Autor: Urza
Čas: 2018-11-12 00:00:02
Daně – povinné, nebo dobrovolné?
Přemýšleli jste někdy nad tím, co se stane, když nezaplatíte daně? Inu, přijde na to – půjde-li o kopu peněz a ještě státu zalžete o svých příjmech, budete legálně uneseni a vsazeni do kobky rovnou; pokud prostě jen neuděláte nic, stát se ozve, pak pošle exekutory a budete-li před nimi svůj majetek bránit, dojde i na uniformované sadistické opice, kterým když budete klást odpor, buď vás odprásknou jako psa, nebo vsadí do kobky na ještě delší dobu než v předchozím případě. Fakticky se to neliší od mafie vybírající výpalné; rozdíl spočívá jen v legalitě jednoho a ilegalitě druhého, tedy jinými slovy v tom, co nějací grázlové v parlamentu odhlasovali.
Občas se však lze setkat s tímto etatistickým argumentem: „Já ale daně platím dobrovolně.“
Samozřejmě můžeme pochybovat o tom, zda to tak skutečně je a zda by dotyčný i bez hrozby násilím platil daně v té výši, kterou stát požaduje; ale ani kdyby tomu tak bylo, daně tím ospravedlnit nelze.
Proč? Inu, kdyby toto ospravedlnění obstálo, lze takto omluvit libovolný násilný čin, pro který existuje alespoň jedna oběť, které být obětí nevadí a v podstatě to tak chce.
Kupříkladu bychom mohli říci, že chodit po nocích znásilňovat ženy do parku je v pořádku, protože existují takové, které by se s násilníkem vyspaly i bez toho, aby měly na krku nůž.
Na problematice daní je bohužel vidět státní propaganda neuvěřitelně zřetelně; nejen, že bývá v souvislosti s daněmi běžně za „krádež“ označováno jednání, kdy někdo jen odmítne vydat své peníze agresorovi, ale ještě ke všemu mnoho lidí napadne argumentovat tím, že on platí daně dobrovolně, tak je vše v pořádku. Jen si představte, jak absurdní by to bylo v jiném kontextu – třeba někomu vyprávíte, jak jste byli okradeni, načež se od toho, komu to povídáte, dozvíte, že se vlastně nic nestalo, protože když naposledy okradli jeho, zrovna mu to ani moc nevadilo, takže co si stěžujete; ale pro stát holt platí jiná měřítka, což nás učila už paní učitelka ve škole…
Občas se však lze setkat s tímto etatistickým argumentem: „Já ale daně platím dobrovolně.“
Samozřejmě můžeme pochybovat o tom, zda to tak skutečně je a zda by dotyčný i bez hrozby násilím platil daně v té výši, kterou stát požaduje; ale ani kdyby tomu tak bylo, daně tím ospravedlnit nelze.
Proč? Inu, kdyby toto ospravedlnění obstálo, lze takto omluvit libovolný násilný čin, pro který existuje alespoň jedna oběť, které být obětí nevadí a v podstatě to tak chce.
Kupříkladu bychom mohli říci, že chodit po nocích znásilňovat ženy do parku je v pořádku, protože existují takové, které by se s násilníkem vyspaly i bez toho, aby měly na krku nůž.
Na problematice daní je bohužel vidět státní propaganda neuvěřitelně zřetelně; nejen, že bývá v souvislosti s daněmi běžně za „krádež“ označováno jednání, kdy někdo jen odmítne vydat své peníze agresorovi, ale ještě ke všemu mnoho lidí napadne argumentovat tím, že on platí daně dobrovolně, tak je vše v pořádku. Jen si představte, jak absurdní by to bylo v jiném kontextu – třeba někomu vyprávíte, jak jste byli okradeni, načež se od toho, komu to povídáte, dozvíte, že se vlastně nic nestalo, protože když naposledy okradli jeho, zrovna mu to ani moc nevadilo, takže co si stěžujete; ale pro stát holt platí jiná měřítka, což nás učila už paní učitelka ve škole…
Přečtení: 50287
Komentáře
Komentář 29207
A rozdíl mezi agresí a obranou zase spočívá jen v tom, jak si to jeden Urza definoval :-D
Komentář 29210
https://www.svobodny-svet.cz/attachments/7115/nancy-pelosi.jpg
Komentář 29215
Komentář 29268
Komentář 29270
Komentář 29231
Komentář 29238
Naštěstí situace už není taková, že by kdokoli (etatista nebo jiný-ista) musel diskutovat o tom, jestli stát pomocí své (jediné, kterou má k dispozici) zastaralé byrokratické a korupcí permanentně (z)ničené hierarchické represivně mocenské struktury zvítězí v soutěži se všemi blockchainy, Ubery, ... a dalšími globálními necentrálními a necentralizovatelnými internetovými systémy. Odpověď je jedno jediné jednoduché NE. Otázka totiž vůlbec není "Jestli?", ale "Kdy?". Troufám si tvrdit, že toho zadostiučinění v podobě praktické realizace odpovědi se dožiju.
Stát, pokud chce přežít, nezbyde mu nic jiného, než nejprve vyhlásit bankrot (čím dřív tím líp), a tak jako každý bankrotář, nejprve rozprodejem (patrně značné) části svého majetku uhradit své dluhy. Po té se s tím vším smířit a v konkurenčním prostředí se snažit nabídnout své služby. Jestli se mu to podaří? No je možné, že ještě nějakou dobu budou přežívat etatistickou propagandou prolezlí nesvéprávní jedinci, kteří by mu byli věrnými zákazníky. Protože ale stát jako organizace je naprosto neschopný jakékoli rozumné akce, dočkám se leda toho, že potupně se svými stoupenci shnije. Že to nebude pro ty stoupence žádná paráda (spíš existenční katastrofa), to mi je jasné, ale já za to neponesu zbla odpovědnosti.
Komentář 29248
Vskutku neprustrelna argumentace. Pak ovsem take nutno konstatovat, ze Fiala je zcela jiste zmrd. Je to ale zaroven idiot.
Komentář 29212
Není protože to nevyhovuje i mnoha lidem bez ohledu na to, jak si co definovali nebo jestli znají východiska ankapu. Neboli nechtějí být okrádáni. Což rozvedeno znamená, že nechtějí, aby hodnoty, co si vlastní prací vytvořili (to je na definici nezávislé, jde o odpozorovaný empirický fakt) jim někdo sebral (také na definici nezávislé, také fakt). A definice je nemusí zajímat, akt okradení na nich nezávisí. Jestli Vy si to definujete jinak a vyjde Vám, že podle Vašich definic ti lidi jsou v pohodě, tak pak je chyba ve vašem popisu. Neboli můžete relativizovat (Vaše oblíbená strategie zde, jak jsem si všiml) ale nemůžete být v rozporu s fakty (že je někdo okraden a že je na někoho uplatněno násilí, kdo se sám na nikom násilí nedopouští).
Komentář 29213
Nebo ještě stručněji (ale v podstatě totéž): Chcete nám naznačit, že to lze předefinovat tak, že krást se může? (Jelikož krádež samotnou těžko předefinujete tak, aby nebyla krádeží). OK ale co tím změníte? Jen tvrdíte, že Vám zrovna krádež nevadí. To ale není v rozporu s Urzovým textem, s lidi jako jste Vy, v něm počítá.
Komentář 29216
Komentář 29218
A co kdyby Vy jste méně předpokládal a více četl, co tu lidi píšou, než začnete psát nesmysly zase Vy? Sorry ale na vidle jste si naběhl sám.
Komentář 29221
Omyl, irelevantní je Váš text, já nic o krádeži (ani její definici) nemluvil!
Komentář 29225
Komentář 29227
Komentář 29229
Co tedy Urzově textu přesně vytýkáte? Čemu přesně nerozumíte? Buďte pokud možno co nejvíc konkrétní, případně použijte Ctrl+C Ctrl+V na nějakou část v článku.
Komentář 29236
Já tomu přece rozumím. A má poznámka se týká přesně té části, kterou jsem tu pomocí Ctrl+C Ctrl+V zacitoval hned v úvodu - poznáte ji podle toho, že je napsána kurzívou.
Urza píše, že "spočívá jen v legalitě jednoho a ilegalitě druhého, tedy jinými slovy v tom, co nějací grázlové v parlamentu odhlasovali", tak jsem upozornil, že v jeho teoriích to zase spočívá jen v tom, jak si to jeden Urza nadefinoval. Mimochodem, je sice pěkné, že existuje nějaká teorie, který používá stejné slova, ale definuje je nenormativně, ale to je naprosto irelevantní, protože Urza takové definice nepoužívá, jeho definice jsou čistě normativní.
Komentář 29240
Komentář 29243
Komentář 29245
Komentář 29247
Jistě, protože ankap vůbec pojmy jako agrese a obrana nepoužívá, že? Fiala, že já na nich ještě vůbec reaguji, odteď jich budu raději ignorovat.
Komentář 29230
A chcete nejspíš i výjimku na daň. Nebo ne? Tak co Vám v tom případě na článku přesně vadí? Už víme, že Urzova definice to není, jelikož v článku žádnou takovou nepoužil (NAP tam nikde není).
Komentář 29237
Nic takového jsem nikdy nechtěl! Pokud to tvrdíte, tak máte opravdu vážný problém s pochopením psaného textu!
Komentář 29224
Až na to, že tuto ekonomickou definici Urza nepoužívá, používá svou normativní definici, která na volbě morálky nezávislá není.
Komentář 29226
Komentář 29228
Komentář 29232
Komentář 29239
Má poznámka se týkala jen té citované části. Pokud chcete konkrétnější příklad: Vybrat daně (proti něčí vůli) je podle ekonomické teorie krádež. Podle státu ne, protože stát si to normativně zadefinoval, že to krádež není. Dobře. Pokud někdo pak státu takto vybrané prostředky vezme, je to podle té ekonomické teorie opět krádež. Ovšem podle Urzovy normativní teorie to krádež není.
Komentář 29241
Komentář 29242
Komentář 29244
Vy totiž navíc nerozporujete podstatu Urzova sdělení = daně jsou krádež pod hrozbou násilí. Vy samoúčelně zaplevelujete po milionté diskusi na Stokách svými hovny. Pokud je Vaším záměrem diskusi zde na Stokách rozesrat tak, že pro dikutéry bude výhodnější se jí obloukem vyhýbat, máte můj obdiv. Skutečně obdivuju zmrda, který se o něco takového snaží (rozesrat jiným jejich zábavu) a daří se mu to. Gratuluju k "úspěchu"...
Komentář 29246
Fiala, Fiala, voni už jsou tak zblblí, že už sami ani neví, co píšou. Pokud rozporuji Urzu a voni mi napíšou, že mám rozporovat něco jiného nebo mlčet, tak tím voni tedy nechtějí vůbec říct, že nemám rozporovat Urzu? Pověděj mi, Fiala, vědí vůbec oni sami, co tím chtěli říct?
Komentář 29250
Komentář 29254
>> Vy jste někde v mém příspěvku, na který reagujete, vyčetl něco, co by byť jen vzdáleně, po tmě a v mlze silným triedrem pozorováno připomínalo podstatu Vaší námitky = že se pod Urzovým příspěvkem nesmí Urza rozporovat?
Vy totalni idiote, snad ani tvor s nedovyvinutou zebrickovou nervovou soustavou by nebyl schopen napsat to takhle kretensky primo pod sebe a jeste bez uzardeni dal poblinkavat po okoli. Debata s Vami je skutecne na urovni debaty s rozlezajici se kolonii plisne. A jeste prej byť jen vzdáleně, po tmě a v mlze silným triedrem...
Vy byste byl fakt zaslouzilym laureatem Darwinovy ceny.
Komentář 29256
Snahou vás tří sraček je dosáhnout toho, aby sem do diskusí nechodil nikdo. Jistě se vám to časem podaří.
Komentář 29269
Ne, Vy totalni idiot jste to napsal takhle kretensky primo pod sebe prave a jen proto, ze jste totalni idiot, nebot zplodit zcela jednoznacne "bud rozporujte cosi, co Urza neni, nebo drzte hubu" nasledovane vzapeti tim Vasim tragikomickym kroucenim, navic jeste rozpatlavanym infantilnimi vzdalenymi tmami a mlznymi triedry, to veru jinou moznost nepripousti.
>> Snahou vás tří sraček je dosáhnout toho, aby sem do diskusí nechodil nikdo.
Trojjedinou entitu znam jedinou - takze dik, ale do zadku mi lezete marne, trojjediny opravdu neni. Ve zbytku mate castecne pravdu: ne sice, aby sem nechodil nikdo, ale aby sem nechodili totalni idioti, to ano. Pravda, proridlo by to tu, ale porad jeste zustane dost idiotu bez privlastku.
(PS pro neidioty, jiz sem jiste dochazi na pravidelnou zabavnou pastvu: pardon, :), atdatp. Ale na vas taky dojde!)
Komentář 29399
Komentář 29604
Komentář 29606
Komentář 29607
Komentář 29608
Komentář 29260
Komentář 29234
A vtedy to dáva hneď iný zmysel - aj keď, už vidím námietku, že tie pozemky nezískal legitímne. No to by sme sa dostali do špirály otázok z histórie - lebo čo ak to prvotne homesteadoval nejaký kmeňový panovník (a nikdy to dobrovoľne nepredal nikomu inému) - malo by to všetko patriť jeho potomkom (či by ste potom neplatili ešte horšie dane?)?
Ostatne, ak sa tu niekomu deje nejaká neprávosť, je treba, aby poriadok zjednala nejaká ozbrojená agentúra - a to sa aj deje, len nie spôsobom, ktorý by sa Urzovi páčil; obvykle sa tá iná agentúra tiež označuje ako "štát".
Komentář 29249
Komentář 29251
Komentář 29253
Komentář 29255
jurisdikcia -> vlastníctvo pozemku
vlastníctvo -> prenájom
zákony -> zmluvné pravidlá prenájmu pozemku
dane -> platba za prenájom
štát -> korporácia (vo vysokom štádiu zazmrdovania)
armáda/polícia -> bezpečnostná agentúra majúca zmluvu s touto korporáciou
vláda -> predstavenstvo korporácie
...
S tým, že zákony sú niečo ako prevádzkový poriadok krčmy vyvesený na dverách. Nechceš, choď von (tzv. "odjebať sa stadiaľto" - https://soundcloud.com/lolek/odjebat-sa-ztadeto-uplne-odtialto-strasne-rychlo-sa-odjebat). "Vonku" sú síce tiež štáty, ale to nie je nič iného ako keď v ankape má každý pozemok svojho vlastníka s vlastnými pravidlami...
Komentář 29264
Komentář 29266
Vo všeobecnom štáte sú to predovšetkým nájomníci.
V demokracii naviac vlastniaci po jednej akcii tej "korporácie".
Pri totalitnejších režimoch akoby ich nájomná zmluva zároveň obsahovala pre nich značne nevýhodné kapitoly. Atď. atď.
Komentář 29274
Komentář 29272
Komentář 29275
A čo sa týka ostatného rýpania sa v detailoch, odpovedz si sám. Je to ako hovorím len prirovnanie; rozmazávaním nepodstatných vecí sa len zastiera pointa, že kto má v rukách monopolnú bezpečnostnú agentúru, ten má de facto vlastníctvo, aj keď rôzne teórie budú tvrdiť, že to tak nie je...
Komentář 29276
Komentář 29277
A keď je vlastníkom štát, lebo ním vybraný sudca tak rozhodol a ním platená bezpečnostná agentúra to vymáha, tak cez to nejde vlak. Spoločenská zmluva je len zaobalený tento fakt v spojení s faktom, že väčšine ľudí tento stav nejako zásadne neprekáža. Aj keď sa budete na hlavu stavať a tvrdiť, že vlastníkom je podľa nejakej teórie niekto druhý. Prax je to, čo sa ráta.
Komentář 29400
Ano, v praxi to reálně spoustě lidí nevadí. Nebo možná vadí, ale svůj hněv obrací špatným směrem (to jsou ti zarytí obránci demokracie). A praxe se počítá. Není ale správná, a tady ji chceme změnit, ukazovat, jak by to mohlo jít jinak, přesvědčovat lidi, že to může jít jinak, že vedle "lze prosadit jen jeden určitý pohled na svět" existuje i možnost "každý může prosadit svůj pohled na svět ve svém světě" atd. A bez pardonu, přijde mi necitlivé přezírat lidi, kterým něco vadí nebo kteří nesouhlasí; už jen proto odmítám demokracii, ale v podstatě i jakýkoliv systém monopolního násilného podřízení.
Komentář 29460
Hehe, naopak, vymáhať ich môže vcelku ľahko, stačí, že to jeho miestny sudca odklepne a bezpečnostná agentúra vymôže.
Naviac, pokiaľ onen človek podmienky neprijal, v najlepšom prípade nemá právo zotrvať na tom pozemku - a tak ho agentúra vystrčí niekam na hranicu, kde si môže rozhodnúť, či prijme podmienky strany A alebo B (ktoré v tejto situácii budú zaiste preň "veľmi" výhodné), prípadne zgegne na hranici. A ďalej ho čaká už len samý perfektný život...
A možno niekde ďalej je mesto, kde by ho prijali, ale za prechod cez pozemok si budú mestá po ceste pýtať mýto. A vzhľadom k dnešnému článku o doktorovi bude toto mýto určite veľmi "trhové".
Tož radosti života v svete organizovanom urzovskými pravidlami a absolútnym vlastníckym právom. V praxi to bude samozrejme inak a na NAP serie (väčší) pes.
Komentář 29603
Komentář 29278
Bohuzel, i dalsi super ankap mesta pozaduji poplatky za moznost tam zit. Tak co ted? Budete dale porusovat NAP, a provadet ankapacke nasili na cizim majetku, tim, ze tam chcete byt, ale nechcete platit poplatky?
Komentář 29289
Komentář 29401
Komentář 29258
Komentář 29261