Duch svobody – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-12-23 00:00:02

Duch svobody

Za inspiraci k sepsání tohoto textu děkuji libertariánovi Robertu Higgsovi.

Vážení čtenáři, zaslechli či použili jste někdy některý z následujících argumentů?
1/ Rozhlédněte se kolem sebe, v každé společnosti je stát; znáte snad nějakou, kde není?
2/ Stát je tisíce let starý institut, existoval od nepaměti; je-li tak špatný, proč nevznikají bezstátní společnosti?
3/ Lidé by se bez států chovali jako zvířata, byli nebezpeční a nedokázali by se o sebe postarat; potřebují své vládce!
4/ Bez států by nastal ekonomický kolaps; ekonomika stojí a padá se zákony.
5/ Zrušení států by stálo velká krveprolití; pak by stejně znovu vznikly za cenu další krve.
6/ Svobodní lidé se v různých částech světa mají ještě hůře než občané našeho státu; a ti mají být rádi za to, co mají.
7/ Podmínky ve státech se mohou zlepšit; raději než o zrušení států se snažme o jejich reformování.
8/ Svět bez států není nic než utopie; nikdy to nemůže fungovat, což je jasné každému s výjimkou pár naivních bláznů.

Přesuňme se o pár stovek let zpět v čase a pohleďme na několik argumentů proti zrušení otroctví:
1/ Rozhlédněte se kolem sebe, v každé společnosti je otroctví; znáte snad nějakou, kde není?
2/ Otrokářství je tisíce let starý institut, existovalo od nepaměti; je-li tak špatné, proč nevznikají neotrokářské společnosti?
3/ Otroci by se bez svých pánů chovali jako zvířata, byli nebezpeční a nedokázali by se o sebe postarat; potřebují své otrokáře!
4/ Bez otrokářství by nastal ekonomický kolaps; ekonomika stojí a padá s otroctvím.
5/ Zrušení otrokářství by stálo velká krveprolití; pak by stejně znovu vzniklo za cenu další krve.
6/ Svobodní lidé se v různých částech světa mají ještě hůře než naši otroci; a ti mají být rádi za to, co mají.
7/ Podmínky otroků se mohou zlepšit; raději než o zrušení otroctví se snažme o zlepšení jejich životních podmínek.
8/ Svět bez otrokářů není nic než utopie; nikdy to nemůže fungovat, což je jasné každému s výjimkou pár naivních bláznů.
Jde o reálné argumenty skutečných lidí (A. Lincoln, G. Washington, T. Jefferson, G. Fitzhugh, T. Carlyle a mnozí další).

Jak „silná“ se jeví první osmička argumentů v porovnání s tou druhou? A kolik let ještě uplyne, než se lidem budou zdát stejně absurdní?
Přečtení: 13801

Reagujete na tento komentář:
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To se mně líbí, fakt dobrý,

horší je to ovšem s tím, že člověk žijící ve státě si jaksi neuvědomuje, že je na tom podobně jako ten votrok, nebot je přesvědčen o tom, že je svobodný,
vono je to novodobé otroctví poněkud skryté a je vydáváno za dobro pro vás,
zlo by nikdy nemohlo projít, kdy se umně nemaskovalo za dobro....

U toho otroctví ta nesvoboda byla přece jen viditelnější,
dneska se ovšem nesvoboda umně maskuje za svobodu...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-12-23 09:29:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
PS.

Ale to je vlastně stará známá vesta,
vo tom už přece před lety zpíval Vláda Vysokej

https://www.youtube.com/watch?v=z8V6qtBkAvU

Kto něponimajet po russki, necht sebja pustjajet perekladnyj text od Jaromira Nogavici katorij nachoditsa tože na you tube
Do svidanja tovarišči anarchisti
Web: neuveden Mail: neuveden
Není divu, že ty "argumenty" jsou podobné, když jsou podobné i ty situace - státy jsou daňovými otrokáři. Místo biče používají daně a pokuty, abychom jim "dali" sice ne celou naši práci, ale pořád nějaký její kus. Ale samozřejmě, podle mnohých, se to přece nedá srovnávat (kteréžto tvrzení popírá realitu, neboť srovnání jsem právě provedl, tudíž srovnávat to lze).
Autor: Urza Čas: 2016-12-23 11:09:06 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, též mám ten pocit, že je to velmi podobné, proto se na to snažím poukázat.
Autor: rolf Čas: 2016-12-23 10:31:33
Web: neuveden Mail: neuveden
Obdobně se dá argumentovat tak, že v době předchozího režimu u nás prakticky úplně všechno vyráběl stát a spousta lidí si v té době neuměla představit, že by to jednou bylo naopak, sice měli srovnání na západ od hranic, ale i tak, kdybyste se zeptali někoho v té době, jestli si může představit, že by třeba za rok kupovali toaletní papír nebo motorku, kterou bude vyrábět třeba jejich soused, co by vám asi lidi tehdy řekli?
Autor: Urza Čas: 2016-12-23 11:09:24 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
+1; to taky často říkám.
Autor: PeTaX Čas: 2016-12-23 15:49:04 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Ale vyrábět toaletní papír je přece tak složité a finančně náročné, že to zvládne zorganizovat jen stát.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-12-23 16:22:09 Titulek: Re: [↑]
No samozřejmě, nejen toaletní papír, ale i něco tak obrovsky složitého, jako jsou dámské vložky.
A kdo by obviňoval stát z toho, že od prvního září se vložky tak těžko shánějí, vždyť přece do školy nastoupily populačně silné ročníky děvčat, tak je jasné, že spotřeba vložek bude vyšší.
Nehledě k tomu, kdo to mohl vědět, že ty populačně silné ročníky jednou dospějí, že ano.
(Volně parafrázováno podle skutečného oficiálního vysvětlení skutečné události někdy v osmdesátých letech)
Autor: marek28 Čas: 2016-12-23 10:32:14
Web: neuveden Mail: neuveden
Dost dobré, přímo skvělé. Sice by okamžitě následovalo "ale to přece nemůžeš srovnávat", ale stejně se mi to líbí. :D
Autor: Urza Čas: 2016-12-23 11:09:49 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, následovalo; a přesně proto to srovnávám.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-12-23 11:34:24 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To vám přeci nepomůže,
když někdo řekne že to nelze takto srovnávat,
von se totiž necítí jako votrok,
proto je to pro něj nesrovnatelné...

Kdyby to pro něj bylo srovnatelné,
tak už to srovnání vlastně nepotřebuje,
protože ví, že je v postavení otroka...

Víceméně by jste musel srovnat život votroka s životem vobčana,
aby zjistil, že je na tom velmi podobně,
ale to je taky těžké, jak někoho přesvědčit vo tom,
že daně platí nedobrovolně, když on je platí víceméně automaticky a tudíž dobrovolně,
lidem se právě jeví, že všechno dělaj dobrovolně,
i když vopak je pravdou...
A dokonce i represe za neplacení považují za správné,
vždyt přece právě s tímto Babiš udělal karieru...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-12-23 11:51:31 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Když máte vymytou hlavu nějakou reklamou, či ideologií,
tak pak se vám situace jeví tak,
že děláte svobodně to co chcete

i když ve skutečnosti jste pouze zmanipulován...
Autor: Zdenál (neregistrovaný) Čas: 2016-12-27 20:13:09
Paralela mě napadla i v minulosti, paradoxně v opačném gardu. Povrchně se zajíma´m o historii a taková zajímavost:
V době kdy se jednalo o zákazu obchodu s otroky v britském parlamentu, zastánci obchodu argumentovali (pravdivě), že otroci v karibiku mají vyšší životní úrověň a lepší pracovní podmínky než většina anglických zemědělců té doby.

Co na to říct. Otroctví je samozřejmě špatné. Ale s jistou mírou cynismu to ukazuje na to, že tak jako ve všech oborech - soukromník se o svůj majetek obvykle stará lépe než stát. Stát není "jako otroctví". Stát je otroctví.
logo Urza.cz
kapky