Komentář 378
» odpovědět «
Autor: Joe D
Čas: 2015-10-10 11:18:30
Web: neuveden
Mail: neuveden
„Tak se ptám, jde opravdu o hodného člověka? „
Alespoň pro mě to je dost divně položená otázka. Nejsem ekonom utilitarista nebo podobný plánovač, abych dokázal rozhodnout, kdo je „hodný člověk“ a kdo ne? Abych řekl pravdu, nevím co si pod souslovím „hodný člověk“ představit. V očích mainstreamu bych sám sebe musel označit za toho největšího „zlobiváka“..
Znám jen konkrétní činy a ty dokážu s dostatkem informací o legitimním vlastnictví posoudit.
Nedokážu říct v tak obecné rovině, zda porušení vlastnického práva v nějaké míře X na osobě A, je „lepší“, tj děla to člověka poměrově „hodnějšího“ než je ten, který se dopustí porušení práva Z současně na osobách B,C,D atd. Samozřejmě nejvyšší a nejvzácnější hodnotou je lidský život, ale např. v otázce loupeže majetku to není nic jednoduchého.. Nelze porovnat meziosobní užitek. A tak i tržní cena majetku podléhá stejnému individuálnímu ocenění.
Morální/nemorální neznamená to stejné jako zlý/dobrý. Silou lze potrestat jen porušení legitimně získaných vlastnických práv. Toto právo „trestat“ vychází z práva oběti na sebeobranu, a to v maximální míře ekvivalentní jejich porušení ze strany útočníka. Sebeobrana zase vychází z práva vlastnit atd. Oběť má však také právo se agresi nebránit, případně kompenzaci své škody částečně či úplně odpustit atd.
Pokud se Váš přítel drží ve svých činech principů etiky (viz. odkaz výše), tak ať pro mě za mě hlásá co chce (má svobodu projevu). Je to nemorální ale přirovnal bych to k blokádě specifického zboží. Např. když majitelé na svých frekventovaných přilehlých pozemcích rozvěšují transparenty s nápisy, nekupujte zboží B, je to jed. I kdyby to nebyla pravda, žádné agrese se nedopouští a výrobcům/prodejcům B přesto vznikne škoda. Nikoliv ale v důsledku přímé agrese, i když je blokáda založená na lži nemorální. Nelze se vůči nim dopustit jiné „agrese“ než rozvěsit na svém pozemku transparent s nápisem „nevěřte bandě lhářů“ a dokázat že se mýlí.
Problém nastane v okamžiku kdy by se Váš přítel propůjčil nebo použil aktivně svoje úsilí k podpoře (či přímo by se účastnil) akce porušující něčí legitimní vlastnická práva a nestal by se předtím sám její obětí (= nejedná se o sebeobranu). Bez ohledu na to zda chápe co dělá. Každý čin tak lze ohodnotit (jako dobrý nebo zlý) nezávisle na tom, zda dotyčný má „společností“ preferovanou morálku nebo nikoliv. Morálku nelze silou vynutit. Silou lze usilovat jen o nápravu porušení legitimních vlastnických práv.
Alespoň pro mě to je dost divně položená otázka. Nejsem ekonom utilitarista nebo podobný plánovač, abych dokázal rozhodnout, kdo je „hodný člověk“ a kdo ne? Abych řekl pravdu, nevím co si pod souslovím „hodný člověk“ představit. V očích mainstreamu bych sám sebe musel označit za toho největšího „zlobiváka“..
Znám jen konkrétní činy a ty dokážu s dostatkem informací o legitimním vlastnictví posoudit.
Nedokážu říct v tak obecné rovině, zda porušení vlastnického práva v nějaké míře X na osobě A, je „lepší“, tj děla to člověka poměrově „hodnějšího“ než je ten, který se dopustí porušení práva Z současně na osobách B,C,D atd. Samozřejmě nejvyšší a nejvzácnější hodnotou je lidský život, ale např. v otázce loupeže majetku to není nic jednoduchého.. Nelze porovnat meziosobní užitek. A tak i tržní cena majetku podléhá stejnému individuálnímu ocenění.
Morální/nemorální neznamená to stejné jako zlý/dobrý. Silou lze potrestat jen porušení legitimně získaných vlastnických práv. Toto právo „trestat“ vychází z práva oběti na sebeobranu, a to v maximální míře ekvivalentní jejich porušení ze strany útočníka. Sebeobrana zase vychází z práva vlastnit atd. Oběť má však také právo se agresi nebránit, případně kompenzaci své škody částečně či úplně odpustit atd.
Pokud se Váš přítel drží ve svých činech principů etiky (viz. odkaz výše), tak ať pro mě za mě hlásá co chce (má svobodu projevu). Je to nemorální ale přirovnal bych to k blokádě specifického zboží. Např. když majitelé na svých frekventovaných přilehlých pozemcích rozvěšují transparenty s nápisy, nekupujte zboží B, je to jed. I kdyby to nebyla pravda, žádné agrese se nedopouští a výrobcům/prodejcům B přesto vznikne škoda. Nikoliv ale v důsledku přímé agrese, i když je blokáda založená na lži nemorální. Nelze se vůči nim dopustit jiné „agrese“ než rozvěsit na svém pozemku transparent s nápisem „nevěřte bandě lhářů“ a dokázat že se mýlí.
Problém nastane v okamžiku kdy by se Váš přítel propůjčil nebo použil aktivně svoje úsilí k podpoře (či přímo by se účastnil) akce porušující něčí legitimní vlastnická práva a nestal by se předtím sám její obětí (= nejedná se o sebeobranu). Bez ohledu na to zda chápe co dělá. Každý čin tak lze ohodnotit (jako dobrý nebo zlý) nezávisle na tom, zda dotyčný má „společností“ preferovanou morálku nebo nikoliv. Morálku nelze silou vynutit. Silou lze usilovat jen o nápravu porušení legitimních vlastnických práv.