Autor: Urza
Čas: 2021-01-07 00:00:02
Šestadvacet let od smrti Murrayho Newtona Rothbarda
Dnes je tomu přesně šestadvacet let od doby, kdy ve věku nedožitých 69 let opustil tento svět jeden z největších myslitelů, ekonomů, filosofů a géniů – Murray Newton Rothbard, „otec anarchokapitalismu“; jeho životním dílem bylo konzistentní a logické dovedení do důsledků dvou směrů, jež spolu zdánlivě příliš nesouvisely: anarchismus a rakouská ekonomická škola. Anarchisté často chybovali v ekonomii a zastánci rakouské ekonomické školy neaplikovali své (správné) závěry na stát; Murray Newton Rothbard obojí napravil a došel k brilantnímu závěru: „Capitalism is the fullest expression of anarchism, and anarchism is the fullest expression of capitalism. Not only are they compatible, but you can't really have one without the other. True anarchism will be capitalism, and true capitalism will be anarchism.“ Toto poznání a jeho plné pochopení značně změnilo můj život; děkuji Vám, pane Rothbarde.
Přečtení: 18143
Komentáře
Komentář 62465
Komentář 62466
Komentář 62469
Komentář 62470
Komentář 62471
......................................................
Tím bych se ale rozhodně moc nechlubil,
jinak samozřejme, i Petr Pan když se vrátil do země nezemě a potřeboval se opět naučit létat, tak zjistil že k tomu potřebuje mít štastnou myšlenku, to funguje jaksi všeobecně,
ale problém je právě s tou myšlenkou,
pokud je to VAŠE štastná myšlenka, tak je to OK a je to svoboda učení, pokud je to ovšem přejatá CIZÍ myšlenka,
tak je to obvykle průser jenž může vést až k fanatismu,
takových převzatých myšlenek je vcelku spousta, tak např.
"PROLETÁŘI VŠECH ZEMÍ SPOJTE SE"
na tom serfovalo na miliony lidí a byl to dobrej kolektivistickej voblbovák
Nevyplatí se dělat vopičárny, člověk má mít svou "štastnou myšlenku" a to každej jeden svou originální myšlenku,
protože každej člověk je originál...
Komentář 62472
Komentář 62476
........................................................
To bych asi netvrdil,
komunismus přece zakazoval individualismus,
ale anarchie nikterak nezakazuje kolektivismus,
každý si to přece může udělat jak bude chtít,
tedy anarchie vcelku připouští i svůj pravý vopak,
jen byste jím neměl mydlit přes hlavu ty druhý,
jestli si chcete založit svůj komunistický ráj tak vám v tom nic nebrání...
Nakonec ten "křestanskej" totalitářskej komunismus zkrachoval, ale ten "konfucionalistick- taoistickej " kapitalistickej komunismus v Číně válcuje kdejakou ekonomiku
Komentář 62505
Komentář 62477
Komentář 62482
Komentář 62483
Komentář 62485
Komentář 62484
Komentář 62486
Komentář 62488
Komentář 62489
Komentář 62493
Komentář 62494
2. A tato jediná Urzou přestavená Rothbardova myšlenka je chybná. Respektive jsou dvě možnosti: buď anarchokapitalismus není ten anarchismus, o kterém Rothbard mluví, anebo je ta myšlenka chybná. Anarchismus dejme tomu implikuje kapitalismus, ale kapitalismus neimplikuje anarchismus.
Podle anarchokapitalismu by ve společnosti mohly vznikat struktury nerozlišitelné od dnešních států. Buď čistě tržně, postupným skupováním pozemků bohatšími subjekty: takzvané soukromé státy; anebo tak, že se vlastníci vzdají absolutní kontroly nad pozemky v zájmu nějaké společné ideje: komuny. Je pravda, že není jasné, zda anarchokapitalismus připouští vznik komun (skutečných komun, tj. takových, ve kterých se její pravidla vztahují na další generace). Urza se k tomu nikdy nevyjádřil; z duchu anarchokapitalismu a Rothbardových myšlenek plyne, že to nepřipouští. Každopádně soukromé státy vlastněné korporací nebo jedincem připouští. A když anarchokapitalismus připouští vznik struktur k nerozeznání od současných států, je nesmysl tvrdit, že když máte kapitalismus máte nutně i anarchismus.
3) zastánci rakouské ekonomické školy neaplikovali své (správné) závěry na stát
- To jako vážně? Bastiat, Mises a Hayek nekritizovali stát? Co kritizovali, když ne stát? Vždyť nedělali nic jiného, než že kritizovali stát! Co věta "zastánci rakouské ekonomické školy neaplikovali své (správné) závěry na stát" znamená? Jaké své správné závěry neaplikovali na co? Protože některé své závěry rozhodně na stát aplikovali; vlastně nedělali nic jiného, než tohle…
Komentář 62499
Komentář 62520
- Není tam ekvivalence, jen jednostranná implikace. Hluboký myslitel má hodně myšlenek, ale ne každý, kdo má hodně myšlenek, je hluboký myslitel.
Pokud Rothbard nevyprodukoval hodně myšlenek, je vysoce pravděpodobné, že nebyl hluboký myslitel.
Komentář 62501
Komentář 62504
Komentář 62525
Rothbard se mýlil v tom, že neuznával nevyhnutelnost společenské smlouvy, to je jasné. Zde by mu ale jen stačilo změnit rétoriku: místo "přirozené právo" by říkal "přirozená společenská smlouva". Jeho hlavní chybu vidím v tom, že si představoval: stát zřizuje školy, ale to může dělat trh; poskytuje lékařskou péči, ale to může dělat trh; vytváří peníze, ale to může dělat trh. A pak pokračoval: stát vymáhá právo, ale to taky můžou dělat soukromé subjekty na volném trhu. A neuvědomil si, že nejsilnější z těchto "subjektů na volném trhu" se nutně STANE státem. Protože taková organizace už nebude firma podnikající v určitém právním rámci, ale bude ten právní rámec vytvářet. A nebude ho vytvářet proto, že by uspěla na trhu, ale proto, že je nejsilnější na daném území.
Čili Rothbardova hlavní chyba je klasická chyba přechodu z části na celek nebo z nižší úrovně na vyšší. Trh je soupeření ekonomických subjektů podle pravidel nabídky a poptávky v rámci právního řádu. Ale právní řád samotný už nevzniká podle pravidel nabídky a poptávky; vzniká silou. Urza řekl: "Trh se může udržet sám". To je ale jen prázdný plác. Nelze si pod tím nic představit.
Je to klam stejného rodu, jako když se ptáme "K čemu jsou játra/srdce/mozek/cévy" a pak se stejně zeptáme na celek: "K čemu je člověk, osoba?". To první jsou fyziologické otázky, to druhé je morální otázka. Nemůžete si položit otázku "K čemu je člověk", jako by to byla fyziologická otázka. Nemůžete ji zodpovědět fyziologickým jazykem. To prostě nejde. A takové pošetilosti se dopouštějí Rothbard a Urza: Tážou se na vznik trhu, jako by se tázali na vznik určitého stavu v rámci toho trhu. Myslí si, že tu otázku lze zodpovědět, vůbec myslet, tržním jazykem. Nejde to. Nad fyziologií je morálka, nad trhem je síla. Nemůžete vyšší oblast myslet nižším jazykem. Když vystoupíme z oblasti fyziologie, MUSÍME hovořit a myslet jazykem morálky. Když vystoupíme z oblasti trhu, MUSÍME hovořit a myslet jazykem síly. Jinak to nejde. Takový je svět.
Komentář 62526
Tatáž myšlenka v angličtině od objektivisty:
https://www.youtube.com/watch?v=ZX_FZMYGpPo
Komentář 62527
Celé je to o tom, že Urza si představuje společnost, kterou nějaká organizace kontroluje tak, jak to chce on, jak to on považuje za spravedlivé, a říká tomu, že "trh se udržuje sám"…
Komentář 62502