Autor: Urza
Čas: 2017-09-13 00:00:02
Je náš stát svobodný?
Určitě to může být horší (vizte KLDR); na druhou stranu nám stát určuje, jak máme vzdělávat své děti, k čemu je vést, jaké hodnoty jim nesmíme předávat a které jim skrze vzdělávací systém předány být musí; jaké zboží smíme prodávat, nakupovat a za jakých podmínek, jaké služby můžeme poskytovat a komu, že musíme registrovat svou případnou firmu, hlásit její výdělky a platit z nich výpalné zvané daně ve státem určené měně, kterou nás též nutí přijímat; diktuje, koho nesmíme zaměstnat a koho naopak nesmíme odmítnout, za jakých podmínek u nás mohou lidé pracovat a z jakých důvodů je smíme vyhodit; co nesmíme veřejně říkat, na jaké umění a kulturu musíme přispívat; jak si máme platit lékařkou péči, kdo nás smí a nesmí léčit a jaké k tomu může použít léky, a pokud to selže, kdo nám nesmí pomoci umřít; též rozhoduje, jaké látky můžeme vpravovat do našich těl, od kolika let smíme mít sex a od kolika let jej můžeme sledovat na Internetu; úředník kontroluje, čím topíme, čím jezdíme; jaké dopravní prostředky smíme vlastnit, za jakých podmínek je můžeme řídit a koho přepravujeme; které zbraně smíme vlastnit a nosit; stát určuje, jak a kde můžeme postavit náš vlastní dům; jaká data smíme posílat na Internet; která domácí zvířata můžeme chovat… a to je jen velmi nekompletní výčet.
Přečtení: 40177
Komentáře
Komentář 16670
Komentář 16671
Komentář 16672
Komentář 16673
Komentář 16674
Komentář 16675
Komentář 16676
Komentář 16678
Komentář 16687
Respektive zrusit povinne statni ridicaky.
mimochodem, a ted se bavme i v ramci soucasne objektini reality ve stavu, ktery mame - autoskola ABSOLUTNE nezarucuje, ze se ten clovek, co predtim jezdit neumel, dobre jezdit nauci a to, ze nekdo dostane ridicak, ABSOLUTNE neznamena, ze by snad umel ridit.
Uprimne, kdyby otec naucil ridit dite, rekneme ve 12 letech nejake starsi auto / motorku, v 15 uz ho s tim nechal jezdit samotneho a pak to nechal na nem, tak jsem presvedceny, ze se drtiva vetsina lidi mnauci ridit MNOHEM lepe, nez dneska v autoskolach.
Ja, kdybych neumel ridit, nez jsem sel do autoskoly, obavam se, ze by me to tam nejak extra dobre nenaucili
Komentář 16677
Trochu jako vlíst na web chovatelů koček a ptát se jich, jestli mají rádi kočky.
Komentář 16680
Komentář 16681
Komentář 16682
přednášky na youtube všechno podrobně vysvětlují
Komentář 16685
Komentář 16689
V tomhle videu někde kolem 1:10 (nebo dál) mluvím o dopravních předpisech na volném trhu.
Komentář 16679
https://stoky.urza.cz/index.php?action=showdrop&DID=2
Komentář 16684
Co se mě týče, já si fakt nemyslím, že je řidičák potřeba. K čemu to je? Mně základy řízení učil táta od 15 let na vesnických silnicích. V 18 jsem pak udělal autoškolu a dostal řidičák. Od té doby jsem v autě seděl jen párkrát a naposledy jsem řídil tak před 3 roky, takže by se dalo říct, že mé vlastnictví ŘP je absolutně nevypovídající. Podle státu řídit umím (dokonce skvěle, protože test jsem měl jako jediný na 100 %), sám ale vím, že neumím a až se budu chystat řídit, tak si to párkrát pojedu někam procvičit a budu řídit zatraceně opatrně.
Komentář 16690
Komentář 16692
Komentář 16696
Komentář 16701
Takže stále nevidím smysl toho ŘP.
Komentář 16700
Konkurující majitelé silnic budou konkurovat cenou (tlak dolů), požadavky (tlak dolů) a bezpečností (tlak nahoru). Bezpečnost budou řešit vhodnou konstrukcí silnice (dobré a relevantní značení, přehledné křižovatky, minimum ostrých zatáček a hrdel, plynulý provoz); zde bude i tlak pojišťoven, protože pokud škoda vznikne špatnou konstrukcí silnice, bude ji vymáhat po majiteli silnice. Požadavky budou tlačeny dolů, protože šílené požadavky budou odrazovat zákazníky. Stejně tak zbytečné buzerace přímo v provozu (jako např. policie zastavující jedoucí vozidla, nebo nedejbože policie honící vozidlo) budou omezovány, jednak to ohrožuje plynulost, tím pádem i bezpečnost, jednak to odrazuje zákazníky samo o sobě. Dnes pouze nemáme výběr. Nejsou (a podle zákonů nesmí být) soukromé silnice, kam má policie zakázán vstup.
Vědět, jak auto používat, není totéž, jako znát pravidla provozu. Čistě z uživatelského hlediska je dnešní auto docela multifunkční záležitost s poměrně tlustým návodem (který by měl být důležitým pramenem pro to naučit se jej používat). Auto dnes používá kdekdo, málokdo jej však řídí. Sebelepší autoškola nenahradí manuál ke konkrétnímu vozu (protože každý vůz je v různých drobnostech jiný), a zodpovědný majitel/uživatel se s tím návodem seznámí. Stejně tak sebelepší autoškola nenahradí roky praxe s řízením auta.
Komentář 16704
Pokud bude pojišťovna něco vymáhat, v jakém vztahu je majitel silnice k pojišťovně? IMHO v žádném, smluvně se zprostí podobného jednání poměrně jednoduše.
Jaké šílené požadavky se kladou dneska? Odjezdit pár hodin pod dozorem, odposlouchat trochu teorie, udělat test, ukázat, že rozjedu a zastavím auto? To je šílené? Možná trochu přehnané, stačilo by jen ten test a praktická zkouška.
Co se týče čtení přiruček - auta střídám často a ten základ funguje všude stejně. Volant, dva nebo tři pedály, nějaké řazení rychosti, blinkr, houkačka, světla.
Pokusy ohledně čtení jsem provedl už několikrát u svých potomků - ani týdenní soustředěné čtení manuálů nemělo na schopnost zvládnout rozjetí a zastavení vozu zásadní vliv, půl hodiny praktického zkoušení ano, pár hodin jízdy v autoškole pak provedlo úplný zázrak. Ale samozřejmě, přečíst si návod a vědět kdo co je, je dobré.
Komentář 16706
Úplně stejně, jako určíte vraha. Shromážděním skutečností a jejich posouzením, např. věrohodným soudem.
Komentář 16707
Nicméně soudnictí je popsáno tady: https://ankap.urza.cz/index.php?action=branch&id=38
Ankap: Jako majitel silnice se nehodlám soudit, ostatně nemám proč - pokud jste se vyboural, dobře vám tak, něco jste zanedbal, pokud jste způsobil škodu někomu jinému, vyřešte si to mezi sebou. Jak silnice vypadá a v jakém je stavu, jste věděli a nebo měli vědět. Koneckonců, nehody se stávají, co já s tím. Sorry jako.
Ad "shromáždění skutečností a posouzení věrohodným soudem" - když neexistuje nějaký obecně závazný předpis, co je to kvalita a dobrá konstrukce, nelze něco posuzovat. Soud se vám pak může velmi snadno zvrnout na hon na čarodějnice.
Komentář 16744
V poho:
1) Komunikaci, na které se bude stávat větší než bežné množství nějak zvláštních nehod (ulomená kola v dírách, nabouraná auta v nepřehledných nebo konstrukčně debilních zatáčkách třeba s opačným sklonem apod.) budou opouštět uživatelé - motoristé a Vy budete přicházet o zákazníky a tím i o zisk. I kdyby Vám za silnici neplatili ti motoristi, ale platily výrobní podniky, benzínky, motoresty, pneuservisy, hotely, autokempy, ... kolem, nebudou Vám platit pořád stejnou platbu za komunikaci, po které jezdí čím dál míň jejich potenciálních zákazníků. Dá se předpokládat, že taky budou své firmy zavírat a ukončovat svou méně a méně výdělečnou nebo dokonce počínající ztrátovou činnost, případně přesouvat se k jiným méně praštěným majitelům komunikací = kupovat jiné provozovny na realitním trhu. No a Vy jako majitel té komunikace co? Budete spokojen se situací, protože jste si ji tak parádně okecal?
2) Tohle vaše vysvětlení nebudete podávat nabouraným automobilistům, ale pojišťovnám, které budou hradit škody z havarijního pojištění. Pochybuju, že je tímto způsobem uspokojíte, ona sklapne kufry a hotovo, je po ptákách. Minimálně by ty pojišťovny mohly rozeslat svým klientům dopis/mail se soupisem těch několika komunikací ve vlastnictví pitomců, na kterých nehradí zmíněné škody. Co na to její klienti? Co na to firmy výše zmíněné v bodu 1, že jim ničíte obživu? Nic? Spokojí se s touto Vaší pitomou výmluvou?
Komentář 16691
Soukromý subjekt provozuje silnici a samozřejmě chce, aby na ní bylo bezpečno a samozřejmě se na ní nehody stávat budou, ať už z nešťastné náhody, nepozornosti, technických závad, čůráctví řidičů atd.
Dosáhnout bezpečnosti může nejrůznějšími opatřeními - od materiálů vozovky, všelijakých systémů svodidel přes práci s pozorností řidičů až třeba po řidičáky (svoje, nějaké "certifikační autority", nebo třeba ve formě blacklistu nežádoucích řidičů atd.). Stát to dělá úplně stejně - taky vymyslí haldu prostředků, jak zvyšovat bezpečnost na silnicích. Oba (stát i soukromý subjekt) můžou zkoumat výsledky svého snažení pomocí různých statistik.
A teď imho přichází rozdíl: Zatímco výsledky co do nehodovosti jsou u obou plus mínus měřitelné, co do nákladů ne.
Pokud to soukromý subjekt dělá špatně (např. se řidiči cítí příliš buzerováni kvůli pár hovadům nebo se např. kvůli bezpečnosti zdražuje "jízdné"), budou se řidiči víc snažit hledat jiný způsob dopravování se a subjektu ze začne tenčit výdělek.
Pokud to stát dělá špatně, jeho výdělek se nesníží ani o korunu (resp. možná se prodá míň dálničních známek, ale to je tak všechno). Jak potom chudák stát má vědět, že to dělá špatně, když se sám odřízl od feedbacku? A jak mu to má řidič dát najevo (když pominu jedno odtažité hlasování za 4 roky)?
Čili problém imho není v tom, jestli řidičáky jsou levicové apod., ale v tom, že státem je člověku sebrána (zbytečně a nespravedlivě) část vlivu na své okolí. Snad jsem svůj názor vyjádřil srozumitelně.
Komentář 16694
Co se týče feedbacku, mýlíte se. Výběr spotřební daně z PHM je jedním ze základních příjmů státního rozpočtu; nehodovost je dost tvrdě sledována a na jejím základě vznikají na evropské úrovni požadavky jak na auta, tak na cesty a pravidla (a pokuty). Dokonce je to jeden z cílů EU, snižit do roky x nehodovost o y%. Tím neříkám, že jsou smysluplné a správné.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak v Ankapu poskytne řidič zpětnou vazbu tím, že přestane používat služby podnikatele, což ovšem můžete udělat i dnes :-). V teorii Ankapu je to řešeno možností postavit nekonečné množství silnic, v reálu ovšem asi všichni dobře víme, že do Itálie se lze rozumně dostat jen limitovaným počtem průsmyků.
Komentář 16695
Komentář 16698
Komentář 16699
Komentář 16702
Komentář 16708
S platbou se jako spotřebitel opozdit nemůžete, je vybrána při nákupu PHM či dálniční známky, dodatečně po vás už nikdo nic nechce (předpokládám, že jste spotřebitel).
Komentář 16709
Komentář 16710
Komentář 16711
Jinak 19:20:08... eh. To je samozřejmě možné, a je to skvělý způsob, jak přijít o zákazníky.
Komentář 16713
K tomu skvělému přijití o zákazníky - proč bych o ně měl přijít? Silnice lidé dnes využívají bez ohledu na nehodovost. To je opět jen teorie a další z prstu vycucané pravidlo, že lidé hned utečou někam jinam. Ono často není kam, silnic nejde postavit libovolné množství.
Nebo myslíte, že se někdo nechá jen tak zatáhnout k soudu, který následně bude rozhodovat o kvalitě silnice = a vlastně podle čeho? Když v Ankapu není žádná závazná norma či regulace.
Komentář 16743
Komentář 16732
Komentář 16742
V mém rodném městě je obchodní centrum patřící soukmromníkovi a v něm je několik "chodníků", kolem nichž se nachází spousta krámů. Za používání těch chodníků nechce soukromý majitel od návštěvníků obchodního centra ani vindru a ještě všemožně láká lidi, aby po těch jeho komunikacvích chodili naveliko. I nějakou estrou pestrádu zadáčo (která si kvalitou nemá se státní co vyčítat) tam občas uspořádá a na rozdíl od státu, který to uspořádá za nám šlohnuté peníze, ten soukromník nechce od nikoho nikajnic. Komunikace tam jsou vyskládaný z dlaždic do obrazců, na jednom místě je dlaždicemi znázorněno cosi historického, co tam kdysi existovalo a dávno před mým narozením zaniklo (on na to ten soukromý podnikatel sám od sebe upozorňuje, já bych to bez toho vůbec netušil!), chodníky se nebortí, jsou čisté, že by se z nich žrát dalo. Laviček k posezení je tam dostatek, že jsou minimálně ze třetiny prázdné a odpadkových košů je tam dost, abych měl kam odhodit odpadek. Když mám potřebu, je k dispozici zdarma několik neveřejných naprosto soukromých WC zdarma. Ceny zboží v obchodním centru nevykazují známky etatisticko keynesiánských nákladových pitomin typu - zaplatíš to všechno v cenách, spíš by se dalo říct, že naopak.
Ne všechny komunikace by byly zpoplatněny. Domnívám se, že pro drtivou většinu komunikací by platilo, že pro běžné uživatele typu rodina jede autem na výlet, chatu nebo dovolenou by byly zdarma, an by náklady na většinu komunikací uhradily firmy, které komunikace nezbytně nutně potřebují k tomu, aby se k nim dostali zákazníci. Kvalitní bezpečnou uživatelsky příjemnou silnici potřebuje síť benzínových pump, pneuservisů, autokempů, turistických atrakcí, ... daleko víc, než automobilista jedoucí po silnici každou jednu tuhle věc.
Nějaké zkoušky z kvality používání komunikací prostřednictvím ne/motorových vozidel? To by daleko spíš bylo k užitku pojišťovnám. Člověk, který by měl nějaký atest z kvality řízení by mohl dostat nabídkou malus, protože se dá statisticky spočítat, s jakou pravděpodobností způsobí škodu člověk obeznámený a neobeznámený. Člověk, který by chtěl pracovat jako řidič (např. řidič z povolání), by asi musel schopnost ovládat techniku prokázat především zaměstnavateli. Což lépe prokáže zkouškou - budoucí šéf ho protáhne nějakým zkušebním okruhem. A další a další možnosti řešení, přičemž teprve praxe na volném trhu by ukázala, které z těch možností jsou k čemu a které jsou na nic.
Komentář 16703
Komentář 16705
Komentář 16697
Komentář 16712
- 1. Tohle bych zpochybnil. Je to jako tvrdit, že Hitler nebyl tak špatný, když nehodil atomovku na Prahu; nebo že Spartakiádní vrah se docela držel, když zavraždil a znásilnil jen zhruba 10 žen místo stovek a tisíců, a navíc jen ty, které šlo v noci samy do parku… (případně že také nehodil atomovku na Prahu). Zločinec nechce spáchat všechny myslitelné zločiny, a i z těch může spáchat, tak aby mu to prošlo, jen velmi málo. Čili pokud jde o morální soud nad osobou či organizací musíme vyjít z toho, co subjekt CHCE dělat (co je v jeho zájmu) a co z toho skutečně MŮŽE uskutečnit. Zločiny, které z jakéhokoliv důvodu spáchat nechce, a ty které spáchat nemůže, mu nelze „připsat k dobru“.
2. Proto to nemůže být horší. Český stát reálně NEMŮŽE kopírovat stát severokorejský, proto mu nelze připsat k dobru, že to nedělá. Český stát to ani NECHCE dělat, protože to není v zájmu českých etatistů.
Skutečně si myslím, že český stát je tak utiskující jak jen může být. A pokud by i mohl utiskovat víc (že by to lidé dovolili), je možné, že to etatisté ani nechtějí, že není v jejich zájmu učinit stání útisk maximální možný. Když vás někdo okrade a není důvod si myslet, že vás chce zabít, připíšete mu to snad k dobru?
3. A demokracie může právě útisk držet v té maximální možné míře – na rozdíl třeba od monarchie. Na demokracii se lze dívat, jako že napojení vlády na lid umožňuje držet státní intervence v nejnižší možné míře. Ovšem mnohem logičtější mi připadá, že to právě umožňuje držet je na maximální možné úrovni (mínus pokud to případně etatisté sami nechtějí využít, viz výše). Na rozdíl právě od monarchie, kde odtrženost vládce od lidu může vést buď k tomu, že útisk zdaleka není maximální možný, anebo k tomu, že se to právě přežene a nastane revoluce.
Komentář 16721
Komentář 16714
Hovoří se o „svobodné společnosti“, „svobodné zemi“, „free world“…
2. Ale hlavně mám námitky proti této terminologii.
2.1 V tomto smyslu, kdy svoboda je synonymum pro „volnost“, případně „volnost v rámci právního řádu“, úplně svobody nelze dosáhnout; i v ankapu nebude.
2.2 Ignoruje se tak historie, včetně té, ke které se libertariáni hlásí (Jefferson atd.) Nevím, kdo s touto novinkou přišel, možná Rothbard, ale klasický význam svobody je „nepřítomnost autokracie“.
2.3 Když se to takhle používá, tak se původní význam, tj. „nepřítomnost autokracie“ vytrácí, a jazyk je tak chudší o důležitý pojem.
3. Závěr: Chtělo by to promyslet: vyjít z klasické definice svobody, neměnit ji, protože se pak vytratí z jazyka. Potom pojmenovat, co je na demokratické praxi špatně, ale ne že je to „nesvoboda“: označit cokoliv negativně hodnoceného za „nesvobodu“ je běžná praxe demagogů všeho druhu.
Už Bastiat přece psal, že krást lze i via zákony, a rozhodně tomu neříkal „nesvoboda“.
Vy přece chcete říct, že stát porušuje přirozená práva. Tak to napište, nebo si vymyslete něco jiného – a inspirujte se třeba tím Bastiatem – ale tohle „je to podle mě špatné, tak to prostě prohlásím za nesvobodu“ je dost „lazy answer“.
Komentář 16722
A povedl se, návštěvnost tomu odpovídá.
Komentář 16753
Komentář 16758