Autor: PeTaX
Čas: 2016-05-17 00:00:02
Šlechtová chce vyvlastnit domy na Hradě
Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO) se postavila do řady těch, kteří požadují, aby Pražský hrad jako mimořádně cenná národní kulturní památka byl zcela v rukou státu, tedy všeholidu. Ve svém návrhu ústavního zákona o areálu Hradu jde přitom dál než komunisté, kteří chtějí jen zamezit vrácení několika budov církvi.
Karla Šlechtová on Twitter wrote: „At sami lide rozhodnou, zda ma Hrad jako symbol Ceske republiky patrit jedne cirkvi, nebo nam vsem.“
Šlechtová navrhuje vyvlastnění nemovitostí, které v minulosti přešly do soukromých rukou. A to za náhradu, jejíž výše ale není jasná. Jde o sedm nemovitostí v hradním areálu, které patří církvi a Williamu Lobkowiczovi z roudnické větve rodu. (Vizme ale, že 69,7 % všeholidu s tím v anketě souhlasí!!!)
Jen bych poznamenal, že ten všeholid nikdy, ani za komunistů, nevlastnil vůbec nic, dokonce ani státní, či národní podniky, ani státní statky, ani nic jiného. To bylo jen takové pěkné propagandistické heslo, kterému ti jednodušší všeholidové přeochotně podlehli.
Ve skutečnosti byla vlastníkem všech těchto věcí strana a vláda a nikdo jiný. Vlastnictví, z definice, je takový institut, kdy vlastník se svým majetkem svobodně nakládá. Protože ani jeden reprezentant všeholidu nemohl reálně s takovýmto majetkem nakládat, nemohl jej prodat, ani směnit, ani řídit, ani kontrolovat, protože všechny tyto pravomoci měla v rukou jen jedna politická monopolní vláda a jeden monopolní politický subjekt, nebyl tedy všeholid vlastníkem. Dokonce ani formálně.
Ministryně Šlechtová lže, jako když Rudé právo tiskne, pokud tvrdí, že chce Pražský hrad vrátit všeholidu. Jediným cílem je převést odpovědnost za tyto budovy na kolektivní nevědomí a náklady přenést na daňové poplatníky (z čehož se — tradičně — nějaký ten miliónek zadře za něčí nehty).
Ministryně je obyčejný mentální kryptokomunista, který nesnese představu jakéhokoliv soukromého vlastnictví a neštítí se k tomu účelu zneužít i zákony (pokud ovšem nejde o jejího stranického šéfa nejvyššího, tam se to pardonuje).
Karla Šlechtová on Twitter wrote: „At sami lide rozhodnou, zda ma Hrad jako symbol Ceske republiky patrit jedne cirkvi, nebo nam vsem.“
Šlechtová navrhuje vyvlastnění nemovitostí, které v minulosti přešly do soukromých rukou. A to za náhradu, jejíž výše ale není jasná. Jde o sedm nemovitostí v hradním areálu, které patří církvi a Williamu Lobkowiczovi z roudnické větve rodu. (Vizme ale, že 69,7 % všeholidu s tím v anketě souhlasí!!!)
Jen bych poznamenal, že ten všeholid nikdy, ani za komunistů, nevlastnil vůbec nic, dokonce ani státní, či národní podniky, ani státní statky, ani nic jiného. To bylo jen takové pěkné propagandistické heslo, kterému ti jednodušší všeholidové přeochotně podlehli.
Ve skutečnosti byla vlastníkem všech těchto věcí strana a vláda a nikdo jiný. Vlastnictví, z definice, je takový institut, kdy vlastník se svým majetkem svobodně nakládá. Protože ani jeden reprezentant všeholidu nemohl reálně s takovýmto majetkem nakládat, nemohl jej prodat, ani směnit, ani řídit, ani kontrolovat, protože všechny tyto pravomoci měla v rukou jen jedna politická monopolní vláda a jeden monopolní politický subjekt, nebyl tedy všeholid vlastníkem. Dokonce ani formálně.
Ministryně Šlechtová lže, jako když Rudé právo tiskne, pokud tvrdí, že chce Pražský hrad vrátit všeholidu. Jediným cílem je převést odpovědnost za tyto budovy na kolektivní nevědomí a náklady přenést na daňové poplatníky (z čehož se — tradičně — nějaký ten miliónek zadře za něčí nehty).
Ministryně je obyčejný mentální kryptokomunista, který nesnese představu jakéhokoliv soukromého vlastnictví a neštítí se k tomu účelu zneužít i zákony (pokud ovšem nejde o jejího stranického šéfa nejvyššího, tam se to pardonuje).
Přečtení: 26390
Komentáře
Komentář 6380
Jak velký kus Karlštejna mi patří?
A můžu ten kus prodat?
Takže mi nepatří?
Čí ten Karlštejn teda je, když ne (taky) můj? Je tvůj? Je tvého souseda? Kdo s ním reálně nakládá jako jeho majitel?
Atd. A já si představuju, jak někde běží centrální počítač, který s každým narozeným/zemřevším občanem přepočítává vlastnické podíly všech těchto majetků...
Komentář 6381
Komentář 6382
Podle mě by to mohla být jedna z cest jak postupně stát rozhlodat - skutečně nějak ty podíly lidí na státním majetku vyjádřit a umožnit zobchodovat.
Co se týče různých majetků církve (v podstatě své doby paralelnímu státu, nebo dalším pilíři státu, jak se to vezme), šlechty (své doby oligarchie)... podle mě úvahy státu a "všeholidu" o tom že jim majetky z té doby vezme nejsou úplně mimo. Pokud jim bude ukraden, bude to stejný způsob jak oni sami k tomu majetku přišli. Dog eat dog.
Pragmaticky chápu proč je lepší v určité chvíli minulé křivdy vyřešit, zapomenout a dál jet že to co máme "odteď" berme že je férové vlastnictví. Protože takhle by se šlo o některý majetky hašteřit stovky let. Ale principielně - církev ani šlechta ty majetky z větší části legitimním způsobem nenabyla. Ano neexistuje ani legitimní důvod proč by měli patřit státu. Takže co s tím? Od 100 lidí dostaneš 150 odpovědí, kdy ani jeden způsob nebude legitimnější než jinej.
Komentář 6383
Komentář 6388
Je to už delší dobu, co jsem nadnesl na misesu dotaz, zda může existovat v ancapové společnosti něco jako "veřejné vlastnictví". Nechci se tady točit na termínu.
Uvedl jsem příklad homesteadingu jak by to mohlo vzniknout. Např. cesta po které se od nepaměti lesem chodí a je vyšlapaná. Evidentně nemá konkrétního vlastníka. Ale zase neni úplně košér když tam někdo přijde a něco si tam postaví. Není to "nezabraná půda", bylo to homesteadovaná množstvím lidí jako cesta. A lidi co tam chodí pravidelně to tak nejspíš budou chápat, když tam chodili dřív než se to někdo pokusil zabrat. Kdo má legitimní právo rozhodovat co s vyšlapanou cestou? Není pro podobný typ statků (a neříkám že jím zrovna pražský hrad je) takový vlastnictví uživateli z okolí, nějakou institucí jejíž členem se člověk stává tím že tam žije vhodný typ správy?
Pro zajímavost, později jsem se dozvěděl že to není úplně mimo příklad. Od známé z JAR jsem slyšel že právě třeba JAR uznává domorodcům právo hnát dobytek po tradičních migračních trasách, protože tam byly totiž dřív než cokoli jinýho. A to vychází právě z anglosaskýho a místního domorodýho zvykovýho práva, který si obě v sobě libertariánský principy v lecčems nesou.
Komentář 6389
Komentář 6390
Za A) I pokud bychom pro účel diskuse něco takového připustili, vždy dojde k efektu obecní pastviny.
Za B) k rozprostření nákladů i na ty, pro něž je takový statek zcela bezcenný.
Za C) opět jde jen o posilování státu nade všechny meze, nebo jinými slovy: stát je majitelem veškerého svého území včetně staveb a osob na něm nedobrovolně poutaných, čímž se do značné míry stává stejným feudálem, jako byl ten předchozí. Můžeme sice zajásat, že svého správce feudálního majetku si nyní volíme, kdežto ten předešlý byl z boží vůle, ale to je tak asi celý rozdíl.
Komentář 6392
Komentář 6391
Sofistikovanější komunikace obvykle někdo potřebuje ke svému podnikání a ten by byl s pravděpodobností hraničící s jistotou nějak finančně zainteresován do údržby té komunikace - viz komunikace v nákupním centru, které existují, někdo je musel postavit a teď je udržuje, přitom lidi, kteří po nich chodí, za ně neplatí mýto nebo neplatí parkovné na parkovišti.
Pražský hrad (nemovistosti ve vlastnictví státu) bych osobně prodal/nechal vytunelovat nějaké developerské firmě, ať tam pro mě za mě udělá nóbl "bordel". Hrady stejně vždycky byly centrem chlastu a prcání. Šlechty, personálu a všech navzájem. Ať už by tam hosti dělali cokoli, dělali by to za svoje. Rozhodně by to stálo ranec je a ne nás a bylo by na opravy a údržbu těch budov. Rozhodně mi bude vadit míň, když korunovační klenoty pobleje za dlouhý peníze nějaký zazobaný host, než když to hrozí od blbečka, kterej se tam válí za peníze poddaných.
Komentář 6384
• Do jisté míry se z majetku státu staly akcie Kupónovkou, ale viděli jsme, že vlastnická struktura vedoucí ke konsolidaci a většinovému vlastníku vlastně převedla majetek do rukou těch, kteří měli informace z první ruky (plus konexe apod.), tedy se povedla jen tím, že majetek byl odstátněn, ale ne privatizován.
• Majetky šlechty vznikly z tehdejšího uspořádání: král, šlechta, církve. Už za Masaryka byly z části ty majetky vyvlastněny, částečně rozdány (ten klíč by stál za podrobné zkoumání, ono to ustrnulo tak nějak v půli cesty), drsnou ránu vlastnictví zasadil Beneš (a to už nešlo vůbec o šlechtu) no a dovršil to Gottwald (i když vlastně jen příštipkařil). De facto bylo tím majetkem zamícháno tak, že dnes hledat den Dé je vlastně nemožné.
• Ale ať tak, či tak, soukromý vlastník obecně je lepší, než kolektivní vlastník bez definované odpovědnosti.
Komentář 6385
Komentář 6386
Komentář 6387
Komentář 6393
JA Vam na tu otazku muzu odpovedet ANO. A i odpovim: ano, budu, odhadem asi tak desetimiliontinou sve snahy a prostredku.
Komentář 6429
Toto mocipáni nikdy nedopustí. Je mezi nimi dost jedinců natolik chytrých, aby jim došlo, že hrozbou prodeje na ně vznikne bič.
Všechny ostatní argumenty zmíněné v diskusi mohou a nemusejí být relevantní, ale toto je showstopper -- myslíte, že nám vládnou takoví blázni, aby dovolili vznik mechanismu, který je (jakkoli hypoteticky) může donutit skutečně pracovat, a navíc u toho víceméně nekrást...?
Komentář 6394
Komentář 6395
Komentář 6396
Proc bych, probuh, musel jakkoli dokladat vlastnictvi, nemluve uz vubec o nejake statni bumazce?
Klidne se zastavte a muj podil je Vas - na cene se shodneme zcela jiste, budu velmi vstricny.
Komentář 6398
Komentář 6402
Nicmene zda se, ze problem neni v tom, ze nelze prodat - evidentne pouze nejsou dostatecne tupi kupci. To ovsem svobodu nakladani, a potazmo tedy ani vlastnictvi, nijak nevylucuje.
Komentář 6403
Komentář 6404
I kdyz ja bych zase mohl nabizet zvyhodneny balicek vsech svych verejnych podilu forsirovany poukazem na jeho optimalni diversifikaci. To by zabrat mohlo, navic to i oproti te ruine dam levneji.
Komentář 6408
Komentář 6397
PeTaX: Veřejné vlastnictví jsem dal zároveň do uvozovek, protože mě nenapadl lepší termín a explicitně jsem to zmínil a raději uvedl příklad toho co mám na mysli. Takže vlastně nevim na co jsi reagoval PeTaXi. Nebo jsi jen robot co na detekovaná klíčová slova přetiskuje nejlépe odpovídající pasáž z Rothbarda?
Tak jako tak se ta pasáž nevypořádává s tím, komu to vlastně má patřit a proč. Mimochodem, zmíněnou tragédii obecní pastviny je dobré brát jen jako ilustrativní příklad, ke kterému často docházelo, který ale není nijak v konfliktu s tím, že existovaly a dodnes existují obce s obecní pastvinou, kde si vyvinuli nějaký "komunální" mechanismus který funguje a problém řeší jinak než soukromým vlastnictvím. Tomuto a třeba mnou zmíněnému příkladu není soukromé vlastnictví nadřazeno ani eticky - nikomu nic nebylo sebráno, lidi tam pásli/chodili odnepaměti. Ani utilitaristicky - pokud problém řeší jinak a tragédií zabrání jiným způsobem - třeba se normálně domluví, neni co řešit. Tohle minimálně by měl člověk vědět, zvlášť pokud se rád pouští o debat s inteligentnějšími levičáky, protože ti jsou samozřejmě případy kdy to funguje a k tragédii nedošlo fascinováni a vidí v tom příklad hodný následování. Vyrukovat na ně pak s těmito argumenty je pak vyloženě trapný, protože mají funkční protipříklady a navíc se s nima člověk mine v jádru věci.
V donucení těch, kteří se na správě pastviny/cesty a sanaci případného neefektivního hospodaření s nimi nechtějí podílet.
Tomáš Fiala: Jenže právě sofistikovanější komunikace zpravidla stojí na místech kde původně stála ta vyšlapaná cesta. Poměrně logicky se jejich správy ujal stát, když nese podobný rysy. Možná v pochopení mechanismu proč bylo "něco jako stát" potřeba, nebo se to v jisté chvíli jevilo jako dobrý nápad je odpověď k tomu jak dojít k jeho zrušení. Já chápu výhody a pod. soukromě vlastněných cest. Ale komu měla ta cesta patřit první? Tomu kdo ji první zpevnil a poasfaltoval? Ten kdo na ní první postavil mýtnici a uhájil ji? Protože to byl nějaký lokální šlechtic, warlord, vládce, kterého pak postupem času nahradil náš současný demokratický stát.
2. Dneska už to není tak časté, ale jde o to že právě mnohé cesty vznikaly v dobách kdy ještě existovaly pozemky bez vlastníka. Dokonce mnohé silnice dnes stojí na stejném místě. Takže ano, v době kdy se chodilo jen pěšky se udržovaly šlapáním. Později, kdy už zároveň existoval stát a staral se o to se různě zpevňovali a dnes se staví z asfaltu, protože se obvykle na větší vzdálenosti náklady nenosí na zádech ale vozí auty. Pointa ale je, že ani na začátku žádný vlastník nebyl. Není to komu vrátit ani hypoteticky.
Co se týče hradu, no jasný
Komentář 6399
Komentář 6400
Zašmodrchaný to je. Jako ono to nakonec nějak dopadne, ale podle mě je vůbec problematika majetků bez a nebo bez jasného vlastníka, na které zároveň nelze jen tak vznést nárok zajímavá.
Nejvíc mě sere, že vždycky když něco takovýho vytáhnu (právě proto že si to rozšmodrchat sám neumim), se vyrojí x lidí co odcitují základní pravdy, zaplevelí tim diskusi ale tim jsou s tim hotoví.
Jinak to že různí oponentni něco šmodrchaji z manipulativních důvodů se děje. Doufám že nenaznačuješ že to je můj případ?
Komentář 6401