Autor: Urza
Čas: 2020-05-06 00:00:02
Homo economicus
Člověk ekonomický je teoretický konstrukt, jenž se využívá v některých ekonomických modelech; jedná se o hypotetického člověka, který se jen snaží maximalizovat své (finanční) zisky, nakupovat co nejlevněji, prodávat co nejdráže a navíc se vždy chová zcela logicky. Tento model ostře kritizovali rakouští ekonomové (zejména Ludwig von Mises) pro jeho zjevný nesoulad s realitou; jakékoliv závěry z podobných předpokladů vyvozené pak nelze použít pro reálný svět, neboť v něm se prostě lidé chovají jinak (sice se vždy snaží maximalizovat svůj užitek, avšak nejen ten finanční, nýbrž komplexní, tedy i emocionální). Se skutečnými lidmi pak počítá rakouská ekonomická škola, na níž je založen například anarchokapitalismus; v souvislosti s tím považuji za naprosto absurdní, jak často je právě homo economicus rakušanům či anarchokapitalistům předkládán coby chyba v jejich úvahách, ačkoliv na ni sami poukazují.
Přečtení: 24526
Komentáře
Komentář 54181
Mě to totiž připadá jako příklad taktiky "vítězoslavně vyvracíme slabé argumenty protistrany zatímco těm silným se důsledně vyhýbáme"… Nejsilnějším argumentem proti anarchokapitalismu jsou soukromé státy, o čemž Urza nebo Rothbard napsali co? Nic.
Komentář 54219
Komentář 54228
Dokonce by se dalo tvrdit, že každý soukromý pozemek v AnCAPu automaticky je svrchovaným územím, "státem", kde vlastník určuje pravidla - v převážné většině případů tak, aby jeho klienti (nájemníci v jeho domech, obchody v jeho nákupním středisku, cestující platící mýto na soukromé silnici, ...) byli spokojení a chtěli u něj pobývat a platit mu nájem. Čím lepší podmínky nastaví, čím příjemnější prostředí vytvoří, tím vyšší nájem mu budou lidi a firmy ochotny platit. Je to zájmu toho vlastníka, aby se mu investice (do budov, chodníků, silnic, parků, ...) vrátila co nejrychleji.
Což vyvrací další obsesi odpůrců svobody a fanoušků všemocného státu - jejich "argumenty" typu "a co kdyby si někdo postavil obchodní centrum a pak tam vynucoval nesmyslná a pro lidi obtěžující pravidla?". No coby. Zkrachoval by, lidi by chodili jinam, převálcovala by ho konkurence ctící heslo "náš zákazník, náš pán".
Komentář 54243
Komentář 54245
ovce se na to samozřejmě vykašlou páč jsou ovce,
ale člověk by asi reagoval poněkud jinak,
páč člověk si váží svobody stejně, jako ovce si váží stáda...
Komentář 54185
...........................................................
Tak v tom případě jste si asi zvolili blbej přívlastek,
páč kapitalismus je především spojován s ekonomickým ziskem,
navíc ještě jako bonus je ten zisk považOván mnohýmu lidmi za vykořistování druhých...
To je podobné jako kdybych si na čelo napsal PÍČA a předpokládal bych, že tam lidé budou číst SVATÝ PETR
Komentář 54201
Spáchá sebevraždu? Maximalizoval svůj užitek.
Przní děti? Maximalizuje svůj užitek.
Zadlužuje se až zkrachuje? Maximalizuje svůj užitek.
Studuje, aby získal vzdělání? Maximalizuje svůj užitek.
Koncept maximalizace užitku je čirá a zcela zbytečná a nepoužitelná tautologie. K ničemu to není.
Hommo economicus je sice hodně nedokonalý konstrukt, ale alespoň trochu je užitečný.
Komentář 54208
Komentář 54210
Komentář 54211
Ano, to je velice trefná ukázka pohledu shora.
Komentář 54212
Komentář 54222
Komentář 54224
A toto všichni rozlišujeme a neustále se tím řídíme: o lidech smýšlíme jako o "osobách maximalizujících užitek", kdežto o neživých věcech, rostlinách, živočiších (alespoň těch nižších) a lidských orgánech tak nesmýšlíme.
Komentář 54225
Komentář 54226
páč se tím může učit,
zatímco když o tom rozhodne někdo jinej,
tak potom zůstává jen na úrovni vopice a vopičáren...
Komentář 54227
Komentář 54230
člověk je přece jen vo něco tvořivější než ty vopice...
Komentář 54232
V minulosti jste zde působil dojmem poměrně svérázného ale přece jenom ne úplně vypatlaného antietatisty. Teď už ale tím dojmem přestáváte působit. :-( Začínáte působit značně směšně.
Komentář 54234
to je tak jedno procento z populace,
připočtěte si ještě umělce, klidně i sportovce,
a máte dvě, tři procenta...
Samozřejmě je jasný, že když slezly opice z bezpečí stromů a vyrazily do travnaté buše, že to nebyly všechny vopice,
takže chápete, že zde spíše mluvím o evoluci,
a to mnohem spíše než o vědeckém vývoji,
ten je jen součástí evoluce...
Engels tu svoji knihu nepojmenoval výstižně,
výstižně by totiž mělo být :
Podíl TVOŘIVÉ práce na polidštění opice
Komentář 54235
tak taoismus dává za příklad (duchovního vývoje) koláře a řezníka, takže nejde o světové rekordy a nobelovy ceny,
jednoduše řečeno zdejší hantýrkou je to o tom, jak "maximalizovat svůj užitek"
Komentář 54236
Jinak v evropském myšlení se tomu říká voluntarismus,
sem tamo to tady někdo okrajově zmíní...
Komentář 54248
Komentář 54260
Dvě války, gulagy a koncentráky,
a k tomu stovky malých válek a náký ty holokausty...
Nejvydávanější kniha světa Bible popisuje vyvolený národ
a jeho pogromy a nikdo si toho nevšimne a to nemluvím o jiných svatých knihách, taková Bhagavadgíta je taky dobrá pecka...
Ale hlavně to co všude vidím a co je všude obdivováno je dobro a dobroserství, nikdo si nepovšimnuljaký to má následky a k čemu to vede, když začneme považovat svou představu dobra za něco reálného...
Já se s tím "dobrem" setkává mneustále v těch voblbujích duchovních radách slovutných mistrů, vyjímky v podstatě jen potvrzují pravidlo...
Komentář 54263
Takže ještě jednou, proč jste nasraný na všechny lidi? Co přesně tak strašného provedli přímo Vám?
Komentář 54269
jen lidi považuji za blbce co si nechávaj vyhnojovat mozek sračkama jako je dobroserství na straně jedné a na straně druhé strachem...
A stát to všechno posvěcuje a zastřešuje...
A vám to přijde jako nějako málo co provedli přímo mě,
či komukoliv jinému ???
Mně to tedy přijde jako docela dost...
Komentář 54244
................................
Chápu že vás to překvapuje,
většina lidí má "mesiášskej syndrom" tak že jsme na to vcelku zvyklí a bereme to jako normálku,
já mám ovšem "syndrom letadla" (všichni jsou blbci jenom já jsem letadlo)takže některé lidi to překvapí a považují to za přechytralost...
Komentář 54247
Komentář 54262
vemte si třeba takovou činnost jako je kydání hnoje,
tak tu práci můžete dělat různými způsoby,
jako těžkou a úmornou dřinu co vás sere,
nebo z toho můžete udělat umělecký dílo v němž každý váš pohyb bude jak cvičení baletu a vaše úsilí bude naprosto minimální a váš zisk bude maximální...
Máme na to i přísloví, totiž že "na pilu se nemá tlačit"
Komentář 54265
Komentář 54268
u někoho vopičárna a u někoho umění a učení a rozvoj
nejen chemie ale i jeho samého...
Komentář 54209
tomu se přece říká evoluční vývoj,
prozatím se ten evoluční vývoj rozvíjí především v stádnosti,
tedy v sociálních jistotách pro všechny pomocí státu a organizovaného násilí, stále jsme jen jakési opice které jsou spíše ovládány pudy nežli intelektem, vopice kterým je bližšší autorita a tlupa spíše než individualismus...
Všechny ty morálky a etiky víceméně jen ospravedlnují ty naše pudy, proto lidem na tom tak záleží a každý dovedný manipulant ví, že nejlépe lze zmanipulovat lidi skrze pocity, tedy ve své podstatě pudy....
Kdyby takto idiotsky postupovala věda a řídila se pocity a ne rozumem, tak dodnes žereme kořínky a spíme ve větvích stromů....
Komentář 54229
Ano, platí to na vše, co člověk udělá. Tedy aspoň na to, co udělá vědomě - když nedopatřením shodím ze stolu vázu a ta se rozbije, tak jsem asi nic nemaximalizoval.
To, že nějaká věta vystihuje veškeré lidské chování ještě neznamená, že je zbytečná. Naopak - jedná se o užitečný objev. Sice relativně obecnou větu, ale větu vysvětlující proč co lidé dělají - konají vždy tak, aby se po tom činu měli-cítili lépe, než před ním (což neznamená, že jim to vyjde).
Rovnice či zákon popisující jednání všech elementárních částic také není zbytečný.
Spáchání sebevraždy pro někoho, pro koho je život již nesnesitelný, je maximalizací užitku.
Prznění dětí také - nicméně zde dochází k porušování přirozených práv někoho dalšího. A přirozená práva jsou dalším základním kamenem ancapu.
Takže ancap bychom mohli zkusit definovat i takto: "Lidé maximalizují svůj užitek a nikdo jim do toho nemá co mluvit, pokud tím neporušují přirozená práva jiných."
Když maximalizuje užitek Kožený, Babiš, obecný státní úředník a další, na úkor ostatních (za jejich peníze a bez jejich svolení), tak tím již porušují jejich přirozená práva a jsou tedy v rozporu s právem, morálkou, principy ancapu.
Komentář 54231
Tvrzení, že lidé jednají tak, aby tím maximalizovali svůj užitek, je ale stále úplně zbytečné. Co je komu po tom, proč lidé jednají, tak jak jednají, že?