Autor: Urza
Čas: 2018-10-16 00:00:02
Jak přejít k volnému trhu?
Cílem jest volný trh, bezstátní společnost, tedy anarchokapitalismus… jak se k němu dostat? Privatizovat? Pokud ano, jak? Vydražit státní majetek? Rozdat jej? Komu a jak? Všechen naráz? A co opt-out ze státních „služeb“? Ze kterých? V jakém pořadí? Tvorba paralelních struktur? Velmi by mě zajímaly Vaše názory; a pokud možno co nejpodrobněji, co nejlépe zdůvodněné, včetně variant, které jste zvažovali a zavrhli (a proč). Prosím, podělíte se o ně v diskusi? Domnívám se totiž, že neexistuje žádná „správná“ cesta; v mých očích jsou jen více a méně špatné. O některých jsem sice přesvědčen, že jsou lepší než jiné, ale mým cílem teď není ovlivňovat, spíše se něco dozvědět.
Není-li někdo anarchista a jeho cílem je malý stát (či alespoň menší než ten současný), vůbec nevadí; popište cestu, po které byste chtěli dojít ze současného stavu do Vámi vysněného.
Není-li někdo anarchista a jeho cílem je malý stát (či alespoň menší než ten současný), vůbec nevadí; popište cestu, po které byste chtěli dojít ze současného stavu do Vámi vysněného.
Přečtení: 56933
Komentáře
Komentář 28013
Komentář 28014
Komentář 28016
Komentář 28058
Komentář 28060
Komentář 28017
Komentář 28022
Komentář 28023
Komentář 28024
Komentář 28037
Uzavrete dohody s okolim o volnem pohybu, vratite pas, ridicak? Bez elektriny (neb i ta je regulovana z dani)? Bez plynu?
Prezijete par dnu.....
Komentář 28040
Komentář 28041
Elektrina - je to dost regulovane odvetvi, na regulaci prispivate ze svych dani. Regulace vznikla historicky a jako nutnost.
Takze si zijete naprosto v pohode, nikdo vas nebuzeruje, vse funguje - a vam se to nelibi a chcete to demontovat? Jen kvuli clum a danim? A z ceho myslite ze se ta vase pohodicka financuje?
Komentář 28042
Elektřinu si můžu vyrobit sám na solárním panelu, nebo mi ji vyrobí soused. Nevím, jaká regulace vznikla jako nutnost. Kdo tak nutně potřebuje, aby poskytovatele elektřiny šlo změnit jen jednou za půl roku, nebo proč se musí elektřina účtovat tak šíleným způsobem (viděls někdy vyúčtování elektřiny? příšerné, nepřehledné, nepraktické) apod.
A jestli musím těm zmetkům platit, aby mě, jak říkáte, nebuzerovali, je to velmi dobrý důvod to celé demontovat.
Komentář 28043
Elektrinu si zkus klidne vyrabet sam, nikdo a nic ti v tom dneska nebrani. Vyuctovani jsem videl ;-) - je to silene, ale alespon vidis, komu, za co a kolik platis - ale vazne nemusis nic platit, si udelejte se sousedy sit - ono pak pochopis, co je to regulace, dohody, poplatky za uzivani atd.
Komentář 28045
Ad regulace elektřiny... no fakt nevím, kde ji tak potřebujete. Co kdybyste napsal příklad konkrétní regulace v oblasti elektřiny, kterou považujete za nutnou vymáhat zákonem/státem?
Komentář 28047
ad elektrina - prominte, nemam silu tady vypisovat technicke zalezitosti, ktere si pak vynutili legislativni zasahy. Jestli si myslite, ze je vyroba, distribuce atd. energie jednoduchou veci, ktera nepotrebuje regulace, tak vam tento nedostatek ve vzdelani bohuzel nejsem schopen/ochoten kompenzovat.
Komentář 28048
ad elektřina: Já chtěl příklad JEDNÉ regulace, která vám připadá nezbytná a užitečná natolik, že se musí vymáhat zákonem/státem. Na takto jednoduchou otázku mi přišla složitá vyhýbavá odpověď, kterou bych přeformuloval jako "naser si, jseš nevzdělaný blb". Nebudu se ohánět vlastním vzděláním či nevzděláním, tohle není gaychat a nepoměřujeme si tu penisy, jen zopakuji otázku, a pro jistotu velkými písmeny, v naději, že bude lépe pochopena:
UVEĎTE PŘÍKLAD JEDNÉ REGULACE, KTEROU POVAŽUJETE ZA NUTNOU VYMÁHAT ZÁKONEM/STÁTEM.
Komentář 28054
Zkuste si procist pro zacatek Energeticky zakon, snad vam dojde, ze propojena distrubucni soustava vyzaduje nejaka pravidla a nutnost jejich vynucovani. Samozrejme, ze jsou zeme, kde tomu tak neni, elektrina vam jde par hodin denne - ten komfort, ze neco zapnete a ono to jede, je z casti umoznen podobnymi zakony. Samozrejme muzete rikat, ze nejake regulace nejsou nutne a jdou zmirnit, ostatne ono se tak pomalu deje - jen stat/spolecnost musi zohlednovat zajmy vsech zucastnenych. No a vzdy je tam nejaka nespravedlnost, ono teorie jsou jedna vec, realny zivot a jednani lidi vec druha.
A jak jsem napsal, kupte si solar a odstrihnete se.
A takhle si muzete brat regulaci za regulaci - myslite, ze letecke spolecnosti by dosahli takove bezpecnosti jen tak, bez tlaku? Zalitejte si v Africe, ono vas to prejde. Automobilova doprava, normy na cesty, normy na stavebni materialy, jidlo atd.
Shodneme se ai jen na tom, ze regulaci a zakony je potreba pravidelne prehodnocovat a rusit vse, co lze udelat jinak.
Komentář 28066
Komentář 28071
Komentář 28078
Komentář 28082
Komentář 28091
Komentář 28096
Komentář 28097
Komentář 28103
Komentář 28137
Komentář 28141
Coz bude dane nejspis tim, ze jste to cetl (a parsoval) ponekud mimoidne. Zaprve "technici jako vy" jen stezi bylo mineno jako "technici", zadruhe "snazi se mu utrit prdel" je presne ono opomijeni.
Komentář 28156
Komentář 28052
Komentář 28056
A to rozdeli - co takhle rodina, otec mimo, matka v, jedno dite v, jedno dite mimo - to by byl zmatek.
Nejaka moznost verejne dohody je potreba, tuhle potrebu ted naplnuje stat. Az to bude mozne jinak, tak to prijde samo - jako vse ostatni. A protoze ankapaci jsou proti nasili, tak to svymi kecy nenastoli, vase nazory jsou tak primitivni, ze vetsine soudnych lidi dojde, ze je to pitomost.
Komentář 28018
1. Státem poskytované a zároveň regulované nebo monopolizované služby, například zdravotnictví nebo školství. Zde je třeba umožnit vstup do odvětví soukromým subjektům, srovnat financování (státní musí mít stejné pravidla jako soukromý subjekt) a nechat lidi přejít. Co udělat například se školstvím, popisuju tu. https://b.jmq.cz/art-2018-09-03.html
2. Státem regulované, ale nemonopolizované služby mají být prostě deregulovány.
3. Státem regulované chování (ochrana ŽP, územní plánování, stavební zákon apod.) má být převedeno na spletitou síť věcných břemen a smluv, které je možno vypovědět, kupovat a prodávat.
Obecně, pokud by byly zákony připravené a příslušná strana měla 101 ve sněmovně a 42 v senátu, tak se dá spousta věcí stihnout udělat za jedno období, složitější převody se za tuhle dobu dají nastartovat. Na kompletní odluku školství a zdravotnictví od státu je potřeba odhadem deset až patnáct let kvůli generační obměně a malé frekvenci kontraktů v těchto oborech, nicméně základ se dá položit za jedno volební období a většina z toho je akorát nechat běžet rozjeté reformy.
Případná privatizace infrastruktury je realizovatelná v době, kdy se bude převádět územní plánování na smlouvy, o tom si myslím toto:
1. Převod poslední míle faktickým uživatelům (místní komunikace, tukabely do domů, trubky)
2. Veřejnou síť převést na akciovku ve vlastnictví všech obyvatel ČR podle představ Daniela Steigerwalda.
Základním cílem mých návrhů je nechat lidem v co největší míře možnost žít jako dosud. Kdo se nechce zapojit, nechť si zůstane na svém. Jasně, pokud je úředník, tak se mu možná změní zaměstnavatel, ale lidi by neměli být nuceni měnit styl života jen tak.
Komentář 28053
Komentář 28090
Komentář 28019
- všemožně ten krach urychlovat
- vymýšlet, nabízet a podporovat vznik nestátních alternativ k těm státem zmonopolizovaným službám, které jsou užitečné (měnou počínaje)
- využívat, provozovat či alespoň podporovat tyto služby - tím se jednak podváže daňový příjem státu, dále se sníží jeho moc a kontrola a lidem se ukáže, že to jde bez státu
- předchozí body ten finální bankrot jednak přibližují (podvazují schopnost vybírat daně, provádět měnovou politiku, regulovat a kontrolovat) a jednak připravují funkční alternativy, což jednak lidé vidí a ocení a jednak po tom krachu nenastane chaos, bude na co navázat, v čem pokračovat
- šířit anarchistické myšlenky, ale zase si od toho moc neslibovat - ancap nenastane proto, že 51% lidí bude mít nastudovaného Rothbarda, ale z výše uvedených ekonomických důvodů (trh bude poskytovat čím dál více čím dál lepších služeb, naopak stát bude čím dál dražší a obtěžujícnější, ale jeho služby budou čím dál víc stát za starou bačkoru, protože je jednak neefektivní a jednak mu začnou docházet prostředky)
- nakonec i volič ČSSD bude v maximální míře krátit daně (protože uvidí, že za ně nic moc nedostává a vše stejně pak musí koupit na trhu), používat pevnou alternativní měnu, využívat služby šedé, černé, sdílené a kryptoekonomiky, využívat smartcontracts a privátní rozhodce, reputační systémy, decentralizované markety - ne z přesvědčení, ale z ekonomické nutnosti (nebo alespoň výhodnosti).
Komentář 28030
Komentář 28036
Ale - již i guvernér ČNB, (bývalý) ministr financí a většina (i) mainstreamových ekonomů přiznává, že za 15-20 let stát nebude mít na penze (z demografických důvodů).
Již ale nedomýšlejí další důsledky:
- Když nebude na penze (protože penzistů bude dramaticky více a produktivních významně méně), nebude ani na zdravotní péči (opět málo mladých zdravých pracujících, moc starých a nemocných)
- V ten okamžik každý pracující člověk ve věku 20-40 let pochopí, že odvádí peníze do černé díry (nejen socpoj, ale i zdravpoj - až bude starý a nemocný, na péči o něj stát mít nebude)
- Začne se snažit odvody minimalizovat a zajistit se nějak po svém, individuálně
- To dále prohloubí finanční problémy státu a jeho soc+zdrav systému
- Stát soc+zdrav "jistoty" používá pro svou legitimizaci - mnoho lidí si myslí, že stát tu je právě od toho, aby se staral o staré a nemocné. Aby všem zajišťoval solidní penzi a zdravotní péči zdarma. Pokud toho nebude schopen, jeho legitimita v očích lidí výrazně utrpí
- Přestože se produktivní menšina bude snažit minimalizovat své odvody (aby si mohla spořit na své stáří a nakupovat funkční zdravotní služby na volném trhu), stále proti ní bude stát demokratická většina lidí závislých na rozpočtovém přerozdělování (penzisti, státní zaměstnanci, dávkaři, grantaři, dotačníci)
- Produktivní menšině dojde, že demokracie je systém působící proti jejich zájmům. Nebude pro ně již nadále únosný systém, kde příjemci rozhodují o tom, kolik na ně poplatníci musí platit.
- Žádný takový systém nemůže dlouhodobě vydržet. Produktivní menšina je sice menšinou, ale má v rukou tu produkci, svou inteligenci, vzdělání, výrobní prostředky, znalosti, kreativitu, vztahy s dalšími takovými (bez ohledu na hranice). Dříve či později ta menšina to své utlačování odmítne a přestože je menšinou, bude mít v ruce solidní nástroje. Až dojde na lámání chleba, ukáže se, že význam/váha lidí není shodná/rovná, bude se počítat jeden šikovný řemeslník za 10 penzistů, jeden podnikatel za 100 státních úředníků, jeden lékař za 50 nezaměstnaných. A to proto, že ti první produkují něco užitečného, něco umí, ti druzí je potřebují, jsou na nich závislí. Ti první přirozeně mají větší váhu a vliv na chod věcí - zvlášť v okamžiku nějaké změny.
Komentář 28020
2) Paralelní ekonomika. Zde je třeba si uvědomit, že nějaké kryptoměny mezi pár IT nadšenci zdaleka nestačí. Dokud nebude v kryptoměnách (bez jakéhokoliv převodu na fiat) možné platit za elektřinu, vodu, plyn, potraviny, dopravu, benzín/naftu... tak ten fiat je stále potřeba. Musí se objevit alternativní poskytovatelé těchto do značné míry monopolizovaných nebo státem silně regulovaných služeb, a to v celém řetězci. Jako nejsnazší vidím poskytování elektřiny ze solárních panelů, a prodej různých doma vypěstovaných potravin, pokud je podchycený celý řetězec (což v případě hnojení a dalších postřiků moc nejde). Stejně tak asi není problém v kryptoměnách platit nájem, což už se někde děje. V případě vody vidím nejnadějněji možnost, že by se k zavedení možnosti platit za vodu v kryptoměnách odhodlali na nějaké vesnici. Nejtěžší bude nafta/benzín; ropu obvykle těží státy nebo státem vlastněné společnosti, resp. společnosti se značným vlivem na státy; ty jen tak někoho mezi sebe nepustí. Naštěstí zrovna tahle komodita by potřeba být nemusela, pokud bude dost elektřiny.
To jsou samozřejmě možnosti zdola. Co se týče možností shora, tak kdybych vyhrál volby a mohl prosadit cokoliv, každého půl roku bych zrušil alespoň jedno ministerstvo, bez náhrady.
1. rok: kultura a školství - státní památky bych přesunul do nějaké správy nemovitostí na vnitru
2. rok: doprava, průmysl a obchod, místní rozvoj, zemědělství
3. rok: zdravotnictví, práce a sociálních věcí (správu důchodů bych přesunul pod finance, s tím, že ta agenda postupně doběhne po související důchodové reformě), životního prostředí
4. rok: značně bych zredukoval všechna zbývající - vnitra, financí, obrany, spravedlnosti a zahraničí
Pokud jsem nějaké zapomněl, bylo zrušeno už v prvním roce.
Ke každé službě, kterou bych zrušil, bych nejprve vytvořil podmínky pro to, aby mohly svobodně vznikat alternativy (což jde teď asi nejsnáz u těch škol, sportu a u té kultury, proto bych začal tam; další služby můžou vyžadovat pár let); v okamžiku, kdy mohou existovat alternativy, bych služby plně komercionalizoval (tj. zpoplatnil), znepovinnil, a příslušně snížil daně apod. Státní poskytovatele těchto služeb bych potom při rušení ministerstev převedl jako jednotlivé firmy na obce, a ať si s tím dělají, co chtějí.
Až doběhnou důchody, bude už tolik alternativ ke státním službám, že stát tak nějak zanikne sám.
Komentář 28025
2) O paralelních, decentralizovaných strukturách nejen mluvit, ale aktivně využívat a jít příkladem. HODL je fajn, ale bez používání je krypto z hlediska libertarianismu k ničemu. Imho stačí už když každému nabídnu (pro jistotu opatrně z hlediska litery zákona) interakci bez účasti státu (nechci účtenku, SW naprogramuju bez faktury, já nevím co ještě)...
3) Z hlediska mediálního obrazu být vždy v konečném důsledku oběť, nikdy agresor (jako se to často děje ancomům). Ono to zní dost hrozně, ale veřejné mínění hraje naprosto rozhodující roli. I pokud si myslím, že z etického hlediska se bráním, neměl bych to okázale dělat tak, aby to mohlo být vyloženo jako útok. Upozorňovat na to, že by taková akce byla v mých očích obrana, je ovšem žádoucí.
4) Politické cesty, legislativní kroky, privatizace, opt-outy neřeším. Volby lze vždycky brát jako sebeobranu a je to v pořádku, ale myslet si, že některé žádoucí kroky lze protlačit politicky je naivní, protože tak velký posun v politických paradigmatech by zákonitě vyvolal o to větší reakci. Oproti tomu individuální emancipace může projít snáze.
5) Co se mi osvědčilo v argumentaci, nepřistoupit na diskuzi o efektivitě sociální pomoci, nerovnosti apod. Je jedno, jestli mám silné argumenty, ale pokud jdu proti emocím, jsou k ničemu. Naopak, čistě emociálně jde občas z liberála etatisty v jeho očích udělat tyran, co potírá alternativní postoje neshodující se s jeho vlastním.
Jinak, víte někdo o jiné zajímavé platformě pro podobné diskuze (vyjma FB)? Např. liberdon.com je trochu ancap circlejerk, ale je poměrně nový a jde imho dobrým směrem...
Komentář 28032
Komentář 28033
Komentář 28026
Často se setkávám s názorem - a mám dojem že jej zastyává i Urza, ale nejsem si jist, nechci podsouvat, že libertarián by neměl z etických důvodů pracovat pro stát.
Co jít opačnou cestou a infiltrovat právě úřady, který dopadají na občany nejtvrději. Policii, finančák, hygienu, soudy, politické strany... milion dalších. Vytvořit více či méně organizovanou skupinu, která bude kooperovat, pomáhat si anonymně.
Nemám dokonalou představu jak by to mělo fungovat, ale vezměte si třeba náboženskou organizaci Fetulaha Gulena v Turecku. Přestože s jeho příznivci bylo naloženo tvrdě, jeho organizaci se ve své době Turecké úřady masově infiltrovat podařilo.
I dnes a u nás existují různé neformální struktury s řekněme "kriminálním" pozadím, které to dělají, nebo vznikají ad hoc.
Neříkám, že to je správná a čistá cesta, ale mohla by být do určité míry funkční.
Komentář 28038
Komentář 28028
Dobrý je, že se to stane, blbý je, že se to bude dít pomalu.
Když se podíváš do historie, víra v jednoho vládce pomalu mizela. Tak třeba v Egyptě byl jeden vládce (Faraon) a v toho všichni věřili a měli ho za boha. Už ve středověku už ho tak božsky neviděli, ale věřili v něj. A už tehdy měl ten král další lidi, co se starali o různé věci (ten se staral o pokladnu, ten rozkazoval stráži etc.). A tak to bylo - postupně ten vládce tu moc delegoval víc a víc dalším lidem.
A v takovým Rakousku Uhersku už se moc v jednoho císaře nevěřilo, i když ho měli... Takoví tehdejší anarchisté jako Viktor Dyk říkali, že císař je na hovno a ták :D
A po první světové válce by se mohli znovu založit monarchii (viz argument "když zničíš stát, vznikne zase stát"), ale ta víra v jednoho člověka už před tím byla fuč, takže když měli lidi možnost udělat něco novýho, udělali a vznikla už nějaká ta republika, že jo...
A dneska se věří, že by neměl vládnout jeden despotický kokot, ale několik různých lidí, co se vzájemně různě můžou omezovat... parlament, senát, etc.
A to postupně taky možná vymizí, stejně jako demokracie... a přijde nějaká událost, která způsobí, že lidi budou moct zkusit něco nového... a možná vznikne něco jako minarchismus a čas půjde dál a nakonec vznikne něco jako anarchokapitalismus, ale lidi tomu tak nebudou říkat, nebudou říkat "žijeme v anarchii, v kapitalismu, v bezstátní společnosti." - možná tomu nebudou říkat nijak... a možná si občas budou číst knížky i historii a přečtou si o starověku "ty jo, jak lidi mohli věřit, že se musí klanět nějakými Faraonovi?" a pak o středověku "Hrůza, jak mohli věřit jednomu králi? Jak ho mohli obdivovat i když je popravoval a dával mučit?" a pak si nalistují dnešní domu "hrůza, jak lidi mohli věřit nějaké partě pochybných zkorumpovaných nul a dodržovat slepě jejich zákony?"
Dále jde o to, aby lidi začali srát na zákony, čímž se moc oslabuje. Na některé zákony se už sere dost - když ti soused řekne, že nelegálně pálí slivovici, tak je ti to jedno. Ale pak jsou zákony, co hodně lidi hrotěj, třeba právě silniční předpisy ("pravidla se musí dodržovat, bla bla")... v USA hrozně hrotěj hromadu věcí, což mě sere.. myslím, že lidem v USA ještě potrvá dlouho, než se vzpamatuojou :)
Ale nedávno mě potěšila Velká Británie.. chodím na jedno diskuzní forum o jednom exotickém zvířeti, které je v Britanii zakázané.. přesto tam občas v diskuzi zmíní něco jako "chodím s ním na procházky, ale jen v noci, protože ho mám protizákonně" apod... ta otevřenost se mi líbí. Nevěděl jsem, že Britové na to až tak serou a světě div se :D
Dále potřebujeme, aby lidi přestali věřit mainstream médiím, což v NĚKTERÝCH ohledech už přestávají. Myslím, že EU propaganda už není tak úspěšná a hodně lidí řekne "běžte se EU do prdele" i když na Idnes na Novinky.cz a všude výjdou články o tom, jak bez EU by nastala doma temna. Lidi už to tolik nežerou a to je dobře :)
Komentář 28029
Komentář 28039
Začít od toho, kde to lidi nejvíc chápou. Ne spadnutí je například školství, kde se odluka od státu již reálně děje, podstatná změna přijde, až lidi začnou chápat jako neudržitelný i rámcový vzdělávací program (na principu "když si to sami platíme, proč si nemůžeme taky rozhodovat o placené službě a svých dětech výhradně my?")
Ve zdravotnictví jsem si všiml, že odluka od státu nastala u zubařů. Pupeční šňůra jejich propojení s pojišťovnami je již tenčí než tržní vztah zákazník <-> poskytovatel služby.
O regulacích nemluvím ale finanční osvobození může být předvoj, protože kdo platí, ten nakonec bude rozhodovat. I když nerad připouštím, že třeba u obchodních řetězců jde vývoj obráceně, zákazník platí ale státní regulace narůstají. No, zřejmě půjde o běh na hodně dlouhou trať a ne zrovna přímočarou a jednoduchou.
Komentář 28049
- V prvé řadě zrovnoprávnit státní služby s těmi soukromými (veřejné školy × soukromé školy), odstranit skryté dotování, skrývání nákladů (česká pošta, české dráhy, VZP), odstranit zvýhodňování státních služeb (např. stát určuje rizikovost dluhopisů včetně vlastních + povinnosti kapitálové dostatečnosti apod. kde je rozdíl mezi státními dluhopisy a komerčními dluhopisy). Když existuje nějaká forma pokuty pro soukromý objekt, měla by obdobná pokuta být pro úředníky. Pokud soukromá společnost může být zrušena, necht může být zrušen i státní část.
V další fázi by lidé buď používali soukromé nebo státní služby, dle toho, co by dávalo větší smysl...
- Státní majetek rozdělit na 10M spolupodílů, dát tam nějaké postupné uvolnování (nejdříve možnost výměn, abych si vzal ulici v Brně místo ulici v Praze; později možnost prodeje mezi občany ČR, později úplně) nechat to. Přidat osvětu typu: neprodávejte svůj podíl na přístupové silnici, dopadnete jak ve filmu "Kráska v nesnázích".
- postupně oklešťovat zákony, postupně privatizovat odvětví po odvětví.
Komentář 28050
Komentář 28051
Komentář 28057
Komentář 28069
V současném hlavním proudu ekonomických učení je zlatý standard považován (kým?) za nevhodný, protože je spojován s kolapsem světové ekonomiky na konci 20. let 20. století a agregátní cenová hladina je lépe řízena prostředky úrokových sazeb, dodávek peněz a řízení měnové báze. Faktem však zůstává, že k největší depresi v historii došlo až poté, co vznikla americká centrální banka, Fed, a čistý zlatý standard byl de facto opuštěn.
Čili zlatý standard byl částečně opuštěn v roce 1914, kdy vznikl Fed. Ten začal tisknout papírky nepodložené zlatem, a došlo ke krizi. A proto někteří považují zlatý standard za nevhodný, protože podle nich přispěl ke krizi. Wtf? Seriously, wtf?
Komentář 28083
Kryptomeny je omezene mnozstvi, prispivala by k deflacni ekonomice, k prodluzovani krizi - zkratka opusteni podobnych nastroju a rozumne inflacni ekonomika se ukazuje jako prospesnejsi. Nicmene domnivat se, ze kryptomena nejak oslabi roli statu je naivni - spise je dobre se ptat, proc je poptavka po statu a jak tuto poptavku uspokojit jinak - odpved, ze si to nahradime soustavou smluv a 1:1 vztahu zni sice lakave, ale v praxi by nevedla k dobremu stavu (takovy tady uz byl, od prav k pozemkum az po x dalsich, vcetne uzemniho planovani)
Komentář 28092
Deflační ekonomika není problém. Podporuje určitou spořivost a akumulaci kapitálu. Pořád se etatisté vymlouvají, že lidé nedají dohromady peníze na velké projekty typu LHC, vesmírný výzkum, ITER apod., a proto potřebují stát. A pak obhajují nástroje, které lidem v akumulaci toho potřebného kapitálu zabraňují. Inflace. Daně. Nechápu to. Opravdu ne. Nejde mi to na rozum.
Inflační ekonomika má jedinou kvalitu. Umožňuje státům fungovat na dluh. Vysolit obrovské množství peněz a předstírat, že je opravdu mají. Živit letadla dluhů, přebujelého aparátu a sociálních systémů. Roztáčet inflační spirálu do výšin, kde už není kyslík. A až ta letadla z toho vesmírného vakua jednou žuchnou, bude to pořádné žuchnutí. Lidem zůstanou jen bezcenné barvotisky děl Oldřicha Kulhánka, bez jakéhokoliv krytí.
Mimochodem, je zajímavé vědět, že když byl zlatý standard, hodnota dolaru se pohybovala okolo určité hladiny. Když vidím graf hodnoty, vidím vodorovnou přímku, pominu-li určité deprese, kdy USA do hodnoty nějak zasáhly. A pak od roku 1970 rovná šikmá čára někam do prdele. U kryptoměn máme sice omezené množství bitcoinů, ale není omezené množství kryptoměn. Ne všechna hodnota bude v bitcoinu, stejně jako ne všechna hodnota byla ve zlatě nebo v dolarech. Bitcoin (či jiná kryptoměna), pokud se rozumně rozšíří, bude mít takovou hodnotu, jaká bude pro něj nejpříhodnější. Už teď je docela stabilní, denní výkyvy v rámci nízkých jednotek procent, občas nahoru, občas dolů. V prosinci možná vyletí, ale ne moc, taková horečka jako loni se letos zdá se konat nebude.
Komentář 28100
Co se tyce stribra, tehdejsi situace bylo podobna tomu vasemu volani po zruseni fiat men a nahrazeni kryptomenami. TOu fiat menou bylo v 70.letech 19.stoleti stribro - US ho tedy zrusila a nahradila zlatem a vysledek se dostavil - i kdyz se vam nemusi libit.
Komentář 28062
2. VOLEBNÍ OBDOBÍ
-----------------
Jestli ne předtím, tak v tento moment je potřeba se zaměřit na školství. Jako první je potřeba uvolnit obor pro skutečné volnotržní školy. Není ještě nutné rušit bílou knihu, protože podle ní se budou řídit státní školy. Podle počtu dětí by bylo možné rušit některé základní školy, zejména ty zdvojené. Navíc pronájem budov novým školám by byl přítok pro státní rozpočet. Další rušení škol bych ponechal na situaci na trhu - předpokládám, že každá další volnotržní škola ubere počty dětí okolním státním školám. Zavedení symbolického školného na VŠ (cca 10.000 Kč / rok)
Začal bych s privatizací státních podílů v akciových společnostech. Je to nejjednodušší, protože jde de facto o prostý prodej akciového podílu. Přesto by bylo bezpečnější prodej rozdělit do několika vln. Otázkou je nemovitý majetek některých firem (ČD). Před prodejem podílů ve 100% státních firmách by to chtělo udělat dražbu zbytných nemovitostí (např. sídlo ČD nebo sklady bez napojení na dráhu). Nicméně na konci období by stát už neměl vlastnit žádné malé podniky (Zemský hřebčinec Písek, s.p. apod.) a pouze minoritní podíly ve velkých firmách (ČD, ČEZ, TZÚS Praha...). Zatím by si však ponechal nevýdělečné podniky související se správou vlastního majetku (vodohospodářské podniky, lesy České republiky) a samozřejmě Státní tiskárnu cenin, s.p.
V tomto období by bylo dobré začít optimalizovat náklady některých státních služeb. Strážníci MP by ztratili možnost nosit střelné zbraně, rušení prvních ústavů AV ČR, plošné snížení zaměstnanců ministerstev a přidružených organizací (ročně 3% až 5%)
Získané peníze z části dát na viditelné kampaně související s přechodem a z části použít pro možnost snížení daní. Úprava DPH na jednotnou sazbu 10%, snížení daně ze zisku na 15%, zrušení daně z převodu nemovitostí...
Legalizace vydávání vlastních peněz. Zrušení starobních důchodů současným patnáctiletým (tím i jejich odvod ze mzdy).
4. VOLEBNÍ OBDOBÍ
-----------------
Zrušení povinné školní docházky a posledních státních škol (ZŠ/SŠ). Podle situace na trhu rušení / zachování vysokých škol.
Dokončení privatizace obřích podniků (Pošta, ČD, ČEZ,...). Rozdělení některých majetkově správních společností na menší podniky např. podle krajů nebo dokonce okresů (Lesy ČR) a začátek privatizace majetku těchto společností. Opět ve vlnách. Touto dobou by měl stát být rovněž úplně odstřihnutý od správy služeb (popelnice, voda, plyn,...). Veřejná nabídka obecních pozemků.
Optimalizace nákladů - úplné zrušení MP (bez vidiny pistole by tam stejně tolik lidí nebylo), pokračování ve snižování stavů na ministerstvech, postupné rušení státních příspěvků a samozřejmě další snižování daní - zrušení DPH mezi plátci a možná snížení na 8%.
Zrušení vyplácení náhrad politickým stranám. Počátek rušení sociálního systému.
10. VOLEBNÍ OBDOBÍ
------------------
Pokračující privatizace
- zdravotnictví
- kultury
- silnic a dálnic
25. VOLEBNÍ OBDOBÍ
------------------
Poslední vyplacený důchod.
Stát čítá už jenom ministersvo obrany, vnitra, spravedlnosti a zahraničních věcí - Minarchismus
Aktivace článku 50 a vystoupení z EU
Daň z příjmů činí 3%, žádné jiné daně nejsou
26 - 35. VOLEBNÍ OBDOBÍ
------------------
Zrušení ministerstev, rozpuštění parlamentu, poslední zhasíná!
Tolik asi, co lze vyplodit za 10 minut.
Komentář 28067
Jenom pro představu, kuponová privatizace proběhla během 5 let od Sametové revoluce ve dvou vlnách. Pokud už máte u moci tu libertariánskou stranu, tak většinu toho, co popisujete, lze stihnout za jedno až dvě období. Pravda, spousta toho, hlavně po stránce zákonů, musí být připravena předem v paragrafovém znění, nemůže se čekat X let, až to nějací experti na ministerstvech dají spolu s různými připomínkami dohromady.
Zdravotnictví jsou nemocnice. Už dnes jsou to většinou akciové společnosti; a pokud nejsou soukromé, provozují je kraje, ale vždy fungují na komerční bázi. Vše je pouze skryto v hromadách různých regulací a v povinném pojištění, které je ve skutečnosti daní, neboť se rozhodně nepočítá z rizik. Není moc co privatizovat, je jen hromada regulací a povinností ke zrušení.
Kultura jsou muzea, galerie, divadla... všechno převést na obce, a ať si s tím poradí komerčně bez dotací. Je dost divadel, která se uživí, třeba Na Fidlovačce.
Silnice a dálnice... na obce. Dálnice a páteřní silnice mohou být klidně rozděleny mezi více obcí, podílově; stejně tak silnice u nemovitostí by mohly být podílově rozděleny mezi majitele sousedních pozemků. Udělá se zákon, přijme se, a třeba 5 let poběží na příslušných úřadech proces, kdy se určí, kdo jakou část jaké silnici dostane.
Na to není potřeba 10 volebních období (tedy 40 let); vážně ne.
Komentář 28074
Kupónová privatizace ale není zrovna příklad ukázkové privatizace, že ne? :)
To, co říkáte, že je kraje nebo by se mělo převést na obce - to je podle mě pořád stát. Ankap není jenom zrušení vlády, ale každý metr chodníku by měl být v soukromých rukou, abychom tomu mohli říkat ankap.
Když se člověk nad tím zamyslí, tak stát je nepředstavitelný kolos a i když lze sepsat teoretický plán na 10 let, tak musíte počítat i s mentalitou lidí. Když to bude moc rychlé, efekt může být podobný, jako zrušit stát ze dne na den.
Komentář 28076
Komentář 28077
Komentář 28085
Čím menší samosprávné území, tím lépe jde hlasovat "nohama".
Ideu skvěle ukazuje tohle video:
https://www.youtube.com/watch?v=1aDxPRCnMMk
Komentář 28087
I velke staty se o tohle snazi rozdelenim moci na samospravy, federalizaci apod.
Komentář 28093
Komentář 28098
Normalni, slusni lide, LOL, tim to korunejete. Staty jsou zhruba takove, jaci jsou lide, co v nich ziji. Je jedno, jestli je to velky nebo maly stat. Historie zatim vede ke vzniku vetsich celku, pricemz se nezapomina na rozmanitost (srovnejte Cinu, EU, USA). Ostatne heslem EU je Jednota v rozmanitosti, to je samozrejme idea, a naplnovani kazde idea je boj.
Dnesni EU je vcelku prijmne misto k zivotu - vse tady funguje, omezeni je malo - stezi v dejinach vyhledat jine obdobi, ktere by bylo lepsi.
Komentář 28101
Komentář 28104
Kdo bude lidem dodavat to sebevedomi, sebeuctu a hrdost (na co??) ? Zase nekdo zvenci? K tomu lze dojit jen evoluci uvnitr lidi, proto je to placeni o ANKAPu utopie - recmi to nenastane, zmena lidi je dlouhodoby proces a naprosto nepredikovatelny, proto spolehat na osvetu, delat scenare, jake zakony se musi zmenit - to je jen znamka nepochopeni..
Komentář 28116
Komentář 28121
Moje zkušenosti ze státního školství jsou takové, že sebevědomí, úctu a hrdost zadupává do země, jak jen to jde.
Zkušenost ze soukromých školení, youtube lekcí, on-line kurzů apod. jsou takové, že člověka podporují.
Máte pravdu, že je to o evoluci lidí uvnitř.
Takže odpověď je, že si sebevědomí budou lidé dodávat sami a navzájem a první krok k tomu je vyhnout se státnímu školství :-)