Autor: TaxationISTheft
Čas: 2018-01-19 00:00:02
Když si boháč koupí část přírody
Ačkoliv se mezi etatisty často vyskytuje strach, že v ankapu by boháči skoupili přírodu a zničili ji, praxe ukazuje opak. Tim Sweeney – zakladatel společnosti Epic Games, která stojí třeba za Jazz and Jackrabbit nebo Unreal sérií – koupil od státu za 15 milionů dolarů část divočiny v Severní Karolíně (konkrétně asi sedm tisíc akrů půdy). A to jen proto, aby ji chránil před korporací Rutherford Electric Membership, která ji zamýšlela koupit od státu první a postavit tam elektrické vedení. Jak sám Tim tvrdí, odteď je to jeho soukromý pozemek, který není veřejnosti přístupný. Ovšem kdokoliv mu může poslat email a požádat o povolení ke vstupu a užít si přírodu. A pak že to nejde!
Přečtení: 109485
Komentáře
Komentář 20132
Komentář 20133
Komentář 20148
Komentář 20136
Ano, soudny etatista jiste obavy z onoho niceni prirody ma - a ma je zcela opravnene, a to stejne jako kazdy soudny ankapista a libovolny jiny soudny ista i neista. To by ale tak uderne uz nevyznelo.
U skupovani to muze byt mirne odlisne (svuj kus si chce leckdo urvat), ale velky rozdil to nebude. Ovsem Vy jste u toho zase jako spolehlive vycvicena opicka: strach, ze bohaci skoupi a znici, ale praxe ukazuje opak, bohac si koupil bratru 3000 hektaru... a neznicil.
Ne ze bych Sweeneyho chtel podezrivat z nejakych skrcek, mozna je opravdu zelenomil, ale o detailech vime oba houby a jediny fakt je, ze si zprivatisoval hezky (a ne prvni) kus luxusni divociny. Ty omackovy bullshity okolo jsou zcela o nicem a klidne to dopadne tak, ze REMC si za rok, za dva ty svy draty natahne ve vedlejsim udoli, Tim bude mit klid na pstruhy a Vy se budete moct leda tak umejlovat s automatem (a neci deti mozna budou na studiich).
A navic - vzit jediny pripad a rict tomu "praxe ukazuje", to je na leceni. I kdyby jich bylo vic, desitky, stovky, je to stale o nicem, pokud jsou tisice pripadu opacnych. Tahle nekoncici serie plytkych clanku je fakt tragicka; zajimalo by me jenom, jestli mate nejakej tematickej ankap fahrplan a lovite k nemu po archivech (pak by to snad nekdy skoncit mohlo), nebo naopak kdyz nahodou padnete i na takhle obstarozni informaci, tak k ni proste dolepite podobnej osli mustek, placnete to sem a jede se spokojene furt pryc.
Komentář 20138
Komentář 20145
tohle je fanatickej fanklub anarchokapitalismu,
osobně bych si spíše ve stokách představoval spíše kritiku anarchokapitalismu,
spíše než lezení do prdele za každou cenu náký filozofii nákýho Misese...
Já zastávám odobné stanovisko jaké měl Hitler,
že za všechno zlo mohou židé, tedy že za všemi omyly stojí židovští filozofové a jejich noschledi,
tedy nikoliv židovský národ, ale filozofové :
Ježíš a jeho noshled Pavel
Marx a jeho noshled Engels
Mises a jeho noshled Urza
A vždycky jim k voblbnutí postačil nějakej posranej axiom :
LÁSKA
KOLEKTIVNÍ VLASTNICTVÍ
SOUKROMÉ VLASTNICTVÍ
Vono k voblbnutí inteligentních lidí (Pavel, Engels, Urza) postačí dokonce i mnohem méně než tyto tři axiomy,
von stačí i ten Sokratův axiom že Ví, že nic neví,
i to je příliš mnoho hoven na hojišti filozofie....
Komentář 20210
Komentář 20212
vono záleží na postavení měsíce,
tedy na přílivu a odlivu...
Komentář 20146
Navíc pláčete na špatném hrobě:
https://stoky.urza.cz/index.php?action=about
Co jsou STOKY SVOBODNÉHO PŘÍSTAVU?
STOKY SVOBODNÉHO PŘÍSTAVU jsou místem pro zveřejňování myšlenek, které jsou příliš jednoduché či krátké na článek, ale přesto je autor považuje za hodné zaznamenání či dobrý námět k diskusi; tématicky je tento web zaměřen na cokoliv, co se nějak dotýká svobody.
Proč se web jmenuje tak divně?
Ve skutečnosti má tento název více významů. Svobodným přístavem může být míněna komunita libertariánů, stoky pak označují, že se nejedná o honosný web plný hluboce promyšlených textů, ale spíše jakýsi (doufám, že zajímavý) myšlenkový odpad, který sice nevydal na plnohodnotné články, leč může inspirovat ostatní. Stoky Svobodného přístavu je též název dungeonu z úchvatné hry Might and Magic VI, kterou považuji za nejlepší offline RPG všech dob. Další významy třeba vyplynou časem.
Komentář 20147
...............................................................................
Tak to by mně zde mohly postačit jen tři klíčová slova :
Hovno, hovno, hovno....
Komentář 20149
Tedy aby jste si nemysleli že jsem nějakej vulgaristik či sprosták, tak
hovno, hovno, hovno = víra, naděje, láska
Detaily si lze nastudovat zde : https://www.youtube.com/watch?v=w8UARDgB1wk
Komentář 20211
Stran stok vizte vyse. Ale pokud se shodneme, ze tyhle texty jsou - jak zminujete - "myslenkovy odpad", pak sem asi skutecne patri, jakkoli me inspiruji nejvyse k uplivnuti. :)
Komentář 20137
Komentář 20141
Chtěli ale vykácet stromy a někomu se to nelíbilo a koupil to tam, čímž ukázal, že je kapitalismus efektivnější, než stát (zase).
Komentář 20151
Chcete dohnat K družstvo v soutěži o nejstupidnější článek na téma "za všechno zlo může stát a jeho zákony"?
PS: pokud chci jet do KRNAPu, nemusím nikoho žádat, prostě jedu.
Komentář 20156
Etatista tvrdí, že jediný, kdo dovede ochránit přírodu, je stát.
Kapitalista tvrdí, že to zvládnout i lidé sami za pomocí tržních principů.
Reálně se stane, že jeden chce koupit les a brutálně ho vykácet a slavný stát s tím neudělá nic.
Ale za to jeden kapitalista do toho investuje svůj čas a peníze, aby ho zachránil, čímž je dokázáno, že ano, tržní princip dovedl ochránit les daleko lépe, než stát.
Komentář 20162
Etatista navíc nic co uvádíte netvrdí, dokonce si na to nedělá stát v tomto případě ani monopol.
Těžká práce s vámi. Ale na K mužstvo to pořád nemá, chce to více údernosti,
Komentář 20164
- Je naprosto OK si koupit les a vykácet ho. Pokud ale stát, o kterém etatisté tvrdí, že chrání přírodu, prodá někomu les, aby ho vykácel, je to oxymoron, na který se tu poukazuje.
"Etatista navíc nic co uvádíte netvrdí, dokonce si na to nedělá stát v tomto případě ani monopol."
- Etatisté tvrdí pořád, že jediný, kdo dovede chránit přírodu je stát a bez něj by boháči všechno zničili a vykáceli.
"Těžká práce s vámi. Ale na K mužstvo to pořád nemá, chce to více údernosti,"
- Spíše vy byste měl dát emoce stranou a místo zbytečného rozpitvávání každé věty, dát šanci anarchokapitalismu a podrobně si ho nastudovat ;)
Komentář 20169
Lidé jen tvrdí, že je dobrá veřejná kontrola a v časovém testu se docela osvědčila. Jestli jste etatista nebo ne na to nemá vliv.
Ankap - co tam chcete studovat? Je to utopie, zcela a zámeřně ignoruje zlo, respektive ho odbývá tím, že špatní lidé na svoje chování v ankapu dojedou a tak se všichni budou chovat morálně. Složitostmi, co to je špatné chování atd. se raději nezabývají. Něco jako komouši - ti taky věřili v nového, lepšího člověka, který se také zformuje díky okolí. Ani nestačily ty mrtvé pak pohřbívat pořádně....
Spíše by jste si měli tu teorii trochu sladit s realitou než mi radit její studování - a místo revoluce se zaměřit na evoluci, lidí, kteří nechtějí paternalistický stát bude asi více než lidí, co nechtějí či si neumějí představit žádný.
Komentář 20172
- Neříkám, že nemohl, ale že to popírá představu "jak stát chrání přírodu" a přitom ji klidně prodá za prachy někomu na vykácení.
"Lidé jen tvrdí, že je dobrá veřejná kontrola a v časovém testu se docela osvědčila. Jestli jste etatista nebo ne na to nemá vliv."
- Říct, že někdo je špatnej, protože kácí les je veřejná kontrola.
" co tam chcete studovat? Je to utopie" - Proč sem vlastně chodíte a diskutujete? Pokud se nechcete něčemu nového naučit a vidět věci i z jiných úhlů, tak potom tu chcete co? Trollovat?
Komentář 20177
Komentář 20182
U slova "les" jste posunul opatrně význam z "přírodní oblast" na "průmyslově vysazený les určený k pokácení"
Zhruba jako kdybych napsal "je špatné lovit ohrožené zvířata" a vy na to "zvířata se ve velkochovech zabíjí furt a nikomu to nevadí"
Komentář 20201
Hlavne ze slechetny zachrance si zprivatisoval cirka desetinasobek te byt jen teoreticky ohrozene oblasti. Takze i kdyz ji nezacne plundrovat sam (pricemz na nejaky smlouvy a vzletna uvodni prohlaseni pochopitelne serepes), je to klasicky NIMBY - on ma svuj kus prirody, pricemz jeho ostatni prachy ji nejspis plundruji na kteremkoli dvorku vedlejsim.
Komentář 20173
Komentář 20184
Komentář 20186
Ankap přece tvrdí "musíme postupně zmenšovat stát až na nulu"
A taky skoro všechny články (mimojiné i desítky článků, co jsem psal na mises.cz) podrobně vysvětlují, že stát jste zrušit JENOM dobrovolně, protože když lidi budou chtít stát, tak bude stát.
Komentář 20190
Komentář 20200
Komentář 20204
Když cokoliv obrátíte ad absurdum, vždycky vým výjdou nesmysly :)
Komentář 20179
Komentář 20185
Já sice věřím, že jich dost bude a dnes jich tolik není právě proto, že se spolíhá na stát, ale argument beru :)
Komentář 20139
Komentář 20153
Komentář 20160
Já podporuju maximální svobodu částečně i proto, že by se v takové situaci skutečně ukázalo, co je pro lidi opravdu důležité.
Komentář 20142
Komentář 20143
V tomto článku se ovšem soukromý subjekt chová v souladu s pravidly ankapu NAVZDORY tomu, že tu existuje nějaká forma státní ochrany přírody. Člověk by tedy spíš čekal, že takové chování bude na minimu a lidé nebudou suplovat povinnosti státu za své vlastní zdaněné peníze.
Osobně si myslím, že je nejlepší každý takový argument zvážit zvlášť a kriticky se zamyslet nad tím, zda tu věc nějak (a jak) ovlivňuje fakt, že tu nemáme volný trh. Bezpochyby se najdou případy, kdy to nějaký ankapák překrucuje tak, aby se mu to hodilo (totéž pochopitelně někteří etatisté).
Komentář 20167
Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.
Fakt monopol na ochranu na první pohled :-)
Komentář 20170
Komentář 20202
Komentář 20206
Komentář 20213
Dost dobre nelze rici "navzdory lasce rodicu mam sestru taky rad". Tedy lze, ale zejo...
(Ten zbytek sedi, lec o ten tam jaksi neslo, zejo... :))
Komentář 20214
Komentář 20217
Komentář 20218
Komentář 20224
Ze to v te celkove nestastne vete nevidite, s tim se asi musim smirit. Co uz.
Komentář 20226
Komentář 20229
Komentář 20230
Komentář 20236
(A vidite, stejne mi to nedalo, tak aspon jako takove male PS: popravde i ta upravena veta "subjekt se chová v souladu s pravidly ankapu neočekávaně vzhledem k tomu, že tu existuje nějaká forma státní ochrany přírody" mi prijde... rekneme dost navzdory. :))
Komentář 20227
Komentář 20259
Komentář 20150
Např. když mi soused prodá 10 slepičích vajec z domácího chovu za 50 kč, je to kapitalismus.
Když korporace jako je OSA vybírá poplatky za každou prodanou věc, protože má státní ochranu, není to kapitalismus.
Komentář 20152
Např. když mi soused prodá 10 slepičích vajec z domácího chovu za 50 kč, je to kapitalismus.
............................................................................................
Současný kapitalismus není ovšem svobodný kapitalismsus,
takže ani toto jednoduché přirovnání nemusí nutně platit,
tedy alesppon pro mě ne...
Komentář 20154
Komentář 20157
Komentář 20203
Komentář 20158
Komentář 20159
(*) Silně pochybuju o tom, že ten výsledek je zásluhou toho, ale pro tvůj argument budiž.
Komentář 20163
Komentář 20166
Komentář 20168
Komentář 20171
Komentář 20175
Komentář 20178
Komentář 20205
Komentář 20209
Komentář 20215
Komentář 20216
A jaké zas mlžení? Si to už laskavě odpusťte, tyhle narážky a rýpance, moc dobře víte, že mě nedělá problém přiznat chybu nebo něco, co hovoří v neprospěch ankapu. :)
Komentář 20219
A jste schopen mi alespon lehce naznacit, v cem muze byt ona moznost ochrany ve Vami zminenem pripade demotivujici? Ja to stale nevidim.
Komentář 20220
Tady jsme se asi nějak nepochopili. Já jsem tvrdil, že ochrana duševního vlastnictví je demotivující?
Komentář 20222
Jeden z mnohych prikladov je Nemecko v 19. storoci. Vtedy ekonomicky predbehlo Velku Britaniu a vyslo unho desatnasobne viac knih, nez v Britanii, kde mali dusevne vlastnictvo a copyright.
http://www.piratskenoviny.cz/art/32507/
Komentář 20225
Komentář 20228
Ze nie je obhajitelne ani utilitaristicky (bez neho by ludia neboli motivovani tvorit), je uz znamy fakt. Je brzdou pokroku.
Komentář 20233
Komentář 20238
Toliko co si pamatuji z rozhovoru s ním....
Komentář 20244
http://www.mises.cz/literatura/obzaloba-dusevniho-vlastnictvi-30.aspx
Komentář 20245
¬¬_____
Ve skutečnosti můžeme vidět, že práva duševniho vlastnictví implikují nové pravidlo pro získávání práv k vzácným zdrojům, které podřezává libertariánský princip prvotního přivlastnění. Jelikož dle Lockeovsko-libertariánského principu prvotního přivlastnění, je to první držitel dříve nevlastněného vzácného zdroje, kdo si jej prvotně přivlastňuje, tj. stává se jeho vlastníkem.
_____
Pozdě příchozí, který získá kontrolu nad celým takto vlastněným majetkem nebo jeho částí, je jednoduše zloděj, protože tento majetek již vlastněný je. Zloděj fakticky navrhuje nové a arbitrární pravidlo prvotního přivlastnění, aby nahradilo pravidlo prvního držitele, konkrétně navrhuje pravidlo „Já se stávám vlastníkem majetku, který ti násilně seberu.“ Samozřejmě takové pravidlo žádným pravidlem není a je zřejmě podřadné k pravidlu prvního držitele. Zlodějovo pravidlo je konkrétní, nikoliv univerzální; není spravedlivé a rozhodně není navrženo tak, aby bránilo konfliktům.
______
Proponenti duševního vlastnictví musí také obhajovat nové přivlastňovací pravidlo, které má doplnit, pokud ne rovnou nahradit, pravidlo prvního držitele. Musejí zastávat názor, že existuje druhý způsob, jak může jedinec získat vlastnictví hmotného majetku. Jmenovitě musí obhájci duševního vlastnictví navrhovat přivlastňovací pravidlo, které zní nějak takto: „Osoba, která přijde s nějakou užitečnou nebo kreativní myšlenkou, která může vést nebo řídit jednajícího člověka k užití jeho vlastního hmotného majetku, tímto okamžitě získává právo kontrolovat veškerý hmotný majetek na světě vzhledem k podobnému užití tohoto majetku.“ Tato novátorská přivlastňovací technika je natolik mocná, že dává tvůrci práva k již vlastněnému hmotnému majetku třetích stran.
_________
Například tím, že vynálezce vynalezne novou techniku kopání studně, může zabránit všem ostatním na světě v kopání studen tímto způsobem, dokonce i na jejich vlastním majetku. Pro další příklad si představte doby, kdy lidé žili v jeskyních. Jeden bystrý hoch – říkejme mu Pepa Mrkvička – se rozhodne na poli poblíž svého obilí postavit dřevěnou chatku. Tohle je jistě dobrý nápad a ostatní si toho všimnou. Přirozeně napodobují Pepu Mrkvičku a začnou si stavět svoje vlastní chatky. Ale první člověk, co vynalezl dům, by měl dle obhájců duševního vlastnictví, právo zabránit ostatním ve vlastnění domů na jejich vlastních pozemcích, s jejich vlastním dřevem, nebo si účtovat za stavění domu poplatek. Je jasné, že inovátor se v těchto případech stává částečným vlastníkem hmotného majetku (např. půdy a dřeva) ostatních, nikoliv díky první držbě a užití tohoto majetku (jelikož už je vlastněn), ale díky tomu, že dostal nápad. Je jasné, že toto pravidlo plive do tváře přivlastňovacímu pravidlu prvního užití, arbitrárně a neopodstatněně anuluje přesně to přivlastňovací pravidlo, které je základem všech vlastnických práv.
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬_______
Ve skutečnosti neexistuje žádný důvod, proč pouhá inovace dává inovátorovi částečné vlastnictví majetku, který již vlastní ostatní. Jen proto, že nějaké pravidlo může být navrženo, neznamená, že je uskutečnitelné nebo spravedlivé. Existuje mnoho arbitrárních pravidel, dle kterých by mohla být alokována vlastnický práva, které by si mohl člověk vysnít. Například nějaký rasista by mohl navrhovat pravidlo, že bílá osoba si může přivlastňovat jakýkoliv majetek, který si před ním přivlastnila černá osoba. Nebo: třetí držitel daného vzácného zdroje se stává jeho majitelem. Nebo: stát si může přivlastňovat všechny kapitálové statky, i když byly původně získané jedinci. Nebo: legislativním výnosem si stát může formou daní přivlastňovat část majetku, který je již vlastněn soukromými osobami. Všechna taková přivlastňovací arbitrární pravidla, včetně pravidla duševního vlastnictví, tedy že inovátoři si přivlastňují částečnou kontrolu nad hmotným majetkem všech ostatních, jsou neospravedlnitelná. Jsou v konfliktu s jediným ospravedlnitelným přivlastňovacím pravidlem, pravidlem první držby. Žádné z nich neustavuje férová, objektivní pravidla, která předcházejí meziosobním konfliktům o vzácné zdroje. Diskuze o ochraně práv u „myšlenek“, „tvorby“ nebo „hodnotných věcí“ slouží pouze k zakrývání skutečnosti, že proponenti duševního vlastnictví oponují nezředěnému právu přivlastňovat si a vlastnit soukromý majetek."
Komentář 20249
Komentář 20250
Komentář 20251
1. Prvotnym privlastnenim (homesteading) - uzemie, ktore nikomu nepatri, si mozes privlastnit tak, ze sa zacnes o neho starat.
2. Dobrovolnou zmenou vlastnickych prav (kupa, darovanie)
3. Dedenim.
Takze ano, ked prechadzate okolo niecoho co nikomu nepatri, mate pravo si to privlastnit. Ale urcite to neznamena ze ked to niekto spravuje, tak si to privlastnite len preto, ze idete okolo. To by bol utok na vlastnicke pravo, a jeho drzitel by vam to asi vysvetlil velmi rychlo.
Alebo ste etatista, pre ktoreho vlastnictvo urcuje centralna autorita (stat). Ten urci, co vam ma patrit, ako s tym smiete zaobchadzat, a kedy vam to moze zobrat. V tom pripade by som vase tvrdenie poopravil - ked pojdete len tak okolo a vo vrecku budete mat od lokalneho monopolneho vladara lajstro, ze moj pozemok patri vam, lebo idete okolo (obdoba vymahania dusevneho vlastnictva), tak mozte na mna poslat unimorfovanych statnych nasilnikov a zmocnit sa mojho majetku.
Komentář 20253
Komentář 20254
Komentář 20255
Rozhodne nelze tvrdit, ze ankap je proti dusevnimu vlasnicti. Bud nikdy necetli Rothbardovo The Ethics of Liberty ci Man, Economy, and State, pripadne od Capitalism - The Unknown Ideal Rand, nebo proste jsou slepi a hlusi.
Komentář 20257
lidskými právy
je čuromrdnost,
nebot žádná práva stejně jako státní zákony neexistují, kromě nějaké představy v něčí hlavě,
a představovat si člověk může cokoliv, třeba že je Napoleon či Kleopatra, páč to tak cítí...
Nahrazovat zákony právy je jako vlízt z louže pod vokap,
je jako přebarvit hovno na růžovo a tvrdit vo něm, že je to dortík na oslavu svobody...
Komentář 20266
Ak chceme zachovat principy nenasilia a neutocenia, nemozme schvalovat dusevne vlastnictvo. Ak vychadzame z negativnych prav, tz, ze mozem vylucit ludi z uzivania mojho majetku bez toho, aby som nasilim utocil na ten ich, tak dusevne vlastnictvo je jeho presnym opakom. Vlastnit sa daju iba vzacne zdroje (fyzicke predmety), idey sa vlastnit nedaju, akykolvek pokus o ich vlastnenie, je iba utocnym nasilim na ludoch a ich majetku. Vymahanie dusevneho vlastnictva je nasilne privlastnenie casti majetku a slobod inych ludi, ktori nikomu neublizuju.
Komentář 20267
Niekto by si mozno mohol vymysliet aj ustanovenie vlastnictva aj pre veci pri ktorych nedochadza ku konfliktu o vzacne zdroje, ale otazne je naco, aky problem sa tym snazia riesit? A nevytvoria nahodou viac problemov ako sa snazia vyriesit?
Mne sa skor vidi ze alokacia vzacnych zdrojov pomocou vlastnictva niektorym ludom nevyhovuje, lebo by radsej preferovali vojny a nasilne konflikty o zdroje, lebo mozno si myslia ze v tych konfliktoch by vdaka svojej sile zvitazili, takze jedine v tomto vidim motivaciu preco by niekto chcel vytvarat nove problemy zavedenim vlastnictva nevzacnych věci (ked teda nepocitam nevzdelanost a naivne predstavy o fungovani sveta - totiz mnohi zastancovia IP by si rychlo rozmysleli svoje teorie keby aj na vlastnej kozi zazili dosledky ich uplatnenia v praxi)
Este inym sposobom sa to da vysvetlit takto: vlastnicke prava k vzacnym statkom su vlastne negativne prava, cize pravo na vylucenie inych ludi z manipulacie s danym vzacnym zdrojom.
Avsak pri nevzacnych veciach alebo dokonca neexistujucich veciach je otazne co by malo byt tym vylucenim, ako sa vobec take pravo da skonstruovat alebo naformulovat? Zatial sa o to mnohi pokusali, ale neviem o nikom komu by sa to podarilo.
Zatial zo vsetkych takychto pokusov vychadzaju len snahy o obmedzenie nejakeho uz existujuceho vlastnictva k vzacnym zdrojom, cize porusenie principu prvoprichodzieho.
Takze nech sa paci, skuste skonstruovat teoriu vlastnitelnosti neexistujucich veci, ale prosim nezasahujte mi do mojho vlastnictva.
Tu je to vysvetlene uplne nazorne
Krádež je definovaná AKO OBMEDZENIE SCHOPNOSTI VLASTNÍKA VYUŽÍVAŤ SVOJ MAJETOK TAKÝM SPÔSOBOM, AKO SÁM UVZNÁ ZA VHODNÉ, POKÝM TÝMTO VYUŽÍVANÍM ZÁROVEŇ NEOBMEDZUJE VLASTNÍCTVO OSTATNÝCH. Napríklad mi prí krádeži jablka zlodej zabráni jablko zjesť, alebo predať. TOTO JE KRÁDEŽ!!! Kopírovaním myšlienky nijako nezabránim jej "vlastníkovi" túto myšlienku využívať. No pozrime sa na to zo strany vlastníka IP: Vlastník IP napíše knihu menom XYZ. Keď si kúpim tlačiareň, papier, toner a počítač, tak sú tieto veci zároveň mojím majetkom. Keď skopírujem román alebo fotografiu autora XYZ a vytlačím jeho fyzickú kópiu na svoj papier, ulozim si kopiu fotografie do pocitaca a použijem pri tom svoj počítač a svoj toner a svoju tlačiareň, nijako tým nezabránim "vlastníkovi" románu a fotografie XYZ tlačiť a predávať a zverejnovat jeho vlastné kópie. Teda ku krádeži knihy alebo fotografie XYZ nedojde. Lenze, on môže prísť za mnou a MÁ PRÁVO zakázať mi pužívať moju tlačiareň, môj toner, môj PC a môj papier na tlač a publikáciu tohoto románu alebo fotografie. TEDA ON OBMEDZUJE MOJE PRÁVO NA UŽÍVANIE MÔJHO MAJETKU SPÔSOBOM, čo napĺňa našu definíciu krádeže. Zlodej v tomto prípade nie je ten, čo knihu a fotografiu kopíruje, ale ten, čo kopírovanie knihy alebo fotografie zakazuje.
Komentář 20271
Komentář 20274
NAP je epizoda sama o sobe. Ve spolecnosti, ktera uplatnuje NAP je zcela legitimni podvadet, psychicky tyrat ci zneuzivat. Dle jejich predstavy ti nic fyzicky nezpusobuji. Je jim uplne jedno, ze citis (tvuj mozek) po tom stejnou bolest, kdyz te nekdo fyzicky napadne. A takove chovani je dle nich zcela legitimni a moralni.
Libi se mi, jak se ankapaci radi schovavaji na Misese, resp. za rakouskou skolu. A ten ve svem pojednavani Liberalism, pise nadhernou vetu "Anarchism misunderstands the real nature of man." Ostatne Mises se vyezoval vuci anarchismu. Asi tak :) Oni si radi vsechno ohnout, pekne fluidne metamorfuji, kdyz se jim neco vyvrati nebo poukazuje na nekonzistentnost :)
Komentář 20276
Přeceňujete sílu NAPu. Že je NAP jen konzistentní minimum a ne kompletní systém morálky zrovna nedávno Urza hezky popisoval na Slovensku - http://www.youtube.com/watch?v=HLTcv5uddh0&t=8m54s
Komentář 20280
Komentář 20283
ale v duchovnu jenž se zaobírá přirozeností je agresí vlastně každý projev individualizované vůle jedince,
každej nakonec zná Ježíšovo prohlášení : Nikoliv má vůle, ale tvá,
což je ovšem věc nadmíru těžká,
ale možná že by na to šlo kápnout právě pomocí toho svobodného učení, kde by se to mohlo vyjevit...
Komentář 20282
Cloveka lze psychicky zmanipulovat tak, ze napriklad podepise smlouvu, ze bude odevzdavat polovinu sveho vydelku, a zaroven se z toho nemuze vyvazat. Podle NAPu a voluntarism uplne koser vec, a je zcela eticka a moralni. Vse probehlo "dobrovolne" :) Jaky je rozdil, kdyz prijde nekdo ke me se zbrani v ruce, vyhrozuje me, ze mu mam dat moje penize. Nebo nekdo kdo me zmanipuluje tak, ze mu ty penize odevzdam "dobrovolne". Nevidim rozdil.
Jakoze v takovem rezimu nechci zit, a uz vubec ho nepovazuji za svobodny. Na tohle NAP nebo voluntarismus nema odpoved, a neprimo podporuje. Svet je mnohem komplexnejsi nez zjednosovani, ktere vedou ankapaci.
Jak psal Mises, "Anarchism misunderstands the real nature of man." tu plati velmi vystizne.
Komentář 20284
................
Nevím jaký voluntarismus máte zrovna na mysli,
ale Shopenhaurův voluntarismus považuji za filozofii duchovního rázu, vždyt vychází z upanišad,
a snad bych dal za pravdu i Nietzemu a jeho rozvijení tvořivosti až k onomu nadčlověku,
já bych je snad i přiřadil k svobodě učení - tedy svobodnému školství
Komentář 20286
Dobry je Francois Tremblay, ktery docela dobre rozklada NAP nebo voluntarismus, jak to vidi ankapaci. Tohle je minimalne k zamysleni https://francoistremblay.wordpress.com/2011/03/25/the-voluntaryist-delusion/
Komentář 20287
Komentář 20288
já jsem spíše orientovanej na to duchovno, což pak znamená právě tu analýzu vůle a odevzdání či překonání té osobní vůle,
takže pro mě je agresí jakýkoliv osobní projev vůle, ovšem je třeba tu vůli správně použít a rozvinout ji aby mohla být překonána,
takže pro mě je "etické" pouze to, když je ona osobní vůle překonána,
i když bych to nenazýval etické, ale přirozené,
tudíž cokoliv je dobrovolné pro mě není etické (přirozené)
Komentář 20289
Tedy jak Shopenhauerovi tak i Nietzemu jde o překročení individuality a její vůle
na vyšší úroven "boží vůle" tedy spíše na úroven "vesmírných zákonů"
Komentář 20291
Prepac, ale tvoje blaboly nema zmysel komentovat. Zaradujem ich hned vedla tvrdeni "kto by staval cesty" a "v ankape by vlastnik lesa obalil cely les igelitom aby sme sa podusili". :-)
Komentář 20296
Když nějaká společnost (nebo jednotlivci) uplatňují NAP, přece to neznamená, že uplatňují pouze NAP. U nás doma např. uplatňujeme myšlenku, že jíst maso je ok, ale to automaticky neznamená, že sežrat babičku je podle nás taky ok.
Komentář 20300
http://www.demos.org/blog/1/29/14/what-world-following-non-aggression-principle-looks
Problem NAPu je v jeho vagnosti a prilisneho zjednodusovani, aniz by byly zcela jasne dusledky. V konecnem dusledku jeho nasledovani nelogicky.
Komentář 20309
Komentář 20311
Jakoze clovek s Tourettovym syndromem (ma ruzne tiky) nema kontrolu nad vlastnim telem a vlastni vuli, aby nedelal ty tiky. Muze se urcitou formou regulovat, ale nemuze si jen tak rici hned rici nebudu mit tiky => nema plne podkontrolou svoje telo.
Opravdu, jak psal Mises "Anarchism misunderstands the real nature of man." :)
Komentář 20290
To, ze do niecoho investujes cas a prostriedky, ti automaticky neimplikuje, ze mozes inym nasilim branit, aby vyrabali to iste alebo podobne.
Ja ked si miniem vsetky peniaze, aby som si otvoril cojaviem, obchod s potravinami, tak by mal stat nasilim branit, aby si v arbitrarne urcenom okoli nemohol otvorit konkurencny obchod?
Vyvstava mi iba otazka, preco by mal byt statom chraneny nejaky vynalez? Jednak je to amoralne, a jednak to vobec nepomaha k motivacii, aby niekto nieco vynaliezal. Naopak zvysuje to naklady a brzdi motivaciu.
Komentář 20292
Dva lide uvidi ostrov, ktery nikdo jeste nevlastni. Jeden z nich se dostane o dve hodiny drive na ten ostrov a zabereho. Ten druhy ma smulu :) Takze budes taky takhle zpochybnovat homesteading? Ten tvuj priklad je totiz uplne totozny s timhle...
"A shallow-minded school of social philosophers, the anarchists, chose to ignore the matter by suggesting a stateless organization of mankind. They simply passed over the fact that men are not angels. They were too dull to realize that in the short run an individual or a group of individuals can certainly further their own interests at the expense of their own and all other peoples’ long-run interests. A society that is not prepared to thwart the attacks of such asocial and short-sighted aggressors is helpless and at the mercy of its least intelligent and most brutal members." To prosim napsal nejaky Mises :)
Komentář 20293
právě proto by se neměl používat jen jeden mustr na všechno, jedno svatý posraný dogma jak u svatý církve katolický,
protože se situace nedá naplánovat a řešit dopředu,
at už státním zákonem nebo nějakým právem
a troubit dopředu že je něco amorální...
Za morálkou se dá schovávat vždy nějaký dobrý hovno,
to je historická zkušenost,
takže u mě každej kdo přijde s nějakou morálkou a nějakými právy má smůlu,
a neberu jeho morálku a ani jeho práva...
Jsou to tiž všechno podvody spočívající v plánování budoucnosti dle představ v něčí hlavě...
Komentář 20294
Přičemž samozřejmě je zcela jedno, jestli tu volovinu vymyslel stát(zákon)
nebo nákej cáklej filozof (právo)
nebo nějaká skupina lidí se tím řídí (např. katolický dogma)
JSOU TO VŠECHNO JEN PŘEDSTAVY
Komentář 20275
Ta hruza, kterou jste sem pro jistotu NAPRASKAL VERSALKAMI, to je Vase vlastni definice?
Komentář 20279
zatímco vy jste jablko nikterak nestvořil, nýbrž vyrostlo na stromu
ale protože jablko je jablko a kniha je kniha
tak jedno je krádež a druhé krádež není...
Tudle židovskou čuromrdnost ovšem nepřekoná ani Ježíš dohromady s Marxem
a když si někdo pro sebe zabere pozemek či případně vytvoří velkovýrobu bot,
tak vlastně taky druhým vůbec nezabranuje vůbec v ničem, že ???
Pak druzí mají svobodu na váš pozemek nevstupovat a každej má možnost konkurovat vaší velkovýrobě bot,
nejspíše každej švec vás pak stčí do kapsy a lidem narostou křídla aby nevstupovali na váš pozemek,
a všechno tohle si posvětíte nákým posraným právem,
páč to řekl Mises ???
No to nasrat....
Komentář 20232
Q: Pripustite, ze ona ochrana je motivacni?
A: Takže ne, já si nemyslím, že by to bylo vždy a za každých okolností demotivační a ochraně duševního vlastnictví vděčíme za blahobyt atd.
Ja Vas chapu furt. :) Ja jsem tvrdil, ze jste tvrdil (at to mam zodpovezeno korektne protiotazkou)? Q&A jsou doufam takto dostatecne, nebo je treba poptavany opar nejak zvyraznit? :)
Komentář 20234
Komentář 20237
A: Ale kdepak, vubec si nemyslim, ze by zelenina byla vzdy a za kazdych okolnosti skodliva a ze Bures muze za skvrny na slunci atd.
Lepsi? :)
Komentář 20239
Komentář 20241
Komentář 20243
Komentář 20248
Komentář 20174
Komentář 20176
Komentář 20180
Kdybyste to formuloval třeba "Já vím, že vy ankapové jste proti duševnímu vlastnictví, ale já s vámi nesouhlasím", ale spíše jste to formuval jako byste předpokládal, že jsme.
Upřímně vám nevěřím, že to víte. Myslím, že vůbec nevíte, co vlastně ankapové zastávají, čemu věří, za co bojují a máte dost strawmenovské představy o celé té filozofii :))
Komentář 20197
Komentář 20181
Komentář 20183
třeba teď jsem podle zákona zřejmě vlastníkem tohoto komentáře
Komentář 20187
Komentář 20196
Komentář 20199
Ze školy jsem vyletěl kvůli právu
Komentář 20208
Vy me v posledni dobe prijemne prekvapujete. Ano, presne takto to s vlastnictvim je.
Komentář 20144
Komentář 20155
Komentář 20161
Komentář 20165
Komentář 20191
Komentář 20192
Komentář 20193
"Podle dochovaných pramenů měly u nás vypracovány první LHP: schwarzenberské panství Chýnov u Tábora (1739), některé klášterní majetky (Tvořihráz u Znojma (1741)), a další. Do konce 18. století pak byla zařízena již asi pětina z celkové výměry našich lesů a ve státních lesích byly LHP zpracovávány už podruhé. Zařizování lesů pokračovalo i v 19. stol. ovšem bez právní úpravy."
Komentář 20198
Komentář 20223
i ty vaše majitele tam máte také uvedeny - ovšem jako vyjimku z obecného stavu :-)
Komentář 20252
Komentář 20314
Komentář 20297
Komentář 20306
Já jsem se narodil a žiju v severozápadních Sudetech v údolí pod Krušnými horami. Z pohledu ochrany životního prostředí existovala v době průmyslové revoluce, která zde probíhala z dnešního pohledu naprosto nechutnými technologiemi, téměř absolutní svoboda. Když průmyslová revoluce skončila, díky ní lidi na obou stranách Krušných hor zbohatli a začali si užívat výdobytku dovolené, staly se Krušné hory díky své kráse (!!!) jednou z oblíbených destinací dovolenkářů z obou jejich stran - německé i české. Jak to, když tu byly pouze soukromé pozemky, žádné institucializované rezervace a žádné c.a k. ministerstvo životního prostředí, hromady neekologických továren a žádní Grýnpíč? Jak k tomu došlo, že po masivní exploataci zdejšího území zde existovala byť kulturní (= umělá), ale úžasná vyhledávaná příroda? Já jsem libertarián, nikoli etatista, tak jsem zcela bezradný a neumím si to vysvětlit, protože to přeci nejde, aby ta blbost, kterou A. Smith nazval "neviditelná ruka volného trhu" skutečně fungovala. To musí být opravdu blbost a důvody, pro které majitelé lesů, vod a strání tuto oblast nevydrancovali je třeba hledat někde jinde, než v přirozeném sledování vlastních zájmů...
Komentář 20310
Komentář 20455
Kdybyste něco tušil o neviditelné ruce volného trhu, věděl byste, ža nemá s libertariánstvím nebo dokonce ancapem nic společného. Nic takového v druhé polovině 18. století neexistovalo.
Komentář 20456
Nevim, co si predstavujete pod "zodpovedet etatismem" - zrejme vubec netusite, co ten pojem znamena. Nicmene jiz v teto Vami adorovane dobe KH nespravovali uhlobaronu a lasebnice, alebrz laskavy stat. Voila!
Komentář 20524
Děkuji za "námahu"
Komentář 20553
Komentář 20566
To jsou mé otázky. Přestaňte se zabývat mou osobou, ta je dostatečně blbá na to, aby si tyto otázky dokázala zodpovědět sama. Přestaňte mlejt voloviny o mě (já se umím sepsout líp, než si vůbec umíte představit) a odpovězte mi. Jak vidno, jsem neskonale blbý, aby mně stačily Vaše intelektuální narážky. Já jsem jen hloupý kokot, který potřebuje polopatické vysvětlení.
Komentář 20580
Otazka "jak to, kdyz..." sice postrada predmet, presto si z vetsi casti sama odpovida. Takto, ze tam (je-li to vubec pravda) nebyly "žádné institucializované rezervace a žádné c.a k. ministerstvo životního prostředí, hromady neekologických továren a žádní Grýnpíč". A doslo k tomu tak, ze stat jim naopak poskytoval laskavy servis a ochranu a tim i cas, klid a prostredky pro onu bohulibou zuslechtovaci cinnost.
Kdybyste si sracky sracky z oci vytrel o post driv, mel jste to v kostce uz tam. Je to dostatecne etatismem?
Komentář 20674
Komentář 20676