Autor: Sara
Čas: 2020-10-06 00:00:02
Svět omezených zdrojů
Čeká-li na transplantaci ledviny deset lidí, k dispozici je však jediná, většina lidí chápe, že ji může dostat jen jeden z nich. Nelze ji „spravedlivě“ rozdělit a dát každému kousek. A zatím (snad) nikdo nenavrhuje „napravit“ tuhle smutnou realitu tím, že pro zbylých devět čekatelů odeberou jednu ledvinu devíti zdravým lidem, ať souhlasí nebo ne. Nejsou to však jen orgány na transplantaci, čeho je omezený počet. Žijeme ve světě omezených zdrojů. Když se však lidé dovolávají „práva“ na bydlení, zdravotní péči, zaměstnání apod., z nějakého důvodu podléhají iluzi, že tady omezenost zdrojů neplatí, „zdroje jsou“, a proto má každý právo na svůj příděl, a kdo s tím nesouhlasí, je sobec a nelida. A najednou se jednání, které by se považovalo za zločin proti lidskosti, kdyby šlo o ledviny, považuje za zcela přijatelné, dokonce morální – já mám přece právo na „důstojný život“, proč by mě tedy mělo trápit, odkud se na to vezmou zdroje a komu je odeberou. A to přesto, že historie opakovaně ukázala, že výsledkem takového uvažování je jen spravedlivě rozdělená bída.
Přečtení: 22027
Komentáře
Komentář 59505
Komentář 59506
Vztaženo na případ "jedna ledvina pro deset lidí": PRÁVĚ PROTO, že ledvinu může dostat jen jeden z deseti, dává smysl, aby této desetině vznikala povinnost vůči těm, na které se nedostalo, například odvádět část příjmu na medicínský výzkum. (To berte jen jako ilustraci; takovou politiku nepovažuju za ideální.)
Takže úplně všechno špatně.
Komentář 59514
Komentář 59557
1. Dvojí metr
Demokracie je vláda většiny, která se zavazuje při vládnutí neporušovat některé principy, především vládu zákona a lidská práva. Ankap je vláda těch, kdo zaplatili víc soukromé bezpečnostní agentuře; tato „platební většina“ se zavazuje při vládnutí neporušovat NAP. Ovšem Urza nikdy neopomene říct, že v demokracii se většina může rozhodnout demokratické principy porušit a začít utiskovat menšiny, zvolit si diktátora, zavést totalitu nebo spáchat genocidu. Stejně tak se v ankapu může platební většina rozhodnout vysrat se na NAP a pak udělat cokoliv: spáchat genocidu, rozpoutat válku nebo si třeba mezi sebe rozdělit, „znárodnit“ majetek platební menšiny. Zde Urza vystartuje: „To už ale není ankap! To je stát!“ To je dvojí metr.
Každopádně pokud se chcete obohatit myšlenkami, přečtěte si cokoliv od Thomase Szasze. Například na Google Books jeho knihy "Insanity" a "Faith in Freedom". Szaszovy knihy, všechny, mají tu skvělou vlastnost, že jsou čtivé už do předmluvy; není třeba se ničím prokousávat. To je nesrovnatelně lepší, než cokoliv, co můžu nabídnout já.
Komentář 59583
Komentář 59602
- Copak anarchokapitalismus se vztahuje jen na lidi, kteří s ním souhlasí? To je jiný projev vašeho dvojího metru. Říkáte: "Ano, ať si etatisté mají stát. Ale musí s tím souhlasit všichni, kterých se to týká". Kdežto s anarchokapitalismem je to právě naopak: Ten má platit, pokud ho chce alespoň jeden z těch, kterých se to týká.
Komentář 59586
Komentář 59589
Komentář 59594
Komentář 59596
Komentář 59590
Bod 1 "Dvojí metr" mi přijde jako strawman. Jednak se nemůžu zbavit dojmu, že nejde o kritiku anarchokapitalismu, ale o kritiku Urzy. Druhak nevidím, v čem je to dvojí metr - na námitku "Ankap by mohl vést k situaci X, proto je demokracie lepší" odpovídá "demokracie může taky vést k situaci X a můžeme se bavit o tom, ve kterém systému má kdo jaké incentivy dovést to do stavu X".
Komentář 59591
Komentář 59593
Komentář 59606
Když máš systém A definovaný jako "není porušováno X (alespoň ne ve velkém)" a ono se ve velkém porušovat začne (ankapisti začnou pálit židy), tak je snad logické říct "to už není systém A, protože není splněna podmínka neporušování X". Jak to bylo s Německem si netroufám posuzovat, nemám na to znalosti, ale ať to bylo jakkoli, lze na základě toho kritizovat anarchokapitalisty za používání dvojího metru, ale ne anarchokapitalismus jako takový.
Komentář 59520
Komentář 59536
Něco vyrobím, nebo vymyslím a hned naběhne nějaký socan podobný vám a chce svůj "spravedlivý" podíl.
Takže můžete začít: "Franta napíše software a z důvodu XY má Pepa právo na polovinu peněz, které za ten SW Franta dostal."
Komentář 59538
Komentář 59546
Ale vubec ne. Zadny ancapista se vam nevlame do mozku a vasi myslenku vam neukradne. Ale pokud pujdete vasi myslenku (design webstranky, software) nejakemu kapitalistovi prodat, hned nastoupi socan a chce pulku z te castky.
Zamestnavatel si dela narok na plody vasi prace proto, ze jste se s nim tak (dobrovolne!) dohodl. A on vam za to nabidl neco, co jste vy chtel vic, nez tu svou praci: penize. Ale nikdo vam nebrani stat se taky kapitalistou, nebo aspon OSVC. Kazdopadne pokud se domluvite se sousedem, ze vy jemu pomuzete pokacet strom a on vam pak pomuze opravit strechu, tak ve vasem pojeti take ma "narok na vasi praci".
Komentář 59542
- Bere se z toho, že využíváte přírodní zdroje, které jste nevytvořil. Anarchokapitalismus předpokládá, že přírodní zdroje prvotně nepatří nikomu. Lze dokázat, že to není pravda. Přírodní zdroje prvotně patří všem, celé společnosti či celému lidstvu. Čímž není myšleno společenské vlastnictví – ještě je nikdo nevlastní – ale jejich kontrola, řekněme společenská kontrola. Soukromé vlastnictví tedy vzniká tak, že společnost alokuje přírodní zdroj vlastníkovi za určitých podmínek. Jednou z podmínek dnes je povinnost odvádět část zisků z využívání přírodního zdroje společnosti. A pokud se vám to nelíbí, tak prostě nic nevlastněte. Nikdo vás nenutí vlastnit. Přenechejte břímě vlastnictví někomu jinému…
Komentář 59543
A nevšiml jste se náhodou, že duševně pracující člověk často těch přírodních zdrojů moc nepotřebuje (třeba i jen tužku a papír) a přesto vyprodukuje třeba za 10x či 100x tolik, než někdo, kdo přírodních zdrojů spotřebovává hodně (slévač)? Proč tedy platí více?
Opravdu mám pocit, že komunistická "logika" je prostě jen opakem opravdové logiky.
Navíc za přírodní zdroje již jedno platíme, ne? V ceně výrobků, platíme elektřinu (a z ní DPH a v ní daň ze zisku elektráren), u benzínu vedle DPH i spotřebku, ... Tam docela platí, že kdo víc spotřebovává, víc platí. Ale v mé příkladu výše rozhodně NE. Zdanění u příkladu výše (duševně pracující) se řídí výhradně vaší komunistickou "logikou": "Sebereme každému, co mu sebrat jde. Lepmlovi a manuálovi můžme sebrat méně, protože za méně vyprodukuje, inteligentovi můžeme sebrat hodně, protože má vysokou přidanou hodnotu".
Komentář 89593
Patri Zeme/Vesmir jen lidem? Nezapominame na prava zvirat, ptaku, ryb, hmyzu, mikrobu, i rostlinstva suchozemskeho i vodniho a vzdusneho? Bok po boku jsme se dostali az sem, kde jsme (zverstva z poslednich valek pominu):
- urezavame ploutve zralokum, ktere pak zive hazeme zpet do more,
- stale jsme se nenaucili souziti se vsim zivym na planete a, mimochodem, ani souziti mezi nami, lidmi (nebo "lidmi"?),
- ztracime genie jen proto, ze se narodili na vesnici, mezi divokymi nebo mene "civilizovanymi" narody,
- nechavame bujet alkoholizmus, ktery produkuje lidi s nizsim IQ a propagujeme koureni, ktere nas zabiji,
- you name it. Osklivi se mi o tom i jen psat.
A vsechno je zpusobeno tim, ze clovek:
a) skoro neni schopen kvalitne se behem sveho zivota poucit a zmenit sve chovani pro dobro sve A ZAROVEN i pro dobro vsech vyse jmenovanych bytosti.
b) Vytvarime si cile, ktere plynou z urovne dosazene nasi mysli v minulosti, napr. letat do vesmiru v plechovkach, v nich vozit ssebou vodu, jidlo, vykaly, obleceni ...
(opet) you name it!
Pusti nas Vesmir dal, dokud se nebudeme chovat k Zemi a jejim obyvatelum LIDSKY? Jsme jiz lide?
Ano, par novatoru zacina propagovat ohleduplnost k prirode. Ale stihneme ji uchovat driv, nez bez ni vymreme? Ó, jak namysleny je stale Clovek. Prestoze uspesne vymysli spolecenska zrizeni, zakony, tresty a pobidky ... podrezava si zivot pod sebou.
Tedy ja davam prednost vylepseni zivotnich podminek (vzduch, priroda, skoly, potrava, prace, stari, nasi stari, smrt ... dopln kdo chces co chces ... pred cestami do vesmiru, ke ktere zrejme nejsme jeste v zadnem ohledu zrali.
Premyslim: Musime nejprve zachranit prirodu/Zemi a do te doby mozna zemrit/vybit sami sebe ... NEBO ... se mame nejprve naucit BYT SAMI K SOBE NAVZAJEM LIDSTI a pritom se naucime i zit v+s prirodou? Za sebe jiz odpoved mam. Ale kolem je docela pusto.
Komentář 59507
- Jenže to, že své ledviny vlastníte stejně jako vlastníte svou půdu platí jen v rámci vaší vadné ideologie. A zrovna tohle se týká bodu, o kterém můžeme s nejvyšší možnou jistotou vědět, že je chybný. Ledviny nevlastníte stejně jako půdu. Půdu vlastníte jen kvůli společenské smlouvě. Vlastnictví půdy znamená, že se ostatní zavázali, že do ní nebudou zasahovat. A typicky to je tak, že ostatní se zavážou, že pokud splníte ty a ty podmínky, nebudou zasahovat do vaši půdy, tzn., budete ji vlastnit. Takže za vlastnictvím půdy, za tím, že můžete využívat půdu, je dohoda lidí. Ale za tím, že můžete využívat své ledviny, není dohoda lidí. S ledvinami se rodíte. Nealokuje vám je společnost společenskou smlouvou.
Takže tady demokratická společnost moudře rozlišuje mezi sociální realitou, do které může společnost zasahovat, protože ji koneckonců vytváří – bez ní by neexistovala – a přírodní realitou, od které demokraté pokorně dávají ruce pryč, protože ta společnost transcenduje. Jinými slovy nebýt společnosti, nevlastnila byste půdu, ale i na pustém ostrově byste měla své ledviny. Možná tento rozdíl měl na mysli Jakub G, když psal, že své tělo nevlastníme: že říkat, že své tělo vlastníme, je zavádějící.
Komentář 59513
Komentář 59511
Nu, zrejme jste nakonec prec jen prozrela.
Komentář 59517
Komentář 59519
Komentář 59524
Funknní trh s ledvinami = budete o sebe vice pecovat. Jasne, kdyz se budou cerstve ledviny valet za par supu fsude okolo, tak si na ty svy date vetsiho majzla. Včetně prevence, samoze.
Vyssi cena = stimulace alternativ. Zatimco ted, pri totalnim nedostatku, by alternativy byly zcela nelukrativni. Volny trh na hrad, asap!
To to zase po ranu v tech alejich vypada...
Komentář 59537
Komentář 59539
Komentář 59544
Komentář 59587
Komentář 59592
Komentář 59595
Komentář 59597
Komentář 59530
Komentář 59535
Komentář 59547