Musíš se podělit s Pepíčkem! – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: velkej Ká
Čas: 2016-10-03 00:00:02

Musíš se podělit s Pepíčkem!

Když už tu bylo pár článků ke školství, tak jsem se pustil do vzpomínání, pozorování a nějakého toho studia. To obnáší i to, že jsem prošel i různé diskuse rodičů o výchově. A tady jsem se pořádně namích. Existují postupy (a knížky), jak se k dítěti chovat s respektem atd. Jenže řada dospělých si to všechno nějak ohne a zkroutí, zapomene na respekt, ponechá si některé manipulativní techniky, které si na respekt jen hrají, a vypadne z nich třeba následující dotaz (a reakce):

Zlobíte se na děti, když něco nechtějí půjčit, že jsou lakomé? Rozhodnete o tom vy, že to půjčit musí? Zažívám ještě i u školáků, že nechtějí půjčovat věci. Navádíte je ve stylu: "Když nechce půjčit jeden, druhý nemá půjčovat také?" Jak se svými dětmi záležitosti ohledně půjčování věcí řešíte?
Snažím se spíš vysvětlit, že to není hezké a že jde jen o půjčení.
Vedu ho k tomu, že věci půjčovat musí.
Mám děti předškolní, ale funguje u nás "ještě pět minut" - jasně, že když si s nějakou hračkou hraje, tak vydat ji teď hned v tento okamžik taky není fér... takže řešíme stylem - ještě si chvilku pohraj a pak to půjčíš Pepíčkovi.
(Naštěstí je v diskusi i řada rozumných reakcí, většinou od těch, co respektování druhých pochopili.)

Není pochyb, že svět dospělých je značně zkurvený a pokroucený. Žel jak se zdá, totéž tito dospělí předávají dětem. Pokud někdo tápe, kde se bere ono "daně se platit musí" nebo "bohatí se musí podělit s chudými", pak je to právě výše zmíněná výchova, kdy se dětem říká: "To není tvoje. Rozhodli jsme se, že to půjčíme někomu jinému." Ba ještě hůř: "Ostatní ti musí dát, cokoliv si řekneš." A úplně nejhůř: "Když ti někdo nechce něco dát, někdo silnější ho přemluví." Nedokážu si osobně představit, že bych za někým šel, o něco ho požádal, a on by mi musel vyhovět. Např. "Hej ty, slečno, která za tmy procházíš parkem, poděl se o sebe se mnou!" Žádná taková povinnost neexistuje!

Připisujeme státnímu školství leccos, a nepopírám, že často oprávněně, ale znásilňování dětí a křivení jejich povah začíná ještě dřív :|

––––––––––––––––

Poznámka pod čarou od Urzy (se souhlasem autora): Protože se často setkávám s tím, že mě mnozí považují automaticky za autora všech textů ve Stokách (ačkoliv autor je u každého vždy uveden), rád bych zde prohlásil, že s textem výše nesouhlasím a neprezentuje můj názor; publikuji jej zde proto, že ho považuji za zajímavý a podnětný k diskusi.
Přečtení: 36537

Reagujete na tento komentář:
Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-29 13:41:36 Titulek: Re:
Stačila by první věta - nikdy jsem dětem nenařizoval, protože jsem respektoval, že je to jejich. A stačilo by, tady nejsme ve při a článek je přesně o tom. :) Pokud byl článek špatně pochopen, omlouvám se :)

Jinak pochopit, proč je dobré to dělat? No, může se to vysvětlit. Nebo se to může zažít (tedy pocítit přirozené následky), a případně jít vlastním příkladem, jak říkáš. Ale jiné možnosti mě reálně nenapadají. Odměny a tresty jsou spíš kontraproduktivní, je to vnější motivace, a pokud k něčemu takovému sáhneme, tak přiznáváme, že to samo o sobě nedává smysl a že je potřeba vnější motivace. Pak to může zajít i tak daleko, že dítě funguje jen za trest/odměnu (samozřejmě je to extrém, ale záleží na tom, jak extrémně působí trest/odměna v té výchově).
Web: neuveden Mail: neuveden
Urzo, zajímalo by mne, proč s textem nesouhlasíš, nebo s čím přesně? Možná jen není zřejmé hlavní poselství - že socialisty jsou děti často nuceny být už svými rodiči.
Autor: Urza Čas: 2016-09-29 10:26:39 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
S textem nesouhlasím proto, že mi přijde správné vychovávat děti k tomu, aby nebyly lakomé; přijde mi totiž správné se dělit, přijde mi správné pomáhat slabším, sám tak žiji a dělám to v míře dost velké.
Vše, proti čemu brojím, je, aby k tomu někdo někoho násilím nutil; v tom spočívá to zlo, ne v té věci samotné.
Sám totiž souhlasím se spoustou těž věcí, které stát nařizuje; nechci, aby je nařizoval, ale sám je dělám i bez toho.
A co se týče "nucení" dětí rodiči.... to nemusí být nutně nic proti principu neagrese; ano, může být (zejména v podmínkách, kdy dítě nemůže odejít, protože ho vrací zpátky uniformované opice), ale nemusí (zůstává-li dítě u rodičů dobrovolně, protože jej tito živí).
Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-29 11:52:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Pomáhat slabším mi přijde taky OK, ale tady jde o soukromý majetek těch dětí a ohýbání jejich vůle, co se mi nelíbí. Mělo by být čistě jejich rozhodnutí, zda půjčit nebo ne, a toto rozhodnutí by mělo být respektováno, jinak nejsme lepší než stát.

Kritizuji ty případy, kdy má dítě hračku a musí ji půjčit někomu, protože prostě rodič řekl. Co to to dítě učí? "Neexistuje soukromý majetek"? "Nic není moje"?
A když to potom vidí jiné dítě, třeba to, které prosí, a které už je třeba naučené, že věci se musí půjčovat... a pak se vzteká, když nedostane... možná se spoléhá na to, že "Ten chlapeček má určitě nějakou maminku, a ta už ho donutí, aby mi ten chlapeček tu věc půjčil." a bulí, že ten chlapeček je zlý, že on přece půjčovat musí a tamto dítě nechce, teď těžko říct, jestli je nasrané víc na toho chlapečka, co mu nechce půjčit, nebo na své rodiče, kteří ho naučili nesmyslnou povinnost, kterou jiné dítě nec(í)tí.

A tohle si potom děti nesou s sebou dál do svého života. Ano, lakomé dítě narazí. A mockrát. Ale není lepší, když se poučí z přirozených důsledků lakoty, než když má rozdavačnost natlučenou do hlavy jako něco, co přece musí dělat každý, a je frustrované, když to každý nedělá? (A bude se spoléhat, že z každého, kdo se nechce dělit, to vytluče někdo větší a silnější?)

Nicméně, díky za reakci. Vím, že je to výbušné téma (to jsou výchova dětí a školství vždy) - a jsem tomu rád, věřím, že diskuse bude ještě značná. :)
Autor: Urza Čas: 2016-09-29 13:20:33 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Nikdy jsem dětem nenařizoval, aby někomu něco půjčovaly, protože jsem respektoval, že je to jejich; na druhou stranu jsem vyvíjel hodně snahy k tomu, aby pochopily, proč je dobré to dělat – a umím si představit, že některé tyto snahy byste označil za manipulaci, protože ostatně výchova do jisté míry s manipulací souvisí.... ne že by to člověk dělal nějak vychcaně vědomě a říkal si u toho, jaký je manipulátor, ale odměny za žádoucí chování už jsou samy o sobě jistou formou manipulace, přičemž na tom je výchova celkem založena.
A ačkoliv jsem děti vědl k tomu, aby byly štědré, dělily se, chránily slabší, půjčovaly věci a myslím, že se to celkem povedlo, rozhodně z žádného jsem nevychoval socialistu; jedna se o politiku/ekonomii nezajímá, dva jsou anarchokapitalisté. Ze své zkušenosti mohu tedy říci, že výchova dětí ke štědrosti a nelakotě z nich rozhodně nemusí udělat socialisty, pokud člověk jasně rozlišuje a má v tom sám jasno; ony děti pochopí nejvíce na příkladu rodiče, jak se sám chová.
Autor: velkej Ká Čas: 2016-09-29 13:41:36 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Stačila by první věta - nikdy jsem dětem nenařizoval, protože jsem respektoval, že je to jejich. A stačilo by, tady nejsme ve při a článek je přesně o tom. :) Pokud byl článek špatně pochopen, omlouvám se :)

Jinak pochopit, proč je dobré to dělat? No, může se to vysvětlit. Nebo se to může zažít (tedy pocítit přirozené následky), a případně jít vlastním příkladem, jak říkáš. Ale jiné možnosti mě reálně nenapadají. Odměny a tresty jsou spíš kontraproduktivní, je to vnější motivace, a pokud k něčemu takovému sáhneme, tak přiznáváme, že to samo o sobě nedává smysl a že je potřeba vnější motivace. Pak to může zajít i tak daleko, že dítě funguje jen za trest/odměnu (samozřejmě je to extrém, ale záleží na tom, jak extrémně působí trest/odměna v té výchově).
Autor: Urza Čas: 2016-09-29 13:49:51 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Nenařizoval, ale dle Vašich měřítek patrně manipuloval; dle mých vychovával.... prostě jsem nastavoval podmínky tak, aby bylo zjevné, že půjčit je výhodné.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 06:24:57 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Nenařizoval, ale dle Vašich měřítek patrně manipuloval; dle mých vychovával.... prostě jsem nastavoval podmínky tak, aby bylo zjevné, že půjčit je výhodné.
.................................................................................

Jak by mohlo být výhodné někomu něco půjčit,
když já zrovna tuto věc chci mít...
Já mám k té věci prostě vztah, takže pro mě je výhodné tuto věc mít a ne ji nemít...
Takže jste manipuloval,
ale tímto způsobem manipulujeme v dětmi všichni, všichni cpeme dětem pseudomorálku
která vychází z našich egoistických pocitů...

Ono je to vcelku těžké
podoporovat děti v přirozeném vývoji - to jest individualismu a egoismu a sobectí,
ale to je prostě přirozený vývoj daný vývojem jedince,
ovšem pseudomorálka jde proti tomuto vývoji...

Ale to je pak špatně, nikoliv dobře,
přirozený vývoj egoismu pak má svůj další vývoj,
podobně jako existuje i vývoj při učení matematiky, jedno navazuje na druhé,
ale pokud neumíte pořádně sčítat, nenaučíte se ani pořádně násobit...

Prostě děti je třeba vychovávat k egoismu a sobectví, nebot to odpovídá směru jejich vývoje...
Autor: Lojza Čas: 2016-10-03 08:08:03 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ostatne doufam, ze nemas deti...jinak to musi byt chudaci:-(
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 08:51:14 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Mám,
ale já jsem svou dceru vychovávl stejně blbě jako Urza...

Ale dnaska bych to dělal dle jiného mustru,
nebot přece jen mně už není dvacet a tak svět vidím poněkud jinak
a nejednám až tak podle zavedených civilizačních šablon,
ty ostatně nic moc dobrýho nepřinesly,
nebo že by snad všude na světě vzkvétala svoboda,
to se mně fakt nezdá...

Dneska spíše spoléhám na přirozený vývoj přírody,
nežli na nějaký jiný pindy co se komu vylíhly v hlavě,
prostě příroda...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 08:59:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Příroda není blbá,
děti se rodí v meditativním stavu nevědomosti,
později se učí koncentraci
a naučí-li se pořádně koncentraci,
objeví
meditativní stav ovšem stav vědomý...

Tím se překročí omezený egoismus a dojde k uvědomění celku...

Ale bez koncentrace to nejde, což znamená že to nejde bez egoismu,
jinak řečeno
MUSÍTE VYVINOUT OBROVSKÉ ÚSILÍ - UDĚLAT NIC
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 06:02:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Pomáhat slabším mi přijde taky OK, ale tady jde o soukromý majetek těch dětí a ohýbání jejich vůle, co se mi nelíbí. Mělo by být čistě jejich rozhodnutí, zda půjčit nebo ne, a toto rozhodnutí by mělo být respektováno, jinak nejsme lepší než stát.
...................................................................................

Existují dvě úrovně vůle - individuální vůle a boží vůle

A pak existuje POKURVENÁ BOŽÍ VŮLE - MORÁLKA,
KTERÁ JE SPÍŠE NAUČENOU POCITÁŘSKOU VOPIČÁRNOU
ZA KTEROU SE S OBLIBOU SCHOVÁVÁ KDEJAKÝ SVINSTVO

Zatímco individuální vůle říká - To je moje a já to nikomu nedám,
a je v pořádku to takto říkat
tak
boží vůle říká pravý opak - nic není moje, či spíše všechno co jest je bůh

Ale morálka, to je prostě individualisticko - boží mix,
ve kterém se vždy schovává náš egoismus,
ve jménu celku prosazujeme svůj egoistický záměr

PS.
V tomto bodě selhávají všechny náboženství a duchovní směry,
obzvláště Ježíšovi se plete boží vůle a jeho vůle,
s vyjímkou TAOISMU,
TO JE OSTATNĚ TAKY JEDINÝ SMĚR JENŽ SE PŘIKLÁNÍ K ANARCHII,
a to z prostého důvodu, nebot taoismus je zaměřen právě na ne-konání - vůli



Autor: marek28 Čas: 2016-10-03 01:21:35
Web: neuveden Mail: neuveden
Nikdy mě nenapadlo zrovna tohle nějak kritizovat. Osobně si myslím, že je správné děti vést ke štědrosti, skromnosti, pomoci bližním atd. Navíc v případě dětí nejde ani tak o "jejich" hračky, ale o hračky, které jim koupili rodiče, případně je třeba sdílí s dalšími dětmi v jedné školce. V kůži rodiče bych asi děcku taktně naznačil, že když je tak lakomé a nechce rozdělit, tak to taky může být poslední hračky, kterou ode mne kdy dostane. Vychovávat ovšem k tomu, že má dítě na všechno nárok, to je samozřejmě zrůdnost.
Autor: Urza Čas: 2016-10-03 05:49:20 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ačkoliv souhlasím s tím, že děti bychom měli vychovávat ke štědrosti (a sám jsem je tak vychovával), ostatně socialismus není o štědrosti, nýbrž o donucení; přijde mi však zvláštní tvrdit, že nejde o jejich hračky, když jsem je kupoval já – když jsem ty hračky dětem dal, jsou přece jejich se vším všudy a tvrdit cokoliv jiného mi přijde podobné jako takové ty trapárny, když se dva rozejdou a chtějí po sobě zpět dražší dárky.
Autor: marek28 Čas: 2016-10-03 11:48:58 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Souhlasím, proto nepíšu, že bych mu hračku sebral, ale že bych mu naznačil, že víc už jich nedostane, pokud se bude takto chovat.
Autor: velkej Ká Čas: 2016-10-03 12:06:50 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Chudák dítě. A chudák rodič. Jak jsem psal o příspěvek výše.
Autor: marek28 Čas: 2016-10-03 16:38:39 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Spoléhám na to, že by vyměklo a začalo se chovat slušně. :D
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 22:10:54 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Spoléhám na to, že by vyměklo a začalo se chovat slušně. :D
............................................................

Ano, může být jak píšete,

ale problém je taktrošku v tom, že sice víme jakš takš jak funguje Vesmír a jeho zákony, ale zas tak úplně přesně vše nevíme, možná že víme velmi málo...

Tak třeba teorie karmy, tedy teorie příčiny a následku praví,
že - Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá,
či jinými slovy, že platí - Oko za oko, zub za zub,
předčímž Ježíš varoval a říkal že si máme dát bacha na to, abychom zlo neopláceli zlem...
Tedy je to jen teorie,
ale neobjevuje se jen v křestanství, ale i hinduismu, budhismu a svým způsobem i v taoismu...
Možná, že to tak vskutku funguje, že energii kterou člověk vysílá do okolí se mu pak prostě vrací v té samé úrovni..

Můžete tomu věřit či nevěřit,
důležitější ovšem je, jestli jste schopen vypozorovat jak vaše různé reakce působí na vás samotného, např. že jste rudý vztekem, což je dost zjevná reakce které si lze snadno povšimnout, poněkud těžší je si pak povšimnout jak naše různé reakce pak blokují naše tělo a vědomí na energetické úrovni...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 22:24:37 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Ježíš,
málem bych zapomněl na lásku, a to jsem sluníčkář,
samozřejmě že vše děláte z lásky,
z lásky děti trestáte a z lásky se i upalují čarodějnice a také vedou války apd.

Jo láska je prostě láska...
Autor: velkej Ká Čas: 2016-10-03 08:46:58 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
No, Urza to napsal za mě, věci darované už prostě nejsou dárcovy, ale obdarovaného. Pokud se s tou věcí neumí dárce rozloučit, zjevně není dost zralý, nebo dobře vychovaný :p.
Odpovím ale na tu druhou část - nevím, jak ty, ale já nedávám věci jako úplatek, ale jako dar, např. protože mám dotyčného rád. Představa, že bych dítěti od jeho např. 4 let věku už nikdy nedal žádný dárek, by mě možná deprimovala víc jak to dítě...
Autor: PeTaX Čas: 2016-10-03 05:49:30
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Taky bych řekl, že marek28 trefuje podstatu na hlavičku lépe. Problém deformování dětí netkví ani tolik v modelaci chování dítělte/vlastníka (rodič mu vlastně ukazuje, že sobectví není zrovna nejefektivnější životní model), ale naopak v „nevýchově“, kdy dítě naučí nárokovosti zcela bez zásluh (nebo ji zřetelně netlumí). Problém budoucích socialistů pramení (podle mého) spíš z toho, že dítě něco uvidí, chce to, dupe patičkami a maminka, aby měla klid, mu to koupí. (Viděl jsem to nesčetněkrát v obchodech.) Pak v dítěti podporuje základy závisti taky, že vhodným nátlakem (psychickým/fyzickým) si svůj „nárok“ umí vynutit.
Osobně už mám děti dávno dospělé, ale řešil bych spor o hračku na pískovišti tak, že bych naopak svého potomka hlasitě a veřejně poučil, že kyblíček patří Pepíčkovi a jestliže bude Pepíček ochotný, jistě mu jej, až jej nebude tolik potřebovat, na chvíli půjčí. (A dítě cizí si to obvykle nechalo projít hlavou a půjčilo samo.) Časem si ten model sám osvojil a už nechodil za mnou, protože krom morálního apelu se větší podpory nedočkal a šel za Pepíčkem/Toničkou sám se stejným: hele, až nebudeš lopatičku potřebovat, mohl bys mi ji půjčit? A většinou byl úspěšný. (Ovšem vynalezl si už sám postup, když byl odmítnut: hlasitě dal najevo, že má vlastní náhradní řešení. Např. „to nevadí, já ten písek budu nabírat rukama“.) A buď se lopatička za chvíli přece jen uvolnila, anebo si bez frustrace z odmítnutí s rukama vystačil.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 07:52:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
že sobectví není zrovna nejefektivnější životní model), ale naopak v „nevýchově“,
.................................................................................

Já bych řekl, že sobectví je vcelku efektivní životní model k výchově,
jen jej nesmíte narušovat vy svými znalostmi dospělého člověka...

Střet různých vůlí je efektivní způsob výchovy,
a jestli váš malý bojovník prohraje svou bitvu o kyblíček,
pak se naučí používat rozumu mnohem spíše nežli vítězný bojovník, jenž bude spoléhat na svaly, a to je pak přirozený vývoj že dítě zaměří pozornost na to, co mu přináší uspokojení a štěstí...

Děti prostě mají různé dispozice a ty je třeba rozvíjet dle jejich naturelu,
i ten nejpitomější svalnatý hrubán a násilník má svůj talent,
a pokud jej bude pečlivě rozvíjet, je schopen překročit svůj omezený egoismus...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 08:18:52 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Vono totiž vůbec nezáleží na činnosti,
jestli je taková nebo maková,
prospěšná či neprospěšná,
jestli vám uspokojení přináší štourat se v zadku či psát oslavné básně o přírodě,
záleží jen a jen na pozornosti a tudíž na vaší schopnosti koncentrace pozornosti,

jak jest psáno v bibli,
"Vím o tvých skutcích; nejsi studený ani horký. Kéž bys byl studený anebo horký!
16 Ale že jsi vlažný, a nejsi horký ani studený, nesnesu tě v ústech.

Život člověk není ani tak o tom, jsou-li jeho skutky takové či makové,
podstatou života je schopnost pozorování jak sebe tak i světa,
a záleží jen na tom, co dokáže udělat se svou pozorností,
nebot bez pozornosti není ani světa a ani nás samých...

Autor: PeTaX Čas: 2016-10-03 14:25:40 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Podle toho, jak si sobectví vykládáte. Pokud se ve spolčení lidí etablujete jako ryzí sobec, až budete někdy od někoho něco chtít, oplatí vám týmž: Teď si pomoz sám.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 17:08:19 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No ano,
každá mince má samozřejmě dvě strany,
ale sobec zas až tak moc ty druhé nepotřebuje,
von dokonce ani není nějako závislej na mínění davu a jen tak jej někdo nevoblbne nějakejma sladkejma řečičkama...

Vystačí si sám, je světem sám pro sebe,
jeho pozornost není rozptýlena do světa, ale zaměřena na sebe a své touhy

: Teď si pomoz sám
...................

To je dobrý heslo, dokonce i když scháníte něčí pomoc, musíte si s tím scháněním pomoci pomoct sám...
V duchovní oblasti - ale nejen tam - nikdo za vás nic neudělá...
Autor: velkej Ká Čas: 2016-10-03 09:10:42 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Koukám, že článek jsem napsal buď špatně, nebo tu pár lidí neumí číst. To, co kritizuji, není rozdávačnost. Ať si rozdává každý co chce (a má) a komu chce. To, co kritizuji, je to, že rodiče často hledají zkratku, jak co nejrychleji dítě odnaučit sobectví (ať už je to dobře nebo špatně). A tou zkratkou je nějaké nucení, manipulování, kárání, prostě cílené výchovné působení (nic proti vysvětlování, pokud to nebudeme říkat stokrát denně a vymývat tím mozek). A já si kladu otázku, co ty děti učíme, když jim tohle děláme. Místo aby samo ze života (a to by byla právě ta nevýchova, čemuž osobně fandím) poznalo, jaké mají jeho rozhodnutí následky, tak mu to poznání upíráme. A ono se to tam někde hluboko zahnízdí a může to přispět k tomu, že z dítěte vyroste komouš.
Problém "já chci" je trochu jiného rázu. Pamatuju si na své dětství, a vím přesně, proč tohle děti dělají - protože je nějaké chození po nákupech s rodiči sere. Nemůžou blbnout, nemůžou si hrát, musí se držet maminky nebo tatínka. Strašné. Za takové utrpení nejspíš chtějí nějakou satisfakci. No a hlavně to ty děti vidí na rodičích - ti jsou vůči dítěti taky samé "já chci". Já chci, aby ses oblík, jdeme na nákup. Bum, tečka, přes to nejede vlak. Tak to dítě oplácí - já chci, abys mi koupil hračku. Bum, tečka, lehnu si na zem a zůstanu tady.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 11:20:00 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
To, co kritizuji, je to, že rodiče často hledají zkratku, jak co nejrychleji dítě odnaučit sobectví (ať už je to dobře nebo špatně). A tou zkratkou je nějaké nucení, manipulování, kárání, prostě cílené výchovné působení (nic proti vysvětlování, pokud to nebudeme říkat stokrát denně a vymývat tím mozek). A já si kladu otázku, co ty děti učíme, když jim tohle děláme. Místo aby samo ze života (a to by byla právě ta nevýchova, čemuž osobně fandím) poznalo, jaké mají jeho rozhodnutí následky, tak mu to poznání upíráme. A ono se to tam někde hluboko zahnízdí a může to přispět k tomu, že z dítěte vyroste komouš.
...................................................................................

S tím souhlasím,
vono to totiž neplatí jen u dětí,
ale všeliké zkratky na odnaučení sobectví a egoismu se vytvářejí i pro dospělé v duchovní oblasti,
a následky jsou stejné, nevidíte pak jaké má vaše rozhodnutí následky
a zaměnujete pak vašei individuální vůli za boží vůli
Autor: PeTaX Čas: 2016-10-03 14:23:16 Titulek: Re: [↑]
Web: http://www.svobodny-svet.cz/ Mail: redakce v doméně svobodny-svet.cz
Ono možná nebylo dost přesně rozlišeno vlastnictví věci a půjčení věci, což jsou matérie dosti rozdílné. Půjčením se přeci vlastnický titul nemění. Jiná situace je u toho, pokud bychom požadovali na dítěti, aby jinému svou věc trvale odevzdalo.
Autor: velkej Ká Čas: 2016-10-03 15:14:37 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Půjčit věc může jen její majitel. Pokud tedy někdo (rodič) půjčí (nebo vynutí půjčení) věc proti vůli majitele (dítěte), dochází ke škodě. Nelze někde NAP uplatňovat a někde ne.
Autor: morbid Čas: 2016-10-03 10:33:01
Web: neuveden Mail: morbid v doméně post.cz
Když to tu tak čtu, tak si musim rejpnout: "Jaké máte zkušenosti s výchovou dětí?" :-)
Já mám tři děti. 12, 7 a 2 roky.
První s čím se musíte smířit je, že jim sice můžete říkat co chcete, ale co si nezažijou, to vám stejně neuvěří.
Druhá věc, s kterou je potřeba se smířit je, že vlastnictví není nic co je musíte učit. Velmi brzy zjistí, že co je jejich s tím mohou dělat co chtějí (jedno z prvních slov mého dvouletého syna bylo "moje!").
Takže co je potřeba je naučit?
Že tak jako oni mají něco, tak něco mají i jiní a pokud to chtějí, musí se s nimi domluvit. Vždy musí být vždy potrestáni, pokud použijí násilí místo domluvy.

Možná vám to ode mě připadá jako plané žvanění, ale není. Praktikuji to tak. A ani nemám problém dát klukovi na zadek, pokud u hračky své setry křičí "Moje!" a mlátí ji, protože mu to nechce půjčit. Nechce. Je to její a nemá povinnost mu to půjčit. A ovšem, pokud ona pak chce třeba na jeho houpačku a nadává, že jí tam nechce pustit, nedostane se jí ode mě zastání, naopak jí řeknu: "Je to jeho, a nechce ti to půjčit, jako tys mu to nechtěla půjčit něco před tím."

Možná to zní jednoduše, ale není. Každá situace je jiná. Ale sklouznout k tomu (jako babička), že začnu tvrdit že to je všech a mají si to půjčovat, je cesta do pekla.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 11:37:04 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Že tak jako oni mají něco, tak něco mají i jiní a pokud to chtějí, musí se s nimi domluvit. Vždy musí být vždy potrestáni, pokud použijí násilí místo domluvy.
................................................................................

Prostě vytváříte zkratky,
místo aby jste děti nechal samotné přijít na to, že nenásilí je lepší..
Takže vytváříte násilí vůči svým dětem aby nepoužívali násilí,
tomu já říkám boj za světový mír,
oblíbené to heslo socialistů...

Já vím, je to jednodušší a dělá to tak každej,
zkratky jsou vždy jednodušší a jejich efekt je i zřejmější,
zatímco přirozený vývoj je pomalejší a není zas až tak efektivně viditelný...
Autor: velkej Ká Čas: 2016-10-03 12:05:44 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Reagovat na násilí nenásilím někdy fungovat může, ale většinou to není účinné. Když Vás nějaký lump na ulici chce okrást, tak možná se naježíte a zaženete ho. Nebo oželíte věc malé hodnoty. Ale bude to stačit vždy? Dle mne ne.
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 15:41:38 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Každej přece reaguje dle svého nastavení,
to je vše,
někdo třeba bude reagovat vždy stejně at už jde vvo krádež prdu nebo zlaté cihly...

Říkám, že by měl každý reagovat dle své přirozenosti,
nikoliv dle morálních keců co mu kdo nacpe do hlavy...
Autor: Lojza Čas: 2016-10-03 15:03:34 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Jak rikam stale a dokola - ty tve blaboly vypada tak jako ze uzasne pseudointelektualne slunickove a uzasne...
Ale jsou to proste priserny blaboly.

A ano, takovych "nevychovavanych deti" kolem sebe vidam docela dost.... Je to naprosta katastrofa, a az to vyroste, tak chudaci vsichni, co s tim prijdou do styku...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 15:39:10 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Jak rikam stale a dokola - ty tve blaboly vypada tak jako ze uzasne pseudointelektualne slunickove a uzasne...
Ale jsou to proste priserny blaboly.
..................................................................................

To si piš,
jsou to intelktuální bláboly vysoké úrovně,
nebot jako zapálený sluníčkář zaníceně říkám hlubokomyslnou myšlenku -

na pilu se nemá tlačit,

ale k tomu je nejlépe dojít vlastní praxí,
nikoliv morálníma žvástama...
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-10-03 16:19:56 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz

A ano, takovych "nevychovavanych deti" kolem sebe vidam docela dost.... Je to naprosta katastrofa, a az to vyroste, tak chudaci vsichni, co s tim prijdou do styku...
...............................................................................

To jsou sluníčkářský bláboly,
pokud se nemýlím,
tak citát o tom, že dnešní mládež je zkažená pochází již někdy ze starého Říma,
takže to není žádná novinka
jen plané moralizování...
Autor: velkej Ká Čas: 2016-10-03 12:00:33 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
To je reakce na mě, nebo na jiné reakce? Sice to nevím jistě (viz má otázka), ale my dva pravděpodobně nejsme ve sporu; vlastně z Vašeho dalšího textu vidím, že jsme zcela ve shodě. Že bych napsal úplně jiný článek, než na který se tu reaguje...? Nebo jsem něco špastně formuloval? Popravdě, naprdnul jsem Urzu, abych pak v diskusi zjistil, že ani s ním nejsme z velké části ve sporu... nebo je problém ten, že si články o výchově dětí berou všichni osobně, zatemní se jim mozek a nečtou pořádně? Já fakt nevím. Řekněte mi to.
Autor: Cigi OL Čas: 2016-10-03 10:56:55
Web: neuveden Mail: neuveden
1) Jedině to,co někomu dobrovolně dám, mi už nikdy nikdo nesebere.
2) Pokud dítě má něco svého, má to pro něj hodnotu materiální nebo emocionální, mělo by si rozhodnout samo.
3) Své děti jsem učil přiměřené vstřícnosti, kdy zápujčka jinému je mj. projev sympatií a slouží k budování sociálních vazeb.
4) Učím děti říkat NE, pokud si někdo od nich vynucuje chování, které pociťují jako újmu nebo se ohání podporou vnější autority.
5) I ten největší sobec je raději obklopen jinými lidmi, jejichž konání mu usnadňuje život.
logo Urza.cz
kapky