Komentář 8209
» odpovědět «
Autor: deadlineuk
Čas: 2016-09-09 09:55:40
Titulek: Re: teze
[↑]
Web: neuveden
Mail: neuveden
"Jak už jsem napsal: Na představě "vlastnit sám sebe" není nic protismyslného. A jak napsal Urza: Když může osoba vlastnit jiné osoby (otrokářství), proč by nemohla vlastnit sama sebe? Takže i kdyby osoba byla produktem těla, na sebevlastnictví to nemá dopad."
Co se týče možnosti vlastnit sám sebe, tak tady se asi budem točit v kruhu. Co se týče možnosti vlastnit jiného, tak tady by někdo mohl namítat následující problémy:
1) Rothbardovu námitku proti voluntary slavery
2) pokud bychom skutečně vlastnili svá těla a mohli vlastnit ostatní, docházelo by k situacím, které byť by byli just, tak by byly super imorální. Třeba pokud bych prodal své tělo na 5 minut do otroctví, mohl by mě můj majitel během těch 5 minut donutit k podpisu další smlouvy o doživotním otroctví. Tak nějak cítíme, že je to natolik v rozporu s morálkou, že to nemůže být součástí přirozeného práva.
- 1. Pobavil jste mě těmi "posledními výzkumy". Že osoba je produkt těla je psychiatrické dogma z hlubokého 19. století, jak ukazuje Szasz zde: http://www.szasz.com/freeman13.html
Já jsem šel trochu dál, až ke kořenům svobodné vůle. Szaszův článek se netýká free will, o které se zmiňuji já. Pro lepší pochopení mého argumentu doporučuji stručný článek z nature.com.
http://www.nature.com/news/2008/080411/full/news.2008.751.html
tl;dr - naše tělo se rozhoduje za nás, o této volbě nás pak toliko informuje. To vytvaří iluzi, že kontrolu máme "my" (nebo naše osoba či whatever). Ale ve skutečnosti ji má naše tělo.
odpovídat na ostatní body je redundatní vzhledem k tomu, že můj předchozí bod by měl klarifikovat naši neshodu.
několikrát jsem uvedl, že můj komentář je OT.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Off_topic
Co se týče možnosti vlastnit sám sebe, tak tady se asi budem točit v kruhu. Co se týče možnosti vlastnit jiného, tak tady by někdo mohl namítat následující problémy:
1) Rothbardovu námitku proti voluntary slavery
2) pokud bychom skutečně vlastnili svá těla a mohli vlastnit ostatní, docházelo by k situacím, které byť by byli just, tak by byly super imorální. Třeba pokud bych prodal své tělo na 5 minut do otroctví, mohl by mě můj majitel během těch 5 minut donutit k podpisu další smlouvy o doživotním otroctví. Tak nějak cítíme, že je to natolik v rozporu s morálkou, že to nemůže být součástí přirozeného práva.
- 1. Pobavil jste mě těmi "posledními výzkumy". Že osoba je produkt těla je psychiatrické dogma z hlubokého 19. století, jak ukazuje Szasz zde: http://www.szasz.com/freeman13.html
Já jsem šel trochu dál, až ke kořenům svobodné vůle. Szaszův článek se netýká free will, o které se zmiňuji já. Pro lepší pochopení mého argumentu doporučuji stručný článek z nature.com.
http://www.nature.com/news/2008/080411/full/news.2008.751.html
tl;dr - naše tělo se rozhoduje za nás, o této volbě nás pak toliko informuje. To vytvaří iluzi, že kontrolu máme "my" (nebo naše osoba či whatever). Ale ve skutečnosti ji má naše tělo.
odpovídat na ostatní body je redundatní vzhledem k tomu, že můj předchozí bod by měl klarifikovat naši neshodu.
několikrát jsem uvedl, že můj komentář je OT.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Off_topic