Změnit školu není jako změnit práci – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: ForyshaCZ
Čas: 2021-08-25 00:00:02

Změnit školu není jako změnit práci

Slyšela jsem zastánce zrušení povinné školní docházky argumentovat tím, že lidé kvůli ní pak často dělají práci, ve které se trápí, ale nemají psychické nastavení na to z ní odejít, protože mají právě z dětství vštípeno, že odejít odněkud jen protože ti to tam nevyhovuje, je zločin nebo minimálně gaunerství. Protiargument zněl, že ale dospělý nemůže prostě přestat pracovat. Musí si stejně najít jinou práci, což je srovnatelné s přestoupením na jinou školu. Tento argument platí v případě, že dítě má problém se svojí učitelkou (nadřízený) nebo se svými spolužáky (kolegové). Avšak už moc neplatí v případě, pokud dítěti nevyhovuje náplň jeho činnosti či obecně fungovaní instituce, kde pracuje.

Zatímco druhy povolání pokrývají celé spektrum nekonečně mnoha parametrů, školy částečně v důsledku státních regulací v naprosté většině fungují stejně, a i u nejzazších alternativ je stále nutné naučit se informace a schopnosti z daných oborů a v danou dobu. Problémem je také, že i ta malá menšina, která se odlišuje od státních škol, je přerozdělováním státu systematicky znevýhodněna, což ji činí nedosažitelnou pro velké množství dětí, zatímco na každé úrovni platového ohodnocení či nároků na vzdělání lze nalézt různá povolání, jež jsou od sebe naprosto odlišná. Prostředí života dětí tedy stále pěstuje pocity bezmocnosti nad svou situací, a to i bez zahrnutí faktu, že dospělý může přestat pracovat a žít třeba z našetřených peněz.
Přečtení: 4344

Reagujete na tento komentář:
Naštěstí to dítě průměrně neprožívá tak hrozně, jak píšete. Souhlas s nesmyslnou výchovou k podřízenosti. Ale co se prožitku dítěte týká, tak to nad svou frustrací ve škole obvykle nebude přemýšlet jako třeba dospělý bez rezerv a s hypotékou při změně zaměstnání. Zvlášť, pokud škola dobře plní svůj socializační účel (kamarádi, spolužáci), a dítě není šikanováno.
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
Naštěstí to dítě průměrně neprožívá tak hrozně, jak píšete. Souhlas s nesmyslnou výchovou k podřízenosti. Ale co se prožitku dítěte týká, tak to nad svou frustrací ve škole obvykle nebude přemýšlet jako třeba dospělý bez rezerv a s hypotékou při změně zaměstnání. Zvlášť, pokud škola dobře plní svůj socializační účel (kamarádi, spolužáci), a dítě není šikanováno.
Web: neuveden Mail: neuveden
Kdyz vezmu sve zivotni zazitky, tak u me to bylo cele jeste trosku jinak.
Ja jsem totiz byl vychovavan doma i ve skole takovym zpusobem, ze jsem vlastne ani nevedel, ze jsem frustrovan. A myslim si, ze to je podobne i jinde - i kdyz dneska mozna uz ne, protoze dneska i ty male deti maji pristup k informacim "zvenku", ale i tak, spousta veci jim nedojde. U me to bylo tak, ze jsem cele mladi byl priserne frustrovanej vecma, co se okolo me dely, jenze jsem to nevedel. Coz ale nebrani mozku, aby to tak prozival a aby z toho clovek mel problemy v budoucnu. Coz se trebas stalo osobe me blizke, ktere se problemy provalily tak nekde okolo 30 roku veku.
Takze pravda, dite nad tim tak nepremysli, ale predevsim proto, ze nevi, ze by nad necim takovym vubec premyslet mohlo.
Rozhodne co ja jsem ve skole zazil bylo docela maso, no ja chodil na zakladku jeste za komancu a tam ten vyber ucitelu/ucitelek byl dost jiny nez dnes a to co si dovolili tehdy, by dnes neproslo ani nahodou.
Btw jsem zazil cloveka v mem veku (nekde v 7 tride zakladky), co skocil z okna z nejakeho 6-7 patra, a skola v tom mela znacny vliv. Takze oni to nekteri prozivaji dost spatne uz i v tom mladem veku, jen tomu proste nerozumi, co se deje, a nikdo jim to nerekne (typicky)
Ale fakt nevim, jak je to dnes, nemuzu to soudit do detailu, kdyz to neznam na vlastni kuzi
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
No jasně, ani v nejmenším nezpochybňuji to, že "školní" výchova může výrazně indukovat různé problémy v budoucnosti. Já taky chodil do školy za komančů. Dnes mám děti ve (státní) škole a rozdíl je dost podstatný. Učitelka vnitřně známkovat nechce, dělá to, protože to udělat musí. Dává vesměs hezké známky, pokud někdo neumí, tak známku "nepočítá". A chodí se učit třeba ven. Jasně, pořád zvoní a pořád tam to dítě musí, a pořád tam musí dělat něco podle učitelky. Ale to dítě se hlavně těší na spolužáky a kamarády, což převažuje nad frustrací toho, že ráno musí v stávat nebo že musí do školy.

Jinak ano, někteří to prožívají hodně špatně. Ale to nebývá tím, že do školy musí, ale souhrou dalších faktorů. Např. pokud se nátlak ze školy spojí s nátlakem od rodičů nebo nějak špatnou rodinou situací. A třeba se ještě přidá nějaká forma šikany. Pokud je rodina fajn a spolužáci ok, je to i pro dítě celkem v pohodě. Tedy až na ten výchovný efekt, který indukuje tendenci k podřízenosti nebo nadřízenosti v pozdějším životě, což je podle mého názoru skutečně problém.
Web: neuveden Mail: schován
U těch škol se ještě kromě výchovy k podřízenosti řeší i to, že při určitém stylu školy (typicky ty oficiální) častěji dochází k demotivaci k procesu učení, zatímco při jiných způsobech učení se tam ta motivace neničí ale naopak jen podpoří a využije.
Web: neuveden Mail: vit.herman v doméně gmail.com
No jasně.
Autor: v6ak Čas: 2021-08-26 20:27:38
Web: https://v6ak.com Mail: cz.urza v doméně reg.v6ak.com
Na toto téma mám rozepsaný článek, jen zatím nedozrál do podoby, ve které bych ho chtěl vydat. A po tomto článku možná ani nedozraje – nechci vydat jen jinými slovy totéž…

To můžete chápat jako pochvalu…
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.
logo Urza.cz
kapky