Indoktrinace ve školách byla jen za totality, že? – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: velkej Ká
Čas: 2015-11-17 00:00:02

Indoktrinace ve školách byla jen za totality, že?

S hrůzou jsem si 11. listopadu přečetl na teletextu ČT, str. 164, zprávu o tom, že česká školní inspekce prověří výuku globálních témat na základních a středních školách. Je-li někdo přesvědčen, že po Sametové revoluci se zbavil propagandy a indoktrinace ve školství, není lepší připomínky, než právě takováto zvěst, ve které se dozvídáme, že existuje průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Za komunistů to jistě bylo v komunistických souvislostech, za nacistů… a za císaře pána… myslím, že nemusím rozebírat. Pokud někomu stále nedochází, oč běží, pak pečlivější studium zdrojů odhalí takové žvásty (a hromady slovní vaty) jako:

Důležitými tématy jsou nejen témata věnující se globalizaci a globálním problémům, ale i problematika lidských práv a rovných příležitostí, humanitární pomoci a rozvojové spolupráce, prevence a řešení konfliktů.
Zaměřuje se na rozvoj znalostí týkajících se globálních problémů, jako je např. chudoba, nízká úroveň vzdělání, špatný zdravotní stav, a na rozvoj schopností pojmenovat jejich příčiny a přicházet s nápady možností, jak přispět k jejich řešení. (…) Žák analyzuje možnosti řešení globálních problémů prostřednictvím institucí, organizací, významných dohod, rozhodnutí a dokumentů.
Žák rozpozná stereotypy a předsudky ve svém chování a jednání a usiluje o jejich odbourání.

Podle takové (a jiné) směsi slovní vaty a žvástů je dnes definováno státní školství. Podle takových materiálů se dnes připravuje na reálný svět a reálný život, který zajímají konkrétní schopnosti, nápady, píle, zodpovědnost a cílevědomost; jenže místo toho se dětem dostává jalového blábolení, které se snad uplatní v nějaké pseudohumanitární rozkrádačce (PHR) přisáté na státní cecek rozdávající lup, ale horko těžko by se tím daly vytvářet hodnoty. Každý zaměstnavatel jistě potvrdí tristní připravenost většiny čerstvých absolventů na reálný svět.

Státní vzdělávání se (nejen) vlivem PHR odchyluje od potřeb reálného světa. Chceme-li připravit děti na ten skutečný, opravdový svět, je svoboda vzdělávání nezbytná.
Přečtení: 10657

Reagujete na tento komentář:
Autor: Urza Čas: 2015-11-17 02:24:09 Titulek: Re:
Osobně si myslím, že schválně to není, protože Hanlonova břitva.
Tedy ta indoktrinace schválně je, ta je předepsaná i v Národním vzdělávacím plánu; ale mizerná úroveň škol mnedle nebude záměr.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2015-11-17 02:10:24
...s tou školou je potřeba něco udělat, omezit, nebo zakázat...

Hlavně, že je tam učí, že Země se otočí kolem osy za 24 hodin, nebo že Země má magnetické pole proto, že je v ní spousta železa, Výuka jazyků, zvláště pak angličtiny, je naprostá tragédie. K tomu tahleta svinstva... Nikdo mi nevymluví, že je to schválně, a že se jedná o snahu kompletně zlikvidovat vzdělanost.
Autor: Urza Čas: 2015-11-17 02:24:09 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Osobně si myslím, že schválně to není, protože Hanlonova břitva.
Tedy ta indoktrinace schválně je, ta je předepsaná i v Národním vzdělávacím plánu; ale mizerná úroveň škol mnedle nebude záměr.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2015-11-17 02:38:30 Titulek: Re: [↑]
Jenomže výsledek toho vzdělávání je doslova strašný. Katastrofální výsledky školství a přicházející neschopnost absolventů zajišťovat základní chod společnosti podle mě nelze nevidět. Pokud mizerná výuka není záměr ale skutečně jen neschopnost, je to se školstvím ještě mnohem, mnohem horší, než jsem se obával, a máme se na co těšit.
Autor: Urza Čas: 2015-11-17 02:46:16 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Samozřejmě, že výsledky jsou katastrofální; ale to jsou výsledky všeho, čeho se stát účastní.
Autor: PeTaX Čas: 2015-11-17 10:54:25
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Stačí si přečíst tzv. Bílou knihu vzdělávání. Svého času byla ke stažení na webu MŠMT, dnes již odkaz nefunguje. (Mám ji dostupnou někde v sekci Libri — je to výživné čtení.)
To je tak surový internacionálně-socialistický blábol, až oči přecházejí.
Ale ono to v podstatě má logiku: skutečně vzdělaní jedinci by se museli takovémuto státu postavit na odpor a to je to poslední, o co by stát stál. Potřebuje bázlivé, polovzdělané stádo opakovačů frází.
A aby jim to nebylo líto a statistiky vypadaly dobře, rozdává průkazy vzdělanosti na základě nižších a nižších kritérií.
Dobře odpověděl pan Zelený, co by v takovéto situaci udělal Baťa: „založil by si své vlastní školy práce“. A v tom je jádro. Tyto dnešní školy nejsou školami práce (a nemluvíme primárně o manuální práci). Tyto školy připravují studenty na ne-práci. Na to, jak snadno a bez výkonů přijít k slušnému živobytí na úkor jiných.
Autor: Urza Čas: 2015-11-17 11:02:16 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jj, tu jsem četl a často se na ni odkazuji.
Když jsem si dělal pedagogické minimum, byl jsem s ní konfrontován mnohokrát, rozhodně to není jen nějaký dokument, který někde leží a všichni na to serou.
Autor: velkej Ká Čas: 2015-11-17 15:31:32 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jo, ty pedagogické materiály znám, a upřímně, je to byrokratické porno. Samá kompetence, průřezová témata, na každý kyd je tam slovní vata minimálně na A4. Já musím litovat učitele, kteří tyhle věci musí zpracovávat, nebo podle nich dokonce učit. Já bych to nedokázal; učil bych třeba i rád, ale to byrokratické porno a snaha po natlačení různých nesmyslů dětem do hlavy, mě od toho odrazuje. A popravdě, divím se, a hodně se divím, jestli podle těch materiálů jde kvalitně učit, protože ten učitel je otloukán z tolika stran, až to není hezký - na jedný straně děti, které škola sere, na další straně rodiče, kteří berou školu jako odkladiště a hlídání dětí, na další straně má učitel ředitele a kolegy, což je taky někdy sebranka (volů a slepic), no a pak je tam společný nepřítel všech v podobě všelijakých dokumentů, bílých knih, formulářů a vůbec i úředníků jako takových. Hrozné místo, to školství. V ankapistánu, kdybych si založil školu, tak by byla úzce zaměřená na konkrétní téma (prostě konkrétní kurz), a který dítě by chtělo, dohodlo by se přímo se mnou (a to téma by znalo), že se chce to a to naučit; žádný ředitel a žádní byrokrati; a taky by si lidi vzdělání (toho opravdového) víc vážili. :|
Autor: Urza Čas: 2015-11-17 15:44:38 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ono se tomu lze do jisté míry vyhnout; těžko, když učíte třeba společenské vědy, ale lehko, pokud učíte třeba IT či matematiku.
Autor: velkej Ká Čas: 2015-11-17 15:54:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Kolikrát ani tam ne, protože zrovínka ta průřezová témata jsou průřezová, tedy proříznou (nebo se o to snaží) matematiku i IT. Takže zatímco za komunistů byla polovina slovních úloh v matematice o dělnících a o JZD a pokud v úlohách byly dětské postavy, byli to pionýři (sbírám různé sbírky úloh, mám toho několik polic), dnes se může snadno stát, že budou o zeleném dobroserství (kolik zplodin vypustí továrna kvůli zisku zlého kapitalisty atd.). U IT (řekněme na ZŠ), tam je to horší, protože nemám absolutně představu, co bych učil... a to mě IT živí, jenže prostě vidím, jak je to strašně široký obor, a někde začít, to je... těžké. (Já vím jistě, že bych tam dal netiketu a bezpečnost, to jsou taková asi nejžhavější a nejzásadnější témata; pak možná letem světem jak ty věcičky fungují, a pak prostě počítač jako nástroj... a tady se to začne strašně rozcházet, jak je IT široký obor. Práce s informacemi? Psaní všemi deseti? Programování? Nebo tvorba hudby, 3D modelování, úprava fotek...?)
Autor: Urza Čas: 2015-11-17 16:26:58 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No, já mám zkušenosti z praxe a mám to zkoušené; pravda, učil jsem na soukromém gymnáziu a i tak jsem měl trošičku malinké problémy, ale není to nemožné.
I mě IT živí (jsem programátor), přičemž když jsem učil (na částečný úvazek), vždy se to dalo udělat tak, aby člověk neučil žádné sračky a naopak vedl studenty ke kritickému myšlení (zejména v otázkách státní propagandy).
Autor: PeTaX Čas: 2015-11-17 18:22:42 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Což ovšem muselo narazit.
Autor: Urza Čas: 2015-11-17 18:38:51 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ani ne; ustál jsem to.
Neučím z jiných důvodů (ta soukromá škola se přesunula jinam, na státní učit nechci a dojíždět kvůli učení také ne).
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2015-11-17 12:53:51
Z kazdeho slova te prirucku cisi urputna snaha sehnat zamestnani u statu a strach z toho,ze by se muselo k soukromnikovi nebo nedejboze jit na volnou nohu!

A nekdy mi to urednicke ptydepe pripomina,jak k nam jednou na stavbu prisli Svedci Jehovovi.Vsichni od malty,hucely kanga,resilo se,jestli to nespadne....a oni zacali ty s temi jejich recmi.Naprosti mimoni
logo Urza.cz
kapky