Jste dobrý taxikář? To posoudí úředník. – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-03-31 00:00:02

Jste dobrý taxikář? To posoudí úředník.

Liberecký podnikatel Pavel Svoboda má problém – ač sehnal patnáct lidí, kteří pro jeho firmu chtěli pracovat jako taxikáři, ani jeden z nich nedostal povolení od mocipánů, neboť žádný nesložil zkoušku z místopisu; i přihlásil se ke zkoušce sám pan Svoboda, protože mu to nedalo – a vyletěl taktéž. Kde že je zakopaný pes? Inu, v testu jsou chyby, takže správné odpovědi jsou vyhodnocovány jako špatné (a nejde o nějaké slovíčkaření, adept na taxikáře třeba dostane za úkol vyjmenovat všechny ulice, které křižují jinou; a jedinou „správnou“ odpovědí je tam zahrnout i silnici rovnoběžnou, jež ji nekřižuje). Pavel Svoboda tedy žádal po magistrátu zrušení této absurdní zkoušky, leč odpovědí mu bylo: „Vykonání zkoušky je jedinou možností stanovenou zákonem, jak zajistit kvalifikované řidiče nabízející taxislužbu.“ Kvalifikovaný je tedy ten, kdo na otázky odpovídá špatně.

Můžeme samozřejmě spekulovat o tom, zda byly chyby v testu způsobeny úřednickým šlendriánem, nebo tam vznikly záměrně, aby jedinou cestou, jak zkoušku složit, bylo nakoupení „správných“ odpovědí od někoho na magistrátu; v každém případě je největším průserem v celé věci samotný fakt, že vůbec existuje nějaká povinná kontrola kvality taxikářů ze strany úřednictva. Celá ta myšlenka je úplně špatně, neboť jediný, kdo by něco takového provádět, je zákazník, jelikož úředník prostě nemůže vědět, co je pro koho podstatné – jak důležité je, aby byl řidič milý? Pohledný? Upovídaný? Mlčenlivý? Levný? Znalý místopisu? Kdo jiný než zákazník může rozhodnout, jak moc je pro něj zásadní, zda taxikář zná město z hlavy, nebo jezdí podle GPSky? Největší svinstvo pak samozřejmě spočívá ve státním donucení, kdy skupina lidí nutí nějaké jedince násilím k tomu, aby poskytovali ostatním své služby jen za určitých podmínek.
Přečtení: 27156

Reagujete na tento komentář:
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-03-31 19:12:13 Titulek: Re: Společnost
Svatá pravda. A kéž by si taky uvědomili, že nejen, že stát řeší jeich problémy za jejich peníze, ale že také spoluvytváří jejich problémy (za jejich peníze).

Tady se mi derou na mysl slova Homera Simpsona: "Připíjím na alkohol - příčinu a zároveň řešení všech našich problémů."
..............................................................................
Hahahaha, koukám že jaro je tady a páni anarchistui srší humorem, to už je druhý názor co mě dnes pobavil.
Ale to je byznys, zkušený prodávající ví, že musí zákazníka přesvědčit, že bez jeho výrobku bude zákazník:
A) neštatný
B)nemocný
C)zemře hroznou smrtí
D) nedostane se do nebe

Je vcelku jedno co se prodává, zda výrobky či služby,
důležité je přesvědčit zákazníka že potřebuje to, co vůbec nepotřebuje
a čím více to stojí, tím lépe pro něj
Autor: JanM (neregistrovaný) Čas: 2016-03-31 07:59:51 Titulek: Společnost
Také jste si všimli že současná společnost stále více konverguje z blacklistového řešení k tomu whitelistovému? Tedy zákon říká co nesmím vs. zákon říká co můžu? Čím to může být? Lidé v této zemi se tak bojí zodpovědnosti? V dnešní době nabývám pocitu, že za protektorátu nebo Bachova absolutismu bylo svobodnější prostředí než dnes, z čehož je mi na zvracení, bohužel ani útěk není řešení, protože všude je to spíše horší. A přesvědčovat lidi k libertariánství mě poslední dobou přivádí spíše k branám blázince než k reálnému výsledku. Lidi prostě chtějí mocný stát ktery bude řešit jejich problémy za ně. Kéž by si alespoň uvědomili, že za jejich peníze.
Autor: Roman Čas: 2016-03-31 11:06:54 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: neuveden Mail: roman.hocke v doméně gmail.com
Svatá pravda. A kéž by si taky uvědomili, že nejen, že stát řeší jeich problémy za jejich peníze, ale že také spoluvytváří jejich problémy (za jejich peníze).

Tady se mi derou na mysl slova Homera Simpsona: "Připíjím na alkohol - příčinu a zároveň řešení všech našich problémů."
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-03-31 19:12:13 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Svatá pravda. A kéž by si taky uvědomili, že nejen, že stát řeší jeich problémy za jejich peníze, ale že také spoluvytváří jejich problémy (za jejich peníze).

Tady se mi derou na mysl slova Homera Simpsona: "Připíjím na alkohol - příčinu a zároveň řešení všech našich problémů."
..............................................................................
Hahahaha, koukám že jaro je tady a páni anarchistui srší humorem, to už je druhý názor co mě dnes pobavil.
Ale to je byznys, zkušený prodávající ví, že musí zákazníka přesvědčit, že bez jeho výrobku bude zákazník:
A) neštatný
B)nemocný
C)zemře hroznou smrtí
D) nedostane se do nebe

Je vcelku jedno co se prodává, zda výrobky či služby,
důležité je přesvědčit zákazníka že potřebuje to, co vůbec nepotřebuje
a čím více to stojí, tím lépe pro něj
Autor: Urza Čas: 2016-03-31 12:54:16 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To je zajímavý postřeh; a bohužel pravdivý.
Takto jsem si to přímo neuvědomil, ale je to fakt :o(
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-03-31 12:54:37 Titulek: Re: Společnost [↑]
Ta situace uz asi neni po dobrem resitelna;uz jsme pod carou ponoru.Neschopnych se samostatne uzivit a prevzit odpovednost za sva rozhodnuti je uz mnohem vic(a stale se mnozi),takze demokraticky vyhraji nad talentovanymi,hezkymi,vysokymi,odvaznymi....protoze nesnesou ten pohled na tu nespravedlnost a tak je chteji odstranit ze zorneho pole...hlavne svych nechapajicich deti(proc mam tak blbe rodice?)
Doufam,ze prijde doba,kdy budou spendlickem hrabat,aby nasli takoveho borce,ktery se postara,aby meli vubec co zrat.
http://dfens-cz.com/zprava-o-prubehu-deratizace-v-mestecku-m/
Autor: Urza Čas: 2016-03-31 13:07:13 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Souhlasím s těmi nezodpovědnými, kteří přehlasují ty zbylé, ostatně na tom je založena demokracie:
http://www.mises.cz/clanky/demokracie-tovarna-na-neschopnost-1627.aspx

Nemyslím si ale, že by z toho logicky plynulo, že situace není řešitelná po dobrém; respektive nevím, co přesně myslíte "po dobrém", ale myslím, že nenásilně řešitelná být může.
Když dokáže Babiš ty lidi zmanipulovat, určitě by to dokázal i nějaký libertarián.
Autor: PeTaX Čas: 2016-03-31 14:42:22 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Mňo, „po dobrém, bez násilí…“? To nejde.
Nemůžete vysvětlit hloupému, závislému a závistivému člověku logickým argumentováním, že je hloupý, závislý a závistivý. Nikdy to nepřijme, ani nepochopí. Manipulace na nejnižší pudy je možná, ale jen za cenu lhaní a populismu, takže taky neproveditelné. Takže nakonec nezbude, než přehodnotit násilí na obranu proti agresi a použít stejné, nebo tvrdší instrumentárium.
Protože demokracie je především prostředkem převzetí moci podprůměrným proletariátem. Nikdy nemohou demokraticky zvítězit elity; je jich vždy menšina. Nikdy (dlouhodobě) nemůže demokraticky zvítězit svoboda a nezávislost. Pouze krátkodobě po období přílišného útlaku. Pak se vše vrátí zpět do stabilních kolejí závislosti, loupení prostředků a uplácení elektorátu.
Autor: Urza Čas: 2016-03-31 14:51:27 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Zdaleka ne všichni etatisté jsou zároveň hloupí, závislí a závistiví; mnoho z nich je jen jedno z toho, někteří nejsou ani jedno.
A přesvědčit je určitě jde; už jsem mnoho takových přesvědčil. Bohužel to neumím dělat ve velkém měřítku, nemám na to ani prostředky.
Ale jsou lidé, kteří prostředky mají a dokáží manipulovat masy; nemyslím si, že by bylo nereálné, aby někdo masy zmanipuloval i směrem ku svobodě, bez ohledu na to, zda tomu budou rozumět až na dřeň, nebo se jim to bude prostě jen tak líbit, protože to bude "in".
Máte rozhodně pravdu, že demokraticky se k tomu nedopracujeme, ale přece není jen "demokraticky", nebo "po zlém".
Autor: PeTaX Čas: 2016-03-31 14:59:02 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Ano, také jsem několikrát podlehl klamnému dojmu, že jsem přesvědčil. Do okamžiku, než se ti dva odešli vyčurat a tam se stvrdili vzájemně o tom, že mi na to málem skočili a přitom mají pravdu oni. Přesvědčíte jednotlivce a krátkodobě. Pak se vrátí do smečky nepřesvědčených a ujistí se (a bude horlivě ujišťován) že ho nějaký buržoa obalamutil.
Autor: Urza Čas: 2016-03-31 15:15:52 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Mám zkušenosti, že to lze udělat i dlouhodobě; jen ne jedním rozhovorem.
Autor: PeTaX Čas: 2016-03-31 15:09:55 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Ale abych nevyvolal klamný dojem, že mám něco proti proletariátu (jak to mohlo vyznít, jak jsem ta písmenka zbrkle vysypal).
V těch dělnících je důležitá síla, kterou nedovedeme našimi argumenty trvale přesvědčit, protože na tu vyvolanou (a pěstovanou) třídní nenávist dobře slyší.
Je třeba sestavit takový programový blok, který nebude používat cizí výrazy, ale jejich slovník a tematické okruhy, kterým dobře porozumí. K ničemu nevede sofistikovaná filosofická rozprava.
Slyšet by mohli na to, že vlastně společným nepřítelem jsou bílé límečky byrokracie, která právě jim hodně bere a přerozděluje jen drobty.
Autor: Urza Čas: 2016-03-31 15:16:54 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Souhlas, na různé lidi je třeba používat různé argumenty; já sám o sobě vím, že některé lidi přesvědčím, protože mi rozumějí, jiní zas mluví jazykem úplně jiného kmene.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-04-01 09:42:03 Titulek: Re: Společnost [↑]
Mozna staci jen kratce a furt dokola vysvetlovat, jak to ve skutecnosti je(Mach je prece v tv stale a dobre zbozi se prodava samo):ze je to spiknuti velkych"kapitalistu"(bohatych vykoristovatelu),kteri vsechny chudaky okradaji prostrednictvim bilych limecku,kteri je za obrovske uplatky!(vyuzit zavisti)ochranuji zakony pred konkurenci zvenci,davaji jim za uplatu statni zakazky,....fotovoltaika nici nejchudsi,znehodnocovani uspor setricich a podpora dluzniku...atd.Ze zvysovani rozdilu mezi chudymi a bohatymi je paradoxne zpusobeno socialismem,protoze reseni neni odirani bohatych a schopnych,ale naopak-nechat je napospas trhu,nechat je valcit kvalitou a cenou o nas zakazniky(delniky)....a dokazat,ze by to bez problemu fungovalo bez uredniku,coz je skoro to nejdulezitejsi(na tom dela Urza).
Delnici a mensi firmy jsou velka sila a hlavne!- vsechno to financuji-jen se domluvit a nenechat se rozestvat.
A pak mne taky nesedi,proc verici fusuji Sefovi do remesla podporou socialismu?(vule cloveka nad Vuli jejich Reditele)...to je taky obrovsky mnozstvi slusnych lidi...bohuzel toho Frantiska jim byl cert dluzen
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-04-01 10:15:52 Titulek: Re: Společnost [↑]
....ze socialisti jsou vlastni zradci delniku,protoze maji za ukol je presvedcit,ze to okradani kapitalisty je vlastne ok.
A ze velke firmy a vsichni hajzli sveta proto chteji socialismus
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-04-01 10:27:09 Titulek: Re: Společnost [↑]
A jako dukaz je koalice Baksis,socani a lidovci
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-04-01 10:42:43 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
A jako dukaz je koalice Baksis,socani a lidovci
..............................................

Já myslím, že to je furt stejná situce s těmi socialisty a katolíky,
vždycky je potřeba sehnat dostatek trpích lidí či případně lidem podstrčit jak moc trpí,
pak se jim doporučí lék a lékař na to utrpení,
a tak trpící rádi platí svého lékaře
a lékař bohatne a bohatne...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-03-31 21:00:48 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ale jsou lidé, kteří prostředky mají a dokáží manipulovat masy; nemyslím si, že by bylo nereálné, aby někdo masy zmanipuloval i směrem ku svobodě, bez ohledu na to, zda tomu budou rozumět až na dřeň, nebo se jim to bude prostě jen tak líbit, protože to bude "in".
Máte rozhodně pravdu, že demokraticky se k tomu nedopracujeme, ale přece není jen "demokraticky", nebo "po zlém".
..................................................................................

Manipulace lze rozhodně použít,
ale myslím, že manipulace nejsou tím nejlepším řešením,
i když v dnešní době nelze používat nic jiného,
vopice umí jen vopičení nic jiného nezvládne,
případně je ještě schopná hnát se za banánem

Ale manipulace at pozitivní či s naháněním strachu nejsou dobré řešení



57

Čím víc je na světě zákonů a zákazů,
tím bídnější je lid!
Jak přibývá zákonů a nařízení,
množí se zloději a lupiči!

Proto Světec pravil:
Já nedělám nic.
Já miluji klid.
Já do ničeho nezasahuji.

58

Tam, kde je vláda odevzdaná,
tam lid zůstane poctivý.
Tam, kde je vláda plná čilosti,
neukojený lid začne chytračit!

Vždyť na neštěstí
zakládá se štěstí!
Vždyť ve štěstí
číhá neštěstí!

Kdo zná to tajemství?
Nic v něm neplatí řádně!
Řádné se opět
stává divným,
dobré se opět
stává špatným!

Nad lidským blouděním
slunce nezapadá!

63

Činem je nečinnost,
prací je zahálka.

((LAO-C. TAO TE TING))
Autor: marek28 Čas: 2016-03-31 21:12:54 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Já si hned říkal, že to je Tao Te Ting. :) Taoisté mi občas připadají jako takoví starověcí anarchokapitalisté. Odmítali existenci státu jako takovou a mají na kontě hezkých pár protistátních povstání.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-03-31 22:53:18 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
O povstáních nevím,
to mně k nim moc nesedí,
i když je to možný, nebot zkusit se má všechno..

Jsou to jediní duchovnáci, kteří jsou anarchisty
a to proto, protože použili (jak by řekli narchisti) praxeologii,
zjistili totiž, že na pilu se nemá tlačit a to při jakékoliv činnosti)
což je zjednodušený popis toho jejich wu wei (konání bez konání)

takže si samozřejmě museli povšimnout jak jsou všelijaké zákony kontraproduktivní,
zákony a spontánní činnost prostě nejde dohromady,
nebot zákon je záměr a cíl což ve spontánní činnosti naprosto chybí
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-03-31 16:59:18 Titulek: Re: Společnost [↑]
Z velké části máte pravdu, ale bohužel těch 600k státních úředníků nezmanipulujete; ti velmi dobře vědí, co chtějí, a většina z nich bude ochotna systém bránit se zbraní v ruce. Byl jste někdy nedávno cokoli řešit na libovolném úřadě? A dovedete si představit, že úřednice za přepážkou je ochotna a schopna svobodu vůbec jen tolerovat?

Systém by musel zkrachovat v podstatě ze dne na den, a přitom většina lidí by musela být svobodě už nakloněná (netvrdím, že to takhle nejde, dokonce si myslím, že určitá malá pravděpodobnost tohoto skutečně je; jen se bojím, aby kolaterální škody nebyly... hmm, astronomické).
Autor: Urza Čas: 2016-03-31 17:41:30 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Nemáme 600k úředníků, jen státní zaměstnanců, úředníků je z toho ani ne třetina; a i z té třetiny jich není tolik tak odhodlaných, čili tak zle bych to neviděl.
Ono když přesvědčíme masy, tak ti úředníci už nějak tak pochopí samospádem.
Autor: marek28 Čas: 2016-03-31 20:31:25 Titulek: Re: Společnost [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Tak to se pletete. Sám několik státních úředníků znám a řeknu Vám - málokdo na ty voloviny nadává víc. Víte, oni mnohdy svoji práci nesnáší, ale holt jíst musí, bydlet taky a koneckonců tím, jak je tržní prostředí zprzněné, je fakt někde obtížné najít práci. Jsou to pěšáci. Já se vůbec nedivím, že takovou práci někdo vezme, když se mu naskytne, ačkoliv si myslí, že je pitomá a zbytečná. Ba já sám jsem v současné době něco jako státní úředník a řeknu Vám, že nic mě tak neposunulo víc doprava, jako tahle moje profesní epizodka. Naštěstí mi to za chvilku končí a opět se přesunu do soukromé sféry. Zeptejte se Urzy, možná si bude pamatovat, jak jsem ho před 2-3 lety dokola přesvědčoval o tom, že státní regulace jsou bezva a nejde to bez nich a na D_FENS jsem vykřikoval, že se identifikuji jako socialista (sice napůl trošku trolling, ale v podstatě jsem spíš levičákem tenkrát fakt byl). Rozhodně to není tak, že statisíce úředníků jsou zarputilí levičáci, kteří se budou každé deregulaci bránit zuby nehty (určitě jich je mezi nimi hojně, ale fakt ne všichni).
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-04-01 00:01:54 Titulek: Re: Společnost [↑]
Možná nadávají, ale když půjde státu o existenci, jim půjde o chleba, a s tím se málokdo smíří (řada z nich jistě ano, ale většina ne); bližší košile, než kabát. O míře případného nadšení při bránění systému bych nerad spekuloval.

Neznám zas tolik státních zaměstnanců, úředníka žádného, ale ti ve státním, se kterými mám možnost pravidelně mluvit, pracují v netypickém prostředí (je tam cosi, co vzdáleně připomíná konkurenci), přesto tam příznivci svobody a státismu nejsou zdaleka ani 1:1.
logo Urza.cz
kapky