Svoboda slova v Británii – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2015-11-16 00:00:02

Svoboda slova v Británii

Moderátorka BBC Ursula Presgrave zřejmě nebude křehká dušička milující nemocné děti; na svém facebookovém profilu zveřejnila kontroverzní (a dle mého názoru docela dementní) názor o zbytečnosti některých z nich: „Kdokoliv narozený s Downovým syndromem by měl být utracen. Je to prostě kruté nechat je vést zbytečný život zeleniny.“ Lidé na to poměrně logicky zareagovali mnoha komentáři v tom smyslu, že si dotyčná jen snaží získat pozornost a že je nechutná; s tím druhým závěrem celkem souhlasím, v případě toho prvého docela pochybuji, neboť dotyčná má coby hvězda BBC pozornosti víc než dost.

Domenica Lawson, kmotřenka princezny Diany s downovým syndromem, se tímto prohlášením cítí dotčena, neboť prý žije jako normální lidé (o čemž mám tedy též určité pochybnosti; na druhou stranu je to čistě její věc); a mnoho dalších známých osob to též prožívá, já osobně slavný nejsem, takže bych to uzavřel jen tím, že Ursula Presgrave bude asi kráva. Že ji to bude nejspíše stát práci, lze pochopit, mnohem horší však je, že ji kdosi žaloval, soud její vinu uznal a dotyčná půjde bručet na šest měsíců; a to je daleko víc na poblití než celý slavný výrok o dětech s downovým syndromem, neboť to byly jen řeči.

Před soudem byla dotyčná samozřejmě nepřímo nucena sypat si popel na hlavu, omlouvat se, brát svůj výrok zpět, okatě jej litovat a podobně; upřímnosti takového jednání nevěřím ani za mák, ale nijak to neodsuzuji, neboť by k ničemu takovému nejspíše vůbec nedošlo, kdyby se dotyčná nesnažil uhrát nižší trest. Jak ale může někdo věřit ve svobodu projevu ve společnosti, ve které jsou posíláni lidé do vězení jen za to, že veřejně vyjádří hloupé a bezcitné názory? Svoboda slova samozřejmě nespočívá jen v tom, že necháme lidi vyjadřovat rozumné a emočně vyzrálé názory; skutečná svoboda totiž je, když se každý smí projevit i jako necitlivý hlupák, aniž by za to byl postihován.

V České republice naštěstí tak daleko ještě snad nejsme, ačkoliv se naši soudruzi ze všech sil snaží přiblížit těm britským; kde bude tomu všemu konec? Dožijeme se vzniku ministerstva pravdy, jež bude schvalovat, které názory jsou ty „správné“ a povolené, přičemž nikdo nebude smět veřejně zastávat jiné; nakonec možná ani soukromě. Jsem si však jist, že i když k něčemu takovému dojde, budeme stále žít ve společnosti s deklarativní svobodou slova; a úplně stejně jako dnes, i v takovém případě tu svobodu samozřejmě budeme mít, ale každému bude jasné, že nemůže být neomezená – přesně tak, jak nám to státní propaganda servíruje v současnosti.
Přečtení: 9691

Reagujete na tento komentář:
Autor: Urza Čas: 2015-11-16 08:49:38 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jo, EU je svinstvo.... doufejme jen, že zanikne bez toho, aby to způsobilo nedozírný chaos.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2015-11-16 09:22:47 Titulek: Re: [↑]
Ano,ale bohuzel to odnesou ti nejslabsi.
Autor: Urza Čas: 2015-11-16 09:29:27 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Snad k němu nezbytně nedojde.
Web: neuveden Mail: neuveden
Jen taková angličtinářská vsuvka, slovo "vegetable" není jen zelenina, ale taky vegetativní stav. Tato dvouznačnost je v angličtině jádrem několika slovních hříček a vtipů (napadá mě kanibal-vegetarián pojídající komatózní pacienty). Jinak k tématice vrozených chorob a genetických defektů někdy napíšu samostatný článek (jak by ankapistán řešil vzácné a nákladné nemoci).
Autor: Urza Čas: 2015-11-16 09:29:11 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Já vím; ale i v češtině to tak je, nebo ne?
Vegetativním pacientům se (hrubě) i česky říká "zeleniny", v angličtině je to také hrubé, nebo ne?
Autor: velkej Ká Čas: 2015-11-16 09:31:48 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
V češtině jsem to nikdy takto neslyšel. Ale co koukám do slovníku, i angličtina zná slovo vegetative. Asi jsem moc zhýčkán Housem, on občas slovo vegatble v těch případech používá. :)
Autor: Urza Čas: 2015-11-16 09:34:41 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, používá, ale proč asi? Protože je to House a říká jim "zeleniny" xD
Já jsem to slovo v češtině slyšel už několikrát, je to prostě velmi hrubé označení nemocných ve vegetativním stádiu; nejsem schopen posoudit, zda to je v angličtině též tak hrubé a "přes čáru" jako v češtině, ale rozhodně je to obojí totéž: zelenina/vegetable může znamenat v přeneseném významu i pacienta ve vegetativním stádiu, oba jazyky pro to mají i slušná vyjádření, "vegetable/zelenina" je urážlivý termín. Možná v češtině urážlivý více než v angličtině.
Autor: Urza Čas: 2015-11-16 10:38:51 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Inu, bohužel je to tak....
Autor: Vostál Petr Čas: 2015-11-24 20:09:07 Titulek: OK
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
Problém je prostě v pocitech...

Jakmile někoho zasáhnete do jeho "svatých pocitů"
tak je z toho okamžitě průser,
nebot člověk se svými pocity ztotožněn a ovládají jej, jako by on sám byl svými pocity

Je to prostě podobné, jako kdyby jste přímo ohrozil jeho samého,
jakoby jste mu dal facku,
tedy okamžitě jste ten negativní člověk jenž přináší zlo,
a ohrožuje druhé

Tak to prostě funguje nakonec u každého z nás...

Kdekdo se odvolává na své srdce, což je právě sídlo načich pocitů,
ale kdekdo také zapomíná,
že v Bibli se hovoří o zkaženém lidském srdci
a jeho potřebě očistit jej..
V joze je to to samé, co v bibli,
jen se tomu neříká očistit srdce, ale rozpustit ztotožnění s osobními pocity...

Koukám, že tady píšete to, co jsem vám dneska "vyčítal" na jiném foru,
takže OK :

Svoboda slova samozřejmě nespočívá jen v tom, že necháme lidi vyjadřovat rozumné a emočně vyzrálé názory; skutečná svoboda totiž je, když se každý smí projevit i jako necitlivý hlupák, aniž by za to byl postihován.
Autor: Urza Čas: 2015-11-24 23:02:02 Titulek: Re: OK [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Ano, pocity samozřejmě ovlivňují každého z nás; osobně se však snažím tento vliv minimalizovat a uvažovat pokud možno racionálně (ačkoliv vím, že na 100 % možné to není).
logo Urza.cz
kapky