Komentář 67584
» odpovědět «
Autor: Szaszián
Čas: 2021-04-16 07:52:53
Titulek: Komentář
Web: neuveden
Mail: neuveden
1. Zajímalo by mě, proč si myslíte, že systém nefunguje. Obzvláště pokud víte, co o účelu demokracie psal Mises. Jsou jen dvě možnosti: buď zde je na udržení anarchokapitalistického systému dostatečný počet lidí, anebo není. Pokud ano, demokracie vám umožňuje anarchokapitalismu dosáhnout nenásilně. Pokud ne, stejně anarchokapitalismus nemůžete nastolit nebo dlouhodobě udržet; pak vám demokracie brání snažit se dosáhnout nedosažitelného nebo neudržitelného násilím. Čili demokratický systém lidi směruje, aby se možné snažili získat nenásilně, a aby se nemožné nesnažili získat násilím. Ostatně NAP je obecný princip podobně jako lidská práva nebo Rawlsova original position; a na lidských právech vidíme, že když principu věří dostatečný počet lidí, demokracie jim poskytne režim více méně v souladu s ním, čili není to žádný chaos, zmítání se od jednoho populismu ke druhému.
Ostatně i Urza je takto demokracií směrován: nesnaží se uchopit moc násilím, ale přesvědčuje lidi, aby změnili smýšlení – jako pravý demokrat. Dokonce si vymyslel i výmluvu, že anarchokapitalismus apriorně není možné nastolit násilím, aby nějak vysvětlil ten obrovský rozpor, že říká, že je státem zotročován, a přitom je tak strašně v pohodě. Takže i Urza je součástí demokratického politického systému.
2) Podle mnohých stát není špatný. Jen ho řídí „ti špatní lidé“.
- 1. Podle koho? Zase "argument nějakými lidmi". Právě důležitou demokratickou zásadou je, že systém má být nastaven tak, aby moc nezáleželo na kvalitě lidí v něm. Byla to jedna z velkých Klausových myšlenek v devadesátkách. 2. Naopak se zdá, že určitou kvalitu lidí předpokládá anarchokapitalismus. Předložil jsem argument "ankap inherentně směřuje ke vzniku soukromých států". Kloudného protiargumentu jsem se sice nedočkal, nejčastější reakcí bylo ale něco jako "lidé by se chovali tak, že by se to nedělo".
3) Chyba je totiž v přítomnosti „systému“ samotného. Odstraníme-li z pomyslné rovnice „systém“, nepotřebujeme už řešit „dobré“ versus „špatné“ lidí. Protože „špatný“ člověk, který nemá nade mnou moc, mi může leda tak… no, vy víte co.
- Přesně tak. Jen je třeba být důsledný a odstranit i anarchokapitalistický systém. Protože "Odstraníme-li z pomyslné rovnice anarchokapitalistický 'systém', nepotřebujeme už řešit 'dobré' versus 'špatné' lidí. Protože 'špatný' člověk, který nemá nade mnou moc, mi může leda tak… no, vy víte co." Protože žádný systém = žádná moc. To přece dává smysl.
Ale vážně: Proč je pro vás tak těžké pochopit, že ankap je společnost, kde anarchokapitalisté vládnou nad ne-anarchokapitalisty? Může to být morálnější společnost nebo efektivnější, hospodářsky výkonější, ale proč pořád vytahujete, že v ankapu "nikdo nad nikým nevládne", "nikdo nad nikým nemá moc"? Co jiného je demokracie, Česká republika než vláda skupiny demokratů nad skupinou ne-demokratů (včetně anarchokapitalistů)? A jak by to mohlo být jinak?
To je další podobnost mezi anarchokapitalismem a komunismem: u anarchokapitalistů vidíme kvalitativně stejné nepochopení podstaty moci a práva, jako nepochopení podstaty výroby a trhu u komunistů. Vezměme si například běžné přesvědčení mezi ankapáky, že zákony dávají státu moc. Je to přece naopak: Stát už veškerou moc má! Zákony stát svou moc omezuje. Zákonem stát říká: "Budu dělat jen tohle, ač bych mohl dělat cokoliv jiného".
Ostatně i Urza je takto demokracií směrován: nesnaží se uchopit moc násilím, ale přesvědčuje lidi, aby změnili smýšlení – jako pravý demokrat. Dokonce si vymyslel i výmluvu, že anarchokapitalismus apriorně není možné nastolit násilím, aby nějak vysvětlil ten obrovský rozpor, že říká, že je státem zotročován, a přitom je tak strašně v pohodě. Takže i Urza je součástí demokratického politického systému.
2) Podle mnohých stát není špatný. Jen ho řídí „ti špatní lidé“.
- 1. Podle koho? Zase "argument nějakými lidmi". Právě důležitou demokratickou zásadou je, že systém má být nastaven tak, aby moc nezáleželo na kvalitě lidí v něm. Byla to jedna z velkých Klausových myšlenek v devadesátkách. 2. Naopak se zdá, že určitou kvalitu lidí předpokládá anarchokapitalismus. Předložil jsem argument "ankap inherentně směřuje ke vzniku soukromých států". Kloudného protiargumentu jsem se sice nedočkal, nejčastější reakcí bylo ale něco jako "lidé by se chovali tak, že by se to nedělo".
3) Chyba je totiž v přítomnosti „systému“ samotného. Odstraníme-li z pomyslné rovnice „systém“, nepotřebujeme už řešit „dobré“ versus „špatné“ lidí. Protože „špatný“ člověk, který nemá nade mnou moc, mi může leda tak… no, vy víte co.
- Přesně tak. Jen je třeba být důsledný a odstranit i anarchokapitalistický systém. Protože "Odstraníme-li z pomyslné rovnice anarchokapitalistický 'systém', nepotřebujeme už řešit 'dobré' versus 'špatné' lidí. Protože 'špatný' člověk, který nemá nade mnou moc, mi může leda tak… no, vy víte co." Protože žádný systém = žádná moc. To přece dává smysl.
Ale vážně: Proč je pro vás tak těžké pochopit, že ankap je společnost, kde anarchokapitalisté vládnou nad ne-anarchokapitalisty? Může to být morálnější společnost nebo efektivnější, hospodářsky výkonější, ale proč pořád vytahujete, že v ankapu "nikdo nad nikým nevládne", "nikdo nad nikým nemá moc"? Co jiného je demokracie, Česká republika než vláda skupiny demokratů nad skupinou ne-demokratů (včetně anarchokapitalistů)? A jak by to mohlo být jinak?
To je další podobnost mezi anarchokapitalismem a komunismem: u anarchokapitalistů vidíme kvalitativně stejné nepochopení podstaty moci a práva, jako nepochopení podstaty výroby a trhu u komunistů. Vezměme si například běžné přesvědčení mezi ankapáky, že zákony dávají státu moc. Je to přece naopak: Stát už veškerou moc má! Zákony stát svou moc omezuje. Zákonem stát říká: "Budu dělat jen tohle, ač bych mohl dělat cokoliv jiného".