Země je kulatá, stát potřebujeme – Stoky Svobodného přístavu (Urza.cz); (S)toky myšlenek Svobodného přístavu (Urza.cz)

hamburger menu
Autor: Urza
Čas: 2016-03-09 00:00:02

Země je kulatá, stát potřebujeme

„Members of The Flat Earth Society are all around the globe.“ Vtipné? Ano; a pravdivé. Vážně. I ta nejabsurdnější konspirační teorie má své příznivce; ty navíc nedávno zviditelnil rapper B.o.B. v debatě s astronomem Neilem deGrassem Tysonem, takže s reportáží o The Flat Earth Society (TFES) přišel i iDnes a další česká média, což pochopitelně vyvolalo diskuse, jež mám rád, neboť se v nich člověk dozví spoustu zajímavého (spíše o lidech než o tématu samotném). Proč o tom ale píši? Co mě zaujalo? Za daleko zajímavější než argumenty TFES považuji reakce na ně; nejčastější bylo pochopitelně zesměšňování, nicméně to nezřídka přicházelo od jedinců, již v diskusi prokázali, že vlastně sami o fyzice celkem nic nevědí a teorie TFES nejen nedokáží vyvrátit, ale ani nerozumějí argumentům, proč Země musí být kulatá – prostě jen věří opaku, protože to prohlašují nějaké autority a oni nechtějí být za idioty.

Kdo věří nějakým (byť chybným) teoriím, nad kterými asi přemýšlel, je považován za idiota a zesměšňován lidmi, kteří prostě jen přijali „správný“ názor autority, aniž se vůbec obtěžovali s jeho pochopením; kolik posměváčků zná Keplerovy zákony, nebo dokáže vysvětlit, proč lze ve dne pozorovat měsíc v úplňku (jeden z hlavních argumentů TFES)? Takové lidi pak TFES nemůže o ničem přesvědčit – nikoliv proto, že by se mýlila, nýbrž proto, že jejich oponenti mají pravdu pouze náhodou (ve středověku stejné nátury upalovaly za opak) a není s nimi možno diskutovat, neboť o problematice zhola nic nevědí a ani se nesnaží cokoliv pochopit, protože je jich hodně a místo přemýšlení se jen vzájemně ujišťují, že „mají pravdu“, což „ví přece každý krom těch magorů z TFES“. Kterému libertariánovi to nic nepřipomíná? Dobrá zpráva je, že i v otázce tvaru Země pravda vyšla najevo; ta špatná však, že to trvalo staletí.
Přečtení: 32690

Reagujete na tento komentář:
Autor: Rejpal (neregistrovaný) Čas: 2016-03-09 19:59:31 Titulek: Re:
A píšete jako Vlach :-)
Autor: marek28 Čas: 2016-03-09 18:05:13
Web: neuveden Mail: neuveden
Jen technická - za "kulatost Země" se nikdy ve středověku neupalovalo, ve skutečnosti lidé (minimálně v Evropě a okolí)věděli, že Země je kulatá už dávno ve starověku. Jeden antický filosof dokonce i relativně úspěšně spočítal její obvod, sekl se asi jen o 5000 km nebo tak nějak.
Jinaik ale souhlasím, že mnohdy lidé přijímají něco jen proto, že se to tak prostě tvrdí a myslí si to i autority v oboru. Podle mě je ale pořád krok k lepšímu zvolit si jako důvěryhodný zdroj odborníky v oboru než třeba náboženské vůdce. :)
Autor: Urza Čas: 2016-03-09 18:46:38 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No, v antice byly kolikrát známy věci, které později známy nebyly; každopádně jste si tímto jist? Protože pokud vím, tak Kolumba vyslíchala invizice za nápad obeplout svět kolem dokola (chtěl jet do Indie druhou stranou); ne že by ho nějak upálili, ale rozhodně ho vyslíchali.... umím si představit, že někoho méně váženého s menší podporou od dvora by i upálili.
Autor: marek28 Čas: 2016-03-09 18:59:54 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
I ve středověku bylo známo, že Země není placka. Středověcí učenci v tomto vycházeli z antických učenců, paradoxně mnohé církevně vědecké spory byly v tom, že odvážní učenci popírali antické "pravdy", třeba že to Země se ve skutečnosti točí okolo Slunce a ne naopak. Kolumbus byl pak pokud vím popotahován ne proto, že tvrdil, že Země je kulatá, ale proto, že popíral antické výpočty a tvrdil, že Indie je ve skutečnosti na západ mnohem blíž (a měli pravdu, pletl se, jen nikdo netušil o existenci Ameriky, kdyby tam skutečně bylo jen moře, jak všichni včetně Kolumba předpokládali, Kolumbus by se tam nedostal a všichni by cestou zahynuli).
Jsem si tím jistý, je to jeden z největších a nejrozšířenějších historických mýtů (třeba společně s polskými jezdci, co prý brali na koních a s šavlemi útokem německé tanky), na internetu je toho spousta.

http://www.katolik.cz/otazky/ot.asp?ot=3211
http://www.lovecpokladu.cz/home/jak-to-vlastne-bylo-aneb-10-zajimavych-mytu-a-pravd-o-stredoveku-6618
http://www.scienceworld.cz/neziva-priroda/kdo-veril-a-kdo-neveril-v-kulatost-zeme-2243/
Autor: Urza Čas: 2016-03-09 19:26:48 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
OK, díky, to si pročtu.
Autor: Rejpal (neregistrovaný) Čas: 2016-03-09 18:54:25
Někde nějaká chybka. Pod článkem je uvedeno, že jsou evidovány 4 komentáře, ale zde jsou jen dva.
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-03-09 18:59:03 Titulek: Re: [↑]
Uz jsem to napravil
Autor: Urza Čas: 2016-03-09 19:25:33 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
To je tím, že se počítají i smazané; omylem jsem zareagoval v blbé threadu a ve snaze to napravit ještě jednou, tak jsem si to po sobě smazal.
Autor: Rejpal (neregistrovaný) Čas: 2016-03-09 19:59:31 Titulek: Re: [↑]
A píšete jako Vlach :-)
Autor: Vlach (neregistrovaný) Čas: 2016-03-09 21:14:00 Titulek: Re: [↑]
To nenapsal Urza.To jsem jen tenkrat pridal pro srandu ctvrty prispevek-jako aby byly ty 4.
Autor: Rejpal (neregistrovaný) Čas: 2016-03-09 21:36:44 Titulek: Re: [↑]
Aha. Já myslel, že se mu kromě threadu smíchaly i nicky. :-)
Autor: pz100000 Čas: 2016-03-15 10:45:37 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Lze-li tak, pak bych na Vasem miste velmi peclive zvazil, zda nesmaznout i ten Vas zcela prvni koment. :)
Autor: Urza Čas: 2016-03-15 10:55:34 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Který?
Autor: pz100000 Čas: 2016-03-15 11:10:12 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Prvni (tech zase tolik neni :)).
Ono "smaznout" bylo spis jen takove "znovu nakouknout". Stane se.
Autor: Urza Čas: 2016-03-15 11:19:21 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jo to vyslíchání; inu, stane se.
Je to sice ostuda, ale politika správy příspěvků ve Stokách je striktně taková, že neupravujeme, zpětně needitujeme (každý má možost se ztrapnit dle libosti, i admin), nemažeme; jedinou výjimkou je mazání vyloženého tapetování (naříklad reklamními linky, náhodnými slovy a podobně), dokonce i antiurza tu dostal prostor a to nedělal nic jiného, než že mi nadával.
Autor: pz100000 Čas: 2016-03-15 11:35:16 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
No, na druhou stranu byste se jako CEO na nejaky pravidla klidne mohl vysrat, ale uznavam, ze takhle je to docela ferplej.
Nicmene jsme to moje nijak zle nemyslene drobne rejpnuti rozpitvali az az. Dobre mi tak.
Autor: Urza Čas: 2016-03-15 11:37:48 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Spíše jako majitel než jako CEO; vysrat bych se na to klidně mohl, ale myslím, že by to uškodilo zdejší atmosféře xD
Autor: pz100000 Čas: 2016-03-15 11:57:17 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ale jo, souhlas.
Autor: pz100000 Čas: 2016-03-15 10:37:57 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Joo, kvuli takovejmhle komentum stoji zato probrodit se tim ostatnim balastem. Thumbs up.
Web: neuveden Mail: neuveden
Mě nepřekvapí nic. Teď jsem jen tak pustil TV. Běží pořad o výzkumuj běhu. Není to žádný výzkum sloužící např. vrcholovým sportovcům ke sportovním výsledkům. Prostě banda vysokoškolsky vzdělaných idiotů zkoumá běhání. Např. vliv běhu na vnímání bolesti... Kde má běžný člověk brát skutečné vědecké autority? Jak je má laik rozpoznat od šarlatánů, když šarlatáni jsou prezentování jako vědci v oficiálních médiích? Dneska už se za vědu označuje kde co. Pak se nemůžu divit.
Autor: Urza Čas: 2016-03-09 19:27:48 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No, to jste docela udeřil hlavičkou o hřebíček; já jsem dlouho věřil vědcům v oficiálních médiích dost, ale od jisté doby jsem značně skeptický.... ne že bych nevěřil vůbec, ale mnohem více podezřívám.
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2016-03-09 20:49:11 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Že selektuju zpravodajství, budiž. Ale že musím selektovat pořady vycházející z vědeckých poznání, to je pro mě hrůza. Já kurňa nejsem žádnej vědec a různá "Okna vesmíru dokořán" rád sleduju, an se chci něco dozvědět. Ale dneska už si člověk musí dávat pozor i na tohle. Hrůza hrůz.
Autor: Urza Čas: 2016-03-09 22:29:23 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Principiálně mezi tím není rozdíl; vše se dá využít jako materiál k propagandě, takže je to tak v případě potřeby využíváno.
Proč by sed měl stát štítit zneužívat pořady vycházející z vědeckých poznání, když indoktrinuje už malé děti ve školách?
Autor: pz100000 Čas: 2016-03-15 11:05:27 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Ja jsem dnes po ranu nejak premenstruacne jazykove citlivy: Vy to an medle mate nejak az prilis v oblibe.
Autor: Urza Čas: 2016-03-15 11:15:26 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Nikoliv; já mám v oblibě mnedle, což je archaická verze již tak archaického medle.
Autor: pz100000 Čas: 2016-03-15 11:26:46 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
Aha! Tady je videt, co dela absence radneho tree. Mrknete, na koho (a tedy i na co) jsem reagoval.

Ovsem kdyz uz jste mi nahodil, tak samozrejme nemohu znovu nepripomenout, ze moje usi (oci?) Vas u mnedle (ani napsat to nemuzu) povazuji za umyslneho surovce, jakkoli je to jiste zcela Vase vec.
Jo, a jeste ty ctyrtecky....
Autor: Urza Čas: 2016-03-15 11:30:40 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Koukám, že jste všímavý.... kdo by si všiml čtyřtečky xD
Jinak to není absence řádného stromku, jak vidím medle, tak myslím, že je to na mě xD
Autor: pz100000 Čas: 2016-03-15 11:50:50 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: schován
No ona uz debata na toto tema kdysi probehla na DF, akorat Vam asi nijak neutkvela.

Jinak "medle" sam s oblibou (no, spis tu a tam) uzivam, medle se medle kolikrat hodi. To jenom ten Vas specialni tvar me irituje, zrejme proto, ze jsem ho nikdy v realu proste nevidel/neslysel. Treba je to jak u minusu, ze dvojite archaicky archaismus se nejak vyrusi. :)
Autor: marek28 Čas: 2016-03-09 21:29:00 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
A od jaké doby? Já si dávám pozor třeba na zpolitizovaná vědecká témata, jako je historie, ekologie, klimatologie, gender, sociologie a podobně.
Autor: Urza Čas: 2016-03-09 22:30:26 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Od jaké doby? Inu, tak asi posledních deset let....
Ne že by se v té době něco zhoršilo, ale v té době jsem si toho všiml.
Autor: marek28 Čas: 2016-03-09 22:44:05 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Ach tak, já myslel, že to máte od nějaké konkrétní události.
Autor: Urza Čas: 2016-03-09 22:50:05 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
No, ono jich bylo asi povícero; zejména ve svém oboru vidím, kolik píčovin se o tom seriózně píše či vysílá.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-03-09 22:48:20 Titulek: Re: [↑]
No mě stačilo jen malinko zagooglit na téma, jak je to s těmi cukry a jejich vlivem na obezitu. Člověk nemůže věřit prvnímu (natož pak přehledovému) článku, ale musí udělat plnohodnotnou rešerši -- jít do odkazů, hledat jinde, a pak srovnávat, jestli ostatní poznatky jsou v souladu s těmi prezentovanými v článku (ani to nění úplnou zárukou, ale obrázek si člověk může udělat slušný). Projít metodiku se taky vyplácí, umožní to vytřídit mizerné články dřív, než jim člověk věnuje příliš mnoho času.

Jo, stojí to čas a úsilí, ale jinak člověk nemůže věřit ničemu. V zásadě odjakživa, ale graduální úpadek během posledního cca 100 let je znát. :-(
Autor: Vostál Petr Čas: 2016-03-09 23:46:22 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: VostalPetr v doméně seznam.cz
No mě stačilo jen malinko zagooglit na téma, jak je to s těmi cukry a jejich vlivem na obezitu. Člověk nemůže věřit prvnímu (natož pak přehledovému) článku, ale musí udělat plnohodnotnou rešerši -- jít do odkazů, hledat jinde, a pak srovnávat, jestli ostatní poznatky jsou v souladu s těmi prezentovanými v článku (ani to nění úplnou zárukou, ale obrázek si člověk může udělat slušný). Projít metodiku se taky vyplácí, umožní to vytřídit mizerné články dřív, než jim člověk věnuje příliš mnoho času.
.................................................................................

No vidíte to,
a to jde jenom o cukříky,
což teprve když jde o existenci světa

((Proč je vůbec něco, a
ne raději nic?))

tak pokud by vás zajímalo, tak tady ukázka z knihy

https://www.palmknihy.cz/downloadable/download/linkSample/link_id/23915/
Autor: Urza Čas: 2016-03-10 00:28:57 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
A cukry nezpůsobují obezitu? :-o
Já měl za to, že rozhodně ano.
Autor: shtefka Čas: 2016-03-10 08:26:27 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Cukry NEMUSI zpusobovat obezitu. Jeden clovek hublnul presto ze nejedl nic jineho nez snickersky. Je to o kalorickem prijmu. A dale taky cukry zvysuji hladinu glukozy, takze se pak energie "v krvi" lepe a rychleji uklada do tukovych zasob. Takze cukriku je obezita, ale nemusi. Clovek muze byt obezni i bez gramu neceho sladkeho, se sladkym to jde lepe :)
Autor: Urza Čas: 2016-03-10 09:37:08 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Jasně, pokud ho člověk jí fakt málo, tak ne; ale při vyšších přijmech ano.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-03-10 10:11:52 Titulek: Re: [↑]
Hlavně se dají následky nadměrného příjmu cukru(ů) omezit vhodnou strukturou jidelníčku a prací s hladinou cukru v krvi a inzulinovou signalizací, ale toto se dočtete málokde (přestože tu a tam někdo tuší).
Autor: Urza Čas: 2016-03-10 10:18:08 Titulek: Re: [↑]
Web: https://www.urza.cz/ Mail: urza v doméně urza.cz
Díky za info, to jsem netušil.
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-03-10 10:16:08 Titulek: Re: [↑]
Teda snickersky jsou dost sebevražedná dieta :-o jinak v zásadě souhlas.
A taky nesmíme zapomínat na energetický výdej, naši předkové od nevidím do nevidím dřeli na poli, zatímco my od nevidím do nevidím dřepíme u terminálu. :-)
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-03-10 10:06:50 Titulek: Re: [↑]
Ale jo, způsobují :-) Jde ale o to, že glukóza způsobuje ukládání spíše periferního (==podkožního) tuku, zatímco fruktóza sama vede k onomu problematickému ukládání tuku do břišniny dutní, což je závažnější problém. Jakmile je přítomna glukóza, ať už přímo v potravě nebo jakožto produkt štěpení sacharózy, tak díky inzulinové signalizaci omezuje (u jinak zdravého člověka) ukládání "centrálního" tuku.
Ne, že by člověk netloust' :-) ale zdravotní důsledky jsou méně závažné.

Měl jsem zato, že jsem si ten papír, ke kterému jsem se po velkém boji dostal, a který záležitost zdá se docela dobře popisoval, uložil, ale nemohu to najít, tak asi ne :-(
Autor: Tomáš Fiala Čas: 2016-03-10 11:37:27 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Země stvořená lidmi: Jídlo, oheň a voda
Dok. cyklus. Hodně z našeho konání a přetváření planety směřuje k uspokojení základních potřeb a přežití obrovské populace

To je jeden z pořadů na ČT2. Bylo v něm spousta zajímavého, ale vypreparovat z toho tu vpašovanou environdementální sračku... kdo to dokáže? Přitom popisek k tomu pořadu je jak z libertariánské příručky. :-)
Autor: cerno (neregistrovaný) Čas: 2016-03-09 22:38:30 Titulek: Re: [↑]
Já jsem nějaký čas ve vědě tak trochu působil, od té doby nemám moc iluzí. Alespoň v mém oboru se nejednalo (alespoň pokud vím :-)) o vědomé podvody, ale často šlo o nedostatečně podloženou až ve vzduchu stojící práci, vycházející z nedostatečně prověřených předpokladů ("našli jsme to v literatuře, tak to musí být pravda). No a tak velká část vycházejících prací je prostě mylná, a z různých důvodů se na to u většiny z nich nepřijde. Někde (odkaz si nepamatuji) jsem se dočetl, že byla provedena studie, pokoušející se reprodukovat výsledky vybraných vědeckých prací. Výsledky byly tristní, řádově polovinu výsledků se zopakovat nepodařilo.

Samostatnou kapitolu pak tvoří populární články v masmédiích. Jako student jsem zažil den otevřených dveří na fakultě, kdy byli vpuštěni různí pisálkové, kterým byly předvedeny výsledky a zodpovezeny dotazy. Bylo to poučné.
Výsledné články v tisku byly neméně poučné -- v drtivé většině pisálci vůbec nepochopili pointu daného (ob)jevu. Jeden nejmenovaný profesor se novinovému článku o sobě smál tak, že to bylo slyšet skrz dvoje zavřené dveře...
Autor: Lojza Čas: 2016-03-09 19:27:54 Titulek: Re: [↑]
Web: neuveden Mail: neuveden
Na toto téma se mi nejvíce libi ten jeden vyzkum americkych vedcu...
Americti vedci totiz zjistili, ze lide veri vsemu, co zjisti americti vedci...
:-D :-D
logo Urza.cz
kapky