nevlastní.
kdo se dopustil agrese bude ve sporných případech řešit soud
Jaký soud? Komunista bude chtít, aby ho soudil soudce komunista. Anarchokapitalista bude chtít, aby ho soudil soudce anarchokapitalista. A kdo rozhodne, před jaký soud (a tedy podle jakých pravidel) to půjde?
Kde udělat dělící čáru - u vlastnických práv je to snadné, transparentní, predikovatelné a hlavně plošně pochopitelné.
Takže například spoustě lidem, kteří vytváří nehmotné statky, je prostě "znárodníte", protože si nechcete komplikovat teorii?
Pro mne výběr berní představuje principiální problém, protože pokud se nevzdám části své práce, hrozí mi perzekuce, pokuty, vězení a v nejhorším případě i smrt.
Ale přesně totéž hrozí i od anarchokapitalistů, pokud někdo nebude respektovat to jejich pojetí vlastnických práv.
není pravda
Je to pravda, jen jste nepochopil sdělení. Anarchokapitalisté tvrdí, že je v pořádku prosazovat jejich pravidla silou. No tak já říkám, že mně zase netrhá žíly, že budou silou nuceni zase k jiným pravidlům, když sami jsou ta svoje ochotni prosazovat silou.
pokud by se začal prosazovat a vymáhat váš způsob chápání
No je spíše otázka, jak by to vypadalo, kdyby se začal prosazovat a vymáhat Váš způsob chápání. Protože současný systém je mnohem bližší mému pojetí než tomu Vašemu.
Komentář 36159
Komentář 36162
Ono je to tu vůbec s logikou často hodně špatné. Když řeknu, že vnímám obranu a násilí jinak, tak to tvrzení třeba Marťan interpretuje tak, že to ve všech případech vnímám jinak. Proto ten nesmyslný příklad s kladívkem, protože si myslí, že když najde jeden případ, kde to vnímám stejně jako anarchokapitalisté, tak že tím dokáže nekonzistentnost mého tvrzení. Bohužel ani stovky komentářů nepomohly, aby pochopil, že ten výrok interpretoval chybně.
Komentář 36201
Nikoliv, vy tvrdíte, že útočné a obranné násilí nelze od sebe rozlišit. OK, na to já jsem Vám ochoten přistoupit (jako logické cvičení při debatě s Vámi, nikoliv jako náhradu za moje vidění světa). Máte pak sice systém, kde nemůžete definovat vlastnické vztahy a nepoznáte tudíž, kdo koho okrádá a uznávám, že když už to pravděpodobně pro popis vztahů mezi lidmi je z hlediska etiky úplně k ničemu, protože Vám vyjde, že pak si každý může dělat co chce, protože je to jeho pohled a ten není o nic horší než ten druhý a prosazovat si bude každý své podle toho, kdo bude silnější, tak že je to aspoň logicky konzistentní.
Potud OK. Ale co už není OK, že si místo toho zavedete své pojmy a sice vnucování někomu něco a ty používáte nikoliv symetricky ale jen tím směrem, jak se Vám to hodí. A sice tak, aby z toho vždycky vyšli anarchokapitalisté jako ti, co jsou agresoři v těch Vašich nových pojmech toho vnucování. Takže například když Vám někdo řekne, že anarchokapitalista si brání své vlastnictví proti útočné agresi, Vy mu to přeříkáte ve svých pojmech jako že agresorovi (podle anarchokapitalisty) ten anarchokapitalista vnucuje (podle Vás) své pojetí. Ale uniká Vám, že si to volíte jak se Vám to hodí. Protože proč potom nemůže zároveň vnucovat i agresor něco anarchokapitalistovi? A ač ten směr nelze ve Vašem systému z ničeho odvodit (v systému ankap morálky založení na útočné a obranné agresi ano), tak vy si přesto jeden směr zvolíte. A tohle už máte logicky nekonzistentní, dodávám, že ve Vašem vlastním systému.
Zkuste si logické cvičení, dejte si za obě strany substituci A a B a nestanovujte směr, protože tím tam pak vnášíte subjektivně volené nesymetrie a říkejte vždy jen "obě strany mají spor" nebo matematicky "A a B jsou v binární relaci". Pak by Vám totiž nevyšlo, že když tvrdíte, že anarchokapitalista vnucuje pojetí druhému, že pak něco vnucuje agresorovi, který ho chce praštit, když on mu zabrání ho praštit. A mě tu protiargumentaci vždycky velmi ulehčujete, protože Vám stačí najít JEDINÝ protipříklad ve věci, která je do očí bijící nesmysl ale plyne z Vámi řečeného, Vám se nelíbí ale já se jen držím logiky Vaší. Kdybyste řekl, že jsou oba v relaci, tak tuhle možnost nemám a přiznám Vám vždycky tu konzistenci. Budu si sice myslet, že je to na nic ale to už není otázka logiky. To je otázka užitečnosti popisu pro praktické věci života. Jakmile tam ale přidáte ten směr, který se Vám hodí tak, ač by mohl být také opačně, najdu Vám příklad, který tu chybu odhalí ve své nahotě.
A všimněte si, že i v jazyce se tomu "brání" nevyhnete (třetí věta nazpátek), já ani nevím, jak to jinak stejně výstižně nazvat. To ukazuje, že Váš popis světa (kde obranu a útok rozlišovat nelze) není dostatečný na to, co jsou potřeby lidí. Váš systém (třeba když byste nechtěl, aby bylo možno vlastnit pozemky) zas bude nekonzistentní, protože bude mít výjimky. A budete-li chtít hájit stát, budete muset mít také výjimku. Tomu se ale od jisté doby vyhýbáte a hájíte ho jen historicky, zhruba že "všude je, tak je asi správný".
Jinak ale vůbec nemám problém s tím, když přijdete na nějaký koncept, ve kterém bude morální si bránit svoje tělo, všechno, co užívám (na tom se doufám shodneme, s tím jste také v mnohých příkladech souhlasil a také to tak ve svém životě děláte) ale ne pozemek, se kterým máte co se týče vlastnictví problém. Popřípadě něco jiného, co se Vám nelíbí. Nebo přijdete, co já vím, s nějakým morálním konceptem státu, který nebude násilný a bude užitečný. Já nic takového dosud neznám. Ale nebráním se tomu a nemám s tím problém. Naopak, to bude pro mě zajímavá věc.
Komentář 36205
Pro Honzu: Pokud opravdu chcete pochopit, co tvrdím, ignorujte to, co Marťan tvrdí, že tvrdím.
Komentář 36214
Komentář 36216
Komentář 36202
Představte si, že někdo přijde s pravidly, na kterých se sice shodla většina ale dotyčný je považuje za závazné i pro ty, kteří s nimi nesouhlasí a patří k té menšině. A "závazné" bere dokonce tak, že ti nesouhlasící si budou muset proti své vůli platit ozbrojené síly, které je k dodržování pravidel nekompromisně a bez možnosti vyjednat výjimku přinutí za každou cenu, kterou třeba bude i zabavení veškerého jejich majetku či zbavení života a jejich vlastní zbraně jim odeberou s tím, že zbraně mohou mít jen oni.
Jestli s tím nesouhlasíte, gratuluji. Anarchokapitalisté myslím došli k témuž. Vítejte v klubu.
Jinak si pojďme popovídat o logice. To já rád.
Komentář 36208
- A takhle to bude vypadat v ankapu, v soukromých státech…
Jestli s tím nesouhlasíte, gratuluji. Anarchokapitalisté myslím došli k témuž. Vítejte v klubu.
- Anarchokapitalisté s tím souhlasí. Jen se musí jednat o SOUKROMÝ STÁT, který má vlastníka, a ne zlý VEŘEJNÝ stát, patřící všem občanům… Byť i to by bylo možné, pokud by veřejný stát vznikl volnotržně.
Komentář 36217
Zase jste zapomněl na tu konkurenci. Bude-li hodně soukromých států (já jim budu říkat firmy ale ať je po Vašem, říkejte si jim třeba státy) a každý si bude moci vybrat, kterému bude platit daně (já tomu, když dovolíte, budu říkat poplatek za službu), tak OK. A když přece jen bude někdo nespokojen, může si založit i svůj stát/firmu, který/á bude vyhovovat jemu.
A máte pravdu, současný stát je zlý. A klíč, proč je zlý a někdo jiný není, je v pojmu MONOPOL. A další klíčové slovo, které odstraňuje monopol je KONKURENCE. Zařaďte prosím do slovníku, bude se nám lépe diskutovat.
Komentář 36219
Komentář 36164
Hned na začátku lež...
Ultraortodoxní anarchokapitalista vy komukoli vysvětlil, že vztah mezi firmami A, B a C si mají vyřešit tyto firmy mezi sebou, jak uznají za vhodné (viz. subjektivní teorie hodnoty a náklady obětované příležitosti). Preference zákazníků by byla odrazem jednání těch firem na trhu. Které firmy by uznali zákazníci za hodné svého zájmu, od těch by nakupovali, které firmy by ignorovali, od těch by nenakupovali.
Ale já tě chápu. Ty se mocí mermo snažíš anarchokapitalismus pojmout jako manuál s předepsaným jednáním, stejně jako manuál od státu, a dostáváš se tím k blbostem. To střílíš ne mimo terč, ale na úplně jinou stranu. Ale to není poprvé, co to tady píšu.
Komentář 36167
Pokud si myslíš tohle, tak mne nechápeš.
Komentář 36166
V okamžiku, kdy se dva subjekty nejsou schopny dohodnout mezi sebou, v takovém případě by za ně jednali/y jejich právníci, pojišťovny,... Ti/y, protože by měli/y zájem hájit práva svých zákazníků, byť z rozdílných společenství, by většinově nějaké společné "jednací platformy" vytvořili/y.
Komentář 36168
Takže kdyby Vás jako podnikatele chtěl někdo žalovat za vykořisťování, tak by se Váš kapitalistický právník dohodl s tím komunistickým na jaké jednací platformě?
Komentář 36134
Je velmi pravděpodobné, že člověka s takto prudkou povahou si ostatní budou držet od těla, nebo příště místo nadávky vystřelí první (a vzhledem k historii daného jedince to bude vnímáno jako obranné násilí, protože ze zkušenosti, pokud by nestřílel, dostal by kulku sám). Ale to už se bavíme opravdu o extrémních případech.
Komentář 36157
Je to násilí. Nikde jsem nezpochybňoval, že obranné násilí je také násilí. Dokonce má ten pojem v názvu a nazývají to tak i anarchokapitalisté. Nevím, kam chodíte na ty své konstrukce co jak já chápu. Debatu tu máme o tom, jaký druh násilí kdo bere za legitimní, jaký už ne a proč. To je ale něco jiného. Fakt ale je, že vy jste nikdy nedokázal pobrat klíčovou věc a sice rozdíl mezi obranným a útočným násilím. O to tu jde. Nikoliv o rozpoznání násilí vůbec.
Komentář 36158
Komentář 36160
Komentář 36161
Komentář 36163
Komentář 36165
Komentář 36169
Subjektivní a objektivní hodnocení jsi do toho zamotal ty sám dalšími svými příspěvky.
Komentář 36170
I ty malý truhlíku, vždyť anarchokapitalisté pořád řeší, jak jednat v souladu s NAPem.
Subjektivní a objektivní hodnocení jsi do toho zamotal ty sám dalšími svými příspěvky.
Subjektivní hodnocení v daném kontextu však nemá nic společného se subjektivní hodnotou. Nemůžeš míchat dohromady dvě věci jen proto, že ti zní podobně.
Komentář 36174
Subjektivní hodnocení nemá nic společného se subjektivní hodnotou. Hm. To je právě ten problém, že souvisí třeba i s náklady obětované příležitosti. A tohle ty neumíš složit. Jsi mentálně na úrovni batolete, které ty kostky lega do ruky uchopí, správně řekne "koska" a "čeuvená". Ale to autíčlo z nich prostě ne a ne složit nedokáže. Tak se snažíš točit se na krafání o jednotlivých kostkách, aniž bych pobral v potaz jejich jednotlivé umístění a vzájemné vztahy v té kompletní skládačce. A jsi strašně překvapený, že i toto všechno jednání a rozhodování okolo, roztříštěné informace,... má vliv na rozhodnutí, kdo kde koho třeba bude soudit nebo jestli vůbec.
Komentář 36177
Bože :-/
Subjektivní hodnocení nemá nic společného se subjektivní hodnotou. Hm.
Musíš tu větu, kterou jsem napsal, číst celou, nesmíš vynechávat slova!
Komentář 36171
Komentář 36172
Komentář 36173
Komentář 36175
Komentář 36178
Pomluva podle NAPu není agresí, pokud někoho ženeš před soud, aniž by se dopustil agrese, dopouštíš se agrese ty, ergo porušuješ NAP.
Komentář 36179
Komentář 36180
Komentář 36181
NAP definuje agresi jako určité použití síly. Pomluva není použitím síly, nemůže jít tedy o agresi. Pohnání někoho před soud se děje pomocí síly (nebo pomocí pohrůžky jejího použití), aniž by šlo o reakci na agresi, je tedy agresí.
Komentář 36183
Čest není hmotné povahy. Pravda. Pomluva není agresí. No to je otázka. Pomluva samozřejmě není fyzickou agresí. Pomluva firmy nebo kvality její produkce (viz.příspěvky výše) může způsobit odliv zákazníků a pak je důsledkem takové pomluvy majetková újma. Způsobit majetkovou újmu pomluvou už agrese je. Je na subjektivním rozhodnutí toho, kdo byl poškozen pomluvou na majetku, jakým způsobem bude reagovat na takovou pomluvu a z ní vyplývající majetkovou újmu. Bránit svůj majetek u soudu není nic proti NAP. To je v rámci RŠ, ancapu, NAP (jak kdo chce) zcela standardní řešení v případech, kdy se dvě strany nedokážou dohodnout nebo se alespoň jedna strana domnívá, že dohoda s druhou stranou nepřipadá v úvahu.
Komentář 36184
Komentář 36185
Komentář 36186
"Třeba podvádění partnerky, zrada kamaráda (pokud přitom nedošlo k porušení smlouvy či krádeži), pomluva ani kyberšikana (neporušuje-li smluvní podmínky serverů, na kterých probíhá) není porušení NAPu, ačkoliv se nejspíše všichni (včetně anarchokapitalistů) shodnou na tom, že se jedná o špatnosti."
Tvoje tautologické prekrútenie "aby pomluva nebyla v žádném případě považována za pomluvu" zámerne ignorujem.
Komentář 36187
Komentář 36188
Komentář 36189
Ostatně je zcela zbytečné vést tuto disputaci. Pomluva je nějaké jednání. Jak na něj ne/zareaguje pomluvený, je zcela jeho svobodné rozhodnutí. Řešení sporu soudem nesplňuje podmínky agrese. Je to jedno z možných řešení sporu, který v případě, že se k němu pomluvený rozhodne svobodně a dobrovolně, nepovažuje NAP za nelegitimní.
Komentář 36190
Komentář 36193
Komentář 36200
A co se tedy v ankapu nesmí?
Komentář 36203
Ještě to chce malilinkatý krůček. Ale už kladete ty správné otázky. Nepsal jsem Vám onehdy, že ankap nebude mít problém ani s klubem socialistů? Nebude je ani rozhánět policií, ani zatýkat, bude to jejich socialistický klub a mají ho mít, když chtějí a ani je nebude brát jako konkurenci (když, tak jsem přesvědčený, že toto určitě jako poslední v pořadí).
Komentář 36209
- Jinými slovy, anarchokapitalisté říkají "Můžete si dělat, co chcete, pokud budete dodržovat naše pravidla". Čili říkají totéž co etatisté.
Komentář 36222
Ne. Anarchokapitalisté říkají, že každý s může mít svoje vlastní pravidla. Nad tím vším je pravidlo nechat všechny ostatní, s jejich pravidly, na pokoji. Což ale vlastně není žádné pravidlo, které by bylo nutno speciálně formulovat, to plyne z logiky. Když totiž někdo někomu vnutí jiná pravidla, než chce on mít, nenechává na pokoji.
Komentář 36229
Komentář 36232
Komentář 36238
Komentář 36235
Komentář 36204
On vlastně ani žádný jednající ankap (jako celek) a tedy ani žádný určovatel morálky v ankapu není. V ankapu je jen množina nezávisle jednajících lidí, kteří si za své činy nesou plnou zodpovědnost a také mají maximum svobody ve svém jednání. Mají sice stále vzájemné střety a konflikty, což je stejné jako nyní ale odpadají navíc ty konflikty se státem.
Pardon, že jsem se neudržel, říkal jsem si, že si na to třeba přijdete sám, což by bylo určitě cennější.
Jinak je logické, že lidi, co jsou zvyklí na stát, se na ankap stále dívají jako na další stát. A je to proces, než mentálně přijmou, že tam opravdu zákony nejsou a že [smí, nesmí] je v ankapu jen věc individuální a soukromá. A že o všem můžete s protistranou jednat.
Komentář 36210
- V tom případě žijete v ankapu. Česká republika je ten Váš ankap. Tak na co si pořád stěžujete? To, co chcete, máte!
Komentář 36220
A proč mě někdo zdanit může a někdo jiný nesmí? Proč existují služby, které mi může poskytovat jediný subjekt a jiný nesmí? A proč existuje organizace, se kterou se můžu dostat do střetu zájmů, ona mě poškodí ale nelze se dopátrat k žádné odpovědné osobě? I kdybych dokázal, že subjekt pochybil a musí mi poskytnout náhradu škody, nehradí škodu subjekt ale vybere to od jiných osob, které s naším střetem nemají nic společného a nemohli naše jednání nijak ovlivnit. Což u soukromých osob, které jednají za sebe a nesou za své jednání zodpovědnost, nenastává.
Sorry ale nežiju v ankapu.
Komentář 36191
- Uvědomujete si, že jste právě odstřelil anarchokapitalistický názor na duševní vlastnictví? Např. na patentové právo, které jste, nemýlím-li se, mocně odsuzoval?
Komentář 36194
Komentář 36196
NAP specifikuje agresi vlastně zjednodušeně řečeno jako útok na majetek zdraví nebo život. Nevyjmenovává konkrétní jednání, které agresí jsou a které ne. Pokud okopírováním vynálezu někoho poškodím na majetku, splňuje takové jednání podmínky agrese.
Komentář 36212
Komentář 36213
Komentář 36226
P.S. Pokud je to trolling, není dostatečně odlišný od Vaší obvyklé produkce, abych si tím byl jistý.
Komentář 36237
https://www.novinky.cz/ekonomika/503430-pepsi-zaluje-indicke-farmare-odrudu-brambor-ma-chranenou-na-vyrobu-chipsu-lays.html
To už mi hlava nebere. Nevím, kudy vede hranice duševního vlastnictví, když nemůžu ani pěstovat svoje brambory na svém poli, abych ho neporušil. To už je nějaká pomatená pohádka na námět tulipánové horečky v Holandsku... Já poznám, kde končí hranice mého bytu, mého auta, mé zahrádky, mé e-mailové adresy (= mého "doma") a jsem schopen pobrat, že to, co je za touto hranicí není moje a tak se k tomu taky chovám. Ale zasadit pole brambor a tím způsobit někomu majetkovou újmu, protože "duševní vlastnictví"...
V tom mi ale nepomůže žádná teorie. Neexistuje netautologická nebo konzistentní teorie, která by mě umožnila pochopit, kdy nebo kde jsem překročil hranici ven Ze svého "doma", že si nemůžu zasadit na svém poli své brambory. Jak mám poznat, že v "prostoru" duševního vlastnictví už nejsem doma? O to totiž taky jde. Teď i v ancapu si vymezuju (vymezujeme všichni?) svoje "doma" druhotně (primárně?) z praktických důvodů = abychom poznali, ne že už "doma" nejsme, ale že bychom už lezli do cizího "doma". U mnou náhodně vyjmenovaného "doma" dokážu ostatním ukázat skutečné i pomyslné "dveře". Všichni je mohou vidět. Jsou pro ně pochopitelné (pokud netrollí blbostě). U dveří do cizího auta a hesla k cizímu e-mailu jednoznačně poznám, že to jsou dveře do cizího. Nejsem zloděj, tak se do nich nevloupávám. Je jedno, odkud do nich lezu. Klidně k těm "dveřím" mohu přijít z cizího "doma", kde se nacházím se svolením vlastníka - chodník, zahrádka u kamaráda, ... a bezpečně je poznám. Svou prací a/nebo její směnou vlastník dokázal jednoznačně pochopitelně ukázat ostatním "dveře" do svého "doma". Kde jsou "dveře" do "doma" = duševního vlastnictví? Když na svém poli sázím své brambory? To už asi ne. To je blbost. Nebo to není blbost? Já tu hranici neumím poznat. Zvlášť, když jsem nevystrčil nos ze svého "doma", nemám "doma" žádné, kradené věci a používám tudíž pouze a jedině svůj legitimně (a v současnosti i legálně) nabytý majetek.
A ne, neříkejte mi, že to je práce. Prací dokážu zcela jednoznačně a pochopitelně vymezit to svoje náhodně vyjmenované "doma" tak, aby to lehce byli schopni ostatní pochopit. A nijak jim ta hranice mnou náhodně vyjmenovaného "doma" nebrání v jejich jednání. Jak je to ale s duševním vlastnictvím? Opakuji: Kde jsou nebo jak lehce poznám "dveře" do duševního vlastnictví, abych je byl schopen jednoduše rozpoznat? Zvlášť když jsem prokazatelně u sebe "doma", které mé okolí respektuje a používám pouze svůj legitimně i legálně nabytý majetek, který mé okolí respektuje?
Komentář 36241
Komentář 36243
Komentář 36244
To je ovšem neplatný předpoklad. Kdyby ho všichni respektovali tím způsobem, jakým Vy požadujete, nikdo by nevyžadoval existenci duševního vlastnictví.
Komentář 36245
Když přijdu ke "dveřím", kterými jsi si vymezil svoje "doma", je mi v podstatě srdečně jedno, jakým způsobem jsi k tomu došel, že je postavíš zrovna tam a že je vůbec někam postavíš. Při pohledu na vchodové dveře do tvého bytu je mi to lhostejné. S pravděpodobností limitně se blížící nule bude za těmi "dveřmi" něco, co by bylo mým legitimním a legálním majetkem. Nepolezu tam tedy. Ty za těmi svými "dveřmi" u sebe "doma" budeš používat legitimním a legálním způsobem svůj majetek. Všechno, co takto vznikne, je také tvůj majetek. Koho taky jiného. Kopírovat vlastní majetek je legitimní a legální. Vzniklo-li to okopírováním, vzniklo to okopírováním tvého legitimního a legálního majetku, který už jsi doma měl. Kde nebo kdy při tom legitimním a legálním jednání vrážíš do těch dveří duševního "doma"?
Komentář 36247
Komentář 36248
Nic nového pod sluncem, že opět uhýbáš otázkou. Na ni ti nejlépe odpoví veškerá možná dostupná ancapácká literatura. Tvrdíš, že ji máš prostudovanou, tak co se takhle blbě ptáš.
Já bych radši odpověď na otázku, kde zakopávám o "dveře" do duševního"doma"? Jak rozpoznám, že před nimi stojím?
Komentář 36250
Komentář 36251
Komentář 36257
Komentář 36258
Komentář 36260
Komentář 36262
Komentář 36263
Komentář 36264
Ale existuje, jen to jednání nesmíte posuzovat podle svého pojetí ale podle toho druhého pojetí!
Dveře do prdele furt "nevidím"!
No bodejť byste je viděl, když se nejste schopen na svět podívat jiným pohledem, než pohledem pouze toho svého pojetí vlastnictví!
Komentář 36267
Komentář 36270
Komentář 36395
Komentář 36398
Komentář 36403
Komentář 36269
Komentář 36246
Komentář 36249
Komentář 36252
Komentář 36253
Komentář 36254
Až mi budou ty "dveře" patrné, ...
Komentář 36255
Komentář 36256
Komentář 36259
........................................................
To víte,
materiální věci maj materiální dveře,
a myšlenky maj zase dveře myšlenkový,
co jste taky čekal, náký dvře z dřeva nebo plechu ?
Komentář 36261
Komentář 36266
to má co ?
To má leda to, že je na kusu země vidět něčí práce
a rostou tam brambory,
ale možná to nikomu nepatří a ty brambory spadly z nebe,
jak ta mana, takže si je mohu klidně nakopat,
páč
nemaj dveře...
Komentář 36268
Komentář 36271
..............
Moc ne,
a proto bude lepší když se rovnou přiznáte,
páč Manitou vám v tomhle moc nepomůže,
zatímco přiznání se je polehčující okolnost...
Komentář 36265
Komentář 36192
Jak napsal Fiala, alias fialový idiot: NAP specifikuje agresi vlastně zjednodušeně řečeno jako útok na majetek zdraví nebo život. Nevyjmenovává konkrétní jednání, které agresí jsou a které ne. Pokud konkurováním někoho poškodím na majetku (zdraví či životě asi dost obtížně, ale to je vcelku jedno), splňuje takové jednání podmínky agrese.
Komentář 36195
Komentář 36197
Komentář 36198
Dost možná že to ultraortodoxní je jen vnímání Vaše, co si myslíte, že je ten správný anarchokapitalismus. A pak tu vlastně bouráte slaměné panáky. Pro mě by to například byli anarchokapitalisté na půli cesty, kteří se ještě mentálně nedostali k tomu, že nejlepší je nemluvit druhým do jejich životů vůbec. Neboli NĚKDO, o kom si Jakub G myslí, že je to ten pravý ankap reprezentant, říká, že se má dělat NĚCO. A já říkám, že se tím nikdo nemá cítit vázán a že jediná vazba, která platí, je jeho čin = jeho zodpovědnost.
Komentář 36199
Komentář 36182
Vy teda mate ty estebacky metody a retoriku bolsevickejch prokuratoru pekne zazrany pod kuzi, jen co je pravda. Akorat si hlidejte, at to neprosakuje ven prilis casto - lidi, svine, si dneska dovoluji dost vystrkovat ruzky...
No a japa byste vlastne onoho sprosteho odsouzeneho k tomu svemu soudu (spravedlivemu, ofkoz, stejne si to zaslouzil, zejo) hnal technicky?
Komentář 36176
Komentář 36150
- Nerozlišujete vlastnická práva, která hlásají anarchokapitalisté, a vlastnictví. Společenskou smlouvou anarchokapitalistů jsou Vlastnická práva, přesněji určité pojetí anarchokapitalistických vlastnických práv: Urzovo, Rothbardovo…
Instituce vlastnictví měla mnoho podob – sám jste uvedl mnoho historických odlišností od anarchokapitalistických Vlastnických práv. A z toho že instituce vlastnictví je prastará, přirozená a užitečná přece neplyne, že anarchokapitalistická Vlastnická práva jsou něčím víc než návrhem společenské smlouvy.
P.S. Historické odlišnosti od anarchokapitalistického Vlastnického práva, které jste zmínil:
1. Indiáni tolik neřešili půdu, protože jí bylo dost a kočovali za stády – která jim také nepatřila. Mongol také neřešil tolik chudé pastviny jako spíš koně, které jedl.
2. NAP nebyl vždy bezpodmínečně dodržován, protože nepochopení, spory, zášť, závist, zvyky, náboženství, neznalost či strach…
3. každý je vlastníkem alespoň svého těla – pomiňme otroky, u kterých se to nerespektovalo
4. Někde si necení půdy a vlastní nástroje společně, ale brání je před cizím kmenem, který by je chtěl také užívat.
Komentář 36023
Komentář 36024
Komentář 36025
Komentář 36026
Komentář 36027
Komentář 36030
Komentář 36031
Komentář 36032
Komentář 36034
Komentář 36037
Buď vlastnická práva neuznáváte – pak je nevztahujete ani na věci ve vašem okolí, o kterých se okolí domnívá, že vám paří a proto vám je nechává k užívání – a máte morální pozici vlastnická práva kritizovat (jenže to znamená, že vše dobrovolně v souladu se svým přesvědčením odevzdáte uživateli Velkej Ká), nebo se vám tato představa nelíbí, což znamená, že na svůj majetek vlastnická práva aplikujete a vyžadujete, aby okolí tato práva respektovala (a Velkej Ká ostrouhá).
Pokud Velkej Ká ostrouhá, znamená to, že nejste vnitřně konzistentní (práva pro sebe a své věci nechcete přiznat ostatním na jejich věci), čili nemáte morální kredit vlastnická práva kritizovat, nebo jste pragmatik, který chce krást ostatním a nechce být okrádán (to je vnitřně konzistentní vztaženo k vaší osobě a majetku). Pak zasloužíte v lepším případně přes prsty, v horším zmrzlou opratí na místo dle výběru a morální kredit na kritiku vlastnických práv vám opět unikl.
Komentář 36038
Komentář 36041
Komentář 36045
Omyl. Vy tvrdíte, že anachokapitalisté vnucují svá práva ostatním, když nechtějí, aby jim druhý sahal na majetek, myšleno v jejich pojetí, že ho za svůj považují. Stejně tak ale vy, pokud jste konzistentní v logice, vnucujete svůj pohled zas na vlastnictví Vaše velkému K, bez ohledu na odlišné pohledy na vlastnictví, protože mu ho odevzdat nechcete. Tedy výtka Honzovi, že se hloupě domnívá, že musí jít nutně o stejný pohled na vlastnictví neplatí. Nemusí se domnívat a jeho argumentace platí i pro odlišné pohledy. Velkej K po Vás chtěl majetek, který Vy dát nechcete, není to tedy tentokrát anarchokapitalistické ale VAŠE pojetí. Argumenty platí symetricky bez ohledu na pojetí a to spíš Vy budete mít problém s logikou. Hlavně že ale hloupí jsou vždycky ti druzí že? Sorry ale naběhl jste si. A osobní jste byl první Vy, takže jste si naběhl hned dvakrát.
Tedy odpověď od Velkého K jste dostal. Pokud zjistíte u sebe, proč vnucujete Velkému K pojetí vlastníctví SVÉ (to jste ukázal odpovědí "neodevzdám"), přijdete patrně i odpověď, proč anarchokapitalisté vnucují ostatním pojetí vlastnictví jejich.
Vy to možná nazvete, že si svůj majetek jen bráníte. To anarchokapitalisté taky. Je to tedy naprosto symetrické a pokud to pochopíte, pochopíte princip každý si hledí svého a nikdo nikomu nic nevnucuje. Kdyby něco i nadále nebylo jasné, klidně se zeptejte.
Komentář 36046
Komentář 36050
Komentář 36051
Komentář 36048
Komentář 36052
Je mi líto ale držím se jen předpokladů zavedených Jakubem G a sice že pokud někdo nechce odevzdat svůj majetek druhému, který ho po něm požaduje, vnucuje mu své pojetí vlastnictví. Na rozdíl od něj to ale aplikuji obecně, nejen na anarchokapitalisty, což je tu zpravidla výtka Jakuba G ale aplikuji i na samotného Jakuba G, nechce-li odevzdat majetek svůj Velkému K. Pokud má ale nějaký argument platit obecně, musí platit [pro, proti] [koho, komu]koliv a nejen pouze tehdy, když se argumentace hodí. Což ukázal Jakubovi G Velkej K. Jakub G na to nejdřív napsal opět nesymetrický protiargument a pak začal dělat mrtvého brouka a chtěl to uhrát do autu. Já na to jen upozorňuji, aby tu jen tak nezapadlo. Argumentace, že anarchokapitalisté druhým něco vnucují, ač si sami jinak přejí, aby jim nikdo nic nevnucoval, je tu od něj totiž dost častá. Tak třeba se to nyní jednou provždy vyjasní a ušetříme mnoho planých debat o vnucování čehosi anarchokapitalisty do budoucna.
... a celé to napsal jen s cílem mne vyprovokovat...
Doufám že se Jakub G v žádném případě nenechá a reagovat na mě nebude.
Pokud by náhodou Honza (případně někdo jiný inteligentní) nepoznal, v čem je ta nelogičnost, rád mu to vysvětlím.
Vy všichni inteligentní, určitě využijte příležitost, která se tu nemusí už znovu naskytnout. Já neinteligentní tuto možnost bohužel nemám.
A ne abyste tu někdy pana Jakuba G osočovali z levicového myšlení. Kdyby tomu tak bylo, tak by tu určitě věnoval zvýšenou péči těm (tedy nám, všiml jsem si, že nejsem jediný), které příroda neobdařila bystrým úsudkem, aby se zmírnilo, že nezačínáme všichni na stejné startovní čáře.
Komentář 36053
Komentář 36081
Kristovanoho...
Ja vlastne s ankap pojetim vlastnictvi taky tak uplne nesouhlasim. Takze mi prijedte umejt vokna, a fofrem! Protoze wasserstandberichtammontag a karburator.
Komentář 36101
Dobře, nevylučuji, že bychom se mohli dohodnout. Jakou máte plochu oken, co si představujete pod umytím a co za to nabízíte? Když nabídnete slušnou částku, může to být i fofrem.
Komentář 36123
Eh? Jaky "nabizite"? Osvezte mi, prosim, co presne nabizelo Ka Ge. Nabidlo-li by - jak rikate - "slusnou castku", Ge by se zaslanim majetku stezi otalelo. Vc. dusevniho vlastnictvi, ofkoz.
Filigranskymi nuancemi mezi mit na neco pravo a mit povinnost cosi zcela jineho poskytovat Vas zatim mast nehodlam.
Komentář 36124
Komentář 36125
Komentář 36137
Komentář 36138
Komentář 36139
Komentář 36142
Komentář 36143
Komentář 36130
Komentář 36056
Komentář 36057
Komentář 36059
https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=1267#l36009
Komentář 36061
Komentář 36127
>> nemohou vynucovat svá pojetí vlastnických práv
Je to mozna jen takova starecka posetilost, ale vzhledem k tomu, ze tahle debata se zde tahne uz cela milenia a nezda se stale byti roztatou, mozna by stalo za to zvazit a ujednotit onu predponu. Nebot jakkoliv realne jde v zasade o totez, ten prvy pripad mi ve zvukovodech prec jen lehce drhne. To vnucovani ma (z meho pohledu, jiste, a navic spis tak nejak pocitove) jaksi pofiderni vektor. Ale taky nemusim byt sam.
Komentář 36105
V čem se pak tedy liší chování anarchokapitalistů od Vašeho, kromě toho, že to, čemu oni říkají obrana, vy nazýváte vnucování? Ale ptám se na chování, nikoliv na to, jak co kdo nazve.
Jestli neliší, tak si pak nalhávání změňte na terminologický nesoulad. A jste pak, aspoň v této věci, také anarchokapitalista. Také [si bráníte svůj majetek, vnucujete druhému své pojetí práv] (škrtněte jedno z ekvivalentních tvrzení, podle toho, které Vám lépe zní).
Jestli liší, tak by mě zajímalo, v čem tkví ta nesymetrie. Nebo jste možná nezvolil vhodný příklad, na kterém byste ji chtěl ukázat ale nechci myslet za Vás.
Komentář 36109
Komentář 36066
Také by mne zajímal váš koncept vlastnických práv, na který se odvoláváte – nakolik a v čem se liš od toho „ankap“ í, v čem je lepší, v čem horší, co umí řešit lépe a kde může třeba selhat?
Komentář 36067
1) Neuznávám jejich absolutní nadřazenost.
2) Uznávám i duševní vlastnictví.
Komentář 36111
Netrollím, cítím, že mi zde něco uniká, co vy možná berete za takovou samozřejmost, že to ani nahlas neřeknete. A protože mi tato klíčová částečka chybí, nemůže mi puzzle zapadnout do sebe ať se snažím sebevíce.
Z mého úhlu pohledu jste prozatím se svým chápáním vlastnického práva nekonzistentní. Píšu záměrně z mého úhlu pohledu – protože je možné, že se mýlím a až mi ten kousek dojde, budu muset uznat, že jsou dvě konzistentní teorie, které nejsou zaměnitelné a přitom obě mohou fungovat. Zatím ten dojem nemám.
Komentář 36112
O to se tu marně snažíme přes rok. :-)
Komentář 36115
Jsem taky napjat. Jak malé děcko. Když to bude zajímavé, obstarám si k tomu i popkorn. A vůbec mi nebude vadit absence obrazu a zvuku. Teda do nějaké doby.
Komentář 36116
Jak jsem psal, jde například o duševní vlastnictví.
Z mého úhlu pohledu jste prozatím se svým chápáním vlastnického práva nekonzistentní.
Můžete uvést konkrétní příklad?
budu muset uznat, že jsou dvě konzistentní teorie, které nejsou zaměnitelné a přitom obě mohou fungovat.
V jakém smysl myslíte to "fungovat"?
Komentář 36070
Tak si to rozebereme z Vašeho pohledu na vlastnictví:
Buď vlastnická práva neuznáváte – no neuznávám.
Jenže to znamená, že vše dobrovolně v souladu se svým přesvědčením odevzdáte uživateli Velkej Ká) - neznamená, protože je tu má představa jiných práv a tohle odevzdání je s nimi v rozporu.
Pokud Velkej Ká ostrouhá, znamená to, že nejste vnitřně konzistentní - právě že neznamená, i když neuznávám vlastnická práva v jeho pojetí, tak to neznamená, že tu není pojetí jiné práv.
(práva pro sebe a své věci nechcete přiznat ostatním na jejich věci) - přiznávám oběma stranám stejná práva, ale jiná než Vy.
Velkej Ká tedy ostrouhá, ale já jsem konzistentní.
Tak si to rozebereme z mého pohledu na vlastnictví:
Buď vlastnická práva neuznáváte – uznávám. Tedy velkej Ká opět ostrouhá, ale já jsem opět konzistentní.
morální kredit na kritku vlastnických práv vám opět unikl - a ani zde mi morální kredit neuniká, protože to, co nyní označujeme vlastnickými právy, není to, co kritizuji.
Vaše argumentace tedy neplatí pro žádný pohled na vlastnická práva.
Komentář 36089
Komentář 36090
Ty hlavně nejsi schopen pobrat psaný text.
Komentář 36092
Komentář 36093
Komentář 36118
Ano, nechápeš, protože já nikde nepsal, že je to nenásilný koncept. Já tvrdím, že anarchokapitalistický i etatistický koncept je násilný. Opakuji to sice už rok a půl, ale přesto jsi to pořád nedokázal pobrat. Takže ano, pro mne jsi hlupák.
Jste hlupák, protože nechápete, že když někomu zabráníte, aby Vás praštil klackem po hlavě, dopouštíte se na něm násilí. Z hlediska jeho pojetí vlastnických práv samozřejmě, to je nutno pro korektnost vždy dodat.
A vítejte v klubu. Jsme dva a bude nás takových už asi víc (Velkej Ká?).
Komentář 36040
Komentář 36042
Komentář 36060
Komentář 36028
Komentář 36029
Komentář 36002
Komentář 36007
Komentář 36003
Komentář 35996
Komentář 36001
Komentář 36005
Komentář 36151
Argument: Vynucuje-li totiž zákon něco užitečného, lidé by si to zajistili sami i bez státu. A pokud nevymáhá nic užitečného, je škodlivý.
1. Pokud by při tom "zajišťování svépomocí" lidé porušili anarchokapitalistická Vlastnická práva, stali by se tím státem. Tedy neplatí lidé by si to zajistili sami i bez státu. To je snad jasné.
2. Co pokud by neporušili Vlastnická práva? Pak autor ztotožňuje "užitečná práva" s "anarchokapitalistickými Vlastnickými právy". A když máte otázku práv uzavřenu, pak každé další zabývání se právy, každý další zákon, je nutně buď zbytečný nebo škodlivý. Tato demagogičnost je méně zjevná, a spočívá v zamlčení toho předpokladu "užitečná práva" = "anarchokapitalistická Vlastnická práva".
Kdyby to autor napsal takto: Všechny zákony jsou zbytečné nebo škodlivé. Vynucování práv nad rámec anarchokapitalistických vlastnických práv je neužitečné. Vynucuje-li zákon něco užitečného, znamená to, že lidé jsou ochotni zaplatit za takové služby, jaké zaručuje ten zákon, ať už jde o regulaci kvality či o ochranu vlastnictví. Lidé by si to tedy zajistili sami i bez státu. A pokud nevymáhá nic užitečného, je škodlivý., argumentu by ubylo na přesvědčivosti. Z čeho plyne, že vynucování práv nad rámec anarchokapitalistických vlastnických práv je neužitečné? To autor neuvedl, resp. uvedl to v podobě zamlčeného, a tedy nutně ničím nepodloženého předpokladu = demagogičnost.
Komentář 36043
Vlastnické právo je zbytečné, to když se jím lidi řídit chtějí nebo škodlivé, když nechtějí. Jen nevím, proč píšete, že stejnou logiku neaplikujeme.
Komentář 36044
Komentář 36047
Komentář 36049
Komentář 36062
Komentář 36065
1. lidé sami vyžadují vlastnictví a práva z něho plynoucí.
2. vlastnit (něco) chtějí a potřebují nejen ankap, ale všichni lidé.
3. vlastnická práva nejsou ankap vynález, pouze se natolik osvedčila pro minimalizaci zbytečných sporů a problémů, které vznikaly bez nich, že na jejich základě stavěli další konzistentní principy.
Můžete mi prezentovat jiné pojetí vlastnického práva, které nepovažuje za ankap a škodlivé? Díky.
Komentář 36071
Komentář 36206
Zkusím Vám to přeříkat jinak: Centrálně vynucované zákony určující vlastnická práva jsou zbytečné tehdy, když to právo lidi používat sami chtějí, protože se jimi stejně budou řídit a ušetří se na aparátu, který ty zákony přijímá, udržuje, kontroluje a vynucuje. A jsou škodlivé, když danou věc jako vlastnictví lidi nevnímají a sami od sebe by se tím neřídili, protože pak jsou donuceni k něčemu, co dělat nechtějí a tudíž jim to snižuje užitek a tudíž jim to škodí.
Komentář 36207
- Pokud to právo budou lidé chtít vymáhat, ZŘÍDÍ APARÁT NA JEHO VYMÁHÁNÍ a dají tak vzniknout státu, Vy osle… Čili se nic neušetří.
Vy si pořád představujete stát jako něco odděleného od lidí. TO JE TA CHYBA! To je zdroj těch Vašich nesmyslů! A to máte od Urzy. Mises tvrdil pravý opak: že lidé dávají vzniknout státu; že moc státu spočívá ve veřejném mínění.
Konstatuju, že Marťan nekonečným infantilním blábolením zničil diskuzi na Stokách.
Komentář 36215
Pokud bude existovat víc států a ty si budou vzájemně konkurovat, nemám s tím problém. Vy tomu můžete říkat státy, já tomu budu říkat firmy. Ale co záleží na názvu? Důležité je, že se shodneme. Se vzájemnou konkurencí problém doufám nemáte? Ta vám totiž zajistí tu efektivitu, kterou ten stát (dnešní) nemá.
Komentář 36218
Komentář 36221
Komentář 36224
Komentář 36228
Komentář 36231
Komentář 36233
Komentář 36239
OTÁZKA: Co se stane po 2000 letech působení volného trhu? To si vážně myslíte, že výsledkem by byl urzovský ankap, kde by většina ze 700 miliónů dnešních Evropanů žila ve vlastních ministátech? Není pravděpodobnější, že by všichni byli nájemníky v soukromých státech? A že by soukromých států mohlo být i míň, než je dnes veřejných?
Komentář 36274
Komentář 36278
Komentář 36282
kdy takovej stát je jen jakýsi nastrčený černý kůn,
aby se občanstvo nebouřlo a mělo pocit, že si kdesi cosi řídí,
a přitom je ale naopak řízeno a manipulováno,
dnešní doba oplývá přehršlí informací vo všem možném,
takže jeden se těžko zorientuje ve svém voboru, natož v tom jak je tomu se společností,
ale staří dobří komouši se vo socanech vyjadřovali dost hanlivě ve smyslu zrady dělnický třídy a něco na tom nepochybně bude, páč si myslím že to hráli jaksi na obě strany, tak aby se vlk nažral a koza zůstala celá...
Komentář 36240
Komentář 36242
v té době byly tlupy troglodytů co hájili svá území
(podobně jako zvířata)
pak došlo na větší a silnější tlupy jenž už bylo možno považovat za státy
a furt se chovali jako ta zvířata,
takže vlastnictví je vlastně takovej zvířecí pud,
odvozený od vlastnictví těla
a stát je taková větší zvířecí tlupa
v jejímž čele stojí nejsilnější jediněec....
Komentář 36273
Komentář 36275
A proč by mělo ostatní zajímat, co si myslí nějakej Ká?
Komentář 36276
Komentář 36279
Komentář 36280
Komentář 36281
Komentář 36073
Navyše vlastnícke práva podľa ankap definície by spory vyvolávali a nie minimalizovali.
Komentář 36091
Komentář 36094
A jaké pojetí vlastnického práva určí, co je to "u Franty" a co je to "jeho"?
Komentář 36100
Komentář 36096
Komentář 36223
Komentář 36225
Komentář 36227
Komentář 36230
Komentář 36234
Komentář 36236
Komentář 36272
Komentář 36277
proto nemáte nic nedělat a jen vodpočívat,
a vidět že vše je dobré,
a když to pak zvládnete i v pondělí a v úterý atd.
tak pak jste jak ten bůh, jen vodpočíváte a vidíte,
že vše je dobré (i když se to jeví jako značné blbé)
ale to je relativní, páš všechno je relativní,
kromě toho že vše je dobré, páč to tak má být...