Autor: Urza
Čas: 2017-05-17 00:00:02
Urza v Polis: Kdo by bez státu stavěl silnice?
Před měsícem jsem přednášel o veřejných prostranstvích a svobodě slova; tato přednáška nakonec vedla k velmi zajímavé diskusi (část na záznam a část mimo něj), neboť se dostavilo relativně hodně zastánců státní ochrany zejména nejrůznějších zajímavých budov. Téma velice úzce souviselo s nemožností ekonomické kalkulace bez volného trhu.
Protože se však jedná o problematiku velmi rozsáhlou, byl jsem nucen rozdělit ji hned do několika přednášek; minule jsme se vůbec nezabývali nejen ekologií, ale především jakoukoliv transitní funkcí veřejného prostoru, což by zahrnovalo například i ty etatisty oblíbené silnice, neboť otázku: „A kdo by bez státu stavěl silnice?“ již mnohokrát slyšel snad každý libertarián. Právě na ni chci odpovědět dnes večer; určitě přijďte, zejména v případě, že nesouhlasíte. A máte-li ve svém okolí někoho, koho by téma mohlo zajímat, případně byste mu rádi ukázali anarchokapitalistický pohled, vezměte jej s sebou.
Po této přednášce se na docela dlouhou dobu odmlčím, jelikož začne zkouškové a prázdniny; příští přednáška bude 18. října (!) ve 20 hodin a jejím tématem bude sociální a důchodový systém. Je však možné, že v mezičase nějaký (spíše asi více diskusní) ankap meetup v Polis i tak proběhne.
Těším se na vás dnes večer ve 20 hodin v Paralelní Polis.
Protože se však jedná o problematiku velmi rozsáhlou, byl jsem nucen rozdělit ji hned do několika přednášek; minule jsme se vůbec nezabývali nejen ekologií, ale především jakoukoliv transitní funkcí veřejného prostoru, což by zahrnovalo například i ty etatisty oblíbené silnice, neboť otázku: „A kdo by bez státu stavěl silnice?“ již mnohokrát slyšel snad každý libertarián. Právě na ni chci odpovědět dnes večer; určitě přijďte, zejména v případě, že nesouhlasíte. A máte-li ve svém okolí někoho, koho by téma mohlo zajímat, případně byste mu rádi ukázali anarchokapitalistický pohled, vezměte jej s sebou.
Po této přednášce se na docela dlouhou dobu odmlčím, jelikož začne zkouškové a prázdniny; příští přednáška bude 18. října (!) ve 20 hodin a jejím tématem bude sociální a důchodový systém. Je však možné, že v mezičase nějaký (spíše asi více diskusní) ankap meetup v Polis i tak proběhne.
Těším se na vás dnes večer ve 20 hodin v Paralelní Polis.
Přečtení: 29228
Komentáře
Komentář 13939
Stavba silnic, a obecně jakýchkoliv liniových staveb, se často zamlouvá veřejným zájmem a v jeho jméně se často vyvlastňuje; také se spekuluje s pozemky, když se provalí plány takové stavby. Ta otázka ohledně silnic je vlastně dvojí:
- Kde by se vzaly prostředky na stavbu silnic?
- Jak by se mohly postavit silnice a zároveň respektovat soukromé vlastnictví, když se někdo šprajcne a neprodá?
Ta první otázka je věcí financování stavby a provozu, zda to bude mýto, reklamy, sponzoring, charita či přidružený provoz, o tom by se dalo mluvit dlouze. Není bez zajímavosti, že např. v Izraeli skloubili mýto, tedy cenový systém, s řešením vytíženosti silnic - prostě ve špičce mají vyšší mýto, před placenými úseky mají cedule, na kterých svítí aktuální výše mýtného atd. (http://designblog.nzeldes.com/2011/01/an-ingenious-feedback-loop/) Trh tam řeší dopravní špičky. Čili první otázka není až tak obtížná na zodpovězení a vede i k zajímavým věcem.
Určité náznaky odpovědi na druhou otázku byly v přednášce o veřejném prostoru - lidé nejsou zvyklí domluvit se a spoléhají se na silové řešení v podobě státu. A stejně tak na to není zvyklý ten, kdo staví silnice. Nabízím tedy jedno možné řešení, kdybych já stavěl silnici z A do B (předpokládejme, že jsem bohatý kapitalista v ankapu) - vypracoval bych N návrhů tras, a podle těchto návrhů bych oslovil majitele dotyčných pozemků jako skupiny. Ať se mezi sebou domluví a nabídnou mi cenu, za kterou mi pozemky prodají. Pravděpodobnost, že se šprajcne 1 na 1 trase, je X, ale že se najde dotyčný na každé trase, je X^N. Jako bonus si můžu vybrat nejlepší nabídku, případně uspořádat holandskou aukci. A největší fór je, že ty varianty nemusí být všechny z A do B. Jsem podnikatel v silnicích, a prostě vydělávám tím, že provozuju silnice. Tak prostě mám určité představy na různých místech země, nejen spojení bodů A-B, ale i A-C, B-D, F-G atd., prostě stavím silnice, kde chci a když na ně získám pozemky. A ono tohle řešení vede dál - bude nás víc podnikatelů, takže mohou majitelé pozemků pořádat aukci vůči nám... a v konečném důsledku by mohla existovat i pozemková/silniční burza.
Ale abych se vrátil k těm šprajcům: I v dnešní době existují soukromé liniové stavby, a není s tím problém. Konkrétní příklad: optické sítě. Ty staví soukromé firmy, pravda, často přes pozemky státu, ale nevyhnou se ani pozemkům soukromým - a když mají na některých místech problémy, no tak pokládají kabely jinde nebo jinudy a poskytují služby jinde nebo jinudy. A nezdá se, že by ISP krachovaly z toho důvodu, že by měly problémy s natažením kabelů.
Závěrem, těším se na příští "semestr". A nadhodím také jednu otázku: Co bude troll plaskacka dělat těch pár měsíců bez pedálových přednášek? :)
Komentář 13941
Jinak díky moc za ten příklad se sítěmi, možná ho použiji.
A Plaskacka si něco najde xD
Komentář 13943
Hodně lidí, se kterými o tom mluvím, se totiž bojí, že v případě tržního řešení (tedy že je prostě stát prodá nejvyšší nabídce) by se našlo spoustu vykuků, kteří by nakoupili úseky silnic důležité pro určité obce a pak by v podstatě vydírali lidi, kteří tu silnici životně potřebují. Samozřejmě se dá říct, že měli nabídnout více peněz atd. ale to není zrovna odpověď, která by nějak ankapu v očích veřejnosti prospěla. Koneckonců ani já s tím moc nesouhlasím, protože všechny silnice byly dosud financovány z peněz občanů, takže by snad mohli mít při prodeji nějaké slovo. Třeba subjekt, který by prokázal nejvyšší užitek ze silnice (typicky nějaké sdružení domorodců) by dostal silnici darem atd. (to teď vymýšlím za pochodu, takže to jsou třeba blbosti).
Dalším řešením by mohlo být, že silnice by prostě zůstaly státním majetkem. Ovšem státním majetkem neexistujícího státu. :))) V praxi by to prostě znamenalo, že silnice by nikomu nepatřila, ale zároveň by bylo v zájmu všech jejích uživatelů ji udržovat a zamezovat jejímu poškození (a na tom už by se ankapácky dohodli).
Komentář 13945
V pripade druhem by mi asi nic nebranilo misto dohody kus dalnice ankapacky zorat a osadit repkou.
Komentář 13960
Komentář 13954
Tebou navrhované řešení se mi nelíbí - dopadne tragédií obecní pastviny. Kdo konkrétně, a za jaké peníze konkrétně, se o takovou silnici bude starat, když všichni? Proč zrovna já? ;)
Komentář 13961
Dnes by to mohlo vypadat podobně. Lidi by se prostě museli domluvit, jinak by se nikam nedostali. Určitě by se pár vychcánků našlo, ale s tím se holt nedá nic dělat. Imho je lepší překousnout pár vychcánků než nutit platit všechny násilím.
Komentář 13996
Komentář 13997
Komentář 13999
Komentář 14002
Komentář 14004
Co fcil?
Komentář 14005
Komentář 14008
Nezelte, delsi vedeni se posleze jiste zuroci pri odevzdani do sberu.
A s neexistenci tragedie obecni cesty mam delat co asik?
Komentář 13946
Lze jesdit z Budejc do Prahy pres Brno, lze zakopat vsechny silnice pod zem, lze postavit ankapistan na mori na petkach. Nic z toho ale neni uplne ono.
Komentář 13947
Komentář 13950
Komentář 13977
Komentář 13984
Ja naopak neznam vlastne zadny pripad, kdy by to tak bylo ... jestli my nezijeme v nejakem paralelnim vesmiru
Komentář 13991
Mas nejaky konkretni priklad toho, kdy existuje neco rizeneho statem a nehospodari to se zdroji lepe, nez to same v soukromych rukach na volnem trhu?
Komentář 13955
Komentář 13978
Silnice pod zem jsou jiste skvele, divne je jen, ze tam dosud nejsou. Navic muze byt zajimave, komu onen podzem v ankapu bude patrit.
Petky byly v zasade prihozeny jako no-boze solution vecnych ak-remcu, ze neni kam jit. Jsem potesen, ze jest vyreseno.
Komentář 13983
Komentář 13993
Ten hypoteticky nestat by v zanedbatelnem casovem horizontu byl od statu k nerozeznani.
Naopak nustnost cesty do sklepa pres pudu budete vysvetlovat kazde matce, jez cestou s ditetem do spitalu zbytecne prosustrovala ten "kdyby jediny zivot" a cely stat ma tak nejak fprdeli.
Co je dulezite a co slamene, to jiste bystre a pokorne pochopi.
Zbytek cajk?
Komentář 13964
Konec konců i tím autem: každý týden jezdím do místa, jenž je téměř přesně na opačné straně města, než bydlím. Na čas to vyjde stejně, na benzín taky, ale já raději ujedu dvojnásobnou vzdálenost, než bych se trápil v centru. Je to tedy celkově nerozumné využití zdrojů?
Komentář 13979
Autem je to rozumne pouze za daneho stavu (nemluve o moznosti volby). Skutecne rozumne vyuziti zdroju by bylo odstranit centrum. Asik.
Komentář 13981
Tak tomu říkám převratný koncept. Přiznám se, že si to nedovedu úplně představit, mám zato krmivo k přemýšlení, díky za něj.
Komentář 13986
Odstraneni centra je piss of cake, lze nalezt i infografiku. Mate-li ale modre zony rozlezle az k baraku, pak samozrejme smolik. :)
Komentář 13987
Komentář 13995
Komentář 13998
Komentář 14000
Ale tak nic, nechame jenom vyse zminenou modrou od kokotu lokalnich a zelenou od tech globalnich. I to je barev mrte (OCs jiz doufam nepresentuje) na liquidaci spolehlivou.