Autor: Urza
Čas: 2019-11-21 00:00:02
Regulace škod z regulací
Mnohé státní zásahy způsobují tolik problémů, že „musí“ řešit… stát; jak? Naivní čtenáře, již si třeba mohli myslet, že rušením toho, co je způsobuje, musím vyvést z omylu – „řeší“ je přesně tím, čím je způsobil, tedy dalšími regulacemi. Typickým příkladem je socialistické zdravotnictví a zdravotní daň (zvaná zdravotní pojištění), v důsledku které pak přicházejí další regulace ve jménu zdraví obyvatelstva a snížení výdajů na jejich léčení. Pro zachování druhé (navázané) regulace se pak obvykle argumentuje existencí té první; u etatistů mě to ani moc nepřekvapuje, leč někdy se do takové logické paradoxní pasti chytí i libertariáni, již by sice byli pro zrušení obou, ale dokud existuje ta první, zastávají tu druhou. Příklady: „Stát nám bere volnotržní prostředky k řešení migrační krize, je tedy třeba regulovat vstup do země.“ „Očkování musí být povinné, dokud nebude zdravotní pojištění dobrovolné.“
Toto uvažování je však pro libertariána cestou do pekel; regulaci, kterou je možné zrušit, aniž by to někomu způsobilo problémy, k nimž by bez existence dalších státních zásahů nedošlo, aby člověk pohledal. Příklad: Otevření hranic je problém kvůli sociálním dávkám; zrušení sociálních dávek je problém kvůli zákoníku práce (lidé budou mít problém sehnat práci); zrušení zákoníku práce je problém kvůli překážkám v podnikání (zaměstnanci mají horší podmínky pro start podnikání, když jim nevyhovuje zaměstnavatel); zrušení překážek v podnikání je problém kvůli daňovým únikům; daňové úniky jsou problém kvůli důchodům a tak dále. Pokud některý z těch problémů uznáme za dostatečně závažný k tomu, abychom regulaci nerušili, s ohledem na interpersonální neporovnatelnost užitku pak nemůžeme argumentačně obstát proti nikomu, kdo prohlásí za závažný libovolný jiný; jedinou cestou je dle mého názoru vždy deregulovat.
Toto uvažování je však pro libertariána cestou do pekel; regulaci, kterou je možné zrušit, aniž by to někomu způsobilo problémy, k nimž by bez existence dalších státních zásahů nedošlo, aby člověk pohledal. Příklad: Otevření hranic je problém kvůli sociálním dávkám; zrušení sociálních dávek je problém kvůli zákoníku práce (lidé budou mít problém sehnat práci); zrušení zákoníku práce je problém kvůli překážkám v podnikání (zaměstnanci mají horší podmínky pro start podnikání, když jim nevyhovuje zaměstnavatel); zrušení překážek v podnikání je problém kvůli daňovým únikům; daňové úniky jsou problém kvůli důchodům a tak dále. Pokud některý z těch problémů uznáme za dostatečně závažný k tomu, abychom regulaci nerušili, s ohledem na interpersonální neporovnatelnost užitku pak nemůžeme argumentačně obstát proti nikomu, kdo prohlásí za závažný libovolný jiný; jedinou cestou je dle mého názoru vždy deregulovat.
Přečtení: 128468
Komentáře
Komentář 45282
Komentář 45287
Komentář 45291
Komentář 45311
Komentář 45301
Komentář 45309
A jednak důležitější je otázka "jakým právem" někdo reguluje cizí život či majetek.
Kdo je ten, kdo má regulovat a proč zrovna on (a ne třeba já).
Pokud VY jste na někoho dobrovolně delegoval právo vás regulovat, pak je to zcela OK (že VÁS regulují).
Ale co když Franta na někoho to právo ho regulovat nedelegoval? Nebo ho delegoval na Kalouska a hle - právo ho regulovat si najednou osobuje nějaký Bureš. Jak k tomu došlo? Protože si to přeje Lojza z Bruntálu a Pepa z Poruby? Co je Frantovi do nich?
Co když Franta na svůj pozemek žádný stát nikdy nezval (ani žádný jeho předek)? Co když Franta a žádný jeho předek nikdy nesouhlasil s tím, že nad nimi moc bude mít nějaký císař, generální tajemník, vůdce či premiér? Co když Franta a žádný jeho předek nikdy na císaře-vůdce-tajemníka-premiéra nikdy nic nedelegovali, nikdy se jim dobrovolně nepodřídili? Pak tito nad nimi svou moc jednoduše vykonávali NELEGITIMNĚ. Že s jejich mocí souhlasí Lojza a Pepa nijak nelegitimizuje to, že se tu moc snažejí vykonávat i nad Frantou.
Komentář 45316
Komentář 45321
Komentář 45323
To jsou ty jiné možnosti a individuálnost každého případu.
Když třeba bude častý problém otrava jídlem v restauraci, můžeme zakázat restaurace, nebo šíleně omezit restaurace, nebo najímat ochutnávače, nebo si s sebou brát testery, nebo nechat působit konkurenční tlak, nebo to prostě neřešit a do restaurací nechodit... každý má jiný nápad, jiné řešení, ale opět, proč by se mělo vzít jedno, navíc s pochybnou funkčností, a posírat to všem?
Komentář 45324
Váš Ing. Martin Pánek, ředitel Liberálního institutu
Komentář 45331
Áno, ak bude častým problémom otrava jedlom tak ankapistické riešenie je nechať majiteľa reštaurácie tráviť ľudí aj naďalej až kým ( ak vôbec ) neskrachuje. Paráda :-DDDD
Komentář 45345
Komentář 45329
Komentář 45332
že jste vůbec nepochopil co pan Ká píše,
jednoduše řečeno, nikdy nic není stejné, ani vy sám nejste stejný,
vše se mění...
Komentář 45336
Komentář 45366
Samoze prirosenym pravem, jste tu snad poprve? Slabsi Vas zreguluje stezi.
Komentář 45375
Komentář 45377
Komentář 45384
Komentář 45394
Komentář 45397
Komentář 45403
Komentář 45404
Komentář 45413
Komentář 45425
2) Nikde jsem nepsal, že elektřina bude dražší. Psal jsem, že bude dražší uhlí a další komodity, ale o ceně elektřiny jsem nepsal nic.
3) A buď na to budete mít, nebo budete šetřit, nebo budete mít třeba svoji elektrárnu... vím já? Vy si vždycky představíte to nejhorší z obou světů, a tím se děsíte.
Komentář 45427
Komentář 45429
Komentář 45433
Komentář 45444
Komentář 45431
Trefné :-)
Komentář 45405
Komentář 45411
Komentář 45432
Těžaři sází na to, že časem na tom vydělají.
Když jejich ztráty nemusíme platit z daní, tak je všechno OK :-)
Komentář 45502
Komentář 45505
Komentář 45508
14 let stare auto typicky sezere tolik penez na servisu, ze za par let jeho provozu by clovek pomalu mel na nove.
A dale - slysel jsem sefa nejake automobilky, ktery rikal, ze by umeli delat auta 2x levnejsi pri zachovani soucasnych standardu, pokud by to nemuselo splnovat tisic kravin, ktere na ne uvaluje stat. Potom by ta bilance byla uplne jina a cloveku uz by se v podstate nevyplatilo vubec tak stara auta provozovat.
Komentář 45516
Komentář 45519
Komentář 45564
Komentář 45522
A mohlo stat mnohem mene, nebyt regulaci
A neco malo vim, kolik me stoji s tim jezdit do servisu a menit ruzne spojky a olejove vany a jine veci, ktere po tech 360 000km, co to auto mam, odchazeji..
Komentář 45531
Rec byla o autech, Lojziku. Autech! Pozemni stihacky, brzdici z kila na petniku, jsou spolu s plastovymi tatrovkami, elektrickymi vlacky a sedmi trpasliky uplne jina kategorie.
A ciste matematicky: predstava, ze ten tvuj cruiser mel po roce hodnotu minus 30 litru, mi neprijde nijak zvlast nerealna.
Komentář 45514
Komentář 45290
Komentář 45302
Komentář 45305
Komentář 45307
Komentář 45314
Komentář 45318
Komentář 45333
Komentář 45312
Komentář 45319
100 poslanců?
Komentář 45337
Komentář 45340
"Sněmovna je usnášeníschopná při třetinovém kvóru[2] (tedy je přítomno aspoň 67 poslanců), usnesení se schvalují prostou většinou (nadpoloviční většinou přítomných)."
https://cs.wikipedia.org/wiki/Poslanecká_sněmovna_Parlamentu_České_republiky
Komentář 45344
Komentář 45347
Takže za určitých okolností to může být těch 100. Ale od vás jsme se stále nedozvěděli, kde je ta nadpoloviční většina společnosti.
Komentář 45349
Komentář 45351
Společnost v ČR je lehce přes 10 milionů lidí.
Rozhoduje o nich 101 poslanců.
Kde je tam ta nadpoloviční většina?
Komentář 45355
Komentář 45359
Cca 6 000 000 si zvolilo 200 poslancu.
Tzn., ze kdyz vetsina je teda 100 nejakych lidi, ktere si vybralo celkem 3 000 000 lidi, tak vetsina znamena ani ne jedna tretina.
A ani tohle samozrejme neni pravda, protoze ten prepocet je ve skutecnosti jinej a jeste min ferovej.
Komentář 45362
Komentář 45363
Máte právo volit. Musíte poslouchat zákony od zvolených zastupitelů.
Jak je psáno v ústavě:
Děti mají právo na vzdělání.
"Školní docházka je povinná po dobu devíti školních roků, ..."
Komentář 45369
Komentář 45373
Zákony jsou závazné a školní docházka je povinná = něco musíte pod hrozbou trestu.
Takže vám nejdřív řeknou, že něco můžete, ale zároveň, že to musíte.
Komentář 45378
Komentář 45385
Komentář 45395
Komentář 45398
Mám právo na vzdělání, někdo je povinen mi jej zajistit.
Má úplně jinou logiku, než:
Mám právo na bydlení, někdo je povinen mi jej zajistit.
??? To mi vysvětlete.
Komentář 45406
Komentář 45407
Komentář 45409
Komentář 45410
Komentář 45412
Komentář 45415
Pak je něco špatně s tou školou.
a národ by byl plný negramotů
1) Škola není jediný způsob, jak se stát gramotným.
2) Státní školství produkuje velké množství lidí funkčně negramotných, tj. umí sice číst, ale nechápou.
Vždy, když je na jedné straně nějaké právo, tak musí být na druhé straně nějaká povinnost.
Co je na druhé straně práva na život?
Daňe jsou povinnost, která plyne z existence práv.
Jakým konkrétním mechanismem toto plyne? Práva jsou přirozená, stát je uznává s hromadou výjimek (takže je v podstatě dle své libovůle neuznává); daně samotné jsou ukládány na základě toho, že stát neuznává vlastnická práva. Nikde u daní není uvedeno, že jsou platbou za práva nebo za nějakou konkrétní službu; daně jsou prostě nějaká platba vymáhaná státem.
Chcete práva? Právo podnikat, právo cestovat, právo vyjadřovat svobodně své názory, právo tvořit hudbu, divadlo, kulturu apod...
Chtělo by se dodat: Držte hubu a krok, nekritizujte nacistický režim... eh, komunistický režim... eh, demokratický režim. Vy to celé píšete, jako kdyby práva bez státu neexistovala, jako kdyby stát byl nějaký dobrodinec, který vymyslel práva a za daně je poskytuje. Jenže já se ho o to neprosím.
Komentář 45417
Komentář 45420
Komentář 45452
Komentář 45457
Dřív mohli lidé k volbám dobrovolně. Pak se jim to nakázalo povinně. Bylo to zlepšení?
Dřív si mohl majitel hospody zvolit, zda se v ní smí kouřit. Nyní si povinně musí zvolit, že nesmí. Je to zlepšení?
Když půjdeme do ještě absurdnějších příkladů, které jsou zcela v duchu toho, co jste napsal:
Dříve lidé kašlali na udávání Židů, tak se jim nařídilo, aby udávali.
Dříve lidé kašlali na oslavy prvního máje, tak se jim nařídila účast v průvodu povinně.
Atd.
Je stav "nenosím helmu" nebo "nesvítím" špatný? Není. Je prostě nějaký. Někomu vyhovuje nemít helmu nebo nesvítit. Nebo svítit jen tam, kde potřebuje, a mít helmu jen tam, kde potřebuje. Je stav neudávat Židy špatný? Je nechození do průvodu špatné? Lidi na nic nekašlali, lidi prostě neměli potřebu, a často ji nemají ani teď, jenom musí.
Vy děláte z nějakých regulací či nařízení přednost, ale ono to tak vůbec být nemusí a nebývá. Regulace zcela pomíjí individuální případy, kdy je zbytečná nebo dokonce škodlivá. Regulace zcela pomíjí možný pokrok nebo alternativní řešení. Regulacemi nařizujete lidem investovat zdroje do věcí, které pro ně mají nižší prioritu, čímž je nutíte k neefektivnímu chování. Regulacemi snímáte z lidí zodpovědnost a vědomost; už nenosí tu helmu, protože je to bezpečné, ale protože jste jim to nařídil.
Regulace neobstojí ani v morální rovině. Vy svými příklady předpokládáte, že regulace jsou nějaké automatické dobro, a že je potřeba přimět lidi k určitému chování, protože např. Vám se to líbí. Už tento Váš postoj, pokud jej opravdu zastáváte, je zvrácený; do jiných lidí by Vám totiž nic být nemělo, a měl byste se starat hlavně o sebe.
Komentář 45459
S tou helmou na kole ještě budiž - tam si tu hlavu rozbije pouze ten nezodpovědný cyklista, ale se svícením aut je to jiné. Když se někdo rozhodne, že je pro něj lepší nesvítit, může způsobit nehodu (protože ho jiný řidič snádněji přehlédne- například) a následky nenese jen on, ale často i nevinní účastníci nehody. Nebo maximální povolená rychlost - také je to regulace, také je povinné dodržovat rychlostní limity a je to dobře! Když nějaké pako pojede v obci 150 km v hodině a zabije vás, nebo vaše děti, také ho budete hájit? Kdyby zabil, nebo zmrzačil jen sebe, pak bych si řekl jen - Dobře ti tak, debile, ale málokdy to odsere jen ten pirát, většinou jsou oběťmi i nevinné osoby. Nežijeme rostě ve vakuu, naše činy mohou ovlivnit ostatní lidi a proto musíme dodržovat nějaká pravidla. Tečka.
Komentář 45462
To, ze ty o tom nevis a asi ani neumis premyslet, na tom nic nemeni.
Komentář 45464
Komentář 45466
Zeptam se na zacatek - mas zajem vubec diskutovat nad argumentama, nebo budes i nadale psat tyhle blaboly bez smyslu? Pokud ano, nema to cenu.
Pokud chces argumentovat, mam par argumentu pro to, proc nenosit helmu. A napriklad proc jezdim v aute zasadne bez pasu, pokud to jen trosku jde (bohuzel nova auta uz to skoro neumoznuji)
Komentář 45467
Komentář 45468
Komentář 45473
Třeba tak Lojza nejezdí. A jsem si jistý, že by Vám to popsal, kdybyste se ho prostě zeptal a nevymýšlel si o něm nesmysly. Já se přiznám, přecházím běžně silnici na červenou. Prosté se rozhlédnu, nic nejede, přejdu. Na semaforu je čudlík, ale zelenou mi udělá až pěkně za dlouho, mezi tím přijedou auta, takže je semafor zastaví. Tak raději přecházím na červenou, když nic nejede.
Komentář 45480
Komentář 45470
A právě to mi nedává vůbec smysl. Pokud je pro mě něco dobré, tak to udělám. Pokud je pro mě dobré umět číst, psát, počítat, tak se to naučím. Nějak vůbec nevidím důvod, proč to nařizovat povinně, když je to dobrý nápad. Vaše regulace, že se musí chodit do školy, navíc zcela pomíjí jednotlivosti. Co když se naučím číst, psát a počítat jinde než ve škole? Já tyhle věci celkem obstojně zvládal v šesti, než jsem do školy šel... na co mi tedy ta škola byla? Co když je ta konkrétní škola tak příšerná, že se v ní tyto věci nenaučím? (Naštěstí u mě taková nebyla.)
Žádné negativní důsledky nošení helmy na kole nejsou, tak proč by neměla být povinná?
Nevím snad o žádné činnosti, o žádné, která by neměla negativní důsledky. Vtip je v tom, že je to silně individuální, a závislé na mnoha dalších okolnostech - co má negativní důsledky v čase A, nemusí mít negativní důsledky v čase B apod. A druhá věc, a to mi hlava nebere už vůbec, kdyby opravdu něco nemělo žádné negativní důsledky, pořád nechápu, pro by to mělo být povinné.
Vy tvrdíte, že je lepší, když si může majitel podniku sám rozhodnout, zda se bude, nebo nebude kouřit. Jenže zapomínáte na to, že ten majitel je jedna osoba a hostů té restaurace jsou desítky, či stovky. A vždy bude těch, co si nepřejí, aby se tam kouřilo více, než jeden majitel. Proč by se desítky hostů měli přizpůsobovat jednomu člověku?
A proč by se desítky jiných hostů, kteří by rádi přišli někam, kde si mohou zapálit, měly přizpůsobovat desítkám Vámi uvedených hostů? Navíc ta mentalita, že "nás je víc, a proto nás musíš poslouchat" je úplně stejná jako když Vás přepadne severočeská přesilovka. Podle Vás je to nejspíše v pořádku.
... také je povinné dodržovat rychlostní limity a je to dobře!
Na některých místech je zřejmé, proč ty limity jsou - blízkost zástavby, množství chodců, prudké zatáčky, stav vozovky, šíře vozovky apod. Na některých místech jsou ale limity naprosto nesmyslné, nebo není zřejmé, proč. Trváte na dodržování i těch? Navíc můžete mít důvod jet rychle - vezete rodící ženu nebo zraněného do nemocnice apod.
naše činy mohou ovlivnit ostatní lidi
S tím naprosto souhlasím.
a proto musíme dodržovat nějaká pravidla
Např. starej se o sebe a přijmi zodpovědnost za následky svých činů. Nevím jak Vy, ale já když něco dělám, tak rozhodně není mým úmyslem někomu škodit. Nevím o řidičovi, který si řekne: "tak dneska srazím dva chodce a rozmlátím jedno auto". Zcela vážně nevím o nikom, kdo bourat chce. Nehody se stávají, mají hromadu možných příčin, no nejčastější bývají nepřehledné úseky (špatná viditelnost) a nedání přednosti. Ale jsou to nehody. Drtivá většina lidí, když se jim stane nehoda, je z toho velmi smutná a rozhozená. Drtivá většina lidí jede s úmyslem dojet v pořádku a bez nehody do cíle.
Komentář 45472
To samozřejmě nebudu, ale dokážu pochopit, proč tak někdo jel. Pokud mu ta regulace v daném místě přišla nesmyslná; pokud je těch regulací už příliš a přijdou mu nesmyslné všechny; pokud jich je tolik, že zapomněl, proč jsou, a bere každou regulaci jako opruz, který musí dodržovat, protože prostě musí, pak já ho naprosto chápu. Ano, měl by přijmout zodpovědnost za následky svých činů, a budu to po něm požadovat, ale dokážu pochopit, proč na ta pravidla sral.
Komentář 45481
Komentář 45482
Prave proto, ze pro me zivot ma zasadni cenu a proto, ze nechci poskodit nikoho jinehi jezdim podle rozumu, a nikoliv podle predpisu. Kdybych jezdil podle predpisu a kaslal na ostatni, tak bych nezabranil mnoha nehodam, ci jinym problemum. Mnohdy jsem jim zabranil jen diky tomu, ze jsem v tu chvili nedodrzoval predpisy.
Dale - neexistuje zpusob, jak eliminovat rizika. Schvalne se zkus zamyslet, jestli to umis, PROC asi jezdim bez pasu. PROC asi chci, aby deti nemely helmy na kole. Zkus na to schvalne prijit...
A dale - pokud ti nekdo zabije nekoho blizkeho v okamziku, kdy dodrzoval predpisy, budes mene nestastny, nez kdyby ho zabil v okamziku, kdy predpisy nedodrzoval?
Komentář 45483
Pak je ovšem další kategorie a tam zařazuji porušení nejvyšší dovolené rychlosti, nebezpečné předjíždění a agresivní jízdu vůbec. Kdokoli usedá za volant, měl by znát dopravní předpisy. Každý by měl vědět a troufám si tvrdit, že každý ví, jaké jsou rychlostní limity v ČR. Pokud přesto jede v obci 100, mimo obec 150 a na dálnici 200 a více km/h, pak zcela jistě nejde o chybu, ale o jasný úmysl. Těžko si lze představit, že někde uháním 150 km/h, všechny před sebou předjíždím hlava nehlava a nevím o tom, že poručuji pravidla. To prostě nejde. Každý, kdo takto jede moc dobře ví, že něco porušuje. Stejně tak když nebezpečně předjíždí v místech, kde nemá dostatečný rozhled a protijedoucí auta musí na poslední chvíli uhybat na krajnici (v lepším případě) - takový řidič moc dobře ví, že něco může vyjet v protisměru a spoléhá se na to, že silnice je dostatečně široká a tři auta vedle sebe se nějak vejdou. Tohle se bohužel běžně děje, znám to z běžného provozu. A v těhle případech, pokud dojde k nehodě a k usmrcení člověka to beru jako vraždu. Jako úmyslné zabití. Ten člověk jel takobvou vysokou rychlostí úmyslně, nikoli, že by se přehlédl, nebo spletl. Sakra moc dobře věděl, kolik jede a navíc mu to ukazuje tachometr. Takže tady není co řešit - ůmyslné zabití, vražda. Tečka.
Komentář 45484
Nejprve rozeberu to, s cim nesouhlasim a pak se vratim k tomu, na co jsi nereagoval - a uvidis, ze to ma absolutne ZASADNI souvislost.
Veta "kdyby vsichni dodrzovali pravidla silnicniho provozu..." je v podstate chybna ze sve podstaty. Protoze kdyz to vezmeme do dusledku, tak se NEDA splnit. Skutecne, pokud clovek jede dale jak par metru do obchodu, tak se NEDAJI dodrzovat vsechna pravidla. Dokonce jsi sam vyjmenoval situace, kdy k tomu dochazi. A ono k tomu dochazi po VETSINU jizdy, jen si to clovek neuvedomuje.
Takze: Ridic je povinen prizpusobit jizdu stavu a povaze vozovky. CO to presne znamena? Ridic je v podstate povinnen kazdy centimetr vozovky analyzovat, jestli nahodou nenastala nejaka okolnost, kterou by mel brat v uvahu. To NENI mozne. Proste to realne neni v lidskych silach. Situace se stava horsi o nekolik radu za spatne viditelnosti (napriklad v noci). To vis, ze v noci, pokud nemas na dalnici dalkova svetla, bys mel jet tak maximalne 80, jinak porusujes predpisy? No..a jezdis v noci na dalnici max 80? A nebo mas stale dalkova svetla? Potom porusujes predpisy... Brzdis a pridavas podle toho, jestli mas dalkova a nebo potkavaci svetla? Porusujes predpisy, protoze nejdes plynule a nekdo do tebe muze vlitnout...V noci na dalnici je v podstate fyziklane nemozne dodrzovat vsechny predpisy. (Ok, vlastne to mozne je, jet konstantne 80, pravda).
tot bod cislo jedna.
Bod cislo 2: K CEMU slouzi predpisy? Imho by to melo byt (ackoliv velmi casto neni, ale to je vec jina) k tomu, aby clovek nikoho neposkodil (a ani neohrozil, idealne ani neomezil). Je toto ten hlavni duvod? JA myslim, ze by byt mel. Pokud se ja budu chovat tak, abych nikoho neposkodil/neohrozil/neomezil, proc bych tak nemohl delat jen proto, ze to je zrovna v rozporu se nejakym predpisem?
Dam priklad, shrnuje oba body:
Jedu navecer po silnici lesem, je videt daleko pred sebe, nic tam nejede, za mnou nikdo nejede, nikdo me nepredjizdi. Ackoliv me predpis nuti jet co nejblize pravemu kraji vozovky, tak ZCELA ZAMERNE tento predpis porusuju, protoze me prijde mnohem lepsi jet uprostred vozovky. A to proto, ze kdyby nekde vyskocilo napriklad nejake zvire, tak mam mnohem vetsi manevrovaci prostor. Uz se mi to v zivote osvedcilo a proto to tak budu delat i nadale, ackoliv vim, ze tim porusuju predpis.
Uplne to same delam v okamziku, kdy napriklad jedu nekde mezi vesnicema a blizim se ke krizovatce. Rekneme, ze jedu po hlavni, prede mnou ani za mnou nikdo nejede a ja vidim, ze zprava se z vedlejsi blizi auto. Ja mam prednost. Ja automaticky predpokladam, ze muze nastat jeho chyba (presne, jak jsi o tom psal, proste omyl, nikoliv zamerne poruseni predpisu) a proto do te krizovatky najizdim spise prostredkem, nez pri pravem kraji silnice, jak me veli predpis. Opet zcela zamerne porusuju predpis a to proto, abych zabranil potencialnimu problemu, pokud by druhy clovek udelal chybu. Za svuj zivot (je mi 43 let) jsem takto zamezil tak 10 nehodam minimalne.
Dale - motas dohromady rychlou a nebezpecnou jizdu. Neni problem jet 150 mezi vesnicema - sam tak bezne v nekterych mistech jezdim. Clovek jede, 2km je tam rovina, je tam videt, pokud tam nic nejede (znovu opakuji, ze to vidim, ze tam nic nejede), tak proc bych nemohl jet rychle, jak chci? Prinejhorsim poskodim sebe, nikoho jineho. Ale ja se poskodit nechci, takze tak rychle jedu pouze v okamziku, kdy si myslim, ze je to bezpecne.
Uplne jina vec nebezpecna jizda z hlediska predjizdeni a podobne. Tam to neni na nejakou debatu, to je proste spatne a nevyresi to zadny predpis - kolikrat ten clovek predpis ani moc neporusuje, nebot predjizdi na prerusovane care - ale ona konci nekde na horizontu a ja bych tam nepredjizdel ani za zlate prase.
A ted na co jsi neodpovedel:
Ve zkratce zopakuju otazku: Pokud ti nekdo zabije tobe blizkeho cloveka, budes mene nestastny, kdyz ten clovek pojede podle predpisu, nez kdyz nepojede? Bude te ta ztrata mene bolet? A nebo kdyz to nebude umysl, ale omyl...Bude te to pak mene bolet? To je vazne minena otazka, u me by napriklad odpoved znela "ne".
A ted k tem pasum a helmam. Ja to jeste jednou zkusim, jestli na to prijdes sam. Kdyz si to das do souvislosti s tim, co jsem psal vyse. Tedy s tim, ze je pro me zasadni, jestli nekoho poskodim, nikoliv to, jestli jedu podle predpisu (a tedy ze "neposkozeni nekoho" je pro me priorita #1).... Dokazes si predstavit, proc si neberu pasy a proc nechci, aby moje deti jezdily na kole s helmou?
Komentář 45486
A teď konečně k tvé otázce: Pokud mi zemře někdo blízký, pak budu samozřejmě smutný, bude mě to bolet. Může tak nastat několika způsoby: Blízký byl starý a nemocný a byla jen otázka času, kdy smrt přijde. Může to znít cynicky, ale tak to prostě je, nikdo nejsme nesmrtelný. Tohle byl případ mého dědy, který zemřel v necelých 87 letech, byl dost nemocný a nesoběstačný a smrt pro něj byla prakticky vysvobozením. Samozřejmě, že nám to bylo líto, ale brali jsme to tak, že si děda užil dlouhý a hezký život a smrt je prostě součástí života. Další možností je, když někdo zemře relativně mladý na nějakou nemoc, nebo náhle. To je případ mého strýce, který zemřel nečekaně ve 48 letech. Měl sice silnou cukrovku, ale přesto to bylo náhlé a nečekané. To byl větší šok, než v případě dědy, ale i tak se s tím prostě nedalo nic dělat, nešlo tomu nějak zabránit a neexistoval žádný zřejmý viník. Pokud by mi někdo zemřel tak, že ho zabije nějaký řidič při nehodě, ale půjde opravdu jen o nešťastnou náhodu, nepozornost, apod., pak to bude také šok, bude mě to hodně bolet, ale dokážu se vcítit do pocitů viníka, pro kterého je ta skutečnost, že někoho nechtěně zabil většinou ten největší trest, než cokoli jiného. Zřejmě mu dokážu i odpustit, nakonec nikdy nemohu tvrdit, že mě se to nemůže stát také. Tenhle případ budu brát podobně, jako ten předchozí - prostě tomu nešlo předejít, protože chybuje občas každý. No a poslední možností je, že mého blízkého někdo zabije úmyslně, ať už se zbraní v ruce, nebo nehodou způsobenou nikoli nepozorností a chybou, ale bezohlednou a agresivní jízdou, kdy řidič úmyslně překračuje rychlost, nebezpečně předjíždí, či jinak riskuje, přestože moc dobře ví, že může způsobit vážnou nehodu. Takového člověka považuju za vraha a nikdy mu neodpustím. Smrt blízkého mě bude bolet o to více, že vím, že byla naprosto zbyečná. Že při troše dobré vůle a sebeovládání ji šlo předejít. To je obrovský rozdíl oproti prvním třem možnostem.
A ty pásy a helmy asi nechápu. Vím, že v některých případech použití pásu zhoršilo následky nehody, ale jedná se o malé procento. V drtivé většině nehod jsou pásy prospěšné a často životy zachrání, obzvláště v kombinaci s airbagy. U helmy mě napadá snad jen to, že když dítě jede bez helmy, že je opatrnější? No, nevím, děti většinou takhle neuvažují.
Komentář 45487
Takže kde by mohl být problém s helmou... máte dítě, máte helmu. To dítě je malé, váží tak 30 kg. A pak máte helmu. Váží třeba 2 kg. Dáte ji dítěti na hlavu. Zatížíte dítěti hlavu, páteř, ztížíte mu manévrování s hlavou (krkem), změníte jeho težiště... fantastické.
Komentář 45489
Komentář 45491
Komentář 45493
Co se tyce te tluste pani - pokud me tato bude nejak iritovat, pak ji to klidne reknu tak, jak jsi to napsal. Ale nedelam to casto :-)
A ted k tomu, co pises.
Princip v pripade mrtveho cloveka je imho ten, ze mrtvej je mrtvej a je docela jedno, proc je mrtvej. Zarmutek nebude mensi ci vetsi, jestli uklouznul a prastil se do hlavy, nebo ho zastrelil terorista. Proste je mrtvej… Jo, v dalsi fazi samozrejme muzeme resit odpusteni a tak. Ale pointa byla ta, ze mrtvej neni vice ci mene mrtvej, jestli ho prejel nekdo omylem, nebo nejake prase.
A ted co se tyce pasu a helem a podobne.
Existuje takova teorie, ktera se opakovane prokazuje, dokonce se to po nekom jmenuje, ted nevim… A ta hovori, ze cim bezpecnejsi pouzivas veci, tim se budes chovat nebezpecneji. Cim bezpecnejsi auta, tim mene lidi dbaji na bezpecnost. Protoze nemusi, to auto to udela za ne, je prece bezpecne…
Cim vice predpisu pro bezpecnost, tim mene lidi mysli na bezpecnost - staci dodrzovat predpisy, na nic jineho neni treba myslet. Napriklad to plati I v okamziku, ze cim vice uspornych zarovek, tim vetsi spotreba elektriny. Proste clovek si toho muze vice dovolit, kdyz to mene zere…
Ja, kdyz nemam pas, tak je to bic na ME, abych jezdil o to bezpecneji. Zcela zamerne se nechci vystavovat prilisnemu pohodli, protoze nechci zpohodlnet. Kdyz jedu v aute a vzadu mam 2 nepripoutane deti, musim jet tak, aby se nestala ZADNA havarie. A to dokonce ani ta, za kterou bych nemohl!!! Takze se stane co? Takze jedu tak, abych ja nezpusobil nehodu a zaroven abych predvidal, jestli nekdo jiny nechce zpusobit nehodu a ja se ji vyhl. NUTI me to byt neustale ve strehu.
Co se tyce helmy u deti… Ja naprosto urcite chci, aby si moje deti parkrat poradne rozbily hubu. Aby se vysekaly na kole, mely odrena kolena, bolelo je to. Nepreju jim to, samozrejme bych byl nejradsi, aby se jim to nikdy nestalo, ale ono je to proste pro ne dobre. Nauci je to, ze si maji davit pozor, a to proto, ze nebudou chtit, aby znovu zazivali bolest. Nauci je to, ze kdyz neco poserou, tak se skutecne neco zleho stane a maji PREMYSLET. Nauci je to opatrnosti. A nauci je to, ze bolest boli - takze kdyz oni nekomu zpusobi bolest, tak si budou umet predstavit, jake to vubec je.
To, co dela stat se vsemy predpisy je, ze rika lidem: Nemyslete, jen slepe dodrzujte prepisy a zakony, davejte nam vase penize a my se o vas postarame. Problem je, ze to jednak neni pravda, protoze to statu uplne nefunguje, a take pak predevsim to, ze lide prestavaji premyslet a ztraceji schopnosti resit bezne veci.
Komentář 45495
Komentář 45496
Komentář 45497
A k te autohavarii - ctes vubec, co pisu? Pisu o tom, ze pokud nemam pasy, nuti me to neudelat chybu. A dokonce me to nuti predvidat chyby i druhych. Cimz dochazi k tomu, ze jezdim bezpecne. Protoze vim, ze kdyz se vyflakam, tak me nema co zachranit, takze musim jezdit tak, abych se nevyflakal. chapes?
Komentář 45498
Komentář 45500
Reknu to jinak - nikdy nikdo nemuze rict, ze vse dela 100% spravne tak, aby se nemohlo nic stat. No kdyz clovek vi, ze kazda chyba muze byt fatalni, tak se o mnoho vice snazi chybu neudelat. Nerikam, ze ji neudela, ci ze se neco nepodela, ale ta motivace je tam myslim jasna.
Komentář 45504
Zdroj: https://autoroad.cz/profi/95153-tragicka-statistiky-dopravnich-nehod-v-roce-2018
Komentář 45509
Kdyby to bylo opacne, pak by to znamenalo, ze jezdit pripoutany znamena mensi riziko smrti. Ale ono je to nejspise uplne naopak, jak nam rika statistika… zajimave.
Ono to tak asi ve skutecnosti uplne nebude, protoze se do toho musi zapocitat mnozstvi lidi, kteri jezdi pripoutani a tech, kteri jezdi nepripoutani. Rozhodne se ale da rict, ze to, ze pokud clovek jede pripoutany, tak to vubec neznamena, ze kdyz se neco stane, tak neumre.
Jinak at napises jakakoliv cisla, nic to nemeni na tom principu, ktery jsem vysvetloval.
Komentář 45513
Komentář 45515
Komentář 45517
Komentář 45518
Jinak s tou výbušninou, o ktré jsi psal v jiném příspěvku souhlasím, znám to sice trochu jinak - s velkým ostrým bodákem na volantu. Jenže podmínka, aby to fungovalo je, aby ten bodák měli na volantu úplně všichi řidiči. Protože ten, co ho mít nebude zcela určitě nebude tak připosranej, jako ostatní a drobný ťukanec ho vůbec neohrozí, zatímco pro ostatní může být fatální. Stejné je to s tou tvoji logikou s pásama - za určitých okolností by to mohlo fungovat, kdyby ty pásy nezapínal nikdo. Jenže většina lidí si ty pásy bere a ty jsi tedy proti nim ve značné nevýhodě. Nemysli si, že když jezdíš hodně opatrně, že se ti nemůže stát nehoda. Může, byť třeba téměř zcela eliminuješ možnost, že nehodu zaviníš ty, ale pokud ji zaviní někdo druhý, můžeš sice předvídat chyby ostatních, ale zcela vyhnout se tomu nejde. Stačí když zastavíš na semaforu a někdo za tebou to nedobrzdí a napálí to do tebe ze zadu. S tím těžko něco uděláš, to prostě prakticky nemůžeš ovlivnit. Nebo bude někdo debilně předjíždět před horizontem, ty ho uvidíš na poslední chvíli, v lepším případě to strhneš do škarpy, v horším tě napálí čelně. A bez pásů budeš asivíc v prdeli, než s nimi.
Komentář 45523
Komentář 45527
Cywe, kvalitni LOL. Ze seres na celej jeho koment, kde ti v te tve louzicce vymachal cumak, to je OK, jasne, nimrat se budeme v mikroskopicke kokotine, ktera i tak presahuje tvy chapani. Ano, zkus trosku pozorneji cist, co clovek pise - nikde nerika, zes rekl, ty experte. Se trochu prober.
Jinak, jak se tak divam, co tys tady stihl natlaskat za jeden den, to by jinejm vystacilo na dva zivoty. Od helmicek "jen pres mou mrtvolu" pres tu fascinujici exkursi do tajuplneho sveta procent az po hyperbezpecna auta karosovana tritolem. Peknej kus prace, congrats.
Komentář 45554
Komentář 45556
Hele blbe, zkus trosku pozorneji cist. Odkazat jednoho blba do patricnych mezi ani omylem neznamena hajit jineho blba, jenz zrovna nahodou nasel zrno, ty ompucmane s nyjancema. Ze v te tve trojici idolu mas neomylne prinejmensim dva mistni lidry v tuposti, to uz nijak neprekvapi. Ano, pod ně se s velmi drobnými výhradami muzes podepsat, to zas jo.
Komentář 45524
Je na to opet nejaka studie - lidi, co si daji 1-2 piva a ridej, tak jsou si vedomi toho,ze maj nejakej alkohol a ridej mnohem opatrneji. Fakt na to byla regulerni studie.
Samozrejme druha vec je, ze se nekdo vozere a nekoho sejme.
Ale 1-2 sklenicky vina po obede jsou naprosto v pohode. (A pokud nekdo zacne psat, ze nejsou, protoze by nastal hroznej doom, tak na to rikam, ze jsem jezdil napriklad po Spanelsku, kde je to povolene a zadnej doom se tam nekona)
Komentář 45506
Ono stačí uklouznout a špatně spadnout na hlavu a je konec. Na kole je to riziko ještě větší a navíc to může způsobit někdo cizí.
Jednou jsem z dálky viděl, jak auto nabralo kluka na kole a šel hlavou přímo na přední sklo. Od té doby všem helmu doporučuji...
Komentář 45510
Komentář 45485
A riziko síce nikdy neeliminuješ úplne na nulu, ale to neznamená že ho treba ignorovať či zvyšovať.
A otázku si síce adresoval Pařmanovi, ale ja ti odpoviem, predpisy porušuješ lebo si oportunista, just musíš robiť všetko naopak, podobne ako to občas robia malé deti.
A k poslednej vete, nad stratou niekoho blízkeho budem smútiť rovnako bez ohľadu na to či sa stal obeťou autonehody, vraždy, choroby či z iného dôvodu. A dokážem odpustiť vinníkovi ak smrť môjho blízkeho zapríčinila nejaká nešťastná náhoda, ale nie ak ju niekto cudzí spôsobil svojim bezohľadným konaním, napríklad rýchlou jazdou, nebezpečným predbiehaním či jazdou na červenú.
Komentář 45492
Komentář 45488
Komentář 45490
Komentář 45475
Chodit do školy a naučit se číst, psát, počítat, a další užitečné věci je přece pro každého lepší, než zůstat nevzdělaný.
Děti, které kvůli škole spáchaly sebevraždu, byly jistě rády, že se tam naučili číst, psát a počítat.
http://www.sebevrazda.psychoweb.cz/3-2/sebevrazednost-u-deti-a-adolescentu
https://www.svobodauceni.cz/clanek/sebevrazdy-deti-a-teenageru-a-skolni-kalendar/
Nebo ty, které tam trpí šikanou, ač třeba číst, psát a počítat už dávno umí.
Nebo by vůbec mohly dělat spoustu užitečnějších věcí, než sedět hodiny na zadku zavřené v baráku.
To, co Vám přijde zcela zřejmě lepší, nemusí být lepší pro ostatní.
A svícení a helma? Já svítil v autě dřív, než to bylo povinné, případně svítím i ve státech, kde to povinné není. A stejně tak helmu na kole vozím, i když jedu "pro rohlíky", natož sám v lese.
PS: Prosím, nepište 30ti. Co vás v té škole učili? :-)
Komentář 45476
Komentář 45458
A NIKDY zadnou helmu nemely. Ani kluk ani holka, ani kdyz se ucili jezdit na odrazedle a pak na prvnim kole, nikdy zasadne zadnou helmu nemely.
Btw a co se tyce sviceni aut - kdyz se to naridilo, pomohlo to realne necemu? Nechci pocit, chci cisla - pomohlo to necemu, je mene nehod, mene mrtvych na silnicich diky tomu, ci cokoliv? Ja ti kdyztak poradim, kdybys nevedel. Odpoved zni : Ne.
Komentář 45460
Komentář 45461
Btw proc bych se mel omlouvat? Myslim-li si o nekom, ze je to srac, tak mu to reknu, nevidim duvod se tim tajit.
Komentář 45463
Komentář 45465
Tvuj priklad je zcela mimo. Neudelam nasili vuci zene, ostatne idealne vuci nikomu. Pokud se nekdo zacne srat do me, ok, potom nemam problem mu pripadne jednu vrazit - pokud si zacne on.
Rici neco nekomu na rovinu je znamka uprimnosti a rovne patere. Chapu, ze tohle nekteri lide vubec nechapou.
No, zkus se zamyslet nad jednou veci - u me alespon kazdy vi, na cem je. Nepretvaruju se, nepomlouvam za zady. Reknu, co si myslim, jako rovny chlap.
Komentář 45399
Komentář 45408
Komentář 45360
Koupit akcie firmy vás nikdo nenutí a případně je můžete prodat. Navíc pravidla dané vedením firmy se týkají jen té firmy a jejích zaměstnanců a zákazníků.
Platit daně musíte a jediná jiná varianta (legální) je odstěhovat se, protože jinak pro vás platí všechny zákony a předpisy na daném území.
Navíc váš dřívější příspěvek byl o většinové podpoře, ne o volených zástupcích. Ti totiž mohou hlasovat úplně jinak, než jak slíbili voličům před volbami.
Komentář 45364
Áno, podobne ako orgány firmy môžu porušiť rozhodnutia valného zhromaždenia akciovky ( a potom budú pravdepodobne odvolaní zo svojich postov ), rovnako aj zástupcovia voličov môžu rozhodovať inak ako sľúbili, ale potom nabudúce pravdepodobne nebudú zvolení. A áno, zodpovednosť poslancov by zvýšilo ak by mohli byť odvolateľní aj počas volebného obdobia a taká možnosť nie je v rozpore s pravidlami demokracie.
Komentář 45367
Komentář 45304
Komentář 45294
Komentář 45298
A to je pekne!
Ofsem Vy nechapete princip: slusny clovek si pro tech par kapek prece nenecha vnucovat sklo nejakym socanskym autokapitalistou!
Ostatne bude-li po uhrade nekolika skodnich udalosti sklo prece jen shledano dostatecne ankap-frendlym, staci houmstedovat kremenny lom a vytesat si je z prvniho vhodneho monolitu. Otirat lze rukou, v jinych oblastech je tato technika proverena jiz staletimi. Levou, ofkoz.
Komentář 45313
Komentář 45356
Rozumim Vam, jste tak zvykly, tudiz Vam to prijde normalni a zjevne i hygienictejsi. Nijak Vam to neberu, koneckoncu setrite tim nase lesy, lec obavam se, ze i pres Vase doporuceni zustanu spise u onoho konservativnejsiho zpusobu.
Komentář 45358
Komentář 45372
......................
Proto je také v kolektivu nás hetéráků tak voblíbenej,
prostě všichni máme rádi kundy....
Jen doufám, že se pravidelně holí, nikdo nemá rád náký zarostlý křoví jak v pralese...
Komentář 45299
.............
U auta to vidět není,
ale na skůtru takovej plexištít sice ochrání před deštěm,
ale na druhou stranu má větší odpor,
takže vám poněkud sníží rychlost,
na hlavě musíte nosit helmu,
jenže jezdit bez helmy je vo moc příjemnější obzvlášt v létě,
no ale co kdyby jste proboha spadnul !!!!
vono je to spíše něco za něco,
v zimě je střecha auta fajn ale v létě způsobuje horko uvnitř,
ideálem je taková střecha, která se přizpůsobí situaci,
a ta není nikdy stejná...
Komentář 45315
* kdybyste
Komentář 45303
Komentář 45308
Principiálně samozřejmě souhlasím.
Jenže jsou situace, kdy ta primární státní regulace je schopná napáchat škody ohromné a trvalé a tak sekundární regulace alespoň dává šanci problém lépe tržně řešit v budoucnu.¨
Viz i ten příklad výše - pokud stát nebude dopady své prvotní regulace (štědré sociální dávky, zdravotnictví "zdarma", ...) zmírňovat jinou regulací (omezení vstupu do země), tak se do té země za vidinou dávek a zdravotnictví v domovině nevídané kvalitě natáhne obrovské množství lidí z nekompatibilních kultur. Lidí, kteří budou na těch dávkách závislí po generace (koukněte na francouzské nogo zóny). Lidí, kteří budou volit z principu doleva, aby si ty dávky udrželi.
I kdyby za následujících X let přišly podmínky k zavedení svobody a trhu, tato menšina bude proti. Tedy pokud to stále bude menšina a ne již většina (porodnost v Africe je násobná proti Evropské).
Bude přechod na svobodnější a tržnější systém reálnější v zemi A, nebo v zemi B? :
A:
Homogenní obyvatelstvo sdílející podobné hodnoty, kulturu, jazyk. Homogenní obyvatelstvo schopné nějaké elementární shody na pravidlech, cítící určitou sounáležitost a schopné vzájemné ohleduplnosti a solidarity.
Obyvatelstvo relativně vzdělané a kvalifikované, tedy vybavené dobře pro to v tržním prostředí převážně uspět.
B:
Rozdělená společnost, kde VEDLE sebe žijí v podstatě 2 národy lišící se vírou, kulturou, jazykem.
Jeden z národů je relativně úspěšný, bohatý, vzdělaný.
Druhý je závislý na dávkách a vyznávající tmářské středověké náboženství.
Já mám obavy, že odstraníme-li v zemi A stát, lidé si dobře poradí, převážná většina lidí ve svobodném tržním prostředí bude úspěšných a těm neúspěšným budou ochotni a schopni solidárně pomoci.
Odstraníme-li stát v zemi B, dojde tak leda k občanské válce, kde o dávky přišlý nevzdělaný národ vyznávající tmářské náboženství (a zároveň však pocit nadřazenosti) si k tomu úspěšnému národu pro ty dávky přijde s klackem v ruce. Tmářský národ bude zakládat různé Hamasy, Hizballáhy, ISISy a Boho Haram a bude se snažit vzdělaný a úspěšný národ obrat a zotročit.
Opravdu si zkuste představit situaci po zrušení státu v takové Francii, Švédsku, atd... A zkuste si to představit za 20 let, až to na dávkách závislé obyvatelstvo (s vlastní kulturou, vírou i jazykem) bude představovat polovinu populace.
Naopak například v pobaltských státech, nebo ve státech V4, kdybychom zítra zrušili stát, tak to většina obyvatel ani moc nezaregistruje a všichni se situaci poměrně plynule přizpůsobí. Lidi v homogenní společnosti se pravděpodobně po zrušení státu nepůjdou zabíjet, budou nadále spolupracovat, budou nadále solidární se svými slabými, budou ctít přirozená práva ostatních, atd...
Představme si to na jiném hypotetickém příkladě: stát zavede regulaci X, díky které by ale jako nezamýšlený efekt došlo k TRVALÉMU a hlubokému poškození přírody na celém území země. A tak zavede regulaci Y, která dopad regulace X zmírní tak, že k nevratné devastaci přírody dojde jen na několika málo místech.
Je v takové situace rozumné být principiálně proti regulaci Y? Nebo ji raději nechat působit až do okamžiku zrušení státu, kdy X i Y bude úspěšně nahrazeno trhem?
Komentář 45310
Jinak i B má prosté tržní řešení, které je bohužel drahé, což je prostě následek debilních rozhodnutí státu, a sice vyšší výdaje za obranu a bezpečnost. Na druhou stranu i ta nekompatibilní část populace po zrušení státu může normálně fungovat mezi sebou, sice si bude provozovat ten svůj zaostalý tmářský svět, ale pokud bude moct fungovat, nebude mít důvod k tolika útokům. Tzn. pokud bude mít vlastní soudy, chtít třeba vyrábět a prodávat drogy atd., pak už jim do toho zaniklý stát nebude mluvit. Navíc, jakkoliv útoky jsou problém, exislám je celosvětově nejrychleji rostoucí exnáboženství. To, co se děje v muslimském světě, je případ kopajících umírajících kobyl.
Komentář 45328
Komentář 45376
V situaci, kdy v zemi bude 20, 30 či 40 procent lidí z jiné kultury (která k té naší nemá žádný respekt, spíše jí pohrdá), tak po zrušení státu se tito nebudou zabývat jen sami sebou, nezačnou pracovat, aby si měli z čeho financovat své školy, soudce, nemocnice. Ne. Začnou válku proto těm, kterými pohrdají, proti těm, kteří mají majetek, který lze sebrat.
To původní obyvatelstvo by se samozřejmě mohlo bránit, ale proti fanatickým magorům ala ISIS či Hizballáh to bude docela složité a náročné (Izrael hadr).
Na druhou stranu je zrušení státu stále lepším řešením, protože pokud k jeho zrušení nedojde, z té menšiny vyznávající středověké tmářství se díky další imigraci i vysoké porodnosti stane většina a pak ten stát bude (zcela demokraticky) jejich a začnou to původní obyvatelstvo utlačovat a ožebračovat - zcela v souladu s demokratickými zákony, které si to původní obyvatelstvo samo zavedlo. Toto by si měli uvědomit všichni zastánci demokratického státu - velmi brzo se z něj může stát úhlavní nepřítel - v zemích jako Francie či Švédsko už to není daleko. Bílí tam budou v podobné situaci, jako v JAR či Zimbabwe.
Nicméně DOKUD zde stát je, tak omezení imigrace z těchto tmářských kultur (nikdo nic nemá proti imigraci ze Slovenska, Polska, Ukrajiny, dokonce ani z dost vzdáleného Mongolska či Vietnamu - jde o imigraci lidí, kteří se chtějí přizpůsobit, pracovat, respektovat místní zvyklosti) má smysl.
Představme si, že třeba za 20 let státy v EU zkolabují (kvůli dluhům, kvůli přeregulovanosti, kvůli neufinancovatelnosti penzí, ...).
A třeba v ČR budou 4% procenta imigrantů z tmářských kultur (protože jsme "zaprdění xenofobní čecháčci" a politici to zohledňují ve svých politikách).
A ve Francii to bude třeba 40% (protože tam vládl vítačský multikluturalismus, plus tam přicházelo mnoho lidí z bývalých kolonií - jen si na Francii vydobyli nezávislost, tak místo aby si jí užívali, najednou všichni chtěli do té nenáviděné Francie).
Myslím, že bude poměrně DOST ZÁSADNÍ pro další vývoj to, jestli jich v zemi bude 40%, nebo "jen" 4%. Nemyslíte?
Představte si pologramotné a po generace nepracující masy pohrdající naší kulturou, kterým státní bankrot najednou zařízne přívod dávek, zdravotní péče "zdarma", sociálního bydlení, atd...
Věříte, že se v ten moment chytí za hlavu, začnou se učit místní jazyk, zvyšovat si kvalifikaci a hledat zaměstnání? Nebo spíš stvoří ozbrojené gangy a milice, které si na původním obyvatelstvu budou chtít vzít "co jim náleží"?
Ano, má smysl usilovat o zánik státu. Ale zároveň má smysl na ten stát tlačit, aby dokud tu je, napáchal co nejméně nevratných škod.
Komentář 45382
Komentář 45402
Komentář 45416
Komentář 45422
Komentář 45335
A samozrejme ankap "riešenie" migrácie ochudobniť vlastných spoluobčanov, aby krajina nebola atraktívna pre migrantov je svinstvo.
Komentář 45342
To stát teď obírá vlastní občany nejen o peníze, ale i o možnosti obrany...
Komentář 45346
Áno, štát vám bráni strieľať migrantov ako zajace či brať ich do otroctva. Hrozné čo si ten štát dovoľuje :-).
Komentář 45350
Komentář 45374
Ako "ochudobniť"? Jako že těm líným nepracovitých chudým stát sebere něco, co je jejich?
NESMYSL! Pokud by stát zrušil dávky (a daně) a tím zemi zneatraktivnil pro imigranty (dávkové turisty), tak to neznamená, že by ty chudé obral o něco, co je legitimně morálně jejich - jen by ty pracovité méně okradl o něco, co je SKUTEČNĚ jejich (plody práce jejich těla).
Komentář 45380
Komentář 45428
Takže podle vás je můj čas (jsem nucen půl či možná třičtvrtě roku pracovat na erár = nevolnictví) není legitimně můj?
Moje tělo není legitimně moje? A vaše není legitimně vaše? Takže já vás smím nutit dělat něco, co nechcete, poslat vás někam, kde být nechcete?
Pokud na tom trváte, tak seberte odvahu a přijďte mi to říct do očí (samozřejmě toho využiji k obraně svých práv na své tělo na svůj život - klidně i se zbraní v ruce).
Komentář 45439
Komentář 45443
Doufám, že nejste tak hloupý, abyste tuto demagogii mohl myslet vážně.
Pokud si DOBROVOLNĚ něco ZA SVÉ peníze koupím, protože to ono má pro mě hodnotu větší, než ty peníze, respektive dokonce větší, než cokoli jiného co bych si za ty peníze mohl koupit, tak je to něco ZCELA JINÉHO, než když mi ty peníze někdo ukradne (= sebere mi je násilím proti mé vůli) a pořídí za ně něco, co pro mě je užitečné málo, vůbec, nebo mi dokonce škodí (třeba celníka).
Nebo jinak, abyste to pochopil:
- Jsem vlastníkem svého těla a svého času = svůj čas a práci svého těla DOBROVOLNĚ směním například se svým zaměstnavatelem za peníze. A následně tyto MOJE peníze DOBROVOLNĚ směním za něco, co má pro mě hodnotu, užitek, důležitost: jídlo, bydlení, doprava, zábava, ... cokoli je pro mě důležité.
- Nejsem vlastníkem svého těla a času = musím pracovat na otrokáře či šlechtu či stranu či fýrera či prezidenta či premiéra - ten mi podstatnou část produkce mého těla proti mé vůli sebere a koupí za to, co ON uzná za vhodné.
Komentář 45446
Komentář 45447
Komentář 45448
Komentář 45449
Komentář 45450
Takže můžete mít maďarskou policii, švýcarské hasiče, anglické soudy, německé zdravotnictví, francouzské školy...? To by mě vážně zajímalo.
Komentář 45454
Komentář 45471
Internet můžu mít od O2, UPC, T-Mobile, lokálních poskytovatelů, ...
Pojištění můžu mít od Kooperativy, Allianz, Generali, ...
Pečivo můžu mít od Penamu, Breadway, místní pekárny, různých dalších výrobců, svoje vlastní...
Česnek můžu mít z Číny, Španělska, z Čech...
Auto můžu mít Škodu, Mercedes, BMW, Fiat, Opel, Ford, Chevrolet, Dacii, Hjondé, Záporožce...
Proč zrovna v některých sektorech musím být omezen a mít na výběr jen z jedné možnosti, a většinou ani to ne a musím tu možnost mít povinně? Jak spolu doprdele logicky a věcně souvisí bezpečnost, vzdělání, rozhodování sporů, hašení požárů...? To je jako kdyby mi výrobce auta cpal jedno konkrétní pojištění, jednoho konkrétního dodavatele česneku a pečiva, jednoho konkrétního poskytovatele připojení. Proboha proč?
Komentář 45474
Predstav si svet, kde platia ankap pravidlá, ale historickým vývojom všetky relevantné územia vlastní 200 veľkých korporácií, ktoré sa rozhodli, že niektoré služby umožnia poskytovať na svojom území len svojim dcérskym spoločnostiam. Výsledok úplne rovnaký ako je teraz, ale určite by ti bol stopercentne po chuti.
Komentář 45479
Komentář 45499
Komentář 45455
Komentář 45445
Komentář 45451
Moje tělo není legitimně moje? A vaše není legitimně vaše? Takže já vás smím nutit dělat něco, co nechcete, poslat vás někam, kde být nechcete?
- 1. Stát Vás pracovat nenutí, ale to teď nechme stranou.
2.1 Daně nejsou v rozporu se sebevlastnictvím. Podle státistů je svět rozdělen na území ovládaná z kmenů se vyvinuvšími společnostmi, které si na tom území stanovují pravidla. To jsou státy. Sebevlastnictví znamená, že protože vlastníte své tělo, máte právo ho přemístit na území jiného státu, tzn. přidat se k jiné společnosti/kmenu. Ze sebevlastnictví nevyplývá právo rozhodovat, jaké zákony mají platit na území, kde žijete. Protože ze SEBEvlastnictví rozhodne neplyne právo rozhodovat, co mají považovat za správné JINÍ lidé, čemu mají věřit, co mají chtít.
2.2 Takže vztah "sebevlastnictví => právo vlastnit plody své práce => ankap" neplatí. Se sebevlastnictví nelze odvodit žádné zákony. Není možné z něj odvodit pravidla houmstedingu, a tudíž ani nic jiného.
2.3 A tohle je implicitně přítomno i v anarchokapitalismu. Urza vlastnictví definuje jako "vztah mezi fyzickou věcí a člověkem". To zaznívá. Co nezaznívá, je, že k existenci takového vlastnictví je ještě třeba, aby kolem něj byli další lidé, kteří to vlastnictví budou uznávat, jinak by bylo jen v jeho hlavě, nebylo by sociální realitou. Ankapácká rétorika je sice explicitně naprosto individualistická, ale když ankapáci obhajují svá vlastnická práva, je v tom implicitně obsaženo, že ta práva budou existovat v rámci anarchokapitalistické společnosti, anarchokapitalistického národa ovládajícího území, tj. anarchokapitalistického státu. Takže zdánlivý kolektivismus, resp. tribalismus představený v bodu 2 platí v celém rozsahu i pro ankap.
3.1 Podle anarchokapitalismu není špatné zdaňování samo o sobě, ale to, jak státy vznikly. Kdyby státy vznikly legitimně, podle NAPu, například na základě sdílené víry, národnosti, anebo čistě tržně (přesunem pozemků od chudých k bohatým a utvářením kartelů, a po stovkách/tisícovkách let by dospěly do dnešního stavu) bylo by to podle ankapáků zcela v pořádku.
3.2 Takže anarchokapitalisté sice hlásají "sebevlastnictví => právo vlastnit plody své práce" jako všude a vždy platný vesmírný princip, ale přitom v jejich ideologii tato implikace jako vesmírná nefiguruje, platí jen někdy.
Komentář 45573
Ani já, ani můj otec, děd, praděd, praprapra.... na ten pozemek stát zcela prokazatelně NEZVAL!
Ten pozemek tedy pod ČR spadá NELEGITIMNĚ.
Nebylo to tak, že by se nějaký můj prapra rozhodl být součástí "kmene".
Ne, bylo to tak, že nějaký frajer s klackem či mečem a s partou odhodlaných zabijáků ten pozemek zabral a prohlásil za součást svého království.
To podle mne nebylo legitimní a je zcela na místě tvrdit, že můj pozemek (pozemek po mých předcích) nikdy nebyl legitimní součástí Českého království, Rakousko-Uherska, Protektorátu, ČSSR, atd... Tedy i současná ČR nad ním svou moc vykonává výhradně nelegitimně, výhradně "právem" silnějšího.
Komentář 45577
Komentář 45802
Komentář 45803
Komentář 45453
Komentář 45414
- Takže když jsem pro zachování rozumné regulace a zrušení nesmyslné, nemůžu v diskuzi obstát kvůli interpersonální neporovnatelnosti užitku? Nespočívá rozumnost/nerozumnost regulace právě v tom, kolik užitku přinese? Nespočívá argumentace pro/proti regulaci právě v tom, že se ukazuje, kolik užitku/škod přinese? Co tím autor myslí? Strana A je pro zrušení nesmyslné regulace, strana B pro její zachování. Lidé jsou stranou A přesvědčeni o rozumnosti zrušení regulace, ale řeknout si "Strana B má ze zachování regulace zjevně užitek a ten je interpersonálně neporovnatelný, takže…". Takže co? Nikdo se pro nic nerozhodne? Nikoho nelze přesvědčit ukazováním rozumnosti nebo nesmyslnosti regulace, protože interpersonální neporovnatelnost užitku?
2. NAP (a to další, co ankap předpokládá: pravidla houmstedingu, trestní zákoníky…) je taky regulace. Takže když je někdo pro ankap a pro zrušení státu, tak "s ohledem na interpersonální neporovnatelnost užitku nemůže argumentačně obstát"?
Obecně: Buď se věc (důchody, migranti…) nechá na soukromé iniciativě, nebo ji má na starosti prostřednictvím státu celá společnost. Urza sugeruje, že když připustíme, že se o něco má starat stát, nemůžeme kvůli interpersonální neporovnatelnosti užitku účinně argumentovat pro to, co by to mělo být. Což není pravda, protože rozumnost/nerozumnost regulace a interpersonální neporovnatelnost užitku (INU) z ní jsou dvě různé věci. INU říká, že lidé různě hodnotí stejné statky. Regulace je rozumná nebo nerozumná podle toho, zda vede k jejich vzniku. PŘÍKLAD: Lidé si různě cení jídla. Někteří jedí, aby žili, jiní žijí, aby jedli. Vezměme si otázku, zda má být výroba jídla svěřena státu, nebo soukromníkům. Bude se diskutovat, co je rozumnější, co povede ke vzniku jídla. A že si různí lidé cení jídla různě, je nepodstatné.
Komentář 45424
Komentář 45434
Komentář 45435
Jenže to se nestane, protože její ztrátu musím platit z daní.
Komentář 45436
Komentář 45555
Pokud by těžaři zbankrotovali, nic zvláštního = nepředpokládatelného se nestane. Na trhu prostě zůstane v daném okamžiku stávající množství kryptoměn a jejich hodnota se bude odvíjet od zájmu o ně na trhu. Ne/existence těžařů nemá na ne/existenci kryptoměn žádný valný vliv. Ani ne/rentabilita těžby kryptoměn není až tak důležitá, protože v hodnotě jakékoli kryptoměny je v podstatě zohledněno její už předem známé množství. Přestane-li se nějaká kryptoměna těžit kvůli nerentabilitě, zůstane prostě a jednoduše nějaké nevytěžené množství. Patrně stejně jako u drahých kovů - nevytěžíme nikdy zlato ze Zeměkoule "do mrtě".
Životaschopnost kryptoměn není závislá na těžařích, ale na tom, zda o takový prostředek směny bude na trhu zájem. Zda prodávající budou mít zájem svůj čas, práci, produkty a služby směňovat prostřednictvím tohoto směnného prostředku nebo nějakého jiného. Zda budou ochotni uchovávat hodnotu (odložit spotřebu = spořit a/nebo akumulovat kapitál) v kryptu, Au, AG, starožitnostech, nemovitostech, autoveteránech, barevných státoobrázcích...
Komentář 45559
Komentář 45575
Ano, může zbankrotovat jedna, dvě, tři firmy (jako v KAŽDÉM odvětví).
A tím se zlepší podmínky pro ty ostatní (odpadne jim část konkurence) a ti zase začnou prosperovat.
NAVÍC: pokud zdrojem vašich "informací" o bitcoinu nejsou jen novinky.cz, tak jistě víte, že bitcoinová síť obtížnost těžby dynamicky přizpůsobuje celkovému výpočetnímu výkonu do těžby zapojenému.
Tedy: obtížnost se průběžně nastavuje tak, aby při JAKÉMKOLI výkonu trvalo vytěžení jednoho bloku průměrně 10 minut.
Takže - i kdyby z nějakého nepochopitelného masochistického důvodu zítra všichni těžaři přestali těžit, po čase obtížnost těžby automaticky klesne a najednou opět bude možné bitcoin těžit třeba i na 10 let starém notebooku.
Ostatně ono o moc víc výkonu k provozu sítě (potvrzování transakcí) potřeba není. Bitcoin by v pohodě fungoval i kdyby těžba probíhala na jednom starém notebooku.
Já třeba těžím MIB Coin na svém starém telefonu.
Komentář 45578
Internet je třeba vlastně pouze k tomu, aby v ní byla ověřena pravost kryptoměny použité při platbě. Síť k tomu využívá rovnoměrně výkon všech zařízení do ní připojených. Vzhledem k velikosti výkonu těžařských poolů je jasné, že je v síti využívána poměrná část jejich megálního výkonu. Docela bych se ale byl schopen vsadit: vzhledem k rozšíření této technologie mezi jinými uživateli, než jsou těžaři, je sítí využitý poměrný výkon jejich compů daleko větší, než ten z těžařských poolů. A na nich tedy probíhá převážná část fungování celé sítě.
Komentář 45574
Myslím, že Caplan VELMI podceňuje tu přitažlivost sociálního systému vyspělých zemí.
Ono totiž ZDALEKA nejde jen o to, že imigrant ze země, kde je měsíční příjem $20 najednou dostane dávky 600 EUR.
On dostane i MNOHO dalších věcí (bezpečnost, právní jistoty, fungující dopravní infrastrukturu, ubytování, ...), které jsou u něj doma nedosatžitelné (a v EU mu je nedobrovolně platí poplatníci z řad původního obyvatelstva).
Velmi dobře zřetelné to bude u zdravotní péče: imigrant ihned dostává nárok na zdravotní péči na německé či francouzské úrovni - tedy na úrovni, kterou si v jeho domovské zemi může dopřát jen místní diktátor a 50 jeho nejvěrnějších.
Vše opět za peníze daňových poplatníků z řad původního obyvatelstva.
Já být obyvatelem Ghany a mít 8 dětí, většinu z nich nemocných, všechna neočkovaná, některé s válečnými zraněními, některé potřebující náročnou operaci srdce, očí, atd.... tak také spěchám do EU, kde mi "zdarma" vše vyřeší.
Z jejich strany samozřejmě pochopitelné. Z naší dost těžko.
Tedy dokud zde je sociální systém, tak raději NEBRAT.
A vzhledem k tomu IQ=71 raději nebrat, dokud je tu demokracie. Už nyní mi "stačí", že o mém životě a majetku rozhodují (ve volbách hlasují) naši místní vesničtí pologramoti, netřeba to dále zhoršovat.
Komentář 45579
2) Neposkytovat sociální systém imigrantům a pak ať přijde kdokoli, kdo se uživí prací.
Hmm. Jenže tohle je zbožné přání. Vládcové v Evropě nemají jediný důvod cítit k území jakoukoli odpovědnost (viz "HOPPE: O monarchii, demokracii, veřejném názoru a delegitimizaci I-IV třeba na bawerku.eu"). Naopak seznali, že existence na nich závislých imigrantů posiluje jejich současnou pozici...
Komentář 45582