Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2022-09-27 00:00:02

Cena za bezplatnost (nejen školství)

Je oblíbenou floskulí, že bezplatné školství je nutné pro vzdělanou společnost. To mi v neutopické společnosti zní populisticky. I samotná bezplatnost má totiž skryté náklady, o kterých se nemluví. (1) V první řadě náklady obětované příležitosti. Proč radši místo bezplatného školství nedát lidem bezplatnou antikoncepci? Nebo bezplatné knihy? Nemůžeme vědět, co by lidi bylo bývalo nejlépe vzdělávalo. Nechci si ani představovat, kolik peněz musely stát ty stovky hodin fyziky, chemie a dalších předmětů, které jsem absolvoval bez většího výsledku, a co všechno bych za ně býval mohl dostat. (2) Část vybraných peněz bude předem ztracena. Je tomu z důvodu, že aby vše bylo bezplatné, je mnohem častěji nutno platit třetí stranu, která dohlíží na to, aby ty peníze došly tam, kam mají. Ekonomický zájem téhle třetí strany může být úplně jiný než efektivně přerozdělit peníze. (3) Snížíme repertoár, tedy i kvalitu služeb. Aby stát mohl školy „zdarma“ zaplatit, je třeba podchytit, co školou je a co není. Škola pak od zmíněné třetí strany dostane peníze. Kvůli tomu bude určitá podoba škol zvýhodněna, ne-li přímo skrze všeobecný tlak na rovnost monopolizována. Nižší repertoár spíše povede i k nižší kvalitě, protože ke špatné službě nebude existovat dostatek nahrazujících alternativ.

Myslím, že je chvályhodné usilovat o vzdělanější společnost. Stipendia a školy se solidárním přístupem považuji za přínosné nástroje sociální mobility. Přijde mi ale nanejvýš nerozumné vykupovat bezplatnost kvalitou. Obávám se, že pouze volný trh, kde co možná nejvíce platí hlavně konečný spotřebitel, dokáže tyto fatální náklady zredukovat.
Přečtení: 506

Autor: Thevar
Čas: 2022-09-26 00:00:02

Individuální vzdělávání v praxi

Přes léto jsem nelenil a téměř obden jsem se vídal s rodinami, které se rozhodly vzdělávat své děti jinak než v klasických školách. Ano – jde to – individuální vzdělávání je relativně možné – ale – snad všechny rodiny mi popisovaly všemožné problémy, které na této cestě mají. Napíši prozatím dva. Kvůli legislativě je extrémní problém založit svoji vlastní oficiální svobodnou školu. Mnoho lidí to i po letech snah raději vzdá, jelikož už prostě neví jak dál. Děti tedy vzdělávají doma nebo v různých komunitách, ale následně je velký problém povinné přezkušování, se kterým má většina rodičů i dětí opravdu špatné zkušenosti. Někteří učitelé s tím totiž mají problém, a dávají to dětem dost „sežrat“. Je jedno, že šesťák má některé znalosti deváťáka, když u přezkušování nezná nějaké učivo šesté třídy. Často se přezkušuje i několik hodin v kuse a děti odcházejí s pláčem.
Přečtení: 1069

Autor: Urza
Čas: 2022-09-25 12:00:00

Studio Svobodného přístavu: Přes 400 km/h po dálnici a subjektivní preference

Přečtení: 421

Autor: Urza
Čas: 2022-09-24 12:00:00

Kanál Svobodného přístavu: O penězích na Festivalu soběsta(te)čnosti

Přečtení: 696

Autor: v6ak
Čas: 2022-09-23 00:00:02

Možnost ignorovat standard jako podmínka pokroku

Kdo určuje standardy, na kterých je založen web? Idea byla jednoduchá: Konsorcium W3 stanoví nějaké standardy, díky kterým web může fungovat v různých prohlížečích. Na první pohled to vypadá jako centrální autorita, která něco řekne, a ostatní to musejí respektovat. Realita je ale trochu jiná: Standard od W3 není nijak právně vymahatelný a W3 funguje jako autorita, dokud ji někdo chce dobrovolně poslouchat. Ne vždy tomu tak je, zajímavá mi ale přijde událost z roku 2004, kdy vývojáři webových prohlížečů kvůli nespokojenosti s W3 založili konkurenční skupinu WHATWG, která má svůj díl zásluhy na podobě dnešního webu. Fungovat mohla ale právě díky tomu, že standard W3 není právně závazný. Dnes to vypadá, že mobilní telefony budou muset povinně mít USB-C. Z dnes dostupných standardů mi přijde jako ten nejpokročilejší. Nemyslím si ale, že tomu tak bude na věky. Budeme-li mít organizaci s privilegiem schvalovat a zamítat nové konektory, riskujeme, že jednou zkostnatí (podobně jako W3). Tentokrát jí ale nebude moci vzniknout žádná reálná konkurence (jako WHATWG v roce 2004).
Přečtení: 1444

Čas: 2022-09-22 00:00:02

Nesmyslnost monetární politiky ČNB

Hlavním cílem centrální banky je měnová stabilita. Jak vidíme, tak se v poslední době tento cíl moc nedaří naplňovat. Ale kdyby ano, bylo by to v pořádku? Podle mě celý systém fiat měn není v pořádku. Ve zdravé ekonomice jsou ceny informacemi, které nám říkají spoustu věcí o kupovaných produktech (vzácnost, náročnost výroby, logistické náklady, ale i zájem o daný produkt atd…). Na tyto tržní informace pak spotřebitelé mohou reagovat. Monetární politika a zásahy ČNB jsou jedním z faktorů deformujících ceny, takže pak přichází regulátor, aby říkal ve zprávách, že je málo vody a máme s ní šetřit. Ale proč, když je tak levná? Stát se tak marně snaží upravovat spotřebitelské chování. Jako Božský imperátor ze ságy Duna – jenže ten měl nadpřirozené schopnosti vidět celý svět v kauzálních vztazích.
Přečtení: 1027

Čas: 2022-09-21 00:00:02

Pohled člověka minulosti

Narodili jsme se do reality, v níž žijeme v uměle zhotovených betonových horách a po nebi nepředstavitelnou rychlostí plachtíme na obřích korábech. Kdybychom náš způsob života popsali předkům stovky nebo tisíce generací dozadu, nejspíše by si to neuměli ani představit. Přišlo by jim, že tak dobré nástroje člověk nikdy nebude schopen zhotovit a že tak velké množství lidí povede ke konfliktu o zdroje. I tak jsme to ale dokázali: Díky jazykovým schopnostem, penězům a celé spoustě technologií, které vytvořily technologie, které stvořily ještě lepší technologie, dnes žijeme v nadbytku a dokážeme spolupracovat s úplně neznámými lidmi.

Pravěký člověk by si pravděpodobně myslel, že naše společnost je utopií. Přijde mi, že pravdu by měl asi tak jako osoba, která dnes za utopisty označuje „nás“. Ta si totiž, podobně jako pravěký člověk, neumí představit, že je možná kooperace nezávislých jedinců na řešení problému, který do té doby nikdo nebyl schopen vyřešit, nebo byl řešen úplně jiným způsobem. Nedokáže si připustit možnost vzniku polycentrické práva nebo dobrovolné záchranné sociální sítě. To mě vlastně mrzí i z důvodu, že jde o podceňování lidského potenciálu. Něčeho snad ještě úchvatnějšího totiž už lidstvo dávno dosáhlo, stačí se podívat okolo sebe. Volný trh podporuji, protože se podle mě jedná o již objevenou „technologii“, která nám přináší možnost posunout kvalitu našeho života v těch oblastech, které dnes řešíme výhradně byrokraticky a metodou „pokus-omyl“. Věřím, že jeho důslednější implementace povede k posouvání hranic možného a že si jednoho dne stěží budeme umět představit, že bychom zmíněné problémy řešili jinak.
Přečtení: 949

Autor: morbid
Čas: 2022-09-20 00:00:02

Vložky zadarmo?

Pokud si někdo kupuje něco, co potřebuje, za své peníze, vybírá nejlepší možnost poměru cena/kvalita. Pokud někdo kupuje něco, co potřebuje, za cizí peníze, ignoruje cenu a vezme nejvyšší kvalitu. Ale tady bude nakupovat úředník něco, co nepotřebuje, za cizí peníze. Jak to asi může dopadnout? Naprosto jednoduše lze odvodit (a není potřeba žádná ekonomická škola), že se nakoupí předražené nekvalitní zboží, které se bude dle nějakého uměle vykonstruovaného klíče rozdávat nějakým jakože potřebným. Takže nakonec to bude předražené, zaplatí se tisíce hodin „práce“ úředníků a nakonec i policistů a soudců, protože v tom bude korupce. Dalším efektem je, že se firmám nevyplatí investovat do uspokojení tužeb svých zákazníku, ale spíše do uspokojení tužeb úředníka, který o tom bude rozhodovat. Což povede i k horší nabídce na zbytku trhu pro zbytek zákazníků. A také ke zvýšení ceny. A je jedno, jestli jsou to vložky nebo cokoli jiného.
Přečtení: 999

Čas: 2022-09-19 00:00:02

Zpátky do školy

Po prázdninách jsem se vrátil zpět do školy, kde mám možnost pozorovat systém školství zevnitř. Rád bych se podělil o pár poznatků. Tak třeba – mezi učiteli prakticky neexistuje konkurence. Potřebují učit jen tak, aby nepřišli o zaměstnaní. S tabulkovými platy nemusejí řešit, zda učí lépe nebo hůř než kolegové. Nebo mocenský rozdíl mezi žáky a učiteli. Pokud student učitele zkritizuje za jeho chování či neznalost, je to vnímáno jako drzost. Naopak je to nejen běžné, ale i žádoucí. Ve školním řádu je napsáno, že žák musí poslouchat pokynu vyučujícího. Student je tak už od malička vystavován autoritě, kterou musí poslouchat.
Přečtení: 1019

Autor: Urza
Čas: 2022-09-18 12:00:00

Studio Svobodného přístavu: Ankap versus stát z pohledu dělnické třídy

Přečtení: 484

Autor: Urza
Čas: 2022-09-17 12:00:00

Kanál Svobodného přístavu: Konzultace seminárky Vojtěcha Velebného

Přečtení: 737

Autor: v6ak
Čas: 2022-09-16 00:00:02

Odmítněme kolektivní vinu!

Brežněv byl prý Ukrajinec. V roce 1968 do Československa přijeli údajně primárně Ukrajinští vojáci. V Oděse v roce 2014 údajně Ukrajinci zmasakrovali civilisty. Zelenský je prý nacista. K tomu všemu by šlo mít větší či menší výhrady. Pokud ale odmítneme kolektivní vinu, nemusí na tom záležet; nic z toho by stejně nelegitimizovalo letošní invazi na Ukrajině. Stejně jako Putinova agrese nelegitimizuje trestání těch, kteří se prostě jen narodili za blbými hranicemi.
Přečtení: 1900

Autor: Urza
Čas: 2022-09-15 00:00:02

O NAPu v čajovně Cherubín

Dnes v 18 hodin budeme s Terezkou a Vámi posluchači mluvit o principu neagrese v čajovně Cherubín kousek od Prahy. Do čajovny se rádi vracíme pro její nezvykle příjemnou atmosféru; přijďte ji také vyzkoušet!
Přečtení: 698

Autor: li
Čas: 2022-09-14 00:00:02

Kde naše školství značně pokulhává?

Občas přemýšlím o školách v ankapu – a představuji si různé varianty. Kdybych měla sama nějakou založit, tak bych založila takovou školu, kde se dbá na rozvoj a propojení obou mozkových hemisfér. Disponujeme dvěma typy myšlení: levá hemisféra pracuje s řadami, pravá s paralelami. Paralelně využíváme samozřejmě obě hemisféry, ale pro optimální fungování mozku je velmi důležité, aby obě části mozku byly přibližně i stejně výkonné – a aby vzájemně dobře komunikovaly. Výsledná mozková aktivita probíhá vzájemnou kolaborací obou hemisfér, avšak převaha toho či onoho typu myšlení při řešení nějakého problému je projevem zažitých způsobů neuronové komunikace mezi sebou. Neuronové synapse naštěstí nejsou neměnné, je tedy možné s nimi systematicky pracovat. V průběhu naší nedávné evoluce byla intuitivní, neverbální senzitivita pravé hemisféry (do značné míry) překryta prudkým rozvojem hemisféry levé, analytické. Současná výuka ve školách tomu bohužel nahrává tím, že výkon pravé hemisféry dostatečně neprohlubuje – tudíž by pouze na základě tohoto vzdělání ani nikdy nemohlo dojít k optimální komunikaci obou hemisfér.
Přečtení: 958

Autor: Antonín
Čas: 2022-09-13 00:00:02

Autoškoly a svobodný trh

Když stát dává autoškolám licence, jejich kvalita by měla být vysoká, ne? Proč jsem tedy už tolikrát slyšel o instruktorovi, který ošahával dívkám nohy/ruce, mluvit hrubě, ponižoval žáky, kouřil za jízdy bez optání, pomlouval ostatní žáky, nevysvětlil techniku třeba parkování a podobně? Kolik lidí prošlo autoškolou, aniž se naučili řídit? Kdyby si mohl založit autoškolu každý, instruktoři s tímto chováním by museli změnit živnost v důsledku konkurenčních tlaků. Vsadím se, že vy, co máte rádi auta, řízení a dělali byste tuto práci s radostí, můžete učit lidi řídit lépe, než Franta Omáčka, co má možná zmáklou teorii, kámoše na úřadě a u poldů, ale je to sprostý hovado a povaleč. Licence znamená omezeni konkurence, což vede ke snížení kvality.
Přečtení: 999

Čas: 2022-09-12 00:00:02

Lidi nejsou stroje na zpracování informací!

Nedávno jsem přemýšlel nad tím, proč tolik lidí okolo mě trpí komplexem méněcennosti. Po rozhovoru s nimi jsem dospěl k závěru, že to plyne i z obecné představy, že neodpovídají určitým nerealistickým požadavkům naší společnosti, které v průběhu života „posbírali“. Některé se dle mého názoru, týkají přímo působení státu. Přijde mi, že snad největší dopad na tohle měla povinná školní docházka: v jejím průběhu máte za úkol pozřít spoustu informací, za což jste hodnoceni. Lidé zjistí, jak zoufale špatně lze do lidské paměti něco uložit (jen pro srovnání: průměrný člověk si po 20 minutách pamatuje 63 % naučených informací, po jednom roce cca 5 %). Přesto se naustále předpokládá, že jakmile se student něco naučí, bude to v něm uloženo jako ve stroji. V rámci našeho politického systému jsou navíc dále oceňováni lidé, kteří si udělají názor na všechno a přiznají nejméně chyb, což mi nápadně připomíná třeba Babiše.

Právě proto si cením subjektivní teorie hodnoty (a odvozených myšlenek) – neříká, jací lidé mají být, ani jak se mají chovat, ale prostě vysvětluje, jak jednají. Toto jednání, možná bohudík, nepodléhá žádnému strojovému principu, je do velké míry chaotické a sleduje ryze subjektivní cíle. Nejsme stroje na ukládání informací a nikdy jimi nebudeme, selhání je esencí lidskosti. Je třeba přijmout naši nedokonalost a žít v souladu s našimi potřebami, jinak se budeme do konce života trápit.
Přečtení: 1022

logo Urza.cz
kapky