Autor: TaxationISTheft
Čas: 2018-01-17 00:00:02
Kat Mydlář
Nedávno jsem četl historický román „Paměti kata Mydláře“. Kniha vypráví příběh kata, který působil v Praze kolem roku 1600, což je doba, kdy České zemi vládl jeden císařpán (konkrétně Rudolf II.) a spousta lidí by takovou dobu zařadila do středověku (ač jde o raný novověk). Jako anarchokapitalista jsem si však všiml, že už v té době už fungoval stát podobně jako dnes. Hromada úředníků, hromada úřadů, povolení skoro na všechno, přemíra byrokracie, regulace stanovující velikost chleba pro pekaře a podobně. Už se tehdy objevovala korupce (žádost o audienci u císaře může být vyřízena rychleji, když úředník dostane nějakou „pozornost“), zpronevěra (občas si někdo vzal pár kop zlaťáků z královské truhlice a do účetnictví napsal nějaký bullshit).
Sám hlavní protagostista ke všemu přistupuje stylem: „Já jen dělám svou práci.“ (Doslova: „Já jen vykonávám vůli svého vládce.“) Klidně popravil i někoho, u koho si sám osobně myslel, že je nevinný a že celý proces proti němu byl zincenovaný. Člověk by si také myslel, že kat bude popravovat zlé lidi – vrahy, násilníky… Jenomže většina poprav byla spíše z politických důvodů ve smyslu: „Císař nakázal protestantům hlásit se ke katolické víře,“ a když neposlechli, přišli o hlavy. Za zmínku také stojí pozdější panovník Maximilian II., který jednoho dne zjistil, že na Prahu táhnou švédská vojska, a tak… pobral doma všechno zlato, co našel, a ujel s ním pryč. Už o něm nikdo nikdy neslyšel. Inu, není nad odvahu vysoce postavených úředníků. Bude-li vám tedy nějaký etatista tvrdit, že bez státu bychom se vrátili zpátky do středověku, řekněte mu, že tam stát naopak vznikl a tam také patří.
Sám hlavní protagostista ke všemu přistupuje stylem: „Já jen dělám svou práci.“ (Doslova: „Já jen vykonávám vůli svého vládce.“) Klidně popravil i někoho, u koho si sám osobně myslel, že je nevinný a že celý proces proti němu byl zincenovaný. Člověk by si také myslel, že kat bude popravovat zlé lidi – vrahy, násilníky… Jenomže většina poprav byla spíše z politických důvodů ve smyslu: „Císař nakázal protestantům hlásit se ke katolické víře,“ a když neposlechli, přišli o hlavy. Za zmínku také stojí pozdější panovník Maximilian II., který jednoho dne zjistil, že na Prahu táhnou švédská vojska, a tak… pobral doma všechno zlato, co našel, a ujel s ním pryč. Už o něm nikdo nikdy neslyšel. Inu, není nad odvahu vysoce postavených úředníků. Bude-li vám tedy nějaký etatista tvrdit, že bez státu bychom se vrátili zpátky do středověku, řekněte mu, že tam stát naopak vznikl a tam také patří.
Přečtení: 33691
Komentáře
Komentář 20069
Bude-li vám tedy nějaký etatista tvrdit, že bez státu bychom se vrátili zpátky do středověku, řekněte mu, že tam stát naopak vznikl a tam také patří. Ve středověku stát nevznikl, takže odpověď bude jiná.
Komentář 20070
Který máte na mysli? Třeba český stát vznikl ve středověku. Teda pokud bylo 9. století středověk.
(Pozn: Pokud nechceš řešit podstatu věci s tupci, udělej pravopisnou chibu.)
Komentář 20099
Další relevantní obecnina, tzv. welfare state, stát dnešního typu, také nevznikl ve středověku.
do účetnictví napsal nějaký bullshit není PRAVOPISNÁ chyba.
Komentář 20081
"bez státu bychom se vrátili zpátky do středověku" neznamená feudalismus, vládu krále a rytíře v brnění. Spíš tím lidi vyjadřují pochyby, jesli by bylo lze udržet si stávající životní úroveň bez toho aby některý věci (elektrická síť, zdravotnictví, ...?) byly pod více či méně přímou kontrolou státu. Nebo se prostě bojí vyšší míry násilí.
"[ve středověku] stát naopak vznikl a tam také patří" neznamená že stát vznikl ve středověku. Znamená to, že stát je násilnickej (neslyšel jste nikdy o hrubém, divokém člověku že "se chová jak ve středověku"?) a měl by se už dávno zrušit.
Omlouvám se Taxationu, pokud jej interpretuji špatně.
Komentář 20101
- Takže bez metafor je to takto:
Etatista: Bez státu bychom se vrátili zpátky do středověku.
Taxation: Stát je násilnický a měl by se už dávno zrušit.
Zmátlo mě asi to, že jako metafora to není žádný protiargument.
Samozřejmě i jako nemetafora to není protiargument, protože v takovém případě – kdyby stát byl plodem středověku – by to mohlo být tak, že stát společnost ze středověku VYVEDL.
To už tak s Taxationem je, že to je špatné ve všech ohledech.
Komentář 20071
Napsal jsem to na mise: https://www.mises.cz/clanky/inflace-podle-jiraska-1319.aspx
A mimochodem, stát je vždy stát, dokonce i v Bibli se o tom píše. Židé žili v téměř anarchistické společnosti (pěkně popsáno v knize Růt), ale chtěli si zvolit krále a nakonec ho měli. Kdo chce kam...
Samuel pověděl všechna Hospodinova slova lidu, těm, kteří od něho žádali krále.
"Toto bude právo krále, který nad vámi bude kralovat: Vezme vám syny a zařadí je ke svému vozatajstvu a jezdectvu, aby běhali před jeho vozem.
Ustanoví si velitele nad tisíci a nad sty a další, aby pro něho obstarávali orbu a sklizeň, a další, aby pro něho zhotovovali válečnou výzbroj a výstroj jeho vozů.
Také dcery vám vezme za mastičkářky, kuchařky a pekařky.
Vezme vám nejlepší pole, vinice a olivové háje a dá je svým služebníkům.
Z vašich výmlatů a vinic bude vybírat desátky a bude je dávat svým dvořanům a služebníkům.
Vezme vám otroky a otrokyně a nejlepší jinochy i osly, aby pro něho pracovali.
Bude vybírat desátky z vašich stád, a stanete se jeho otroky.
A přijde den, kdy budete úpět kvůli svému králi, kterého jste si vyvolili, ale Hospodin vám onoho dne neodpoví."
1. Samuelova 8:10-18
Komentář 20073
Komentář 20095
protože všude vokolo nějakýho toho krále měli,
já to pokládám za anarchistickou společnost,
byt to byla spíše teokracie, kde společnost byla řízena kněžími a soudci,
tedy spíše se tam řídili poměrně volně nějakými Mojžíšskými zákony,
ovšem na zas tak moc, vždyt i Samson chodil šustit s pelištenskejma holkama,
takže nejspíše používali nějaký to zvykový právo...
Komentář 20083
Také by možná stálo za to uvést, že bankrot v tom roce byl doprovázen mj. výrazným ořezáním státních výdajů, propouštěním státních zaměstnanců apod.
Last but not least: důvodem toho bankrotu nebyla nějaká rozhazovačnost rakouského eráru, ale primárně vysoké náklady na válku, kterou Rakousko nezačalo.
Komentář 20072
Komentář 20074
Nicméně mě jen představilo jak moc úřednická doba to byla a to si autor určitě nevymyslel, že existovaly regulace na velikost chleba nebo že se popravoval někdo za náboženské vyznání. Popř. že když někdo koupil něco kradeného (v dobré víře) tak mu za to hrozil trest stejně jako zloději. A knížka to reflektuje i jakožto fikce.
Komentář 20075
Komentář 20077
Komentář 20076
- Maximilian II nebyl „pozdější panovník“, ale otec Rudolfa II. Mj. je znám tím, že ve svých zemích povolil protestantsví a to prosím pěkně na individuální bázi, nikoli dle zásady cuius regio eius religio, která v té době byla běžná jinde. Doba jeho vlády byla s přihlédnutím k okolí celkem klidná a české země prosperovaly
- za Maximilianovy vlády žádná švédská vojska do Prahy netáhla. „Pobral doma všechno zlato, co našel a ujel“ se může vztahovat na některého z pozdějších panovníků z dob třicetileté války. A co? To měl jako zlato Švédům nechat? Ještě tu začněte blábolit něco o tom, jak ti Švédi přinášeli do Čech mír, pohodu, náboženskou toleranci a tak a já se snad rozbrečím.
- státní aparát byl tehdy v porovnání se dneškem zanedbatelný, model správy země byl úplně jiný (vrchnostenská správa). Normální člověk mohl prožít svůj život bez toho, aby vůbec se státní správou přišel do přímého styku (což platilo ještě docela dlouho poté)
- účelem zavádění státních institucí bylo v té době mj. vyvažování lokálních mocenských vlivů, potlačování excesů a ochrana poddaných - tj. checks & balances v praxi. Příkladem může být apelační soud, zřízený Ferdinandem I. Samozřejmě, že ne vše bylo super skvělé, ale na druhou stranu taková hrůza, jak autor popisuje, to také nebyla (opět. zejména v porovnání s tím, co bylo v té době běžné ve zbytku Evropy)
- velikost chleba apod. byla záležitostí cechů. Privilegovaná postavení cechů většinou záležitost městské samosprávy, která tehdy nebyla jen prodlouženou rukou státu, případně záležitost majitele panství - má snad autor něco proti vlastnickému právu a jeho výkonu? ;-) (panovnická privilegia existovala, ale bylo jich minimum)
- že většina poprav měla politický podtext je blábol. Smolné knihy z Prahy, kde působil Mydlář se nedochovaly, takže je známo jen pár „hi-profile“ poprav, ale záznamy odjinud, které se dochovaly, na něco podobného neukazují ani náznakem. Je pravda, že se popravovalo za kde co* a z dnešního hlediska se ten systém může zdát zbytečně krutý, ale opět - porovnávejte například s tehdejším (luteránským) Německem.
___
* V našem zapadákově se dochoval zápis o popravě za chytání raků v panském potoce. Odsouzenci byla prokázána nebývalá milost a byl sťat mečem - důvodem byla jeho vysoká hmotnost v kombinaci s nejistým technickým stavem šibenice a fakt, že kat byl psychicky indisponován, protože mu den předtím utekla žena.
Komentář 20082
Že se v něčem pletu se dá napsat i bez arogance a osobních útoků.
Komentář 20084
A závěr, že „autor už asi zblbnul docela“ je myslím celkem férovým zhodnocením. Na Vašem místě bych se zkusil méně vztekat a více zamyslet, nicméně pokud Vám ta věta tak moc vadí, tak se za ni omlouvám.
Komentář 20085
Takže tohle je moje poslední reakce na tebe a moje poslední ochota cokoliv od tebe číst.
Můžeš si o mně myslet, co chceš, třeba, že žiju jen v bublině do které nepouštím odlišné názory, ale to je tvoje věc. Já bych tvé výtky v pohodě přijal, kdyby byly slušně napsaný.
Pokud máš potřebu místo "mýlíš se v x a y! A z taky není pravda" a místo toho máš potřebu reagovat "tys snad zblbnul" apod. tak to sorry, takový chování si nech pro DFENS diskuzi.
Komentář 20088
btw: krávy jsme spolu nepásli.
Komentář 20092
Komentář 20102
Komentář 20122
Komentář 20123
Komentář 20124
zastrašování peklem a hříchy a smrtí,
proti tomu i nevolnictví je svobodou, nebot v nevolnictví je zotročeno tělo ale církví byla zotročena duše,
což je mnhem horší
Komentář 20126
Komentář 20125
Komentář 20086
Komentář 20087
Komentář 20091
Komentář 20093
Komentář 20094
Přeci nejde o to že jde o trest smrti, ale jestli je takový trest přiměřený. A nevím proč na tom by nebyla shoda. Navíc, pokud by někdo byl odpůrcem trestu smrti, tak by ho prostě nepožadoval, pokud by se na něm někdo takto provinil. Mohl by to mít klidně i v závěti, pokud by šlo přímo o něho.
A pokud jde o to zastřelení, je pravděpodobné že byste pak stejně čelil nějakému obvinění od pozůstalých toho zastřeleného, takže by to bylo na rozhodnutí soudce. Osobně bych se zrovna nebál, že tohle by nefungovalo, je to pro lidi tak důležité, že by se určitě nějak dohodli a něco zavedli a platili.
Komentář 20114
Komentář 20127