Anarchismus je filozofie… a taky vášeň – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Čas: 2017-05-18 00:00:02

Anarchismus je filozofie… a taky vášeň

Řekl jsem si, že by nebylo od věci napsat pro STOKY taky něco pozitivního. Dalo by se říct, že libertariánství či anarchismus jsou jen nějaký názor, myšlenkový směr, pohled na svět a soubor etických pravidel – čili filozofie. Což se třeba neliší od běžných průměrných etatistů obhajujících demokracii. Protože i oni mají nějaký názor, pohled na svět atd. Nicméně poměrně zásadně se lišíme ve vztahu k našim filozofiím. Běžný etatista nemá zrovna velký vztah ke své filozofii. Řekne: „Politici jsou zloději! Všechno je to zkorumpovaná pakáž! …ale bez státu to nejde!“ a k demokracii často říkají: „Je to nejhorší systém vládnutí! Ale nic lepšího bohužel nemáme!“ – což zní spíše jako rezignace na všechno než ucelená filozofie.

A přitom my anarchisté či libertariáni nejenom, že své filozofii upřímně věříme, máme pro ně i nějaké ty argumenty (ekonomické, etické, historické a tak dále), ale máme k ní taky nějaký vztah. Nemůžu mluvit za všechny, ale mě osobně baví o anarchii přemýšlet, psát o ní, řešit ji s ostatními lidmi a celkově mi přináší radost cokoliv s ní spojené. V tomhle ohledu jsou mi někdy i milejší třeba i anakomové než průměrný etatista. Není totiž nic horšího než nemít skutečný vztah ke své životní filozofii.
Přečtení: 23176

Autor: velkej Ká Čas: 2017-05-18 06:35:38 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Proč? Spousta politických filozofií je zároveň životní filozofií, nebo k sobě mají blízko. Třeba: "Ať sousedovi chcípne koza" - je to životní, nebo politická filozofie? Nebo se zeptám ještě jinak - je nějaká životní filozofie, která je oddělitelná od té politické?
Autor: pz100000 Čas: 2017-05-18 07:04:01 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To jsme si uplne nerozumeli, ale priblizil jste se: nazvete Chciplou Kozu svou zivotni filosofii? Stejne absurdni mi to pripada u preferovane politicke ideologie.
Autor: Kurwa (neregistrovaný) Čas: 2017-05-18 08:20:53 Titulek: Re: [↑]
Obávám se, že musím souhlasit s pz100000. Vášeň pro ankap jen málokdy vyzní jako vášeň pro svobodu, ale častěji z nás dělá pošuky.

A samozřejmě co píše níže Roman má taky velký vliv.

Určitě nechci shazovat Váš spravedlivý zápal, ale je dobrý si uvědomit, že většina lidí mástě priority někdo jinde a jen málo by získala investicí času a energie do přemýšlení o anarchii. I Vás to asi hlavně baví, než že byste z toho měl něco hmatatelného, ne?

(A je otázka, jestli by nedospěli třeba k tomu, že třeba komunismus nebo fašismus je lepší. Tuhle jsem diskutoval o anarchii s kamarádem a zasekli jsme se na tom, že on předkládal argumenty utilitaristické/konsekvencionalistické ("Důležitá je maximalizace celkového užitku!" a já deontologické ("Jsou věci, který se prostě nedělaj"). Tam jsem se zasekl.)

Je důležitější žít v dobře uspořádanejch ekonomickej vztazích, nebo dobře uspořádanejch vztazích mezilidskejch? Nebo mít dobře uspořádanou a rozmyšlenou svou duchovnost? Proč ne třeba estetično?

Neberte to, prosím, jako shazování z mé strany.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-05-18 12:17:43 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Popravdě, já jsem reakci pz100000 vůbec nepochopil (a už vůbec ne v kontextu reakce na můj příspěvek), takže ocením jakékoliv vysvětlení, s čím vlastně souhlasíte.

Dobře uspořádané vztahy. Tečka. Ekonomické, mezilidské, duchovní, estetické... všechno souvisí se vším.

Neberu, protože nechápu.
Autor: Kurwa (neregistrovaný) Čas: 2017-05-18 13:45:18 Titulek: Re: [↑]
Ká: Souhlasím především s otevíracím příspěvkem z 2017-05-18 01:42:53

Samozřejmě, že politické názory a životní filozofie souvisí, ale osobně si myslím, že je nelze zaměnit, protože každá se týká něčeho jiného.

Pokud třeba TaxationISTheft tvrdí, že "násilí je špatné", je to určitě dobrej základ pro politickou filozofii, ale v osobním životě jsem se s násilím nesetkal od "Má život smysl? Jaký?", "Je lepší mířit ke hvězdám a riskovat pád, nebo volit menší a jistější cíle?", "Je důležitější rozvíjet svou osobu nebo věnovat svůj čas ostatním?", "Je bůh, nebo bůh není? Jaký?". To všechno jsou pro jednotlivého člověkazákladní školy. Tam pak takový imperativ ztrácí relevanci. Zajímavější pak jsou otázky důležité otázky, které ale přímo nesouvisí s tím, jestli je v pořádku zakázat kouření v restauracích a jaká je správná výše DPH.

Počítám, že by se šlo dopracovat něčemu z čeho pramení obě odpovědi, ale nějak to nevidím.
Autor: Kurwa (neregistrovaný) Čas: 2017-05-18 13:59:36 Titulek: Re: [↑]
Geez, ten prostřední odstavec se mi celej nějak přeházel, sorry. Má být:

"Pokud třeba TaxationISTheft tvrdí, že "násilí je špatné", je to určitě dobrej základ pro politickou filozofii, ale v osobním životě jsem se s násilím nesetkal od základní školy. Tam pak takový imperativ ztrácí relevanci. Zajímavější pak jsou otázky:

"Má život smysl? Jaký?"
"Je lepší mířit ke hvězdám a riskovat pád, nebo volit menší a jistější cíle?"
"Je důležitější rozvíjet svou osobu nebo věnovat svůj čas ostatním?"
"Je bůh, nebo bůh není? Jaký?"

To všechno jsou pro jednotlivého člověka důležité věci, které ale přímo nesouvisí s tím, jestli je v pořádku zakázat kouření v restauracích a jaká je správná výše DPH"
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-05-18 14:29:57 Titulek: Re: [↑]
Já leckde tu relevanci vidím.

--Mohu vzít dotace/dávky/libovolné jiné peníze, které byly získány pod hrozbou násilí?
--Pokud vezmu, neberu na sebe nějaké morální povinnosti, které musím splnit, aby na mě neulpěla skvrna?
--Jsem-li protekcionista, není mou povinností nenakupovat jiné, nežli lokální výrobky a nevolit politiky, kteří chtějí prorazit protekconistické bariéry bohatších zemí? (1)
--Naopak, jsem-li zastáncem volného obchodu, není mou povinností nebránit (legislativně nebo nátlakově) odchodu produkce zboží a služeb odsud do výhodnějších zemí?
atd., atd.

(1) Speciálně protekcionisté -- alespoň ti, jež jsem osobně nebo online potkal -- jsou v tomto jednoznačně nekonsistentní.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-05-18 13:17:53 Titulek: Re: [↑]
for "normalni"(ktera neni povinne kolektivni)spolecnosti je prave v tom,ze se obe veci spoji:ze bez dobrych vztahu s okolim je to ekonomicky krach.Proste se "vyplati" byt moralni.
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-05-18 13:08:21 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
"násilí je špatné" je má politická i žovitní filozofie

nechápu, kde vidíš problém :)
Autor: pz100000 Čas: 2017-05-18 19:42:54 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Mankote, tady jsem to uplne prosvich...
A jeden blbej minipreklep na zacatku a uz se to veze. A ani Ka mi nerozumi.

Problem nevidim. "Násilí je špatné" neni anarchismus. "Násilí je špatné" nepovazuji za postoj politicky. Politicky postoj povazuji za mnozinu pro zivotni filosofii nedostatecnou.

Hlasky o prumernych etatistech jsou urzovina. Nepatrite-li k nim, tim spis. Vztah neznamena slepotu vuci chybam. Premyslet, psat si a radovat se je hezke, je ale taky nutno v necem zit. U statu/demokracie to jde zaroven. Prumerny etatista proti anakomum je ferofka romska. Patos sucks a zamlzeny oxymoron to dorazi.

Mozna neco chybi, jenom jsem to tak zblejsk.
Autor: Roman Čas: 2017-05-18 05:41:26
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Konečně pozitivní článek a hnedka tak skvělý, díky :-)
Podle mě je to rozdíl mezi "přijít k hotovému" a "udělat si sám". Stát všichni odmalička "nafasujeme" jako samozřejmost - není potřeba se pídit po argumentech apod. Když se ale sami vydáme na cestu k nějaké filozofii, tak se musíme vypořádat s pochybnostmi, protiargumenty apod., abychom ji zahodili nebo přijali. A právě proto, že si běžný etatista takovým studiem neprošel (přišel k hotovému), vymýšlí pak argumenty za běhu a jeho vztah ke státu je spíš zvyk.
Web: neuveden Mail: neuveden
Taky na věci rád přicházím sám a baví mě o nich přemýšlet. Ankap je v tom dobrý, protože dává jen určitý rámec (který se navíc dá odvodit), ale konkrétní návody nedává, ty si každý vymýšlí sám - a každý vymyslí svůj, což je na tom kouzelné a vzájemně obohacující. Znám jen málo lepších pocitů, než je ta radost, když něco objevím sám.
Autor: marek28 Čas: 2017-05-18 08:43:28
Web: neuveden Mail: neuveden
Ne každý demokrat to má takhle. Setkal jsem se s houfy demokratů, které jsem podezříval, že při občanské výchově určitě pod lavicí onanovali.

Co se mě týče, já zas tak nadšený do anarchokapitalismu nejsem. Já si popravdě vůbec nejsem jistý, jestli by se mně osobně vyplatilo v anarchokapitalismu žít, protože nejsem zrovna dvakrát průbojný a schopný. Tvrdý kapitalismus by mě možná sežral za živa. Ale co mi zbývá, když se snažím být maximálně tolerantní a odmítám agresivní násilí? :) Jen ten ankap...
Jinak ho samozřejmě taky považuju "jen" za názor a ideologii. Z objektivního hlediska v podstatě rovnou jakékoliv jiné ideologii, protože žádná jediná správná ideologie nebo názor prostě neexistuje. V mých očích je ale subjektivně ankap ostatním nadřazen, protože zatímco třeba v komunistické zemi by nesměla existovat ankapácká enkláva, v Ankapistánu by komunistická enkláva klidně fungovat mohla.
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-05-18 09:50:15 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Při čtení tvého komentáře jsem si vzpomněl na knížku "Ne až tak divoký kapitalismus"
Autor: marek28 Čas: 2017-05-18 10:07:49 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Proč? Že mám trochu strach z kapitalismu? :)
Autor: TaxationISTheft Čas: 2017-05-18 10:09:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
protože netřeba mít strach

pod strachem žiješ dnes:)
Autor: marek28 Čas: 2017-05-18 10:19:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To je asi obyčejný strach z neznámého. Přirozená věc. Ne že by mi bránila v tom být přesvědčeným anarchokapitalistou.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-05-18 13:30:43 Titulek: Re: [↑]
Nesezral ,neboj! Ve svobodne spolecnosti(tj tam,kde nezasahuje do ekonomiky nekdo,kdo v tom nema svy prachy) to podle vseho vypada tak, ze by vse melo oscilovat kolem rovnovahy:nezamestnanost tak akorat(takze nikdo se k zamestnancum nemuze chovat jako ten imigrant baba),velikost firem tak akorat,a hlavne kazdy na svem miste.Kdyz nekdo je min prubojny,tak pujde delat k prubojnemu soukromnikovi.A vydrzi klidne i jeho mnohem vyssi plat,protoze podnikavost v tezke konkurenci se bude platit zlatem.Stejne tak dobry a poctivy zamestnanec na svem miste.Oba si sebe navzajem budou vazit.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-05-18 11:46:17 Titulek: Re: co je anakom [↑]
Asi anarchokomunista :-) (soudě z kontextu)
Autor: velkej Ká Čas: 2017-05-18 12:19:02 Titulek: Re: co je anakom [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Nejspíš překlep, buď to bude ankom (anarchokomunista), nebo Anakin (Skywalker).
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-05-18 13:10:43
to je jako u kazdeho dobreho(nehumanistickeho)vyzkumnika: prichazi na to, jak je priroda dokonaly a spravedlivy vyrobek a je z toho nadseny a mirne mu po tom sklapne jeho "osudova domyslivost"
Autor: ocs Čas: 2017-05-18 16:07:40
Web: neuveden Mail: neuveden
Prosím Vás pěkně, anarchismus je filosofie (a pak je to něco positivního, a nešťastní etatisté resignují na vše, atd.) Nebo případně, pokud chcete být velmi moderní, pak by alternativně mohl anarchizmus býti filozofií, pozitivní, nerezignující. Ale míchat to takhle dohromady, to je sice hezkou ukázkou té části anarchie, jež tenduje k ignorování pravidel; bohužel zároveň ohavným zanedbáním oné druhé části, jež hovoří o odpovědnosti za to, co člověk bez ohledu na pravidla páše :(
Autor: pz100000 Čas: 2017-05-18 16:32:18 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
To mate sa to, ze navstevujete takovato hnisda neresti...
Autor: velkej Ká Čas: 2017-05-18 17:00:06 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
ocz plz... ;)
Web: neuveden Mail: neuveden
Nejdřív jsem chtěl napsat, že za tím rozdílem ve vášni je to, že my svobodnou společnost teprve budujeme, kdežto demokraté mají svou cii už hotovou, a že je těžké mít k vášeň k něčemu završenému, a že demokraté si to kompenzují různými občanskými aktivitami: ekologickými, sociálními, osvětovými atd.
Ale pak jsem změnil názor: Ten rozdíl je, zdá se, skutečně v těch entitách: Libertarianismus prostě zasahuje srdce, kdežto demokratismus ne.
Často se říká, že libertariáni jsou necitelní apod., ale mě se zdá, že bez citu je především technokratický, plánovačský socialismus, kdežto libertarianismus chce velké srdce.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2017-05-19 07:29:40 Titulek: Re: [↑]

Hm ,Vy jste basnik Szaszi.
libertarianismus =zivot sam.Bez pojistek,bez "ochrany" pred skaredymi vecmi(ktere si ovsem clovek zpusobuje sam ,tim ze je svine a chce predbihat ve frontach poctivych lidi)
Autor: Szaszián Čas: 2017-05-19 12:23:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Díky. A souhlasím.
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Není totiž nic horšího než nemít skutečný vztah ke své životní filozofii.
.........................................................................

Nejlepší je nemít žádnou životní filozofii,

tím si člověk pak ušetří i ten vztah,

ale nakonec, vo čem by pak člověk furt dokola mlel, kdyby neměl tu svoji filozofii ?
logo Urza.cz
kapky