Autor: velkej Ká
Čas: 2017-12-05 00:00:02
EU učí děti, že daně jsou skvělé.
EU před pár dny vydala počítačovou hru, která dětem ukazuje, že daně jsou skvělé. Onen skvost, který se zobrazuje v miniaturním okénku obklopeném postavičkami usměvavými až k nakopání, se nazývá Taxlandia, a je to jakási variace na strategické hry s budováním města. Odhlédněme od zpracování a od toho, že se EU rozhodla tu hru vydat. Co mě zarazilo, je, že se ani nestydí dělat propagandu tak okatě.
Vezměme si samotnou zápletku: hráč dostal do rukou vládu nad jakýmsi daňovým rájem, který přitáhl obrovský turistický ruch a přesídlila sem hromada firem; jenže protože daně byly nízké, neinvestoval do pořádné infrastruktury, do zábavy, do nemocnic, do školství, do bezpečnosti atd. Časem turistický ruch klesl, a zde se ocitá hráč se záporným rozpočtem, aby jej hra naučila, že musí zvýšit daně a investovat do všeho možného, čímž se zvýší daňový výnos. Důraz na daňový výnos je v textech ke hře obrovský - jako by bylo úplně jedno všechno ostatní. Kromě toho nás hra učí, že:
- Lidé by si sami nic nepostavili. Ani ty, chlapče/děvče, nebudeš mít firmu na nemocnice/školy/silnice, ale hezky budeš platit daně a bude to stavět stát, protože ty jsi jen malé neschopné hovno. A když ty daně budou nízké, tak žádné nemocnice/školy/silnice, nic nebude. To je všechno tajná technologie, k níž lidé nemají přístup a ani by je nenapadlo něco takového stavět.
- Podnikání (zejména turistický ruch provozovaný v daňových rájích) zatěžuje životní prostředí; mnohem lepší je stavět zábavní centra, školy a nemocnice, ty aspoň zvyšují daňový výnos.
- Lidé snesou jakékoliv daně, když dostatečně investuješ do kultury (tedy když je patřičně zblbneš; což je příhodné, ale chyběla mi tam mise na dotaci na vývoj výukových počítačových her).
Na jednu stranu mám radost, že je propaganda v té hře tak okatá (hra ukazuje ekonomické myšlení evropských úředníků v plné nahotě), že zápletka i herní systém jsou nesmyslné, a že EU ve svém tažení proti daňovým rájům (a na podporu daňových pekel) zoufale nasazuje, co se dá. Ukazuje se, že EU je tak zoufalá, že etatisty, tedy lidi s nízkým sebevědomím a s dvojím metrem pro morálku, musí vyrábět už od školek. Na druhou stranu mě mrzí, že se této hry zcela jistě chytnou někteří aktivní učitelé a budou ji drilovat do hlav svých svěřenců jako posvátnou pravdu a sázet pětky a dělat jiné problémy případným skeptickým a kritickým hlasům. Je mi líto těchto dětí. Pokud to někdo z vás čte, složte se svému učiteli na nějakou pěknou knihu, třeba Co je a co není vidět (nebo Anarchokapitalismus) a podle potřeby mu ji darujte, nebo jej s ní umlaťte. Anebo si ji přečtěte.
Vezměme si samotnou zápletku: hráč dostal do rukou vládu nad jakýmsi daňovým rájem, který přitáhl obrovský turistický ruch a přesídlila sem hromada firem; jenže protože daně byly nízké, neinvestoval do pořádné infrastruktury, do zábavy, do nemocnic, do školství, do bezpečnosti atd. Časem turistický ruch klesl, a zde se ocitá hráč se záporným rozpočtem, aby jej hra naučila, že musí zvýšit daně a investovat do všeho možného, čímž se zvýší daňový výnos. Důraz na daňový výnos je v textech ke hře obrovský - jako by bylo úplně jedno všechno ostatní. Kromě toho nás hra učí, že:
- Lidé by si sami nic nepostavili. Ani ty, chlapče/děvče, nebudeš mít firmu na nemocnice/školy/silnice, ale hezky budeš platit daně a bude to stavět stát, protože ty jsi jen malé neschopné hovno. A když ty daně budou nízké, tak žádné nemocnice/školy/silnice, nic nebude. To je všechno tajná technologie, k níž lidé nemají přístup a ani by je nenapadlo něco takového stavět.
- Podnikání (zejména turistický ruch provozovaný v daňových rájích) zatěžuje životní prostředí; mnohem lepší je stavět zábavní centra, školy a nemocnice, ty aspoň zvyšují daňový výnos.
- Lidé snesou jakékoliv daně, když dostatečně investuješ do kultury (tedy když je patřičně zblbneš; což je příhodné, ale chyběla mi tam mise na dotaci na vývoj výukových počítačových her).
Na jednu stranu mám radost, že je propaganda v té hře tak okatá (hra ukazuje ekonomické myšlení evropských úředníků v plné nahotě), že zápletka i herní systém jsou nesmyslné, a že EU ve svém tažení proti daňovým rájům (a na podporu daňových pekel) zoufale nasazuje, co se dá. Ukazuje se, že EU je tak zoufalá, že etatisty, tedy lidi s nízkým sebevědomím a s dvojím metrem pro morálku, musí vyrábět už od školek. Na druhou stranu mě mrzí, že se této hry zcela jistě chytnou někteří aktivní učitelé a budou ji drilovat do hlav svých svěřenců jako posvátnou pravdu a sázet pětky a dělat jiné problémy případným skeptickým a kritickým hlasům. Je mi líto těchto dětí. Pokud to někdo z vás čte, složte se svému učiteli na nějakou pěknou knihu, třeba Co je a co není vidět (nebo Anarchokapitalismus) a podle potřeby mu ji darujte, nebo jej s ní umlaťte. Anebo si ji přečtěte.
Přečtení: 20780
Komentáře
Komentář 18431
Ale je fascinující, jak umí být všechno státní tak zastaralé a na prd. I nějaká mrňavá indie studia dělají už na pohled mnohem lepší hry. I v ostatních ohledech ta hra dělá blbě snad úplně všechno. Pokud chcete dětem názorně vysvětlit, jak je státní správa neefektivní, odtrhněte je na den od jejich oblíbené hry a nechte je povinně hrát tohle. :D
Komentář 18433
Komentář 18440
Komentář 18446
Komentář 18450
Komentář 18451
Komentář 18462
Komentář 18448
---
*Už je to přes čtvrt století, to to utíká. :-(
Komentář 18449
Komentář 18461
Komentář 18467
... už jsem to, myslím, našel, chtělo to správně položit dotaz vyhledávači: http://www.galassi.org/mark/dominion/
Komentář 18487
Komentář 18492
Komentář 18497
Udělat web interface by nemělo být složité, pokud nebude vadit, že bude vypadat taky starožitně. Mě na nějaké to zavzpomínání bude stačit starý dobrý unixový terminál.
Komentář 18498
Komentář 18499
Dominion was inspired at first by the very imaginative but poorly coded game of Conquer, written by Ed Barlow and maintained by Adam Bryant.
Dominion quickly became very popular and is still surprising popular, even in the mid to late 1990s, when client-server games with graphical user interfaces are the norm. In fact, it seems that some popular commercial games like civilization have taken much inspiration from Dominion.
http://www.galassi.org/mark/mydocs/dom3-design.html#SEC5
Takže někdy v 80. letech existovala textová hra Conquer. A ta je kupodivu na GitHubu: https://github.com/quixadhal/conquer
Stáří commitů "28 years ago" mluví za sebe.
Komentář 18434
naprosto vyborna odpoved na otazky "kdo by stavel {X}?"
Komentář 18435
Komentář 18438
Komentář 18439
Komentář 18441
Komentář 18442
Komentář 18443
Po pravdě by bylo nejlepší, aby EU neměla žádné možnosti.
Komentář 18447