České zboží – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-09-05 00:00:02

České zboží

Prezident Agrární komory Miroslav Toman se nechal slyšet, že by rád více protekcionismu – osmdesát procent zboží v českých obchodech by podle něj měly tvořit české výrobky; reagoval na něj i Sobotka, podle kterého lze více českého zboží na pultech vynutit přísnějšími kontrolami. Ach jo. Co znamená podpora českých výrobků pro spotřebitele? Že místo toho, aby na základě tržních mechanik vyhrával volnou soutěž „ten nejlepší“ (dle měřítek zákazníka, ať už jde o kvalitu, cenu, případně jakékoliv jiné ukazatele), je favorizován „ten český“; ve výsledku to znamená, že některé horší alternativy nejlepší zákaznické volby jsou násilím uměle upřednostněny před horšími (kdyby tomu tak nebylo, není třeba nic nařizovat a české zboží se v supermarketech vyskytne čistě tržně).

Koho by zajímalo detailnější zdůvodnění toho, proč uměle vynucené upřednostňování českých (nebo jakýchkoli jiných) výrobků ve výsledku poškozuje zákazníka, tomu doporučuji první díly mého seriálu o anarchokapitalismu; kdo by raději velmi dobrou analogii, tomu nabízím tuto: Představte si, že byste se například jako Plzeňák rozhodli, že budete nakupovat zboží jen z Plzně, abyste „pomohli svému městu“ (nebo kdyby snad plzeňské obchody musely povinně nabízet osmdesát procent plzeňských výrobků); tady je najednou zjevné, že Vaše nakupování bude značně omezeno a nakoupíte hůře. Pro nákupy „českého zboží“ platí totéž, jen se to neprojeví tak drasticky, omezení budou menší, přesto však ne nulová. Co s tím? Já osobně v případě, kdy vybírám mezi výrobky, z nichž jeden je zahraniční a druhý český, přičemž ostatní parametry mají pro mě stejné, beru ten zahraniční, neboť se snažím kompenzovat nákupy vlastenců.
Přečtení: 22505

Reagujete na tento komentář:
Autor: PeTaX Čas: 2016-09-07 06:31:03 Titulek: Re:
Nejsprávnější by bylo si tu všecko mrcasit sami.
• To je poněkud zkratkovitý závěr. Správně konstatujete, že my vyvážíme jen suroviny, což je ekonomicky primitivní, zatímco Rakušané vyvážejí vysokou přidanou hodnotu. (Nevím, zda jsou Rakouské pily dotované státem — pokud ano, je to svinstvo a je to přesně to, čemu měl otevřený trh bránit — zrušit nejen vnitřní cla, ale i subvence do vybraných oborů. Ovšem vidíme, že EU se v subvencích přímo vyžívá. Zejména Francie a její zemědělství s dotacemi stojí a padá.
• Ale k tomu dřevu: vyvážet prostou surovinu je nevýhodné, pokud budeme uvažovat, že zde existuje nějaký ekonomický rámec daný legislativním, chcete-li daňovým, prostorem. Chci tím říci, že pokud by zde raději byly tuzemské pily a továrny na zpracování, ta přidaná hodnota by vznikala v tomto ekonomickém rámci. Nejen, že by vznikala efektivní pracovní místa, ale bohatli by i dělníci tam zaměstnaní, tedy měli by více prostředků na to, aby si mohli kupovat produkty jiných podnikatelů. Protože malé ekonomické okruhy jsou efektivnější, než okruhy velké.
• Problém hlavně leží v tom, že naše socialistické vlády si hrubě nepřejí, aby domácí kapitál vznikl, takže všechny disponabilní prostředky likvidují brutálním daněním. (Ovšem korporace jim nevadí — už se naučili, že drobný podnikatel je pro ně neovladatelná entita, protože stát k ničemu nepotřebuje. Proto to tažení skrze EET a podobné píčoviny. S velkým kapitálem jsou ale jedna ruka.)
• Pokud ale nedovolí stát vzniknout silnému podnikatelskému prostředí (a nepochopí, že rovnostářství je nedosažitelná socialistická chiméra, že prostě majetkové nůžky je NUTNÉ rozevřít), pak zůstaneme nadále bezvýznamnou banánovou republikou. Ano, doslova. S těmi banány je to přesný příklad.
• Tím samozřejmě nemyslím, aby se do věci dřeva sral stát a když Rakušané dotují, my budeme taky (a víc). Jen to, že je hloupostí podnikatelů (přesněji jejich podkapitalizací), že na Šumavě není jedna pila vedle druhé + sem-tam nějaká fabrika na zpracování těch prkének z pil. Takhle je to plýtvání vzácnými zdroji.
Web: neuveden Mail: gregor v doméně dieselplus.cz
v logice zvěrozvěsta Tomana mohli ministři bloudit sálem počítače, svírat svazek děrných štítků...no a dělat si kondiciogram. Pak by mohl založit první CALL centrum, ale hrozilo by, že se dovolá pouze svým kámošům a vyvoleným ...
Autor: Zdenál (neregistrovaný) Čas: 2016-09-05 07:00:40
Když jsme u ochranářského běsnění, taky jsem četl, že prý vadí že ČR je největší vývozce dřeva. Což je prý špatně, protože ho ČR nezpracovává, protože zpracovaný má vyšší přidanou hodnotu. A než vyvážet do rakouska surový dřevo, mohli bysme tam vyvážet rovnou nařezaný latě.
Takže je nejenom špatně když dovážíme, ale někdy je špatně i když vyvážíme. Nejsprávnější by bylo si tu všecko mrcasit sami.

Pily v Rakousku jsou nějak podporované státem. Dodám že nevim zda přímo dotované, nebo dostávají nějakou jinou podporu. Každopádně to je jejich hlavní konkurenční výhoda. Ale k věci. Jednu z největších pil u nás kůpil Bába. Takže asi bude potřeba zadotovat dřevařství i v ČR, co myslíte? To že téma otevřela jeho mediální divise bude totiž jen náhoda.

Jinak rakušáci by mohli recipročně začít řešit, že automotiv je jejich největší část průmyslu, neměli by teda autodíly vyvážet do Česka, ale větší přidanou hodnotu by mělo kdyby si ty auta smontovali sami a do ČR vyváželi rovnou auta.

Nevidím to se svobodným pohybem zboží do budoucna moc dobře. Přes všechny výhrady k EU, ještě před 10 lety pokud nějaký stát "svůj průmysl" "chránil", ostatní státy kterých se to týkalo skrze EU tlačily na to aby to nedělal. Ne že by se to dařilo, ale nějakej tlak byl. Teď místo toho dumaji nad tim, jak to navlíct, aby to mohli taky dělat. Jde to k horšímu.

Autor: PeTaX Čas: 2016-09-07 06:31:03 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Nejsprávnější by bylo si tu všecko mrcasit sami.
• To je poněkud zkratkovitý závěr. Správně konstatujete, že my vyvážíme jen suroviny, což je ekonomicky primitivní, zatímco Rakušané vyvážejí vysokou přidanou hodnotu. (Nevím, zda jsou Rakouské pily dotované státem — pokud ano, je to svinstvo a je to přesně to, čemu měl otevřený trh bránit — zrušit nejen vnitřní cla, ale i subvence do vybraných oborů. Ovšem vidíme, že EU se v subvencích přímo vyžívá. Zejména Francie a její zemědělství s dotacemi stojí a padá.
• Ale k tomu dřevu: vyvážet prostou surovinu je nevýhodné, pokud budeme uvažovat, že zde existuje nějaký ekonomický rámec daný legislativním, chcete-li daňovým, prostorem. Chci tím říci, že pokud by zde raději byly tuzemské pily a továrny na zpracování, ta přidaná hodnota by vznikala v tomto ekonomickém rámci. Nejen, že by vznikala efektivní pracovní místa, ale bohatli by i dělníci tam zaměstnaní, tedy měli by více prostředků na to, aby si mohli kupovat produkty jiných podnikatelů. Protože malé ekonomické okruhy jsou efektivnější, než okruhy velké.
• Problém hlavně leží v tom, že naše socialistické vlády si hrubě nepřejí, aby domácí kapitál vznikl, takže všechny disponabilní prostředky likvidují brutálním daněním. (Ovšem korporace jim nevadí — už se naučili, že drobný podnikatel je pro ně neovladatelná entita, protože stát k ničemu nepotřebuje. Proto to tažení skrze EET a podobné píčoviny. S velkým kapitálem jsou ale jedna ruka.)
• Pokud ale nedovolí stát vzniknout silnému podnikatelskému prostředí (a nepochopí, že rovnostářství je nedosažitelná socialistická chiméra, že prostě majetkové nůžky je NUTNÉ rozevřít), pak zůstaneme nadále bezvýznamnou banánovou republikou. Ano, doslova. S těmi banány je to přesný příklad.
• Tím samozřejmě nemyslím, aby se do věci dřeva sral stát a když Rakušané dotují, my budeme taky (a víc). Jen to, že je hloupostí podnikatelů (přesněji jejich podkapitalizací), že na Šumavě není jedna pila vedle druhé + sem-tam nějaká fabrika na zpracování těch prkének z pil. Takhle je to plýtvání vzácnými zdroji.
Autor: PeTaX Čas: 2016-09-07 06:44:39 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Ostatně v tomto bodu nesouhlasím ani s Urzou, když za podmínky ceteris paribus dává naschvál přednost cizímu výrobku. Jde spíš o určitou dětinskou formu iracionálního antišovinismu, protože i pro něj je výhodnější, když dá vydělat sousedovic Pepíkovi, než nějakému Olafovi ve Švédsku, kterého nikdy ani neuvidí. Boj proti „vlastencům“ nemá racionální jádro, leda snad: čím hůře, tím lépe.
Autor: LWG (neregistrovaný) Čas: 2016-09-05 08:05:08
V době obchodování přes intenet pokládám takové opatření za málo efektivní, nebo jen pro určité zboží. Zejména řetězce si ihned vytvoří obchod .de, .at, atd. a zajistí rozvážku zboží i do "ciziny" - třeba z jejich velkoobchodního skladu v Praze...
Web: neuveden Mail: neuveden
Ano, stačí nakreslit čáru, přesvědčit lidi o její důležitosti, a tyhle hlouposti se potom obhajují samy. Přitom čeští výrobci mají proti těm zahraničním jedinečné výhody - přímá znalost trhu (jazyka, kultury, preferencí atd.), časová dostupnost (zboží se nemusí vozit přes půl světa). Přesto je spousta věcí, které českého výrobce nemají, nebo prostě upřednostňuji (z různých důvodů) jiného výrobce... ale je to moje volba, a v životě bych ji necpal ostatním.

Mimochodem, z podobného soudku jsou zisky ulévané do zahraničí a snahy toto zakázat (hodně častý projev mnoha lidí, nejen uvědomělých komoušů, ale naprosto zřetelně odhalující jejich komoušské myšlení). Přece, co je komu do toho, co kdo dělá se svým majetkem? Jednou někomu dám za jeho zboží peníze, tak už ty peníze nejsou moje, nemám nad nimi moc... ale spousta lidí se s tím neumí (nechce a ani nesnaží) smířit.
Autor: Fotkyznovin (neregistrovaný) Čas: 2016-09-05 08:36:36 Titulek: stát ví nejlépe!!
Zdravím,
S článkem souhlas, takovéto umělé omezení a upřednostňování bude vždy na úkor spotřebitele, který pak svým svobodným rozhodnutím a výběrem nemůže rozhodnout co sám chce, neboť stát udělá již předem selekci zboží které bude vůbec vystaveno. Absurdní..
Jinak technická, je tam překlep: "Horší alternativy.....před horšími"
Autor: Antos Bulba (neregistrovaný) Čas: 2016-09-05 09:49:48 Titulek: Nekonzistentní
Takové opatření bude hlavně hrozně nekonzistentní a diskriminační. Když už 80 % českých výrobků, tak ve všech oblatech! 80 % českých počítačů, mobilů, 80 % českého nábytku (sbohem drahá Ikea!), 80 % českých cigaret a tvrdého alkoholu, 80 % českého oblečení, žárovek a knih.
Nebyl by to krásný a bohatý svět?
Autor: Jan (neregistrovaný) Čas: 2016-09-05 10:51:09 Titulek: Kvóty
Ti socani jsou těmi kvótami a podobnými věcmi nějak posedlí - 40 % žen, 80 % českých výrobků... To jsem zvědav, kam je ještě vecpou.
Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-05 15:04:37 Titulek: Re: Kvóty [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Aspoň 30 % teroristů musí být nemuslimové. ;)
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-05 16:41:31 Titulek: Re: Kvóty [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Aspoň 30 % teroristů musí být nemuslimové. ;)
.........................................

HAHAHA,

myslím, že tuto normu díky státní správě plníme nejspíše na sto procent,

díky tomu jsme ale tak blbá země,

že i muslimští teroristé se nám radši vyhejbaj vobloukem...

Vždyt sem nechtěj ani utečenci, kteří utíkají ze států kde se válčí,

tak blbá země je to česko...
Autor: Šunka Čas: 2016-09-05 17:36:25 Titulek: Re: Kvóty [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Já si třeba myslim, že to, proč sem nechtěj, je jedna z mála "trochu lépe" nastavených věcí v našem hloupym státu. Když sem imigrant přijde, tak prostě dostane kulový.

Tim spíš je pak vidět ten kontrast, kdy každý vříská kvůli uprchlíkům, kteří tu nejsou, ale nikdo si nevšímá toho, že naši politici a další dobroserové nás svými zákony zničí do několika let i bez imigrantů.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-05 22:14:57 Titulek: Re: Kvóty [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Já si třeba myslim, že to, proč sem nechtěj, je jedna z mála "trochu lépe" nastavených věcí v našem hloupym státu. Když sem imigrant přijde, tak prostě dostane kulový.
.................................................................................

To je spíše tím, že jsme chudej stát,
díky socialistickému experimentutakže jsme na úrovni rozvojových států a bylo by to pro imigrasnty spíše z louže pod vokap..


Tim spíš je pak vidět ten kontrast, kdy každý vříská kvůli uprchlíkům, kteří tu nejsou, ale nikdo si nevšímá toho, že naši politici a další dobroserové nás svými zákony zničí do několika let i bez imigrantů.
.................................................................................
Naopak, lidé jsou nadšeni jak je stát skvěle chrání,
proti imigrantům co zde nechtěj být,
a tak se miliardy nalejou
do policie a armády,
takže stát posílí a bude to stejně drahý jako ti imigranti...

Ale všichni budou happy...

Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-09-05 16:06:13 Titulek: Re: Kvóty [↑]
Jj, ale tak musíme tu socanskou kvótofilii využít proti nim. Když nejméně 40 procent žen, tak taky nejméně 40 procent mužů, a když ve správních radách podniků, tak taky učitelé ve školách, a měli bychom tak kladivo na feminizaci školství.

I když, viděl jsem dnes rozvrh a seznam učitelů (učitelek + učitelů) svého dítěte. Jediní dva učitelé jsou na chemii a na fyziku (...vedle matiky nejdůležitější předměty na zeměkouli). Okamžitě ze mě vypadlo, že pokud tito dva pánové odučí těmito předměty alespoň 40 % vyučovacích hodin, budu považovat genderovou kvótu za splněnou. :-)
Autor: Urza Čas: 2016-09-05 22:17:11 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Kdyby jen za tu....
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-09-05 22:32:37 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Hele,
a jsou vůbec tací vlastenci co dávají přednost českým výrobkům...

Tedy já osobně kupuji pouze zboží z číny,
a to ani ne tak proto, protože je levný a mizerný,
ale protože takto podporuji komunistickou ekonomiku lidově demokratické číny,
a napomáhám proletářům všech zemí
v boji proti imperialistickému vykořistovatelskému kapitalismu...

AŽ SI KOUPÍM SKŮTR JUKI
NA KALHOTECH NAŽEHLÍM PUKI

MAO A TAO TY DVA MÁM RÁD
WU WEI JE MŮJ KAMARÁD

Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-09-06 07:28:37 Titulek: Re: [↑]
Meli napsat rovnou babisovo zbozi.Dedous konci-ten novej ksicht,co si ted nalepil,posral.Zensky ho prestavaji milovat.Doufam,ze i autor aplikace Bez Andreje zaktualizuje disajn
Autor: Kurwa (neregistrovaný) Čas: 2016-09-06 12:59:01
Protekcionismus je fujky, ale kupování českejch výrobků pro jejich tuzemskost je IMHO validní preference. Stejně jako někdo kupuje fair trade, nebo tretky z chráněnejch dílen.
Autor: gwerhher (neregistrovaný) Čas: 2016-09-07 13:31:38 Titulek: PRO URZU
Urzo, co si kupujete za své poctivě vydělané peníze, je Vaše věc. Přesto si neodpustím poznámku. Zamyslel jste se někdy nad tím, jak rovné jsou potravinářské trhy v ČR a Německu? Němci mají mnohem víc výhod než Češi. Mají tam nižší DPH, EU dotace pro zemědělce tam jsou mnohem výhodnější než pro ty naše, euro je uměle slabší pro Němce, silnější pro jižní křídlo Eurozóny (což je snad jediná příčina uadání exortu jižních zemí a posilování toho německého), mají mnohem méně byrokracie a státní buzerace, levnější kapitál a výhody mnohem většího trhu než je ten náš. Ano, i Češi mají nějaké komparativní výhody (např. nižší cenu práce), přesto ty výhody těch neměckých silně převažují a proto v posledních tak pěti šesti letech velmi rychle stoupá podíl německých potravinářských výrobků na našem trhu. Např. v takovém Lidlu je podíl německých výrobků tak 80%, tak 17% je z Polska a zbývající tak 3% připadají na ty z ČR. A přitom Lidl má velmi agresivní cenovou politiku a s Kauflandem to jsou nejúspěšnější řetězce. Jejich podíl na trhu bude jsitě rychle růst na úkor řětězců s mnohem větším podílem českého zboží. Pamatuji si, že ještě před krizí stovky tisíc Němců z pohraničí jezdilo nakupovat k nám. Po Kalouskově zvýšení DPH se to rychle obrátilo. Když je pro stovky tisíc Čechů výhodnější nakupovat v 4x bohatším Německu, je něco špatně, nemyslíte? Můžeme se tedy na celý problém dívat i tak, že čeští chudáci potravináři úpí pod knutou českého státu, přičemž situace je stále horší a horší a preference v nakupování na české výrobky je zcela v pořádku. Vy běsníte nad tím, že politici jako Babiš a Jurečka by chtěli nařídit, aby 80% výrobků v sueprmarketech bylo českých. Ve skutečnosti je toto naprostá utopie. Bylo by to zcela v rozporu s volným pohybem zboží v EU a tihle dva nejsou tak hloupí, aby ten nápad prosazovali dál. Je to nejsíš jen připravování půdy pro hloupou a zbytečnou reklamní kampaň na české zboží pro ty "správné" reklamní agentury. Ano, tato reklamní kampaň je komparativní výhoda českých potravinářů, jenže jejich efekt bude narosto nulový - stejně jako s kampaněmi na kupování českého kapra za stovky milionů Kč.

Otázka pro ostatní: Znáte konkrétní makroekonomické důvody, proč kromě německého potravinářského zboží u nás posiluje i polské? Já vím jen o těchto: výhodnější EU dotace pro polské zemědělce než pro ty české, polští zemědělci mají odpuštěné skroro všechny daně od polského státu, levnější spotřební daň na PH... Znáte další? Já situaci v Polsku moc neznám.
Autor: PeTaX Čas: 2016-09-07 19:04:20 Titulek: Re: PRO URZU [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Mám na to jedinou odpověď: ačkoliv se EU honosila vnitřním odbouráním cel a otevřeným tržním hospodářstvím, dělá přesný opak. Provozuje protekcionistickou politiku a trh programově ničí. Celá dotační politika má jediný cíl. Rozvrátit tržní signály a deklarovat neexistující ceny. Důsledkem je samozřejmě nemožnost ekonomické kalkulace.
logo Urza.cz
kapky