Přerozdělování? Jednoduše vyvráceno ve 150 slovech! – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-09-08 00:00:02

Přerozdělování? Jednoduše vyvráceno ve 150 slovech!

Před pár dny jsem měl možnost diskutovat s jedním socialistou, jenž hájil přerozdělování větou, u které mi došlo, že bývá na počátku většiny rovnostářských myšlenek: „Když opravdu bohatému člověku vezmete tak malou část majetku, že to pro na něj nebude mít téměř žádný dopad, a dáte ji chudákovi, pomůže mu to daleko více, než to boháči uškodilo.“ Lidé znalí rakouské ekonomické školy od pohledu vidí, že s ohledem na interpersonální neporovnatelnost užitku tvrzení nedává smysl; tím bychom sice mohli polemiku uzavřít, nicméně zdaleka ne každý četl (či kdy bude číst) Misese, proto přicházím s argumentem pochopitelným pro kohokoliv (ač to není argument zcela obecný a univerzálně platný vždy a všude, pro Evropu jednadvacátého století postačí).

Tvrdíte-li, že nesmírně bohatý člověk má být donucen dávat majetek chudým, neboť jim to pomůže více, než jemu uškodí, ale zároveň máte třeba značkové oblečení, mobilní telefon, případně počítač nebo automobil či snad dokonce dům, jste pokrytci! Kdybyste vážně věřili tomu, co tvrdíte, dávno byste své věci prodali a obdarovali hladovějící chudáky v Africe či Asii, protože oproti nim jste nesmírně bohatí lidé – osobní majetek většiny těch, kdo čtou tento text, by mohl zachránit mnoho životů; nebo snad nejste ochotni obětovat své pohodlí, abyste jinému zachránili život!? Fajn, ani já ne. Už ale nechci slyšet ani slovo o přerozdělování z důvodu většího užitku pro obdarovaného. Nikdy! A žádné ale! Protože je to buď pravda, pak ale věnujte charitě vše krom jedné sady oblečení a mazejte na ubytovnu, nebo to pravda není, takže kdo to tvrdil, nechť mlčí, šoupe nohama a dává velký pozor, aby příště nehlásal nějakou podobnou socialistickou hovadinu.
Přečtení: 53411

Reagujete na tento komentář:
Autor: deadlineuk Čas: 2016-09-08 12:23:09 Titulek: teze
OT:

co kdyz argument o sebevlastnictvi neni spravny, protoze vlastnictvi je vztah mezi subjektem a objektem, i.e. mezi subjektem (člověkem) a něčím, co není člověk. Člověk a jeho tělo nejsou 2 různé předměty a tedy mezi nimi nemůže vzniknout vlastnický vztah.
Autor: Lojza Čas: 2016-09-07 23:57:16
Web: neuveden Mail: neuveden
Na to je ultimatni odpoved:
Ja to neudelam...ja vim, ze jsem TROSKU svine, ale ti bohaci jsou MNOHEM VETSI svine nez ja, protoze maji MNOHEM VICE. Co by jim to udelalo, kdyby se meli STEJNE JAKO JA? Vzdyt by jim to STACILO.
Autor: Urza Čas: 2016-09-08 06:31:27 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ve skutečnosti z pohledu drtivé většiny lidí na světě jsme my daleko podobnější těm fakt bohatým než těm fakt chudým; a vlastně konec konců i z mého pohledu.
Rozdíl mezi tím, zda mám TBC, hlad, nedostatek pitné vody a žiji v chýši, oproti "našemu životu" (dostatek pití, jídla, oblečení, běžných léků), je mnedle DALEKO větší než rozdíl mezi tím, zda mám "náš život" oproti tomu, zda k tomu mám ještě luxus, moc, miliardy a téměř neomezené možnosti.
Autor: Escaron Čas: 2016-09-08 07:31:23 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: wass.shady703 v doméně passinbox.com
Hlavně mi přijde, že na to aby člověk vymyslel takovou odpověď, potřebuje snad totální absenci jakékoliv empatie a abstraktního myšlení. A asi i spoustu závisti, velký poháněč všech socialistů. Třeba má ten boháč opravdu větší potřebu mít peníze a je ochotný tomu obětovat své zdraví a rodinné vztahy, například. Jó, jenže potom už nejde vyhlašovat nad lidma jednodušše soudy a to se nám nehodí do krámu k získání větší moci.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 08:15:17 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Třeba má ten boháč opravdu větší potřebu mít peníze a je ochotný tomu obětovat své zdraví a rodinné vztahy, například. Jó, jenže potom už nejde vyhlašovat nad lidma jednodušše soudy a to se nám nehodí do krámu k získání větší moci.
.................................................................................

No ale i toto je určitá forma psychická nemoci,
ne příliš nepodobná té závisti,

tedy každý z nás podléhá onomu základní programu pudu sebezáchovy
jenž se projevuje asi ponejvíce strachem z nejistoty a potřebou jistoty,
ale někdy to člověka docela semele...

Já bych byl i empatický k těm chudým závistivcům,
nejen k těm bohatým co hrabou pod sebe...
Chápu i socialisty co ve jménu dobra bohatým berou a chudým dávaj...

Projevy zblbnutí z pudu sebezáchovy jsou prostě různorodé,
mají ovšem splečného jmenovatele, touhu mít se dobře či lépe...

Za vším prostě stojí program pudu sebezáchovy a touha mít se dobře

Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-08 08:55:30 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
potřebuje snad totální absenci jakékoliv empatie

Ano, přesně pro to mám socialisty za psychopaty - nedokáží akceptovat to, že jiní lidé mají jiné city. A na oplátku oni mají za psychopaty nás, a jejich důvod je, že nemáme tytéž "ušlechtilé" city jako oni.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 09:25:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ted jsem z toho trošku zmatenej, takže tedy máš empatii pro socialistické psychopaty, či nikoliv,
a máš i empatii pro to, že mají anarchisty za psychopaty...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 09:26:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
JO,
abych nezapomněl, máš i empatii pro to, že je někdo neempatickej...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 09:57:38 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tedy já se ptám hlavně proto, protože jsem si u empatiků všimnul,
že bývají dost často neempatičí k lidem co nejsou empatičtí,
a neempaticky jim to pak vyčítaj, že oni nejsou empatičtí...

Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-08 10:32:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pokud někdo nemá city, těžko se do něj vcítit. Ale na druhou stranu, nemám problém pochopit, že někdo je z tohoto světa mrzutý a zklamaný; chápu, že má někdo pocit vzteku, zášti a závisti. Chápu, že se mu třeba nedařilo, nebo že mu skutečně někdo škodí (což je potom na jinou debatu). Tohle všechno beru; a možná by dotyčným nejvíc pomohlo, kdyby právě tyto pocity poctivě analyzovali. Co neberu, je to, co s těmi pocity dále dotyčný dělá - tady už se vciťovat nelze, protože to už je úroveň rozhodování, ne citová.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 11:47:25 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Tohle všechno beru; a možná by dotyčným nejvíc pomohlo, kdyby právě tyto pocity poctivě analyzovali. Co neberu, je to, co s těmi pocity dále dotyčný dělá - tady už se vciťovat nelze, protože to už je úroveň rozhodování, ne citová.
.............................................................................

Tak snad i mentální rozhodnutí, jenž se stejně odehrává na nějakém pocitovémn podkladu lze pochopit,

většinou je tam nějaká neúmyslná chyba či nějaký jednostranný omezený náhled,
jako kdybychom tvrdili že slon má velký uši a pozapomněli na fakt, že má i chobot apd.

Ale většinou je to zabedněný tím pocitem a nasměrováním pozornosti jedním směrem...
Autor: PeTaX Čas: 2016-09-08 05:31:57
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Ono jde o to, že ti socialisté vždy hovoří o tom, k čemu donutí ostatní; rozhodují vždy o cizím. Jakmile dojde na jejich osobní majetek a blahobyt, už tak rozdávační nejsou. Spíše naopak.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-09-08 06:05:46 Titulek: Re: [↑]
Jeden zdravotni vylet mych nateracu(za tvrde vydelane penize a znicene prudusky)do Monaca a jeho pristavu z nich udelal socialisty.Neda se s nimi uz hnout.Trosickou vody na jejich ohen byla moje utecha ,ze svoboda(velci bez statnich zakazek,uplacene ochrany pred konkurenci a moznosti manipulovat s penezi),by podstatne snizila rozdily mezi bohatymi a chudymi..,ale uz tak poctive nedelaji jako pred vyletem.
Kdyby krachl nejaky velky stat( usa)a st urednik by se uz nezbraboral,zacaly by se nuzky zuzovat?
Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-08 07:59:30 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo, nůžky... tuhle analogii jsem nikdy příliš nechápal. Když řeknu A (nůžky se roztahují), musím taky říct, co znamená B (nůžkami se stříhá).
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-09-08 10:41:35 Titulek: Re: [↑]
neco se proste rozevira.Ty mlady kozy,co si statneprotekcni kapitaliste na duchod nabali,neskutecne provokuji pavlacove drbny.Ale jejich hnev je medii odvaden spatnym smerem.Ta teze,ze mene svobody(vice uredniku) rozevira,by se mela nejak dostat mezi lidi.
Autor: PeTaX Čas: 2016-09-08 05:56:28
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Vzpomněl jsem si ještě na jeden výrok, už je to delší doba, co jsem jej na FCB četl, takže jen parafráze: Že ČSSD trochu krade, to vůbec nevadí, protože při tom myslí na ty vobyčejný lidi. To ODS hrabe jen pod sebe.
Autor: Jan (neregistrovaný) Čas: 2016-09-08 11:27:19 Titulek: Re: [↑]
S tím jsem se setkal mnohokrát třeba na Aktuálně, když jsem tam ty diskuse ještě četl. Taková je obecně mentalita těch jednodušších voličů ČSSD.
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To je obvyklý problém s duchovními koncepty,

které poletují a ovlivnují náš život,
aniž bychom věděli odkud co pochází a jaký je jejich záměr,
lidé je poněkud špatně chápou, jak jsem upozornoval na minulém vlákně,

takovej Ježíš nabádá k rozdání majetku chudým, ale ne proto, aby jsme chudým pomohli,
ale abychom pomohli sobě,
neříká odevzdej nějaký kousek majetku, ale celý majetek,
protože ví, že když se odevzdá jen kousek majetku, tak to vede k posílení ega,
atd.

Pro mě je socialismus jen jakési moderní křestanství bez boha,
což by snad ani tak nevadilo,
jako spíše vadí to, že ty duchovní koncepty jsou zpitvořený a slouží k posilování egoismu,
takovej svatouškovskej egoismus...


Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-08 08:16:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo, Ježíš navykládal šílené věci, a jejich interpretace, jako snad všech náboženských textů, je nesnadná (není divu, když u takových textů jde částečně o Forerův/Barnumův efekt, jinak nemůžou oslovit tolik lidí). Že by nějaké koncepty byly zpitvořeny - jak to víme? Jak víme, co kdo jak myslel? Někdo bere zmíněné výroky jako pomáhání sobě, někdo jako pomáhání druhým, někdo jako svatou povinnost... Dokonce i komunisté se Novým zákonem značně inspirovali a ještě v 19. století se dohadovali, zda navazují na Ježíše, nebo zda komunismus žádného boha nepotřebuje a je náboženstvím per se.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 08:43:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Jak víme, co kdo jak myslel?
...............................

Samozřejmě nevíme,
i já se pouze dohaduji spíše na podkladě jiných nauk a jiných názorů,
jenž mají směřovat k duchovnímu vývoji člověka, dáli se to tak říci...

Ale víceméně lze duchovno popsat jako rozpouštění egoismu,
což se dělá tak, že se zbavujeme svých jistot jenž nás omezují
a takto se dochází ke svobodě

A ty naše ego jistoty mohou být různé, úplně ta nejprimitivnější věc je lpění na majetku, tedy potřeba vlastnit...
Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-08 08:51:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Různí lidé budou mít i různou představu duchovna. Ani nemusím jít daleko, my dva ty rozdílné představy máme. (Přiznám se, bez obav, že moje představa duchovna neurčuje duchovnu žádný cíl. To mě uklidňuje víc než kdybych duchovnu nějaký cíl dával, hledal takové duchovno, které ten cíl splní a snažil se takové duchovno pojmout.)
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 09:20:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ani nemusím jít daleko, my dva ty rozdílné představy máme.
.........................................................

Ne, nemáme,

hovořím-li o neutrálním postoji, je tento postoj vztažen k čemukoliv,
tedy i k nějakému cíli,
ba dokonce se vztahuje i sám na sebe,
to proto, aby si někdo nemohl udělat z neutrálního postoje berličku...

Ale já se sem snažím psát co nejprimitivněji a co nejpochopitelněji pro zdejší ekonomy, nebot i oni mně musí psát primitivní ekonomii, nebot já tomu nerozumím a nechápu specifika...


Přiznám se, bez obav, že moje představa duchovna neurčuje duchovnu žádný cíl.
............................................................................
To se lépe řekne, nežli udělá,
nebot v podvědomí máme uložené tendence chtění a nechtění,
tedy jakési nevědomé cíle,
jenž nás ovládají ...

Proto píšu o tom neutrálním postoji bez chtění a nechtění, bez vztahu
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-09-08 10:56:51 Titulek: Re: [↑]
Zkuste nekomu neco darovat(i kdyz nemate kor prebytky) dvema zpusoby: aby Vas pri tom videli a nebo o samote.A sledujte,co to s Vami udela.To druhy je fakt sila - a k te to smeruje.Jestli to neni ten cil.
A nebo zkuste nikomu nic nedat.


Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 09:00:24 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
V duchovních naukách je vcelku bordel,
ale víceméně jsou tři úrovně či spíše tři základní techniky,

ta nejprimitivnější a nejjednoduší je askzeze, tedy se zbavíš majetku

pak je transformace, což je asi něco podobného jako předvádějí socialisté a komunisté

a pak je ta ignorace, čili neutrální postoj k majetku...

U prvních dvou cest vše provádí ego, které se touto činností může docela dobře posílit,
neutrální postoj by pak měl být mimo tendence ega
Takto by to šlo pro lepší orientaci rozškatulkovat

Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-09-08 10:49:06 Titulek: Re: [↑]
Si myslim,ze Jezisovy vyroky jsou jen podobenstvi a nemaji s materialem(napr majetkem) nic spolecneho.Je to o vyvoji "softwaru"jednotlivce a jeho sladeni s Hlavnim operacnim systemem.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 11:40:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To jo,

ale to sladění lze nahlédnou různými způsoby, jedním z nich je vzdání se majetku,

i když v podstatě jde jen o nelpění na majetku,

tedy že k němu nemáme vlastnický vztah - to je moje..

To je to sladění, jen to lze udělat různými způsoby...
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-09-08 10:44:24 Titulek: Re: [↑]
Ten Jezisuv koncept je pravda,kdezto socialismus je cira,nemoralni lez a podvod na ty nejchudsi.
Autor: Urza Čas: 2016-09-08 14:32:45 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ježíš a socialismus jsou si podobní asi tolik jako dobrovolný sex a znásilnění xD
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 19:55:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Hahaha,

no ale nebyl snad Marx z židovské rabínské rodiny,
která konvertovala ke státnímu luteránství,
takže ho to muselo ovlivnit,

a ono to křestanství ovlivnuje nás všechny,
i když si toho většinou nejsme vědomi...

Ono se nakonec stačí podívat na čínskej komunismus a křestanskej,
no a ten čínskej funguje hodně jinak, než ten křestanskej,
protože mají jinou tradici...
Web: neuveden Mail: neuveden
Představa, že těch 150 slov skutečně na někoho zabere, je úsměvná. Socialista bude chtít sebrat bohatému majetek, ale tak akorát, spravedlivě (*). Navíc, v jeho světonázoru jsou lidé seřazeni od nejbohatších ve frontě na škubání. Na něj, i když je také bohatý třeba ve srovnání s těmi černoušky, se dostane až bůhvíkdy... je tam prostě celá řada nechutně bohatých, kteří mají přednost. S logikou nebo pokusem o to, aby se socialista vcítil, neuspěješ... empatie je mezi socialisty málo, každý slušný člověk přece musí být jako oni, odchylky se nepřipouštějí.

(*) Co je spravedlivé, určí on, ne nějaký čtyřpísmenkový kapitalista.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 08:28:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Představa, že těch 150 slov skutečně na někoho zabere, je úsměvná. Socialista bude chtít sebrat bohatému majetek, ale tak akorát, spravedlivě (*)
....................................................................................

Je to úsměvné,
nebot lidé se nechtějí zbavit svých štastných pocitů,
at už jim ty pocity přináší třeba činnost bohatým brát a chudým dávat...

Není těžké pustit to co nám přináší špatné pocity,
ale pustit to co nám přináší pocity dobré je velmi těžké,
k tomu je člověk existencionálně připoutaný a bez toho by jeho život ztratil smysl...
Autor: marek28 Čas: 2016-09-08 07:58:32
Web: neuveden Mail: neuveden
To jsem zkoušel mnohokrát. :)

"Já? Neodváděj řeč jinam, já toho tolik nemám, na světě jsou lidé milionkrát bohatší než já, úplně to překrucuješ!!!"

V životě jsem neviděl, že by se po tom někdo chytil za nos a uznal, že na tom něco je. Naopak žádost o nějakou osobní angažovanost zpravidla levičáky rozpaluje do běla, protože "od toho tu máme přece stát".
Autor: deadlineuk Čas: 2016-09-08 12:23:09 Titulek: teze
Web: neuveden Mail: neuveden
OT:

co kdyz argument o sebevlastnictvi neni spravny, protoze vlastnictvi je vztah mezi subjektem a objektem, i.e. mezi subjektem (člověkem) a něčím, co není člověk. Člověk a jeho tělo nejsou 2 různé předměty a tedy mezi nimi nemůže vzniknout vlastnický vztah.
Autor: Szaszián Čas: 2016-09-08 12:59:25 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Osoba a tělo jsou dvě různé entity: smrt je zánik osoby, ne zánik těla. Ostatně nedávno se zde, řešilo, že osoba by mohla své tělo pronajímat, kdyby to bylo technicky možné.

Nicméně mám za to, že sebevlastnictví znamená, že osoba vlastní své tělo, plody práce svého těla, dary (dary lze chápat taky jako plody práce svého těla) a mimoto taky skutečně SEBE SAMU. Takže Váš argument, že vlastnit lze jen entity různé od sebe, neplatí.

Nejsem ale rozhodně expert na přirozené právo, snad zareaguje někdo znalejší. Jinak mi není jasné, jak to souvisí s článkem.
Autor: marek28 Čas: 2016-09-08 13:53:56 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A co je vlastně to "přirozené právo"? Já vždycky předpokládal, že jediným přirozeným právem (tedy v podstatě přírodním, základním) je právo silnějšího.
Autor: Szaszián Čas: 2016-09-08 14:14:49 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
1) A co je vlastně to "přirozené právo"?

- Jak jsem napsal, příslušnou diskuzi moc neznám. Kdyby nic jiného, je to právo propagované Rothbardem a spol.
Jinak Szasz začíná nějakou svou knihu citací (volně cituji): Jsou zákony, které tady byly dřív než státy. Takže to je přirozené právo: Právní povědomí, které lidé mají nezávisle na státu.

2) Já vždycky předpokládal, že jediným přirozeným právem (tedy v podstatě přírodním, základním) je právo silnějšího.

- Tak význam slova nejde uhádnout z kořenů (viz idiomy), musíte vědět, co se tím chce říct. Právo je "přirozené", protože ho lidé přirozeně, bez státu, uznávají, ne proto, že je "přírodní".
"Přirozené právo" a "právo silnějšího" jsou dvě různé ideje.
Jinak nikdo neví, co je pro člověka přirozené; takže argumenty "Přirozené je právo silnějšího" je jenom rétorický trik.
Autor: Szaszián Čas: 2016-09-08 14:20:58 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Koneckonců dichotomii přirozené x nepřirozené právo odpovídají právní pojmy malum in se x malum prohibitum.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 20:02:32 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
A co je vlastně to "přirozené právo"? Já vždycky předpokládal, že jediným přirozeným právem (tedy v podstatě přírodním, základním) je právo silnějšího.
..................................................................................

Zkuste hledat v celém vesmíru nějaký přirozený právo a nic takového nenajdete,

vyjma představy jenž se nachází v lidské hlavě...

Jinak v podstatě máte pravdu že existuje jakýsi zákon silnějšího,

já bych tomu říkal třeba i zákon gravitace,

menší a slabší obíhá kolem většího a silnějšího

a je jím řekněme řízen či ovládán...
Autor: Szaszián Čas: 2016-09-08 20:10:25 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Předpokládám, že svým obvyklým "chytrému napověz" způsobem chcete říct, že "právo silnějšího" je stejný lidský výmysl jako "přirozené právo".
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 20:33:48 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ne, ne,

gravitace přece není lidský výmysl, tu lze najít ve vesmíru...
Větší ovládá menší, nebot větší síla vládne menší síle...
Autor: deadlineuk Čas: 2016-09-08 15:21:22 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
zajímavé.

co kdyby někdo namítl, že osoba (entita velmi těžko vysvětlitelná a obhajitelná jak vědě, tak v právu - sami doteď nevíme, co je to vědomí) je natolik provázána a závislá na tělu, že by bylo až paradoxní, aby k němu měla vlastnické právo.

1) Poslední výzkumu v oblasti neurovědy ukazují, že lidé nemají svobodnou vůli a jsou toliko otroky chemických a fyzických rozmarů svého těla.
2) Osoba v právním významu je zcela závislá na stavu těla (jak jste sám uvedl)

někdo by mohl namítat, že osoba je maximálně v rovnoprávném postavení s tělem (tedy že jsou jedno a to samé), ale vůbec ne aby tělo bylo v podřadném postavení.

3) další alternativa - někdo může tvrdit, že tělo je něco jako fyzická manifestace osoby a vztah 2 různých entit zde platit nebude.
Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-08 16:06:54 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
osoba je natolik provázána a závislá na tělu

Proč si tohle myslíš? Když mě přendají z jednoho těla do druhého, jak to je s tím vlastnictvím? Nebo co když jsem umělá inteligence někde na nějakém čipu...? Nebo dokonce v cloudu? Ano, dnes je co osoba, to člověk. Ale bude to tak vždy? Je velmi pravděpodobné, že bez těla, ať už jakéhokoliv, se osoba nemůže projevovat. Ale trvalostí vazby konkrétní osoba - konkrétní tělo si nejsem jistý...
Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-08 16:10:43 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A jen doplním a rozšířím otázku: Když osoba nemá tělo. Může vlastnit jiné věci? Je toto její vlastnictví respektováno?
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-09-08 20:13:17 Titulek: Re: teze [↑]
Na první otázku by mohl odpovědět dobrý spiritista. :-) Odpověď na druhou otázku je "Zpravidla ne, bohužel".
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 20:57:23 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Já bych řekl,

že na to aby osoba byla osobou je nutné mít tělo,
protože sebeuvědomění sebe sama - já,
vzniká až po ztotožnění s tělem,
a na základě vzniku já pak vzniká i pojem moje, tedy vlastnictví...

Tělo je prostě nutné k vlastnímu sebeuvědomění,
bez těla je zde pouze vědomí jenž se neuvědomuje, nebot se nemá k čemu vztáhnout,
a to vědomí pouze a jen je,
bez vlastního sebeuvědomění

Tělo nemusí být nutně jen fyzické,
může jím být i v maximální míře celý vesmír, kdy je pak tělem řekněme samotný prostor..
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-09 06:38:54 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Podle mne,
pan Mise a pan Marx se dopustili víceméně stejné chyby,
prostě se na situaci nepodívali pořádně,
a tudíž neviděli co na první pohled není zřejmé,

pan Marx mrknul na výrobní proces a protože viděl dělníka u soustruhu,
přisoudil zisk dělníkovi
a vůbec si nepovšimnul soustruhu a tudíž si neuvědomil, že zisk nesou především nové technologie

pan Mises se také nepodíval pořádně, viděl tělo a uvědomění či představu moje tělo,
z čehož odvodil vlastnictví těla atd.
ale co je to já jenž je vlastníkem těla, to již jej nezajímalo,
nebot on tu situaci viděl takto

To jsou poměrně fatální chyby, byt neúmyslné,
ale je to podobné jako kdybychom popisovali slona a řekli že má velký uši a čtyři nohy a zcela opominuli fakt, že má i chobot

Autor: deadlineuk Čas: 2016-09-08 16:44:24 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
já si to nemyslím, ale smysl toho tvrzení je ten, že tělo ovlivňuje, zda-li existuje osoba, či ne (smrt). A mělo by mu tedy být dáno minimálně rovnoprávné postavení s osobou, nikoliv pozice objektu vlastnictví.

pokud by se někdo vyjádřil k "1) Poslední výzkumu v oblasti neurovědy ukazují, že lidé nemají svobodnou vůli a jsou toliko otroky chemických a fyzických rozmarů svého těla." bylo by to cool. Neurověda v následujících desítkách let patrně ukáže, že "osobám" dáváme příliš mnoho váhy a v rozhodovacích procesech, na které jsme tak pyšní, nemáme nejmenší slovo.

pokud by se dva lidé rozhodli vyměnit si těla...hmm...nevidím důvod, proč do toho vkládat vlastnictví.

neříkám, že mám odpovědi na všechny otázky, btw.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 20:07:04 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Duchovní nauka praví,
)to abych se s tím nemusel moc babrat tak to říkám takto)

SEBEUVĚDOMĚNÍ JÁ a od toho se odvíjející pojem MOJE
jsou pouhé představy,
existují ale nejsou skutečné,
podobně jako je tomu s fata morgánou...

Autor: Szaszián Čas: 2016-09-08 19:58:59 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
1)co kdyby někdo namítl, že osoba (entita velmi těžko vysvětlitelná a obhajitelná jak vědě, tak v právu - sami doteď nevíme, co je to vědomí) je natolik provázána a závislá na tělu, že by bylo až paradoxní, aby k němu měla vlastnické právo.

- Jak už jsem napsal: Na představě "vlastnit sám sebe" není nic protismyslného. A jak napsal Urza: Když může osoba vlastnit jiné osoby (otrokářství), proč by nemohla vlastnit sama sebe? Takže i kdyby osoba byla produktem těla, na sebevlastnictví to nemá dopad.

2)1) Poslední výzkumu v oblasti neurovědy ukazují, že lidé nemají svobodnou vůli a jsou toliko otroky chemických a fyzických rozmarů svého těla.

- 1. Pobavil jste mě těmi "posledními výzkumy". Že osoba je produkt těla je psychiatrické dogma z hlubokého 19. století, jak ukazuje Szasz zde: http://www.szasz.com/freeman13.html

2. To "lidé jsou otroky"… V teologické éře klerici říkali: Za vše může Bůh – a tudíž by měli mít moc odborníci na Boha: oni. Dnes v materialistické éře klinici říkají: Za vše může hmota – a tudíž by měli mít moc odborníci na (příslušnou) hmotu: oni, psychiatři.
Je to jenom legitimizační rétorika – každá moc musí být legitimizována.

3. Tyto osoby neznají středoškolskou biologii. Už v 1. ročníku se bere, že ZÁKLADNÍ vlastnost organismů je schopnost reagovat na okolí. Už to "vnitřní" determinovanost, kterou uvádíte, vylučuje.

4. Jinak je zde iks myšlenkových experimentů: Představte si losování sazky; losující vytahuje kuličky a čte čísla. Chcete říct, že to, že správně přečte vylosovaná čísla, je determinováno jeho tělem? Není to spíš tak, že lidský organismus má prostě schopnost reagovat na okolí?

3) Zbytek Vašeho commentu víceméně nechápu.

4) Též mi pořád není jasné, proč se o tom bavíme: Jak to má souviset s článkem?
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-08 20:29:11 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
4) Též mi pořád není jasné, proč se o tom bavíme: Jak to má souviset s článkem?
.............................................................................

Článek je o přerozdělování vlastnictví,
tudíž se bavíme o tom, co to to vlastnictví vůbec je
a od čeho se odvíjí atd.
Autor: deadlineuk Čas: 2016-09-09 09:55:40 Titulek: Re: teze [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
"Jak už jsem napsal: Na představě "vlastnit sám sebe" není nic protismyslného. A jak napsal Urza: Když může osoba vlastnit jiné osoby (otrokářství), proč by nemohla vlastnit sama sebe? Takže i kdyby osoba byla produktem těla, na sebevlastnictví to nemá dopad."

Co se týče možnosti vlastnit sám sebe, tak tady se asi budem točit v kruhu. Co se týče možnosti vlastnit jiného, tak tady by někdo mohl namítat následující problémy:

1) Rothbardovu námitku proti voluntary slavery
2) pokud bychom skutečně vlastnili svá těla a mohli vlastnit ostatní, docházelo by k situacím, které byť by byli just, tak by byly super imorální. Třeba pokud bych prodal své tělo na 5 minut do otroctví, mohl by mě můj majitel během těch 5 minut donutit k podpisu další smlouvy o doživotním otroctví. Tak nějak cítíme, že je to natolik v rozporu s morálkou, že to nemůže být součástí přirozeného práva.

- 1. Pobavil jste mě těmi "posledními výzkumy". Že osoba je produkt těla je psychiatrické dogma z hlubokého 19. století, jak ukazuje Szasz zde: http://www.szasz.com/freeman13.html

Já jsem šel trochu dál, až ke kořenům svobodné vůle. Szaszův článek se netýká free will, o které se zmiňuji já. Pro lepší pochopení mého argumentu doporučuji stručný článek z nature.com.
http://www.nature.com/news/2008/080411/full/news.2008.751.html

tl;dr - naše tělo se rozhoduje za nás, o této volbě nás pak toliko informuje. To vytvaří iluzi, že kontrolu máme "my" (nebo naše osoba či whatever). Ale ve skutečnosti ji má naše tělo.

odpovídat na ostatní body je redundatní vzhledem k tomu, že můj předchozí bod by měl klarifikovat naši neshodu.

několikrát jsem uvedl, že můj komentář je OT.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Off_topic
Autor: Urza Čas: 2016-09-08 14:33:48 Titulek: Re: teze [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Domnívám se, že vlastnit může člověk i sám sebe stejně jako jiné lidi, když na věc přijde.
Autor: Matěj (neregistrovaný) Čas: 2016-09-09 08:56:15 Titulek: Otázka míry
Zpátky k tomu argumentu ve 150 slovech...

Ten argument by platil jen pro člověka, který navrhuje naprosto rovné přerozdělení mezi všechny. Nijak nevyvrací něčí představu, že by bylo správné aby ti bohatší dávali nějakou menší část svého majetku chudším. Není pak pokrytecké mít barák, když dávám třeba pár tisíc na charitu a chci po ještě bohatších, aby dávali o něco víc.

Aby bylo jasno, naprosto s násilným přerozdělováním nesouhlasím (s dobrovolným ano), jen mi ten argument nepříjde dobrý.
Autor: Miloslav Dědek (neregistrovaný) Čas: 2016-09-17 14:47:47 Titulek: Spravedlivé rozdělování?
Až bude spravedlivé rozdělování nebude nutné přerozdělovat. Současný stav světa je bohužel takový, že všechno a především veškeré základní dění ve světě je plánované a řízené. K tomu je nezbytné doplnit, že to plánují a řídí „lidé velkých peněz“, a ti to plánují a řídí tak, aby se upevňovala jejich moc a zvyšovaly jejich zisky, přičemž je těmto mocipánům úplně jedno kolik lidí zemře ve válkách a kolik se přitom zničí materiálových hodnot. Více je uvedeno v článku: GLOBÁLNÍ FINANČNÍ SYSTÉM – http://miloslav7.blogspot.cz/2016/08/globalni-financni-system.html
Jedna možná cesta ven z tohoto bludného kruhu je uvedena v článku: NOVÝ SVĚTOVÝ ŘÁD – http://miloslav7.blogspot.cz/2016/09/novy-svetovy-rad.html
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-17 16:08:56 Titulek: Re: Spravedlivé rozdělování? [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Až bude spravedlivé rozdělování nebude nutné přerozdělovat. Současný stav světa je bohužel takový,
.................................................................................

To máte pravdu pane Dědku,
ale mezi těmi, kdo nespravedlivě rozdělují a těmi kdo násilím přerozdělují není nijakého rozdílu,
nebot obé skupiny plánovaně a řízeně kradou a používají své moci vůči druhým...

V luftu čili ve vzduchu neustále poletuje ona otázka, komu patří zisk,
na což ovšem přerozdělovači kašlou stejně jako ti bohatí,
a pomocí nějakých uměle vytvořených zákonů prostě a sprostě kradou...

Rozhodně nejsem příznivec bohatství, ale ještě více nejsem příznivcem kradení a násilí, byt se tak děje posvěceno nějakou státní mocí


Říkáte -
Svět patří se vším všudy všem lidem rovným dílem.

S tím můžeme souhlasit vy i já, ale pokud s tímto někdo nesouhlasí a to bezesporu určitě lidé budou, nemáme právo mu tento názor byt by byl sebepravdivější a sebezázračnějším lékem vnucovat násilím a činit z něj dogma jímž se budou všichni povinně řídit...


veškeré základní dění ve světě je plánované a řízené.
.....................................................

No právě a proto je svět takový jaký je,
a vy děláte přesně to samé co odsuzujete
plánujete a chcete řídit,
takže se nijak nelišíte od těch jenž kritizujete...

Takže jste se docela přesně trefil, ale jen u těch druhých u sebe toho již nevidíte...


Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-17 16:34:18 Titulek: Re: Spravedlivé rozdělování? [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
2. Setrvačnost stereotypů jednání, postupů a postojů.
3. Tradice jsou jednoznačně minusovou položkou. Jeden příklad už je výše uvedený. Zůstávat u tradičně zaběhnutých schémat důsledně není možné v žádné době, v současnosti je to ve většině případů postoj, který může být označen slovem „zhoubný“.
....................................................................................

Tak proč se držíte oné hloupé tradice a stereotypu a postoje,
vlád a zákonů...
Vždyt tuhle neotřesitelnou tradici tady již máme pár tisíciletí
jen proto, protože tomu lidé věří,
a neustále vytvářejí NOVÉ FORMY VLÁDNUTÍ, JENŽ MÁ BÝT LEPŠÍ AŽ NEJLEPŠÍ

kdyby jste přestal plánovat a řídit,
)což je ovšem velmi těžké a vyžaduje to prostě trénink neztotožnovat se s myšlenkami a pocity)
okamžitě by jste zjistil jak je tato tradice jalová,

a od života řízeného a plánovaného by jste přešel k životu přirozenému - spontánnímu
logo Urza.cz
kapky