Autor: Eduard Horák
Čas: 2019-08-16 00:00:02
Co přinese zvýšení minimální mzdy v USA?
V USA je momentálně aktuální téma zvýšení federální minimální mzdy na $15 za hodinu. Dle předpokladů tento návrh podporuje většina demokratických senátorů a kandidátů na prezidenta. Podle analýzy zveřejněné v pondělí ekonomy Kongresu by federální minimální mzda ve výši 15 USD pravděpodobně zvýšila plat 27 milionům amerických pracovníků, čímž by se 1,3 milionu domácností zbavilo chudoby. Zvýšení příjmu však může s sebou přinést i náklady: Mohlo by vést ke ztrátě 1,3 milionu pracovních míst. Aktuální minimální hodinová sazba $7,25 byla stanovena v roce 2009, přímo uprostřed Velké recese.
Minimální mzda má přitom negativní dopad jak na zaměstnavatele, tak hlavně na samotné zaměstnance. Zákon tedy přikazuje, že žádný zaměstnanec nesmí být zaměstnán za mzdu nižší, než $15 za hodinu. Prvním důsledkem tohoto „opatření“ bude, že každý pracovník, který nemá pro svého zaměstnavatele hodnotu vyšší než tuto částku, bude propuštěn a nebude zaměstnán vůbec. Hodnota práce se nedá zvýšit tím, že někomu zakážete pracovat za určitou sumu. Pokud se zaměstnavateli tedy ve spojením s minimální mzdou stává nerentabilní, zaměstnán prostě nebude. Zabráníme mu tím si vydělat třeba méně, ale alespoň něco. Místo nižšího výdělku „vyrobíme“ nezaměstnaného. A to ani nemluvím o nákladech firem, které se opět promítnou do celkové ceny zboží a služeb, potažmo v ochotě expanze a zaměstnávání dalších zaměstnanců.
Asi je načase, američtí kolegové, přečíst si Hazllita, Misese či Rothbarda. Více o návrzích zvýšení minimální mzdy v USA např. na Mises.org či Vox.com.
Minimální mzda má přitom negativní dopad jak na zaměstnavatele, tak hlavně na samotné zaměstnance. Zákon tedy přikazuje, že žádný zaměstnanec nesmí být zaměstnán za mzdu nižší, než $15 za hodinu. Prvním důsledkem tohoto „opatření“ bude, že každý pracovník, který nemá pro svého zaměstnavatele hodnotu vyšší než tuto částku, bude propuštěn a nebude zaměstnán vůbec. Hodnota práce se nedá zvýšit tím, že někomu zakážete pracovat za určitou sumu. Pokud se zaměstnavateli tedy ve spojením s minimální mzdou stává nerentabilní, zaměstnán prostě nebude. Zabráníme mu tím si vydělat třeba méně, ale alespoň něco. Místo nižšího výdělku „vyrobíme“ nezaměstnaného. A to ani nemluvím o nákladech firem, které se opět promítnou do celkové ceny zboží a služeb, potažmo v ochotě expanze a zaměstnávání dalších zaměstnanců.
Asi je načase, američtí kolegové, přečíst si Hazllita, Misese či Rothbarda. Více o návrzích zvýšení minimální mzdy v USA např. na Mises.org či Vox.com.
Přečtení: 150906
Komentáře
Komentář 40273
Jen pro úvahu: Pak jsou tu však případy, kdy pracovník má pro svého zaměstnavatele hodnotu vyšší než tuto částku, přesto mu však platí menší částku.
Komentář 40275
To je ale vždy. Zaměstnanec musí mít pro svého zaměstnavatele vyšší cenu, než kolik mu platí. Jinak by byl pro zaměstnavatele nerentabilní. Pokud se zaměstnanci zdá tento rozdíl příliš veliký, může vyjednávat o své mzdě.
Komentář 40276
Jenže jeho vyjednávací pozice může být velmi slabá, jak ukázal příklad "velkej Ká na ostrově".
V tom příkladu šlo o to, že na neobydleném ostrově ztroskotá námořník a podle zásad anarchokapitalismu se stává vlastníkem ostrova. Následně tam ztroskotává velkej Ká a vlastník mu dává na výběr: buď se velkej Ká stane jeho otrokem a nebo může zase pěkně odejít do oceánu. Pokud by velkej Ká souhlasil s tím, že se stane jeho otrokem, pak podle anarchokapitalistického pohledu je to jeho svobodné rozhodnutí, které je pro obě strany výhodné (vlastník získá otroka, velkej Ká si zachrání život). Takové možnosti se samozřejmě velkému Ká nelíbily, tak začal argumentovat tím, že má přece pro vlastníka mnohem větší cenu. Což je nesmyslná argumentace, protože on sice pro něj samozřejmě větší cenu má, ale proč by jí měl vlastník platit, když nemusí? Jistě, i velkej Ká může vyjednávat o své ceně, ale jeho vyjednávací pozice "nabídni mi lepší podmínky nebo se půjdu utopit" není zrovna silná. Závěr byl nakonec takový, že se velkej Ká "zřekl" anarchokapitalismu a prohlásil, že naoko danou nabídku přijme a poruší ji, jakmile bude vhodná příležitost. S dovětkem, že s tím nebude mít vůbec žádný problém, protože dotyčný vlastník (který ho podle anarchokapitalistického pohledu ale k ničemu nenutil) je otrokář.
Komentář 40281
Komentář 40285
Příklad samozřejmě představuje extrém. Jenže kde končí extrémní případy (kdy anarchokapitalisté mohou kašlat na anarchokapitalismus) a začínají ty běžné? Urzova oblíbená argumentace bývá ta, že pokud nelze jednoznačně položit nějakou hranici, pak by žádná taková hranice určována být neměla, takže i v extrémních případech by měl ctít anarchokapitalismus a ne jen když se mu to hodí.
V realnem zivote mate alternativy
I zde měl přece alternativu - odejít do oceánu ;-).
a ty zvysuji Vasi vyjednavaci silu.
Ta zvýšená vyjednávací síla ale pořád nemusí být dost velkou vyjednávací silou.
Zajímavé na tom ale bylo hlavně to, jak velmi rychle došel velkej Ká k myšlence: Když mi vlastník nedá pro mne zajímavou nabídku, tak já prostě nebudu to jeho vlastnictví uznávat.
Komentář 40297
Komentář 40299
Komentář 40280
Komentář 40284
Zaměstnáváte někoho? Máte aspoň tušení, kolik s tím je nákladů a rizik, a to nejen přímo finančních, ale taky byrokratických?
Komentář 40287
Komentář 40289
Představte si, že housky i rohlíky stojí 2 Kč. Pak přijde nařízení, že houska musí stát víc Kč. Někteří lidé si dál budou kupovat housky, někteří přejdou na rohlíky.
Když tak houska zdraží na 2,10 Kč, ta změna bude menší, než když zdraží na 4 Kč. A cena práce je prostě cena, stejně jako cena housky.
A pokud věříte, že stát má své experty, aby tohle dokázali naplánovat, zjistěte si, co se tu dělo mezi lety 1948 a 1989 ;-)
Komentář 40292
A myslím, že zjistit, co tu bylo 1948-1989, byste měl vy, protože v tu dobu minimální mzda u nás žádná nebyla. Boom. Takže vlastně jsme byli takový ankap ráj.
Komentář 40294
Komentář 40296
Komentář 40301
Komentář 40298
A za totáče? Minimální mzda? Na co, když byla tabulková?
Komentář 40300
Komentář 40302
Komentář 40304
Komentář 40309
Komentář 40313
Komentář 40318
Komentář 40325
Komentář 40328
Komentář 40329
Komentář 40339
Komentář 40457
Komentář 40462
Každopádně pro politickou rovinu věci je to nepodstatné. Pronásledování jinověrců je, tak jako trestání rouhačů a kacířů, prostě neuznáváním případně porušováním svobody projevu. Ta byla, jak víte, porušována v celých dějinách, nejen z náboženských důvodů, a ve všech režimech: náboženských, sekulárních i ateistických. Čili to fňukání (nebo chvástání?) ateistů, jak jim bylo v minulosti ubližováno, je trapné.
Ve všech těchto případech nebyli jinověrci/ateisté pronásledováni za svou víru/nevíru, ale trestáni za to že porušovali zákony. Nemyslím, že někdo zkoumal pravost jejich víry. Když nepohoršovali/nedráždili okolí, mohli si dělat, co chtěli. Navíc se to dělo v době, kdy svoboda slova nebyla obecně uznávána.
Kdežto dnes, v době, kdy svoboda slova JE obecně uznávána, ateisté pronásledují věřící.
Komentář 40327
Komentář 40274
Komentář 40277
Pokud kopete krumpáčem, máte podobnou hodnotu na trhu práce, ať to děláte pro jakoukoli firmu.
Komentář 40279
Komentář 40282
Základy ekonomie...
Komentář 40283
Komentář 40286
Pokud jsou mzdové náklady kopáče nízké, díru vám vykopou 3 kopáči za 5000 Kč. Nebo přijede bagrista a za 6000 Kč to má fik fik hotový (5000 provoz bagru, 1000 bagrista). A pak se zvedne minimálni mzda a najednou 3 kopáči stojí 10 000 Kč a bagr s bagristou 7000.
Komentář 40288
Navíc ono to celé je trošku složitější, víte? Mechanizace je prakticky vždy z dlouhodobého hlediska výhodnější. Pojí se se zvýšenými náklady na začátku (pořízení strojů), ale po čase se začne vyplácet díky ušetřeným nákladům.
Komentář 40290
Kopáč stojí 1666 za vykopání jámy, zabere mu to 8 hodin, tj. 200 Kč/h. Bagrista totéž udělá za 2 hodiny, čili 500 Kč/h. Bagrista samozřejmě není levnější než kopáč, ale v našem vesmíru bagr kope rychleji ;-)
Pokud se podíváte do učebnic ekonomie, tam jsou podobné příklady spočítané jistě přesněji.
A přesně proto, že je to složitější, tak je nesmysl si myslet, že nějaký úředník od stolu dokáže správně určit cenu práce...
Komentář 40291
Komentář 40293
Co je chudoba určuje stát. Jsou na to tabulky.
Životní náklady nejvíc zvyšuje stát. U nás třeba 45% zdanění práce a 21% DPH. + spousta dalších daní, poplatků a kolků...
Komentář 40295
No a dále, to už se zase dostáváme k tomu, jestli jsou potřeba daně a podobné. Já říkám že (do určité míry) ano, i když se to zde samozřejmě s pochopením moc nesetká.
Komentář 40311
Proč? Když upeču jednu housku měsíčně, mám právo nutit ostatní, aby ji koupili za moje měsíční náklady?
Je X důvodů, proč má někdo práci a Y způsobů, jak má dotyčný uspořádán svůj život, své plány a své náklady. Někdo je ještě student, prací získává praxi i znalosti, za což část těch peněz klidně obětuje. Někdo žije ve čtyřech. Někdo ve dvou. Někdo žije sám, má našetřeno, práci bere jako investici. Dokážu si představit i model, kdy někdo má našetřeno, peníze za práci (které mu na život teď) utratí rovnou za bitcoiny (či jinou dobrou investici), spotřebovává úspory, a až mu dojdou, rozbije bitcoinové prasátko a pokračuje dál? Někdo má více prací, a některé nedělá jen pro peníze. Co ví úředník o životních nákladech? Zrovna on? Co ví o životě? Takovej Babiš, ministr financí tehdy, byl sám překvapen, kolik druhů podnikání to tady máme...
Komentář 40307
Komentář 40308
Komentář 40310
Komentář 40312
Komentář 40314
Komentář 40316
Komentář 40319
Komentář 40320
Komentář 40321
Komentář 40322
Komentář 40323
Komentář 40324
> Proč? Když upeču jednu housku měsíčně, mám právo nutit ostatní, aby ji koupili za moje měsíční náklady?
Ne.
Komentář 40326
Komentář 40330
Komentář 40331
Komentář 40332
Komentář 40333
Komentář 40334
Komentář 40337
Komentář 40338
Použil jsi mozek, když jsi tohle psal? Jakou to má souvislost s minimální mzdou?
Komentář 40342
Komentář 40344
Komentář 40345
Přesně tak, nikdo není nucen zaměstnávat lidi, kteří nestojí za minimální mzdu. Zatím.
Komentář 40348
No a z něčího pohledu je naprosto minimální práce třeba ten full-time kopáč.
Komentář 40349
Komentář 40351
Komentář 40354
Vzhledem k omezenému množství času je to důležité kritérium.
Nechme kopáče, ten i dře, ale co třeba full-time flákač... i ten má dostat minimální mzdu?
A proč by někdo zaměstnával full-time flákače?
Komentář 40359
Komentář 40363
Komentář 40361
Komentář 40364
Komentář 40366
Komentář 40368
Komentář 40355
A proto je třeba definovat minimální práci, uzákonit ji, nabrat úředníky, kteří budou tuto agendu spravovat a kontrolovat, samozřejmě pokutovat a za nedodržování minimální práce lidi zavírat (to teda už budou dělat policajti).
Prostě na první pohled lidumilná myšlenka - lidi si zaslouží přiměřenou odměnu a slušný život - dotažená do konce vede do pekel, kam nás politici rádi doprovodí...
Komentář 40357
Komentář 40358
Komentář 40362
Komentář 40369
Pro ty, kdo to ještě neví - přerozdělováním bohatství nevzniká...
Komentář 40399
Komentář 40409
Místo toho, aby si zaměstnavatel koupil za 2000 Kč večeři v restauraci (nebo novou židli svému zaměstnanci do kanceláře), koupí si jeho 100 zaměstnanců 100 chlebů. Takže peníze nejdou do restaurace, ale pekařům. Prostě se jen přesouvají jinam.
Komentář 40417
A to že mi ukážete pár príkladov napr. bývalých úspešných športovcov, ktorým sa podarilo prehajdákať aj desiatky miliónov dolárov na tom nič nemení.
Komentář 40418
Komentář 40420
Komentář 40423
Komentář 40424
Komentář 40437
Komentář 40441
Komentář 40445
Komentář 40453
Komentář 40459
Komentář 40494
Komentář 40421
Dokážete vy si vůbec představit koloběh peněz, když si člověk koupí něco drahého, kolik dalších lidí z toho má příjem???
Komentář 40340
Komentář 40341
Komentář 40335
Komentář 40336
Komentář 40343
Normálně smýšlející si ale nevšimnou, že na jedné straně úředník milostivě zvedá minimální mzdu, na straně druhé z ní hned sebere 45 % (a třeba v Česku se z minimální mzdy určují odvody pro OSVČ, takže ty se taky zvednou), zdraží stará auta (10 000 Kč ekodaň - a chudí nemají na auto, ale víte co, dáme dotaci na auto za třetí dítě v rodině), stále zvyšuje DPH, které nejvíc dopadne právě na chudé, na to všechno se platí úředníci, kontroloři, zaklekávači z FÚ atd.
Přečtěte si Bastiata - Co je a co není vidět. Už to tu bylo milionkrát :-)
https://www.mises.cz/literatura/co-je-a-co-neni-videt-56.aspx
Komentář 40317
Komentář 40315
Když to vemzu do extrému, ten úředník by úplně klidně mohl stanovit i horní hranici, argumenty by pro to být mohly, že např. platy různých CEO jsou příliš vysoké apod. Řekněme tedy, že stanoví spodní hranici na X, a horní hranici taky na X. Stanovil ten úředník podle Vás cenu práce? Nestanovil. Podle mě? Oficiálně ano, na X. V šedé a černé ekonomice, na srat.
Komentář 40303
Komentář 40278
Komentář 40306
Komentář 40305
Komentář 40346
Komentář 40350
Komentář 40353
Komentář 40356
Komentář 40360
Komentář 40365
It would be incompatible with the already justified self-ownership, for if one could appropriate resources by decree, this would imply that one could also declare another person’s body to be one’s own.
Kdo natolik inteligentní, aby byl schopen text srozumitelně přeložit, by tohle chtěl zadarmo překládat?
Komentář 40367
Komentář 40371
Komentář 40373
Komentář 40377
Komentář 40379
Komentář 40385
- Tím chcete říct, že tělo se houmsteduje? Že Vy jste své tělo nahoumstedoval?
Komentář 40388
- Sebevlastnictví. Své tělo prostě vlastníte.
- Homesteading. Věc (statek) je Vaše, protože jste ji začal využívat dříve než ostatní.
- Prohlášení. Věc je Vaše, protože ji prohlašujete za Vaši.
Prvé dva jsou spolu kompatibilní. Vaše tělo je Vaše, a můžete to obhájit prvním i druhým způsobem. Třetí způsob je s tím v rozporu. Vámi citovaný úryvek Hoppeho textu se zmiňuje, že z homesteadingu nelze udělat výjimky, protože ty výjimky by šlo přivlastnit jedině prohlášením. A to je v rozporu se sebevlastnictvím. Tady musím s Hoppem polemizovat, ale ne v tom, co se homesteaduje nebo ne, ale v tom, že existuje i alternativa, že si ty vyčleněné věci nepřivlastní nikdo - pak je ale buď nelze využívat, nebo jde o obecní pastvinu. Nemám Hoppeho načteného, takže nevím, zda (a jak) to řeší.
Komentář 40391
- Tím tedy chcete říct, že jste své tělo nahoumstedoval?
Komentář 40393
Komentář 40396
Komentář 40400
Komentář 40401
Komentář 40405
Komentář 40406
A jistě ho získalo homesteadingem. Je v tom případě možné vůbec homesteadovat nějaké území, kde žijí nějaká zvířata? Ta přece to území užívala a tedy homesteadovala ještě dříve, takže je jejich.
Komentář 40408
Komentář 40410
Komentář 40411
Komentář 40414
Komentář 40397
Komentář 40402
Komentář 40403
Komentář 40407
Komentář 40415
Opakuju otázku: Kdo kromě Vás mohl Vaše tělo houmstedovat, a jak?
Komentář 40422
Komentář 40426
Komentář 40428
Komentář 40429
Komentář 40430
Komentář 40431
Komentář 40436
Komentář 40439
Komentář 40440
Komentář 40446
- Právě že ne. Může to být jen AUTORITA. To je rozdíl mezi prohlášením/proclamation a nařízením/decree. Jaký je rozdíl mezi žádostí, příkazem a rozkazem? V míře autority. Vždyť je to logické (překvapivě, u blba Hoppeho): Jak by mohlo být vlastnictví nabyto prohlášením (ownership acquired by proclamation)? Kdyby to bylo možné, tak proč neprohlásíte, že Česko patří Urzovi, on nechá všechny na pokoji, a máte ankap. Proč to neuděláte, když to je možné?
2) Hoppe v kostce říká: Nelze zakázat něco homesteadovat, protože potom by dotyčnou věc šlo přivlastnit pouze pouhým prohlášením.
- Prohlášením z pozice autority. Čili přesně NAŘÍZENÍM. Což Hoppe i napsal. Decree je nařízení. A Hoppe přece neříká, že "houmstedování nařízením" je samo o sobě je vadné. Říká, že je to neobhajitelné, protože kdyby to platilo, tak by vám někdo mohl nařízením zabrat i vaše tělo. Až ten špatně vyvozený důsledek má princip "houmstedování nařízením" vyvracet!!! Čili jste pořádně mimo.
3) Vy můžete prohlásit o hromadě věcí, že jsou Vaše. Ale pokud je před Vámi používal někdo jiný a považuje za svoje, nikdy Vám je nedal, tak Vaše nejsou. Kdybyste však neměl homesteading, oba byste mohli tvrdit o týchž věcech, že jsou Vaše, ale protože neberete předchozí užívání v úvahu, tak vlastně nemáte oprávněného vlastníka.
- Říkáte vlastně: Protože potřebujete nějaký princip, podle kterého rozdělit přírodní zdroje, tak musíte použít tento můj absurdní. No, nemusíme, jsou i jiné.
4) Tím pádem nemůžete ani zaručit, že jste vlastníkem svého těla, omezování homesteadingu je tedy v rozporu se sebevlastnictvím.
- Už jsme se přece shodli na tom, že tělo nehoumstedujete. Vlastnictví těla nenabýváte houmstedingem. Takže otázka zní: Proč by přijetí principu pro houmsteding, mělo mít JAKÉKOLIV IMPLIKACE pro něco, co se nehoumsteduje?
Komentář 40395
Takhle toho anrchokomu…kapitalismu nedosáhnete, soudruzi!
Komentář 40404
Komentář 40412
- Ale vyvodit z toho něco tak debilního, jako že to odporuje sebevlastnictví definovanému jako Sebevlastnictví. Své tělo prostě vlastníte.? To je přece moc…
Komentář 40413
Komentář 40416
Komentář 40419
Komentář 40425
Podle Vás debilní premisa: If one were not allowed to appropriate other resources through homesteading action, i.e., by putting them to use before anybody else does, or if the range of objects to be homesteaded were somehow limited, this would only be possible if ownership could be acquired by mere decree instead of by action.
- Jinými slovy "Kdyby byl houmsteding řízený…
Podle mě debilní závěr: It would be incompatible with the already justified self-ownership, for if one could appropriate resources by decree, this would imply that one could also declare another person’s body to be one’s own.
- Jinými slovy "…byl by v rozporu se sebevlastnictvím", které jste definoval jako: Sebevlastnictví. Své tělo prostě vlastníte.
Komentář 40427
Komentář 40432
Komentář 40433
If one were not allowed to appropriate other resources through homesteading action, i.e., by putting them to use before anybody else does, or if the range of objects to be homesteaded were somehow limited, this would only be possible if ownership could be acquired by mere decree instead of by action. (...) It would be incompatible with the already justified self-ownership, for if one could appropriate resources by decree, this would imply that one could also declare another person’s body to be one’s own.
Kdyby nebylo dovoleno přivlastnit si zdroje homesteadingem (tj. jejich využitím dříve, než je využije někdo jiný), nebo kdyby to, co lze homesteadovat, bylo nějak omezeno, bylo by možné získat vlastnictví jedině prohlášením namísto činu. (...) Což by bylo neslučitelné s již zdůvodněným sebevlastnictvím, protože kdyby šlo přivlastňovat zdroje prohlášením, znamenalo by to, že by někdo mohl prohlásit tělo jiné osoby za své.
Komentář 40434
A přeložil jste to špatně: decree není prohlášení ale nařízení.
Komentář 40435
Komentář 40443
Komentář 40450
Začni třeba tím, že se zamyslíš, proč v případě omezeného homesteadování není možné vlastnictví získat tím omezeným homesteadováním?
Komentář 40455
Komentář 40463
Komentář 40465
Komentář 40468
Komentář 40471
Komentář 40472
Mícháš hrušky s jabkama. Když ti někdo zakáže homesteadovat v sobotu (to je omezení), tak pořád z toho neplyne, že ti zakázal homesteadovat úplně. Už to tvá fantazie dokázala probrat?
Komentář 40476
Komentář 40478
Komentář 40480
Komentář 40482
Ovšem z toho, že ti ho zakázal v sobotu, jaksi neplyne, že ti ho zakázal i v ostatní dny!
Někdo si na něj uzurpuje vlastnictví nějakým vyhlášením.
To není pravda, prostě dokud není homesteadován, tak nepatří nikomu. Jen ho není možné homesteadovat v sobotu.
Komentář 40483
Uz zase mlhy? Ten tvuj problem mozna (vlastne medle temer jiste) neni v logice, ale v cestine. Kde beres tu jistotu, ze "uplne" znamena "vzdy"? A placnuti tehle zcela zrejme, vlastne spis az absurdni vety, to je presne to obvykle zasirani. Zpochybnuje to snad nekdo? Nic takoveho te nepochybne ani nenapadlo, zase jenom delas vlny kolem toho tvyho zcela nesmyslnyho prohlaseni.
(Coz mi pripomelo...)
Komentář 40484
Komentář 40490
Ty vole...
Komentář 40491
Komentář 40438
Vysvětlení pro tupé anarchokapitalistické stádo: Protože jak by vlastnictví mohlo vzniknout PROHLÁŠENÍM? Všimněte si, že i tupec Hoppe to nenapsal.
Komentář 40442
1) Váš překlad je nesmyslný: Kdyby nebylo dovoleno přivlastnit si zdroje homesteadingem (tj. jejich využitím dříve, než je využije někdo jiný), nebo kdyby to, co lze homesteadovat, bylo nějak omezeno, bylo by možné získat vlastnictví jedině prohlášením namísto činu.
- 1. Je to non sequitur: Proč by z omezenosti houmstedingu mělo plynout, že je možné získat vlastnictví prohlášením? A "jedině prohlášením"?
2. Jaksi to neodpovídá skutečnosti: Když můžu získat vlastnictví pouhým prohlášením, proč jako nemůžu něco houmstedovat? Co mi brání, když stačí jen prohlásit "Je to mé"?
2) Správný překlad je: Kdyby nebylo dovoleno přivlastnit si zdroje homesteadingem (tj. jejich využitím dříve, než je využije někdo jiný), nebo kdyby to, co lze homesteadovat, bylo nějak omezeno, znamenalo by to že vlastnictví lze nabýt pouhým nařízením, a ne činem.
- Pak z toho Hoppe idiotsky vyvozuje, že v takovém případě by vám někdo mohl nařízením vzít sebevlastnictví, které podle idiotíka tedy zřejmě také nabýváme činem…
Komentář 40444
1) 2. Přesně to Hoppe rozvádí za Vaší výpustkou; kdyby šlo nabýt vlastnictví prohlášením, dostanete se do kolize se sebevlastnictvím (které Hoppe obhájil někde dříve v textu, který jste necitoval).
2) To je podle mého názoru spíše stylistický rozdíl; pokud Vám to udělá dobře, klidně použije Vámi navrženou variantu (s tím, že zachováte prohlášení, což dává větší smysl). Vyvození mi připadá zcela logické: pokud na nabytí vlastnictví Vašeho těla nelze uplatnit homesteading, pak Vaše tělo může klidně být úplně někoho jiného; jenže pak jste ve sporu se sebevlastnictvím. Dává tedy větší smysl, když uznáváte homesteading.
Komentář 40448
2) To je podle mého názoru spíše stylistický rozdíl
- Opravdu jste na křížku s logikou. Věta: Kdyby nebylo dovoleno přivlastnit si zdroje homesteadingem (tj. jejich využitím dříve, než je využije někdo jiný), nebo kdyby to, co lze homesteadovat, bylo nějak omezeno, bylo by možné získat vlastnictví jedině prohlášením namísto činu. je A >> B.
Kdežto věta (správný překlad Hoppeho): Kdyby nebylo dovoleno přivlastnit si zdroje homesteadingem (tj. jejich využitím dříve, než je využije někdo jiný), nebo kdyby to, co lze homesteadovat, bylo nějak omezeno, znamenalo by to, že vlastnictví lze nabýt pouhým nařízením, a ne činem. je A << B
Komentář 40454
Pro mě je varianta se "znamenalo by to, že" totéž, tedy A >> B. Možná mluvíme každý jinou češtinou, nevím.
Komentář 40458
- Což jaksi nic neznamená, protože právě tato implikace je špatně. Vznikla Vaším špatným překladem; Hoppe ji má opačně.
Váš překlad zní takto:
Kdyby nebylo dovoleno přivlastnit si zdroje homesteadingem (tj. jejich využitím dříve, než je využije někdo jiný), nebo kdyby to, co lze homesteadovat, bylo nějak omezeno, bylo by možné získat vlastnictví jedině prohlášením namísto činu.
Přeříkejte si to: 1. Někdo nějak omezil právo na houmsteding. 2. Jak z toho plyne, že PROTO je možné získat vlastnictví prohlášením (natož jedině prohlášením)?
Komentář 40464
A mezi variantami "znamenalo by to, že vlastnictví lze nabýt nařízením" (Hoppe) a "znamenalo by to, že vlastnictví nelze nabýt jinak než nařízením" (ty) vidíš rozdíl?
Komentář 40466
Komentář 40473
Komentář 40475
Komentář 40477
Komentář 40479
Komentář 40481
Komentář 40381
To je z ideologických důvodů. Potřebují, aby jejich pojetí práv chránilo člověka (jeho tělo), ale zároveň aby nepřipouštělo jiná práva než vlastnická.
Komentář 40382
Komentář 40383
Komentář 40384
Komentář 40387
To, na co reaguji, se pozná z toho, co cituji ;-)
odvozujeme z něj velké množství jiných práv
Ne, pouze dokazujete, že ta jiná práva jsou vlastně vlastnickým právem. Pokud to pro nějaké právo ukázat nejde, berete to jako důkaz, že ve skutečnosti o právo nejde.
Komentář 40389
To máte pravdu. Proto vlastně vůbec zavádíme sebevlastnictví, ze kterého plyne právo na život, atd. Těžko ale za právo označíte něco, k čehož naplnění musíte někoho přinutit, aby Vám sloužil a něco pro Vás udělal. To je příklad zdravotní péče zadarmo, kdy v extrémním případě byste musel doktory zotročit, aby Vám poskytli péči. Fór je v tom, že ta množina těch prvních práv je v podstatě pořád stejná, ale ta druhá stále roste, pořád se objevují osoby, které by chtěly něco zadarmo.
Komentář 40392
No jak říkám, děláte to z ideologických důvodů, abyste mohli odmítnout veškerá práva kromě těch vlastnických.
ze kterého plyne právo na život
Tak to se pleteš. Pokud se například člověk ocitne na cizím pozemku, je jeho právo na život nulové, protože plně podléhá vůli vlastníka.
Těžko ale za právo označíte něco, k čehož naplnění musíte někoho přinutit, aby Vám sloužil a něco pro Vás udělal.
K respektování vaší představy práv je také třeba lidi nutit.
Komentář 40394
1) Koncept sebevlastnictví neuznáváte, tedy člověk nemůže vlastnit sebe sama.
2) To je přitažené za vlasy. Ve většině případů budete vyzván a vykázán. Zastřelen až pak, pokud neuposlechnete, a majiteli nedáte jinou možnost, jak situaci řešit lépe.
3) Ta představa je většině lidí vrozená.
Komentář 40398
Ano, neuznávám.
2) To je přitažené za vlasy. Ve většině případů budete vyzván a vykázán. Zastřelen až pak, pokud neuposlechnete, a majiteli nedáte jinou možnost, jak situaci řešit lépe.
Nejde o tom, co nastane ve většině případů, jde o to, že v takovém případě to právo prostě nemáte.
3) Ta představa je většině lidí vrozená.
To je lež, většina lidí vaši představu o vlastnictví nesdílí.
Komentář 40390
Komentář 40372
Komentář 40374
Komentář 40375
Komentář 40376
Komentář 40378
Komentář 40380
Komentář 40386
Komentář 40370
Komentář 40347
1. Co spoluobčané, kteří jsou živeni společností díky sociálním dávkám? (To je hrozný problém!)
2. Co nepodmíněný příjem pro všechny? (To je super řešení spousty problémů!)
Komentář 40352
2. Rozjede inflační spirálu, takže nakonec stejně lidi dostanou hovno, přejdou do paralelní ekonomiky, takže návrat k bodu č. 1.
Komentář 40447
Jen bych se obecne vyjadril k tomu vyjednavani a jak ze pry je zamestnanec vzdy na tom hur, jak zamestnavatel, protoze ten si muze vzit koho chce a tak zamestnance odira…
Ja jsem shodou okolnosti na konci minuleho mesice vyjednaval s mym zamestnavatelem o odmene. Dosahl jsem stavu, ze jsem si vyjednal tolik penez, ze me osobne prijde, ze kdyz se to spocita do vsech podrobnosti, tak na me zamestnavatel prodelava :-D
Predchazelo tomu neco jako "my nechceme, abys odchazel, rekni si podminky, za kterych budes delat to a to", nacez jsem to napalil tak o 50% vyse, nez jsem predpokladal, ze je realne, oni strhli tak 10% a dali mi to.
Si rikam, co delam blbe, ze me zamestnavatel neodira.
Asi delam blbe to, ze pracuju az moc dobre a tim mam pro sveho zamestnavatele znacnou cenu.
(Respektive delam pro tu firmu jako OSVC, ale system odmenovani je dost podobny tomu, jak jsou odmenovani zamestnanci, proto o tom tak hovorim. Ostatne, kdyby se te forme, pro kterou delam, nevyplatily me sluzby, mohou me kopnout do zadku den ze dne, coz je docela nevyhoda OSVC)
Komentář 40449
Jen bych se obecne vyjadril k tomu vyjednavani a jak ze pry je zamestnanec vzdy na tom hur, jak zamestnavatel, protoze ten si muze vzit koho chce a tak zamestnance odira…
A to tu snad někdo tvrdil?
Komentář 40451
Komentář 40452
A to tu snad někdo tvrdil?
Komentář 40456
Někdo tu psal, že je špatně systém, když se lidi neuživí, a proto je třeba upravit nějaký jeho parametr. Ano, je něco špatného s autem na špalkách, že nedojede do cíle. Ale změnou délky špalků to nevyřešíte.
Komentář 40461
Komentář 40467
Komentář 40469
Komentář 40470
Komentář 40474
Ja osobne par takovych znam, napriklad uklizecek, co se vypracovaly mnohem vyse. Ale z celkoveho poctu jich bude velmi male procento, troufam si tvrdit.
Btw az mi zacnes tvrdit, ze to nejde - moje pritelkyne si udelala vysokou skolu 15 let po maturite, za situace, kdy mela 2 nezletile deti, jejichz otec ji/je opustil a neplatil na ne vubec alimenty.
Komentář 40460
Ma to dokazat, ze kdyz clovek chce, tak se stane tak uzitecnym, ze si muze v ramci moznosti diktovat on a ma dokonce svym zpusobem vyhodu oproti svemu zamestnavateli. Protoze kdybych ja ted sel ke konkurenci, prodela na tom firma, pro kterou delam, hned 2x.
Jednak prijde o me, jakozto cloveka, ktery odvadi kvalitni sluzby a zaroven konkurence ziska vyhodu. Mozna I proto me plati tolik, ze bych si ani nemyslel, ze je to mozne.