EU učí děti, že daně jsou skvělé. – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: velkej Ká
Čas: 2017-12-05 00:00:02

EU učí děti, že daně jsou skvělé.

EU před pár dny vydala počítačovou hru, která dětem ukazuje, že daně jsou skvělé. Onen skvost, který se zobrazuje v miniaturním okénku obklopeném postavičkami usměvavými až k nakopání, se nazývá Taxlandia, a je to jakási variace na strategické hry s budováním města. Odhlédněme od zpracování a od toho, že se EU rozhodla tu hru vydat. Co mě zarazilo, je, že se ani nestydí dělat propagandu tak okatě.

Vezměme si samotnou zápletku: hráč dostal do rukou vládu nad jakýmsi daňovým rájem, který přitáhl obrovský turistický ruch a přesídlila sem hromada firem; jenže protože daně byly nízké, neinvestoval do pořádné infrastruktury, do zábavy, do nemocnic, do školství, do bezpečnosti atd. Časem turistický ruch klesl, a zde se ocitá hráč se záporným rozpočtem, aby jej hra naučila, že musí zvýšit daně a investovat do všeho možného, čímž se zvýší daňový výnos. Důraz na daňový výnos je v textech ke hře obrovský - jako by bylo úplně jedno všechno ostatní. Kromě toho nás hra učí, že:

- Lidé by si sami nic nepostavili. Ani ty, chlapče/děvče, nebudeš mít firmu na nemocnice/školy/silnice, ale hezky budeš platit daně a bude to stavět stát, protože ty jsi jen malé neschopné hovno. A když ty daně budou nízké, tak žádné nemocnice/školy/silnice, nic nebude. To je všechno tajná technologie, k níž lidé nemají přístup a ani by je nenapadlo něco takového stavět.
- Podnikání (zejména turistický ruch provozovaný v daňových rájích) zatěžuje životní prostředí; mnohem lepší je stavět zábavní centra, školy a nemocnice, ty aspoň zvyšují daňový výnos.
- Lidé snesou jakékoliv daně, když dostatečně investuješ do kultury (tedy když je patřičně zblbneš; což je příhodné, ale chyběla mi tam mise na dotaci na vývoj výukových počítačových her).

Na jednu stranu mám radost, že je propaganda v té hře tak okatá (hra ukazuje ekonomické myšlení evropských úředníků v plné nahotě), že zápletka i herní systém jsou nesmyslné, a že EU ve svém tažení proti daňovým rájům (a na podporu daňových pekel) zoufale nasazuje, co se dá. Ukazuje se, že EU je tak zoufalá, že etatisty, tedy lidi s nízkým sebevědomím a s dvojím metrem pro morálku, musí vyrábět už od školek. Na druhou stranu mě mrzí, že se této hry zcela jistě chytnou někteří aktivní učitelé a budou ji drilovat do hlav svých svěřenců jako posvátnou pravdu a sázet pětky a dělat jiné problémy případným skeptickým a kritickým hlasům. Je mi líto těchto dětí. Pokud to někdo z vás čte, složte se svému učiteli na nějakou pěknou knihu, třeba Co je a co není vidět (nebo Anarchokapitalismus) a podle potřeby mu ji darujte, nebo jej s ní umlaťte. Anebo si ji přečtěte.
Přečtení: 20788

Reagujete na tento komentář:
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-05 11:13:41 Titulek: Re:
Hádám, že nebudeš první ani poslední, ale popravdě - vážně by neměla mít EU možnost ukazovat, že je idiot?
Autor: marek28 Čas: 2017-12-05 02:17:27
Web: neuveden Mail: neuveden
O děti bych se nebál, ty mají k dispozici každý rok násobek nových a mnohem lepších strategických her. Tenhle shit je nemůže zaujmout a pokud jim ho nějaký učitel bude nutit, vyvolá tím spíš k EU odpor. :)

Ale je fascinující, jak umí být všechno státní tak zastaralé a na prd. I nějaká mrňavá indie studia dělají už na pohled mnohem lepší hry. I v ostatních ohledech ta hra dělá blbě snad úplně všechno. Pokud chcete dětem názorně vysvětlit, jak je státní správa neefektivní, odtrhněte je na den od jejich oblíbené hry a nechte je povinně hrát tohle. :D
Autor: fundy Čas: 2017-12-05 07:15:55 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: marcel.funderak v doméně gmail.com
Jo, nastesti je to takovy shit, ze to zadne deti hrat nebudou a asi nejvetsi publicitu to ma v kruzich, ktere zrovna EU moc nechteji. Takze se zase jednou ukazuje, k cemu vsechny tyto statni aktivity.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-05 09:47:30 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Technickou ani herní stránku jsem kritizovat nechtěl, ale je to slabota, to je fakt. Jenže víš co, když máš takovéhle dementní zadání, tak herní systém hluboký ani být nemůže. Samozřejmě, že když chce někdo simulátor města, tak má lepší hrát Cities Skylines. Byť i ten předstírá, že lidé by se o sebe sami nepostarali (snad kromě dopravy), je mnohem hratelnější než ta píčovina od EU - a nízké daně tam sice nejsou cílem, ale jsou zajímavou (a splnitelnou) výzvou (jedna skupina monumentů vyžaduje snížení daní pod 4 %, aby se mohly postavit).
Autor: marek28 Čas: 2017-12-05 15:17:28 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jasně no, ony takovéhle hry obvykle předpokládají, že hráč musí být tak trochu všemocný a musí mít podstatné věci pevně v rukou. Ale v některých ekonomických simulátorech města na mapě rostou sama a hráč tu figuruje co by podnikatel, třeba Industry Giant, Transport Tycoon. Těším se na příští rok, to vyjde Railway Emnpire a pořádný vlakový tycoon tu už nebyl řadu let. A na ukázku toho, jak funguje ekonomika, je to mnohem lepší. Ona je vůbec zajímavá myšlenka, které hry doporučit dětem, aby jim daly něco podstatného do života...
Autor: Glande Čas: 2017-12-05 18:07:51 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Geniální hra byla už na Spectru - Diktátor. Tak silný příběh :-) Jakmile člověk zvedl daně tak se hned bouřili rolníci nebo dělníci a co chvíli byla revoluce. Tam nešlo být měkej :-D
Autor: marek28 Čas: 2017-12-05 19:20:26 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To mi připomíná sérii Tropico, ale tam lze tyhle věci řešit prostě pozabíjením pol. odpůrců nebo jejich zavřením do pracovních táborů. :D
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-05 23:21:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ta má bohužel výherní strategii v neustálém posilování osobní stráže.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-12-05 16:14:19 Titulek: Re: [↑]
Už když jsem hrál Dominion*, tak jsem se během dvou thonů naučil, k čemu vedou vysoké berně. A pak taky tomu, že lidem se poroučet nedá a když se to zkusí, hospodářství strašlivě trpí. Podle mě ani vymyslet konsistentní model, kde zvyšování berní vede k hospodářskému rozmachu, v podstatě nelze -- nutně takový svět musí být neživý, vymyšlený od A do Z.

---
*Už je to přes čtvrt století, to to utíká. :-(
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-12-05 16:48:50 Titulek: Re: [↑]
Tak jsem se z nostalgie chtěl kouknout do zdrojáků DOminionu, a zjistil jsem, že dnes se tak jmenuje něco úplně jiného a původní software už (asi) na webu není k disposici. Občas mě ten utíkající čas nepotěší. :-( Tak aspoň by to reversním inženýrstvím chtělo zjistit, jaké v té EU tax-propagantě použili za triky a veřejně na ně poukázat...
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-05 23:20:35 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A co to mělo být? Ten starý Dominion neznám, znám jen karetní hru (jednu z top v žebříčku BGG), která má několik videoherních adaptací, a popisu rozhodně neodpovídá. To se bohužel bude dost těžko hledat.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-12-06 00:18:42 Titulek: Re: [↑]
Je to text-mode tahová strategie (dle autorů simulace světa :-))
... už jsem to, myslím, našel, chtělo to správně položit dotaz vyhledávači: http://www.galassi.org/mark/dominion/
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-06 11:36:19 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Díky, prozkoumám.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-06 12:28:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Teda, pořádná starožitnost z unixového prostředí - textový režim, telnet, mailové skupiny (dokonce to má v sobě mailového klienta), manuál v LaTeXu (a částečně hezky postaru verbatim plain text)... teoreticky by to mělo jít rozběhat bez úprav i v dnešní době, akorát telnet se vymění za ssh... dneska by se taková věc lépe dělala jako webová hra :|
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2017-12-06 13:54:55 Titulek: Re: [↑]
Jo, já vím, je to starožitnost, ale vždyť je to vzpomínka na mládí. :-)

Udělat web interface by nemělo být složité, pokud nebude vadit, že bude vypadat taky starožitně. Mě na nějaké to zavzpomínání bude stačit starý dobrý unixový terminál.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-06 13:59:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Však nekritizuju, mám k takovým věcem respekt. Až budu mít čas a chuť, zkusím to rozběhat u sebe. Spíš jestli na něco takového seženu nějaké soupeře.
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-06 14:05:59 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Dominion is an empire-style game, originally developed by Mark Galassi and a group of his students at Stony Brook in the late 1980s.

Dominion was inspired at first by the very imaginative but poorly coded game of Conquer, written by Ed Barlow and maintained by Adam Bryant.

Dominion quickly became very popular and is still surprising popular, even in the mid to late 1990s, when client-server games with graphical user interfaces are the norm. In fact, it seems that some popular commercial games like civilization have taken much inspiration from Dominion.


http://www.galassi.org/mark/mydocs/dom3-design.html#SEC5

Takže někdy v 80. letech existovala textová hra Conquer. A ta je kupodivu na GitHubu: https://github.com/quixadhal/conquer
Stáří commitů "28 years ago" mluví za sebe.
Autor: fundy Čas: 2017-12-05 07:19:23
Web: neuveden Mail: marcel.funderak v doméně gmail.com
"...tajná technologie, k níž lidé nemají přístup a ani by je nenapadlo něco takového stavět."

naprosto vyborna odpoved na otazky "kdo by stavel {X}?"
Autor: Ugo (neregistrovaný) Čas: 2017-12-05 09:41:22 Titulek: Re:
Třeba potřebují vybrat nové daně na vdovské důchody pro registrované partnery, jak doporučoval nedávno český Liberální institut:)
Autor: velkej Ká Čas: 2017-12-05 11:13:41 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Hádám, že nebudeš první ani poslední, ale popravdě - vážně by neměla mít EU možnost ukazovat, že je idiot?
Autor: Glande Čas: 2017-12-05 12:20:18 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Máš pravdu, to mě nenapadlo. Chtěl jsem hlavně vyzkoušet, jestli to funguje na EU propagandu a co odpoví :-) Ostatně nevěřím, že by to stáhli.
Po pravdě by bylo nejlepší, aby EU neměla žádné možnosti.
Autor: marek28 Čas: 2017-12-05 15:28:35
Web: neuveden Mail: neuveden
Ta hra je úplně debilní. Člověk nějak určí daně, hraje si s posuvníky, kam má téct kolik peněz, klikne na některou z asi 5 miliard zpráv na herní mapě a pak odklikne další tah. Jenže když je něco špatně, hra prostě napíše, že jsem selhal. Nřekne proč, jestli to bylo tím, že jsme daně zvedli moc, nebo dali málo peněz do zdravotnictví, nebo přehlédli nějakou zprávu, která byla důležitá...Člověk může jen hádat, takže vzdělávací hodnota nula. Ale možná, že takhle rozhodování politiků fakt vypadá. Něco jako... https://www.youtube.com/watch?v=wz-PtEJEaqY
logo Urza.cz
kapky