Autor: Ondrášeček
Čas: 2022-01-13 00:00:02
Jak nám škodí dvojí definice práce?
Všiml jsem si jakési dvojí definice práce. Tou obecnější je: účelná, užitečná činnost prováděná s vynaložením úsilí. Užší definice bývá synonymem pro povolání nebo závazek vydělávající peníze. Za problém považuji, když lidé skrze toto rozdělení začnou o těchto vymezeních práce smýšlet jako o něčem odděleném od sebe, jsouce v tom samozřejmě podpořeni zákoníkem práce. Může to mít podivné implikace — z určitého důvodu smíme zákonem pracovat „jen“ 12 hodin, ale zároveň samozřejmě nikdo nekontroluje, co děláme poté. Dalším zajímavým příkladem je dětská práce. Je zakázána, říkali nám, jenže jako taková samozřejmě existuje — děti pracují pro školu, rodiče nebo kamarády. Taky vám to přijde zvláštní, chránit někoho před prací tím, že smí dělat jenom práci, která je neplacená? Ve skutečnosti tak vynucujeme, aby dítě dělalo pouze formu práce, kterou naše společnost považuje za správnou. Dítě nemá například možnost zkusit si na určitou dobu zaměstnanecký poměr, aby vědělo, chce-li jednou podobným způsobem pracovat naplno. Je odkázáno na své rodiče a instituce, kteří nad ním získávají obrovskou moc, čímž ho činí ještě nesamostatnějším. Děje se to přitom čistě na základě toho, že si naše společnost usmyslela, že pro „tu práci“ s emočně negativní konotací je třeba určit jakési speciální podmínky.
Toto typické pojetí práce považuji za sociální konstrukt, který dvojím metrem věnuje pozornost různému vynaloženému úsilí, což může sloužit jak ideologii konzervatismu, tak socialismu. Mělo by být jedno, zda pomáhám blízkým, dělám ve fabrice nebo zda se vzdělávám. Všechno to je práce, na kterou by měl být brán zřetel a která by měla být posuzována dle jedinečných přínosů, k nimž vede. Naše existence je nakonec jen jedna a rozdělovat ji na úseky na základě práva, konstruktů a ideologií považuji za poměrně nepřirozené. Mým závěrem proto je: Emancipujme všechny podoby práce!
Toto typické pojetí práce považuji za sociální konstrukt, který dvojím metrem věnuje pozornost různému vynaloženému úsilí, což může sloužit jak ideologii konzervatismu, tak socialismu. Mělo by být jedno, zda pomáhám blízkým, dělám ve fabrice nebo zda se vzdělávám. Všechno to je práce, na kterou by měl být brán zřetel a která by měla být posuzována dle jedinečných přínosů, k nimž vede. Naše existence je nakonec jen jedna a rozdělovat ji na úseky na základě práva, konstruktů a ideologií považuji za poměrně nepřirozené. Mým závěrem proto je: Emancipujme všechny podoby práce!
Přečtení: 10874
Komentáře
Komentář 76810
práce (třeba hoby práce na zahradě) x práce (výdělek pro prachy)
Spojení těchto dvou pólů do činnosti která je smysluplná pro člověka i pro jeho okolí (takže jí je ochotné ohodnotit, třeba zaplatit) je pro život asi (nevím jak pro jiné) přijemnější, než to mít takhle rozdělené.
Komentář 76818
Komentář 76851
Komentář 76854
Komentář 76867
Pokud to neni jen recnicka: duvody medicinske a nedobrovolnost. To prve jak fysicky, tak psychicky, to druhe z hlediska identifikace. Coz v soucasnem priposranem nanny-svete znamena finito, i kdyby to melo zachranit jen jediny odlesk vseslunickarske duhy.
Komentář 76868
Ne, to není řečnická, to je naprosto vážně míněný povzdech.
Fyzicky i psychicky by pár hodin denně dítě dalo bez újmy na zdraví, naopak by mělo dobrý pocit... (každé by asi pracovat nechtělo, ty z chudších rodin ano)...
škoda...
Komentář 76869
Komentář 76870
V ankapu by jinak v jeho čisté podobě mohlo dítě "dobrovolně" těžit uran. V tomhle směru je asi jedinou šancí pro lidštější podobu ankapu využití těch "kulturních vyjímek" z čistého NAPu, které by se akorát nevtahovaly pouze na ochranu týraných psů (nebo na ochranu cti mužu na středověkém islandu), ale i na jiné situace. Otázka je, zda by to pak byl ještě ankap.
Komentář 76862
Hyperbola? Bonmot? Reinkarnace? Nebo?
Komentář 76876
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.