Autor: Urza
Čas: 2019-05-13 00:00:02
Detekce indoktrinace
Na své první přednášce v Polis jsem vyslovil myšlenku, ke které se mnozí v rozhovorech se mnou později vraceli, neboť ji považovali za podstatnou; proto o ní dnes napíši. Výsledkem toho, že jsme vystaveni propagandě, bývá indoktrinace, jež částečně blokuje naše kritické myšlení; k věcem pak přistupujeme tak, že vše dopředu „víme“, nehledáme argumenty a informace s cílem zjistit pravdu, ale jen si potvrdit svůj názor. Špatná zpráva je, že se to netýká jen etatistů a státní propagandy, ale i poté, co člověk prozře, může spadnout do stejné pasti na opačné (či kterékoliv jiné) straně; já osobně jsem se před několika lety přistihl, že tak funguji v rámci úvah o anarchokapitalismu: Předem jsem „věděl“, kde je pravda, a k argumentům oponentů přestal přistupovat jako k něčemu, co by mě mohlo přesvědčit. Dobrá zpráva pak je, že k napravení situace si to stačí uvědomit a plně přiznat, tím se ten přístup sám změní.
Jak takový stav své mysli detekovat? Obávám se, že taková zatemněná zákoutí v sobě má každý; vždy mě to fascinovalo, aktivně pracuji na jejich odhalování a jsem přesvědčen, že je to nekonečný proces. Za nejjednodušší metodu detekce považuji naši reakci na myšlenku, se kterou se setkáme poprvé; je-li složitá a nikdy jsme o ní nepřemýšleli, nelze rychle rozhodnout, zda se jedná o nesmysl. Víme-li hned, že něco „je úplně absurdní“ a až zpětně hledáme argumenty, můžeme si být jisti, že jsme v tomto směru byli indoktrinováni; jako příklad rád používám přirovnání vojáka, jenž zabije na základě rozkazu nadřízeného, a zaměstnance, jenž zabije na příkaz šéfa… skoro všichni hned „vědí“, že je to absurdní srovnání; až pak hledají důvody, proč vlastně. Nejde vůbec o to, zda přirovnání sedí, nýbrž o proces: „Ihned vím, jak to je; až pak jdu hledat argument.“ O dalších způsobech detekce napíši možná někdy příště.
Jak takový stav své mysli detekovat? Obávám se, že taková zatemněná zákoutí v sobě má každý; vždy mě to fascinovalo, aktivně pracuji na jejich odhalování a jsem přesvědčen, že je to nekonečný proces. Za nejjednodušší metodu detekce považuji naši reakci na myšlenku, se kterou se setkáme poprvé; je-li složitá a nikdy jsme o ní nepřemýšleli, nelze rychle rozhodnout, zda se jedná o nesmysl. Víme-li hned, že něco „je úplně absurdní“ a až zpětně hledáme argumenty, můžeme si být jisti, že jsme v tomto směru byli indoktrinováni; jako příklad rád používám přirovnání vojáka, jenž zabije na základě rozkazu nadřízeného, a zaměstnance, jenž zabije na příkaz šéfa… skoro všichni hned „vědí“, že je to absurdní srovnání; až pak hledají důvody, proč vlastně. Nejde vůbec o to, zda přirovnání sedí, nýbrž o proces: „Ihned vím, jak to je; až pak jdu hledat argument.“ O dalších způsobech detekce napíši možná někdy příště.
Přečtení: 36703
Komentáře
Komentář 36882
- 1. Je to demagogie (či absurdní srovnání), protože se "zapomíná" na to, že první situace odkazuje na válku, kdežto druhá na mír. Za války platí jiná pravidla – proto je to válka. Čin "v době míru kapitán zavraždí na příkaz majora" je přece odsuzován úplně stejně jako "v době míru zaměstnanec zavraždí na příkaz šéfa".
2. A z toho, že někdo nedokáže rychle (či vůbec) odhalit demagogii, vůbec neplyne, že je indoktrinován. Může být, a nemusí. Plyne z toho jen to, že nemá takový intelekt, aby dokázal rychle odhalit demagogii.
2) Nejde vůbec o to, zda přirovnání sedí, nýbrž o proces: „Ihned vím, jak to je; až pak jdu hledat argument.“
- Především nesedí to shrnutí: Když říkám "Je to absurdní srovnání" referuju k svých pocitům, ne vědomostech. Je rozdíl mezi "Je to absurdní srovnání" ve smyslu "připadá mi to absurdní" a "Je to absurdní srovnání, protože [vysvětlení]". Prostě je to rozdíl mezi "připadat" a "vědět". A proč to srovnání někomu může připadat absurdní? Třeba proto, že četl Tři mušketýry, a pamatuje si, že když Athos zabíjel lidi u La Rochelle, bylo to v poho, přitom masakrovat civilisty v Paříži by nemohl.
Komentář 36884
Lidi si normálně žijou a pak přijde jeden člověk a nařídí, že se musí narukovat a jít zabíjet jiné.
Bez tohoto rozkazu by si ten člověk dál chodil do své práce...
Tímhle se změní ta situace z míru na válku...
Komentář 36887
Komentář 36889
Takže ať s vámi souhlasím, není to odpověď na mou otázku :-)
Komentář 36890
Komentář 36891
Wikipedia.
Spojenci Polska tak začali organizovat společnou obranu.
Komentář 36893
Point je ale někde jinde a chápu, co myslíš.
Pokud jde o útočnou válku, kde musí lidi narukovat, pak zpravidla nejde o svobodnou společnost ale autoritářskou či diktátorskou. A tam lidi v pohodě nežijí.
Komentář 36932
Každopádně vyhlášení války je "Odteď k vám nebudeme mít žádné ohledy a nečekáme, že vy budete mít ohledy k nám". Tedy anarchokapitalisty tolik vyzývaná souměrnost.
Komentář 36892
"mir" je prirozeny stav. Nasledne pak prijde nejaky vudce nejakeho statu (rikam typicky, ne vzdy je to presne takto) a ten prohlasi: "Uz neni mir, je valka. A odted plati jina pravidla - protoze jsem to JA rekl. A vy budete poslouchat a to, co byste jinak nedelali, ted budete delat a protoze je valka, tak je to tak spravne, I kdyz v miru by to bylo spatne".
Priznam se, ze tohle je neco, nad cim se mi otevira kudla v kapse a prohlasuji jiz delsi dobu, ze pokud zde bude vyhlasena nejaka valka, tak jim na to seru. A muzou me zavrit, muzou me zastrelit jako zradce, to muzou, kdyz si to sami pred sebou ty svine obhajej, ale ja proste jim seru na to, abych se najednou ocitl "v jine situaci" a sel zabijet lidi, ktere bych jinak nezabijel. NASRAT.
Komentář 36894
Komentář 36895
Protoze to jsou znacne rozdily. A ano, lovci mamutu spolu asi bojovali o zradlo. Dneska jsme o neco dal a tak vetsina lidi nebojuje, ale kooperuje. Do okamziku, nez jim nekdo NERIDI, ze maji jit VALCIT.
Lidi valci proto, ze jim nekdo vladne, ovlada je a muze jim valceni naridit. Neznam moc pripadu, kdy by se sebralo rekneme milion lidi, zcela dobrovolne, aniz by jim to nekdo naridil a rekli si: Tak jo, pujdeme napadnout toho a toho, to bude desne fajn.
Komentář 36896
Komentář 36898
Co ti prijde vice prirozene? Jit zabijet lidi, a nebo zit v miru a snazit se prosperovat, jak nejlepe umis?
Me osobne je zabijet lidi zcela neprirozene. Stav, kdy bych mel jit a vrazdit nejake lidi "z vedlejiho kmenu" je me osobne ZCELA neprirozeny. Absolutne po tom netouzim, vnitrne na to nejsem jakkoliv pripraven, nepremyslim o tom, a pokud me nekdo takovou myslenkou "atakuje", je mi zcela neprijemna.
Jak to mas ty? A muzeme se pripadne zeptat dalsich a dalsich lidi, jak to maji oni.
Nechci predjimat vysledek, ale mam jeden tip, na ktery bych byl ochotny si vsadit.
Komentář 36899
Jsem dalek toho tvrdit, že se lidi mezi sebou nepoprali. Ale tahle kolovrátkově opakovaná lež mě už vážně hrubě sere.
Komentář 36900
Potom sem prišli z mongolských stepí "Maďari na škaredých krpatých koníkoch" a hneď to vyzeralo inak...
Komentář 36906
Jistě, že nejen v Africe, ale i v Evropě se setkáváme s nálezy mezikomunitních brutalit. To přece nevylučuju. Ale pokud je historicky doložen mezinárodní obchod napříč Evropou a vznik zemědělství (= obtížně chránitelných a hájitelných kapitálových statků), těžko něco takového mohlo vzniknout za situace, kdy by mezikomunitní rozbroje byly standardem a ne výjimkou. To by se do toho nikdy nikdo nepustil.
Komentář 36901
Naopak nález z Západní Turkany v Keni potvrzuje dohady o tom, že válečné střety probíhaly už mezi kmeny lovců a sběračů. Datování hromadných hrobů, které byly výsledkem válečných střetů se datují do zemědělského pravěku. A zde se těžko vůbec můžeme bavit o nějakém státní zřízení.
Hlavní problém s prokazováním tkví hlavně v nedostatku ostatků, protože se málo pohřbívalo do země.
Komentář 36902
Komentář 36908
Je to proste: v HorniDolni se nenasly hradby, rigoly byly bez kyseliny, zaminovani perimetru nestoji za rec. Ergo: valka neexistuje.
(A pak taky ty kapitalovy statky, jiste.)
Komentář 36915
Komentář 36918
Komentář 36922
Komentář 36926
Ja len že ste argumentoval poľnohospodárstvom ako keby existencia poľnohospodárstva vylučovala možnosť vojny. Pritom je to blbosť, rovnako ako existencia stavieb nevylučuje existenciu delostrelectva ani bombardovacích lietadiel. Veď poľnohospodárstvo existovalo aj v 20. storočí, kedy sa konali 2 svetové vojny, najväčšie vojny v histórii ľudstva.
Komentář 36927
Komentář 36929
Komentář 36930
Komentář 36931
Mozna se tu taci skutecne najdou, ja ale o nich nevim. Vim o jednom, jenz tvrdi opak. A o jednom, jenz tvrdi, ze prirozeny stav je zcela jiste a nepochybne prave ten, jenz je tu odjakteziva: mir prokladany valkou. Tedy krom osviceneho neolitu, kdy si soudruzi dali rauchpauzu.
Otazku stran vzniku povazuji za recnickou, ale pro jistotu: dokazu, ostatne tomu tak i bylo. S lehkym uzardenim (i kdyz stylovejsi by bylo zFialoveni, pravda) Vam klidne budu tvrdit, ze prave proto: ve valce neni cas na lov, vznikla tudiz potreba napect buchty doforoty.
Komentář 36919
Komentář 36921
Komentář 36925
Ale jiste, je, jen ho nesmi pouzivat idiot. Opevneni nebylo, ergo ho nebylo treba, ergo nebylo boju. Kvetl kseft, sibri si rajzovali, ergo nebylo valek.
Ergo cele 20. stoleti zjevne muselo byt zcela valek prosto, neb mestysu obehnanych kolovou hradbou aby pohledal a kseft diky onem neexistujicim valkem jen bujel.
Mezi nami, cela evoluce je v principu jedna velka valka vsech proti vsem. A lide, anzto prave bozi hovadka nejsou, vrazdi a kradou s citem a rozvahou.
Proste tak nejak lidsky. :)
Komentář 36907
... "Uz neni valka, je mir. A odted plati jina pravidla - protoze jsem to JA rekl. A vy budete poslouchat a to, co byste jinak nedelali, ted budete delat a protoze je mir, tak je to tak spravne, I kdyz ve valce by to bylo spatne".
Jako obvykle's to rozstip na prvni dobrou. Zde bych snad jeste podotkl, ze "mIR" je umele vytvoreny stav, v nemz je zakazano valcit, dokonce i na svem za sve. Ano, typicky vedenim nejakeho statu, jak taky jinak, zejo. :)
Komentář 36913
Komentář 36935
Ze byste dostal na budku? Nic nepotrebujete? Mate fsecky rad? Nemate zasvenasvem? Krajty se vzdycky nejak domluvi? Nevim, davam se poddat. Proc?
(Jinak to Vase nerespektovani zakazu dava asi stejne smyslu, jako ze nerespektujete gravitaci. A ze nelevitujete vlastne jenom proto, ze se Vam nechce. :))
Komentář 36992
Nechci. Takhle jednoduché to je.
* Nemám na to povahu.
* Daleko více získám spoluprací než válkou.
* Mám rád život, ne smrt.
...
Ale Vaše nápady také nejsou špatné. Nějaký zákaz je mi někde u ... (_o_)
Komentář 37045
Ja o voze, Vy o koze. Pokud pisu, ze "A=B" je stejna pitomost jako "X=Y", pak rozhodne nesrovnavam A s X ci B s Y. Tvrdit, ze nerespektuete neco, co stejne delate, je proste pitomost.
Zato ten chytak Vam vysel pekne. Nechcete. Takhle jednoduche to bylo.
Komentář 36933
Priznam se, ze tohle je neco, nad cim se mi otevira kudla v kapse a prohlasuji jiz delsi dobu, ze pokud zde bude vyhlasena nejaka valka, tak jim na to seru. A muzou me zavrit, muzou me zastrelit jako zradce, to muzou, kdyz si to sami pred sebou ty svine obhajej, ale ja proste jim seru na to, abych se najednou ocitl "v jine situaci" a sel zabijet lidi, ktere bych jinak nezabijel. NASRAT.
- V soukromých státech by ceteris paribus taky byla branná povinnost pro obyvatele státu. Tím, že žijete na území soukromého státu, souhlasíte s pravidly právoplatného vlastníka.
A je mi velkým potěšením Vám oznámit, že anarchokapitalismus neposkytuje obyvateli soukromého státu chtějícímu se vyhnout branné povinnosti žádné ospravedlnění. Když se svobodně rozhodl, že se narodí na tom území, tak se přece musí podřídit každé libovůli právoplatného vlastníka. Jak káže NAP.
Je zábavné, že právě to, že nežijeme v napovské společnosti Vám poskytuje ospravedlnění bránit se nucení do válčení. V napovské společnosti by nic takového nebylo.
Komentář 36883
Proc napr. myslite, ze se neuronovym sitim rika neuronove site?
(Absurditu onoho srovnani snad neni nutno pitvat, nicmene povazovat je za myslenku, jez je slozita, setkavame se s ni poprve a nikdy jsme o ni nepremysleli... mno, ehm. :))
Komentář 36885
indokrinaci se nevyhnete tak, že jeden názor vyměníte za jiný (správný) názor (po čase opět můžete zjistit že jste se zase mýlil a jen jste přešel z louže pod vokap)
ale prostě tak, že opustíte všechny názory,
takže jsou dva způsoby poznání jak dojít k pravdě,
budto hledáte a upřesnujete pravdu nebo odstranujete omyl
viz. dopis Járy Cimrmanovi Albertu Einštajnovi
https://www.youtube.com/watch?v=J7yu5ggxDMg&t=2s
Komentář 36886
Komentář 36888
Jinak k tomu co píšeš o vojákovi/veliteli, šéfovi/podřízeném... je a není to podobná situace a důvod proč ostatní podle tebe selhávají není indoktrinace, ale to, že součástí mentálního modelu voják/velitel je něco jako "život ohrožující, extrémní situace", zatímco u modelu šéf/podřízený je v mentálním modelu "všednodenní rutina".
Tzn. ano, při podrobném rozboru a oduševnělé diskusi se dostanete po nějakém vydefinovaní pojmů k tomu, že je tam nějaký průsečík významů a srovnatelných situací kdy k tomu lze přistupovat stejně... nicméně ostatní pro tebe budou "blbý", protože mentální modely mají postavený prakticky na svět ve kterým žijou a ne hypotetický ankap a ta úvaha k tomu že je to za jistejch okolností stejná situace jim pude strašně ztuha.
Nejde o to že by uvažovali vadně, jde o to že je záludnými otázkami ženeš do pasti, kde jejich mentální modely nemohou obstát... a navíc je ale tvůj mentální model postavený dobře? Pokud šéf/zaměstnanec a velitel/voják jsou stejný situace, proč pro ně máš odlišný slova?
Nevim jestli to nazývat indoktrinací, ten pojem mi intuitivně zavání něčim jako cíleným vymýváním mozků. Mě spíš ale přijde že je to z větší části nevědomá adaptace na svět jakej dnes existuje.
Pozn. ještě k tomu na začátku, vybavil se mi fyzikář ze střední, kterej zásadně počítal bez kalkulačky a brutálně zaokrouhloval i v mezikrocích. Kupodivu se nakonec dopočítal k výsledkum který se celkem odpovídaly realitě. Rozhodně víc než by odpovídalo řádum a brutalitě jeho zaokrouhlování.
Je to tim, že ve vzorci hrajou různý členy různou váhu a ústřel na jednu stranu jde kompenzovat úsřelem na druhou v jiným kroku.
Tak si řikám, jestli by to podobně nemohlo fungovat v odvozování pravdivosti/relevantnosti úvah. Já na to nejsem tak chytrej tak to asi používat stejně nebudu, ale někomu kdo to v hlavě udrží ta úvaha k něčemu třeba bude.