Autor: Ondrášeček
Čas: 2021-11-19 00:00:02
Ideální rodina
V ideální rodině jsou rodiče nerozvedení, vysokoškolsky vzdělaní, mají vědecké podklady k tomu, které výchovné styly fungují a které nefungují, jsou psychicky stabilní, dokáží dítě respektovat, podporují rozvoj jeho individuality ve všech oblastech, mají dostatek peněz, aby mohli naplnit všechny jeho potřeby, mají mnoho známých, s nimiž dítě může být v kontaktu a interagovat s nimi, a v neposlední řadě v ní jsou mužské i ženské vzory, aby si každý přišel na své.
Přestaňme se bavit o ideální rodině a buďme realisté. Ideální rodina je abnormální jev. Přestaňme homosexuálním párům a polyamorním vztahům komplikovat založení rodiny jen z důvodu, že ve všem nekorespondují s něčím pojetím ideální rodiny: To totiž skoro nikdo, akorát že v případě atypických vztahů měříme dvojím, mnohem přísnějším, metrem.
Co by mi úplně stačilo, abych byl šťastný? Rodič, který mě miluje a přijímá. Zbytek považuji vesměs za bonusy, které prostě mohou a nemusí být, protože lidé jsou nedokonalí a nevšemocní. Přijde mi, že ač se najdou odchylky, podobné požadavky na rodiče nakonec bude mít většina lidí.
Přestaňme se bavit o ideální rodině a buďme realisté. Ideální rodina je abnormální jev. Přestaňme homosexuálním párům a polyamorním vztahům komplikovat založení rodiny jen z důvodu, že ve všem nekorespondují s něčím pojetím ideální rodiny: To totiž skoro nikdo, akorát že v případě atypických vztahů měříme dvojím, mnohem přísnějším, metrem.
Co by mi úplně stačilo, abych byl šťastný? Rodič, který mě miluje a přijímá. Zbytek považuji vesměs za bonusy, které prostě mohou a nemusí být, protože lidé jsou nedokonalí a nevšemocní. Přijde mi, že ač se najdou odchylky, podobné požadavky na rodiče nakonec bude mít většina lidí.
Přečtení: 24941
Komentáře
Komentář 74913
Komentář 74916
Komentář 74917
V případě "rozvodu" takového svazku by pak bylo dítě ve střídavé péči třeba šesti osob? ... jak to je myšlené?, máte k tomu nějaké informace?
Komentář 74965
Komentář 74935
Nikdo homosexuálům nebrání založit si vlastní rodinu, lol. Každý homosexuál, pokud je plodný/á, může mít děti, když chce. Každý homosexuál má úplně stejné právo na manželství jako kterýkoli heterosexuál. Táhněte s Vašimi nesmysly zpátky do Vašeho štetlu.
Komentář 74939
Komentář 74957
Co mi pochopitelné nepříjde je to, že ankapisti jako nejdůležitější problém řeší "no dobrá, ale jak se co nejvíc navzájem opícháme do zadku??" namísto "řítí se na nás obrovský průšvih v podobě globální transformace společnosti k nesvobodě, totální kontroly státu nad občanem, potlačování svobody slova, která nemá obdoby v historii lidstva, co s tím sakra uděláme??". Viz toto fórum. Ani jedna zmínka o povinném očkování, testech, nic. Nada. A že nás to čeká, o tom nepochybujte.
Komentář 74963
Nechápu taky, že si myslíte, že tohle považujeme za nejdůležitější problém, to nikdo neřekl. O povinném očkování nemám co psát, všechno důležité za mě bylo řečeno. Sám pište do Stok, jestli vám tu něco chybí, je to jednoduché. Jinak mi přijde, že uvažujete příliš katastroficky, svět nevidím jako velké spiknutí, které se na nás řítí.
Komentář 74995
S tím polygynním manželstvím mi to právě přijde vtipné - v takzvaně progresivních zemích je ilegální (narozdíl od homo) a přitom má historický precedens a biologickou opodstatněnost (narozdíl od homo). Důvodem je asi jeho společenská volatilita - vzniká tak obrovská skupina mužů incelů, kteří jsou vyřazení ze sexuálního života. U homosexuálů tento problém nenastává - možnost mít "sex" s jiným homosexuálem je v podstatě neomezená.
Myslím, že otázka manželství v rámci ancapu je neřešitelná, jelikož je to ve skutečnosti smlouva mezi manželi a širší společností (dnes reprezentované státem).
Komentář 74937
Proč bych neměl moct kritizovat lidi, kteří ideální rodinu nevytváří a dětem neposkytují ideální prostředí? Ať už je to proto že je to pár alkoholiků, nebo jsou rozvedení a nebo třeba nějaký podivný polyamorní slepenec (sorryjako).
Jakože klidně si žijte jak chcete, klidně mějte děti, ale nemáte právo požadovat po ostatních aby Vás jakkoliv respektovali a přizpůsobovali se vám.
Komentář 74940
Komentář 74966
Vy zase nereflektujete, že takový povinný Respekt může být zásadně proti přesvědčení některých lidí - konzervativních katolíků nebo jinak věřících např. A jako ankap byste si měl uvědomovat že váš a jejich užitek je neporovnatelný. Pro takové lidi může být problém jen nazývat ten váš vztah "manželstvím" (pro mě to teda problém je).
A kromě toho pak nemůžete ignorovat, že u nás platí různé antidiskriminační zákony. Takže třeba dětský domov by se nesměl rozhodnout dávat přednost "standardní rodině" a katolický cukrář by musel péct dort i na vaši pseudosvatbu, I když nechce. Kde pak bude ten váš respekt?
Komentář 74973
A co se týče antidiskriminačních zákonů, máte bohužel pravdu, ale to opět není chyba zrovnoprávnění jednotlivých svazků, ale chyba státu. Kdybych to vzal ad absurdum, dalo by se tvrdit, že dát ženám rovná práva s muži bylo chybou, protože vás teď antidiskriminační zákony nutí nediskriminovat ženy.
Komentář 75082
Jestli se např. angažujete i za rovnoprávnost osvěty ve školství (rovnoprávnost v možnostech prezentování rodinných vzorů), pak by bylo zajímavé, zda by jste tedy, když už je tu ten stát, umožnil i např. věřícímu muslimovi, aby měl přiměřený osvětový prostor k poučení žáků o tom, že homosexuálně ladění lidé a vůbec ti co nemají manželství podle Koránu, bude Alláh po smrti trestat a dokonce přikazuje jejich trestat už tady na zemi. Měl by mít přece taky možnost svobodně prezentovat svůj model přístupu k rodině ve státním ústavu, když už tu je ten stát. To je to dilema, když něco chceme liberálně vyřešit přes stát přidáváním zákonů (vč. těch antidiskriminačních) a pro všechny, i když třeba s dobrými úmysly.
Komentář 74958
Komentář 74962
Vždyť třeba sňatek na radnici něco stojí, někdo jiný to platí ze svých daní aniž by chtěl.
Nebo třeba soukromá klinika pak bude muset pustit k nemocnému i jeho partnera co je polymorně příbuzný ze zákona? Neměl by o tom koho pustí k nemocnému rozhodnout majitel kliniky sám svými interními pravidly?
Není adopce dítěte a snaha ho zákoně zastupovat tak trochu pozitivním právem na obdržení dítěte? Nemělo by si o tom rozhodnout v prvé řadě dítě samo je-li toho schopno?
Jako z pohledu etatismu ty práva chtít můžete, ale jestli píšete z pohledu ankapu, tak neměl byste aby jste byl konzistentní psát spíš o tom, jak provozovat nestátní svazky, paralelně bez ohledu na stát a kritizovat jen zákazy toho paralelního fungování (hájit jen negativní práva)?
A jestli je to psané jen jako společenský apel co má změnit názory lidí a vůbec nesouvisí s tím co by polyamoři chtěli od státu, tak pardon. Ale jak už řekli jiní, možná pláčete na nesprávném hrobě, protože z pohledu ankapu je vpořádku říct názor (ve smylu člověk má právo říct) že polyamorie není rodina, nebo je v pořádku říct, pane, vy jste muž, i když máte sukni a rtěnku a mluvíte v ženském rodě, nebo říct ty jo, vy jste ale úchyl nebo buzna. Narážím tím na zase jiné tendence, kdy je v některých zemích státo-právně nelegální říkat tyto "nekorektní" věci a kdy většina těchto hnutí vlastně brojí za pozitivní právo nařizovat zákonem jiným, jak se o nich mají vyjadrřovat.
Komentář 74964
Co se týče libertariánského pohledu na manželství pro všechny, doporučuji tenhle text: https://libinst.cz/neexistuje-zadny-poradny-libertariansky-duvod-proc-nelegalizovat-svatby-homosexualu/
Podle mě narážíte na to, že i v ankap společnosti může většina lidí neuznávat stejnopohlavní sňatky. To je pravda, a to samozřejmě respektuji, na druhou stranu bych se i v takové společnosti snažil přesvědčit lidi nenásilnou cestou, že asi není rozumný důvod, proč stejnopohlavní sňatky neuznávat. Svoboda je za mě zásadním měřítkem kvality života, ale důležité může být i to, jak moc vás okolí uznává. Máte tedy pravdu, že asi neprosazuji čistě jenom svobodu, ale i jakýsi elementární respekt k těm lidem, u kterých se domnívám, že doopravdy nikomu neškodí.
Komentář 74968
Komentář 74972
Komentář 74979
Komentář 74980
Komentář 74982
Komentář 74983
Komentář 74984
Z homosexuálů, které znám, chce třeba manželství tak polovina. Nemyslím si, že je rozumné předpokládat, že manželství by jich chtělo nějak zásadně méně než heterosexuální populace. Navíc – jak zdůrazňuji – stejnopohlavní manželství nemusí chtít jenom homosexuálové. Já jsem heterosexuál, ale chci mít právo vzít si muže, protože nevidím důvod, proč bych té smlouvy jednoho dne nemohl chtít využít. Antonína Vavrušku neznám; je ten rozhovor v něčem relevantní pro to, o čem diskutujeme? Přece jenom je docela dlouhý.
Komentář 74985
Pokud budete mít zákonem danou jinou definici rodiny, tak se to musí zároveň propsat do školních osnov... a tam nastává kapku problém...
Komentář 74986
Jakoby já prakticky chci jinou právní definici rodiny, protože si myslím, že ta současná nekoresponduje s rodinou v širším slova smyslu. Zrovna ta naše mi přijde entocentrická a nereflektující to, že existují lidé, kteří chtějí žít, ba už dávno žijí, ale neformálně v trochu jiném svazku; ostatně, okolo 80 % kultur schvaluje polygamii, nějaký novodobý výmysl nebo experiment to taky není. Já de facto nechci, aby ve školních osnovách bylo to, co tam je teď, ale ani nechci, aby tam bylo to, co by se tam napsalo pak, takže z tohohle hlediska mi to přijde celkem jedno, přijde mi, že to je z bláta do louže. A pokud ta změna někomu vadí víc než status quo, stejně se dá říct, že toho v těch osnovách je hodně a učitelé to často ani všechno nestihnou nebo si to pozmění podle svojí potřeby.
Komentář 74987
Pokud nechcete jinou právní definici rodiny, tak se o ničem nemusíme bavit. To je právě totiž to klíčové - co co jde v této diskuzi...
Komentář 74988
Hele, záleží. Nepotřebuju jinou právní definici rodiny, pokud nebude třeba ji měnit v případě legalizace polygamie a stejnopohlavních sňatků.
Komentář 74989
Rozhovor se týká výhradně našeho tématu, není tam nic mimo téma, je velmi zajímavý a věcný.
Nemusíte se vším souhlasit, ale vřele ho doporučuji.
Komentář 74990
Tak já to teda zkusím, až budu moct něco nepřetržitě poslouchat, ale docela se toho bojím. :D
Komentář 74992
Nebojte, rozhovor Vám jistě neublíží. Poslouchám ráda různé názory... je to obohacující - a je to blahodárné pro mozek! :)
Komentář 74994
Druhá možnost pro Vás je ankap opustit a jít tou cestou etatismu, pokud by Vám prosazení polymanželství v rámci státu do škol a jako doplnění oficiální centrální definice bylo výrazně přednější než ankap.
Komentář 76333
Co se týče změny právní definice a prosazování něčeho navíc, v čem přesně vidíte ten etatismus? Osobně v tom vidím realismus: Chci se domoci zpět svých negativních práv, protože současná definice porušuje můj NAP, změnit jednu definici za druhou podle mě v tomto případě moc státu nezvyšuje; to by zvyšovalo přece jenom v moment, kdy by už něco podobného mohli poskytovat soukromníci.
Co se týče muslima ve škole, je mi to vlastně jedno. Nemám potřebu prosazovat, co se má učit ve škole, ani nikoho indoktrinovat. Jenom si myslím, že učit o polygamii jako o něčem správném je stejně špatné jako učit o monogamii jako o něčem správném.
Co se týče té analogie s mafií, já právě ani nechci, aby pro mě stát něco extra dělal, mně stačí, aby mi to povolil. Říkáte, že stát pak bude ostatní nutit to uznávat – to je možné, ale to už je důsledek jiného zákonu, který je třeba kritizovat paralelně. Nedává přece smysl někomu upírat právo žít jako ostatní jenom z důvodu, že u ostatních existují další zákony, které jim dávají privilegia. Mohli bychom říct, že státní zrušení otroctví bylo chybou, protože od té doby, co tito lidé mají stejná práva, na ně platí antidiskriminační zákony a my je kvůli tomu nesmíme diskriminovat. O to přece celou tu dobu vůbec nešlo – šlo o to, aby vůbec měli právo žít. Přijde mi, že preferujete porušování negativních práv před rovnoměrným vymáháním pozitivních práv, což mi moc nedává smysl – ad absurdum byste takto mohl argumentovat skoro pro zrušení jakéhokoli útlaku, které by vedlo k tomu, že něco jiného bude vymáháno.
Komentář 76340
Je mi jasné, že máte nějaké své zájmy a že žijete ve světě, kde stát je a kde s ním realisticky vzato nějak obvykle koperujeme. Ten etatismus je holt pak všude tam, kde k té kooperaci dochází tím způsobem, že od státu chceme něco co on zařídí na úkor jiných, a pak už jen tím že žádáme jeho služby chtě nechtě posilujeme jeho roli coby univerzálního rozhodčího - to se děje i u státního svazku muž-žena.
Zkuste cvičně hledět na stát jako na velkou firmu na trhu typu agentury, která ale provádí to, že nezajišťuje lidem pouze negativní práva (ochranu za dobrovolný poplatek) ale i pozitivní práva (tedy zajišťuje jim něco, co je ale na úkor někoho jiného). Cílem ankapu vlastně není tuto firmu zničit, ale pouze se dostat do stádia, kdy ona firma začne zajišťovat pouze za negativní práva, a její zbylí klienti budou pouze ti dobrovolní.
Čistě ankap řešení bych teoreticky bylo to uzavírat svazky tam, kde chceme, podle pravidel, které daný subjekt nabízí. Ať už si to partneři slíbí jen tak pro sebe, nebo si to zapíšou do blockchainu, v kostele, nebo u potenciální vzdáleně budoucí volnotřžní firmy "Česká republika". Jednotlivé subjekty by pak mohly nebo nemuseli uznávat svazky uzavřené u konkurence.
Soukromníci dnes tu službu uzavření sňatku poskytnout můžou, pouze ji asi nebude stát a jeho instituce uznávat (to je ještě v pořádku, nemusí ani z ankap pohledu, protože neuznání není porušením NAPu), ale bude i aktivně napadat věci vyplývající z vaši mimostátní smlouvy (až tady je porušen NAPu).
K těm výhodám ze státního svazku na úkor jiných - kromě různých přídavků či vdovských důchodů, které možná člověk ke svazku žádat nemusí mě napadá třeba to, že když máte soukromou nestátní kliniku, mělo by asi být na jejím majiteli, koho uzná jako partnera hospitalizovaného (z ankap hlediska). V případě dětí pak z ankap hlediska ony podléhají sebevlastnictví. Zákonné zastupování je vlastně omezením jejich sebevlastnictví, opět vlastně i v rodině muž-žena, nebo ve státním ústavu. Jistou maličkostí je i samotné provedení a evidence svazku, obojí placené z daní.
Otroctví bylo (až na historicky existující dobrovolné smluvní "otroctví") nedobrovolným systémem (porušení NAPu otroků). Antidisktiminační zákony neslouží ke zrušení otroctví, ale už přesahují do toho nedobrovolného omezování někoho (opět porušení něčího NAPu). Ankapu v jeho čisté formě by asi mohlo jít o to, zrušit nedobrovolný (násilím vynucený) útlak, aniž by současně vznikl jiný.
Ale berte to třeba jen jako nějakou úvahu o podstatě ankapu, který je jak tušíte dost specifický. V jakékoliv jiné společnosti než ankap budou asi Vaše úvahy vnímány jiným úhlem pohledu.
Komentář 76351
(Pro srovnání: např. nejsou libetariáni, kteří by chtěli zrovnoprávnění pro někoho (když né pro sebe) třeba v přijímaní nějakých dávek, které mají někteří migranti, s tím, že to chtějí proto, aby došlo k té plné rovnoprávnosti. K této úvaze mě inspirovala má známá z německa, číňanka, která je tam také čerstvý imigrant, ale její rodina platí daně a musí si vesměs na všechno vydělat. Ona pak byla překvapená až šokovaná, že jiní imigranti, ti z afriky, dostanou dle jejich slov od státu rovnou auto, dům a dávky, aniž by museli pracovat.)
Komentář 74993
Pokud řeknete: "chci aby povinná škola indoktrinovala i můj názor", tak už jste v pozici etatisty.
Ankap řešením není přinutit přijímat i tu Vaši indoktrinaci, ale jedině chtít zrušit povinnou centrální indoktrinaci jako takovou a ponechat indoktrinaci plně v kompetenci rodiny (včetně té Vaší poly-rodiny) či komunity.
Komentář 74981
Komentář 74991
Protože ten postup "když už je tu stát tak i já chci..." vede vlastně k bobtnání a narůstání státu. Protože na něj takhle převádíte další Vaše i naše kompetence.
Mi by adekvátní článek přišel třeba: ať stát nepostihuje mimostátní svaky a ať mocensky nepostihuje mezilidské smlouvy, které těmi svazky vznikají. A zárověň žádat to, aby jste se nemusel podílet na chodu toho státu třeba v tom, že pak nebudete přispívat na ty státní svazky. Např. plošná daň se o něco sníží, kdo chce tak si uzavře státní svszek a dá za to jednorázový poplatek matrice, kdo chce tak si uzavře církevní svazek a dá za to něco církvi, kdo chce tak si uzavře svůj svazek a může si ho třeba zapsat na blockchain. Navzájem se ty svazky můžou ale nemusí respektovat, ale to už je jedno. A jestli máte třeba smlouvu, že nějaká majetek poskytujete po smrti zdědí někdo koho vyberete, tak tam jediné co je potřeba vyžadovat aby to ostatní strany nenapadaly a nenutily vás aby to dědil někdo komu to dát nechcete. Pokud se někomu narodí děti tak by mu neměly být odebrány a pokud ten dotyčný děti někomu svěří (ústav), tak hájit to aby děti si o sobě mohly rozhodovat samy co nejdříve jsou toho schopny a tím pádem by nebyly majetkem toho ústavu a případně toho člověka který si je od ústavu odebere. Pokud např. uteče dítě od pěstounské rodiny, aby se vrátilo zpět k biologické rodině které bylo odebráno (konkrétní případ), pak hájit a respektovat rozhodnutí toho dítěte.
A samozřejmě, že je tohleto řešení mnohem těžší prosadit, než si relativně o dost snadněji na státu vydupat, aby vám poskytoval co chcete. Akorát to snazší řešení holt posiluje roli etetismu. Je to trochu podobné (i když v něčem jiné), jako když si na googlu vynutíte, že ta máte právo na účet - taky to ve finále posílí roli googlu jako dominantní platformy.
Komentář 75147
Nastavení zobrazení uživateli nechtěných a neschválených komentářů
Některé uživateli nechtěné či neschválené komentáře mohou být skryty; zobrazit je můžete po přihlášení.