Autor: velkej Ká
Čas: 2016-11-15 00:00:02
Zakažte kožešiny!
Banda debilů, dementů, dobroserů... no prostě "útlocitných" komoušů vyrazila do tažení proti chovatelům zvířat. Prý je to ohavné, když se zvířata chovají na kožešinu. Souhlasím, je to ohavné. Ale estetika není totéž, co etika! Co se mi nelíbí, ještě nemusí být špatné. Argument, že ta zvířata trpí, je naprosto mimo. Kožešina trpících zvířat je nekvalitní (povadlá, opadané chlupy atd.), stejně tak zvířat špatně živených. Takže co zbývá? Zvířata v zajetí člověkem?
Existuje (vedle svobody podnikání) jeden velmi pádný důvod, proč zvířata chovat, byť třeba jen na kožešinu. Člověk je na Zemi díky své vynalézavosti vrcholným predátorem. Tím pádem využívá jiných zvířat ke svému životu (nechme stranou diskusi, zda musí, někteří se bez zvířat neobejdou). Protože příroda není neomezená, co se zvířat týče, musel člověk kočovat a hledat nová a nová naleziště zvěře. Vybíjení zvířat v divoké přírodě je typickým problémem obecní pastviny, kdy sdílené zdroje (a žádná zodpovědnost) nestačí pokrýt spotřebu; v tomto případě dochází k úbytku a k vymírání celých druhů zvířat. Pak člověk objevil zemědělství a domestikaci, a zjistil, že je to skvělá věc. Dodnes je to skvělá věc.
Když se něco zakáže chovat, přesune se to zpět na obecní pastvinu. Když nebude legální zdroj kožešin, budou zdroje nelegální. Nelegální farmy, pytlačení v přírodě. Tuňáci byli jednu chvíli ohrožení. Dnes jsou farmy na tuňáky - a tuňáci existují, i ti divocí. Bizoni byli ohrožení. Zemědělský chov je zachránil. Když tuhle jednoduchou věc řada lidí nechápe, ať se pak nediví, že kožešinová zvířata jednoho dne prostě zmizí. Puf. Už nebudou existovat. Podobně jako nosorožci. Po jejich rozích je velká poptávka. Co dělají komouši hrající si na ochránce? Brání existenci jakéhokoliv legálního zdroje rohů, pořádají různé demonstrativní pálící akce... a kdo chce roh, musí pytlačit. Některé druhy nosorožců jsou kvůli pytláctví na pokraji vyhynutí.
Podle rétoriky a křiku všech těch dobroserů je zákaz chovu zvířat na kožešiny nezbytný. Doufám, že si potom vezmou na svědomí pytláctví, vybíjení a vymírání zvířat v přírodě.
Existuje (vedle svobody podnikání) jeden velmi pádný důvod, proč zvířata chovat, byť třeba jen na kožešinu. Člověk je na Zemi díky své vynalézavosti vrcholným predátorem. Tím pádem využívá jiných zvířat ke svému životu (nechme stranou diskusi, zda musí, někteří se bez zvířat neobejdou). Protože příroda není neomezená, co se zvířat týče, musel člověk kočovat a hledat nová a nová naleziště zvěře. Vybíjení zvířat v divoké přírodě je typickým problémem obecní pastviny, kdy sdílené zdroje (a žádná zodpovědnost) nestačí pokrýt spotřebu; v tomto případě dochází k úbytku a k vymírání celých druhů zvířat. Pak člověk objevil zemědělství a domestikaci, a zjistil, že je to skvělá věc. Dodnes je to skvělá věc.
Když se něco zakáže chovat, přesune se to zpět na obecní pastvinu. Když nebude legální zdroj kožešin, budou zdroje nelegální. Nelegální farmy, pytlačení v přírodě. Tuňáci byli jednu chvíli ohrožení. Dnes jsou farmy na tuňáky - a tuňáci existují, i ti divocí. Bizoni byli ohrožení. Zemědělský chov je zachránil. Když tuhle jednoduchou věc řada lidí nechápe, ať se pak nediví, že kožešinová zvířata jednoho dne prostě zmizí. Puf. Už nebudou existovat. Podobně jako nosorožci. Po jejich rozích je velká poptávka. Co dělají komouši hrající si na ochránce? Brání existenci jakéhokoliv legálního zdroje rohů, pořádají různé demonstrativní pálící akce... a kdo chce roh, musí pytlačit. Některé druhy nosorožců jsou kvůli pytláctví na pokraji vyhynutí.
Podle rétoriky a křiku všech těch dobroserů je zákaz chovu zvířat na kožešiny nezbytný. Doufám, že si potom vezmou na svědomí pytláctví, vybíjení a vymírání zvířat v přírodě.
Přečtení: 24857
Komentáře
Komentář 9265
Komentář 9266
Komentář 9267
Komentář 9268
Komentář 9270
Komentář 9277
Moudrejsi ustoupi. :)
Komentář 9291
- 1. Z argumentu "cítící bytost" ještě neplyne, že by standard pro jednání s lidmi se měl vztahovat i na (mimolidská) zvířata. Můžete mít jeden standard pro lidi a jiný pro ostatní cítící bytosti; to není rozpor. Je to speciesismus? Asi ano.
A vice versa: Existuje argument, že zvířata nejsou, na rozdíl od lidí, osoby, a že v tom spočívá jejich nižší postavení – je to i v Szaszově knize "The Medicalization of Everyday Life" v kapitole o Peteru Singerovi, a je to i běžný katolický argument – ale i z toho neplyne, že je v pořádku zvířata jíst.
Čili podle mě z argumentu "nižší" nedostáváme "je v pořádku jíst" a z argumentu "cítící" nedostáváme "není v pořádku jíst". A to můžete říct na onen argument: že se jedná o non sequitur.
2. Z argumentu "cítící bytost" plyne pouze, že by se měl brát ohled na pocity zvířat, řekněme jejich well-being: že by se s nimi nemělo jednat stejně jako s věcmi; nikoliv, že by se s nimi mělo jednat stejně jako s lidmi.
Kohák uvádí 4 základní potřeby, které by u chovu zvířat měly být respektovány: 1. volný pohyb na dostatečném prostoru 2. přirozený cyklus dne a noci, činnosti a odpočinku 3. společenství svých bližních včetně mateřských vztahů 4. přirozená strava.
3. Jak tedy zodpovědět otázku, zda jíst nebo nejíst maso? V podstatě jde o to, na jaké části biosféry vám nejvíc záleží.
Pokud na jedinci, tj. konkrétním živočichu nebo rostlině (biocentrismus) je na místě veganství a dobrovolná skromnost.
Pokud na celém ekosystému (ekocentrismus), je naopak povoleno všechno, co neničí předpoklady jeho přetrvávání; na jedinci vůbec nezáleží; můžete konzumovat přírodní přebytky bez omezení a z živočišné výroby se řeší pouze ty eko věci: pěstování krmiv, odpad, exhalace atd.
Někde mezi je antropocentrismus: záleží na blahu člověka. Ten se dělí na vulgární antropocentrismus: záleží jenom na lidské vůli ať je jakákoliv; a "vznešený" antropocentrismus: to je, že nechcete, aby středem biosféry byl ten vulgární primitiv, a vymyslíte si, že záleží na blahu nějakých lepších lidí, kteří nemyslí jen na sebe. Vulgární antropocentrismus umožňuje jakoukoliv živočišnou výrobu; vznešený antropocentrismus jenom tu živočišnou výrobu, kde jsou respektovány základní zvířecí potřeby (ne kvůli těm zvířatům, ale proto, že špatné zacházení se zvířaty se dotýká citů vznešených lidí).
Komentář 9293
Komentář 9294
Komentář 9297
Komentář 9295
Komentář 9296
(Tedy nesezrat si druzku a spolustraniky a naopak sezrat vse, co je k mani a stoji za to. Stran pristupu k emocne-citovym otazkam lze jebnute hipstry a jine emovegany odkazat napr. na ultimatni demonstraci pri kromadne plavbe prsmo krizmo Nilem.)
Komentář 9269
Komentář 9271
Komentář 9272
Komentář 9279
Naopak zcela cajk by asi byl chov na kuzi. :)
Komentář 9281
Komentář 9286
Nu coz, nasilne zotrocovani staci nazvat zakladanim chovneho cernostrakateho stada a cajk. S bejckem se taky nikdo nesere.
Komentář 9278
Problem je u kozesinove. :)
Komentář 9274
Komentář 9275
Tato věta by pro mne byla na zhruba stejné úrovni. Jsou podle mě prostě věci, ve kterých by nemělo být možné mít svobodu. A týrání zvířat je jednou z nich. Proč bych měl zavřít oči nad týráním zvířat, ale mělo by mě zajímat třeba týrání pro zábavu postižených? Mentálně retardovaných? Nebo by měla svoboda jednotlivce existovat i v tom? Když si někdo porodí nebo koupí mentála, měl by mít možnost si ho svobodně mučit? Nemyslím si.
Komentář 9276
Komentář 9280
Komentář 9282
V nekterych pripadech pak - nez dotycne stacite udiskriminovat pozdvizenym obocim a rukynepodanim - muzete byt nenavratne v postapu. :)
Komentář 9283
Komentář 9285
Hovno @marek28, ofkoz, sry^2. Nako se mi tam potupne vetrel, hanba mu.
Kdo rychle dava, malo platna.
Komentář 9273
Komentář 9284
Soja se u Burese zatim halal neporazi. :)
Komentář 9287
Komentář 9288
Nicmene Vami zmineny link stale nenalezam. Zato vidim napr.
http://www.google.cz/aclk?sa=l&ai=DChcSEwjw2MCWzpvQAhUSZBkKHcQxAjwYABAA&sig=AOD64_16Xvtt1v6yAlIZLzWI2WFkdrZqZw&ved=0ahUKEwj9ir2WzpvQAhVEvBoKHXO5DdY4ChDRDAgS&adurl=
coz uz i pres jiste peripetie prece jen kamsi vede. Presto nepopiram, ze proste
http://www.obrancizvirat.cz/petice
je nepatrne intuitivnejsi. Taky asi lip vypada, diky delce posetri nase lesy a nektere ty internety se jim tolik nezalykaji. A v neposledni rade se jiste i mezi slusnymi lidmi najdou asocialni uzivatele ruznych Adblocku a jinych uMatrixu, ktere onen ramenatejsi z odkazu popravu nakopnou fprdel.
Komentář 9290
Komentář 9292
Funkcni to bylo (a co vidim, i JE) a zmatecne to naopak mel Vas bystry korektor. Tudiz jsem spis badal nad pomerem zvrhlosti umyslu k nepradepodobnosti omylu.
A v neposledni rade (popravde v rade prvni) se mi konecne podarilo kompletne zaplavit Posledni Komentare jen a pouze svymi vlastnimi jiskrive britkymi perlami, z nichz jednu kazdou nudnym technickym postem do hlubin zapomneni vytlacit bylo by az svatokradezne. :)
Komentář 9289