Řekněme, že by najednou reálně (opět) hrozila okupace vojsky, proti kterým bychom neměli velikou šanci se bránit. V tomto případě by bylo dle mého názoru v zájmu všech – včetně volených zástupců – vymazat veškeré nastřádané údaje o čemkoliv, což by značně znesnadnilo obsazení. Nebylo by tedy od věci, že by tedy v případě prohry ve válce musel vítěz minimálně vynaložit mnohem více prostředků a sil na to, aby zde prosadil své jistě předem promyšlené zájmy?
EU se pravidelně snaží zavést nějaký druh chat control, který má narušit soukromí, bezpečnost a šifrování osobních konverzací na internetu. Pravidelně se také setkává s odporem veřejnosti a lidí, kteří proti němu bojují. Kdykoliv se to podaří odstřelit, vrátí se to zase pod jiným názvem. Osobně je mi sympatické, že lidi nedrží hubu a umí se ozvat.
Na stranu druhou - čemu se lidi diví? Stát se chová zcela předvídatelně dle očekávání. Když odmítáte EU obecně, jste podle mnohých „extrémista“. Problémem však není chat control, ale prostředí, kde něco takového vůbec může vzniknout. A něco takového bude vždy vznikat, dokud bude něco jako centrální autorita existovat. Chcete-li EU, chcete továrnu na nápady jako je chat control.
Adam Smith, narozen 200 let před oficiálním „otcem ankapu“, Murraym Rothbardem, bývá označován za zakladatele moderní ekonomie. Zřejmě jako první použil známé sousloví „neviditelná ruka trhu“, jenž vede jedince, ale především společnost, k prosperitě bez jakýchkoli vnějších zásahů. Nepřímo tak odmítá vládu a jakékoli zásahy do volného trhu považuje za neefektivní, ba škodlivé. Ač nemusel být v celém svém díle a všech svých myšlenkách v průběhu života konzistentní (kdo kdy byl), dal by se bez nadsázky označit za prvního známého anarchokapitalistu v moderních dějinách. Zajímavostí zůstává, že před svojí smrtí nechal většinu svých děl spálit… ________________________________
Urzova poznámka pod čarou: Za mě jsou právě ty nekonzistence hodně důležité; spousta lidí (a kolikrát i politiků) totiž říká něco (třeba „Žij a nech žít.“), z čeho by anarchokapitalismus logicky plynul, ale to z nich anarchokapitalisty nedělá. Pokud ale mluvíme o prerothbardovských anarchokapitalistech, doporučuji vyhledat jméno Gustave de Molinari.
S většinou lidí bych nejspíš našel shodu na tom, že vědomě ubližovat ostatním je nemorální. Ostatně bych řekl, že tím, že člověk z podstaty nechce, aby mu bylo ubližováno, vytváří kategorický imperativ, aby ani on neubližoval ostatním. Je však jeho jednání nemorální, i když lidem prostě odmítá pomoct?
Přijde mi, že povinnost pomáhat ostatním předpokládá existenci apriorního morálního závazku. Na jakýkoli podobný závazek lze namítnout, že není korektní, dokud nebyl odsouhlasen. To mi přijde důležité právě v tom kontextu, že člověk se nerodí dobrovolně, nýbrž je do vlastní existence vržen, a všechny důsledky jakéhokoli implicitního závazku dokáže zvážit až později, kdy však ukončení života pro něj nese další negativní důsledky. Namítnout lze také, že adekvátní míra pomoci je obtížně měřitelná – to už však je spíše doménou právní implikace takového etického systému.
Navzdory tomu bych řekl, že pokud člověk očekává, že mu budou ostatní pomáhat, je jediným logickým závěrem, když se tím i on sám zaváže pomáhat ostatním. Takto vzniklý imperativ však ani náhodou nepovažuji za univerzálně platný, neboť raději budu žít ve světě, v němž ostatní nebudou cítit povinnost pomáhat mi, než abych žil ve světě, v němž mi sice pomohou, ale zároveň z toho pro mě vyplyne bezpodmínečná nutnost sebeobětování v případě jejich potřeby. Osobně rád pomáhám lidem, ale nemyslím si, že k tomu mám morální povinnost; pomáhám jim nejspíš hlavně proto, že mi to dává smysl a naplňuje mě to. Sám si pomoc od ostatních nenárokuji a přijmu ji s vděkem jako něco, co ani náhodou není samozřejmé.
Socialista: Dokud nebyly peníze, vše bylo v pohodě. Dnes kvůli nim musíme žít v hrozném shonu. Kapitalista: To často říkají lidé, co neznají funkci peněz a cenotvorby. Znáš problém ekonomické kalkulace? S: Ne. K: Představ si modelovou situaci… S: Nechci to slyšet. Mlč! Já mám jiný názor! Každý může mít jiný názor. To je přece subjektivní, to musíš respektovat!
Na platformě X se debaty o svobodě slova dostávají do extrému. Elon Musk prosazuje absolutní svobodu slova a vymezuje svoji síť proti tzv. „legacy media“. Jeho mediální zásah Donaldem Trumpem dovedl EU k obvinění X z porušení pravidel týkajících se transparentnosti a ověřování uživatelů, což vyústilo v hrozbu vysokých pokut. Rozhovor s Trumpem prý vede k rozporům s evropskými regulacemi, které požadují kontrolu dezinformací a nenávistného obsahu. Muskova odpověď byla jednoznačná, odmítá jakoukoliv formu cenzury. Mediální prostor je na X ovlivněn už teď záplavou deepfakes, které Grok umožňuje vytvářet uživatelům přímo na platformě. Tento trend zvyšuje potenciál dezinformací, ale také otvírá nové možnosti pro kreativitu a diskusi. Jako X se zde střetává svoboda slovo šířit se snahou před slovem ochránit. Další X budou jen následovat.
Strach. Ako lepšie získať kontrolu nad mladími ľudmi než vymetením baru? V piatok 27. 9. bol klub Wax2 vymetený políciou. Praktika používaná Mečiarom dnes znova v obľube Ficom a jeho bandou. Na slovensku sa znova obnovujú praktiky používané pre rozsievanie strachu. Kto je väčsia hrozba pre krutovládu Fica než mladý ľudia? Jeho veličenstvo si to zjavne uvedomuje, a preto sa niekto z vlády rozhodol, čo keby sme do klubu, kde sa mladý ľudia bavia, neposlali sadistických kukláčov, ktorý si užívajú nervozitu a strach. Prinútili ľudí hľadieť 2 hodiny do steny, aby sme chytili pár „feťákov“, ktorý páchajú obzvlášť závažnú trestnú činosť zrovnateľnú s vraždou? Osobné slobody na Slovensku už niesu. Za jointa dostanete 7-10 rokov. Polícia – ktorá hlása „pomáhať a chrániť“ – mučí ľudí a vláda sa ich pateticky snaží zastrašiť, aby držali hubu ako krok.
O influencerce Haně Gelnarové bych se pravděpodobně nikdy nedozvěděl, kdyby ji „neproslavila“ kauza, ve které na svůj instagramový příběh nahrála krátké video, v němž s několika přáteli tancuje na nacistickou hymnu a zvedá u toho pravačku. Toto video po chvíli smazala a omluvila se, že prý netušila, co přesně to gesto znamená. V reakci na ni záhy vznikla plejáda videí a příspěvků na sociálních sítích a video se dostalo do hledáčku policie. Tento případ mi přijde jako tristní příklad toho, jak moc ublížená společnost dokáže brojit proti svobodě projevu: Autorka hned smazaného příspěvku s nulovou společenskou škodou, který nejspíš byl jenom vtipem, nebo vznikl z neznalosti, se stane terčem tolika útoků. Moc bych si přál, aby někteří „bojovníci proti totalitě“ začali řešit porušování lidských práv v současnosti, namísto pohoršování se z použití symboliky 80 let mrtvého režimu. Je totiž mnohem jednodušší strefovat se do lidí reprezentujících kulturní zlo, a nahánět si pocit vlastní morální nadřazenosti, než se opravdovému zlu doopravdy postavit. Mimochodem, pokud zjevně neseriózní video mnozí berou jako podporu nacismu, nepodporují nacismus i všechna ta média, která zmíněné video zveřejňují? ________________________________
Urzova poznámka pod čarou: Zajímavý paradox spatřuji v tom, jak tito bojovníci proti nacismu neváhají – podobně jako kdysi nacisté – umlčovat své oponenty ve jménu boje za lepší a bezpečnější společnost.
Lojza k Svoboda slova:
Nenapsal jsem vubec nic o zadnem vonem vztahu, a ani jsem nic takoveho nemyslel.
Komentář 109099
Lojza k Svoboda slova:
No rozhodne by to byli lide,kteri by respektovali prani majitele onoho prostoru. Protoze proste pokud by chteli zit v ancapu, znamenalo by to respektovani takovych veci. Takze ano, chteli by byt cenzurovani, pokud by si to pral majitel prostoru, ktery by […]
Komentář 109096
Lojza k Svoboda slova:
WTF???????? Neumis cist, nebo me zamerne ignorujes? o nekolik radku vyse jsem PRESNE na tohle odpovidal. Jses normalni???
Komentář 109094
Lojza k Svoboda slova:
Zde te opravim, ankapistum na to dali mandat ostatni ankapisti, protoze to tak vsichni chteji, aby to tak bylo...